Joulukuun pikkutontut

Hei taas..
Ristiäisistä puheenollen.. Oletteko antaneet omalle lapselle mitään lahjaa.
Itse haluaisin antaa jotain mikä säilyisi mukana aikuisiälle asti, mutta ei tule oikein mieleen mitään. Meille tulossa nimenantojuhlat, mutta periaatehan on sama ilman kirkollisia hommeleita. Ideoita otetaan kiitollisena vastaan?

Kairi ja ukkeli
 
Hellurei kaikille! Ihan pikasesti naputtelen :)
Tääl menee oikeen mukavasti. Siskit on päikkäreillä :) ja kaikki samaan aikaan! Meen kohta
laittaa pyykit koneeseen. Voisinko siis laittaa kestovaippojakin 40 asteen pesuun? Niinkö ootte tehneet? Mie oon vaan pessu vaippoja 60 asteessa ja pyyhkeitten ja petivaatteitten kera..hmm..täytyykii kokeilla :)
Vaavilla on välillä tehoimu päiviä. Maitoo tulee oikeen suihkuamalla! Kiitos muistutuksesta :) niistä maidonkerääjistä,semmoset löytyy mut en ookkaa viel kaivellu niitä esiin ja keittäny,,niille ois kyl käyttöö..mie en oikee voi ees käyttää niitä kertakäyttösiä liivinsuojia,ku ne on hetken ja sit ihan litimärkiä, mie oonkii ite ommellu pestäviä liinsuojia :)
Viel on yx sivu luettavana, täytyy jossai välissä tulla lueskelee.
Öisin nukutaan perhepedissä.
Nyt ne pyykit!

~ Marsu ja siskit ~
 
Hui, juuri tajusin että meillähän on ristiäiset jo sunnuntaina!
Mutta aika kivaa kun saa alkaa kutsua neitiä omalla nimellään :)

Ja hei maidonkerääjistä, niitä kannattaa ihan tosissaan kokeilla ja käyttää! Täällä koettu ihan tooooooodella käteviksi, ei mee se valunut maitokaan hukkaan, sitä tulee ihan helposti viitisenkymmentä milliä kerrallaan :D
Tuosta tulikin mieleen, että itsehän en täysimetä. Maito ei vain yksinkertaisesti millään riitä, "syytän" tästä sektiota ja sairaalan kätilöitä, jotka antoivat heti vauvalle pullosta maitoa (olihan siihen syynsä, verensokeri oli alhaalla jne). Maidon nousu kesti yli viikon. Sen jälkeen imetin ahkerasti ja vauva sai maitoa enemmän rinnasta kuin korviketta pullosta.
Mutta nyt tilanne on se, että rintaa syödään vain "muodon vuoksi", tunnen tästä ihan suunnatonta huonommuudentunnetta ja syyllisyyttä. Olisinko voinut tehdä jotain toisin? Kaikki konstit kyllä on kokeiltu, mutta kun ei niin ei..
Ja haluaisin korostaa, että vauvalla kyllä on oikea imuote ja kaiken pitäisi olla mallillaan, taitaa olla vain äidissä nyt vikaa.
Hanskat tekisi mieli heittää imettämisen kanssa tiskiin kun maitoa ei kerta tule, mutta niin kovasti se vauva sitä rintaa silti haluaa ettei malta. :D
 
Viimeksi muokattu:
Heipä hei ! Minäkin tänne vihdoin ja viimein jahkauduin :D

Tänään oltiin 1 kuukautis neuvolassa ja tytöllä nyt painoa 4350g ja 56.8 cm (
syntyessään siis 3830g ja 50 cm ) ja rintamaidolla kasvetaan :) Iskä on
pullomaitoa antanut jos nälkä on yllättänyt kesken äitin kauppareissun :D

Meillä tyttö räkäinen ja todella inhottavaa kun selkeesti tyttöä vaivaa tukkoinen
olo :|Muuten tyytyväinen vauveli jossei vaan ilmakuplat masussa vaivana.


Zeda ja tyttönen 1 kk :heart:
 
Hellurei :)

Se on ihana tunne kun kaikki lapset on hetken samaan aikaan unten mailla tai muutoin hiljaa :LOL:

Meillä on kaikki, paitsi ylläri ylläri minä, kuumeessa. Onneksi ei oo ihan hirveetä räkätautia siinä sivussa, vähän tottakai, mutta vauvakin on jaksanut syödä mukavasti, eikä sen takia ole tarvinnut olla huolissaan.

Nyt änkee keskimmäinen syliin, joten kirjoittaminen menee hankalaksi:) Kiva että täälläkin on porukkaa kirjoittelemassa :)

Hilipatuinen ja Aimo ihan kohta 2kk :D
 
täällä on ilta tissitykset menossa niin puhelimella kirjoitan pikaiset kuulumiset :)
oon nyt jokupäivä käynyt vaunulenkin heittämässä ja jotenki kyllä tuntuu että mieli on virkeempi ja tietää että liikkuu. Ja kilot karisee vaikka raskaus kilot oli jo yhdeksäs päivä lähteny. Mutta ajattelin jos sitä painoa muutenki sais laskettua. Vielä kun sais tämän löysän vatsan pois joka raskaudesta muistoksi jäi olisin hyvin tyytyväinen :) olisko kellään hyviä vinkkejä siihen? Kuntosali on hiukan liian kallis minulle että ihan jotakin kotiliikkeitä :) täällä on nyt onneks yötkin mennyt hyvin :)
ristiäisten jälkeen lähden vanhempien kyydillä poitsunkanssa 450km päähän vanhemmille. Siellä oon viikon :) saa nähdä mitä siitä tulee :) ja sitte ois mukava ku tietäis vielä että mitä pakata. Hieman se pitkä automatka jännittää että kuinka sujuu mutta eiköhän se siitä. Kertokaa toki kokemuksia jos teillä on :)

noh ei tässä muuta taidan alkaa lukemaan kirjaa :)
terveisin baarbi ja poitsu melkein kuukauden!
 
Baarbi: Mä teen aina joskus kotona pilatesta kiinteytymiseen, kun en oo jaksanut salille mennä :) On tehokasta, kun tekee oikein. Mulla on sellainen kirja missä neuvotaan liikkeitä, löytyy varmaan kirjastosta + siellä saattaa olla dvd:näkin. Netistä oon kanssa joskus surffannut youtbesta pätkiä :)

Yleensä tuollaisen 1-3kk vanhan kanssa on helppo matkustaa, kun ne nukkuu vaan :) Joskus joku on maininnut jonkun aikarajan mitä vauvan olisi hyvä istua kaukalossa ja sitten täytyisi ottaa pois (en todellakaan muista mitä se oli), mutta etteköhän te pysähdy matkanvarrellla kahville jne.niin siinä samassa herättelee vauvan syömään ja ottaa pois kaukalosta:)
 
Hellurei taasen! :) Käytiin tänään isyyden tunnustamisessa :) Odotin jotain kovempaa "tenttiä", mutta aikast vähän mitään kyseltiin :) Tyyliin miten kauan seurustelua takana, asummeko yhdessä, onko ihan sata varma että isäksi tunnustautuva on isä ,haluaako tehdä dna-testit yms.
Huoltajuudesta emme sopineet vielä, koska naimisiin mennessä yhteishuoltajuus tulee automaattisesti..Eli sormukset on tilattu ja vaikuttaa siltä, että meidät vihitään pojan kastepäivänä :heart:

Koska muuten pappi on ottanut teihin yhteyttä kastejuhlan tiimoilta?
Isyyden tunnustamisen jälkeenkö? Nimim.Yhteydenottoa odottaen... :D

Tänään kummitätini ja tätini on tulossa rotinoille meille :heart:
Menen latailemaan lyhyiden yöunien jälkeen hiukan akkuja ja suuntaan pojan kanssa päikkäreille :wave:

Kahlan ja pikku-mies 5vkoa 3pvää :xmas:
 
  • Tykkää
Reactions: moksukka
Tulinpas minäkin nyt korkkaamaan osaltani tämän ketjun.

Täällä ollaan kohta kaksi viikkoa oleiltu jo kotosalla ja on ollut aivan mahtavaa!
Ensi viikolla olisi neuvola ja jo ihan jännittää, että miten pieni on kasvanut.. 50cm vaatteet alkavat olla jo just sopivia eli jäävät ihan kohta pieniksi.
Vaunuilu aloitettiin sunnuntaina ja on kyllä tosi ihanaa päästä itsekin välillä ulos ja kuntoilemaan. Hyvin on näköjään kunto laskenut raskauden loppuajasta, kun tuntuu, että läkähdyn täysin yhteen mäkeen, joka nyt meni vielä kesällä ihan heittämällä ylös..

Kastejuhlia pitäisi täällä alkaa myös kohta suunnittelemaan. Itsehän en kuulu kirkkoon, mutta mies kuuluu, joten pidetään ristijäiset sen vuoksi. Nimikin on vielä hakusessa.. :/ Huomenna mennään tunnustamaan isyys ja samalla varmaan voisi ottaa yhteyttä sinne seurakuntaan ja kysellä vähän pappia ja lyödä vaikkapa kastepäivän lukkoon.. Jotenkin tuntuu niin hullulta alkaa hoitamaan tällaisia juhlia ja muita asioita heti, kun päästy kotiin.. tekisi mieli vain levätä ja nauttia perhe-elosta. Täällä tosin miehellä päättyy tämän viikon jälkeen isyysloma ja vähän jo hirvittää, että miten sitä jaksaa päivät.. varsinkin kun joutuu sitten yksin hoitamaan myös yöherätyksetkin (nyt mies hoitanut joka toisen).

Meillähän mennään pulloruokinnalla, tosin täysin omalla maidolla. Pieni tottui pulloon lastenosastolla ollessaan ja samalla myös imettämisen oppiminen jäi heti ensipäivinä vähiin. Tarkoitus on kyllä yrittää päästä siihenkin vielä kiinni. On yritetty tissitellä kerran päivään, mutta jotenkin itsekin olen jo tottunut siihen, että pumppaan maidon ja syötetään sitten pullosta.. isikin on päässyt siten syöttämiseen mukaan. Ensi viikolla varmaan otetaan sitten maratonimetysharjoituksia, kun isi on töissä ja meillä on aikaa keskittyä vauvan kanssa toisiimme :) Onneksi olen saanut maidon riittämään pumppaamallakin, pari kertaa on vain jouduttu turvautumaan korvikeateriaan, kun en ole ehtinyt pumpata tarpeeksi maitoa etukäteen.
 
Heippa vaan!

Vihdoin minäkin ehdin tänne kirjoittelemaan, lukemassa käynyt kyllä säännöllisesti. Tänään käytiin neuvolassa ja paino oli saatu nousemaan huikeisiin lukemiin 3800 g (syntymäpaino 3070 g). Täysimetyksellä mennään. 8 vrk:ssa (sitten viime neuvolan) oltiin onnistuttu siis kasvattamaan tyttöä vajaat puoli kiloa :flower: Hän syö ehkä keskimäärin sen kymmenisen kertaa vuorokaudessa.

Yöt on nukuttu kohtalaisen hyvin, tyttö syönyt n. 3-5 h välein. Nukahtaa useimmiten syönnin jälkeen hyvin. Hän nukkuu äitiyspakkauslaatikossa meidän makkarissa. Ilmavaivoja on ollut, ne ilmenevät rauhattomana ähinänä ja vääntelehtimisenä. Päivällä rytmi hieman vaihtelee, tyttö saattaa olla valveilla pitkiäkin pätkiä, mutta nukkuu myös välillä 3-4 h päikkäreitä - tai sitten välillä vaan torkahtelee hetkeksi...

Ristiäisiä meille ei tule, vaan nimiäiset. Minä kuulun kirkkoon, mutta mies ei. Mieluummin itsekin haluan sellaiset rennot, meidän näköiset pienet juhlat. Päivää ei ole päätetty vielä, eikä kyllä nimeäkään :O Tarjoiluja olen alustavasti jo miettinyt, pitäisi vaan kysellä tarjouksia niistä. Ja kutsuja olen myöskin jo vähän pähkäillyt :heart:

Vaunuttelemassa on käyty joitakin kertoja jo. Vielä en ole nukuttanut päikkäreitä pihalla, ehkä huomenna voisi kokeilla. Kyllä itsekin huomasin, kuinka kunto on romahtanut loppuraskauden aikana! No, pitää alkaa rauhallisesti vaan hinaamaan sitä jälleen ylöspäin.

Raskauskiloista Mullahan tuli n. 15 kg painoa. 2 vko synnytyksen jälkeen (jolloin ekan kerran uskaltauduin vaa'alle) siitä oli 8 kg lähtenyt, mutta nyt 3 vko synnytyksen jälkeen, ei mitään muutosta... Toivottavasti mun paino ei oo nyt jumahtanut tuohon +7 kiloon :| Ihmettelen kyllä, imetyksen kai pitäisi karistaa kiloja tehokkaasti? Eikä tässä kyllä ole ehtinyt mitenkään mässäilemäänkään. Hyvä kun muistaa syödä ja juoda :D

Niille ketkä ovat siellä FB-ryhmässä, onko siellä miten paljon porukkaa ja aktiivista keskustelua tähän verrattuna? Itse käyn FB:ssä tosi paljon kyllä, mutta jotenkin tämä nimettömänä kirjoittelu tuntuu luontevammalta.

No onhan tässä jo tekstiä ensimmäiseksi viestiksi, toivottavasti saan aikaiseksi taas pian kirjoitella lisää. Mukavia talvipäiviä teille :) Täällä ainakin ihan hurja keli, onneksi ei tarvi nyt tämänpäiväisen neuvolan jälkeen autonrattiin lähipäivinä hypätä! Ensi neuvola onkin nyt sitten vasta parin viikon päästä, jolloin samalla mun jälkitarkastus.

joululahja2011 ja tyttö 22 vrk
 
joululahja2011 on meita facen puolella jo 33 äitiä kirjoittelemassa ja siellä kirjoittelu on paljon aktiivisempaa kuin täällä :) EevaN taisit kanssa kysellä fb:stä.. poppeliinille vaan yksärinä nimi nii hän lisää sitten ryhmään :)

joulumamma ja vauva huomenna 7 vk :O <33
 
Jos nopeasti ehtis kirjoittaa... Luen kyllä kännykästä niin kuin moni muukin, mutta kirjoitusaika on kortilla!

Kish ja Kauris, älkää luovuttako imetyksen kanssa jos kuitenkin haluaisitte imettää! Se on ihanaa kun se toimii. Meillä vauva oli ekan viikon lastenosastolla, oli nenä-mahaletku ja sitten tuttipullo ja imetystä ei päästy harjoittelemaan. Mulla onneksi maitoa alkoi tulla hyvin kun pumppasin ahkerasti ja myös yöllä. Imetysohjaus oli sairaalassa sen viikon eri osastoilla olon jälkeen niin että "Ai eikö onnistu, kokeiles tolla rintakumilla". Kumilla sain onnistumaan ja lähdettiin kotiin. Kumi on kuitenkin pidemmän päälle käynyt ärsyttämään ja rasittamaan, samoin kuin tuo etten saanut samaa ohjausta kuin ne joilla oli terve vauva. Niinpä 1 kk neuvolassa pyysin imetysohjausta, terkkatäti katsoi ja sanoi että teknisesti ei oo ongelmaa, vauva on vaan tottunut helppoon rintakumiin ja siksi vastustaa ja saa raivarit ilman sitä. Suositteli parin päivän vieroitussessiota ja sitä aiotaan kokeilla nyt viikonloppuna: vuoraan sängyn froteella ja ei oteta mitään muuta ohjelmaa kuin imetystä. Pitää vaan itsellä hermon kestää eikä antaa periksi vaikka siihen menis se pari päivää. Kerron sitten miten käy... Tätä imetyshommaa on kuitenkin niin moni tuskaillut ja miettinyt, että uskon, että lähes kaikkiin ongelmiin löytyy ratkaisu, ja suurin osa naisistahan pystyy imettämään ja vauvat sen oppimaan.

Missä on Swerfiel? Mahtoiko pystyä kotona synnyttämään? Kovasti kiinnostaa!

Voi voi, meillä on tullut vauvalle naama täyteen hormoninäppyjä. Onko muilla? Neuvolan täti sanoi että on ihan normaalia ja sitä kutsutaan myös ristiäisrokoksi kun tulee just näihin aikoihin, hehee... Mutta on surkean näköistä eikä kai mikään auta?

Tuisku ja pikkuinen 1 kk!
 
Swerfielin synnytyskertomus löytyy odottajien puolelta.

Sain kutsun johonkin rokotustutkimukseen. En ole vielä lukenut kutsua sen tarkemmin, mutta onko joku muu saanut sellaista? En ole rokotuksia vielä miettinyt, kohtahan se on ajankohtaista kun ensimmäinen annetaan ihan kohta, vauva on ny 6 vkoa vanha.

Sen sijaan olen vähän huolissani d-vitamiinista kun Suomessa nuo suositukset ovat niin olemattoman alhaiset. Imeytyykö d-vitamiini rasvaliukoisena vitamiinina äidinmaitoon? Otan sitä nimittäin itse päivittäin ympärivuoden 25-40 mg päivässä, vuodenajasta riippuen. Nämä määrät sekä neurologin että naistenklinikan sisätautilääkärin suositukset.

Lauantaina pitäisi jättää vauva anopille 3 tunniksi hoitoon, jännittää. :)
 
Meillä aikalailla sama lähtötilanne imetyksen kanssa kun Tuiskulla.. Erotuksella että minulta ei tule tarpeeksi maitoa. Ukkeli ei tosiaan osaa ottaa kiinni paljaaseen rintaan pulloon totuttuaan. Onhan se kumi hieman inhottava aina käydä hakemassa ja asetella, mutta olen onnelinen että osaimetys sujuu edes sen kanssa.

Käyhän Tuisku sitten kertomassa kuinka kumista vierottautuminen onnistui! Ehkä mekin uskallaudutaan kokeilemaan :)
 
Minäkin odottelen innolla Tuiskun kertomusta kumista vierottautumisessa, taustalla nimittäin hyvin samankaltainen tilanne ja tuntemus sairaalan imetystuesta tilanteessa, jossa vauva eri osastolla. Itsellä tosiaan myös rintakumit käytössä ja viime yönä onnistuin taas imettäminen sen avulla. Kumi on tosiaan vain hirmu inhottava, kun tahtoo irrota, siirtyä paikaltaan ja rullautua pienen kasvoille. Me aloitettiin kumilla ihan sen takia, että minun nännit ovat sen verran pehmeät ja hieman sisään vetäytyvät, mutta ovat nyt kuitenkin sen verran muokkautuneet pumppaamisen ansiosta, että ilman kumiakin voisi hyvinkin onnistua. Aloitamme harjoittelut myös hyvin pian, heti, kun löytyy riittävästi rauhaisaa aikaa.

Täällä on muutoin kunnon maratonvalvominen takana. Pieni heräsi viime yönä klo 24:00 ja kitisi sekä valvoi neljään asti. Tämän jälkeen nukkui vajaa kolme varttia ja jatkoi valvomista kuuteen.. siitä sitten onneksi otti 3 tunnin unet, joten sitä enempää en olekaan sitten nukkunut.
Ajattelin, että yritämme nyt hieman rukata rytmiä paremmaksi, eli siirtää tuota maratonvalvomista iltaan. Jätämme tänään D-vitamiinit ottamatta ja otamme ne huomenna heti aamusta. Lisäksi täytyy yrittää löytää vaunuilulle sopiva väli, jotta sen avulla saisi vauvan nukkumaan päivällä mukavat unet > jaksaisi illasta sitten valvoa ja mahdollisesti nukkuisi yön sitten taas lyhyemmillä valvomisjaksoilla.

Aloitimme Jekovit -D -vitamiinin viikko sitten ja en oikein osaa sanoa, että aiheuttaako se missä määrin vatsavaivoja.. kitinää ja ilmaa vatsassa tuntuu olevan kyllä iltaisin/öisin, mutta sitä oli myös ennen D -vitamiinejakin.. tosin silloin söimme vielä rela dropseja ensimmäisen viikon antibioottien takia ja epäilin niiden aiheuttavan vatsanväänteitä, mistä syystä aloitimmekin Jekovitit jonkun öljypohjaisen D-vitamiinin sijaan.
Hirvittää vähän tuo Jekovitin alkoholipitoisuus ja ajattelinkin, että noiden loputtua kokeilemme jotain toista vitamiinia. Jekoviteissa tuo vitamiinikin on sitä D2:sta, kun taas monessa muussa oleva D3 olisi kaiketi paremmin imeytyvää... Täytyy varmaan jutella ensi viikolla asiasta neuvolassa : /

PrinsessaV: Käsittääkseni D -vitamiini on ainoita vitamiineja, joka ei imeydy äidinmaitoon ja näin ollen lapsi ei saa sitä äidiltä, vaan sitä täytyy erikseen antaa. Tuo D -vitamiinin anto aloitetaan yleensä 2 viikon iässä. Kannattaa kysäistä asiaa neuvolasta, jos et ole saanut asiaan mitään ohjausta sieltä vielä.
 
PrinsessaV: Nyt seuraa erittäin tieteellistä faktaa, mutta muistelen lukeneeni kerran, että joku äiti oli lukenut jostain (kanadalaisesta) tutkimuksesta, että jos äiti ottaa 50 mikrogrammaa d-vitamiinia päivässä, niin sitten vauva saisi äidinmaidon kautta tarpeeksi d:tä. Itse en koskaan ole tätä tietoa mistään tarkistanut, joten siihen kannattaa suhtautua toki kriittisesti. Jekovitia suositellaan näemmä edelleen monessa neuvolassa, vaikka se käsittääkseni edelleen on D2-vitamiinia, joka ei imeydy yhtä hyvin kuin D3-vitamiini. Me ollaan nyt tälle kakkoselle annettu sitten vaan D3-vitamiinitippoja (niitä löytyy monia merkkejä). En ole antanut ihan säännöllisesti noita d-vitamiineja. Gefilus + D3 -pullo on ollut aika hankala. Nyt vihdoin olen tajunnut antaa lusikalla, niin menee vähemmän poskille. Viimeiset neljä iltaa ollut kovin itkuisia, enkä tiedä, jostuuko vielä rotasta (saatu 9 päivää sitten) vai siitä, että olen saanut tuota D:tä menemään nyt enemmän kuin aiemmin.
 
Viimeksi muokattu:
D-tipoista... ollaan nyt toista merkkiä jo kokeilemassa...Jekovit meni ma-to ja tänään en enää anna...Viime yö oli aivan hirveä...Poika itki lohduttomasti pitkiä aikoja ja kyyneleet tuli jo itsellekkin silmiin! :'( Meillä jatketaan D-tippojen antamista pienen paussin jälkeen...Ja kokeillaan että johtuvatko ne vatsavaivat nyt sitten niistä vai mistä...
Nyt päivälläkin nukkuu pikku pätkiä ja herää rutisemaan vähän väliä...
Toivottavasti ensi yö menee jo rauhallisemmissa merkeissä, eikä toisen vatsaa enää niin kovasti koske...

Kahlan ja vatsavaivainen pikku-ukkelo
 
Pitääpä perehtyä tähän d-vitamiiniasiaan tarkemmin, varhainen (jo sikiöaikainen) riittävä vitamiinin saanti kun saattaa myöhemmällä iällä jopa ehkäistä vakavia sairauksia.
Joo myönnän, mä oon vähän d-vitamiiniuskovainen. :LOL:
Jekovit on tosiaan väärää vitamiinia ja se viisi tippaa on oikeesti todella vähän. Meillä on käytössä muistaakseni DeviSol, eikä se ole aiheuttanut vatsavaivoja. Enempi noi väänteet näyttäis tulevan siitä mitä mä syön. Annan väänteisiin Disflatyliä (onkohan nimi oikein) ja hyvin auttaa.
 
Rintakumin kanssa kamppaileville mä imetin esikoista ekat 2kk oikeastaan vain rintakumin avulla. Tyttö oli alkuun lastenosastolla ja pääsin imettämään vasta ekan kerran kunnolla reilun 3 vrk:n iässä. Pumpulle kyllä alkoi onneksi herumaan jo aiemmin. Mulla myös tosi matalat nännit, joten ei kyllä helpottanut asiaa yhtään. Noin 4-5 päivää meni ahkerasti harjoitellessa. Itsellä päättäväinen mutta rauhallinen asenne varmasti auttoi. Harsolla kuivasin rinnanpäätä kun maitoa alkoi herumaan/valumaan ja rinnan muotoileminen/venyttäminen sormin oli hankalaa. Ja vauvan suuta myös kuivalilin ahkerasti kun oli märkänä :p . Mutta siis eroon siitä päästiin ja toisen ja tämän kolmannen kohdalla en ole rintakumeja tarvinnut. Kaikki imetysasennot ei mulla vieläkään toimi, koska pitää auttaa vauvaa edelleen saamaan hyvä ote rinnasta = kädet pitää olla eri asennoissa.

FB-ryhmään pääsee kun laittaa mulle yv:nä nimensä. Keskustelu on melko aktiivista mun mielestä =)

Tänään oli 6 viikon lääkärikäynti. Painoa 5090g ja pituutta 57,9cm (3vkon iässä 4480g/55cm). Hienosti kasvaa omalla käyrällään tasaisesti.

Poppeliini ja tyttönen 6+ viikkoa
 
Rintakumit edellisten kanssa käytin niitä pari ekaa viikkoa kun rinnat oli niin turvoksissa että vauvalla oli vaikee saada kunnon otetta. Vierotin pois kumista niin että yöllä vauvan ollessa unenpöpperössä imetin ensin hetken kumin kanssa ja sit nappasin äkkiä kumin pois ja jatkoin imettämistä. Sit tein saman tempun päivällä ja sen jälkeen jätin vaan kumin pois kokonaan.

Vajaa viikko ollaan jo selvitty ilman isiä. Alkuviikosta lähdettiin kaverin luo reissuun yön yli ja huomenna mennään mun vanhempien luo tänne ihan lähelle ja pojat jää sinne yökylään ja tulee sunnuntaina kotiin. Äidin ajatus oli että mä saan rentoutua hetken ja nukkua yhden yön ilman keskimmäisen heräämisiä. Mä lähinnä suunnittelen poikien huoneen siivousta/turhan roinan poiskeräämistä, pakkasen sulatusta ja lattioden pesua jne. Eli hoitaisin sellasia asioita joita on helpompi tehdä rauhassa. :)

Tiistaina käytiin neuvolassa, mitat tais olla 56 cm ja 5,5 kg. Rota-rokote saatiin kanssa. Neuvolakortti on kateissa joten tarkkoja mittoja en tiedä. Tyttö on alkanu hymyilemään ja "jutteleemaan".

Mille teidän vauvojen kakka haisee? Mun mielestä tytön kakka haisee ihan voinmakuiselle popcornille.:D

Rokotetukimus Meillä on kaikkien kolmen kanssa tullut noita rokotetutkimus pyyntööjä. Ei olla osallistuttu ihan sen takia että ei voi tietää saako vauva sitä tutkittavaa rokotetta tai hepatiittirokotetta. Hepatiittirokotteet pitää sitten ottaa ennen ekaa Nigerian matkaa.



Fantaihana ja prinsessa 9 vk
 
Rokotetutkimus lappu tuli meillekin ja sitten vielä soittivat että halutaanko osallistua, mutta ei lähdetty mukaan.

D-vitamiininä meillä on jotain 3d tippoja, en nyt muista merkkiä, neuvolasta saatiin purkki. Vatsavaivoja niistä ei hirveämmin oo tullut.

Nyt taas ei riitä kädet ja mieskin on ääliö, joten täytyy mennä.
 
EevaN ompas jännän kuuloinen nimi. se tuskin lausutaan suomalaisittain vaan lukemalla se..? Mistä maasta tuo nimi on lähtöisin? Hyvä että arki alkaa pyöriä vaikka varmasti kaikki kärsii jonkin sortin univelasta vielä pitkään!

FB mun mielestä siellä on juttua nopeammalla tahdilla kuin täällä ja samalla kun sinne tulee uutta saa sen tiedon heti kun siellä pyörii :) mukavaa että se on salainen missä voi olla omalla naamalla hörisemässä ties mitä maan ja taivaan väliltä ilman että saa tuomion heti otsaansa.

NewYork ja Elsa 6vkoa 3pv
 
Tuosta D-vitamiinista, parikin ystävääni suositteli Bio-caren d-vitamiinivalmistetta. On kuulemma ainut joka ei herkkävatsaisille vauvoille aiheuttanut vatsanväänteitä. Onko täällä kellään kokemusta? Niitä saa aika harvoista paoikoista, tältä helsingistä kuulemma hakaniemen ympyrätalon apteekista. Sain babyshowerilla niitä lahjaksi ja ajtellin hiljakseen aloitella niillä.

Viena ja poju 2vko5päivää
 
Heip.

Kävin koko joulukuun ja tammikuun alun lukemassa odotuspalstaa ja nyt lueskellu tätä joka päivä. Nyt sitten vihdoin ajattelin saada aikaiseksi kirjoittaakin tänne.

Itse sain esikoiseni, ihanan pienen tyttäreni, joulukuun 20 pvä Kättärillä. Odotus meni loistavasti, mutta sf-mitta oli todella pieni koko ajan ja neuvolalääkärin ultrassa tyttö olikin pienikokoinen viikkoihin nähden. Sain lähetteen polille kasvukontrolliin, viikoilla 37+1 painoa oli 2100g, josta uusi kontrolliaika 12pvän päähän. 38+6 oli seuraava painokontrolli ja painoarvio oli 2150g. Päätöksenä oli, että käynnistetään synnytys. Sydänkäyrät näytti hyvältä joten sovittiin että tullaan aamulla käynnistykseen.

Synnytys lyhyesti

Tarkoituksena oli laittaa ballonki, mutta paikat oli sen verran hyvällä mallilla, joten oli ihan turha laittaa sitä. Kahdentoista aikaan mentiin saliin, 12:40 puhkaistiin kalvot. Tippa laitettiin reilun tunnin päästä puhkaisusta ku odoteltiin ensin omia suppareita. Ilokaasua vetelin siinä kun oksitosiinia lisäiltiin. Aqua rakkuloita testasin, mutta ne tuntu ihan hirveeltä enkä halunnu niitä enempää. N. kuuteen asti sinnittelin ilkaasulla ja oli pakko saada epiduraali. Anestesialääkäri oli juuri menossa leikkaukseen, mutta onneksi ehti tulla laittaa puudutteen. Puudutteenlaiton aikana vedin överit ilokaasusta, oli aika hassu olo :). Puudute auttoi pahimpiin kipuihin, mutta tuonne kakkoseen sitten sattui koko ajan enemmän ja enemmän. Jossain vaiheessa oli pakko laittaa mies piippaamaan kätilö paikalle ku iski aivan hirvee p*****hätä ja ponnistamisentarve. Olinkin täysin auki, hieman vaan reunaa joutui kätilö venyttämään. 19:15 on kirjattu ponnistaminen alkaneeksi. Tyhmänä huusin ensimmäiset kymmenen minuuttia ponnistaessa, mutta onneks sitten opin ponnistamaan huutamatta. Sattui ihan tuhottomasti. 19:40 pienen pieni prinsessa oli maailmassa.

Pituutta neidolla oli 46cm, painoa 2235g ja pipo 31,5cm. Pisteitä 9.

Napanuora oli sen verran lyhyt joten en saanut tyttöä heti syliin. Ja tietenkin siinä oli vielä joku harjoittelija ottamassa verinäytettä napanuorasta ja sen takia kesti vielä kauemmin saada syliin. Napanuorassa oli vain kaksi napasuonta kun kolme pitäisi olla. Sitten kun tyttö pääsi ensimmisen kerran syömään niin jonkun aikaa syötyään, lopetti hengittämisen. Onneksi kätilö oli paikalla ja otti tytön syliin jossa sitten virkosi onneksi samantien. Oli aivan kamala tunne kun luulin että näin vähän aikaa sain vaan tyttöä pitää.

Saatiin onneksi perhehuone jossa vietettiin kolme päivää kun tytön sokereita piti tarkkailla. Meidät myös yksi lastenlääkäri säikäytti tuon napanuoran takia, sanoi että saattaa munuaisissa olla vikaa yms. Ultraan olisi päässyt vasta muutaman päivän päästä. Onneksi meille sattui kotiinlähtötarkastukseen aivan ihana vanha mieslääkäri joka kertoi että tuo munuaisjuttu on vanhaa tietoa, mutta voi silti ultrata samantien. Hän sitten ultrasi munuaiset, samalla sydämen ja aivot, ja kaikki näytti normaalilta. Saatiin mielenrauha :).

Täysimetyksessä oltiin tiistaihin mennessä saatu pituutta 50,5cm, painoa 3340g ja pipo 34,6cm.

Meillä myös vatsaa vääntää ja nyt vielä enemmän kun joudutaan antaa rautalisää. Ressukka naama punaisena vääntelehtii. Kertaakaan ei tyttö oo vielä kunnolla itkenyt, mutta eiköhän tuokin ole edessä :).
 
newyork pojan nimi lausutaan aika juuri niinkuin sanotaankin..:D nimi tulee nigeriasta ja tarkoittaa lahjaa Jumalalta...:) Jayden on aika tavallinen nimi usassa ja tarkoittaa hepreaksi kiitollista...:)

Täytyypä laittaa yksäriä poppeliinille,käyn paljon Fb:ssä niin siellä vois aktivoitua joulukuisiin myös..marraskuisten kanssa on tosi aktiivista,tapaillaan ja tuetaan toisiamme kaikessa...:DD
 

Yhteistyössä