Joulukuun toivevauvat 2012 *Lokakuussa*

Rödluvan, toivottavasti kaikki on teillä kunnossa. Minä se en etes älynny huolestua kun jo ensimmäinen sf-mitta oli viikolla 22 25 cm, kun se neuvolan täti oli jo edellisellä kerralla sanonut että sitten kun sitä ruvetaan mittaamaan, niin se on todennäköisesti yläkäyrällä tai yli edellisten raskauksien (km) vuoksi. Sitten kun viikolla 26 lääkärin mittaamana oli sen saman 25 cm mitä neljä viikkoa aikaisemmin (eli ei yhtään kasvua) en hoksannu edes huolestua siitä, kun se (käytännössä alaikäisen näköinen) hyvin, hyvin nuori mieslääkäri ei kuulostanut yhtä uskottavalta kuin se oma neuvolan täti :D Ja siis se lääkäri sanoi, että sen ensimmäisen mittauksen täytyy olla virheellinen, ja se hänen ottamansa vastaa täysin viikkoja tjsp...
Mutta ensi viikolla taas neuvola, niin pitää sitten siellä ottaa puheeksi sen oman neuvolan tädin kanssa puheeksi. Toivottavasti kaikki on ok.

Himmu & X 29+2
 
Rödluvan toivottavasti saat rauhoittavia vastauksia, ja helppo sanoo vierestä, mutta yritä, ettet alal maalailla mitään kauhukuvia. Mun läheisellä kaverilla synty poika 6 kk sitten, oli loppu kolmanneksella seurannassa lapsiveden määrän takia, ja mahan rajun kasvun takia. syntyi ihan normi kokone vauva sieltäkin.

jaksuja:hug:

mame poks 30+0
 
Rödluvan: Toivottavasti kaikki on kuitenkin kunnossa. :hug:

ON: Mittasin tuon vatsan ympärysmitan ja se oli 100cm. Minulla on aina ollut löysää tuossa vatsassa, vaikka olisin ollut alipainoinen ja olen aikoinaan yrittänyt kovasti vatsalihaksi harjoittamalla saada niitä pois huonolla onnistumisella. Nyt oikeastaan ihanaa, kun nyt sitä ei ole, koska tuntuu vain raskausmaha. Jopa tuntuu, että kyljissäkin makkarat ovat pienentyneet, kun vatsa on tainnut vähän sinne levetä, koska joskus tuntuu ihan kovalta myös tuolta reunoista. :)

Viime aikoina on alkanut ihan selvästi tuossa nahan läpi tuntumaan ja näkymään nuo liikkeet ja joskus tunne ihan selvästi, kun jokin kova painaa tuota nahkaa vasten. En tiedä onko se sitten takamus vai jalat. Toivottavasti ei kuitenkaan pää, koska olisi ikävää, jos pikkuinen olisi taas kääntynyt. Olen ottanut tavaksi silitellä sitten sitä kohtaa, missä tuntuu se kova kohta.

Olen herkutellut nyt parina päivänä marjapiirakalla, kun eilen sellaista tein. Etsin kyllä tietoa sokerittomasta marjapiirakasta, mutta en löytänyt mitään hyvää ohjetta. Olen vähän rentoutunut noiden herkkujen suhteen, kun viime neuvolassa kaikki oli ok. Oikeasti kaipaan sitä aikaa, kun sain syödä miten tuntui ilman, että heti miettii paljonko näissä on hiilareita. Onneksi tulokset ovat olleet edelleen rajojen ala-alapuolella, joten uskaltaa vähän ottaa rennommin. En ole kyllä tarkistanut verensokereita noiden herkkujen jälkeen, kun olen syönyt tuota piirakkaa vain välipalana. Sunnuntaina pitää miehen vanhempien luona testata miten verensokereiden käy, kun ei voi syödä näin tasaisesti. :)

Peppi1981 ja Sykerö 31+2
 
Viimeksi muokattu:
Mulla epäili myös neuvolatäti, että olisi paljon lapsi vettä. Mutta eilen oli se ylimääräinen lääkärikäynti kipeiden supistusten vuoksi ja lääkäri totesi siellä olevan ihan normaalimäärän lapsivettä. Eikä ollut tapahtunut mitään aukeamisia, onneksi :) Totesi kyllä vauvan olevan hyvin alhaalla näihin viikkoihin nähden ja pää alaspäin. Suositteli kovasti lepoa, mutta se ei oikein ole helppoa toteuttaa tuon vajaa kaksivuotiaan kanssa ;)

Ihanaa, kun potkut tuntuvat ja näkyvät jo niin selvästi. Konkretisoituu asia kummasti :D Kohta meillä on jo pienet sylissä <3

Poks 31 :wave:
 
Helou

Ja poks 31+0
Viimeyö oli taas jotenki niin outo ja huono..
Nukuttiin perhepedissä koko konkkaronkka ja voitte kuvitella että on ahasta 180cm sängyssä ku 8v, 6v, 3v ja kaks aikusta :)
Nukuttiinki pienimmän kaa jalkopäässä ja nyt on kyllä selkä ja niskat niin jumissa että..
Sitte heräilin yöllä ja supisti ja maha oli kipeänä, mutta kun ei nyt oikein tiiä oliko vaan mahataudin yritystä nyt mullekki vai mitä, mtuta kun veskissä yöllä kävin niin oli kyllä niin outo juiliva kipeä supistus kun rappuja alas menin, että alko pelottaa taas että joko tää päättää syntyä..
:(
Olen ihan satavarma että tuolla alhaalla on jo jotain tapahtunu..
Nyt on pakko koittaa ottaa rennosti tääki päivä ku yksin olen, vaikka tekemistä kyllä riittäis...

Mutta nyt vauvan tarinaa kahtoon =)

Vaavimasu ja valonpisara 31+0
 
Soitin tänään sille diabetes-hoitajalle noista arvoista mitä olen saanut mittauslaitteella. Ne olivat ok. Sanoin siitä, että olen nyt alkanut vähän kasvattamaan ruuan määrää, mutta kohtuudella, kun paino ei ollut kasvanut. Eikä sitä pidetty yhtään huonona. Nyt alkoi vain huolestutttamaan tuo sf-mitta, kun viime neuvolassa se ei ollut yhtään kasvanut. Silloin neuvolassa terveydenhoitaja ei pitänyt sitä yhtään huonona, koska pää oli alhaalla, mutta kun tämä hoitaja alkoi kyselemään, että oliko siitä mitään puhetta, koska sf-mitan pitäisi kuitenkin kasvaa edes vähän koko ajan. Nyt mietityttämään, että mitä jos siinä onkin jotain häikkää. : / Pitää toivoa, että ensi maanantaina tuo olisi edes sentin kasvanut, niin huoli vähän helpottaisi. Nyt on taas vaan uusi mittaaja, joten näkee sitten minkä tuloksen tällä kertaa saadaan. Siellä on tällä kertaa terveydenhoitaja- ja lääkäri-harjoittelija, mutta onneksi oma terveydenhoitajan pitäisi olla mukana. Tuon terveydenhoitajaharjoittelijan pitäisi ottaa kaikki testit ja lääkäri-harjoittelijan vain kysellä.

Sain ultra-ajan 8.11. ja sitten pääsee näkemään taas pikkuisen. Sanoin jo aikaisemmin miehelleni, että haluaisin hänet sitten sinne mukaan ja täytyy tänään muistaa sanoa tuosta. Osaa suunnitella työt niin, että pääsee mukaan.

Onneksi tuo pikkuinen viime yönäkin ja tänä aamuna tökki minua tuohon ylävatsaan, että ainakin liikettä on, vaikka sf-mitta ei ollutkaan kasvanut viime neuvolassa. Nukkumaan alkamista tuo tökkiminen vähän häiritsi, kun en oikein löytänyt hyvää asentoa, mutta parempi, että tökkii, koska heti huolestun, jos ei liikettä tunnu. :)

Peppi1981 ja Sykerö 31+3
 
Kiitos tsempeistä :) Nyt on jo vähän rauhallisempi olo tuon lapsiveden määrän suhteen kun on saanu alkupaniikin pois systeemistään. Ja voihan olla että maanantaina selviää että vettä onkin ihan normimäärä kuitenkin. Eilen BK potkutteli ja kääntyili monta tunta yhteen menoon, että ei tuo ainakaan vaisu ole!

Kävin tänään kaupungilla kahvilla kun oli niin kaunis päivä, ihanat syksyn värit! Istuin tunnelmallisen kahvilan terassilla kuin kunnon latteäiti ainakin ;) tosin vielä vauva mahassa. Kukaan muu ei tarjennut terassilla istua, mutta mulla on niin kuuma nykyään koko ajan että ei ollut mikään ongelma :D

Rödluvan ja Beetakingi 29+5 (kylläpä muuten tuntuu hassusti aina siltä että alkukuulaiset olisivat jotenkin hirveän paljon pidemmällä kuin mitä itse on. Tuokin tombattaren 32+0 tuntuu tosi kaukaiselta, vaikkei siihen oo ku 2 viikkoa itselläkään matkaa. Liittyy varmaan siihen kun ei jollain tapaa osaa vieläkään mieltää että olis oikeasti saamassa lapsen, saati sitten jopa aika pian! Mahdanko uskoa sittenkään kun se on sylissä :LOL:)
 
Monella muullakin on ollut selkävaivoja, myös mulla. En tiedä onko kipu iskias-tyyppistä kun vain oikea puoli kipuaa ja välillä se tuntuu oikeassa jalassakin. Kävely on välillä tosi kivuliasta ja hidasta. Kivuttomia supistuksia mulla on ollu pari-kolme viikkoa, välillä enemmän ja joskus päiviä ettei ollenkaan. Nyt parin opiskelun täyteisen päivän (ei mahdollisuutta levätä välillä) ja pitkien automatkojen jälkeen selkä on ollu entistä kipeämpi. Lähinnä selkäkivun takia yritin saada lääkärille aikaa. Noh, eihän sieltä mitään irronnut kun "heillä ei ole nyt antaa vapaita aikoja, soita huomenaamulla uudelleen". Hoitaja puhelimessa kyllä kovasti lupaili, että sairaslomaa voi saada takautuvastikin kun heillä näkyy merkintä, että olen soittanut. Se on vain niin tuskasta soitella kerta toisen jälkeen aamulla heti kahdeksalta terveysasemalle kun ei kuitenkaan pääse läpi, ja jos niilä on se muutama päivystysaika per päivä, niin eihän tästä tule mitään. Vielä viikon päästäkin saa soitella ja tarjotaan vain eioota. Tuli kyllä kunnallisvaalit hyvään paikkaan: terveydenhoidon osalta on hyvä tentata ehdokkaita ja valita sitten sen perusteella ketä äänestää.

Ostin viimein vaunut. Tai tilaukseenhan ne meni. Meinasi käydä niin, että haluamaani mallia ja väriä olisi saanut odotella ensi vuoden puolelle jos en olisi nyt toiminut. On tämäkin: ensin tuntuu, että on todella aikaista vielä hankkia mitään isompaa täyttämään nurkkia vaan pohdiskella ja etsiä hyviä vaihtoehtoja rauhassa. Sitten yks kaks laskettuun aikaan onkin enää kaksi kuukautta ja melkeinpä kaikki isommat hankinnat tekemättä. Mihin nämä viikot menee? Ja silloin alkuraskaudessahan ne ei kulkeneet eteenpäin ei sitten millään.

Tarjonnasta: Epäilen, että vauva on nyt ollut viikon verran pää alaspäin. Pari päivää sitten potkut on alkaneet tuntua kylkiluissa - melkosen kivuliasta ja inhottavan tuntoista. Hikka tuntuu aina jossain tuolla alhaalla kohdunsuulla. Välillä vauva kyllä tuntuu pyörähtävän sivuittain kun yhtäaikaa tuntuu toisessa lonkassa painetta ja vastakkaisella kyljellä potkuja. Maha on kyllä välillä ihan ihmeellisen muotoinen kun toinen työntää pyllyä yleensä tuohon navan viereen.

On tämä raskausaika kyllä niin ristiriitaisia ajatuksia herättävää. Pääasiassa sitä on älyttömän onnellinen ja ylpeä kasvavasta mahasta, mutta toisinaan ärsyttää kun ei pysty tekemään asioita entiseen tapaan ja malttamattomana odotan taas sitä aikaa kun kroppa on oma ja voi harrastaa reipasta liikuntaakin. Ihan jo vain kaupassa käynti on toisinaan niin hengästyttävää ja voimia vievää ettei tosikaan. Noh, eipä tässä ole kuin se pari kuukautta ja pääsee tutustumaan pieneen. Ehkä sitä sitten malttaa vielä hetken odottaa kropan palautumista, mutta nyt kun aika menee odottaessa niin hetkittäin on piinaavaa. Ihmettelen jos joskus kaipaan raskausaikaa, mutta niinhän se varmastikin menee, että myöhemmin muistaa vain ne ihanat hetket. Hyvä niin, mitä sitä turhaan alkaa säilömään niitä ikävämpiä tuntemuksia mielessään.

Kiva jos edes joku jaksoi lukea loppuun asti. Harvoin kun kirjottelee niin sitten onkin kerralla asiaa.

Mukavaa torstaita ja tulevaa viikonloppua!

-Ele ja pikkuinen 30+4
 
Pikkusen neukku kuulumisia ajattelin kertoilla :)
Sf mitta oli 29cm eli ihan keskikäyrällä mennään. Hb oli alhainen 107 vaikka rautaa oonki nyt napsinu (viimeksi 115, sitä ennen 98!) Verenpaineet ok. Painoo oli tullu 1227g/viikko..:ashamed:
Lääkäri huolestu tuosta ihottumasta mikä minulla on navan ympärillä, sellaisia punaisia näppylöitä. Minä luulin että ne johtu siitä ku kutiaa nii raavin. Mutta sano että saattaa johtua maksaarvoista (tai jotain sinne päin..) niin täytyy käydä ens viikolla verikokeissa, jossa mittaavat maksa ja sappi arvot.
Sano viel että oireena (en nyt muista sen 'taudin' nimeä!) on kutinaa käsissä ja jaloissa, ja mulla ollut kantapäässä joku kutiava näppylä jo jonkun aikaa..aika harvinainen tauti oli kuulema kyseessä, mutta saattaa olla vaarallinenkin :| jäiks.

helmeri & toukkis 30+3
 
32+0 poks!

Piti tulla ennen nukkumaanmenoa tänne kirjoittelemaan. :)
Sokeriarvot olivat rasituksessa kohdillaan. Hyvä näin.

Nyt on muutaman päivän olleet liitoskivut vaivana. Varsinkin istumasta ja kylkeä vaihtaessa, mutta välillä myös kävellessä, aiheuttaen hyvin ankkamaisen vaakunnan. Koko raskaus onkin ollut tähän asti ihmeen helppo ilman ihmeempiä vaivoja, joten kai tämä oli odotettavissa.

En tiedä olenko vielä tästä kirjoitellut, mutta käytiin OYS:issa ultrassa maanantaina ja kaikki oli hyvin. Vauva kasvanut hyvin yms. Painoarvio oli 1,4 kg. Haluavat silti pitää meidät seurannassa ja aletaan käymään siellä kasvukontrollissa kahden viikon välein. Mikä on tietenkin hyvä asia, mutta ärsyttää hieman silti. Tuleehan se jo melko kalliiksikin kun pitää poliklinikkamaksu aina maksaa. Noh, kunhan pienellä on kaikki hyvin. <3
 
Hyvää yötä kaikille..:D Täällä valvotaan muorien ja vaarien unia, sen verran lomaani keskeytin, että tulin yhdeksi yöksi sijaistamaan..

Jabadaba, kuulostaapa hurjalta, että joutuisit itse synnytystuskissa ajamaan tuon matkan sairaalalle.. Tosin kaveri tehnyt saman, kun mieheltänsä oli silloin kortti lähtenyt, totesi vain, että hyvä kun lähtivät keskellä yötä, niin ei ollut muuta liikennettä..:p

Rödluvan, harmitus, että saitte lisästressiä tuosta sf-mitasta..: / Onneksi olet jo alkujärkytyksestä toipunut, toivotaan nyt parasta, ettei sieltä masusta nyt mitään kummempia löytyisi ja veden määräkin oli normaalia..
Mulla on muuten sama ihmetys, ettei millään voi uskoa, että vauva olis tulossa ja niinkin pian kuin kahden kuukauden sisällä.. Saattaapi olla, että pitkä yrityshistoa aiheuttaa moista, kun välillä usko oli loppua, että sitä vauvaa koskaan tulee..

Mame, kuulemma makoilu lantio ylhäällä auttaa kans vauvaa kääntymään, ettei sun ihan pakko oo kyykkiä niitä lattiota, jos et välttämättä halua..;)

Peppi, hienoa, että oot saanut pidettyä sokerit ok tasolla, tsemppiä jatkoon!!:)

Ele, mä jouduin hakemaan saikkua yhdessä välissä saman vaivan takia ja ainakin meilläpäin neuvolantätsky kirjoitti 3päivää ihan soittamalla.. Sitten jos olis tarvinnu lisää, niin olis hoitunut neuvolalääkärin kautta.. ootko kokeillu soittaa neuvolaan, josko sulla onnistuis sama, eikä tarvis jonotella terveysasemalle?!

Helmerii, toivottavasti ihottumasi ei oo mitään pahempaa!!

Vielä monta tuntia edessä valvomista..
Sofi ja ekavekara esu 32+2
 
Neuvolassa käyty... Mulla on nyt useemman viikon ollu aika tiheesti kivuttomia harjotussupareita ihan levossakin, joten neuvolatäti ajatteli että kohdunsuun tilanne ois hyvä tsekata--> lähete lääkärille. Lääkäri sitten teki sisätutkimuksen ja totesi kohdunsuun olevan jo aika pehmeä ja vauvan pään olevan jo aika alhaalla. Sain vielä päivystyslähetteen päivystykseen ("ennenaikaisuuden riski"), tän päivän aikana pitää mennä. Täytyy kuulemma ultralla tarkistaa ettei sieltä vaan olla vielä tulossa. Ihanaa päästä näkemään pieni, mutta tietysti harmittaa tällainen ylimääränen huoli (vaikken oikein uskokaan että sieltä vielä tullaan). Höh.

Muuten kaikki kunnossa, hemppa edelleen tasaisen matalahko. Sf-mitta 26 eli vähän keskikäyrän alapuolella, mutta normaaleissa rajoissa:) Ja sain luvan nukkua lemppariasennossa eli vatsallaan niin kauan kuin se tuntuu hyvältä, ah miten ihanaa!!

Julia 29+6
 
helmerii, kuvaamasi sairaus taitaa olla hepatogestoosi eli raskaushepatoosi nimeltään, jossa raskaus ylikuormittaa maksaa ja arvot nousevat. Kutinan ajatellaan johtuvan sappihappojen kertymisestä. Ei se itse asiassa ole mitenkään tavattoman harvinainen, ja jos maksa- ja sappiarvot ovat selvästi koholla niin niitä seurataan tiheästi ja tarvittaessa aloitetaan lääkitys. Hiukan suurentunut kohtukuoleman riski (0,5-2%) siihen liittyy, jonka takia sikiön vointia seurataan tiheästi ja tarvittaessa käynnistetään synnytys kun viikkoja on riittävästi. Toinen mahdollinen sairausvaihtoehto on raskauspemfigoidi, jossa esiintyy rakkulaista ihottumaa ja kovaa kutinaa. Raskauspemfigoidi on todella harvinainen ja diagnosoidaan koepalalla. Mutta koska tuo raskaushepatoosi on paljon tavallisempi niin toki ensin kannattaakin katsoa verikokeet. Kolmas vaihtoehto toki on, että se on jotain ihan "tavallista" kutiavaa ihottumaa, mutta hyvä että tutkitaan!

Sofi12, luulen että mullakin vaikeus uskoa vauvan tuloon johtuu juurikin meidän yritys- ja hoitotaustasta. Kun on 3,5 v saanut päin pläsiä pelkkää epäonnistumista ja on tottunut ajattelemaan ettei varmaan koskaan tule raskaaksi niin on aika vaikea tajuta että lapsen saaminen onkin mahdollista ja tapahtuu juuri nyt.

Julia, voi hitsi! Hassua miten suuri vaihtelu tossa on että avaako supparit kohdunsuuta vai ei. Kun mullakin on ollut kuukausikaupalla jatkuvia kivuttomia ja kivuliaitakin suppareita ja kohdunsuulla ei mitään muutosta. Ja sitten sulle käy noin : / Toivottavasti pieni ei nyt ole kuitenkaan ihan vielä tulossa maailmaan! Mutta toisaalta jos olisi, niin onneksi viikkoja on jo niin paljon että mitään suuria ongelmia vauvan voinnissa ei pitäisi enää olla. Höh, tsemppiä! Ja ota rauhallisesti :)

Rödluvan ja Beetakingi 29+6
 
Tätä palstaa on kyllä niin ihana lukea! Omiin kärvistelyihin saa positiivisempaa asennetta.

luppi: painonnoususta/kropan kunnosta, en surisi, tavallista ja ennen kaikkea ohimenevää tai näin mä yritän tsempata itseäni. :) Ekan lapsen kohdalla raskauskilot lähti hyvin imetyksen ja päivittäisten, mäkimaastossa tehtyjen reippaitten 1h vaunulenkkien avulla. Toista imetin mut lenkit oli rauhallisempia, kilot lähti mutta entiselleni en kiinteytyny. Nyt ajattelin ottaa rivakat kävelylenkit päiväohjelmaan heti kun liikuntaluvan saa neuvolasta.

kurre: oot varmaan jo kaikkea kokeillut mut jalkojen lepuutus yläviistossa monta kertaa päivässä ja paljon kalaa, maitotuotteita, parsakaalia ja pinaattia nassuun, ja nakittaa miehen hieroo jalkoja, itellä tepsii nuo. Toivottavasti olo paranee!

Vogue: onnea uuteen kotiin!

Vaavimasu: tsemppiä kovasti, lasten sairastelu on kyl rankkaa jos yöt menee risaisiksi. Meilläkin osa isovanhemmista herkästi neuvoo vaikkeivät kovin aktiivisesti osallistu arkeen, enemmänkin haluaisin nähdä kaikesta nakutuksesta huolimatta. Annan juttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Joskus olen sanonut että näkökanta on ymmärretty ja kiitoksia, meillä toimitaan näin (ja yritän sitten sietää sen jonkun aikaa kestävän loukkaantumisen). Itsehän sitä saa omasta elämästään ja valinnoistaan päättää, aikuisiahan me ollaan. =)

Rödluvan: voimahaleja sinne! Eikö sullakin vauva oo hikotellut niin luulis että vettä on niellyt? Jos vettä muuten vaan reippaasti, yksilöllisiä kaikki vauvat ja raskaudet, mutta kiva että ne tuon tarkistaa. =)

Ele_: selkäkivuista, toivottavasti saat ajan! Itsellä keskiselkä ollut saamarin kipeä ja sen seurauksena supisteluita. Soitin neuvolaan ja siellä neuvoi sanomaan että tarvitsee akuutin ajan fysioterapeutille ja että neuvolasta kehotti soittamaan. Luulis ettei ne voi sitä kovin pitkälle lykätä kun raskaana on tärkeä voida hyvin jo vauvankin takia, ja ois hyvä varmistaa ettei särky johdu supistuksista.

Helmeriille, Julialle ja kaikille unettomille ja muille vaivojen, oireiden ja huolien kanssa kärvisteleville tasapuoliset tsemppaukset! :hug:

ON: tiistaina kontrolliultra ja fysioterapeutti, jihuu! :wave: Neuvolakin kohta. Vaikka yrittäis nukkua miten paljon, aina vaan väsyttää. Yöllä heräilen vessaan, selkäsärkyihin tai muuten vaan ei tule uni. :headwall: No ehkä kun tarpeeksi väsynyt niin nukkuu sitten vaikka ois mikä (toivossa on hyvä elää). Kaikki mahdollinen ärsyttää, itkettää ja potuttaa välillä aivan suunnattomasti! Hammasta purren rämmitään ja yritän pitää mölinät mahassa. ;)

Munkin kuontalo kaipais siistimistä. :snotty: Taidan odottaa vauva-aikaan vaikka tukan leikkuusta on kyllä aikaa. Jotenkin sellainen olo et ei tässä enää kovin montaa viikkoa kun saa jo vauvaa ihastella, joten kärvistelen näillä hiuksilla ja vaatteilla. Esikko ja kuopus pääsee ensi viikolla kampaajalle.

Vauvan kääntymisestä: oon kuullut et konttausasennossa jumppailusta on apua. Ja telkkaria kannattaa katsoa risti-istunnassa tai jumppapallon päällä jalat harallaan istuskellen.

Itselläkin synnytys alkanut pyöriä mielessä. Viimeksi meinas tulla hoppu. On kai lähdettävä aiemmin kotoa jos synnytysaika on taas puolet lyhyempi kuin edellisessä.

Jahas, taas tosi pitkästi tuli raapusteltua, ois useammin kerittävä tänne lueskelemaan. :snotty: :cool:

:attn: Se on naiset niin että enää kymmenisen viikkoa, kohta meillä kaikilla on vauvat kainalossa!!!

Tupuna ja Boitsu 29+3 tai neuvolan 28+6, huomenna poksuu :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Vogue
hupsista. rupesin ihan ajatuksella miettimään, mullahan siis ultran mukaan olis nyt 32+5 (neuvolan taas 32+1)
ei muuten oo enää montaakaan viikkoo ku on jo nyytti kainalossa :O
ja meikä eiku porskuttaa tuolla tallilla, tänäänki liinasin hepan ja siin kävi kengittäjäki. otin kaverin hepan samalla kun omani sisälle- onneks on "helppoja" kuskattavia, saa molemmat yhtaikaa... mut toi liikkuminen alkaa vaan olla hidasta, mun ruuna ei oo vielä tottunu siihe. yrittää aina edelle mennä :p

mulla varmaan tuon heppatouhun takia selkäki on pysyny paremmassa kunnossa kun tuon taaperon odotusaikana. pari kertaa viikossa ku käy paskaa lappaamassa ni ei tuu jumeja. siis kyllähän se välillä tuntuu kipeeltä,mut ei läheskään ni ipahoin...

mun ois kyllä pakko päästä parturiin |O sitte ku poitsu syntyy ni en pääse enää yhtään minnekkää!

ai ku tekee kyttyrää. taitaa jätkä yrittää navan kautta pihalle :confused: puskee aika lujaa just ny...
 
helmerii ja ihottuma Rödluvan antoikin jo vaihtoehtoja noille mahdollisille inhottaville taudeille, mutta niitä on vielä lisääkin. :kieh: Mulle tuli esikoisen odotuksessa PUPPP eli monimuotoinen raskausihottuma ja tulin ihan päästä varpaisiin näppylöille ja rakkuloille. Sekin todettiin koepalalla ja ainoa mikä sen paransi oli synnytys. Tuo oli tosin vaaraton ihottuma verrattuna tohon toiseen ja puhkeaa yleensä viikolla 35. Silloin en viimeiseen viiteen viikkoon siis nukkunut kuin muutaman tunnin pätkiä ennen synnytystä kutinan takia.

Vogue ja taimen alku 31+5
 
Huh, kun alkaa ottamaan koville tämä olotila. Yritän tässä motivoida itseäni siihen että rupeaisin kasaamaan vauvalle pinnasänkyä valmiiksi. Vaatteita en uskalla edes kaivella esille ennen kuin niille löytyy järkevä säilytyspaikka, ikeasta löysin passelin näköisen lipaston mikä pitäisi käydä ostamassa torstaina kun miehellä on vapaapäivä. Voisi pikkuhiljaa ruveta laittelemaan paikkoja valmiiksi kun ei tiedä kuinka paljon kunto tästä vielä heikkenee loppumetreillä...

Mukavaa sunnuntaita itse kullekin! =)
 

Yhteistyössä