Joulukuun pikkutontut

Kiitti Mango uni-infosta!

Taitavat olla loputkin aktiiviset joulukuiset odottajat laitoksilla kun pino on täysin hiljentynyt. :)

Just pakkasin vauvan vaunuihin parvekkeelle, nukkuu siellä kans tosi hyvin. On se hassua, että vaunuihin, kantoreppuun tai turvaistuimeen nukahtaa heti, mutta omaan sänkyynsä ei sitten millään.
 
Susimieli Mukavia ristiäisiä sinne! =) Meillä kanssa ensi viikolla.

Tutti Aika heikosti syö,mutta ollaan annettu.

Ehkäisy Ei oo luomulapsia näkynyt 6vuoteen joten saa nähdä tarviiko ehkäisyä. Pitää miettiä. Lähinnä käydä lääkärillä kysyy mahdollisuuksista.

naikkari Olin itte siellä perhehuonekerroksessa koska oli ruuhkaa ja seuraavana yönä sulkukin. Sain kyllä todella hyvin neuvoja ja apuja,vaikka toisen sainkin. Säännöllisesti parin tunnin välein joku kävi kyselee jotain. Itsekin painoin kelloa tosi herkästi.

millis ja vertti 3vkoa:heart:
 
Mango kirjoitteli noista unijutuista.

Todellakin kannattaa satsata siihen, että koko perhe saa nukuttua, muuten ei arki luista oikein mitenkään, kun kaikilla pinna kireällä. Meillä esikoiselle kokeiltiin MLL tassuttelua ja se toimi erinomaisesti. Muistaakseni alkoi nukkumaan viikon tassuttelun jälkeen kokonaisia öitä ja tyttö oli silloin n. 7 kk ikäinen.
Nyt meillä on tämän uuden vauvan myötä tullut uusia ongelmia nukkumisen kanssa... Iltaisin ei tahtoisi millään alkaa nukkumaan! Ihan hirvittävät sembalot joka ilta parin tunnin ajan. Ei vaan yksinkertaisesti pysy sängyssään ja väsyneenä sitten tavarat lentelee yms. Huhhuh. Niin ja sama juttu päikkäreiden kans, että tunti ensin riekutaan ja sitten sammahtaa samanmoiseksi, mutta sitä ennen olen jo monta kertaa menettänyt hermot ja mesonnut kuin mikäkin :( Mm. tänään kävi niin ja tirautin parit kyyneleetkin, kun piti taas huutaa toiselle. Huomioitahan se vaan haluaa, mutta on tosi vaikeaa koittaa hoitaa vauva ja kenties itsekkin saada pienet nokoset ja koittaa olla seurana pari vuotiaalle... Nyt onneksi molemmat nukkuvat ja itsekkin sain ehkä sen kymmenen minuuttia levähdettyä ja nyt tässä koneella ihan rauhassa. Mies on vähän kiireinen tällä hetkellä meidän raksahommien kanssa, niin on koitettava luovia tämä arki jotenkin näin. Jospa tämä lähtis rullamaan paremmin, kun päästään ulkoilemaan lasten kanssa tässä joskus. Tänään ois ollu tarkotus, mutta äsken kun kävin vaunuja tutkimassa, niin näkyi olevan tussu takakumi, niin eipä mennäkkään kun pumppukin hukassa. Puuh. Sori tämä vuodatus!

Neuvolassa käytiin eilen. Ei ollut paino noussut viime kerrasta kuin 30 grammmaa ja ohjeeksi saatiin lisätä korviketta. Hitto kun mulla ei vaan pysy tuo oma maidontuotanto perässä! Ei siis olla vielä saavutettu syntymäpainoa, joka oli siis 3210g ja eilen -> 3125g.
Minkä ikäisenä teidän vaavit saavutti syntymäpainonsa?

Mapitus ja vaavi 2vkoa
 
Meillä syntymäpaino on saavutettu 9vrk iässä.

Meillä kanssa vauva nukkuu tuolla viileässä eteisessä vaunuissa minne mä jätin ennen salille lähtemistä,jaan siis PrinsessaV:n kanssa tämän saman ihmettelyn :) Nyt on salilla käyty, venytelty ja kohta ruoatkin tehtynä, että täytyy varmaan mennä välillä herättelemään...
 
Meillä syntymäpaino oli ylitetty jo siinävaiheessa kun poika pääsi sairaalasta pois 7vrk ikäisenä. Siellä ne kyllä syötti mun mielestä ihan jätti annoksia pojalle :D Eilen oli 1kk neuvolakin (1kk 3päivää), ja pojalla painoa JO 4315g ja 56cm!! syntyessään oli siis 2750g ja 48cm :O meijän vauva alkaa jo olemaan ihan jättiläinen :D

Aikaisemmin kirjoittelin siitä että olin lähdössä tyttöjen kanssa ulos ja podin siitä hirvittävän huonoa omaatuntoa. Niinhän siinä sitten kävi että jäi ulos menemättä :D pari olutta ehdin kotona ottaa kunnes tajusin että eihän tästä mitään tule, en mä halua olla erossa mun pojasta. Vähän liian aikaista vielä. Ehkä sitten muutaman kuukauden kuluttua voisin onnistua paremmalla menestyksellä :) mutta tulipahan ainakin kokeiltua.

Me ollaan muuten alettu nukuttamaan poikaa vatsalleen ja selvästi paremmin nukkuu. Alkoi öisin heräilemään reilun kahden tunnin välein, ja omat silmät oli jo niin ristissä että jotain oli kokeiltava. Ilma pääsee poistumaan huomattavasti paremmin vauvan vatsasta eikä hän pääse häseltämään samalla tavalla. Ähinä ja puhinakin on loppunut melkin kokonaan. Tottakai myös cuplatonit auttaa vatsaan. Viime yönäkin nukkui aina 4 tuntia ennen kuin tarvitsi tankkausta. Ihanaa :) mutta nyt taas poika vaatii tankkausta. Mukavaa viikonloppua kaikille :)
 
Meillä syntymäpaino oli ylitetty viikon iässä kun terkka kävi kotikäynnillä synt.paino oli 3618g ja viikon iässä 3670g. Mut on toi pikkunen siihen tahtiin tissilläkin, melkeinpä niin et 2,5-4h nukkuu ja sit nautiskellaan molemmilt tisseilt n. parituntia yhtämenoon ja sit ehkä jaksaa hetken viel ihmetellä kunnes taas unille :D

Rytmi menee selväst n. 12h rytmissä et päiväl on virkeimmillää n. 12-16 välisen aikan ja sama yöllä 24-04 et silloin äheltää ja ihmettelee ja on tissil pidemmän pätkän.

Kovasti odotan jo et pääsis ulkoilemaan, viikon alussa vois jo pienelle vaunulenkille lähteä ja keskiviikkon on sitten eka neuvola :)

Miten teillä muilla raskauskilot on lähten? Täällä tuli n. 15kg, laitokselle jäi 8kg ja nyt kotona lähten 3kg eli nelisen kiloa vielä ois lähtöpainoon. Haluisin kyl vähän reilummin saada pois, n. 10kg on "ylimäärästä" painoa kertynyt :)

Ehkäisy Kierukka kai se ois ainut vaihtoehto :) Pillereit en enää minkäänlaisia halua ja muut vaihtoehdot ei oikein houkuta. Pelkään vaan että kierukka pettää/lähtee huomaamatta pois paikaltaa kun ei oo toiveissa just nyt lisää lapsia :)

Haluja täälläkin molemmilla ois jo makkariin, mut tikit on viel osa pinnas kiinni ja paikat hellänä et hetki viel täytyy odotella :D Onneks on muitakin keinoja.

Aika säätämistä ollut eka reilu viikko saada arki taas jotenkin "normaaliksi" esikoisenkin kannalta. Nyt näykyy jo valoa tunnelin päässä ja tuntuu et ehkä tästä selvitään :D Meil mies kyllä kotona et se helpottaa jo paljon, silti tuntuu että tekemistä on molemmille täyspäiväsesti ollut.


Astre ja "Elsa" 9vrk
 
Raskauskilot ovat lähteneet suht hyvin,12 kg tuli varmaan yhteensä, joku 8 kg jäi sairaalasta ja nyt on 2-3kg jäljellä lähtöpainoon. Tarkoitus olisi siitä vielä tiputtaa muutama kilo, että pääsisin siihen painoon mitä oon ollut laihimmillani lasten syntymän jälkeen, mutta jos pääsis ensiks tohon lähtöpainoon... :)
 
Hei

Itsekin liityn tänne seuraan. Meillä oli tytön neuvola ja painoa oli tullut reilu 300 g viikossa. Nyt tytön paino 3600 ja pituus 52 cm. Painokäyrä oli kääntynyt hurjaan nousuun. Hyvä niin. Meidän tyttö on ollut rauhallinen. Yöllä syö pari kolme kertaa. Parin viikon päästä olisi jo kahden kuukauden neuvola, joten kylä tuo aika vierähtää.

Ehkäisyä tässä itsekin miettinyt. Sen verran ikää on, että hyvin mahdollista ettei enää lapsia tule. Vielä vähän aikaa haluan kuitenkin pitää asian mietinnässä enkä sen vuoksi ainakaan kierukkaa laita. Niitä minipillereitä tietysti voisi kokeilla. En oikein uskalla luottaa tuuriin ja olla ilman ehkäisyä vuoteen.

Raskauskiloja on itselläkin vielä viisi ja sitkeästi pysynyt siinä. Haluaisin pudottaa lisäksi viisi, jotka jäi tuon kakkosen jälkeen roikkumaan. Tarkoitus olisi alkaa pudottaan sitten vasta kun lopetan imetyksen. Olen kuitenkin alkanut liikkumaan ja jumppaamaan joten eiköhän noista osa tipu tässä imetyksen aikanakin. Minua ei tällähetkellä nuo liikakilot niinkään haittaa kun tämä turvonnut vyötärö. Sen kun saisi treenattua niin olisin tyytyväinen.


Osakestona täälä mennään. Pian aloitan kokeilemaan myös yökestoilua, kun tytön reidet vahvistuu. Meillä taskuvaipat käytössä ja hyvin pelittää. Päälle laitan usein villakuoren ohivuotojen välttämiseksi.

Meillä vauva nukkuu omassa sängyssä. Joskus unohtuu viereen ja muutaman kerran olen nostanut vatsan päälle nukkumaan kun on kitissyt omassa sängyssä. Aiemmin olemme pitäneet lapsia puoli vuotta meidän huoneessa ja sen jälkeen omaan huoneeseen. Tämän kohdalla varmaan riippuu siitä ehdimmekö muuttaa uuteen asuntoon ennen sitä. Nyt ei vain ole tilaa siirtää sänkyä mihinkään.

Mekin ollaan nyt vasta päästy ulkoilemaan. Kun eivät suositelleet alle kolmekiloisen ulkoiluttamista. On kyllä tosi ihanaa liikkua ulkona ja vielä kun arki palaa uomiin ja isommat menee kerhoihin ja eskariin on minulla vauvan kanssa aikaa tehdä pitempiä lenkkejä.

Täällä taas ja pikkunen 6 vk
 
Viimeksi muokattu:
Heipsan kaikille, mukava lukea vauva-juttuja ja huomata että samoja "ongelmia" on muillakin. Eipä ole meilläkään minkäänlaista rytmiä havaittavissa ja tuo omaan sänkyyn nukuttaminen on myös aikamoista tuskaa. Harvemmin sinne suostuu jäämään, havahtuu melkein aina kun yrittää siirtää. Kyllä sitä yöllä on niin väsynyt ollutkin että vauva on siihen viereen jäänyt, mutta onhan se uni sitten vähän sellaista koiranunta, paremmin nukkuisin jos vaavi vaan suostuisi omassa petissään olemaan.
Onkos teillä muilla semmoista ollut, että vauva ei rauhoitu millään nukkumaan ennenkuin saa tissin imettäväksi? Meillä siis oli sitä kiukkua ja neuvolantäti suositteli antaan molemmista rinnoista ja sitte vielä lisämaitoa jos kiukku ei laannu. Nyt kiukku ehkä hieman helpottanut kun oon antanu molemmista rinnoista mut ongelma onkin siinä että lisämaidon annon jälkeenkin kukkuu vaan vaikka ihan selvästi näkee että toista väsyttää. Ei vaan suostu nukkumaan mihinkään muualle kuin sänkyyn tissi suussa. En oikein keksi mikä auttaisi tähän asiaan..
Syntymäpainosta, vaikka kuinka epäilin, oli meidänkin pikkuisen paino noussut kun terkkatäti eilen kävi. 3280g oli syntymäpaino ja eilen 3350g ja siis melkeinpä pelkällä rintamaidolla, korviketta annetaan silloin kun tuntuu että nälkä vaan jatkuu. Meidän pieni tekee myös sitä että hän nukahtaa rinnalle ja musta näyttäis siltä että hän sais vaan syödäkseen etumaitoa eikä jaksa enää imeä takamaitoa, tästä kielisi vauvelin kakatkin jotka ei oo keltaisia maitokakkoja vaan vähän tummempia.. Ei kellään tälläistä ongelmaa oo + neuvoja antaa?
Ehkäisy ja seksi- jutuista ei oo ollu miehen kans vielä mitään juttua, kyl täs varmaan pikkuhiljaa alkais halut heräilemään ja varmaan sitte kumin kanssa mentäis, mulle ei oikein tuo hormonaalinen ehkäisy sovi.
Raskauskiloista sen verran että mullehan siis tuli se 17,5kg lisää ja nyt olis 5kg vielä lähtöpainoon. Varmaan nestettä oli iso osa tuosta painosta, en sitä ny mitenkään kovasti seuraillut että miten tippui, pääasia että tippuu. Omia housuja tosin en saa vielä jalkaan, tai siis ei mene mahan kohdalta kiinni.. =)

Tiikeli ja prinsessa 2 viikkoa
 
syntymäpainosta meillä poika oli ylittänyt syntymäpainonsa kolmen viikon neuvolassa mutta viikon iässä kotikäynnillä puuttui vielä kymmeniä grammoja.

ehkäisy ja seksi meillä seksiä oli ekan kerran n.viikko synnytyksestä eikä ehkäisyä ole vieläkään käytössä vaikka tämän pojan piti olla viimeinen,saas nähdä miten käy kun imetyskin on niin vähäistä varsinkin nyt.

kiloja tuli huimat 16kg joista osa oli pelkkää turvotusta jota loppuaikana tuli.Tän hetkisestä painosta ei oo tietoa kun meillä on vaaka rikki,pitänee odotella jälkitarkastukseen ja jännittää kuinka paljon painoa on jäänyt:/Luovun kyllä mielelläni näistä saavutetuista kiloista.
Ehkäisyksi olisi tarkoitus ottaa hormoonikierukka mikäli ei luonto hoida ehkäisyä seuraavaksi vuodeksi ;)

iltaulkoilemisesta mä olen käynyt viimeksi baarissa vappuna vuonna 2009 eikä ole ollut ikävä.Mutta mun puolesta kaikki halukkaat saa lähteä illanviettoihin heti kun siltä tuntuu:)

sairaalan opastuksesta meillä lh tai kätilö kävi sairaalassa kahden tunnin välein kyselemässä vointia ja kyselivät tarviitko apua imetyksessä?jne.vaikka jo neljännen kanssa siellä olin niin silti huolehtivat hirmu hyvin eikä pitäneet itsestään selvyytenä että hoitaisin kaikki itse ja että olisivat jättäneet oman onnensa nojaan.Oikein mukaviakin olivat:)

Meillä poika on todella nuhainen edelleen ja viime yönäkin heräs ainakin 10-15krt nuhaisen nenän takia joten itse ei kyllä tarvinnut yhtään nukkua eikä sitä oikein uskallakkaan kun "pitää" kuunnella että varmasti hengittää jos hetkeen ei mitään kuulu ja kun pari kertaa on pitänyt tauon ettei hengitä niin itse menen ihan hepakkaan.
Nyt on kolmen päivän ajan poika syönyt todella vähän,jos ei viikonlopun aikana syöminen normalisoidu niin pitää soittaa maanantaina neuvolaan ja pyytää päästä punnitukseen varmuuden vuoksi.Lueskelin toissa muiden vauvojen maitomääriä niin ne tuntui ihan hurjilta siihen nähden mitä tää nyt syö ja kun ennen sairastelua maitomäärät oli ihan kohtuullisia niin nyt syö vähemmän kuin vastasyntyneenä:/Eli ennen kun tämä söi pullosta 80-110ml kerralla 3-4h välein tai sitten molemmat tissit ja silti vielä 40-60ml pullosta päälle niin nyt tissistä imee n.5min yhteensä taukojen kanssa tai sitten pelkästään pullosta 20-40ml ja taas nukkuu tai vaan katselee ympärilleen.Eilinen pojan kylvyssä käyttö auttoi hetkellisesti pojan tukkoisuuteen ja sen jälkeen nukkui hyvin 3h ennen kuin sitten alkoi se räkää vastaan taistelu.
Pissamäärätkin on pudonneet hurjasti kun ennen oli kolme neljän tunnin unien jälkeen vaikka ihan täynnä niin nyt viidenkin tunnin vaihtovälillä on yks pissa ja kakallakin oli nyt kahden päivän tauko kun aikaisemmin kakkaa tuli vuorokaudessa 2-3krt että tälläistä tänne.

Metsätähti ja pienimies 3vk ja 2pv
 
Syntymäpaino ylitettiin jo 5vrk ikäisenä. On poika kyllä selvästi tässä viikon aikana kasvanutkin. Pitäny ykköskoon vaipoista siirtyä jo seuraavaan kokoon :)

Raskauskiloja mulla tuli 13kg ja 9kg on lähtenyt. Lisäksi haluaisin pudottaa vielä 10kg. Sitten oisin ihannepainossani.

Tiikeli jos vauva nukahtaa kesken syötön kokeile kutitella jalkapohjista jo ennen kuin nukahtaa.

Mä niin odotan, että pääsis jo ulkoilemaan! Vasta reilu viikko kotosalla, mutta mulla hajoo pää. Kerran oon käyny kaupassa ja kerran esikoisen kanssa ulkoilemassa. Silti seinät kaatuu päälle. Jälkitarkastus on mulla vasta maaliskuun alussa:O En kyllä sinne asti voi pantata urheilun aloitusta. Täytyy vaan ottaa tosi rauhallisesti treenit alkuun. Ehkäisystä ei olla miehen kanssa vielä puhuttu. En yhtään tiedä mikä ois hyvä, kun haluan jättää portin kolmannelle vielä auki.

Mulla tulee maitoa taas yli äyräiden. Liivinsuojat on ihan turhia, kun imetyksen aikana toisesta rinnasta heruu n. 0,5dl maitoa. Saadaampa taas pakkanen täyteen varamaitoa. Ärsyttävää öisin puljata pyyhkeiden kanssa ja kaikki haisee maidolle. Pyykkiäkin saa pestä pari koneellista, kun mun ja vauvan vaatteet pitää vaihtaa pari kertaa päivässä maitosotkujen takia.

Me ollaan Nysän kanssa muutettu toiseen makkariin. Nukutaan kahdestaan parisängyssä, niin on mukavasti tilaa molemmilla. Eikä muut häiriinny öisiin vaipanvaihtoreissuihin tai imetyspuuhiin. Nukutaan näin kunnes vähän rytmittyy elämä.

Mango ja Nysä 9vrk
 
opastuksesta sen verran että olin pikkasen hämmentynyt KOKS:issa.. Esikoisen aikaan (3/10) siellä oli joka aamu rutiinit ja opastettiin kädestä pitäen jne. mut tällä kertaa siellä oli muuttunut kaikki! ihan ku imetyskin pitäisi muistaa ihan selkärangasta jne. tuli vähän haikea olo ja pikksen outokin jäädä yksin.

ehkäisy kierukasta oon kysellyt mutta pitää odottaa että ne kk alkais sitten joskus.. en oo ennen edes kokeillut minipillereitä joten jännittää meneekö sekin kokeilu sitten iha metsikköön :D onko kellään kokemuksia niistä?? viimeksi mä sain reseptin kapseliin mutta mutta... apteekkiin jäi :LOL:

seksiä en ole vielä uskaltanut kokeilla vaikkei mitään estettä ole :D

viihteellä en ole käynyt...hmmm melkein 3v!! miehen kanssa deitit 2kertaa ! aika ankeeta, mutten valita. ei mua kiinnosta biletys yhtään sain bilettää amk:ssa 4vuotta :D ehkä enemmän deitti-iltoja miehen kanssa olis kiva saada lisää!!! :heart:

syntymäpaino saatiin takaisin vajaassa viikossa (melkein unotu vastata tohon)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos univastauksista, erityisesti Mango! PrinsessaV just noin mun äiti varmaan ajattelee :LOL: Nyt ollaan siis tyytyväisiä että saadaan nukuttua vaikka sitten nukuttais missä ja vaikka sylikkäin.

Täällä on kasvu hurjassa vauhdissa. Torstaina oli neuvola, silloin ikää 2,5 viikkoa ja mitat (suluissa syntymämitat) oli 4050 g (3300 g), 55 cm (52 cm) ja 37,5 cm (35,5 cm). Miten toi voi kasvaa kolme senttiä ja 700 g vajaassa kolmessa viikossa! Apua, mun vauva ei oo kauan pieni :p Maitoa tulee mulla kans ihan hulluna, aika lotrausta on kuten Mangollakin ja saan kans maidonkerääjällä "ilmaseks" maitoa joka päivä pakastimeen. Oikein suihkutissi oon, mutta parempi näin, varsinkin kun alku oli niin rankka ja oli epävarmaa oppiiko vauva syömään rinnasta. Rintakumista ollaan täysin riippuvaisia mut siitä pikku hiljaa harjoitellaan pois.

Kiloja mulla on lähtenyt nyt 12 kg , joku 5 raskauskiloa vielä jäljellä ja sit haluisin viel ainakin 5 kiloa pois. Silti ei omat housut mahdu vielä jalkaan ja noita mammavaatteita ei jaksais millään enää käyttää.

Tuisku ja pikkuinen 3 viikkoa
 
Heippa taasen!

Syntymäpaino saavutettiin jo viikon iässä, synt. paino 2970 g ja viikon jälkeen 3100 g ja 2 vkon ikäisenä 3375 g, ja omalla maidolla mennään. Mutta kyllä nälkä on itselläkin sen mukainen että toinen viihtyy tissillä aika tiheästi kun on hereillä. Eli on yleensä sen 2 h hereillä ja sen aikana tankataan 3-4 krt.

Omassa sängyssä ei täälläkään nukuta vaikka kuinka olin kans sen päättänyt. Vauva havauhtuu täälläkin heti kun siirtää ja haluaa kans maitoa heti lisää eikä todella rauhoitu unille ennen kuin on saanut riittävästi lussutettua tissiä.. aika haastavaa kun päivällä täytyisi myös hoitaa/tehdä esikon kanssa juttuja. Yöllä siis perhepedissä nukutaan ja päätin että nyt mennään näin ja kun hieman tulee rytmiä ym niin sitten omaan sänkyyn..

Kiloja mulle tuli noin 11 kg raskausaikana mutta minä en kuulu niihin onnellisiin joilla kilot jää laitokselle.. en ole nyt edes uskaltanut käydä vaa alla koska harmittaa vaan lukemat ja koitan todella nyt vaan nauttia ja syödä jotta maitoa riittää ja unohtaa liika oman kropan tuijottelu. Olen kuitenkin harrastanut loppuun asti raskausaikana liikuntaa joten nyt vaan luotan että ajan kanssa tästä palautuu omiinsa.. niin kävi esikonkin kanssa..

Liikunnan , eli salilla käynnin ajattelin aloittaa vasta jälkitarkastuksen jälkeen.. näin neuvolantätikin suositteli kun kysyin asiasta.. mutta kotona ajattelin vatsalihaksia ym tehdä ja kävelylenkkejä tehdä..

Vatsavaivoja
on myös meidän vauvalla.. tänään annoin cuplatonia ja maitohappoja ostettiin myös.. toivottavasti helpottaa..

Jaahas, tulipas taas kirjoitettua..

Hipu+pikkuveli " Eino" 2,5 vko
 
syntymäpaino saavutettiin 6vrk iässä. Paino tippui sairaalassa n.4%. Ensi vkolla on 1kk neuvola.

kilot 12kg suunnilleen tuli ja taisi 8kg jäädä laitokselle. Ihan muutama kilo on jäljellä,mutta vielä 10kg voisi tiputtaa ajankanssa.

Meillä ollaan vihdoinkin opittu nukahtamaan omaan sänkyyn. Kaikki noi kitinät mitä meillä on ollut taisi olla yliväsymystä ja toki osaksi mahanpurujakin. Cuplatonit käytössä. Jos ei just oikeaan aikaan oo unilla niin sitten on vaikeaa saada,kun kiukkuu vaan.

Ihanaa,saatiin tänne pkseudullekin talvi! =)

Ekat vaatteet jäämässä pieneksi pikkumiehellä. Niin ne kasvaa.

Ensi vkolla ristiäiset ja tytön 2vee syndet. :heart:
 
Oliko jollain käytössä Disflatyl? Miten olette sitä annostelleet? Olisko parempi noudattaa pakkauksen ohjetta vai saattaisko olla kannattavampaa antaa esim. 5 tippaa joka imetyksellä?

Mulle tuli kiloja 16 ja 12 jäi jo laitokselle. Nämä viimeiset neljä eivät näytä minkäänlaisia poistumisen merkkejä.. Pitäis kai lopettaa tää kaikki herkuttelu. Mä olen myynyt esim. kaikki housuni kirpparilla raskausaikana, joten olis kiva olla entisissä mitoissa ennen uusien hankintaa. Ehkäpä vaan viipotan näissä mammavaatteissa lopun ikää.

Huomenna Paananen saa tyttölapselle sopivamman nimen! Melkein kaikki onkin jo juhlia varten valmiina.
 
Mulla painoa tuli reilusti yli 20 raskauden aikana, ehkä noin 25 ja niistä huimat 3.5kg jäi laitokselle :D:D mutta seuraavan kahden viikon aikana lähtikin sitten 14 kiloa, nyt en ole enää uskaltanut käydä vaaa alla kun tuntuu että kiloja tulisi takaisinpäin :D ajattelin että jos kesään mennessä pääsisi entisiin mittoihin, ehkä saisin jopa muutaman vanhankin pois niin olisin tyytyväinen :)

Hittolainen taas ihanat naistenvaivat alkaa! kävin äsken vessassa ja mitäpäs muutakaan kun menkat! voi jestas sentään. vasta pari viikkoa sitten loppui jälkivuoto ja nyt jo.. huoh! onneksi on parin viikonpäästä jälkitarkastus niin saadaan ehkäisy kuntoon, ettei nyt ihan heti kuitenkaan tulisi pikkukakkosta ;)

Hyvä kun puhutte täällä mm ristiäisistä, tällä muistilla nekin varmaan jäisi pitämättä :D täytynee heti ensiviikolla ottaa yhteyttä pappiin. kotona meinattiin kuitenkin pikkuinen kastaa tossa helmikuun aikana. Uteliaat ihmiset hirveesti jo haluais tietää mikä pojalle tulee nimeksi ja varsinkin äitini käy hankalaksi kun joka vierailulla yrittää arvailla nimiä:D
 
Syntymäpainoon pääsy kesti meillä kauan, paino putosi alkuun yli 10% ja viimeksi neuvolassa (kolme viikkoa ja päivä ikää) painoa puuttui vielä 230g. On kuitenkin ollut hyvässä nousussa ja nyt se on varmaan jo hienosti yli. Meillä tosta ei hirveesti stressattu kun lapsi oli virkeä ja vaippa kastui ja kakkaa pukkasi. Punnituksia oli alkuun muutaman päivän välein.

Kakan väriä ollaan ihmetelty kun se tummui, johtuuko tosiaan siitä ettei saa paksumpaa maitoa?
Tissiä saa, nyt maitoa tulee suihkuamalla ja saa siitä toisinaan aikamoisia raivareita. Olen silloin pumpannut ja antanut pullosta.

Seksi kokeiltu ja sujui ihan ok. Ehkä paikoitellen oli vähän tunnoton olo, tietty kortsu ja liukkarikin vie tuntumaa. Limakalvot on kai kovin ohuet, aristi jälkeenpäin. Meillä olisi tarkoitus olla kortsu ehkäisyllä, en halua hormoneja ja kuparikierukkaa ei suositeltu kun mulla on nikkeliallergia ja runsaat menkat. Suurin huoli on vain se tuleeko kumeja tunnollisesti käytettyä, ne kun eivät maailman mukavimpia ole. Tosin toista lasta ei heti putkeen haluta..

Eppari vaivaa edelleen, muuten haava kiinnik ja tikit veks, mutta yhdessä kohtaa on sellainen jännä kohta joka on kipeä eikä parane. Googletin ja vaikuttaisi granuloomakudokselta. Pitää varata lekurille aika. Harmittaa kun koko ajan joku vaivaa, mullahan oli siis jo kohtutulehdus ja. eppari oli kans tulehtunut, antibioottien jälkeen tuntui jo paremmalta hetken..

Paino 18 kiloa tuli ja lähti jo. Pari kiloa voisi silti kadottaa niin olisin ihanne painossani.

Uni Meillä nukutaan hyvin ja yöt pinniksessä. Yösyöttöjen jälkeen oli alkuun hankalaa koittaa saada nukahtamaan omaan sänkyynsä kun heräsi aina kun tissi irtosi suusta. Nyt ollaan annetru tuttia, nukahtaa sen kanssa helposti omaan sänkyynsä. Sylkee onneksi aina nukahdettuaan tutin pois. Onneksi pinnis kelpaa, oma unenlaatu kärsisi jos pitäisi varoa nukkuessa ettei litistä. Pinnis sivuvaununa on hyvä meille.

Susimieli ja poika (päivää vajaa neljä viikkoa)
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on ens perjantaina neuvola ja toivoisin, että ois viimein se syntymäpaino ylitetty sitten, ettei tarvi alkaa seuraamaan sen kehitystä erityisemmin.

Painoa tuli n. 15 kiloa ja 9 kiloa on lähtenyt... Eli vielä kun ton kuutisen kiloa tuosta sais sulamaan, niin oisin tyytyväinen. Tosiaan vasta pari viikkoa synnytyksestä, niin ei tässä mitään, kunhan lähtis kesään mennessä :)

Aloitettiin tänään D-tipat. Jekovitellä mennään ja yhdellä tipalla eka viikko ja katellaan miten masu reagoi ja lisäillään sitten määrää.
 
syntymäpaino tuli takasin noin puolessatoista viikossa.

raskauskiloja tuli 18 ja 12 jäi laitokselle eli vielä on työstettävää. meni kyllä pitkään ennen kun masokistina menin vaa'alle ja nyt en oo halunnu edes mennä. omiin mittoihin tai ainakin lähelle olis mukava päästä taas. kohta pääsee alottamaan liikuntaakin reippaammin :)

jätettiin cuplatonkin pois eikä hirmusesti toi vauvan maha enää vaivaa, illalla kitisee jonkun aikaa mut menee ohi nopeesti.

alkuun olin ihan varma et en imetä sängyssä ja vauva ei ainakaan jää viereen nukkumaan mut toisin kävi, aamulla kun imetyksen jälkeen yrittää laittaa takas omaan koppaan niin herää aivan varmasti eikä jää sinne. mies ei pysty nukkumaan jos vauva on samassa sängyssä, enkä haluis häntä häätää poiskaan.

harmittaa kun nyt tuli kovat pakkaset ja ei pääse vauvan kans ulos mut taas toisaalta ihanaa kun vihdoin tuli pakkaset :D onhan nyt sentään talvi.

luulin selvinneeni ilman raskausarpia mut onhan noita kaks (masun molemmin puolin) pientä ja napakorun reikä repes rumasti mutten suoraan laske sitä raskausarveks. toisaalta en viitti välittää noista pienistä jäljistä ku on toi sektioarpi. Käytättekö jotain erikoista rasvaa raskausarpiin? :)

Kista & Tipi 3 vko ja 2 pvä
 
kestovaipoista Miten teillä riittää aikaa kestoilla? Antakaa vinkkejää. Meidän oli tarkoitus kestoilla, tai edes osa-kestoilla, mut tuntuu että pyykkiä tulee ilmankin jo tarpeeksi. Ja en oo varma osaanko edes vielä perus-asioita kestoilusta. Pitääkö ne sisemmät imuvaipat huuhdella/esipestä ennen koneeseen laittoa?
Meillä tulee kakat tosiaan neljäkin kertaa päivässä.
Harmittaa kun niin olin aatellut että luonto säästyis kun edes kerranpäivässä ois kestovaipat. Lisäks sain kaverilta pussilisen kestovaippoja joten niistä ei ole pulaa!
 
Ihanaa talviaamua kaikille :D
Mä niiiin tykkään kun on kunnon talvi (tykkään kyl siitä kunnon kesästäkin), eikä mikään loskakeli. Eilen oli meilläkin niin kylmä (-18) että ei lähetty kukaan mihinkään ulkoilemaan. Sen kyllä näki isommista lapsista kun mulla oli vielä synttärit ja olin leiponut pullaa jota ne popsi sitten pitkin päivää enemmän tai vähemmän niin ulkoilettomuus ja sokeri ei oo hyvä yhdistelmä :)

Meillä poika nukahti toissailtana omaan sänkyyn ja nukkui peräti vähän yli tunnin siellä :D Pikkuhiljaa sitäkin opetellaan. Eilen ei sitten kyllä mennyt sinne ilveelläkään, mutta yritin kai liian aikasin kun olisi halunnut ilmeisesti vielä seurustella, mutta itteäni väsytti niin paljon, oli helpompaa ottaa viereen ja laittaa tissi suuhun ja ruveta ite nukkumaan... Tuntihan siinä meni ennenkuin sikeeseen uneen kumpikaan nukahdettiin, mutta nukkui poika taas sen 6 tuntia putkeen. Se taitaa olla se joka toinen yö tuollainen pitkä pätkä ja joka toinen lyhyempi :)

Pitäisi lähteä sitä pappia tapaamaan joka kastaa... Mä yritin eilen illalla mieheltä kysellä, että mitä lauluja lauletaan jne. mutta sen vastaus oli että ei mitään väliä. Noh olisi ollut kiva tietää edes jotain kun menee sinne papin puheille, kun luulen sen esim. niitä tiedustelevan näin etukäteen.

Hilipatuinen ja Aimo
 
Heippa täältäkin!
Meille poika siis syntyi jouluaamuna 25.12. Mitat olivat 3600g ja 52cm eli muutamat hankkimani 50cm vaatteet olivat jo valmiiksi pieniä :)

Eli nyt siis on ikää jo 2 viikkoa. Kovin on nopeaan mennyt aika nyyttiä ihmetellessä ja isosiskojen innostusta hillitessä. On kyllä sen kaliiperin apulaisia mulla täällä että oksat pois. Jokseenkin innokkaita :) Kovin on rauhallinen poika ainakin vielä. Syö ja nukkuu. Alkuun nukkui yölläkin 5-6 tunnin pätkiä eli söi vain kerran yössä. Nyt muutamana yönä on syönyt parin-kolmen tunnin välein. Perhepedissä nukutaan niinkuin moni muukin. Siinä nukutaan kaikki parhaiten. Päivällä poju nukkuu kyllä omassa kopassaan pitkiäkin pätkiä.

Oltiin jo reissullakin, kun kävin näyttämässä poikaa isälleni ja samalla käväistiin kaverin vauvasuihkuissa. Ajettiin noin 200km suuntaansa. Tosi hienosti kaveri matkusti. Nukkui vaan kaikki matkat :)

Mies on vielä tämän viikon isyyslomalla. Viikon säästää vielä jonnekin.

Jälkivuotoa on tullut enää vain vähän. Jotkut miettivät, että oisko kohtutulehdusta. Mulla oli keskimmäisen synnytyksen jälkeen. Oireet alkoi noin viikko synnytyksestä ja pahin oire oli sellainen tärinäkipu tuolla alavatsassa. Eli jos joku epäilee, niin kannattaa yrittää vaikka yskiä tai hyppiä. Ja jos silloin sattuu kovasti niin vois olla kysymys siitä. Tietty haju vuodossa ja isot hyytymät voi kans kieliä siitä. Mulla oli sillai, että vuoto oli jo alkanut hiukan vähentyä, kun sitä alkoi tulehduksen aikaan tulla taas enemmän ja se oli kyllä pahanhajuista. Ab-kuurin jälkeen tulikin sitten reippaasti sellaista kudoksen palaa alapäästä.

Kestovaippoja ollaan käytetty paljon, koska meillä kertikset tuntuu falskaavan. Tuo pojan vaipattaminen tuntuu olevan hiukan haastavampaa kuin tyttäjen ;) Sisävaippoja ja villiksiä ollaan käytetty ja hyvin pelittää. Mulla on parit sellaiset ihan minit villikset, joten ne on reisistäkin napakat. Eikä tule edes isoa pakettia, kun laitan nalle nöttösen siävaipan ja pikku-villikset päälle. Taskuvaippaa en ole vielä kokeillut. Kakat huuhtelen pois ennekuin laitan kannelliseen roskikseen. Ja vaipat pesen ihan tavallisen pyykin seassa, joten pyykkiä ei minusta tule sen enempää kuin ennenkään.

Napatynkä irtosi vajaan viikon ikäisenä. Mekin päästäis jo lähtemään ulos, mutta nyt on täälläkin kovat pakkaset. Nytkin -15 ulkona, joten saadaan unohtaa se hetkeksi. Isompien lasten kanssa olen kyllä käynyt pulkkamäessä ja muutenkin ulkoilemassa, kun mies on ollut välillä vauvan kanssa. Itse olen kyllä toipunut ihan super-nopeaan synnytyksestä. Tänään irtosi viimeinenkin tikki alapäästä. Tuntuu ihan kuin ei olisi synnyttänytkään. Jälkisupistukset oli kyllä ihan painajaista. Onneksi niitä ei tullut kuin muutamana päivänä synnytyksen jälkeen. Mutta kyllä ne on pahentuneet joka synnytyksen myötä.

Laitan synnytyskertomuksen tuonne odotus-puolella, jos jotakuta kiinnostaa. Siellä ei taida moni enää kirjoitella.

Niisku ja poju 2 viikkoa
 
Heips, minäkin löysin tänne.. (miten niin olen hidas?) Tosiaan, meidän poju on nyt 11 vrk ja arki alkaa vähitellen sujumaan.

Imetys takkuili aluksi pahasti ja vauva sai rintaraivareita kun ei saanut otetta. Mies haki apteekista sellaisen nännin kohottajan niin saatiin jätettyä rintakumit pois (vihasin niitä) ja nyt poju saa usein otteen ilman jopa tuota "kohottajaa". Meillä osittain imetetään, poju saa lisäruokaa tarvittaessa jos jää nälkäiseksi ja omat ei riitä. Neuvolantätsky oli ihanan kannustava ja sanoi että pääasia että saa ruokaa ja on tyytyväinen, tuosta kannata stressata.

Babyblues oli ainakin ekan viikon aika kamala. Itkin iltaisin ja rintaa ahdisti. Mietin onko elämäni nyt tätä (esikoinen!) ja olenko suljettuna 4 seinän sisään montaki viikkoa. (minulle yksi kokonainen viikko sairalassa käynnistys+synnytys oli todella rankka) Nyt kun pääsee jo vaunuilemaan niin olen vähän piristynyt :)

Neuvolan kotikäynti oli viimeviikolla. Syntymäpaino oli saatu kasaan ja kaikki muutenkin oli mainiosti. Neuvolantätsky kävi meidän kanssa rankkaa synnytystä läpi, ja tuntui että se auttoi vähän. Voi olla että joudun menemään juttelemaan asiasta vielä jollekkin, koska nään painajaisia ja ajatus synnyttämisestä saa minut itkemään. Jotenkin kaikki se tuska ja kipu, kaikki se mikä meni pieleen ja se kun poika oli ihan valkoinen ja emme kuulleet enää sydänääniä (napanuora kaksi kertaa kaulanympärillä)

Jälkivuoto, seassa oli hyytymiä mutta soitin terveyskeskukseen niin eivät ottaneet minua edes paikan päälle. (kun muita oireita ei ollut) Muuten fyysisesti synnytyksestä palautuminen on ollut kohtalaista, 2 asteen repeämät vielä vähän hankaloittavat liikkumista. Kaikki raskauskilot, joita tuli sitten lopputurvotuksen takia 10 kiloa ovat kadonneet kun tuhkatuuleen. Ja tottakai olen iloinen asiasta, tosin onkohan se syy miksi maito ei riitä? Yritän kyllä syödä....

Nukkuminen Viime yö taas hyvä esimerkki miten meni niin että tuntee levänneensä. Eli poju meni nukkumaan (ja äiti) 21.00-00.00 söi ja sain takaisin unille 02.00-04.30. Mies syötti ja sai takaisin unille 06.30-11.00 (vauva nukkuu vieläkin, mutta arvioin että herää tuossa vartin päästä) Poju on hereillä ruokailunsa jälkeen virkeänä ja selittää sängyssään jotain omiaan.

Yliaikaisuus, meillä kun vauva syntyi reippasti yliaikaisena rv 42+4, neuvolantäti huomasi että hän on selvästi "aikaansa edellä" eli siis jokeltelee enempi kun yhden vokaalin, kerran on vastanut hymyyn (tosin voi olla että oli vahinko!), ottaa katsekontaktia ja osaa seurata katseella. Itse en näitä olen tajunnut ottaa merkille, mutta sairaalassa jo sanoivat kun vein vauvalaan suihkun ajaksi että on ihan erilaisesti virkeä kun muut vastikset. Tiedä sitten :)

Ristiäisiä pitäisi alkaa miettiä, nimi on ja mummot hoitaa onneksi loput. Ainoa vaan, että haluttiin pitää kotona ristiäiset pienellä porukalla ja eilen tätini miehensä kera kutsui itsensä ristiäisiin, ja nyt pitäisi miettiä mitä ihmettä saan heille sanottua ettemme kutsu kun kummit ja mummit. ÄH!

Ihanaa maanantaita, eikö ollekkin ihan erilaista maanantaita kun työelämässä? :)

Hyyppis+Poju 11vrk
 

Yhteistyössä