Joulukuun toivevauvat 2012 *vauvahöpinät*

Minäkin pitkästä aikaa päivitän kuulumisia. Ollaan oltu jo pari viikkoa reissussa, joten olen kerennyt vain lukaista välillä kuulumisia.

Eilen teki mieli laittaa rasti seinään, koska Laura söi ja joi korviketta päivän aikana jopa 470ml:ä. En kyllä imettänyt kuin aamulla ja illalla, joten luultavasti johtui siitä. Olemme opetelleet aamupuurolle ja maidolle pikku hiljaa. Illallakin sain juotettua korviketta 100ml ja puuron tein korvikkeeseen.

Olemme saaneet ihan hyvän rytmin täällä reissussa ja Laura nukahtaa yleensä illalla jo 21-22 välillä. Lopetin Weran neuvosta myöhemmät päikkärit eli nukkuu viimeiset päikkärit ennen viittä. Päikkärit yleensä kestää puolesta tunnista tuntiin. Aamulla Laura herää noin 10 tunnin kuluttua nukahtamisesta, vaikkakin vähintään kerran herää yön aikana. Sitten syö aamupalan, leikkii vähän aikaa ja nukahtaa seuraavan verran noin 10 aikaan. 11 jälkeen on lihasoseen, korvikkeen ja jälkiruuan aika, jonka jälkeen mennään ulos vaunuttelemaan tai leikitään sisällä. Jos mennään ulos, niin yleensä Laura nukahtaa uudestaan. Kahden puol kolmen välillä juodaan taas korviketta ja jos ei kaikki mene, kaadan loput hedelmäsosepurkkiin. Leikitään taas ja nukutaan viimeiset päikkärit, jonka jälkeen on viiden aikoihin kasvissose, korvike ja jälkiruoka. Pesulla käydään pari kertaa viikossa. Kahdeksan jälkeen onkin puuron vuoro, toivottavasti jatkossa saan Lauran juomaan myös maitoa ennen puuroa kuten eilen, niin saa sitä kalsiumia tarpeeksi. Sitten onkin vaatteiden vaihto, hampaiden pesu edessä ja nukkumaan.

Laura oppi viime viikolla nousemaan konttausasentoon ja istuminen alkaa pikku hiljaa onnistumaan yhä paremmin, vaikkakin ei vielä ihan itse osaa siihen asentoon mennä. Ajateltiin kun mennään kotiin, alkaa katsomaan syöttötuolia. Hyvin laittaa kättä tueksi, jos meinaa kaatua, joten eiköhän se ala olla syöttötuolin aika. Ryöminenkin onnistuu jo hyvin ja monesti kirjan kanssa liikkuu pitkin lattiaa.

Peppi1981 ja Laura 7kk
 
Wera meillä on oottamas tuolta likalta jääny Ferrarin istuin. oon kyllä tykänny. sen kun saa vielä suht makuulleen tarvittaessa.

poitsu liikkuu vauhdilla paikasta toiseen ryömimällä. ei konttaa mut tänään sit juuttaan ipana nousi pinnasängyssä seisomaan! ei ois vielä tarvinnu...

kaikki ruoka maistuu, oon jo välillä antanu samaa ku mitä ite syödään. eilen veteli lautasellisen tonnikalamakaronia-
(se on meijän herkku) ei tarvii pieniä tai litistellä,semmosenaan vetelee. leivät,juustot,kinkut syö. ja nyt oon alannu antaa ruokajuomana Valion Eila-maitoo suoraan lasista.
ja syöttötuolissa ruokin

ens viikolla on 8kk neuvola,kiva nähdä paljonko on kasvanu 2 kuukaudessa ;)
 
Meillä tosiaan noustiin seisomaan 6,5kk iässä ja samoihin aikoihin aloitettiin konttaus, ryomiminen on jäänyt kokonaan pois..ja voin kertoo että koko ajan suapi olla vahtimassa :D
Tässä kuussa meillä ei olekaan neuvolaa, ett seuraava vasta 8kk iäs :)

Helmeri & Daniel reilu 7kk
 
Moikka!

Pitkästä aikaa jos päivittelisi meidänkin kuulumisia tänne. :) Teidän omia tulee kyllä luettua, mutta ei millään oo saanu ite kirjotettua.

Täällä ollaan muutamaa päivää yli 7kk vanhoja. Soseita meillä alettiin maistelemaan puolivuotiaana ja tällä hetkellä menee neljä soseateriaa päivässä: lounaaksi liha-kasvissosetta, välipalaksi hedelmä-/marjasosetta, päivälliseksi liha-kasvissosetta ja iltapalaksi kaurapuuroa hedelmäsoseella. Aamupuuroa ei vielä oo otettu kuvioihin, vaikka varmaan pitäisi sekin kohta aloittaa. Aamulla imetän sekä aterioiden päälle ja joskus välissäkin. Vähän huonommin meilläkin maistuu nuo liha-kasvissoseet. Niitä menee ehkä 2/3 pilttipurkillista kerralla. Makeita soseita menee koko purkillinen. Kala (lohi ja seiti) on superinhokki. :p Hyvin on kyllä tullu ainakin silmämääräsesti painoa lisää noiden kiinteiden myötä. Meidän hoikalla pojalla alkaa jo löytyä makkaroita. :D

Eteenpäin ei täällä mennä viellä millään tyylillä. Jännä ajatella että jotkut jo nousevat seisomaan itse! :) Kovasti pyörii napansa ympäri ja välillä kierii ja peruuttelee. Istuu tuetta oikein topakasti, mutta saattaa heittäytyä siitä yhtäkkiä ihan selälleen.

Yöt on välillä aika hulabaloota. Nukahtaa kyllä helpostikin, mutta heräilee monia kertoja yössä. Tosin nukahtaa melko nopeasti aina takaisin, jos rauhoittaa tissillä. :ashamed: Tutti ei ole kelvannut enää sen jälkeen kun alas tuli kaksi hammasta. Täytyisi alkaa ottamaan ihan itseään niskasta kiinni ja alkaa panostamaan noihin öihin, jotta saatais molemmat nukkua paremmin.

Mitäköhän meille muuta... Kiikkuminen ja kirjat on ihan parasta! :) Ihanaa on kyllä tämä vauva-aika. :heart:
 
Pikaiset päivittelyt täältäkin;
Viikon sisällä tullut kaksi hammasta, alaykköset. Ja voi sitä kiukun ja kuolan määrää :/ nyt ois ylhäältä näkyvissä muutama hammat, et tuskimpa meno viellä rauhoittuu mihinkään..

Mä tien ihmeitä ja sain meille kunnon ruoka ja unirytmit, nyt siis njkutaan kaks kertaa päivässä klo 11/12-13/14, eli kahen tunnin tirsat ja toiset sit klo 16/17-17/18, eli tunnin tirstat ja yöunillekkin poju välillä menee jo klo 20.. :)
Puklailu tuottaa meille edelleen päänvaivaa, mun silmään poju ois laihtunut, kylkiluut kun taas törröttävät ja jalka&käsimakkarat lähtenyt :( elokuun lopulla ois vasta 8kk neuvola, mut pitää neuvolatädin kanssa jutella, jos paino kontollit taas aloitettais..

Ja jännin uutisemme; esikoinen saa kaverin ens vuonna, huhtikuun alussa <3 ikäeroa heille tulis semmonen vuos ja 3kk! :)

turvaistuin meillä jo on, koska n. kk sitten jätkä kasvo yli kaukalosta; turvavyö lähti lapaluiden alta ja poika pääs istumaan itsekseen = kaikkea muuta, paitsi turvallinen.
Ongelman aiheutti myös se, että viellä tarvittiin istuin, joka ei ole istuma-asennossa ja mikä menee selkä menosuuntaan. No kirpputorilta löydettiin mukavaan hintaan cracon semmonen istuin, uutena kun olivat sen päälle 200€, ni ei raaskittu ostamaan..

Eipä tässä muuta, anteeksi kirjotusvirheet, puhelimella kirjoittelen, ni on jotenkin hankalaa :/

LilMy & Vili 7kk
 
Oi ihanaa, onnea LilMy! :)

Ihan tuli muutama asia mieleen, joita unohdin aiemmin kommentoida. Meilläkin turvaistuin on jo valmiina. On tuttavien lapsen vanha ja nyt varastossa säilytyksessä, joten ei mitään hajua tähän hätään kyllä että minkä merkkinen ja onkohan kuin hyvä käytössä.

Sormiruokailusta piti kysyä: oliko täällä sormiruokailijoita? Mitä olette antaneet? Meillä syö vaan noita maissinaksuja ja raejuuston palasia joskus. Mun mielikuvitus on kateissa enkä oo ihan niin rohkea, et antaisin vielä esim. makaronia kokonaisena kuten teillä tombatar. :D
Madicken ainakin aiemmin kertoi suosivansa sormiruokailua, mitä teillä syödään?
 
Nopeasti kännykkä..
Sormiruokailua meillä kurkku (suuri suosikki),porkkana, kesäkurpitsa,ruisleipä,
,omena ja päärynä. mitähän muita.. Nokyllä pepsimax noilla alkuun pääsee..:)

Onnea lilmy!!

Me risteillään,oikein loistavasti menny...
Sofi ja Elli ( ens viikolla 8kk neuvola,sitte enemmän..)
 
Pitkästä aikaa kuulumisia täältäkin!
Kauheaa kun aika rientää...ihan liian nopeaa on mennyt nämä 7kk, kun uusi perheenjäsen putkahti maailmaan :heart:
Typy siis muutaman pv.n yli 7kk.
6kk neuvolassa painoa oli 7040g, pituutta 64,8cm ja hattu 41,7cm
Nyt selkeästi on tullut kaikkeen mittoja lisää, ihan mielenkiinnolla sitten kk päästä taas neuvolaan.

Reissussa ollaan käyty vain kotimaassa. Hotellimajoitusta ja sitten ihan sukulointia. Juhlia on löytynyt häistä konfirmaatioon ja ens sunnuntaina sitten ristiäisiä.
Automatkat sinänsä on olleet ne suurimmat "huolenaiheet". Typy kun hyvinkin sitkeästi ilmoittaa jos ei enää viihdy, eikä muuten nukahdakaan ihan hetkessä. Puhumattakaan siitä, että unet olisi autossa jonkinverran pidempiä. Mitä illemmasta yritetään autolla matkustaa, niin sitä lujempaa huuto on. Toisinsanoen meidän auto liikkuu päiväsaikaan.:D

Imetys Täälläkin vielä imetetään, eikä lisämaitoa ole vielä tarvinnut antaa. Ajatuksena olisi imettää sinne vuoden ikään saakka jos vaan maitoa riittää ja ajatus pysyy samana.
Olen koittanut imettää aina ennen kiinteitä. Niin, että päivässä tulee 3-4kunnon imetystä. silleen kuulema pitäisi saada Typyn tarvitsemansa maidon. Joskus noita imetyskestoja tulee enemmänkin. Täälläkin yöllä vielä halutaan maitoa ja ihan syömällä syö joten tarpeeseen taitaa vielä mennä :)
Pullosta Typy ei ole vieläkään oppinut imemään...nokkamukia ollaan koitettu, mutta siitä vaan tuntuu vetävän vettä henkeen. Joten maitoa ei olla vielä sen enempää kokeiltukaan.
Tarkoitus olisi minun lähteä vielä kesän aikaan tyttöjen kanssa terassille tai muuten vaan ulkoilemaan joten joku keino täytynee tässä keksiä ja opetella jotta isäkin pystyy vahtivuoroon jäämään.

Paljon paljon onnea Lil My!!!! Ihanaa :flower:

Onko teillä muilla muuten kuukautiset alkaneet? Minulla ei vielä näy eikä kuulu. Jotenkin oletin että 6kk jälkeen ne viimeistään alkaa. Kaippa tuo imetys vielä tehokkaasti ne pitää poissa. Eipä kyllä niitä ikävä olekaan ;)

Turvaistuin Meillä vielä hetkinen mennään kaukalossa, mutta alkaa kyllä käymään ahtaaksi.
Esikoiselta on tallessa Brion Zento ja joku Britaxin tuoli.

Liikkuminen Eteenpäin taaksepäin sivulle ja ristiin on liikkunut jo jonkin aikaa."Ryömien kierien ja milloin mitenkin" :D Tämä liikkuminen on ollut n.3m säteellä, vielä ei tule (onneksi) mukaan päivän askareisiin, muutenkuin sitterissä.
Peppua Typy nostelee ihan urakalla ja on alkanut heijailemaan kontallaan. Sen seurauksena viime yöt on menny rikkonaiseksi. Typy kun unissaan kääntyy mahalleen ja kontilleen.

Meilläkin ollaan nyt siirrytty perhepedistä pinnikseen Typy kun alkoi liikkumaan, niin pinnikseen oli pakko siirtyä. Meillä on korkea jenkkisänky, niin en kestänyt ajatustakaan että vauveli tippuisi sieltä. Kauhea kumaus kuuluu kun tuo isompikin likka tumahtaa sieltä alas.
Vielä olen kuitenkin yösyötöillä ottanut Typyn keskelle sänkyä omaan kainaloon. Tämäkin ilo kyllä kohta loppuu jos alkaa näyttämään merkkej,ä ettei siinä enää pysy/minä en herää kun liikkuu.

Sormiruokailusta Typy tykkää maissinaksuista ja niitä ollaan uskallettu antaakin kun sulaavat suuhun.
Kiinnostaisi antaa muutakin, mutta pelkään että tukehtuu... Minkäkokoisia paloja ootte niistä kurkuista yms. leikannu?
Muuten kyllä Typy syö kaikenlaista karkeusasteesta piittaamatta. Esim. aamu/iltapuuro menee ihan samoista eloveenoista kuin meillä muillakin.


Koitanpas taas ryhdistäytyä täällä käymisen ja kirjoittelunkin suhteen.
Vertaistukea kun ei ole koskaan liikaa =)
 
Ihana tuo teidän poitsu tombatar! :D Varmaan aikamoinen touhuaja!

Täällä meillä on opittu ryömimään nyt ihan parin päivän sisällä. Vetää itseään käsillä eteenpäin ja varpailla työntelee vauhtia. Hauskan näköistä! :D

Menkat mulla alko n. 3kk pojan syntymän jälkeen (täysimetyksestä huolimatta). Mut ihan epäsäännöllisesti tulee, vaikka ennen ollu ihan säännölliset, mut varmasti imetyksellä tähän vaikutusta.

Sormiruokailusta vielä, että juu, mäkin haluaisin tietää minkälaisia palasia esim. kurkusta ootte antanu..? Meillä ainakin poika haukkaa noilla pienillä hampailla palasia, muttei muuten tietenkään pysty pureskelemaan, ni oon ajatellu, että on kuitenki tukehtumisvaara. Vaaleasta leivästä oon antanut pieniä nokareita, joita saa itse poimia pöydältä, on kuitenkin sen verran hötöä. Ja kuivattua limpun kantaa on jyystäny.

Juups.. Jos välillä tekemään vähän jotain kotihommiakin, kun tuo poika nukkuu, eikä vaan roikkuis tässä koneella... :p
 
on tosiaan melekonen touhu-toope :)

mulla ei imetys vaikuttanu menkkoihin. jälkivuoto kesti noin 8vko ja siitä muutaman viikon päästä oli ekat menkat. miehän laitatin sillon het sitte kierukanki,maaliskuun alussa.

meillä ei varsinaisesti sormiruokailla vielä. mut suht isoja paloja minimies kuitenki syö. toissa päivänä sillä oli kokonainen omppu mitä se järsi onnessaan ;)

ja tämän päivän neuvolamitat: 8695g/71,5cm
 
Iltaa vaan vielä täältäkin :)

Sormiruokailusta sen verran , että menin kokeilemaan josko Typy osais hallita mustikan syömistä. Onnistui todellakin ja tykästyi siinämäärin tuoreen mustikan makuun, että ihan komentaa jos loppuu ennen aikojaan :D
Tilsaa mustikan suussaan ihan ikenien voimalla, hampaita ei ole hammashoitajan mukaan vielä tuloillakaan :)
 
Tervehdys.

LilMy, onneks olkoon!:)

Täällä ei ole vielä turvaistuinta mutta on kyllä ostoslistalla.

Jälkivuoto kesti itellä joku 4 viikkoa ja heti niitten jälkeen alkoi menkatkin.

Hyvä kuva tombatar:D Täällä kanssa tykätään noista porteista. Isovanhemmat joutuivat laittaan portin portaiden eteen koska lähti jo kiipeemään niitä pitkin.

Sormiruokailusta. Täällä tykätään maissinaksuista, kurkusta ja tykkää maistella kaikkia marjoja. Leipää oon aatellu seuraavaks kokeilla. Joskus kyllä poitsu alkaa yskimään joihinkin ihan pieniin palasiin mutta joskus taas ei ole mitään.
Täällä on esim. kurkussa annettu kaiken kokosia paloja. Isommat on parempia niin pystyy ite pitään kurkusta kiinni ja jyrsiä.

Täällä nuo yöunet menee aika vaihtelevasti. Joskus nukutaan hyvin ja se tarkoittaa sillon että herää 2 kertaa yössä. Ja sitten joskus menee huonosti ja herää jopa 6 kertaa yöunien aikana. Odotan jo koska alkais nukkuun kunnolla mutta jää kai haaveeksi.

Täällä on pojalla 6 hammasta. Lisää varmaan tulossa kun tykkää hulluna hinkata ikeniään joka paikkaan.

Joo ja sieltä se ensimmäinen sana sitten tuli. Poitsu päätti yhtääkkiä alkaa huuteleen "äiti,äiti,äidi." Ekalla kerralla aattelin heti että kuulin väärin mutta sen jälkeen se on hokenut sitä usein joten sain sitten kuulolleni vahvistuksen.

Täällä loppu ny sammas kuuri. Valkosta on kyl viä vähän kielessä mutta toivotaan ettei leviä taas muuten lähetään jatkotutkimuksiin.

Mut nyt juoksenteleen tuon herran perään joka keksii kummasti kaiken pahan teon;)

ceecee ja poika 7kk ja rapiat päälle,
 
LilMy: Onneksi olkoon! =)

Meilläkin on seuraava istuin autoon, mutta en nyt muista merkkiä. Saatiin se mun isoveljeltä ja hänellä ois sitten se seuraavakin koko tallessa, jos jaksaa niin kauaa säilyttää, kun menee sen varastossa olevan käyttäminen. Varmaan tässä jonku kuukauden päästä täytyy vaihtaa kaukalo istuimeen.

Minulla alkoi menkat vasta jonkin aikaa sitten. Koko kevään odotin niitä, koska pääsiäisen aikaan oli samanlaista jomotusta kuin menkkojen aikaan ja imetin vain osittain, mutta näin pitkään meni. Olin yllättynyt siitä, että sitten kun menkat alkoivat, vatsani ei ollut yhtään kipeä. Olin lukenut, että ekat voivat olla todella kivuliaat ja itselläni muutenkin ekana päivänä on vatsa joskus niin kipeä, että pitää ottaa ihan särkylääkettä.

Imettäminen on nyt jäänyt viime päivinä, mutta en kyllä siltikään saa sitä 600ml täyteen. Hyvänä päivänä on melkein 500ml mennyt. Laurakin on nukkunut viime yöt 12 tuntia, joten aamupuuro tai -maito on jäänyt antamatta, koska annan jo 11 aikaan päiväruuan. Silloin yritän juottaa ainakin 130ml, mutta koskaan ei tiedä paljonko menee. Eilen meni tuo määrä päiväruualla, välipalalla meni 120ml, toisella päiväruualla meni 100ml, sitten puuroon menee se 100ml ja pinnasängyssä vielä 50ml maitoa. Jos pulloon jää jotain, niin pyrin sekoittamaan ne ruokiin. Täytyy kysyä tiistaina neuvolasta neuvoa tuohon.

Peppi1981 ja Laura 8kk
 
Onnea Lilmy! Hurjaa että toiset lähtee jo seuraavalle kierrokselle kun itselle ei olisi vielä millään muotoa ajankohtaista jos koskaan ;)

Meillä oli eilen 8kk neuvola. Likan mitat oli 71,2cm ja 9590g. Muutenkin oli tosi pikainen käynti kun ei oikein mitään sen kummempaa kysyttävää itellekään tullu mieleen. Seuraava neuvola onkin sitten vasta 1v.

Peppi, meilläkin on kyllä siinä ja siinä että saa tuon vaaditun korvikemäärän menemään päivän aikana, kun ei sitä oikein väkisinkään saa juotettua...mutta yleensä kyllä menee se 500ml ainakin.

Ensimmäinen hammaskin tuli sitten vihdoin, tai ei vielä kunnolla näy mutta läpi on tullut. En kyllä ainakaan huomannut että olisi ollut mitenkään kiukkuinen tai muutenkaan likkaa vaivannut. Ja eilen oppi myös ryömimään :) Ei mitenkään päätä huimaavaa vauhtia vielä mene mutta eteenpäin kuitenkin ;)

Wera ja likka 8kk
 
Wera_: Teillähän on vielä harvemmin neuvola-käyntejä kuin meillä. Meillä on seuraava 10kk iässä.

Käytiin eilen neuvolassa. Tyttö oli nyt 72cm ja 8060g, joten ei mikään ihme, että 68 alkaa olemaan pieniä. Hyvin oli kasvanut ja tainnut saada ihan sopivan määrän ruokaakin, vaikka mietinkin, että eihän vain hän ole laiha. Mutta pitää vähän lisätä jotain kasvissosetta tuon pikkupurkin lisäksi, niin varmasti saa tarpeeksi ruokaa. Kovasti liikkuu ja kasvaa, niin tarviihan sitä paljon energiaa.

Kysyin tuosta korvikemäärästä ja kyllä se 500ml:kin riittää, koska syö hyvin ja monipuolisesti ruokaa. Olen välillä saanut menemään ylikin tuon, joten ei enää huolestuta tytön kalsiumin saanti.

Itselläni vähän harmittaa tuon imetyksen loppuminen. Yritin tuossa viikonloppuna imettää ja toisesta vähän tulikin, mutta toisen kohdalla Lauraa ei kauheasti kiinnostanut edes imeä eli maidon tulo oli siitä loppunut. Kokeilin sitten seuraavana päivänä taas ja sillä kertaa hän vain puri minua, joten en ole sitten enää edes yrittänyt. Itselläni on jo vähän vauvakuumetta tai raskauskuumetta, mutta tiedän, että toisen lapsen saamiseen on aika pieni todennäköisyys, joten senkin takia tuntuu aina todella haikealta laittaa pieneksi menneitä vaatteita laatikkoon ja lopettaa imettäminen.

Peppi1981 ja Laura 8kk
 
Yritetäänpä ihan nopsaan, kun tyttö jyystää kurkun palaa.

LilMy, onnea! :flower: Meilläkin on toisesta puhuttu, mutta ei vielä ole ajankohtaista jättää ehkäisyä pois. Mulla on tässä ihan tarpeeksi juoksemista useamman eläimen ja yhden ikiliikkujan kanssa, kun mies on päivät töissä :D Ja tyttökin on vielä niin pieni :)

Hampaista... Meilläkin vihdoinkin(!!) ensimmäinen hampaan alku tuntuu! Eilen huomasin. Samaten eilen tyttö keksi, miten konttausasennossa pääsee eteenpäin. Konttailikin sitten koko loppuillan. Tänään on enemmän taas ryöminyt, mutta muutamat konttausaskeleetkin on ottanut :) Viime yö olikin hurjan levoton. Pitkin yötä jyrisi ukkonen ja tyttö kitisi jatkuvasti. Lieneekö hammas, uuden asian oppiminen vai ukkonen, mikä teki tytöstä niin levottoman. Viime viikolla myös keksi, miten pinnasängyssä pääsee seisomaan. Itse osaa jo nousta istumaankin ja siitä pääsee turvallisesti liikkeelle kopsahtamatta nenälleen.

Maitoa olen saanut upotettua tyttöön nyt vähän enemmän, kun sekoittelen sitä ihan reilusti marja- ja hedelmäsoseisiinkin. Yhteen soseeseen saan upotettua varmaan n. 50ml maitoa ja sitten hörpitään mukista ruuan päälle vielä vähän maitoa. Maidon kulutus on kasvanut selvästi, mikä on vaan positiivinen asia :)

Neuvola meillä oli 5. päivä. 8kk mitat oli 8035g ja 67,5cm. Seuraava neuvola täälläkin vasta 1v.

Sormiruokana tyttö syö maissinaksuja, kurkkua ja porkkanaa. Omenaakin on omasta puusta saanut. Myös tuoreet mustikat on herkkua, mutta niitä olen vielä syöttänyt lusikalla, ettei ihan kauheaa sotkua saataisi aikaiseksi :D Kovin herkkä en sotkemisen kanssa ole, mutta mustikkaa on niin hankala saada pesussakaan pois. Banaaniakin yritin tarjota tytölle käteen, mutta se oli hauskempi liiskata nyrkissä ja hieroa mattoon kuin laittaa suuhun :LOL:

Turvaistuinta ei olla vielä edes hirveästi mietitty. Tyttö on sen verran pienikokoinen, että menee vielä kaukaloonkin ihan mukavasti. Katsotaan sitten, kun pitää taas alkaa pukemaan enemmän, käykö kaukalo sitten liian ahtaaksi.

Yöunet meillä on vakiintunut niin, että unille käy aina 21-22 välillä ja heräilee 6.15-7.30 välillä. Päikkäreitä ottaa yleensä kahdet. Ekat päikkärit on n. tunnin mittaiset aamupäivällä. Nukahtaa 11-12 välillä. Seuraavat ottaa iltapäivästä nukahtaen klo 15-16 välillä. Silloin yleensä nukkuu 1,5-2 tuntia. Yhtenä päivänä nukkui koko päivässä yhteensä 1,5 tuntia... Sitten simahtikin yöunille jo 20.30 ja heräsi aamulla vasta 7.40 :D

Tytöllä on nyt joku vaihe, että on ihan hirveän kova mun perään. Kun poistun huoneesta, tyttö nostaa metelin, vaikka isänsä jäisi samaan huoneeseen tytön kanssa. Mies saa tytön rauhoittumaan, mutta tyttö alkaa parkua uudestaan, jos ilmestyn näkyviin ja ryömii/konttaa mun jalkoihin ja tahtoo syliin. Mies on ollut aika paljon pois kotoa viime aikoina, kun käy tietysti töissä ja on ollut yhtä sun toista "miesten juhlaa" (varpajaisia, polttareita...). Ollaan siis tytön kanssa oltu paljon kaksin, joten johtuisiko siitä, että tytön mielestä äiti on nyt ihan paras ja isän kanssa ei olisi kahdestaan. Ei ainakaan, jos äiti on näkyvissä. Tänään lähdin käyttämään koirat lenkillä vesisateessa, enkä viitsinyt ottaa tyttöä mukaan, kun mies meni vasta iltavuoroon. Tyttö jäi huutamaan mun perään, kun tulin kotiin, oli ihan rauhallista, mutta kun tyttö näki minut, huuto alkoi taas. Rauhoittua vasta, kun nostin syliin. Eilen tyttö satutti itsensä, tuli huuto, mies otti syliin, eikä tyttö rauhoittunut, ennenkuin mies toi tytön mulle. No, ehkäpä tämäkin vaihe menee ohi :)

Mihin ne pienet vauvat on kadonneet? :O

Pihla ja tyttönen reilut 8kk
 
Heipä hei..:wave:
Piti jo viime viikolla tulla kertoilemaan kuulumisia vähän pidemmälti ja kertomaan 8kk mittoja, mutta mä mitään oo ehtiny.. Mihinkä ihmeeseen tää aika menee..:confused:

Eli meidän pikkuneiti oli 8kk neuvolassa 8290g ja 69,1cm, tasaiseen tahtiin kasvaa omalla käyrällä, tyylillä hitaasti hyvä tulee..;) Meillä oli kans pikainen neuvolalääkäri, koska mitään sen kummempaa ei ollut mielessä.. Seuraava neuvola täällä on 10kk-iässä, jännästi eroja tässä!

Turvaistuin on vielä esikolta säästössä, ihan joku Carenan perusmalli muistaakseni, mutta hyvää siinä oli se, että asentoa saa säädettyä vähän makuulle tai istuvanpaan..

Imetystä täällä on lopetulta vajaan viikon verran melko onnistuneesti!! Meidän tissitakiainen, joka ei koskaan oo huolinut pulloa, suopui vihdoin ajatukselle.. Unille mennessä oon antanut maidon pullosta, muuten nokkamukista ja melko sujuvasti päivässä täyttyy tuo 5-6desiä.. Menkat mulla alkoi täysimetyksestä huolimatta jo tytön ollessa 3kk, mutta tuossa imetyksen lopetuksessa on nyt se idea, että päästään toivotaan seuraavaa, koska vauvakuumetta on.. Mihinkään luomuonnistumiseen en oikein jaksa uskoa seuraavaankaan kohdalla, mutta saa alkaa miettimään uutta hoitokierrosta..:) Toiveena olis kuiteskin pieni ikäero tällä kertaa..

Elli on jokseenkin laiska liikkumaan eteenpäin, mutta sitäkin sitkeämmin yrittää suoraan ylös..:) Saattaapi siis olla, että meillä tuo ryömiminen ja konttaus jää vähemmällä ja lähtee suoraan kävelemään... Jää nähtäväksi.. Juttelemaan on kyllä hurjan kova ja höpöttelee hirveästi "omiaan" sekä mammamaa ja tattataa jne. erilaisia tavuiluja.. Sillain tosi tyytyväinen tapaus, että istualtaan saattaa viihtyä pitkäänkin leluilla leikkien ja niille höpötellen..

Päikkäreistä kokeiltiin jo yksiä unia, kun tuntui, että päivä on yhtä nukutusta, mutta ihan muutamaa kertaa lukuunottamatta Elli nukku sen verran lyhytesti, että oli sitten ne toiset päikyt pakko ottaa ja ne meni niin myöhälle, että se siirsi sitten yöunille menoa.. Joten me toistaiseksi palattiin kaksiin uniin ja siihen nukutukseen.. Onneksi nukkuu molemmat unet pihalla ja vaunuihin nukahtaa suht helpolla.. Öisin meillä heräillään aina vaan, mutta onneksi nyt näyttää siltä, että ne paranis ihan itsekseen ilman kummempia unikoulua.. Etten nyt vaan nuolasis ennenkuin tipahtaa..;)

Vähissä on äippälomakin.. Ei pahemmin päätä huimannut tuo kotihoidontukipäätös, joka tuli.. Kotiin siis jäämässä toistaiseksi!

Sofi ja Elli 8kk
 
neuvolasta meillähän Weran kans on sama neuvola. mä ainaki sain valita käynkö seuraavan kerran 10kk vai 1v. tarkastuksessa. mennään 10kk koska haluun kuitenkin pojan kasvun tarkistaa
 
Viimeksi muokattu:
Heippa täältäkin!

Nyt on reissut reissattu vähäksi aikaa ja tosi hyvä, koska matkojen ansiosta meidän hienot päivärytmit on aivan sekaisin :confused: En halunnut anoppilassa huudattaa yhtään öisin, joten poika oppi taas nopeasti huonoille tavoille; tissi heti suuhun ja loppuyöksi äidin kainaloon nukkumaan, jeee! Pakko vetää joku unikoulun tapainen taas, mutta en millään jaksaisi taas ryhtyä siihen. Odottelen jotain ihmettä, että poika palaisi itsekseen ruotuun, kun ollaan oltu kotona tutussa ympäristössä vähän aikaa. Katsotaan nyt...

Lentäminen sujui hienosti, ei mitään itkuja ja jos ei nukkunut niin tuijotteli ihmisiä ja flirttaili lentoemoille :) Turhaan jännitin lentoja, ei edes tarttenu vaihtaa vaippaa koneessa. Muutenkin lapsi pysyi terveenä ja hyväntuulisena, vaikka muutaman viikon aikana matkusteltiin aika paljon. Autossa ei meilläkään viihdy kovin pitkään hereillä ollessa, ja se huuto jotain aivan kamalaa. Onneksi suurimmaksi osaksi autoetapit ajoittuu päikkäreiden aikaan.

Päikkäreitä nukutaan meillä vielä 3 krt päivässä. Varmaan kohta siirrytään kaksiin, mutta lapsihan sen kaiketi sitten "kertoo" kun ei kolmia unia enää tarvita.

Reissussa puhkesi se ensimmäinen hamppikin, vasen alahammas, ja oikea on puhkeamassa lähiaikoina, näkyy jo aika selvästi. Imetystä ei nuo alahampaat vielä häiritse, kun imuotteessa kieli on hampaiden päällä, mutta enää ei voi antaa purra kättä tai jalkaa, kun alkaa jo sattua. Onneksi poika reagoi jo ei-sanaan ja "äitiin sattuu",yleensä lopettaa heti ja ottaa kaulasta kiinni ja antaa pusun poskelle :kiss:

Mäkin haluaisin jo siirtyä turvaistuimeen, niin saisi poika matkustaa nassu eteenpäin. Pitää vissiin alkaa tutkimaan niitä kaikkia miljoonia ominaisuuksia ja merkkejä. Tämä on loputonta opiskelua näiden esikoisen kanssa!

Nyt ei tule muuta mieleen; 8kk neuvola ens viikolla, eli sitä odotellessa.

Leppoisaa sunnuntaita!
 
heippa.

Täällä oli tänään 8kk neuvola ja painoa oli 9740g ja pituutta 72,6cm. Paino edelleen laskussa mutta silti vielä 0 yläpuolella. Pituus käyrä oli nousussa. Seuraava neuvola on vasta 1v. Neuvola täti mietti pitäskö ottaa toi 10kk neuvola ton painon laskun takia mutta antoi sitten neuvolalääkärin päättää kun oli se samalla. Lääkärin mielestä ei tarvinnu. Oisin kyllä mielelläni ottanu sen ja kattoo laskeeko toi paino paljonkin. Oli kyl muutenkin ihan ihme lääkäri. Määräs uudestaan sammakseen reseptin ja toi ois ny 3 kuuri. Mun mielestä aika turhaan koska musta tuntuu ettei tuo lääke auta hirveästi. Terveyskeskuksessa viimeks sanottiin ettei jos tuo toinen kuuri auta niin lähettäs jatkotutkimuksiin mutta no, katotaan toi ny yks kuuri viä ja jos ei lähe niin menee si vaikka yksityiselle tai jotain.

Täällä syöminen on huonontunut. Ei meinaa syödä enään hirveesti. Poika ei suostu oikein aukaseen suutaan.
Johtuu varmaan hampaista koska eilen puhkes jo 7 hammas. Toivotaan että alkais tuo ruoka kohta maistumaan koska muuten varaan itte sen 10kk neuvolan että näkis painon.

Täällä nukuttiin viime yö pitkästä aikaa suht hyvin. Varmaan johtu kuumuudesta tuo huono nukkuminen koska eilen poitsu nukku pelkkä vaippa päällä ja aukasin ikkunan ja laitoin tuulettimen päälle yöks. Heräs sen 3 kertaa. Valitettavasti päätti sitten puol 6 nousta pystyyn ja meni vasta nukkumaan vähän ennen 07.

Täällä täytys ny ostaa tuo turvaistuin. Alkaa kaukalo käymään jo vähän pieneks ja toiseks poika ei oikein viihdy enään siinä asennossa. Yrittää epätoivosesti päästä istumaan.

Päikkäreitä täällä nukutaan kahdet. Yks 1-2h pätkä ja toiset n.1h pituset.

Nyt nukutteleen poitsua päikkäreille.

ceecee ja poika huomenna 8kk
 
Niin tuosta neuvolasta vielä, olisi periaatteessa varmaan saanut ajan siihen 10kk neuvolaan jos olisi vaatinut mutta terkka oli aika selkeästi sitä mieltä ettei tarvi ja antoi suoraan ajan sinne 1v. neuvolaan. Sanoi että soitella jos tulee jotain kysyttävää...

Päikkärit on nyt selvästi lyhentyneet. Ei enää nuku sellaisia yli 2h päikkäreitä niinkuin vielä hetki sitten. Yleensä siis menee nukkuun siinä 9-10 aikoihin ekan kerran ja 14-15 aikoihin toisen kerran ja nukkuu n. 1,5h molemmilla kerroilla. Yöunille menee 20-30-21.00. Nyt on ollu muutamia vähän levottomampia öitä eli herää 1-3 kertaa, mutta nukahtaa kyllä uudestaan kun käy laittamassa tutin suuhun. Varmaan johtuu hampaista, ryömimään oppimisesta tai sit pienestä flunssasta tai kaikista yhteensä...

Ja hui kyllä säikäytti kun menkat oli pari päivää myöhässä, tein jo raskaustestinkin varmuudeks ja en kyllä muista koskaan olleeni yhtä helpottunut että näytti negatiivista :D
 
8kk neuvola oli meillä 22.pv. Mitat oli 8119g ja 72,6cm! Paino ei ollu hirveesti noussu, mutta johtunee siitä et liikkuu niin mahottomasti. Muutapa erikoista meille ei kuulukkaan, aloitettiin toukkatupa (alle 1v. ensimmäinen lapsi) elikkä sellanen kerho. Lisäksi ollaan käyty avoimessa päiväkodissa. Daniel tykkää, on niiiiin sosiaalinen ja utelias :)

Helmeri & Daniel 8kk,3pv
 
Me aloitetaan oikea unikoulu tänään. Loppuu yöpalvelu nyt. Viime yönä tyyppi hillui 4-5.30 ja alkuyö oli myös tunnin välein heräilyä, en jaksa enää näitä öitä |O

Muuten, onko teidän murut alkaneet jo osoittamaan mieltä? Tämä on, hitsi mikä huuto jos ei saa haluamaansa. Ja yhteistyö vaipanvaihdossa ja pukemisessa jäi kk sitten. Aika ajoin hieman rankkaa...

Neuvolassa aina kysyy, onko se aina noin aurinkoinen. Jep, on niin paljon, mitä terkka ei nää mitä täällä kotioloissa tapahtuu. Huoh.
 

Yhteistyössä