Joulukuun toivevauvat 2012 *Lokakuussa*

Ihanaa, uus äitiyspakkaus jaossa, ei tarvii enää pantata papereita!! Kiitos vinkistä PepsiMax!:)

Joku valitteli jatkuvaa närästystä ja Rennien tarvetta. Mulla alkaa kanssa joka ilta ärsyttävät polttelut kun käyn makuulle. Eilen sekottelin vesilasilliseen teelusikallisen soodaa ja vetelin sen, hyvin neutraloitu mahahapot:) Sata kertaa halvempaa ku Rennietä napsia!

Julia 28+5
 
Mulle oli eilen tehty Kelassa äitiysavustuspäätös ja niitten nettisivujen mukaan mulle huomenna tilataan pakkaus niin luulis, että myös mulle tulis se uusi paketti :) Mutta sen näkee sitten muutaman viikon
päästä.. Yllättävän pitkään kesti tuon päätöksen teko, pari viikkoa, mutta tosiaan ei mua haittaa kun kerta nyt voi olla mahdollisuus saada tuo uudempi paketti.

Vitsi mä oon ilonen tän päivän kirppislöydöistä... Löysin kahdet äippähousut (H&M:n), toiset makso 6.5e ja toiset vaivaset 1e :D Sitte löysin vauvan sänkyyn Fisher Pricen mobilen 5eurolla. Nyt viime aikoina oon löytäny yllättävän paljon kaikkee kirpparilta, joka on tietty mun kukkarolle hyvä homma.

Jabadaba77 ja 29+4 (?)
 
Ou jee, nyt ei tarvi enää pantata papereita! Eikä tullut edes kiire :D (20.10 viimeinen hakupäivä mulla että ehtis perille ajoissa) Ruuhkaa hakemusten käsittelyssä varmasti tulee lähiviikot olemaan kun kaikki panttaajat kiirehtivät laittamaan anomukset sisään, mutta eipä tuo haittaa. Aika pitkälle saisi venyä ettei paketti ehtisi ennen lasta :p

Pikkuinen on temmeltänyt tänään koko päivän, tuntuu että silläkin on enemmän energiaa kun itse sain kerrankin kunnon yöunet :)
 
Viimeksi muokattu:
Pepsimax: kiitos äitiyspakkausvinkistä, oma hakemus lähtee eteen päin. :)

Närästystä ei oo ollut, mutta röyhtäilen ja hikkailen senkin edestä. :D Ja boitsu hikkailee masussa myös tosi paljon.

Helmerii: suonenvedoista otko kokeillut pitkiä villasukkia (löysät, ei saa puristaa sääriä) ja jalkojen nostamista vaakatasoon aina välillä päivän aikana? Mulla ekassa raskaudessa auttoi magnesiumin lisäksi. Nyt ei onneksi oo ollut suonenvetoja mut tuli mieleen että tombattaren laittaman linkin listasta oon syönyt tässä raskaudessa kyl harvinaisen paljon kalaa, parsakaalia, pinaattia ja maitotuotteita. Toivottavasti helpottaa, ne krampit ja kipu on ihan kamalia!!! :kieh:

Toi mainittu Janet Balaskasin New Active Birth on musta hyvä opus. Balaskasilla on muitakin hyviä teoksia raskaana oleville ja synnytykseen valmistautuville, kannattaa lukaista jos esim. lähikirjastosta löytyy joku. :)

(.) Tänään käyty lääkärissä. Sf-mitta jo 28,5, käyrien yläpuolella kuten edellisilläkin. Sykkeet 135. Painonlisäys 5 vkossa 2,5 kg. Paineet 105/68. Hemppaa ei mitattu vaikka reilu kk sitten neuvolassa oli 117. Oon popsinut rautaa joten toivottavasti olis noussut. Vaikka supistuksia on edelleen ollut, paikat on onneksi hyvin kiinni ja sydänääniä kuunnellessa lääkäri nauroi että vatsasta näkee tosi selvästi kun vauva liikkuu, heilui ja poukkoili kun toinen möyri ja potkiskeli. :heart:

Reilu 10 päivän päästä kontrolliultra, odotan ihan malttamattomana. :) Neuvola siitä viikon päästä, aika harvakseltaan edelleen, 6 vkoa tulee käyntien väliin. Kuinka usein teillä on nyt raskauden puolivälin jälkeen neuvolakäynnit?

Rödluvan: Voitko päivittää mulle synnytyssairaalaksi Kättärin Haikaranpesän Kät/H? Ilmoittauduin sinne viimein keskiviikkona. =)

Jee enää 6,5 viikkoa töitä ja sitten mammalomalle! :attn: :)

Tupuna ja Pikku-Ruu alias Boitsu 28+2 ultran mukaan (tai neuvolan 27+5) :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Tupuna, päivitetty on! Mulla on neuvoloita nyt kahden viikon välein, mutta mä olenkin ensisynnyttäjä. Uudelleen synnyttäjillähän niitä käyntejä on selvästi vähemmän, ja niiden määrää säädetään vapaammin äidin ja vauvan voinnin ja raskauden kulun mukaan.

Rödluvan ja Beetakingi 28+5
 
Tupuna meillä kans alkaa neuvolat olee kaks kertaa kuussa vko 28-30 eteenpäin, mut jos on vaikka
ylimäärästä ultraa tai poliklinikkakäyntiä, ni sit ei tarvi neuvolassa juosta, et korvaavat ne.

Mä tilasin itselleni weledan rintaöljyä ja sitä välilihan hierontaöljyä- en oo ennen käyttäny, mut nyt jotenki korostunu kaikki itsensä hemmottelu- ja hoito kun tietää et kaikki mukava on vaa plussaa, kun kovaa työtä se synnyttäminen sitte on, imettäminenki saattaa olla, ja näin vielä yhes kaupas sellasen mum to be- kauneus pakkauksen, jossa minikoot mm.jalkavoidetta, ihovoidetta vaikka sairaala laukkuun pakattavaksi.
tiedän et voi kuulostaa itsekkäältä- mut jotenkin nyt toista odottaessa, tietää et kaikkeen voi valmistautuu, ja et oma vointi vaikuttaa myös vauvan kanssa jaksamiseen.
 
Kiitokset, Rödluvan!

Kaipa ne neuvolassa luottaa että uudelleensynnyttäjät osaa vahtia omaa oloaan ja kysellä jos jotain tulee kun itse ollut neuvolassa tässä raskaudessa vasta kolme kertaa! En tiedä sitten kyl noista omista raskaudenseurantataidoista... :whistle: :D

mame31: noi hemmottelupaketit kuulostaa musta ihanilta! Kyllä synnytys ja vauva-arjen alkutaipale on sen verran kovaa työtä että kaikki apukeinot vaan käyttöön, oon sitä mieltä! =)
 
Viimeksi muokattu:
mulla on neuvola 2 viikon välein vaikka oonki uudelleensynnyttäjä :p

mahaa mä rasvailen ihan perus käsirasvalla. en oo aikasemmmin,mut ny tuntuu,et kiristää ni aattelin vähä helpottaa sillä

jaaha taapero heräs..
 
Saa nähä kumpi paketti sieltä tulee. Kävin äsken katsomassa Kelan sivuilta, niin 3. päivä on tehty päätös ja tänään on tilaus laitettu eteenpäin, jos oikein ymmärsin sen tekstin.

Minulla alkaa nyt olemaan kahden viikon välein neuvola, kun seuraava käynti onkin jo 15.päivä. On mukava päästä useammin tarkkailemaan tuota hemoglobiinia, kun se oli taas laskenut. Ajattelin, että alkaisin syömään c-vitamiinia ja joko tablettina ja poretablettina, kun haluan kuitenkin ottaa nuo pillerit aamulla ennen sängystä nousemista, että ne kerkiävät vähän liueta ennen syömistä. En oikein viitsi mehua ottaa sängyn viereen koko yöksi lämpiämään.

Napa taitaa kohta nousta kokonaan ylös, kun seisoessa se on jo vähän noussut ylöspäin, eikä enää paljoa ole kuoppaa. On tuo vatsa tuntunutkin välillä vähän kireältä tuosta navan alueelta, joten sitä kait se merkitsee.

Eilen oli ensimmäinen valmennus ja ihan kiva juttu se olikin. Ei yhtään niin tylsä kuin pelkäsin, ainoa ikävä asia oli ne penkit, kun olivat niin kovat. Ensi kerralla on synnytyksestä asiaa, joten sinne täytyy kyllä päästä.

Peppi1981 ja Sykerö 30+4
 
tein tänään testin. perunahan on ns. kiellettyjen listalla,koska siinä on paljo hiilareita. söin sitte 2 isoa perunaaa ja kastiketta+ 3 viipaletta maalaisleipää. sit otin tunnin glukoosiarvon,johan pompsahti!!! 8.7 näytti. eli sii sei ollenkaan mulle pottua!!! ruisleipä ei nosta arvoja...

joo,niin tulvii pohjanmaa :mad: kaks vuorokautta satanu tauotta. kyllä pistää sapettamaan!
 
Heips! Mietin vieläkö tässä vaiheessa kannattaa ilmottautua mukaan... :D

Meillä on siis 4.lapsi tulossa, la 1.12 ja asutaan Tukholmassa eli vauva syntyy ulkomailla. Sukupuoli tiedetään mutta pidetään toistaiseksi salaisuutena. Tiedetään sekin että vauva syntyy 22.11 suunnitellulla sektiolla, eli enää vajaa 7 viikkoa h-hetkeen!

Perheeseemme kuuluu meidän vanhempien lisäksi 7v poika, 6v tyttö sekä kuopus-tyttönen joka täyttää marraskuun lopulla 2v. Mitä vaunuasioihin tulee, päädyttiin jo kesällä vaihtamaan kuopuksen rattaat phil&ted:ien vibeihin jotka nyt siis toimivat tavisrattaina tuolle taaperolle ja muuttuvat sisaristuimen myötä tupliksi kunhan vauva syntyy.

Muuten suurin osa tarvikkeista löytyy jo valmiina isosisarusten perintönä, sitteri ostettiin babybjörnin kun esikoiselle aikanaan hankittu meni rikki kuopuksella ollessaan. Niin ja kestovaippoja olisi tarkoitus kokeilla ainakin osakestoilun merkeissä.

Raskaus on ollut rankempi kuin edellinen ja välillä väsyttää enemmän ja vähemmän. Vatsa on jo aika iso ja alkaa olla tiellä, närästää, lonkka juimii ja oikeassa kädessä on rannekanavaoireyhtymä(? carbalkanal syndrom) mikä aiheuttaa puutumista ja kipua. Onneksi hoidan kuopusta yhä kotona joten ei tarvi töistä tässä vaiheessa huolehtia. =)


muoks. Tuossa muuten parin viikon takainen ultrakuva vauvasta:
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Madicken!!:flower: Kyllä vielä mahtuu mukaan..:) Täytyy sanoa, että tosi hyvä ultrakuva teilla, söpö pikkuinen.. Ja vaikka et sukupuolta kertoiskaan, niin tuosta kuvasta jotenkin tulee tyttöfiilis..;)

Maanantaina on neuvola, sitten se alkaa täälläkin olemaan kahden viikon välein.. Neuvolalääkäriä lähinnä odottelen, se taitaa olla sitten seuraavana vuorossa..

Täällä ei voi istua kun neljän seinän sisällä ja miettiä, joko olis aika alkaa puuhaamaan jokin sortin nooan arkkia..:stick:

Sofi ja ekavekara esu 31+4
 
Täällä menossa laiska-lauantai.... Herätty jo ennen kukonlaulua masukkaan potkimiseen ja ei muutenkaan unta piisannu pitempään. Nyt sitte kyllä väsyttää sitäkin enemmän, että kaippa sitä pitäs päikkärit ottaa.

Mulla seuraava neuvola vajaan kahden viikon päästä, edelliseen tulee väliä sitten vähän yli 3viikkoa. Sitte kai alkaakin oleen neuvolat kahden viikon välein. Ei kyllä jaksais tuota tiuhempaa systeemiä, mutta kaippa se vaan on mentävä neukkatädin pyynnöstä :D Tuntuu vaan, että tuolta ei oikeen irtoo enään silleen mitään uutta kun on jo niin mones raskaus. Tietty on kiva nähdä paljonko on painoa tullu ja paljonko maha on kasvanu ja sydänäänet kuunnella, mutta muuta kivaa ei siellä sitte ookkaan.

Eilen sain silitysurakan päätökseen kun silittelin pienet vaatteet ja lakanat. Jäi tuonne vielä jotain pesemättä ja laittamatta, mutta oottelen että saan sen pakkauksen ja laitan sitte ne vaatteet samoihin koneellisiin. Ihan kivaa touhua tuo vaikka silittäminen ei ookkaan mun lemppari kotohommia.
 
:flower:Jabadaba kadehdittavaa ahkeruutta, täällä ei ole silitetty mitään--
Täällä ois vuorossa remontti pölyjen pesua, parit ikkunatkin pitäs pestä, lattiat,- ei vaan jaksa alkaa, - itse on niin kädetön, kun ei mitään huonekaluja saa siirrellä tai laatikkoja nostella, et hermo menee, kun ei voi toimia itselle tyypillisen rivakasti, vaan aina joku pieni osa kerrallaan. Ostin kanervia ja lyhtyjä parvekkeelle- mutta en jaksa mennä niitä laatikkoon istuttamaan...
mulla reilu viikko ultraan, se hidastaa onneksi vaateostoja, kun tekee mieli odotella vielä lisä varmistusta sukupuolesta.

mame 29+2
 
Viimeksi muokattu:
Sofi12, kieltämättä tämä tulokas muistuttaa kovasti isosiskoaan. Käytiin nykyisestäkin kuopuksesta aikanaan 4d-ultrassa ja ihan tutun näköinen vauva sitä aikanaan syntyi. Saa nyt nähdä kuinka samalta tämä tuleva vauva näyttää kun nulos pääsee. :D

Rödluvan, tuo suunniteltu sektio tulee tällä kertaa ihan aiempien sektioiden perusteella. Meillä kaikki ovat syntyneet leikkauksilla. Esikoinen aikanaan oli perätilassa ja kun kääntöyrityksessä todettiin lapsiveden olevan liki loppu ja napanuoran virtausten heikot päädyttiinkin kiireelliseen sektioon. Kakkonen syntyi sitten 14kk myöhemmin ja kun rv 39+ painoarvio oli jo 4,5kg ei lääkäri uskaltanut enempää odottaa eikä myöskään käynnistää joten sekin meni leikkuriin. Sen jälkeen ei ole synnytystapoja tarvinut enää miettiäkään...

Ihan kätevää sinänsä, kerkeää hyvin järjestellä isompien lasten hoidot ym vauvan syntymäpäivälle. Meillä ei asu sukulaisia lähellä ja nuo kaksi vanhinta ovat erityislapsia joten lastenhoitajia ei niin helposti ole saatavilla. Haittapuolena taas se että sektion jälkeen ei seuraavaan 8 viikkoon saisi nostella mitään vauvaa painavampaa, onneksi mies saa järkättyä itselleen 2kk vapaat tuohon paikkaan. :)

Tuota uutta äitiyspakkausta olen kanssa ihaillut ja hetken harkinnut sen ostamistakin, mutta taitaa nyt jäädä väliin. En ole vielä vauvanvaatteita käynyt läpi mutta uskoisin että ihan hirveästi ei tarvi niitä osteskella.

Madicken 31+6
 
Tervetulloo vaan Madicken, vaikken minäkää täällä pitkää oo ollut :D Meinasinkin juuri kysyä että miksi sektio, mutta kerkisit vastata ennen sitä :)

Puuuuh. Oma olo on kyllä sen verran tukala, että pakko kait se on ottaa saikkua, ei millään pysty istumaan 5min pitempään. Alkaa selässäkin tuntua painetta niin mahottomasti että huhhuh..Nytkin tässä sängyllä makoilen kone sylissä(joka muuten heiluu kovasti,poitsu on hieman virkeänä!:LOL:) Supistuksiakin on alkanu tulla aika tiuhaan tahtiin, onneksi ensi viikolla neuvola.
Minulla alkaisi äippäloma 10.marraskuuta, sinne asti en töissä kyllä kykene olemaan, ajatuskin saa karvat pystyyn.
Kauheesti negatiivista asiaa mulla taas..heh :ashamed:

helmeri & toukkis 29+5 (kohta poksuu!!)
 
Mame31 ei kannata tätä mun "ahkeruutta" kadehtia... tuo silittäminen jää tähän yhteen kertaan eli en enään niitä sitten silittele kun vauva on maailmassa ja vaatteita käyttää. Ja kotohommien teko muutenkin on ihmeen työlästä ollu nyt viime viikot, joutuu pakottaan ittensä tekeen hommia. Tänään oli pakko tarttua imuriin kun alko niin ärsyttään pölyt lattialla. Tietty tuo mieskin auttaa, mutta en nyt halua sitä rasittaa kun kuitenkin on päivät töissä ja mä kotosalla. Onneks nyt on isommat ollu viikonlopun vietossa täällä meillä ja ollu tuon nuorimman kanssa paljon ja auttanu mm. tyhjentämään tiskikonetta.

Joko muuten ootte nimiä miettiny? Me jo aika alkuraskaus aikana nimistä puhuttiin, mutta sit se jäi ja nyt tuossa yks uneton yö aloin itekseen noita miettimään. Ja voin sanoo, että tulee oleen tuskanen homma kehitellä tälle tulokkaalle nimeä. Ihan sama on sekä pojat että tytön nimissä, kaikki kivat on lähipiirissä käytetty. Toiset ja kolmannet nimet on helppoja kun ne tulee suvusta, mutta se tärkein eli etunimi ni voi HUH! Just viime viikonloppuna oli yhden tutun perheen vauvan ristiäiset ja tuo nimi oli just yks nimi mitä oltiin mietitty eli ei voi sitäkään käyttää. Tietty vois käyttää tuotakin nimee mutta mulle on tärkeää ettei samaa nimeä ole ihan lähipiirissä... Isompien kohdalla tuo on onnistunu hyvin, mutta monilla tutuilla onkin paljon nuorempia lapsia kun nuo mun kolme isointa muksua. Neljännen kohdalla vaan löyty kiva nimi ja sitä ei kukaan ollu käyttäny vielä.

Nyt leffan pariin ja sohvalle. Huomenna vaihtuu taas viikot :)

jabadaba77 ja 29+6
 
:rolleyes: pakko oli tulla vaa nostaa pinoa, ja kehumaan, että on saanut ehkä n. kolmeen kuukauteen jotain kotona aikaiseksi. Siivosin remontoidun vessan viimein remonttipölystä ja liasta, pesin ikkunat, osa oli kyllä jo kuukaussitte pesty. Seuraavaksi sitte ois verhojen silittelyä ja lisää siivousta.. eli meillähän on tässä selvitty remontista, joten ei ole verhoja edes ollut muuton ja remontin jälkeen vielä ..

mukavaa päivää kaikille,täällä sataa ja paistaa vuorotellen :)
 
Kurja ilma saa minutkin ajautumaan koneen ääreen. Päivittäin käyn palstaa lukemassa - ei vain itse oiken jaksa kirjoitella. Tänne kun ei kuulu mitään ihmeellistä. Tänään poksuu 30+0 <3 Vatsa on mielestäni pysynyt parisen viikkoa samanmoisena - sf-mitta kasvaa kyllä yläkäyrilläkin, vatsa vaan tuntuu pysyvän samana :) Tosin, mielestäni tämä on jo tarpeeksi iso :D. Ei ole housuja tai paitoja - saatika takkeja mitä oikein päälle laittaisi! Enää ei jotenkaan innostu äitiysvaatteitakaan ostamaan, odotan jo niin kovasti että nyytin saan syliini! <3

Meillä on jo lähes kaikki hankinnat kasassa, on sänky, vaunut, turvakaukalo ja vaatteitakin jonkinverran :) vielä pikkuostokset puuttuvat, vaipat jne. ne osatan myöhemmin.

Itseäni kovasti masentaa painoni :( se on noussut jo noin 18kg! Alussa jo ennen 12+0 paino oli noussut kuusi kiloa - joten jo alussa painonnousu oli huimaa. Tosin, on sitä läskiä kertynyt yllin kyllin tuohon kilomäärään. Eipä mahdu enää samat farkut, kun ennen raskautta - enkä siis puhu nyt vyötäröstä - vaan ihan jo reisistä ja pohkeista :/ Olen ollut täysin normaalipainoinen ennen raskautta, ja painoni on ollut sama jo vuosia. Nyt tuntuu tuskaiselta katsoa itseä kymmeniä kiloja painavempana :(. Muut ovat yrittäneet lohdutella, että imettämällä lähtee. Itsekin siihen uskon, ja alotan lenkkeilyn heti kun mahdollista - joka nyt on jo jäänyt kokonaan tauolle. Tuntuu että reidetkin ovat pelkkää selluliittia, ilman että edes ihoa puristaa, HYI. Mitäpä ei pienen takia <3 mutta tämä ottaa jo aivoon. Itseään saa varmasti syyttää, mutta on kilot helpolla tulleet, eipä voi muuta sanoa! Miten mahtaa kroppa palautua ennalleen synnytyksen jälkeen, onko muilla kokemuksia? Tämä siis ensimmäisemme <3
 
Viimeksi muokattu:
Luppi: painosta, eli noissa kolmessa aiemmassa raskaudessa paino on tippunut lähtölukemiin noin puolessa vuodessa. Olen imettänyt kaikkia, syönyt hyvin (herkutellutkin) enkä ole liikuntaa harrastanut painonpudotusmielessä eli itsestään tippuivat noin. Joka kerta painoa on tullut n. 15kg. Juuri kävin vaa-alla ja näyttäisi että tähän mennessä on 8kg tullut (rv32+0).

Jonkinlainen painonpudotus nyt pitäisi kyllä olla edessä. Esikoisesta ja kakkosesta lähtöpaino oli 50-52kg mikä on ns normaalipainoni. Kakkosen ja kolmosen välissä lihoin kymmenisen kiloa ja kolmosen jälkeen paino tippui siihen 60kg:n. Tässä raskaudessa lähtöpaino oli 62kg ja varmaan siihen pääsee helpolla, mutta nyt kyllä tuntuu että pitäisi saada vielä siitä tiputettua.

Muuten loikoilupäivää vietetään. Mies on töissä pitkän päivän ja 6v viikonloppuhoidossa. Esikoinen oli muutaman tunnin avustajansa kanssa reissussa että saatiin kuopuksen kanssa tehdä mitä tykätään. Nyt molemmat katselevat filmiä ja itse makailen sängyllä tunnustelemassa vauvan potkuja.
 

Yhteistyössä