Joulukuun pikkutontut

Ne 4kk vellit on lopetettu kokonaan, kun pitäs täysimetyksellä mennä 6kk asti, ja paskat . Mä annan meidän neidille riisivelliä iltasin ja yöllä ni nukkuu paremmin, ja soseet ollaan alotettu, hyvin maistuu. Imetyksen mä lopetin 1kk sit, ku oli vähän pakko. Oma terveys on mulle kuitenkin tärkeetä, ja kasvaa vauvat korvikkeellakin. :)

Iida on kuumeessa ja flunssassa nyt, aika kauheeta kuunnella kun toisen nenä ihan tukossa. Nenäfriidan ja sellasta suihketta vauvoille ostin apteekista ni helpottaa vähän oloa. :)

Meidän likan 3kk neuvola mitat oli 60cm ja 7050g, iso tyttö. :)

- Sokruli ja Iida 3,5kk -
 
olipa ideh surullisia uutisia.. Jaksamista ja haleja!!!! :hug: En voi kuvitella miltä tuntuu menettää oma lapsi...

Meillä Meeri tulee sunnuntaina 4 kk ja tiistaina on se 4 kk lääkäri. 3 kk mitat oli 4955 g ja 57 cm. Tartutaan joka paikkaan ja nyrkit on aina suussa. yöt nukkuu ja pelkkää tissiä saa. Iloinen on tyttö ja älyttömän helppo lapsi. :)

ai niin ja onnea ideh tuhannesti ja onnellista odotusta!!!
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Pitkästä aikaa tulin tänne, mukavaa kun keskustelu on vilkasta :)

Ideh toivon kaikkea hyvää uuteen odotukseen ja kuten joku sanoikin, kaikki tunteet on sallittuja ja varmasti herättää muistoja ja pelkojakin tuollaisen kokemuksen jälkeen. Mukavaa että olet taas tullut palstalle :)

Meillä on pojalla ikää 4,5kk ja viime neuvolassa mitat on karvan verran vajaat 7 kiloa ja n.66cm. Ei mikään pikkukirppu :) Kuukauden on jo osannut kääntyä vatsalleen ja nyt hirveällä raivolla koittaa potkia vauhtia ja hetken yritettyään raivoaa kun ei ryömimin

en suju, kova hinku ois liikkeelle. Iloinen tapaus, ekoja nauruja ollaan nyt kuultu, isänsä kun kutittelee :)

Huomenna saa ekat lusikalliset perunaa, puklailee kovin ja toivotaan että kiinteämpi eväs hieman hillitsisi. Tähän asti on mun maidolla ollu ja aion jatkaa pumppailua edelleen, imetys ei sujunut mutta onneksi pumpaten saa maitoa tulemaan tarpeeksi (litra päivässä!).

Meillä nukutaan yöt hyvin 20-8 ja kaksi kertaa syö yöllä. Päiväuniin ei ole selkeää rytmiä, vaunuissa tykkää nukkua pidempäänkin, pinniksessä puolesta tunnista tuntiin ja jos sen ottaa meidän sänkyyn viereen niin nukkuu helposti kolmekin tuntia. Yöt nukkuu pinniksessä.

Piti kirjottaa vaikka mitä mutta unohdin jo puolet.. jatkan toiste lisää.
 
Moi

Meillä on mennyt ihan kivasti. Maito jätetty taas pois ja yöt sujuneet paremmin, kahdesti yössä herätään syömään.

Missä vaiheessa olette aiempien kanssa siirtyneet kaukalosta istuimeen? Olen miettinyt sellaisen 0-25 kg istuimen ostoa, ei enää ihan kevyt kannettava kaukalo istujineen, mutta olisiko järkevämpää odottaa ja ostaa vasta 9kg--> istuin. Pitääkö lapsen osata istua ennen istuimen ostoa? Saahan usean mallin kuitenkin eri asentoihin.
 
Monta kertaa oon taas yrittäny tulla kirjottelemaan mut aina joko tapahtuu jotain ti sit ilalla mä vaan nukahdan tähän sohvan nurkkaan samalla ku tyttö syö.

Kaukalo oli meillä keskimmäisen kanssa n. 1 v asti. En yhtään muista paljon poika silloin paino mut nyt 2v:nä painaa 11kg joten aika kevyt on silloinkin ollu.

Kääntyminen Tyttö osaa kääntyä molemmille kyljille mut se ei vaan yhtään tunnu kiinnostavan, paitsi pesukoneen päällä vaippaa vaidettaessa. Siinä kun ei hirveesti ole tilaa liikkua niin siinä saa tosiaan vahtia ettei tipahda. Mahallaan pääsee vahingossa taaksepäin kun yrittää eteenpäin ja välillä liikkuu pienen matkaa sivusuunnassa kun tarpeeks jumppaa. Takapuoli alkaa nousta lattiasta, olisko kohta konttausasntoa ettimässä. Herkästi vaan turhautuu ki
un ei pääse eteenpäin.

Tyttö nukkuu n. 20-07 yösyötöistä en vieläkään tiedä mitään syö tai haluaa vaan mussuttaa tissiä ainakin jonkun kerran yössä, mut mä nukahdan aina heti uudestaan niin en tiedä mitä hän oikeesti tekee. Keskimmäinen nukahtaa itsekseen olkkarin sohvalle mistä mä kannan meidän makkariin kun meen itse nukkumaan. Siellä nukutaan sitten kun sillit purkissa kun keskimmäinen nukkuu ihan mun selän takana ja vauva kainalossa. Jos haluan yöllä vaihtaa asentoa niin pitää ensin siirtää kuopusta kauemmaks.Mies on suosiolla siirtynyt sohvalle nukkumaan kun meidän sängys oli niin ahdasta. Tällä tyylillä saatiin minimoitua keskimmäisen yölliset huudot ja heräämiset. Nyt näkee vaan harvoin sellasta unta että pitää unissaaan huutaa ja riehua.

Sunnuntaina meillä on tytön kaste/keskimmäisen 2v juhlat ja maanantaina on 5kk neuvola.

Missä vaiheessa ootte muuten edellisiä lapsia laittaneet maahan möyrimään. YHleensä tyttö nukkuu koko meidän puistossa oloajan mut välillä kun siellä herää niin sit joutuu pitämään sylissä kun vaunuissa on tylsää. Vielähän maa on kylmä vaikka täällä periaatteessa on lumet sulanu. Esikon kanssa mentiin keväällä puistoon vasta silloin kun hän jo käveli eli n. 11-kuisena ja kuopuksen heitin alle vuoden ikäsenä lumihangelle toppavaatteissa. Tai oli hän ihan vauvana nurmikolla kesällä mut syksyn tais nukkua niin pitkät aamupäikkärit et ei ollu missään kuralätäköissä ryömimässä.

Kiinteitä maistellaan, tyttö on kauheen kiinnostunu kaikesta ruoasta mut sit kuitenkin syöminen jää muutamaan lusikkaan. Pojat söi heti alusta aina purkin/ruokailu. Olin ajatellu että alotan sunnuntaivuorojen tekemisen toukokuun puolestavälistä mut ehkä mä sittekin odotan kesäkuun alkuun jos kiinteet siihen mennessä maistuis jo vähän paremmin.

Fantaihana ja prinsessa reilu 5kk
 
Heipsan pitkästä aikaa. Poitsu on kohta 4kk, perunaporkkanvelliä (hamstrattiin loput kaupasta) on saanut nyt kolmisen viikkoa iltasin, kohta aloitetaan soseet, tein pakkaseen valmiiksi. Meillä nukutaan 12-13 tuntia putkeen heräämättä syömään tai yleensä mihinkään muuhunkaan. Päivällä nukutaan n.2-3päikkärit n.1-2 tuntia kerralla.

Meillä on reilu kuukausi kikatettu ääneen <3 Kääntymiseen ei vielä pojalla mitään inspistä. Muskarissa käydään kerta viikkoon :)

Meillä siis kaikki hyvin, puklaus on ainoa vaiva, mutta maidonsaostaja vie ne pahimmat vaivat pois, toivottavasti kiinteiden aloitus helppottaisi refluksia!

Mukavaa kevättä kaikille..

Hyyppis+Pikku-i
 
Meillä oli viime tiistaina kans 4 kk lääkärineuvola :) siellä saatiin kehuja niin poika kun äitikin. paino oli 7260g ja pituus 64cm, py 42,8. Maailman suloisin tapaus. Leo ei vielä mene selältä vatsalleen mut yritys on kova, vatsallaankin viihtyy tasan niin kauan kunnes tajuaa ettei kaikesta yrityksestä huolimatta pääse eteenpäin :) (vielä)

Kiljuminen on ihan huippua ja Leo nauraa yleensä äitille mut ei oo mitään sellasta juttua mikä aiheittais joka kerta naurua. Nyrkit ei oo enää niin paljon suussa kun aikasemmin, osaa ottaa jo lelun käteen niin syö sitä sitten ennemmin. kuolaa kyllä paljon, alaien on sen verran turvoksissa et eiköhän sielt jossain vaiheessa hammas puhkea. Me ollaan melkein viikko annettu Leolle jo porkkanasosetta 4 pikkulusikallista päivässä ja aamulla maistellaan bataattia.

en oikeen saanu selvää neuvolatädin jutuista kun kysyin et voidaanko antaa jo enemmänkin kun 1 lusikallinen porkkanaa kun sitä oltiin viikonverran sillon maisteltu niin hän alko kertoo et sitten kun Leo parin kuukauden päästä istuu tukevasti syöttötuolissa niin voi antaa jo ihan isoja paloja (sormiruokailua), sitte kysyin et nii voiko sitä sosetta antaa jo enemmän niin täti sano et joo kyllä te voitte sosetta syödä. Olin vähä sillai öööö.... en ehkä itsekää osannu muotoilla kysymystä oikein :)

Ootteko jo istuttanu vauvaa syöttötuoliin tms? ja minkä ikäsenä ootte siirtäny vauvan pois vaunukopasta, että istuu rattaissa?


Nytkin Leo pyörii lattialla oman napansa ympäri ja kiljuu ja nauraa :D

Ihanaa kevättä kaikille!

Kista ja Leo 4kk 6päivää.
 
On ikuisuus kun on tänne ehtinyt kirjoittamaan:ashamed:
Mun äiti tuli meille kyläilemään pojan kummin kyydillä maaliskuun alussa ja se oli meillä 1,5kk enkä silloin viitsinyt olla koneella ja nyt kun poikakin on paljon hereillä myös päivisin niin näiden neljän kanssa on paljon muutakin tekemistä kuin koneella istuminen varsinkin nyt kun alkoi kura-aika ja kura kulkeutuu sisälle kurahaalareissa kumisaappaissa ja rukkasissa,joka päivä saa imuroida ja pyyhkiä kodihoitohuoneen lattian josta meillä kuljetaan pääasissa (vain vieraat käyttää etuovea).

Poika on nyt 4,5kk ja nukkuu yöt heräämättä pääosin tai jos se herää niin se herää siinä 5 maissa syö ja jatkaa uniaan 6.30-7 asti nukkuu päivisin kolmet päiväunet joista kahdet on tunnin unet ja yhdet 2-3h nukkumaan alkaa 20.30

Mä aloin antamaan bataattisosetta viikkoa ennen 4kk ikää kun virkeenä poika ei enään malttanut rauhoittua pullolle vaan söi sellaiset40-60ml ja siihen loppui ja sitten oltiin hieman kitkuisia koko ajajn kun oli nälkä mutta ei puhettakaan että ois alkanut syödä.Ja lääkäri neuvolassa tuli lääkäriltä siitä kehuja koska painokäyrä oli alkanut kulkemaan alaspäin.Lääkärineuvolassa huomattiin että pojan henki vinkuu ja siksi sai babyhaalerin ja avaavaa lääkettä jota pitää antaa tarvittaessa ja ne ensimmäiset kolme päivää neuvolan jälkeen 5krt/pv:ssä.Jos nyt vielä pojalle tulee nuhaa,yskää,kuumetta tai yleiskunto heikkenee niin sitten saadaan lähete lastenlääkärille tutkimuksiin että pitäisikö aloittaa avaava lääkitys.
Soseet aloitettiin bataatilla ja poika hoksas heti mikä on jutun idea ei irvistellyt yhtään vaan söi niin kuin vanha tekijä ja kun lopetin parin lusikallisen jälkeen niin toinen jäi hassuna katselemaan että mihin se ruoka oikein hävisi.Sen jälkeen otettiin kuvioihin porkkana ja pääryny vatsaoireita ei tullut mutta viikon päästä tuli kummaa ihottumaan sinne tänne ja nyt jätettiin porkkana ja päärynä pois niin ihottuma on helpottunut,no huomenna otan taa porkkanan kuvioihin niin saa nähdä alkaako ihottuma uudestaan... Bataatista oon itse tehnyt pojalle velliä jota annan iltaisin ettei sen tarvitse herätä yöllä syömään ja kunhan on taas porkkana ja päärynä takaisin kuvioissa (mikäli niistä ei ala ihottuma uusimaan jolloin kyse on allergiasta) aloitan antamaan puuroa koska lääkäri antoi siihen luvan.Poika syö kerralla kunnon rekkamiehen annoksia eikä irvistele uusillekkaan tuttavuuksille.

Tämä osaa kääntyä selältä vatsalleen ja toisinpäin,tarttua leluun ja viedä sen suuhun,vaihtaa leua kädestä käteen,pääsee kääntyilemällä uusiin paikkoihin(ei kylläkään vielä kuin metrin verran),kiljuu,murisee,nauraa ääneen,ainakin näitä... ei näin äkkiseltään tuu muuta mieleen.

Kun muistelin niin esikoisen oo laittanut ratasosaan jo 4,5kk eli nyt tän kuopuksenikäisenä ja kyllähän ttuon jo voiskin laittaa kun sen selkänojan saa puoli-istuvaan asentoon mutta en oo katsonut asiaa tarpeelliseksi ehtiihän tuon.Syöttötuoli meillä on jo valmiina odottamassa (kakkosen tripp trapp) mutta odotan vielä noita istumisvalmiuksia enemmän että pääsee siihen.
Joku mietti sitä turvaistuinta,meillä esikoinen oli 5,5kk kun sille ostettiin turvaistuin jonka selkänojaa saa kallistettua ja se siirtyi silloin siihen,kakkonen oli jo lähes vuoden kun siirtyi turvaistuimeen ja kolmonen myös mutta nyt oon miettinyt että kun tää on talvella syntynyt niin se ei varmasti enään ensi talvena toppavaatteissa siihen kaukaloon sovi enkä oo edes vielä meittinyt miten meilllä autoss sitten ratkaistaan nuo turvaistuinasiat siinä vaiheessa kun nythän kolmonen on vielä turvaistuimessa mutta sittenhän sille pitää ostaa joku turvavyöistuin tai jotain...no en osaa vielä sanoa koska siirretään tuntuu vielä niin kaukaisilta asioilta vaikka eihän ne edes ole:)
Kauhean nopeasti aika on kulunut.

Maassa myörimisestä esikoinen on syntynyt kesällä joten se meni seuraavana keväänä pihalla jo taaperokärryn kanssa,samoin kakkonen kun kesälapsi on,kolmonen on kevään vauva niin se oli kesän viltillä ulkona kun vaan vahti vieressä ettei se ryöminyt syömään ruohoa:)Tämäkin pääsee maahan viltille kunhan maa kuivuu ja lämpenee:)Vauvakeinun ajattelin ostaa pihalle niin pääsee poika keinumaan:)Saa vaan nähdä millä pidän siitä meidän mahdottoman kolmosen pois ja niin ettei se anna pojalle hirveän kovia vauhteja.

Päivät menee mukavasti vaikka mitään kellontarkkaa rytmiä ei olekkaan.Tää on niin perustyytyväinen ja helppotapaus että arki tuntuu helpolta ja kotiyötkin saa hodettua lastenhoidon ohessa.

Huomenna lähden käymään ystäväni kanssa viikonloppureissussa ilman lapsia hieman hirvittää olla erossa niin pienestä mutta tiedän että kotona pärjäävät isän hoivissa oikein hyvin ja koska poika on korvikkeella ja sosella niin ruokkimisongelmaakaan ei tule.Ikävä kyllä tulee mutta sitten jaksaa yh arkea paremmin joka ihan kohta alkaa ihan täysillä.Nyt mies menee aamuisin jo viiteen mutta tulee vielä noin neljän aikaan mutta viikon kahden päästä vasta kuuden seitsemän aikaan.Irtiottoarjesta tekee varmasti hyvää niin mulle,miehelle kuin lapsillekkin.

Tälläistä tänne:wave:

Metsätähti ja poika 4,5kk
 
Hellurei! Tääl valmistaudutaan lähtee mummin ja ukin luo yökylään :)
vaatteiden ompelu nopeentuu ku postissa taitaa ootella saumuri!!! :)
Minnillä eskariin tutustuminen ens kuussa :)
Nyt Ansu itkustaa kovasti,,täytyy mennä!!

~ Marsu ja siskit ~
 
raapale
Heips! Täällä olis 3.12 syntyneen pojan 22v äippä joka kaipais vertaistukea. Poika on moniallerginen ja kärsii silent refluksista ja liikkeellelähteminen näyttäis olevan hidasta. :/

Onko teillä jotain facebook-ryhmää, ei meinaa nää kaksplussan sivut jostain syystä toimia mun koneella. :S
 
raapale
Voisko joku huudella fb-ryhmän ylläpitäjille (Poppeliini?) että äy täällä katsomassa yksityisviestinsä. Viikonloppuisin olisi aikaa istua facebookissa kun mies on auttamassa. :p
 
Viimeksi muokattu:
Hei pitkästä aikaan!

Meillä tyttö kasvaa kovaa vauhtia ja osaa jo istua itsenäisesti sylissä. Eli treenaa kovasti lihaksiaan istumista varten. Itse on hakeutunut istuma-asentoon. Kovasti ottaa jo leluja käteen ja lempilelu taitaa olla pesukarhu mitä on kiva rapistella ja katsella.

Täällä syödään lähinnä äidinmaitoa ja nyt pikkasen ollaan lisätty perunaporkkana sosetta lisänä. Viime neuvolassa sain huudot kun olin antanut maistaa soseita (4kk) joten ihmettelen suuresti miten tämäkin on vuodessa parissa menny tähän suuntaan. JOS kerran 4kk tarkoitetut vellitkin on kaupasta kadonneet.

istuimesta tuli mieleen että meillä vaihdettiin esikoisen ollessa 9kk eli n.9kg cybex pallas palkki-istuimeen. Samaa ollaa käytetty jo pitkään ja ollaan oltu tyytyväisiä. Tätä tyttöä on kyllä tarkoitus istuttaa kaukalossa sen vuoden verran (riippuu kasvusta). Meillä autoillaan kuitenkin todella harvoin kun meillä EI OLE autoa.

Tervetuloa raapale! :)
 
Heipsan tännekin, pitkästä aikaa.. Tuola fb:ssä tulee enemmän roikuttua. =)

Meillä tyttönen on nyt 4kk ja pikkasen päälle ja jokailtainen kiukkukonsertti on vähän
rauhoittunut. Tosin on vaikeaa saada neitiä nukkumaan eikä meillä ole mitään rytmiä vieläkään. Vaunuileen kun aamusta klo 10 mais lähetään niin sit nukkuu kivasti jopa 4h pätkän, mut sen jälkeen on tosi vaikee saada unille vaikka näkee että toinen on väsy ja kovasti kiukuttaa. Tissillä tyttö kyllä nukkuis autuaasti, mut en ole nyt antanut siinä nukkua, paitsi öisin on pakko kun ei omasta nukkumisesta tulis muuten mitään. Sen kun saisi jotenkin kondikseen, siis noi nukkumis-asiat, niin olis meillä asiat hyvin. =) Täysimetyksellä on mekin menty, nyt alettu maisteleen aamuisin eka riisiä ja nyt maissia, ja iltaisin ollaan nyt ruvettu antaan riisivelliä. Toistaiseksi määrät on kyl tosi pieniä mut eiköhän se siitä. Kääntyilemään ei oo meillä vielä alettu, eikä sitä nauruakaan oo vielä kuulunut. Odotellaan.. =)

Syöttötuoliasiasta: meille sanottiin neuvolassa ettei saa vielä istuttaa siinä, sanoivatko jopa et sit vasta syöttötuoliin kun istuu jo muutenkin ilman tukea. Jaajaa, mutkun meidän tyttö haluaa istua ja punkeaa sylissäkin aina istuma-asentoon, niin ollaan me ainakin neitiä syöttötuolissa istutettu, on tuettu hänet hyvin eikä oo pidetty kauaa kerrallaan.
Soseiden maistelu taitaa olla neuvolakohtaista tuo neuvonta, meille ainakin sanottiin 4kk neuvolassa että saa jo alkaa maisteleen riisiä ja maissia. Ja ajattelin että lisäillään noita kasviksia pikkuhiljaa maisti-listalle. =)
mapitus mä oon juurikin tehny maissivelliä niistä naksuista, tosin keitettyyn veteen oon liuottanu. 2 naksuu ja 3tl vettä niin tulee sopiva maistiaissatsi. =D

Raapale tervetuloa mukaan vaik tääl 2+:n puolella onki keskustelu hieman hiljentynyt. Facebookissa meillä on kyllä mahtava ryhmä ja siel keskustelut jatkuu, mut kyl mäkin käyn täällä kerta viikkoon juttuja lukemassa. Metsätähti jo laittoikin siel fb ryhmässä tietoa että haluat mukaan, etköhän pääse nopsaan (ellet ole jo) =)

Ihanaa alkavaa kesää kaikille! Tulkaa te loputkin mammelit tonne facebookkiin, meil on siel nyt sama ihana meininki kun aikoinaan oli täällä. Tossa yks päivä otin omat kirjoitteluni täältä talteen, muistoksi sitten joskus jos uudestaan raskaudun. Oli niitä ihana lukea, varsinkin tasan vuoden takaisia asioita, jolloin oma vauva oli vasta pienenpieni alku masussa.. :heart:

Tiikeli
 
Terrrsee!! Mäkin tulin morjenstamaan välillä tännekkin :) Olen eläny sellasessa utopiassa, et kaikki äiteet meiän joulukuisista on tuolla NaamariKirjassa :D

Ensi lauantaina poika täyttää siis 5kk :) Ja olin taas omaan tyypilliseen tapaani huolissani, kun ukkeloisella ei ollut mitään mielenkiintoa yrittää kääntyä..Mutta nyt ollaan jo sitäkin alettu harjoitella ja jotain ryömimisen tapaistakin :D

Meillä nyt sitten jätettiin ehkäisy pois...Voip olla et näil rutasilla munasarjoilla ei enää tärppää ja ei siitä kauheeta ressiä otetakkaan, eli vähän niinku TJOT:ttaillaan :) Ei siis yrittämällä yritetä :)

Pika-käväisy A´la Kahlan
:D
 
raapale
Yhyy mä haluans sinne facebook ryhmään :D Voiks kukaan muu kutsua sinne vai vaan Poppeliini? Pari yksäriä jo laitettu mutta kaikki eivät varmaan päivystä koneella niinkuin minä. :D
 
raapale
Kiitos ! Tiedän, olen kärsimätön. :D
Tääl on menny viime yöt ihan pipariksi, Joona heräilee vajaa parin tunnin välein yöllä milloin äheltämään, milloin itkemään nälkää. Ja ens viikon maitoaltistus ei asiaa helpota sitten yhtään.. :/
 
Teve vaan raapale ! Etköhän jo kohta ole meidän muiden kanssa facessa höpisemässä. Meidän pojalla todettiin maitollergiasta johtuva refluksi. Parisen kuukautta jo syöty maidotonta korviketta ja suht hyvin menee. Pulauttelee edelleen aivan mielettömästi mutta ei näytä poikaa itseään enää häiritsevän. Pari muutakin maitoallergista ja reflusista kärsivää löytyy meidän joukosta.
 
raapale
Kiva että on muitakin vertaisia! Tai no eihän se kiva ole mutta helpottaahan se kun tietäää ettei ole ainoa. :/

Meillä 1,5kk korvikekokeiluja takana ja nyt neocate menossa.
 
Jos et vielä ole mukana niin FB:stä löytyy refluksilapset -ryhmä. Siellä on vilkasta keskustelua. Meillä onneksi eka korvike eli nutrilon pepti sopi ja nyt kun ollaan jo kiinteitä aloiteltu niin ei ainakaan mitään suurempaa muihin allergioihin viittaavaa ole ilmennyt.
 

Yhteistyössä