Joulukuun pikkutontut

Ihanaa, täällä oli eilen itkuton ilta. Luulen, että vatsavaivojen lisäksi, lapsonen on päässyt iltaisin vain liian yliväsyneeksi, mistä syystä on sitten alkanut käymään ylikierroksilla ja huutanut aina sen kolmesta neljään tuntia. Eilen otettiin normaalit tunnin unet kahdeksan maita, jonka jälkeen pidimme hyvin rauhallista profiilia koko illan. Tyttö nukkui käytännössä vielä toisenkin tunnin kainalossani sohvalla, syötiin pullollinen maitoa, vaihdettiin yöasu, jonka jälkeen siirryin tytön kanssa sänkyyn. Sängyssä alkoi taas huitoa kaksin käsin ja tuhista kovaa, mutta olin itse aivan hiljaa ja annoin tuttia sitä mukaa, kun huitoi sitä suustaan. Jossain välissä päästi sitten nälkäisen parkauksen, pullo suuhun ja siitä samantien lapsi nukkumaan kainalossani. Ei itkenyt lainkaan.. ja nukkui siitä 3,5 h yhteen putkeen.. aivan mahtava fiilis!!! Tänään kokeiltava samaa.. pelottaa vähän tuleva viikonloppu, kun lauantaina olisi meillä ristiäiset ja silloin on sukua yötä, että meneekö taas yliväsymisen puolelle illasta. Täytyy yrittää ettei menisi.

Täällä olen myös vähän huolissani, kun vauvan kakka tuntuu olleen nyt parin päivän ajan enemmän ripulimaista kuin normaalia. On imeytynyt lähes kokonaan vaippaan, ainoastaan vähän limaa jäänyt pinnalle ja ryynejä ei ole kaikissa kakkavaipoissa ollenkaan tai ihan vähän vain. Tyttö on muuten kyllä virkeä, syö hyvin ja pissaakin tulee, joten ei varmaan toinna liikaa tästä stressata. Meillä on ens tiistaina neuvola, joten pitää kysäistä siellä asiasta. Tosin minulla oli pari päivää sitten itsellänkin illasta maha sekaisin, joten olisinkohan syönyt sitten jotain hämärää...lapsella vain tuo löysä (siis normaaliakin löysempi ja vetisempi) kakka on vain jatkunut itseäni pidempään..

Ai, että odotan sitä, että saadaan nuo ristiäiset pois alta. Olen jotenkin stressannut niistä ihan liikaa.. lisäksi nimeäkään ei ole vielä päätetty.. eikä itselläni mahdu oikein mikään järkevä vaate päälle :'( Enkä raski/ehdi uutta ostamaan.. pitänee vain yrittää keksiä jotain..
 
Heippa!

Pitkästä aikaa mäkin kirjoitan. Tuntuu tämä kolmen lapsen äidin arki olevan aika kiireistä ;) Näin torstaisin isommat lapset on mummolla hoidossa, joten jos yrittäisi silloin aktivoitua.

Meilläkin on ristiäiset viikonloppuna ja monen muun tavoin odotan niiden jo olevan ohi. Eiköhän kaikki hyvin mene, mutta stressaahan se.

Meillä mennyt ihan mukavasti. Poika on tosi rauhallinen, nukkuu yöt hyvin. Heräilee syömään vain 1-2 kertaa yössä. Ei huutele turhia. Maanantaina tosin huusi pää punaisena kolem tuntia ja syykin löytyi kun vein pojan lääkäriin -> korvatulehdus :( Nyt on sitten ab-kuuri päällä ja kipulääkettäkin sai, mutten sitä sitten antanut kuin pari kertaa kun tepsi tuo antibiootti niin hyvin. Seuraavan päivän tykkäs vielä olla sylissä ja kannoinkin poikaa kantoliinassa, mutta nyt ollaan jo taas ihan normimeiningissä.

Meillä poika on täysin rintaruokinnassa. Osittain olosuhteiden pakosta, pojalle kun ei korvike tunnu sopivan. Ne pari kertaa kun ollaan annettu niin oksentaa kaaressa pihalle tai jos on saatu pysymään sisällä niin oksentanut sitten parin tunnin päästä kovien vatsan väänteiden kera.

Jaahas nyt alkaa kopasta jo kuulua ääntä...

Nevolassa ollaan oltu viimeksi 31.1 ja silloin mitat oli 56,5cm ja 4555g (sp. 3700g) eli ihan mukavasti pärjäillään tissimaidollakin :) Seuraava neuvola onkin lääkärineuvola 8.3. Silloin on myös oma jälkitarkastus ja pikkuinen saa rota-rokotuksen.

Mut nyt pitää häipyä, kutsu kovenee ;)

Niisku
 
Pitääkin aktivoitua taas tännekin kun kaikki ei ole Facebookissa. Joka päivä käyn kyllä kattomassa onko uutta tekstiä tullut.

Maanantaina oli 2kk-neuvola. Tyttö painoi 5750 g ja pituutta oli 59,3 cm. Syntymävastaavat ovat 3932 g ja 49 cm. Toi pituus on kyllä sairaalassa mitattu ihan päin prinkkalaa kun 11vrkn ikäisenä pituus oli jo 54 cm.
Otettiin rota-rokote ja puklailua kummempaa vaivaa ei ole ollut. Eikös se ole vain alle 10 prosentille kun muita oireita tuleekaan?

Samaisena maanantaina muhun iski hirvee flunssa, jota poden edelleen. Vauvan nenä on tänään ollut vähän tukossa, joten pääsin ekaa kertaa testaamaan Fridaa. Aikamoista puuhaa oksennuksen rajamailta. :D

Muuten sujuu ihanasti, vauva hymyilee ja juttelee paljon. Pikkasen on vaan kyllästymiseen taipuvainen, joten ollaan paljon liikenteessä kylässä kavereilla ja kaupungilla. Nyt flunssassa on saanut kaivaa itsestään ennennäkemättömiä viihdytystaitoja. :)

Yöllä herätään 1-3 kertaa riippuen monelta nukahdetaan ja päivällä unet ovat tällä viikolla olleet sellaisia 10-30 minuutin pätkiä ja välissä 60-90 minuuttia hereillä. Tyttö ei oikein käy nukkumaan itsekseen vaan nukuttaa pitää. Meillä harrastetaan kans tuota yliväsymyshuutoa iltaisin.
 
Moi :)
meilläki on kiussannu poikaa ilmavaivat :( ollaan käyty vyöhyketerapiassa 3 kertaa ja huomenna ois 4 (viimenen kerta) kerta, täytyy sanoo että se on kyl auttanu. viel kyl kiertää ilma mahassa mutta enään ei itketä läheskään niin paljon ku aikasemmin :)
on ollu aivan ihanaa ku poika on alkanu hymyilemään ja "juttelemaan" , eka kerroilla äitillä tuli ihan tippa linssiin ;D
käytiin tänään neuvolassa, poika painoi 5675 g ja oli 58,5 cm pitkä.
meillä oli sunnuntaina nimenantajaiset ja poika sai nimen Vili Juhani.

t. tytsy85 ja Vili 5vk ja 4pv
 
Heips, ehtii nyt vähän enempi kirjoittelemaan. Tosiaan ristiäiset vietetty ja niistä selvitty kunnialla. Poika siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan, koska oma nukkuminen on ollu aivan hirveätä pojan unissaan ähinöinnin ja levottomuuksien vuoksi.

Poika nukkuu nykysin ensin n.19.30-01.00 syö ja jatkaa n.02-06 syö ja otan meidän viereen loppuaamuksi hellittelemään ja tissittelemään. (Meillä osittain imetystä, mutta maitoa tosi niukasti) Koska joudun lämmittämään pullon jokatapauksessa 01.00 syötöllä imetyksen lisäksi niin en ole huomannut että olisi jotenkin rankkaa kun poika on omassa huoneessaan. Ja tosiaan, kuulen kyllä kun hätä on (ja valitettavasti joskus ne muutkin ähinät, mutta osaan ignorata ne paremmin)

Kohta on 2kk neuvola, oman vaa'an mukaan paino n. 4600g (syntymä 3290g). Pituutta on tullut kovasti kun 62 alkaa olemaan sopivia ja 56 enää juuri ja juuri.

Päikkäreitä meillä nukutaan vaihtelevasti, nukahtaa autoon (jos mennää kauppaan) ja nukkuu sen jälkeen helposti 3-4tuntia! Mutta ulkoilessa vaunuilla päikkärit n.2 tuntia. Kun oli kovat pakkaset päikkärit jäi miltei välistä kun tykkää nukahtaa ulos tai autoon... Mobile onneksi pelastaa useimmiten pinnisnukutukset, mozartit rauhottaa ;)

Ihanaa kun poika jo nauraa leikkimatolla roikkuville leluille. Leikkimatolla ei jakseta olla kun maksimissaan vartti mutta voi sitä iloa :) Sitterissä tykkää olla eniten.

Poika oli ekaa kertaa hoidossa mummilassa 2 tuntia kun käytiin yst.päivänä syömässä miehen kanssa :) Vähän jännitti jättää, mutta kaikki oli mennyt hyvin, heräsi juuri syömään kun tultiin takaisin (Muutenkin vien tästä lähtien päiväuniaikaan hoitoon, niin minulle ei tule niin pahaa eroahdistusta)

Kun jälkitarkastus on tehty alan käymään uimahallissa taas uimassa n. kerran kaks viikossa :) sitä odotellessa, saa taas selän kuntoon, se onkin koetuksella koko aika.

Hyyppis+pikku-i 7vko
 
Pitkästä aikaa. Käyn kyllä päivittäin lukemassa mut kirjottamisen oon jättäny siihen et "sit kun mulla on aikaa"... no sitä aikaa ei vaan millään tahdo olla. Tai siis lapset ei nuku samaan aikaan niin että saisin rauhassa kirjottaa mitään.

Meillä on ens viikon tiistaina 3kk neuvola ja keskiviikkona mies tulee vihdoinkin kotiin. Ajattelin keskustella neuvolatädin kanssa keskimmäisen (1v11kk)unikoulu mahdollisuuksista. Pojan nukkuminen menee koko ajan mahdottomammaks. Nyt oon ottanu sen tyylin että kun huuto alkaa joskus 23-00 maissa ja vauva nukkuu niin meen pojan viereen nukkumaan ja sit kun vauva herää joskus 02-04 niin siirryn vauvan kanssa meidän sänkyyn. Tällä tyylillä saan nukkua vähän enemmän kun 3-4 tuntia yössä. Mut nyt on pojan unet vieläkin rauhattomampia, unissaan puhuu legoista, autoista ja pulkkamäestä jne. ja samalla huutaa ja potkii minkä ehtii.

Esikon uhma tuntuu kans vielä menevän pahempaan suuntaan. Jotenkin elän toivossa et kun kesän aluss täyttää 6v niin alkais rauhottumaan. Siinä vaiheessa tätä on jatkunu jo vuoden niin kohta alkaa jo riittämään. Muuten meillä on kaikki hyvin. Tyttö on kasvanu hurjasti, 62 vaatteet on ihan sopivia. Pojilla ne on menny paljon myöhemmin ja saman kokosia ne on ollu syntyessään.

Fantaihana ja prinsessa 3kk ja pari päivää
 
Joo en ole täällä pitkään aikaa taas kirjottanut. :) ristiäiset oli 12 päivä ja pojan nimeksi tuli Jim juhani. Hyvin meni juhlat ja juhlan päätteeksi lähdettiin tänne vanhemmilleni. :) matka meni hyvin ja poika nukkui melkein kokomatkan. Täällä nukuttiin en muista minä yönä mutta kumminkin 6h putkeen. Kyllä teki hyvää ja aamulla jo ennen 11 oltiin käyty 3km kävelylenkillä :) yöt on muuten menny vaihtelevasti. Poika hymyilee todella paljon ja oikein ääneen nauraa. Tuttia ei osaa syödä sitten millään. terveisin baarbi ja Jim 7viikkoa
 
Tulinpahan minäkin nyt iltani kuluksi ilmoittautumaan hengissä olevaksi ;) Typykkä syntyi tosiaan 3.1. ja on ihan uskomattoman helppo tapaus, nukkuu ja syö ja nyt jo vähän seurusteleekin. Mahahuutoja ei oo ollut, niistä kyllä sainkin kiintiön täyteen poikien kanssa. Ainut vastoinkäyminen on ollut verrattain sitkeä kyynelkanavan tulehdus, mutta sekin alkaa olla voitonpuolella. Kaikinpuolin on mennyt tosi hienosti, pojat pitävät kovasti huolta pikkusiskosta <3 Tai noh, tyttö on kuin unelma mutta poikien kanssa sitten onkin aikamoinen uupumus päällänsä kun uhma koittelee. Ei tahdo enää jaksaminen riittää kun välillä saa aloittaa erotuomarin työn jo ennenkun pääsee sängystä ylös ja se jatkuu tasan siihen kun saa pojat yöunille. Vaan ehkä se joskus helpottaa ja onneksi tuo tyttö antaa virtaa. Jokatapauksessa tästä vauva-arjesta olen kyllä nauttinut ihan täysin rinnoin, uhma-arjesta en :D

Sid joo oltiin osastolla samaan aikaan, mä olin kolmoshuoneessa. Mä en juuri huoneen ulkopuolella liikkunut, mitä nyt vauvalassa kävin jokusen kerran joten tuskin ees törmättiin. DÄMN, oispa tuonkin tiennyt :D

Palaan rupattelemaan joskus kun taas jaksan, tyttö on vierottanut mut aika hyvin tästä jonninjoutavasta koneella istumisesta.

Tirppa ja Hertta (josta tuli Hertta ihan oikeasti)
 
Huomenta! Eilen esikoinen tuli kipeex, lämpöö 37.5,nenä vuotaa,kurkku kipee,yskää..pitää kohta mitata kuume. Toivottavasti ei tartu meihi muihi ja menis nyt nopeeta ohi. Tänää ois kerhokii mut ei voija mennä :(
Pikkusta oon ruvennu nukuttaa yksille unille partsille, tänään taijan laittaa jo heti aamu unille sinne :) on nukkunu siel tunnin ja sit kax tuntii 15 min,se on jo aika hyvi :D
Pikkusen mittoja (suluissa aikasemmat) 5.785kg (5kg) ja 58.2cm (55.4cm). Kaivelin jo laatikoista 62 ja 68 kokosii vaatteita :) ja ihanaa ku ne vaatteet on ollu isosiskeilläkii :) meil on kaikki tallella.
Tänää pitää siivoilla ja ois kiva keritä ainakii leikkaamaan kankaat esikoisen mekkoon, tuunaan kahesta isosta paijasta :)
Ei siit rota-rokotteesta tainnu tulla mtn oireita.
Pikkunen ottaa just ilmakylpyjä, kohta lähen kestovaipan valintaan :) sitä ennen kaffe kupponen hakemaan!!

~ Marsu ja siskit Minni 5v 4kk 1vk 4p, Emppu 2v 10kk 3vk 5p, Ansu 2kk 1v 2p ~
 
Jos sitä tännekin jotain kirjoittaisi pitkästä aikaa :)

Tyttö on jo kohta 3 kuukautta! Jännittää vähän ensi viikolla saatavat kolme rokoteannosta. Kakka on ollut ekasta rotasta lähtien vihreää, välillä imeytynyt kokonaan vaippaan ja pääasiassa ryynitöntä. Olen nyt ollut juomatta maitoa ja syömättä jugurtteja ja rahkoja puolitoista viikkoa ja kakka on hieman muuttunut ehkä kellertävämmäksi viime päivinä ja ryynejäkin taas tullut välillä. Muuten en ole ollut maidottomalla linjalla, koska haluan ensin koittaa tällaisella itselleni helpommalla vaihtoehdolla. Mitään muita allergiaoireita ei vauvalla ole kuin tuo vihreä kakka eikä siitäkään itse tunnu kärsivän, joten en siksi ole mitään ehdotonta välttämisdieettiä kokenut tarpeelliseksi. Jossain vaiheessa täytynee konsultoida jotain lääkäriä. Neuvolan terkka ei oikein sanonut juuta tai jaata. Kehotti menemään lääkäriin, jos huoli kasvaa. Hän luottaa mun äidinvaistooni enemmän kuin minä itse :)
 
Huomenta!

Onpas täällä ketju hiljentynyt, harmi juttu. Aika varmasti monella kortilla nyt kun nyytit on maailmassa. Kyllä kunnioitan teitä kovasti kenellä on monta lasta ja ihmettelen miten teillä aika riittää kaikkeen, kun itsellä tuntuu välillä ettei muka edes syömään pysty ja täällä vaan yksi typykkä hoidettavana. Meidän neiti ei päivisin pitkiä päiväunia nuku ja hereillä ollessaan ei kauhean pitkiä aikoja yksin viihdy, nyt ehkä ajat hieman pidentyneet, kun on alkanut ikää tulla. Kovin on alkanut juttelemaan ja vastailemaan kun höpöttelen hänelle puutaheinää ettei ihan hiljaksiin olla kahdestaan koko päivää. :D Välillä tuntuu että näkee jotain haamuja kun katselee kattoon päin ja selittää kovin kaikkea. Hymynaama hoitopöydän vieressä on kyllä kova sana ja siinä viihdytään vaikka aamusta iltaan.

Mahallaan tyttö ei enää viihdy kovin kauaa kerrallaan lattialla,kun alkaa harmittaa ettei pääse eteenpäin tai kääntymään vaikka yritys on kova. Selällä ollessaan on kova sätkimään ja sylissä pungerretaan ylös niin kovin että saa kaksin käsin pitää kovin kiinni että pysyy kyydissä. Olkapäällä keikkuminen onkin mukavin asento kun sieltä on näkyvyys ympäristöön parhain.

Ristiäiset meilläkin vietetty ja tyttö sai nimen Eveliina Maaria. Sain onneksi omalta äidiltä ja anopilta paljon apuja järjestelyissä niin menivät mukavasti, taisivat hieman kilpaillakin kumpi saa tehdä mitäkin. :D no,minä olin tyytyväinen niin ei tarvinnut niitä itse stressata.

Yönukkumiset täälläkin varmaan kestopuheenaihe, tiedän ettei minun pitäisi kyllä yhtään valittaa tästä,koska saan nukkua ruhtinaallisesti moneen muuhun verrattuna, mutta olen alkanut hieman huolestumaan maidon tulosta ja riittävyydestä nyt kun meillä yöunet on pidentyneet. Eli neiti menee nukkumaan illalla kuin nakutettu 21 ja herää syömään vasta noin 5 maissa ja siitä jatkaa vielä noin 7-8 asti. Maitoa on tullut kyllä hyvin tähän asti ja tyttö kasvanut todella upeasti eikä nyt vielä tunnu maidon tulo vähentyneen, mutta mietityttää vaan voiko tuo pidentynyt syöntiväli vaikuttaa maidon loppumiseen. Yöllä kun tyttö herää niin syö vaan yhden rinnan ja nukahtaa joten toiselle rinnalle tulee todella pitkä jouten olo aika, olenkin alkanut lypsämään toista yöllä,kun tietenkin pakkautuu ja tuntuu räjähtävän. Onko jollain kokemusta tästä vai huolehdinko turhaan?

Hyvää viikkoa kaikille!
 
Tiistaina käytiin 3 kk neuvolassa. Tyttö on kasvanut kuukaudessa melkein 4 cm ja painoa on tullut n. 600 gr. Mitat oli nyt 58,9cm ja 6125gr. Saatiin rotan toka annos ja sitten piikit molempiin reisiin. En nyt millään muista mitä ne muut rokotteet oli, tai en edes kysyny neuvolatädiltä. Illalla tyttö oli pikkasen itkuinen joten annoin nestemäistä Panadolia mikä tais auttaa koska kitinä loppu siihen.

Eilen haettiin mies kotiin. Pojat on aivan innoissaan kun saivat isän kotiin ja niin on kyllä äitikin. :heart:

Keskimmäinen on eilen ja tänään nukahtanu ihan ilman tassuttelua. päätin kokeilla miten siinä käy jos mä sanon että laitan pikkusiskon nukkumaan ja tuun sitten häntä taputtelemaan, sinne poika on ihan tyytyväisenä jäänyt nukkumaan. Mitenköhän pitkään mä oon ihan turhaan istuskellu lattialla tassuttelemassa ja imettäny vauvaa siinä samalla?:xmas:
Ainakin viime yönä pika heräili vielä ainakin kaks kertaa, oon nyt yöllä tehny niin että meen pojan viereen nukkumaan kunnes vauva herää/tai herään itse ja siirryn takaisin omaan sänkyyn. Välilläkun mä yöllä herään niin en edes tiedä missä mä sillä hetkellä nukun. Välillä oon onnistunu yöllä huijaamaan poikaa sillä että mä käyn pissalla ja tuun muka sitten takasin pojan luo. Mut väsyneenä on vaan helpompi mennä pojan sänkyyn nukkumaan.

Meillä ei tyttö kans viihdy mahallaan kun ei pääse eteenpäin ja sit kun liikaa yrittää ja nostaa päätään niin lopputulos on että tyttö kääntyy vahingossa selälleen ja hyvä lykyssä pää vielä kopahtaa lattiaan.

Kyllä mä vielä muistan esikon vauva ajasta ton tunteen ettei ole aikaa syödä tai tehdä mitää muutakaan. Olisko vähän niinkin et ekan kanssa pystyy nukkumaan pitkään aamulla jos siltä tuntuu mut seuraavien kanssa herätään jo viimeistään 6-7 aikoihin. Seuraavien kanssa on jo olemassa rutiinit ja aikataulut joiden mukaan mennään. Ja sitten pitää vaan muistaa olla armollinen itselleen, kotityöt voi odottaa jos tuntuu ettei niitä just sillä hetkellä jaksa hoitaa. Tää pikkuvauva vaihe on kuitenkin aika lyhyt ja myöhemmin voi sitten syödä säännöllisemmin ja hoitaa kotityötkin vähän paremmin.

angeleyes Mä sainoisin et tollanen pitkä syöttöväli ei vähennä maidontuloa, tai sanotaan niin ettei se vähene alle tytön tarpeen. Yöimetys on kyllä jotenkin tärkeä tekijä maidontuotannon ylläpitämisessä, mut onhan niitä vauvoja jotka ei pienestä pitäen syö yöllä ollenkaan ja silti äideillä on tarpeeks maitoa. Mietin tota sun pumppaamista et olisko helpompi pumpata toista rintaa illalla ennen kun meet nukkumaan ettei yöllä tarvitse sen takia olla hereillä. Tosin pumppaaminenhan lisää maidontuotantoa ja sit voi olla että rintaan pakkautuu vielä enemmän maitoa. Imetystukilistalta voisit saada tietoa ja tukea kanssa. Imetystukilista.net - Etusivu

Fantaihana ja prinsessa jo 14 vk.
 
hei vaan pitkästä aikaa!

Täällä tyttö kasvaa ja kovasti tahtoisi istua. Sylissä on pakko punnertaa istuma-asentoon katselemaan maailman menoa ja mitä isoveli tekee. Puuhamatolla ollaan vaan hetkittain sillä tyttöä kiinnostaa vain peililelut ja kun niitä on ihaltu tarpeeksi n.5min alkaa huulet mennä alas päin. Todella helppo tapaus.

Imetys sujuu hyvin ja pulloa on annettu tarvittaessa eli silloin kun olen pidempää esim.taistelemassa tietä ulos suuresta marketista tms. Nan1 ei kyllä neidille maistu vaan muuta huikka ja sekin syljetään pois. Isoveli tosin tykkää pomppia päällä kun imetetään sängyllä maaten. Pitää kai keksia jotain muuta tekemistä mut poika tahtoo olla meidän kanssa ja kysyy ja osittaa eri vartalonosia :) silmät tuntuu olevan se juttu mitä halutaan sormilla mennä.. vaikka kuinka kieltää vieressä.

Juttua tulee ja ihania kurlaavia ääniä joita velikin yrittää kopioida :D :heart:

Maaliskuussa onkin kunnon synttäri suma kun oma äiti ja veli täyttää peräkkäisinä päivinä vuosia ja sitten oma poika ja päivä siitä minä. Meillä on kyllä neuvola sinä päivänä kun mummo juhlii vuosiaan. Meillekin on tarkoitus antaa rokotteita mut pitää sanoa ettei pneumokokkia tällä kertaa vaan samat mitä esikoisellakin.

jaahas aika rientää ja pitää mennä nauttimaan hetken hiljaisuudesta! (lapset päiväunilla)
 
Kiitos vinkistä Joululahja2011 laitoinkin poppeliinille viestiä menemään, kuitenkin tulee jonkin verran pyörittyä tuolla naamakirjassakin välillä. :)

Fantaihana Kiitos sinullekin linkistä, pitääkin tutustua sivustoon. Onhan se vähän väsyttävää kyllä yöllä pumppailla vielä syötön jälkeen kun voisi nukkuakin, olenkin nyt jättänyt pumppaamisen ja kyllähän nuo rinnat pikku hiljaa tottuvat pidempään väliin. Mahtaako tämä selittyä pitkillä unipätkällä, kun tyttö alkaa tankata itseään iltaa kohti tiheämmin välein ja iltatoimien jälkeen vietetään noin tunnin syöpötellen ja sylitellen ennen kuin vien hänet omaan sänkyyn nukahtamaan. Menen itsekin melko pian nukkumaan, joten illalla pumppaaminen ei taida onnistua, kun tyttö on imenyt koko illan "pussit tyhjäksi" :D Eli ilta vietetään pitkälti aterioiden.
 
Saako udella miksi ette anna pneumakokkirokotetta vauvalle? Se muuten taitaa olla uus rokote... En ainakaan muista onko meidän 2,5-vuotialle sitä laitettu.

Mapitus ja pikkunen 2 kk 1 pv
Juurikin sen takia kun se on uusi. Esikoinen täyttää pian 2v eikä hänkään sitä rokotetta saanut joten me yhdessä miehen kanssa päätettiin antaa samat rokotteet kuin esikoisellekin. Esikoisen aikaan tuo rokote oli muistaakseni testattavana eli jokin kokeilu ryhmä lapsia sai sen rokoitteen ennen kuin tuli ohjelmaan mukaan. Mielummin sitä katsoo miten rokotettujen tilanne kehittyy jatkossa (mahdolliset vaikutukset myöhemmässä vaiheessa kiinnostavat). Jos tulee tarvetta voidaan lapset rokottaa myös myöhemminkin yhtä aikaa.

meillä ei myöskään oteta kausi-influenssarokotuksia, siinäkin on se sikainfluenssarokoite ja sen muodosta ei ole mitään tietoa. Joten sen takia ollaan jätetty pois. (Itse kärsin todella paljon sikainfluenssarokotteesta raskaanaolessani.)
 
Viimeksi muokattu:
NewYork kiitti vastauksesta. Mekin mietittiin miehen kanssa, että vois jättää väliin vauvalta ton rokotteen. Vähän tullut skeptiseksi noiden kanssa... Ei otettu sitä paljon puhuttua sikainfluenssarokotettakaan perheelle, vaikka painostus oli kova... Onneksi!

Ihanaa muuten kun saa alkaa myymään jo noita pienimpiä vaatteita vauvalta eteenpäin, kun meillähän on lapsiluku nyt täynnä. Jouduttu noita vaatteita pyöritteleen nurkissa kolmisen vuotta, niin mukavaa saada pikku hiljaa lisää tilaa :) Kestovaipoistakin pienimmät joutais kans maailmalle...
 
mä oon kanssa vienyt noita pienempiä ja pojan vaatteita kirppikselle jos vaikka joku ostais ne pilkkahintaan. Ne ei ole hinnalla pilattu kun tarkoitus on päästä eroon pientä korvausta vastaan. Jos nuo ei mene myydyksi nii laitan ne sitten fidalle tai uffille jotka voi tehdä mitä haluaa niillä. Täällä vapautu 5laatikkoa!!! ku laitto osan suoraan kierrätykseen ja osan tosiaan myyntiin. Saa nähä miten noiden kestojen kanssa käy ku tuntuu et nekää ei myy vaikka hinta on alhainen.. ihme juttu! mut tilan lisäätyminen on hienoa :)
 
Viimeksi muokattu:
Heips!

Muistaakohan minua enää kukaan?Kirjoittelin teidän kanssa silloin kun odoteltiin nasuja,mutta tytön syntymän jälkeen en ole kertaakaan kerennyt vielä tänne vauva puolelle kirjoitella :ashamed:.Melkoista hulinaa on tosiaan riittänyt,hyvä että kerkeää perusasioista tekemään,kuten syömään tai pyykkiä pesemään.En ikimaailmassa ymmärrä miten ne joilla on paljon lapsia,kaksi tai useampia,miten ne kerkeävät hoitamaan sekä lapset että arkirutiinit?Mulla meinaa epätoivo iskeä jo kahden lapsen kanssa.

Meillä oli jo 3kk neuvola tällä viikolla.Hui,miten nopeesti aika onkin jo mennyt.Tosi vaikea uskoa että synnytyksestä on jo niin pitkä aika. Tytön mitat oli 60,6cm ja 6,1kg.Isoltahan tuo tyttö jo tuntuu,ei ole enää pieni ja vastasyntynyt.Sniif :'(!Rokotteita tuli,mutta ei niistä tainnut mitään sivuvaikutuksia tulla,en ainakaan ole huomannut mitään erikoista.Ei meillä esikoisellekaan koskaan noussut kuume tai mitään niiden jälkeen.

Ristiäisistäkin on jo pitkä aika,tyttö sai nimekseen Veera.Nimi päätettiin kyllä yhdessä ja olin hyvinkin myöntyväinen tuhon nimeen,mutta jostain syystä en pääse tuon nimen kanssa sinuiksi.Mä olenkin alkanut ehdottelemaan,että alettaiskin kutsua tyttöä sen kolmannella nimellä.Minusta tyttö näyttää paljon enemmän siltä kuin Veeralta.Mutta pitää vielä miettiä,kova homma alkaa soittelemaan ihmisille,että hei,me vaihdettiinkin nimeä :LOL:!

Hmm...mistäs te täällä olette puhuneet?Olen tooooosi harvoin käynyt joitain teidän juttuja lukemassa täällä,kun ei tosiaan aikaa ole ollut.Harmi jos suurin osa kirjoittelee facebookissa,sillä itse en siellä ole,enkä ole tulossa.Ajattelin aktivoitua täällä,mutta saa sit nähdä meneekö tämä ihan yksinpuheluksi.

Meillä on tosiaan ollut siitä erikoinen tämä tyttö,että päivällä ei nukuta sitten ei millään.Kaikenmaailman vippaskonstit on kyllä kokeilut ja käytössä,mutta kun ei nuku niin ei nuku.Mielummin silmät punaisina ja turvoksissa valvoo vaikka väkisin.Mutta ei sinänsä ole ollut valittamista,sillä yöt sitten nukkuu.Ei siinä tosiaan muuten mitään,mutta kun päivällä ei tosiaan saa yhtään mitään aikaiseksi,kun joutuu tyttöä kantamaan tunnista toiseen,kun ei muualla halua viihtyä.Mutta näillä mennään toistaiseksi ja toivotaan että myös päiväunet alkaisivat pikkuhiljaa kelpaamaan.

Että tämmöistä tänne meille...

adalmiina ja sitso kohta 3,5kk
 
jospa muutaman sanan kirjoittaisi.
Meillä edelleen nukutaan hyvin suuri osa päivästä ja yöllä herätään kerran tai ei ollenkaan.Nyt pojalla on taas nuha ja yskii,eilen lämpöili ja soitettiin päivystykseen mutta ei kuulemma tarvii tuoda näytille kun vonti on muuten hyvä ja jaksaa syödä ja olla hereillä.
Rota rokotteen otti neuvolassa tosi hyvin eikä oireita tullut:)Mitat oli 5910g ja 58,7cm eli näin siis 13.2 2kk neuvolassa.Seuraava onkin sitten ens kuun puolivälissä ja samalla on kolmosen 2v neuvola.
Täällä päivät menee mukavasti ja tää kaikki on näiden neljän kanssa paljon helpompaa ja rauhallisempaa kuin mitä olin odottanut,välillä on päivällä ihan tylsää kun isommat leikkii ulkona kaksistaan,vauva nukkuu ja kolmonen leikkii nukella tai rakentaa dubloilla paljon sillekkin ehtii antaa ihan yksilöllistä huomioo kun pojat käy kerhossa tai ovat ulkona.Esikoinen tahoisi meille vielä kaksi vauvaa:)Itsestä kyllä tuntuu että nyt meidän perhe on tässä mutta 6.3 laitetaan kierukka ja tähän asti ei ole ehkäisty mitenkään että jos vauva on tuloillaan niin tervetuloa vaan.En oo alkanut vuotamaan vaikka täysimetin vain muutaman päivän ja osittainkin 6vk joista viimeiset kaksi viikkoa imetin vain öisin ei oo kyllä raskaana olevakaan olo mutta eihän sitäkään voi varmaksi tietää.
Esikoinen meillä kovasti odottaa jo eskaria kun olivat kerhon kanssa käynneet siellä tutustumassa:)
Vauva on kasvanut mahdottoman paljon ja nykyjään jopa hymyilee ja höpöttää hieman:)Vaatteissa käytetään kokoa 62cm joista jo jotkut ovat pieniä ja jouduttu pistämään pois:OJa vaipoissa on Liberon koko 3 paras.
Aloitetaanko pullovauvoilla automaattisesti kiinteät 4kk iässä?En muista mikä se käytäntö oli kun edellinen oli täysin tissillä ja sillä aloitin vasta 5,5kk:n iässä soseiden maistelun ja sehän ei tykännyt yhtään vaan meillä meni pitkään totutellessa niihin että edes pystyis sanomaan että se söi niitä.
Poika nukahtaa edelleen helposti kun vaan koppaansa laittaa (harvoin tarvii hieman apua,mutta useimmiten sulkee silmäsnsä kun huomaa päässeensä koppaan),nyrkki maistuu hyvältä ja leluja koittaa kovasti tavoitella ja muutaman kerran on jo onnistunut tarttumaan leluun:)
Parisuhde rintamalla menee hyvin ja mies osallistuu kiitettävästi pojan ja isompien lasten hoitamiseen sekä tekee kotihommia töiden jälkeen:)

Metsätähti ja poika 2,5kk
 
Hellurei kaikille!
Kohta aamupalukkaa, Minni ja Emppu kattoo aamun lastenohjelmia ja Ansu ottaa lattialla ilmakylpyjä ja välillä kuuluu kiljahteluja :) paljon on höpinät lisääntyny :)
Huomaan hyvin millon pyytää maitoo jo ennen ku itku tulee :)
Mitäs sitä tänään puuhailtas,jospa ulkona mentäs käymään jahka Ansu on unille käymässä,ku ei se oikee muute onnistu,,en mie oo noita kahta ilman vahtimista laskenu tonne ulos.. Mites muute metsätähti onko lapsukaiset pysyny kiltisti piha piirissä? Ku mietin et voisinkoha miekii päästää nää hetkex ulos toho..hmm siin onkii miettimistä.
Ompelupaarma on kyl minuu purassu :) paljon on suunnitteilla ja joitakii jo valmistunu ja uusia kankaitakii oottelen :) hihii!!
Nyt taitaa peppu palentuu tuol lattialla, voiskii käyttee tuas kestoo :) niitä käyttelen aina välillä muute ollaan siirrytty pampperssin 3 kokoon,viel on 2 muutoma jälellä et ne käytetää kans mut yöx ei voi laittaa ku tulee pisut läpi,yli.

~ Marsu ja siskit ~
 
Tänään käytiin neuvolassa, kasvanut hienosti nyt 5200g ja 58.5cm. Reilu 2 vko menty pelkälä rinnalla! Maidottomalla ruokavaliolla olen ollut yhtä pitkään. Mahavaivat hieman helpottaneet. Pieruja tulee paljon, mutta ne tulee helpommin eivätkä jää sisälle. Tiedä sitten millä on osuutta maidottomalla ruualla, vyöhyketerapialla vai korvikkeen pois jättämisellä. Neuvolasta sain neuvoksi aloittaa ensin happamat maitotuotteet jos vaikka onkin herkkä vain raakamaidolle. eli kokeilen sitä ja katsotaan mitä masu tykkää.
Rota saatiin, nyt hieman jännittää mitä vaivoja tulee. Tuleeko oireet yleensä saman vuorokauden sisällä?
Päiväunet ovat meillä edelleen vähäisiä. Vuanuihin nukahtaa, mutta muualle ei oikein malta, toisinaan nukkuu liinassa hetken aikaa.
Pisin pätkä yöllä taitaa olla lähes 7 tuntia. Yleensä ensimmäinen pätkä n 4h ja sen jälkeen 2 tunnin välein, toisinaan menee koko yö nuilla 2 tunnin pätkillä.
Omat päiväunet myös melko vähäiset, viime viikolla taisin yhdet nukkua kun poika nukahti viereen. Välillä vähän väsyttää, mutta hyvin jaksetaa toistaiseksi pellkillä yöunilla.
 
Täällä itse olen ollut sairaana ja pojalla oli eilen kuumetta, muttei tänään :O ole ollut eikä toivottavasti tulekkaan takasin.
Täälläkään ei päikkäreitä kotona sisällä nukuta, mutta vaunuissa ja autossa kyllä nukutaan. en tiedä olenko tämän jo muuten täällä sanonut :D heh.

Neuvola olisi tänään ollut mutta jouduttiin peruuttamaan tosiaan tuon kuumeen takia.
POika kyllä kasvaa kovaa vauhtia ja nyt täytyy 62cm vaatteet ottaa käyttöön hui :O! vasta pidettiin 12cm pienempiä vaatteita.

Nyt poika huutaa, toivotaan että paremmalla ajalla kerkeen lisää kirjotella.!
 
Moikka!

adalmiina kyseli, että muistaakohan kukaan... No minä muistan :) Ja oih, meillä meinattiin esikoiselle laittaa Veera nimeksi, mutta jostain syystä se vaihtui kuitenkin matkan varrella.

Meillä on vähän enemmän ilmaantunut levottomuutta päivisin. Nukkuu pikku pätkissä, kun aikasemmin veteli helposti parin tunnin unosia... Jospa (toivotaan) ois ohi menevä ilmiö... Lisäksi ollut kiukuttelua rinnalla. Hyrr, tarttuu ikenillä täysiä kiinni ja riuhtoo! Hyvä ettei nänni lähde irti :S Nii ja tosiaan osaimetyksellä mennään edelleen.

Tänään oli jälkitarkastus ja kaikki ok. Nyt vaan kovasti lantiopohjanlihaksi jumppaileen... Muistas vaan! Myös oli puhetta kierukasta, mutta kuulema ois parasta oottaa 3 kk synnytyksestä ennen kuin sen laittaa ja eipä sillä, ei tässä kiire, ku aika hissukseen ollaan oltu makkarin puolella vielä.
 

Yhteistyössä