Joulukuun pikkutontut

EevaN meidän tytön kolmas nimi tuottaa takuuvarmasti ongelmia usassa olevalle suvulle. Tytär-pääte ei varmasti kerää kiitosta kun kukaan ei sitä osaa lausua :D itseasiassa luulis että Aleksi nimi olis heille helppo sanoa MUTTA eih! siitä tulee ihan ihme versioita :D (esikoisella on suomi-skandinaavi-heprea-irlantilaisnimi) nyt meille tulee suomi-latina-suomi-irlantilaisnimi. Sukunimi on lähtöisin alunperin irkkulasta. Se että mä sain tytär nimen läpi mun pitää muuttaa mun sukunimeä.. :D jopas tuli höpötystä nimistä :D

meillä muuten kastemalja hajos sopivasti viikkoa ennen!!!!!!!!!!!! hittolainen se ehti olla ehjä 48v ajan mut nyt sit hajos kun äiti liukastu pihalla. Äiti on kunnossa mut malja ei.
 
fb:sta siellä on keskustelu tosiaan aktiivisempaa kuin täällä.

imetyksestä mä olen nyt päättänyt sen lopettaa, syitä on monia mutta pääasiassa se että maitoa ei alusta saakka ole riittänyt ja poika hermostuu tissillä todella helposti ja koska poika on muutenkin todella kova itkemään ja mua säälittää pieni ihan hirveästi kun en yhtään vieläkään osaa tulkita sen itkuja ja imetys vaan lisäsi itkuja ja mahdollisuutta ei ole keskittyä vain vauvaan ja täysimetyksen onnistumiseen kun on huollettavana myös noi kolme muuta lasta niin pullolla mennään.Omaantuntoon se kyllä koskee ja ihanaa ois jos ei tarvittais pulloa mutta haastavan alun jälkeen on ihan ok näin.Pääasia että vauva saa ruokaa ja kasvaa.

ristiäisistä meillä ei vieläkään ole päätetty päivää,ei ole kummeja edes mietitty ja nimikin on ihan hakusessa...kaikki tutut jo kyselee päivää ja nimeä ja en edes osaa vastata.Maaliskuun alkupuolella on kolmosenkin synttärit järjestettävänä.

D-vitamiinista me saatiin neuvolasta Devisol drops tippoja joka on 3d vitamiinia.en kyllä osaa yhtään sanoa onko ne syynä pojan itkuisuuteen kun meillä on ollut se sairaalareissu tässä ja muutenkin lapset olleet kipeänä niin nyt vasta tuntuu kun mies on viikon ollut töissä että on ehtinyt kunnolla alkaa tutustumaan vauvaan ja ihanaa kun saa elää normaalia arkea vihdoin ja kyllä viikko arkea ilman että kukaan sairastaa on luksusta:)

vaunuttelusta ollaan käyty kärryttelemässä ja vauva nukkuu toiset päiväunet pihalla ja hyvin nukkuukin ulkona,ainoa vaan että meillä ei ole itkuhälytintä (kovasti oon kyllä harkinnut että pitäiskö se sittenkin ostaa vaikka tää viimeinen lapsi tuleekin olemaan) ja aktiivisesti saa ravata vauvaa katsomassa ja ikkuna meillä on koko vauvan nukkumisen ajan raollaan että kuuluu jos se herää.

Kestovaipoista oon pessyt varsinkin kuoria välillä myös 40 asteessa mutta imut aina vähintään kuudessa kympissä jotta ne varmasti tulee puhtaiksi kun ovat niin paksuja.

Yöt meillä vauva nukkuu oikein hyvin eka pätkä on neljä tuntia ja toinen ja kolmas kolme tuntia mutta itse nukun äärettömän huonosti ja unimäärä jää itsellä 3-4h yössä.En millään meinaa nukahtaa ja sitten herää sillä välin kun vauva nukkuu kaksi kertaa katsomaan ja kuuntelemaan että nukkuuko vauva.Yksikin yö kun vauva nukkui 4h niin itse tulin tuntia myöhemmin nukkumaan,mies jäi vielä iltapalalle,sitten puolen tunnin päästä mies tuli nukkumaan ja edelleen valvoin vaikka yritin nukkua,mies laittoi päänsä tyynyyn ja alkoi kuorsaus (hyvin hiljainen tosin),siinä sitten silmät kiinni kuuntelin miehen ja vauvan unihengitystä ja koitin nukahtaa,pitkään meni mutta nukahdin,sitten heräsin ja tarkistin vauvan ja ajattelin jatkaa unia kun vauvakin vielä nukkuu,hain aikana unta kunnes nukahdin,ja sama toistamiseen ja silloin mietin että kylläpä vauva nukkuu tosi pitkään,etsin taas unta ja nukahdin sitten heräsin että vauva ähkää maitoa ja lähin lämmittämään sitä ja katsoin samalla kelloon 12!!!Siis täh??? no ajattelin että kellosta alkaa patterit loppumaan ja se jätättää koska ajattelin kellon olevan jotain neljä-viisi kun tuntui että vauva on nukkunut tosi pitkään ja itsekkin oli ihan piretä olo vaikka kaksi kertaa olin herännyt vauvaakin katsomaan no katsoin vielä kelloa luurista mutta kyllä se vasta 12 oli pakko se oli uskoa.
Uskomatonta että vaikka oon viikon verran nukkunut hyvin vähän öisin päivisin ei väsytä yhtään ja energiaa on vaikka muille jakaa.Öisin poika ei itkeskele mutta päivällä ja varsinkin illalla ei juuri muuta teekkään ja sääliksi käy:(

Kahlan täällä seurakunnasta vai maistraatista tulee kirje kotiin kun vauva on syntynyt missä on papin yhteystiedot ja nimi"säännöt" ja paperi jonka pappi kasteen jälkeen lähettää maistraattiin tain sitten se lähetetään itse jos lasta ei kasteta.Eli täällä pitää pappiin itse ottaa yhteyttä ja sopia kastepäivämäärä (jota meillä ei siis vieläkään ole).Tää kirje tuli meille viikko siitä kun oltiin kotiuduttu sairaalasta synnytyksen jälkeen.

Meillä arki sujuu oikein mukavasti vaikka mies maanantaina aloitti työt.Perjantaina kun vanhempipoika oli kerhossa niin meis otti nuoremman mukaansa töihin ja olin vauvan ja kolmosen kanssa niin kyllä oli niin helppoa ja rauhallista neljä tuntia vaikka kyllä näiden neljänkin kanssa oikein hyvin menee ja arjen helppous on jopa yllättänyt positiivisesti mutta silloin vasta iisiä olikin:)Nyt poika nukkuu pihalla:)

Metsätähti ja poika 5vk+4pv:heart:
 
Meille tuli kanssa tuo kirje, mutta täällä päin ei yhteyttä oteta pappiin vaan suoraan seurakuntaan ja katsovat sieltä mitkä papit ovat vapaana..Mä jäin sellaiseen mielikuvaan, et se pappi soittaa meille...Jospa kuiteski maanantaina soittais vielä ja varmistais :D
Ihan ulkona näistä systeemeistä, kun esikon juhlia järjestetään...:ashamed:

Meillä D-vita tippojen lopetus auttoi välittömästi vatsavaivoihin (ja disflatyl..) joten kokeilemme aloittaa tipat siis hiukan myöhemmin!

Kaivelin juuri kaappeja, koska osa pojan vaatteista alkoi jo olla hivenen liian pienehköjä+sain lisää käyttöbodeja :) Jotenkin harmittaa että noita lyhythihaisia bodeja on edes hommannu...Ne jää meillä kyllä käyttämättä (siis sellaiset koot mitkä menevät nyt päälle..) Huomaa miten sitä ei ole yhtään osannut ennen lapsen saamista ajatella, minkä tyylisiä vaatteita kannattaa ostaa talvivauvalle...
Ja samalla huomaa miten hurjasti esimerkiksi äitiyspakkauksen eri vaatteiden koot heittävät...Pojalla nyt 70cm body päällä ja istuu melkoisen hyvin :D

Jep, mutta meikäläinen palaa taas takaisin kotiäiteen erittäin kiinnostavaan arkeen :D

Kahlan ja Einari Keskipörhölä kohta 6vkoa :heart:
 
Kahlan ymmärrettävästi:)Ja mistäpä sitä voiskaan kaikkea tietää.Onneksi "avasit suusi" :)Kannattaa varmaan tosiaan maanantaina soittaa sinne.Käytännötkin varmasti vaihtelevat paikoittain.
Joo ne koot vaihtelevat todella hurjasti joten niissä kannattaa olla tarkkana:)Meilläkin on käytössä 68cm body joka vastaa pientä 60cm bodyä.
 
Onko täällä muilla haasteena moista että vauvalla on öisin tankkausmaratoneja? Pläääh... poitsu parhaimmillaan tankkaa kahden tunnin välein öisin rintaa. Päivisin voi sitten hyvin nukkua 3-5 tunnin päikkäreitä, mutta nuo yöt... onneksi ei ole kovin itkuinen, mutta selkeästi hamuaa rintaa ja on sitten onnelinen kun sinne pääsee. Menee vain aika rankoiksi yöt ;/
 
Kun kakasta puhuminen on normaalia arkipäivää.......

Ei jumaleissön...Pojalla on nyt pari pvää ollu maha, hiukan kovemmalla kuin normaalisti...Voiko se johtua tosta hempatin Disflatylistä? :( Mä en ala, kun se muuten niin hyvin autto pojan massuvaivoihin... :( Mietin kans et voiko johtua korvikkeesta? Aikaisemmin tuo Baby Semp on sopinut ihan hyvin...(Käytettiin välissä Nan:nia kun paikallisen Prisman Sempit oli loppuneet..) ja nyt palattiin Sempiin takaisin..Voiko olla vaan väliaikaista?
Uskaltaako tota hemmetin Disflatyliä antaa enää edes...Vai antaisko pienemmän satsin? Esim.5tippaa? (Nyt ollaan annettu 15 tai 10 tippaa...)

Äääh...Auttakee...Huomenna meinasin neuvolaan rimpauttaa ja kysyä...
Voihan massuvaivat sentään... :kieh:

Muoksista puoksista Pikku-ukko heräsi ilta-uniltaan päästi muutaman paukun ja ähelsi ja kakkasi ilman hurjaa itkua ihan "normin" kakan..Huh! Ehkä se vaan sitten oli joku väliaikainen tulppa (Tiedä vaikka olisi siitä Nan:ista johtunut...)

Kettu kuittaa kakka-kirjoituksineen...
 
Viimeksi muokattu:
Viena, meillä on suunnilleen sama homma. Tyttö nukkuu muutenkin aika lyhyet yöunet, vain 6-8 tuntia ja päivällä nukkuu aika paljon. Yöllä nukkuu ensimmäisen pätkän n. 3 tuntia ja seuraavat ovatkin sit 1-2 tuntia.
Olen nukuttanut nyt vauvaa omassa sängyssään, joten meillä johtuu varmaan siitä. Onneksi syöttö kestää vain muutaman minuutin kun ei tuo edes herää kunnolla vaan imasee vaan yhdestä rinnasta ja jatkaa suoraan uniaa.
Mua ei onneksi niin väsytä kun nyt nukun kunnolla kaikki pätkät. Aiemmin kun vauva oli kainalossa, niin en nukkunut juuri lainkaan. Aika pitkää unetonta putkea ollut tässä siis kun vauva on nyt 6-viikkoinen ja loppuraskauskin meni valvoessa.. :)

Kahlan, en usko, että on Disflatyl jos ei ole aiemmin aiheuttanut ongelmia. Mä annan sitä kans, vaikka varmaan pärjättäis ilmankin kun vaivat eivät ole kovia. Mutta oon sitä mieltä, että miks pienistäkään vaivoista tarttis kärsiä jos kerran on apua olemassa.
Imetätkö ollenkaan? Jos imetät, niin luultavasti vatsan kovetti jokin mitä itse söit.

Paino alkaa pudota kun olen jättänyt herkut vähän vähemmälle. Tosin edelleen uppoo ihan kiitettävästi pullaa ja muuta paakkelsia, mutta kilon pudotus viikossa on ihan kiva motivaattori terveellisempään elämään. :) Vielä taitaa olla 3 kiloa lähtöpainoon pudotettavaa.
 
En imetä enää..Meikäläisellä kosahti se melkein heti alkuunsa.. :ashamed:
Joten syyttävä sormi osoittanee sitten korviketta...Mrrr!!
Ostin justiinsa ison satsin Baby Sempiä ja jos ne nyt sit eivät enää passaakkaan ni... ähm :/

*Muoksista vaan tähänkin...* Soitin neuvolaan ja ei kuulemma hätää :) Mallasuutetta voi hakea apteekista, jos tilanne menee pahemmaksi. Neuvolatäti lohdutteli, että vauvat voivat pantata useamman päivänkin kakkaa ja pääasia että jotain tulee ulos! :D
Disflatyliä jatketaan ohjeen mukaan...Tulipa taas todistettua, että ylireagoin välillä... :D
 
Viimeksi muokattu:
Heips, ehtiihän tännekin :) Meillä aloitettiin nyt päiväunet ulkona-operaatio, eli ihankun olisi iso poika jo :)

Meillä on nyt vakiintunut uusi rytmi (ainakin nyt hetkeksi, ennen kun kaikki muuttuu ja äiti saa slaagin) eli, poitsu nukkumaan 21.00-02.00. syö, jatkaa unia n. 03-08. syö ja noustaan ylös vaihtamaan päiväkuteet ja nukutaan vielä päikkärit 10-14. Tämän jälkeen nukkuu välillä sylissä jonku vartin, mutta ei enää pitkiä päikkäreitä ollenkaan. Seuraavaksi menee nukkumaan taas ysiltä :) Olen oikein tyytyväinen :) Meillä siis mieskin kotona ihan koko ajan (työ kotona), niin saamme vaihdeltua myös niin, että mies nukuttaa vauvelin ysiksi unille ja minä hoida aamurutiinit, koska minä olen niin illantorkku ja todellinen aamuvirkku :) Mies taas ei saa unta ennen klo 23 jolloin minä olen ollut jo kuorsaamassa parikin tuntia.

Masuvaivaa täälläkin, seiskalta alkaa jo pieni narina ja meillä käytössä myös disflatyl joka auttanut mainiosti. Luulin,että kyse oli jostain mistä syön, mutta alan epäilemään että on vaan suoliston kehittymättömyyttä. D-vitamiinin aloituksen jälkeen tosin alkoi täälläkin ilmavaivat kiusaamaan, joten tarkistan ylihuomenna neuvolassa jos sen voisi vaihtaa toiseen merkkiin.

Minkähän kokoisen ns. juhlapuvun (kun ristiäismekko otetaan pois) ostaisi poitsulle ristiäisiin, on nyt kokoa 56 ja hukkuu vieläkin moniin sen kokoisiin vaatteisiin, ja ristiäiset on tosiaan 12.02. Olisi kiva pistää jotain siistiä päälle poitsulle, tosin puklaa ne varmaan parissa minuutissa kauhean näköiseksi ;)

Hyyppis+Poju n.3,5 viikkoa
 
Moikka!

Pienoisessa nettipimennossa olen ollut joitain päiviä, kun oli muutto uuteen kotiin (joka on tosin vielä hieman kesken ja rakennellaan aina kun joudetaan kotiaskareilta) Koitin lukea pikaiseen muiden viestejä ennen kun aloin naputtelemaan...

D-tipat... Meillä mennään edelleenkin yhdellä tipalla/päivä, kun en uskalla nostaa määrää masuvaivojen pelossa. Tuntuu, että nytkin yks tippa pistää ähisemään. Jospa sitä ens viikolla nostais taas yhdellä tipalla... Viiteen pitäis päästä!

Kestovaippoja olen pessyt 40 asteessa nyt ja esikoisen aikana, välillä 60 asteessa ja mielestäni saanut puhtaaksi. Olen kyllä vähän laiskistunut kestojen käytössä, mutta kyllä muutama kestovaippa koitetaan päivässä käyttää, kun noita on tullut ostettua/tehtyä iha mukavasti varastoon.

Ristiäiset pitäis pitää kuukauden sisällä. En ole vielä pappia varannut tai kummeja kysellyt, mutta kai tässä kerkeää?

Mapitus ja vauva tasan 1 kk
 
Löysinpäs viimein tänne! HÄHÄÄ! :p

Äsken just luin kaikki sivut mutta pää humisee tyhjyyttään...hmm.

Poika tosiaan syntyi 2.1 ja synnytyksestä nopeesti sen verran että, 12h oli kesto josta ponnistus 45min, karjuin ku perkele, aluks pelkäsin kuolevani mut lopuks jo toivoin sitä. Oli se kipu jotain uskomatonta. Seuraavaan vaadin kyllä sektion. Eihän sekään kivuton ole, mutta haluan. Ilman tikkejä selvisin. Huh ja kiitos. Terve poika syntyi kaikista peloistani huolimatta. Reilu viikko synnytyksestä sain tulpan jalkaani ja siihen lääkkeeksi niitä napapiikkejä. Ihanaa puuhaa piikkikammoiselle! Ollaan pojan kanssa ekaa kertaa kaksistaan kun miehen isyysloma päättyi. Mutta hyvinhän me pärjätään. Poika vaan nukkuu, syö ja äheltää kakkaa. Itkujakaan ei tule, ellei ole nälkä. :)

Napatynkä irtos reilun viikon iässä ja eritti sen jälkeen vielä viikon verran.

Imetys ei onnistunut, en vaan saanut maitoa nousemaan joten tuttelilla mennään. Varmaan osaksi johtui stressistäkin ettei maitoa tullut.

Kakkaa tulee joka vaippaan, ihanaa jos eteen osuukin pelkkä pissivaippa. Arjen isoja iloja! :LOL:

Vieläkään ei olla "keretty" vaunuilemaan ja nyt vielä alkoi nuo kovemmat pakkaset. Tuntuu kotonakin olevan ihan tarpeeksi tekemistä, tuon miehen näkövammankin takia. Mutta onhan meillä aikaa vielä ulkoilla.

Vakuutusta vauvalla ei ole, koska en sitä raskausaikana saanut ylipainon takia. Uusi yritys sitten 2kk iässä.

Seksistä, haluja kyllä olisi mutta en ihan viellä taida uskaltaa..pitäisi varmaan ite ensin hieman tutkia paikkoja. :ashamed:

Nimiäiset pidetään 4.2 ja mummilassa niin ei tarvitse itse tehdä muuta kuin viedä juhlakalu paikalle. Itse ei anneta vauvalle mitään lahjaa. Juhlapuvuksi valitsin tälläisen jokatytön unelman. Carry Me Home: Baby Boutique London/Baby Clothes/Baby T-shirts/Baby Boy Clothes/Baby Girl Clothes/Baby Gifts/Baby Accessories ja kummitodistukset ja nimenantotodistuksen tilasin täältä Pro-Seremoniat: Nimi

Pneumakokki rokote? Eipä olla tosta ees kuultu.. Eikös ensimmäinen rokote oo rotarokote?

Tirpan kanssa taidettiin olla samaan aikaan osastolla, törmättiinköhän? Ei ainakaan samassa huoneessa oltu (8), äitien lapsista päätellen, ku eikös siulla ollut parivuotiaat kaksospojat?

Tänään apteekkiin ostamaan jotain pojan masuvaivoihin (ähkii ja vääntelehtii, piereskelee ruuan jälkeen, eikä meinaa millään nukahtaa.) Joko disflatyliä tai relatippoja..tai, tai....

Suuret onnittelut viimeisille vauvautuneille! Ja kiitoksia tetkulle pinon tekemisestä. :flower: Mukavampi täällä kuin fb:ssä.

Sid ja pikkuPentti 3vko+1pvä iso poika käyttää jo koon 56 vaatteita :heart:
 
mulle lätkästiin heti kotikäynnillä esitteet rota ja pneumokokkirokotteesta rota tulee ekana 2kk iässä tää toinen 3kk iässä. Oon tässä pohtinu tota uusimpaa kun tuo mieskin on sitä vastaan... argh, hankalaa taas tää vastuu pienestä ku pitää olla se joka päättää mikä on parasta omalle kullalle :) mut jokainen saa tehdä omat valinnat.. (tiedän niitäkin jotka ei ota yhtään mitään noista rokotteista mitä ohjelmassa on)

vakuutusta ajattelin kyl ottaa myös tytölle 2kk iästä lähtien. osa syy on se että päivystys on kaukana ja huonojen kulkuyhteyksien takana. Jonojenkin takia olis hyvä päästä nopeesti hoitoon ja pois. Eri asia olis jos toi päivystys ei olis muuttanu pois "naapurista". 3v asti otan lapsivakuutuksen ja sen jälkeen kelpaa tavallinen terveyskeskus.

kestot mä kanssa pesen erikseen 40asteessa kuhan eka on likoillu tuolla pinkin ystäväni kanssa, joka myös tappaa bakteereita. Meidän pesukone pesee 60 asteen pyykkiä melkein 4h!! joten ajansäästön takia oon sortunut tähän ratkaisuun.

ulkona nukkuminen ei oikein tunnu onnistuvan kerrostalossa.. en jätä ulos enkä kyllä parvekkeellekaan ku noi vaunut on sen verran kookkaat että ne niiden edestakaisin seilaaminen on turhauttavaa. Vauva nukkuu kun ollaan käymässä kaupassa tai muuten vaan kävelemässä ulkona.

meillä menee jo osa 62 koon vaatteita kun tuo paino on +6 käyrällä ja pituus pikkassen 0:n yläpuolella. Meidän pikkutyttö ei edes näytä pulskalta vaan täydelliseltä :heart:
 
Rota-rokotetteen otattamista/ottamatta jättämistä olen pohtinut...Kaverini pojalle tuli kovat oireet kyseisestä rokotteesta..Kuumetta, ripulia, mahakipuja, puklailua ja toisen kerran jälkeen samat oireet paitsi ripuli vaihtui ummetukseksi..pieni ollut viikon kuumeessa toisen piikin jälkeen.. :(
Joten pohdintaa on tässä harrastettava...

Ulkona en ole vauvaa vielä nukuttanut, muutakuin lenkkien aikana...Täytynee kissojen varalta hommata vaunuihin sellainen suoja, vaikken täällä meidän alueella toistaiseksi ole ainuttakaan vapaana kulkevaa kattia nähny :)

Mieheni veljen vaimo soitti tänään aamupäivällä ja kysyi voiko hän ostaa kastemekon meille :) No mikä ettei! Mekko oli oikein kaunis, mutta tuunaamme sitä sen verran, että rinnuksessa oleva iso rusetti poistetaan :)

Kakka-keppostelut jatkuvat täällä ja viime yönä valvottiin neljään asti, ennenkuin pikkumies sai kakkansa ähellettyä ja suostui nukahtamaan...Tuntui luksukselta kun hän sen jälkeen nukkui melkein 5 tuntia putkeen!! :p

Menkat alkoivat eka kertaa synnytyksen jälkeen ja vaikuttavat tyrehtyneen parin päivän vuotelun jälkeen...Katsellaan meneekö kroppa tyystin sekaisin noista Cerazette-minipillereistä...




Kahlan
 
Täällä arki ei vielä ole kunnolla lähtenyt rullaamaan. Meillä on ollut vesirokkoa, joten ei olla kovinkaan paljon ehditty liikkumaan. Vauvassakin se oli, mutta vain yksi näppy tuli. En tiedä saiko hän vasteen elimistöön.

Vakuutuksista on ollut puhetta. Meillä on kahdella ensimmäisellä lapsella vakuutukset. Niitä ei kyllä olla juurikaan tarvittu. Terveyskeskuksiin pääsee hyvin alle yksivuotiaan kanssa ja nyt nuo vakuutuksien hinnat ovat tuplaantuneet siitä mitä ne oli tytöille, joten jätetään ottamatta tällä uudelle vauvalle. Sillä vakuutuksen summalla käy vaikka kuinka monta kertaa yksityisellä lääkärillä kun tuo omavastuukin vielä lisätään siihen.

Meidän pikkuinen sai sen rotarokotteen. Yön kyllä nukkui hyvin, mutta oli aamusta ihmeellisesti kylmänhikinen, joten varmaan oli yöllä ollut hieman lämpöä. Lisäksi hieman löysällä ja tänään ollut hieman itkuisempi. Me päädyimme rokotteen kannalle sen vuoksi, että esikoinen on eskarissa ja kun koulu on iso niin kaikki taudit tulee meille. Joten säästytään siltä tartunnalta tuon pikkuisen osalta.

Tuskin nuo kaikki rokotteet ihan tarpeellisia on, mutta me nyt näin flunssa aikana otetaan ne kaikki. Mun mielestä ainakin nuo DTaP-IPV-Hib ja MRP on tarpeellisia. Muutenhan tuhkarokot poliot jne. alkaa yleistymään ja rokottamattomat lapset alkaa sairastamaan. Siihenhän se oikeastaan perustuukin se ettei rokottamattomat lapset saa vakavia tartuntoja, kun suurimmaksi osaksi vanhemmat ottaa lapsille rokotteet ja vältytään suurilta epidemioilta. Mikäli rokottamattomien lasten määrä kasvaa epidemiat yleistyy.

Meillä ollaan pesty koko ajan 60 asteessa kestovaipat. Kuoret ja sisukset pesen kyllä usein erissä koneessa liotuksen jälkeen. Sisukset pesen joskus 90 asteessa tavallisella pesuaineella. Kuoret aina tuolla nestemäisellä erisan colorilla. Nyt me pidetään kuitenkin tuon rota rokotteen vuoksi se viikko taukoa kestovaippailusta. Kestovaippoja kuitenkin täytyy käsitellä enempi emmekä halua ottaa mitään riskiä, että rotaviruksen jämiä jää kestoihin.

Mekin olemme käyneet muutaman kerran ulkoilemassa ja tyttö on nukkunutkin ulkona useaan otteeseen. Tuo kissaverkko olisi kyllä ihan hyvä olla olemassa.

Täällä taas
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on kaikilla ihan hirvee räkätauti menossa. Tänään pidettiin sisälläolopäivä ja pojat nukku molemmat 3 tunnin päikkärit, ne tunnit olikin sitten päivän ainoat rauhalliset hetket:) Perjantaina olis tarkoitus mennä esikon (ja vauvan) kanssa luonnontieteelliseen museoon. Esikko haluaa nähdä dinosuarus luurankoja. Keskimmäinen menee mun vanhempien luo siks aikaa. Esikolla on edelleen vähän mustasukkasuusongelmia niin ajattelin et olis kiva tehdä hänen kanssa jotain ilman pikkuveljeä.

Ulos parvekkeelle en ole viitsiny nukuttaa. Ulkoillaan kuitenkin muuten ihan tarpeeks ja kun vieläkään ei ole niitä selkeitä päikkäriaikoja.

31.1 mulla olis sokerirasitus mikä tehdään synnytyksen jälkeen jos on ollu raskausdiabetes. Pikkasen jännittää tulokset, ainakin se tunnin arvo on varmaan koholla, eli sokeriyliherkkyys vai mikä se on. Aikasemmin on raskauden jälkeen paastoarvot kuitenkin ollu hyvät. No katotaan miten käy ja paino pitäis jokatapauksessa saada pois, siis vanhaa ylipainoa.

Varmaan olis vielä jotain pitäny kommenotida mut kun ei taas muisti pelaa...

Fantaihana ja prinsessa tasan 10 vk

EevaN kivan igbo-nimen annoitte pojalle.

Vakuutuksia Ei olla edellisille otettu eikä oteta tällekkään vauvalle.
 
Rokotuksista Meillä ei tullut Rota-rokotteesta juuri mitään oireita, eikä tullut keskimmäisellekään, esikoinen ei oo tätä saanut. Pneumokokki(ei varmastikkaan oikein kirjoitettu) otetaan kanssa ja yleisen rokotusohjelman rokotteet. Rotaa ja tota pneumokokkia en välttämättä ottais jos ei olis isompia sisaruksia, tosin tuolle keskimmäiselle olisin kyllä tota pneumorokotetta kaipaillut, kun se sairasti viime keväänä niiiiin paljon, että niistä takuu varmasti olisi joku jäänyt väliin, jos sitä rokotetta olisi silloin saanut kun hän oli pieni.

Vakuutuksia ei ole täällä ollut kenenkään kohdalla, eikä nytkään oteta.

Ristiäiset oli meillä sunnuntaina ja poika on nyt virallisesti Aimo :)
Neuvolassa (2kk) käytiin maanantaina ja painoa oli 6030g (1,5kg tullut kuukaudessa lisää) ja pituus oli 58 cm ja rapiat päälle :)

Nyt alkaa kuulua sängystä sellaista tuhinaa, että täytyy alkaa ruokinta puuhiin kohta :)

Hilipatuinen ja Aimo 2kk 3 päivää :)
 
No niin, täällä on nyt vieroitettu rintakumista!

Lauantaina aamulla jätin rintakumin pois, kerrasta ja kokonaan, kolmen päivän henkisen valmistautumisen jälkeen. Lypsin rintaa sen verran ennen tarjoamista että vauvan oli helpompi tarttua. Raivarithan siinä tuli, mutta pysyin itse rauhallisena ja mieskin oli pitämässä vauvaa kädestä kiinni. Ensin taisteli itsensä väsyksiin ja sitten rupesi imemään. Sama toistui koko päivän, itki ja söi, mut syöminen kuitenkin onnistui kun itse pysyin rauhallisena. Yöllä kun syömisvälit on paljon pidemmät niin jouduin lypsämään ihan kunnolla ennen syöttöä, mut yöllä unisena otti rinnan suunnilleen vastustelematta. Makuultaan oli muutenkin ensin helpompaa kuin istualtaan. Sunnuntaina oli jo helpompaa, huuto tuli vain kun nostin rinnalle, sitten aika pian rupesi imemään. Selvästi oli kuitenkin toisella maailmankirjat ihan sekaisin, vauva oli niin poikki että nukkui su-ma yönä 7,5 tuntia yhteen menoon! Minä tietysti en, tsekkailin monta kertaa ja koitin turhaan tissiä tarjota nukkuvalle :p

Rintakumista siis päästiin mutta tilalle tuli ilmavaivat. Luultavasti hörppii ja hotkii nyt niin vauhdilla että menee kauheesti ilmaa mukana. Koko syömisjuttu muuttui tässä samalla, nyt vauva vetää muutamassa minuutissa rinnan tyhjäks ja pitää päivälläkin jopa 3-4 tunnin taukoja syömisessä, kun ennen söi päivällä usein joka tunti tai vähintään joka toinen. Nyt on pari iltaa mennyt kahteen asti vatsaa itkiessä, toivottavasti tää tasoittuis pian... Syöttäminen ilman kumia on kuitenkin niin paljon rennompaa ja helpompaa, että suosittelen vieroittamista teille jotka sitä mietitte! Pitää vaan olla itse siihen valmis ja sellaiset pari päivää ettei oo paljon muuta ohjelmaa.

Ulkona en minäkään nukuta, pari kertaa ollut kylmässä eteisessä vaunuissa nukkumassa, siellä on kuitenkin plussan puolella ja kuuluu äänet sisälle. Nyt on niin kylmäkin ettei voi mennä ulos ollenkaan. Nyt pieni nukkuu kantoliinassa, ihanaa kun tämäkin alkaa toimia niin saa omat kädet vapaaksi! Ihan pienenä ei liina toiminut kun jalat ei vielä auenneet kunnolla, nyt tuntuu viihtyvän siinä jo hyvin.

Sen verran pitää vaaleista puhua täälläkin, että ostin eilen liput Ultra Bran Haaviston tukikonserttiin Helsingin jäähalliin. Siellä ei ole ikärajaa joten vauva lähtee mukaan, kuulosuojaimet päässä. Vähän kyllä jännittää, varsinkin se, miten muut ihmiset suhtautuvat. Onko muilla kokemuksia pienen vauvan kanssa konserteissa/keikoilla käynneistä?

Tuisku ja pikkutonttu 5,5 viikkoa
 
  • Tykkää
Reactions: Poppeliini
Tuisku, en missään nimessä tuomitse, joten älä heti ammu. :) Mutta jäähallikeikka ei ole noin pientä varten. Mulla ei tähän ehkä olis mielipidettäkään muuten, mutta kun tuon tyyppisiä työkseni järkkäilen ja niissä siis noin kerran viikossa työn puolesta oleskelen, niin tiedän mistä puhun. Meteli on kova, ihmisiä on ihan tolkuttoman paljon ja valoakin räiskyy joka suuntaan. Järjestäjähän jo yleensä torppaa pikkulasten tuomisen keikalle sillä, että kaikilta osallistujilta vaaditaan oma lippu, varsinkin lähemmäs sadan euron konserteissa tämä toimii erittäin hyvin.
Tästä kyseisestä tapahtumasta en tiedä mikä on käytäntö, ja olisin sinne itsekin kovin mielinyt, mutta en vauvan kanssa, joten kotiin jäädään.
Keikkahan on luonteeltaan kovasti erilainen kuin jos siellä esiintyisi vaikka Dimmu Borgir, mutta noin lapsinäkökulmasta meteli ja meininki on just sama vaikka toisella lauletaan iloisista hauista ja toisella kirkonpolttamisesta, vauva kun ei vielä kummastakaan mitään ymmärrä. :LOL:
Kesällä saatetaan mekin kyllä kotikaupungissa järjestettävillä festareilla kävästä, että en mä tässä mitään ehdottomuuksia lauo enkä edusta mitään virallista mielipidettä.
 
Nyt tulee mun synnytyskertomus lyhyesti.
05.00 aamulla meni vedet, ambulanssilla sairaalaan, vesi oli vihreää
Jouduin vähäksi aikaa osastolle odotteleen. puolen tunnin päästä siitä takas synnärille.
siellä vähän aikaa kaasua ja sit epiduraali oksitosiini tippa. aukeaminen eteni tasaisesti. neljältä suljettiin kipupiikki ja viiden maissa aloitin ponnistaan.
Poitsu tuli maailmaan seitsemältä imukupin avustuksella koska tuli naamatarjonnadsa. viimeinen tunti mrni ilman kipulääkettä. jouduttiin leikkaamaan ja tuli 2asteen repeämä. poika joutui heti toiseen huoneeseen saamaan happea ja sieltä suoraan teholle tarkkailuun. pojan sain nähdä vain vilauksella ennen osastolle menoa. sairaalassa poitsu joutui olemaan seuraavaan sunnuntaihin asti. ensin hoidettiin ilmarintaa ja tulehdusta lapsivedestä ja sen jälkeen keltaisuutta ja valohoito jaksoja oli kaksi ennenkun billirubiini arvot pysyi tasalla. oli aika ankea jouluaatto olla sairaalassa.
maito mulla nousi hyvin ja sairaalassa imetin hyvin mutta sitten ku päästiin kotiin niin maito vaan ehtyi vaikka imetin paljon ja pumppailin. nyt poika onkin pelkällä korvikkeella.
kotona elämä alkoi hyvin mutta nopeasti rytmi kääntyi siihen että yöt valvottiin ja syötiin ja päivät nukuttiin.mahakipuja oli aluksi vähän mutta nyt on alkanut olemaan enemmän.
tällä viikolla saatiin vähän kiinni sellaisesta normaalista arjesta mutta ilo oli liian aikainen koska viime yö oli pelkkää huutoa. Syötiin välillä ja jatkettiin huutoa. Klo 3-10 poika oli hereillä. nyt on sit uni maistunu.
oon lukenu tätä palstaa mutta en nyt yhtään muista että mistä täällä keskustellaan :)
vakuutus meillä on ja oli kiva ku sai pojan sairaala laskun laittaa vakuutuksen piikkiin.
ristiäiset oli viime lauantaina ja nimeksi tuli Aleksanteri.

mulla olis kysymys muille mammoille jotka syöttää korviketta. kuinka paljon teillä menee korveketta päivässä ja millaisia kerta annoksia vauvat syö? ja kuinka usein syö?meillä menee 850-1000ml päivässä ja kerta annoksina menee 120-180ml. Syödään noin 5-6 krt/pv.

mutta nyt kutsu käy :)

-vesilelu-
 
Vesilelu: Meillä hörpitään pelkkää korviketta 80ml-100ml kerralla (paitsi yöllä kun kerran vaan syödään niin 120ml) ja päivässä menee 700-900ml yhteensä.

Mites täällä nyt näin on hiljentynyt?? :(

- Sid ja pikkuPentti 26vrk -
 
meillä oli kastajaiset eilen ja hyvin meni. Tosin poika oli menossa kokoajan että papinkin piti keskenkaiken mennä lukitsemaan oma salkkunsa ettei pikkusormet sinne pääse. Alttariliinakin oli vaarassa lähteä mukaan, mut se tuli ennen koko juhlan alkua niitattua kiinni lipastoon ettei varmana lähde eikä tavarat putoa! :D
Vieras luku jäi pikkasen 10 yläpuolelle sillä osa peruutti joko synttäreiden tai sit sään takia. Mut kyllä me pärjättiin ihan hyvin! Toisena ja kolmantena nimenä meille tuli Amanda ja Saduntytär :heart:

korvikkeiden antomäärästä en tiedä.. kun imetän, joten en osaa vastata siihen mitään muuta kuin poissaolessa tyttö juo tarpeeksi ja jättää ylimääräisen maidon pulloon. Ei mitään hajua kuinka paljon mies siihen laittaa :) kun maksimissaan olen 4h poissa
 
Kaikilla taitaa olla ristiäis ja vauva kiireitä kun on näin hiljaista...

vesilelu teillä ei ollut ihan helppo alku.
Meillä menee myös pelkkää korviketta ja kertamäärä on 60-100ml ja noin kolmen tunnin välein syö.

Meillä on yöt mennyt kummalliseksi kun ekan pätkän nukkuu neljä tuntia ja kello on silloin noin kaksi kun herää,sitten toisen kerran herää noin viideltä tai puol kuudelta mutta kun annan maitoa niin syö vain n.50ml ja torkahtaa ja kun laittaa takaisin nukkumaan niin hetken nukkuu ja sitten alkaa ähisemään,enempää ei suostu syömään eli nälkä ei ole,tunnin verran saa hyssytellä että sen saa takaisin nukkumaan ja sitten miehellä soi jo herätys ja kohta herää lapset.Itsellä yöunet jää hyvin vähiin.

Pakkasten takia on pitänyt olla viikon verran vaan kotona,tuntuu että arkirytmi hieman karkaa kun ei pääse ulos ja vaan täällä sisällä kyhjötetään.Poikakin nukkuu pienempiä päiväuni pätkiä sisällä kuin ulkona vaunuissa.Arki pyörii ihanan helposti neljän kanssa ja pikkuinenkin on hieman alkanut jo seurustelemaan:)

Metsätähti ja poika 1kk2vk
 

Yhteistyössä