Joulukuun toivevauvat 2012 *vauvahöpinät*

BOB, tsemiä unikouluun!!! Tuu sitten kertomaan tuloksia, kuinka sujuu.. Eihän tollasia heräämisiä kukaan jaksa!
Kyllä täälläkin alkaa oma tahto löytyä! Varsinkin EI-sana saa kiukkuitkun, jos kieltää laittamasta suuhun jotain tai koskemasta johonkin kiellettyyn (esim takka ja siskon friends-legot).. Vaipanvaihto/pukeminen kuuluu myös uusiin inhokkeihon... Huh, uhmaikää odotellessa..;)

Pakko muuten hehkuttaa, että imetyksen lopetettuani, yöt parani kahdessa yössä!! Nyt meillä on nukuttu jo useampana yönä 21-08 heräämättä ja niitä muutamana yönä kun on heränny kerran tai kaksi, niin pelkkä tutin laitto auttaa.. Äiti kiittää unistaan!!!:kiss:


Sofi ja Elli ens viikolla 9kk
 
  • Tykkää
Reactions: Baby on Board
Tervehdys! Taitaa olla pieni ikuisuus kun olen viimeksi kirjoitellut. Kahden kanssa on kädet täynnä niin että kaikki ylimääräinen jää väliin.

BoB:lle tsemppiä unikouluun. Toivottavasti yöt menee parempaan päin, saa edes jokaisesta paremmasta yöstä voimia jaksaa seuraavaan. Meillä yöt menee kohtuu hyvin, tosin juuri nyt päällä on korvatulehdus joten pari yötä meni ihan penkin alle. Onneksi antibiootit toimii nopsaa ja viime yön tyttö nukkui ihan normaalisti klo 20-7.30. Yöt saatiin kokonaisiksi kun imetys loppui n. kuukauksi sittem. Tyttö ei vain ollut tissistä kiinnostunut joten en jaksanut väkisin yrittää. Tosin meillä ei sitten nukuta kuin yhdet 2-3 tunnin päikkärit (ja nekin pimeässä, hiljaisuudessa, omassa sängyssä).

Onnea Lilmylle odotukseen, tänne ei tosiaan mahdu uutta vauvaa pitkään aikaan, jos koskaan. En vain jaksa valvoa enää yhtään ja muutenkin tunnen itseni riittämättömäksi jo kahden kanssa. Töihinkin on ikävä, ja varmaan palaankin jo ennen vuodenvaihdetta takaisin.

Mittoja ei ole vielä, meillä on lääkäri ensi viikolla joten sitten selviää. Hyvin syö kyllä, mutta mikään iso ei ole verrattuna muihin samanikäisiin.

Hassua on, että kaikista rankin vauvavuoden ajanjakso sattui mulle puolenvuoden hujakoille. Johtuiko ehkä siitä että silloin tyttö rupesi valvomaan enemmän ja nukkumaan vähemmän. Miten teillä, oliko alku rankintavai kuinka?
 
Tsemppiä Bob unikoulun kanssa ja toivotaan että helpottaa teidän yöt pian!

Oma tahto, joo löytyy kyllä. Heti alkaa sellanen raivari jos ottaa pois jotain mikä ei likalle kuulu. Ja samoin meillä vaipanvaihto on melkoista taistelua kun ei meinaa hetkeäkään pysyä selällään vaan änkeää väkisin mahalleen. Pitää aina keksiä joku uusi tavara minkä antaa likalle ihmeteltäväks siks aikaa että saa vaipan tai vaatteet vaihdettua :)

Koirat kiinnostaa tuota ihan älyttömästi, koko ajan olis menossa niitä käpälöimään. Nuorempi koira kyllä vaihtaa saman tien maisemaa kun likka alkaa lähestyä :D

Kyllä mä koin rankimmaksi vaiheeksi sen 3 ekaa kuukautta. Varsinkin ne 1,5kk oli tosi rankkaa kun meillä oli tämä raksaprojekti vielä vaiheessa ja mies tosiaan oli päivät töissä ja illat raksalla. Nyt jälkikäteen ajateltuna kyllä täytyy ihmetellä että miten mä oikein jaksoin ja ennen kaikkea miten mun pää ei hajonnu :D
Sen jälkeen kyllä on tuntunu aika helpolta ja koko ajan vain helpottaa kun tyttö kasvaa. Se pikkuvauva -aika ei todellakaan oo mun juttu...

Samoin täällä ikävä työelämään alkaa jo olla kova, tai oikeastaan on ikävä niitä arkirutiineja ja viikonloppuja. Olen siis palaamassa tammikuun puolessa välissä töihin.
 
Meillä opittiin istumaan viikko sitten. Kyllähän Laura on istunut ihan hyvin jo aikaisemmin, mutta nyt hän sitten itse osaa mennä siihen asentoon. Eilen myös opittiin karhuasento, nyt sitten katsotaan lähteekä hän ensin konttaamaan vai nouseeko ylös. Ostimme Lauralle konttauskypärä, koska välillä meinaa kaatua selälleen, kun istuu. Aika hyvin on antanut sen kypärän olla päässä.

Meilläkin koira ja sen kupit ovat erittäin kiinnostavia. Onneksi meidän koira juo pääasiassa öisin, joten ei haittaa, vaikka juomakuppikin on suurimman osan päivää penkillä tai muualla ylhäällä pois Lauran käsistä. Laura on joskus hauskan näköinen, kun niin tomeran näköisenä ryömii kohti kuppeja ja vaikka häntä kieltääkin, se paljoa hän hidasta. Vilkaisee vain ja jatkaa matkaa.

Meillä oli ensimmäiset viikot rankimmat kunnes aloimme antamaan korviketta kolme kertaa päivässä. Öitä ei kauheasti nukuttu, eikä Laura ole oikein koskaan nukkunut kunnon päikkäreitäkään, hyvä jos puoli tuntia nukkui. En päässyt ekoilla viikoilla aina suihkuunkaan, kun Laura ei viihtynyt ilman minua. Aamupalan söin joskus vasta yhdentoista aikaan. Mutta vaikka ekat viikot ja synnytys olivatkin rankat, on vauvakuume taas päällä. Ihmeesti sitä kuukaudet ovat häivyttäneet pahimmat muistot noista asioista.

Itse aion olla kotona, jos vain rahat riittävät, ensi syksyyn asti. Varmaan alan jo aikaisemmin katselemaan töitä, jos jotain ilmaantuu, mutta en ota stressiä.

Peppi1981 ja Laura 8kk
 
BoB, toivottavasti unikoulu onnistuu siellä. Kerro ihmeessä sitten onnistuiko ja paranivatko yöt.

Täällä on myös tuota omaa tahtoa ja paljon. Hirvee huuto jos kiellät tai viet jonkun tavaran naaman edestä mitä ei sais ottaa. Tai sitten jotenkin kummasti pojalle iskee valikoiva kuulo aina kun kielletään. Tuntuu että ei usko sitten yhtään mitään.

Itellä ei koiria ole mutta kyllä tuntuu kanssa nuo koirat kiinnostavan paljon. Isovanhemmilla aina pitäis päästä kattoon koiraa.

Täällä varmaan rankimmat ajat oli kyllä tuossa 3-5kk iässä kun poika nukkui vieläkin huonommin. Eli siis siinä 30min-1h välein heräsi.

Täällä tuo nukkuminen on edelleenkin huonoa. Heräillään edelleenkin monta kertaa yössä. Täällä kanssa kokeiltu noin alustavasti pientä unikoulua mutta en ole vielä jaksanut aloittaa kunnolla. Tuntuu että täytyis silitellä koko yön pojan selkää että alkais nukkumaan. Aina kun lopetan silittelemisen niin poitsu alkaa heti taas pyörimään.

Täällä ei ole vielä mitään tietoa koska menisi töihin. Tässä ny alkuunsa kotosalla mutta katsoo sitten jos jossain kohtaa lähtisi takaisin työelämään. Toinen muksu ois kyllä hankinnassa mutta ei ole vielä ihan ajankohtaista. Täytyy saada ensin nukkua oikein kunnolla että jaksaisi taas monen kuukauden unettomia öitä.
 
Reissusta palattu(eilen). Tosiaan 1½ viikkoa oltiin Bulgariassa, appivanhempien kanssa siellä viihdyttiin ja toki lapset oli mukana.
Oli kyllä hauskaa, tuli kierrettyä monia ostospaikkoja, sekä käytiin syömässä, istuttiin altaalla jne.
Mä pelkäsin lentomatkaa Nellin kanssa, että miten se onnistuu. Mutta sekä meno, että paluu onnistu todella hyvin. En sitte tiedä johtuko siitä, että kyseessä oli aamulennot. Nelli nukkui suurinpiirtei molemmat lennot, ja jos ei nukkunut niin viihtyi isänsä sylissä. Nimittäin tää mamma oli ensimmäistä kertaa koneessa ja ehkä vähän oli jännäys päällä. :D

BoB Tsempit unikouluun! :)

Nellin unirytmi on pysyny siinä melko samassa ja oli myös tuolla Bulgariassa samat. Nukahtaminen ja herääminen on vähän aikaistunut, mutta muuten on pysyny samassa. Ennen kun Nelli meni siinä kymmenen maissa yöunille, niin nyt menee jo siinä yheksältä ja ennen heräsi yhdeksän - kymmenen aikaan ja nyt heräilee kahdeksan - yhdeksän maissa.

Meillä on keskiviikkona - perjantaina yhden siskon läksiäiset, muuttaa vähän kauemmas mitä nyt asuu ja ajateltiin vähän järkkäillä jotain kivaa siskolle. Ja Nelli oli isänsä kanssa isovanhemmilla nyt edellisen yön, eli mun appivanhemmilla. Tulevat tänään kotio sieltä ja mies saa kunnian kuunnella kun me naisten vähän puhellaan. Lauantaina on rapujuhlat appivanhemmilla ja Nelli menee kummeilleen yökylään. Ja sit tossa ens viikon lauantaina on rakkaan siskon häät. Ohjelmaa niin sanotusti riittää. Onneks siskon häiden jälkeen vähän rauhottuu, tosin siskon häistä viikon päästä on meijän ensimmäinen hääpäivä ja tuo mies jotain suunnittelee sinne.

Mies palaa töihin ens kuun alusta. Vaatii vähän totuttelemista, kesäloman sekä armeijan jälkeen.

Mä itse palailen ns. Töihin tossa syyskuun puolessa välissä. Mä opetan tanssia, sen aikaa kun varsinainen opettaja on lomalla. Oon ennenkin opettanu ja näköjään musta on pidetty ja osaan jotain, kun sinne kyseltiin.

Täällä myös ryömitään hirmuista vauhtia ja konttaus asentokin on jo melkein löytynyt. Ihan samanaikasesti ei vielä osaa käsiä ja jalkoja laittaa mutta eiköhän se konttauskin jossain vaiheessa luonnistu.

Lilmylle täältä onnittelut odotukseen!

Täällä on maanantaina lääkäri, joten mittoja tulee silloin. Viimeks paino oli mennyt jo 9kg:n (tarkka paino oli viimeksi 9040g ja pituus 71,7cm) puolelle, jännä nähdä missä nyt mennään.

Meillä rankin ajanjakso oli se ensimmäinen ja toinen kuukausi. Varsinkin kun mies oli tosiaan intissä jo silloin niin se välillä vähän verotti omia voimia, joten onneks oli ystävä apuna ja seurana täällä.
Nykyään kun tyttö nukkuu yöt läpi, niin ei oo ihan niin rankkaa. :) Ja varsinkin kun tuo mies on intistä kotona ja tekee kotitöitä, hoitaa Nelliä. Niin saan itsekin vähän omaa aikaa enemmän ja voin lähteä vetämään kunnon lenkin tai olla koneella. Mitä milloinkin tykkää tehdä.

Vaipanvaihdosta yrittää neiti kiemurrella ja kun sitä vaihdetaan niin siinä menee jokusen aikaa, ennen kuin se on päälle saatu. Eli vaipanvaihto on asia nro. 1, josta täällä ei tykätä yhtään. Aina pitää laittaa joku lelu tytsyn käsiin, että sen sais vaihdettua. Ei täällä muuten mitenkään erikoissti (vielä) mieltä osoiteta.

Ja tosta meijän koirasta Nelli tykkää kyllä niin paljon. Kovasti tyttö yrittää silitellä (omalla tavallaan) tota meijän koiraa mutta koira on niin vikkelä jaloistaan, että lähtee menemään ennen kuin tyttö on ehtiny kohdalleen. Koiran kuppeja Nelli ei oo vielä onneks löytänyt.
Meille on tulossa kisuvauva tossa ens viikolla ja jännä nähä miten koira ja kissa tottuu toisiinsa sekä miten paljon kisu juoksee karkuun tytsyä.

Me ei ihan vielä aleta kaukaloa vaihtamaan, kun aletaan vasta kattelemaan hyviä turvaistuimia ja oletan, että tuo kaukalo menee vielä vähän aikaa, enkä ihan vielä haluais ruveta istuttamaan neitiä naama menosuuntaan. Mut eiköhän se kaukalo ennen vuoden ikää hankita. Ollaan me vähän jo noita kateltu ja varmaan hankitaan Britaxin Safefix plus. Mutta mennään varmaan joku päivä vähän paremmin tutkimaan kauppaan noita.

Täällä istutaan jo, toki välillä kiukkuaa, jos itse ei pääsee istumaan. Mutta hyvin kyllä tytst istuttaa itsensä, siis istumaan. :D

Syömisestä sen verran, että tietyt kiinteet menee. Yritetään "opettaa" muitakin, mutta siinä tyttö on tullu äitiinsä, että on pirun itsepäinen. :D Mutta eiköhän nuo muutkin ala kohta menemään, kunhan totuttaa.

Hampaita täällä on nyt kolme kappaletta, ja miten voikaan joku olla niin söpön näköinen kun hymyilee. Niin lutunen!<3

Mä en yhtään tiedä, miks tähän aikaan oon hereillä, mutta kaipa se johtuu siitä, että tottunu heräämään ainakin kerran tähän aikaan, kun tyttö on heränny. Mutta nyt heräsin sit itse tähän aikaan. :D

Eiköhän tässä ollu melkosen tarpeeks tekstiä.

Susanna#1 & Nelli-Maria kohta 8kk!<3
 
Susanna, ihan uteliaisuutta kyselen..:popcorn:
Kuinka te ootte saanut Nelli-Marian hoidon järjestettyä kun sä oot töissä? Onko työajat sellaiset, että saatte miehen kanssa sumplittua hoidon vuorottelemalla??
Itse oon aloittamassa kanssa sijaisuuksia niin, että oon töissä iltaisin/viikonloppuisin sillon tällön, että mies voi hoitaa Elliä sillon..

Sofi
 
heippa täältäki suunnalta!

meille ei ihmeitä kuulu. minimies kävelee tukea vasten ja nyt on välillä tehny sitä,et päästää irti ennen kun laskeutuu istumaan :O
sujuvasti kontii menemään ja sit kun tulee kiire,kädet menee sekaisin ja putoaa mahallee,sit ryömitään ja vauhdilla :D se on niin huvittavan näköstä ettei nauramatta voi kattoo!
kaikki ruoka menee alas,välillä syötän samaa mitä itekki,mut kovasti maustettua vältän,ettei sitte pylly pala rikki.
välillä oon ostanu sille vuosikkaalle tarkotettuja pilttejä...
hampaita kahdeksan,niillä on hyvä järsiä joka paikkaa. jopa mun varpaita :whistle:

meillä ei oo ollu ns. vaikeeta aikaa. mies on reissutyössä ja oon tottunu hoitaan kaiken itte. hankalinta on ollu ettiä aina viikolla hoitajaa,et pääsis liikuttamaan hevoset. mumma ja kummit kun on kuitenki töissä päivisin ja sit illalla on iltarumba jo viiden jälkeen. meillä siis mennään yöunille kuuden-seittämän välillä...

eläimet kiinnostaa. aina konttii koirien ja kisun perässä jos liikkuuvat olkkaris. ja toi meidän "pentu" aina ohimennessään lipasee naamasta ;)

mä jään kodinhoidontuelle. täällä päin ei nyt oo hevostenhoitajalle töitä. mut kattelen koko ajan...

pikkumies täyttää tiistaina 9kk <3
 
Viimeksi muokattu:
Sofi, tuo työ sellanen, että oon viikossa kolmesti töissä (tai neljästi, nyt en muista. Toi pakko tarkistaa.) Ja ne työajat on siis sellaset, että mikäli miehellä on aamuvuoro niin pystytään vuorottelemalla hoitaa Nelliä. Mun työ on vasta illalla (treenit mukaan lukien, niin iltapäivällä/illalla.) ja miehen aamulla. Mut sit taas on niitä viikkoja kun miehellä on päivä - ja iltavuoroja, niin silloin on luultavasti pakko viedä Nelli isovanhemmilleen hoitoon. Tai sitte ottaa mukaan, jos tarve vaatii.

Ja no, ens kuussa sen sitte näkee miten kaikki menee.

Ähh, mä yritin selittää fiksusti, mutta ei tainnu ihan onnistua. Toivottavasti saat jotain selkoa, siitä, mitä yritin kirjoittaa/selittää.

Susanna
 
Susanna, hyvin sai selvää..:) Eli hoito järjestyy omin voimin ja isovanhempien avulla, ei tarvi viedä pientä vielä päivähoitoon..:)

En muuten mäkään koe mitään tiettyä aikaa meillä olleen erityisen vaikeita.. Muutama päivä ehkä ollut vaikea, kun Elli itkuinen ja itse väsynyt, mutta ei sen kummempaa..

Sofi taas...
 
Apua, miten paljon tekstiä!

Omaa tahtoa löytyy ja paljon! Vaihtokauppaa tehdään milloin mistäkin. Jos tyttö ottaa kaukosäätimen, olen pyrkinyt vaihtamaan sen sallittuun leluun, ettei ihan menetä hermojaan. Hermot sillä menee muutenkin, kun ei aina saa mitä haluaa. Eilen käytiin miehen kanssa jo ekaa keskustelua kurinpidosta. Mä olen sitä mieltä, että vaikka tyttö on vielä pieni, niin jos jotain on kielletty, niin se myös on kielletty. Periksi ei anneta vain sen takia, kun ei jakseta montaa kertaa kieltää. Niinhän se vain oppii, että kun tarpeeksi kauan yrittää, niin lopulta saa aina periksi. Mies on vähän sellainen, että antaa sitten periksi, kun kokee sen helpommaksi kuin jatkuvan kieltämisen. Odottakoot uhmaikää, kun on opettanut tytön siihen, että isä kyllä antaa periksi :D Ja minä kun pelkäsin, että mun on vaikea kieltää ja olla tiukkana. Tässä siis on ollut kyse ihan pikkujutuista, kuten siitä, tarviiko tytön pitää sukat jalassa ja hattu päässä ulkona, kun on jo viileää. Eihän se pakkasellakaan paljain päin voi juosta, joten eikös se nyt jo ole hyvä oppia, että vaikkei vielä pakkasella ollakkaan, niin hattu on ja pysyy päässä ja sillä siisti.

Hampaita tytöllä on yksi. Konttaamalla kulkee paikasta toiseen ja kovaa meneekin. Tukia vasten nousee seisomaan ja välillä päästää irti, jolloin menee nurin. Onneksi yleensä pyllylleen. Istumaankin on osannut käydä jo pitkään. Tyttö myös sanoo "äitä", kun tahtoo isänsä sylistä mun syliin :) Muutenkin välillä kömpii mun syliin hokien samalla "äitä". Tällä hetkellä tyttö on muutenkin ihan hirmu kovasti mun perään.

Rankkaa aikaa ei erityisesti ole jäänyt mieleen. Ei ole ollut mitään viikkojen tai kuukausien rankkaa jaksoa. Enemmänkin yksittäisiä rankempia öitä tai päiviä. Toisinaan muutama yö peräkkäin on levoton ja huonosti nukuttu, mutta ne tulee ja menee. Sellaiset päivät koen rankoiksi, kun yö on ollut todella levoton, mies on töissä ja tyttöä ei meinaa saada päikkäreille ollenkaan. Meillä on sellaisia päiviä, että tyttö herää jo 6-7 välillä, eikä nuku koko päivässä kuin ehkä tunnin ja senkin kahdessa-kolmessa pätkässä. Muuten sen perässä saa juosta koko ajan, meilläkin kun näitä eläimiä on... Kun tyttö ei nuku päikkäreitä, eikä mies ole kotona, ei mulla paljon ole omaa aikaa, jolloin hengähtää hetki tv:n tai kirjan parissa.

Töihinpaluu ei ole vielä käynyt edes mielessä. Kotihoidontuelle meinasin jäädä. Se ei taatusti päätä huimaa (päätöstä ei ole vielä tullut), mutta en ole vielä valmis laittamaan tyttöä päivähoitoon, kun on niin pieni :) Eikä sitä tiedä, jos tähän samaan syssyyn yrittäisi saada sisaruksenkin, ennenkuin alkaa miettimään töihin paluuta ;) No, ei ole mielessä vielä, mutta sellaisella ajatuksella on tullut leikiteltyä puoli vakavissaan. Ehkä sitten, kun tyttö on 1,5-2 vuotias, voisi jo ihan vakavissaan miettiä seuraavaa.

Pihla ja tyttönen ensi viikolla 9kk
 
BoB:lle täältäkin tsempit unikouluun! Minäkin mielelläni kuulisin, miten sujui, ja minkälaiset metodit sinulla oli käytössä? :D Meillä ehkä vähän sama tilanne kuin teillä ceecee. Yöt on (tosi) huonoja. Siis ihan luksusta jos selvitään kahdella heräämisellä per yö. Nyt oon alkanu opettamaan poikaa nukahtamaan itsekseen omaan sänkyyn (meillä siis tissille ollaan vielä nukahdettu ja yölläkin annan tissiä :ashamed:) ja jotenkin toivon, että se sekä omaan huoneeseen siirto, jo auttaisi nukkumisiin. Varsinaista unikoulua en ole toteuttanut, tosin täytyy siihen kerätä voimia, jos ei nämä yöt tästä parane. Katsotaan. Kaksilla päiväunilla mennään, kestävät molemmat noin tunnin verran.

On se vaan ihana seurata miten nopeasti nämä pienet oppii uutta. Meillä ryömitään kovaa vauhtia ja harjoitellaan konttausasentoa. Sohvan sekä pöydän reunaa pitkin kävelee itsekseen, mutta ylös eikä istumaan vielä itse pääse. Sitäkin on kyllä alkanut harjoittelemaan.

Meillä ei mitään "sanoja", eikä tavujakaan vielä tule. Kaikennäköistä juttelua kyllä ja murinaa, kun komentaa oikein. :D Viisi hammasta on jo suussa.

Omaa tahtoa kyllä löytyy täältäkin ja ääntä myös! :D

Rankkaa en koe tämän vauva-ajan olleen missään vaiheessa. Ei edes nyt, vaikka yöt onkin välillä ihan hulabaloota. Tietysti joskus on rankempia päiviä tai hetkiä.

Töihin, no ehkä ens vuonna... :D Nyt loppuvuodesta kylläkin keikkailemaan. Saa sitten nähdä, tekeekö mieli keikkailla enemmän vai olla ihan vaan kotona. Hoitovapaalla olen ilmoittanut olevani tämän vuoden loppuun ainakin.

Me aloitetaan vauvajumppa nyt syksyllä. Sekä aletaan varmaan käymään jossain perhekerhossa. Kun lähipiirissä ei ole ollenkaan pojan ikäisiä lapsia, ja tuntuu, että niin mielellään tuo jo vähän kaltaistansa seuraa kaipailisi. :)

Pepsimax + E 8kk
 
Pepsimax, se on todellakin luksusta jos meiänkin vauva herää sen 2 kertaa yössä. Tosin niin ei ole kyllä käynyt pitkään aikaan. Viime yönäkin herättiin 2 tunnin välein. Itekin olen syyllistynyt aika usein antamaan yöllä suoraan pullon kun olen halunnut mennä vain takasin nukkumaan. Viime yönä nyt ei annettu sitten ollenkaan maitoa. Ekan kerran annoin vasta puol 7 aikaan kun heräsi ja alkoi 4 jälkeen vaikuttaa jo hieman nälkäiseltä kun heräsi pari kertaa tunnin sisään.
Kyllä tekis meinaan hyvää nukkua yönsä heräämättä kertaakaan tai edes sen kerran.

Hampaita täällä on edelleen 7. Ei oo tullu ny yli kuukauteen uutta hammasta.

Täällä on ny alettu seisomaan ilman tukea. Ei kyllä hirveän usein ja useimmiten herra ei taida ees itse tajuta että seisoo ilman tukea. Parhaillaan joku 7 sekunttia seissy ilman tukea.

Poika sanoi yhessä kohtaa tosi paljon "äitiä" mutta eipä ole ny kuulunu muutamaan viikkoon sitä sanaa. Varmaan unohtanu koko sanan. Nyt sitten vaan puhua pölpöttää tätätätä ja lemppari "sana" taitaa olla "täh":D

Niin ja kyllä tää vauva-aika menny niin hätäseen että huhhuh. Ehkä vähän liiankin nopeesti. Just se oli sellanen pikku nyytti joka ei osannu mitään ja ny ne vetää hirveetä rallia ja on kohta isoja.

ceecee ja poitsu
 
Maanantaina täällä palattiin kunnolla arkeen, kun mies palasi töihin. Ja tässä mä oon nyt sit joka aamu ollu viidestä asti hereillä, kun mies on töihin mennyt. :D

Sofi Joo, vielä ei onneks tarvitte viedä päivähoitoon. Musta tuntuu, että se ois tälle äidille liian vaikeaa. Oon onnellinen, että hoito onnistuu oman perheen sekä isovanhempien voimin.

Maanantaina käytiin lääkärissä ja kaikki on oikein hyvin. Paino oli siitä 9040g laskenut 8900g ja pituus pysyny samassa. Mutta kuulemma painonlasku johtuu siitä, että Tyttö liikkuu niin mahdottomasti. Seuraavan neuvolan olis pitäny olla vasta, kun Nelli on vuoden, mutta nyt ens kuussa mennään käymään. Lähinnä tuon painonlaskun takia, kattelemaan oisko noussu. :)
Tosiaan neidin mitat oli 8900g ja 71,7cm.
Terve ja iloinen tyttö.

Nopeesti nuo vauvat kasvaa.. Tuntii itelläkin, että just vast Tyttö syntys ja ny Neiti on jo 8kk, kohta pieni on jo vuoden.

Meillähän alkoi nyt tän kuun alussa toisen yrittäminen. Halutaan pienellä ikäerolla nuo lapset. Eihän meijän lapsimäärä toivottavasti kahteen jää, mutta esikoinen ja toinen halutaan pienellä ikäerolla, ja toisen jälkeen jokusen vuoden päästä kolmas, jos luoja suo.

Täälläkään ei mitään sanoja vielä tule, enkä kyllä noin pieneltä vielä odotakkaan kuulevani.

Ja tässä samalla, kun kirjoittelen tätä, niin Neidillä näyttää olevan hauskaa rakkaan lelunsa kanssa. Mutta mä voisin tässä sammuttaa koneen ja mennä tytön kanssa leikkimään.
Syöty täällä on jo ja se jos mikä on sotkusta hommaa. Tuo Neiti on oppinu päristelyn jalon taidon ja sen tietää mitä siitä seuraa. :D

Susanna#1 & Nelli-Maria 8kk
 
Nostellaas pinoa..

Tänään on viimeinen äippälomapäivä, nyyh.. Tästä eteenpäin köyhäillään..:whistle:
Hain kotihoidontuen saman tien vuoteen 2015, mutta katsotaas nyt, koska sellainen työ löytyy, että innostuu palaamaan..

BOB, mites teidän unikoulu meni?? Näkeekö enää edes kirjoittaa, kun on silmät niin ristissä väsystä..;) Vai alkaako helpottaa?!

Mitäs muille?? Mitäs niille jouluvauvoille ja äideille kuuluu, jotka ei oo pitkään aikaan ehtineet kijoitella??

Sofi ja Elli 9kk
 
Susanna#1, tsemppiä toisen lapsen saamiseen!:)

Oon miettiny kanssa että mitenköhän muilla joulukuun vauvoilla menee. Suurin osa tais siirtyä silloin tuonne faceen.

Täällä tosiaan ollaan menty nyt viikon ajan ilman yösyöttöjä. Ei olla ite annettu pulloo ku vasta 05 jälkeen aamulla. Ei ole mitenkään vaikuttanut yöuniin. Samanlailla heräilee 2 tunnin välein. Alkaa jo tuleen hulluks noitten yöunien kanssa. Ois kiva nukkua yönsä hyvin poitsun kanssa eikä vaan sillon kun pistää pojan hoitoon:|

Tänne ilmestyi viime viikolla 8 hammas:)

ceecee ja poitsu
 
Me saatiin ensimmäinen flunssa. Maanantai tiistai välisenä yönä Laura sai kolme kunnon itkukohtausta, jotka kestivät jopa puoli tuntia. Tiistai aamuna olikin kuumetta sitten 38,6 ja nenä ja silmät vuotaa. Muuten on onneksi oma ihana itsensä ja syökin ihan ok:sti ja kuumekin päivisin laskee. Viime yö meni vähän paremmin, muutaman kerran herättiin, mutta vain kerran oli sellainen itkukohtaus. Kahdeksaan asti nukuttiin ja Laura on nyt toisilla päikkäreillä. Ainoa ongelma on tuon nenän vuotaminen ja nukkuessa kuuluu sitten vähän rahinaa, kun nenä on tukossa. Suolatippoja olen yrittänyt antaa ja pikku niistäjääkin käyttää, mutta saan vain aikaiseksi hirveän huudon ja raivarit, joten en ole sitten jaksanut tapella niiden kanssa. Meillä on nyt käytössä se kiila patjan alla, koska olen kuullut, että sen pitäis auttaa nukkumisessa.

Samaan syssyyn Lauralle on tulossa hampaita, tällä kertaa ne tulevat ylös eteen ja sekin tietysti varmaan tuntuu ikävältä. Kuola valuu todella paljon ja laput ovatkin kovasti käytössä. Olen miettynyt olisiko noiden tulo aiheuttanut silloin toissa yönä ne itkukohtaukset, koska yöllä hänellä ei ollut kuumetta ja seuraavana päivänä huomasin niiden tulleen esille ikenistä.

Konttaamaan Laura oppi reilu viikko sitten. Tässä on nyt lyhyen ajan sisään opittu istumaan, karhuasento ja konttaamaan. Pinnasängyssä on onnistuttu jo nousemaan jaloilleen reunaa vasten ja kovasti samaa yrittää myös meitä vasten, kun olemme Lauran kanssa lattialla. Pitää loppuviikosta ostaa mattojen alle niitä liukuesteitä, niin pysyvät matot sitten paremmin paikoillaan, kun Laura alkaa nousemaan paremmin pystyyn.

Peppi1981 ja Laura tänään 9kk
 
Täältä yksi "kiireinen" huhuilee! :wave:
Päivät vilahtaa ohi niiiiin nopeaa. Yks kaks viikko meni ja sit jo kuukausi lähentelee loppuaan. Nyt vielä kuun alussa, onneksi. Esikoisen koulu ja harrastukset vauhdittaa kummasti päivien kulkua...
Olen taas koittanut aktivoitua ulkoilemaan. Helposti tulee höperöidyttyä sisälle kotihommiin ja sit ihmettelen kun iltaisin kiukuttaa ja väsyttää :whistle:

Taitoja Typyllä on oma "norppamainen" etenemistyyli. Ei varsinaisesti ryömi, muttei puhtaasti konttaakkaan. Vauhtia kyl riittää jos joku mielenkiintoinen asia on näköpiirissä. Vielä ei nouse tukea vasten, mutta rappusien reunoja tapailee jo sen verran, että kohta aloitetaan nekin harrastukset. Toki meidän yli koittaa kammeta, muttei vielä nouse seisomaan. Seisoo kyllä tuettuna ja istuskelee kans.

Hauskinta hupia tuntuis olevan kontallaan hytkyttelyt meidän sängyssä ja omassa pinniksessään. "kukkuu" leikit on kans tosi jees! Molemmat aiheuttaa ilon kiljuntaa! :D

Omaa tahtoa alkaa myös löytymään ja täällä kans vaihtokauppoja harrastetaan. Tosin olen kyllä huomannut olevani paaaljon lepsumpi tämän juniorin kanssa, kuin esikoisen. Tietystikään mitään vaarallisia/haitallisia juttuja ei saa ottaa/syödä jne.
Nopeasti nuo lapset kuitenkin oppii oman talon tavoille. minne saa mennä, mitä tehdä ja minne saa kiivetä.

TÄH :LOL: Sama suosikkisana täälläkin! "Äitä" typy on hokenu jo kauan. En usko, että minua sillä on aina osannut tarkoittaa, mutta ollaan siihen aina oletettu sen tarkoittavan minua ja vastattu jotain tyyliin "äiti on tässä" tai vastaavaa. Vähän niinkuin opetettu että "äitä = äiti"

Kielellä naksuttelua typy myös harrastaa ja se on kyllä suloisen kuulosta =)

Töihin paluu olisi näillänäkymin tammikuun lopulla. Ihan liian pian! :'( Hoitopaikkaa on jo haettu ja toivottavasti pääsee samaan missä siskonsakin päiväkotivuotensa vietti.
Jos vaan olisi taloudellisesti mahdollista, niin jäisin vielä koko ens vuodeksi kotiin.
Tykkään tosi paljon olla kotona molempien muksujen kanssa!
Ei se aina ruusuilla tanssimista ole...piikkejä satelee kyl harvasepäivä, mutta silti. Kokonaisuutena ei ole ollenkaan ikävä töihin, pakko kuitenkin asennoitua siihen.

Hampaita Typyllä on nyt 3, kaksi alhaalla ja eilen puhkesi eka ylähammas. Kuolaa tulee hirveitä määriä ja sen myötä puklailee ihan kauheasti. Kiinteät ruuat ei ole myöskään nyt hampaiden puhkeamisen aikoihin oikeen tehny kauppaansa. Tissitelty ollaan siis ahkeraan ja aina välissä tarjoan kuitenkin kiinteitä. Puuro tuntuisi nyt helpoiten uppoavan.

Uniin tulee hampaiden puhkeaminen myös, näkyy levottomuutena. Tehtiin päätös, että Typy siirretään omaan pinnikseen. Pinnis on nyt sivuvaununa meidän sängyn vieressä (matala laita ja pinnasuoja kuitenkin välissä), että yöllä minun helppo rauhottaa Typy uudelleen uneen. Itsellenikin helpompi kun ei tartte nousta jalkeille.
Yöllinen tissittely saatiin tällä vähemmälle ja sitämyötä heräämisiä karsittua. Vieläkin herää yöllä n.2x jolloin tassutellaan.
Tosin nuo hampaat koittaa sotkee sitäkin...viimeyö oli yhtä hulinaa ja nostin kyllä käymään tissillä, et sain nopeiten hiljaiseksi. Kun nuo kiinteät ei nyt maistu niin paljon, niin en voinut olla täysin varma ettei oikeasti nälkä ole.

Tuntuu että kirjoitettavaa olisi vielä vaikka kuinka! Nyt kutsuu kuitenkin iltatee =)

Peppi: Lauralle paljon parantavia ajatuksia! Toivottavasti menee nopeaa ohi


- Nuusku ja Typy
 
Meillä varmaan ainakin hampaiden tulo nosti kuumetta ja likka oli yhden päivän ja yön vähän tukkoinen. Mutta se tosiaan meni yhtä nopeasti ohi kuin oli tullutkin niin epäilen että ei ollut oikeaa flunssaa vaan liittyi juurikin noiden alahampaiden puhkeamiseen.

Täälläkään ei vielä nouse seisomaan eikä istumaan itse. Ja eteenpäin menee sellaisella puoliksi ryömimis/konttaus -tyylillä ja suhteellisen kovaa kyllä pääsee etenemään :)

Sanoja, ei vielä varsinaisesti mitään ymmärrettäviä tule, tuota Täh -sanaa hokee kans :D ja kaikenlaista paapatusta ym. lyhyitä tavuja. Ja joskus kun nostan pois syöttötuolista niin sanoo kii, kun oon aina hokenu kiitos syönnin päätteeksi :)

Nyt on vihdoin myös alkanu upota vähän karkeammatkin ruuat mutta puuroista ei vieläkään maistu kuin se Muksu -hiutaleista tehty kaurapuuro. Se on kuitenkin varmaan aika kevyttä kamaa ja sitä meneekin jo 2dl iltasin niin ajattelin että se ei kyllä kauaa enää riitä pitämään nälkää mutta miten ihmeessä totuttaisin tuon tavalliseen puuroon kun se aiheuttaa heti sellasen yökkäys -reaktion...

Ootteko muuten hankkinu tai hankkimassa pyörän istuinta? Eikös niissä oo suositus että 9kk ->? Olis niin mukava kun pääsis likan kans vähän pyöräileen vielä kun ei ole liian kylmä eikä jäistä...

Wera ja likka 2 päivän päästä 9kk
 
Wera 4-viljan nallepuuro jäi joskus aika hiutaleiseksi, niin surrautin sauvasekoittimella. Tuli ihan kuin kaupan valmiit purkkipuurot!
Enää ei tartte onneks puuroja surrautella vaan uppoo sellaisenaan. Muissa ruuissa ei vielä oikein uppoa "8kk purkkiruokien" raekoko vaan pitää olla hieman pienempää, muuten yökkää. Ruokia oon koittanu tehä ite pakkaseen valmiiks, mutta välillä syö kaupan valmiitakin.
Nuo ylähampaiden tulo on aiheuttanu sen, ettei ruoka (muu kuin puuro) meinaa upota. Alahampaiden kohdalla oli sama pari päivää.
Typyllä hampaat ei ole kuumeilua tms. aiheuttanu, mutta esikoinen aikanaan kuumeili jokaisen hampaan tulon...Eikä hammaskuumeisena voinu tietty hoitoon isompanakaan vied. Olipahan sekin aikakausi kuk yhdessä vaiheessa hampaita tuntui tulevan kuin sieniä sateella! ;)
 
Wera, meillä on ollut pyöränistuin käytössä noin kuukauden ja monta lenkkiä jo ehditty tekemään!! Pisin lenkki taitaa olla about 15km..:)
Se 9kk:n suositusikä tulee siitä, että vauva osaa jo varmasti istua itse tukevasti ja hallita kehonsa.. Mutta ei muuta kuin istuin kaupoille ja pyöräilemään.. Mä ainakin huomasin, että imetysmaratonit sohvalla istuen on aiheuttanut sen, että vähän kovemmalla lenkillä vetää reidet maitohapoille.. Eli hyvää liikuntaa äidille..;)

Sofi taas..
 
:wave: täällä ollaan!

ei vain tuu kirjoteltua kun nyt ei oo oikeestaan kehityksessä tapahtunu mitään uutta. sujuvasti kävelee tukee vasten ja konttaamalla mennään vauhdilla eteenpäin.
samaa ruokaa syö kun me muutkin. enkä soseuta mitenkään. italianpataa veti tuos yks päivä lautasellisen :LOL: jos purkista annan ,nii kaapis on jemmassa 1-3v ruokaa,eli isosisko syö samaa. ei kakistele tai yökkää yhtään. ja ruoan kans kevytmaitoo suoraan jääkaapista. pulloon annan vielä korviketta,mut nyt on ajatuksissa pikkuhiljaa alkaa laittaa sekaan lehmänmaitoo. jätkä kuitenki tulee seuraavaksi 10kk.

meillä ei pyöräillä,ku pitäs olla se vaunu mikä laitetaan perään. vähä liian tyyriitä mulle.

isoin muutos kai tässä meillä on ny tapahtunu,ku sain lopultaki hepat kotiin. 31.8 käytiin hakemassa...

jaaha,pikkumies tuli tuohon kitisemään. ollu vähä kiukkunen. toissayönä oli kuumettaki ja nyt pikkusen nenä vuotanu,mut luulen johtuvan hampaista. näyttäs olevan taas tulossa lisää.
 
Moikka, pikaisesti päivittelen, että meidän unikoulu ei ehtinyt alkaakaan, kun poika sairastui flunssaan ja lisäksi tekee hampaita, joten en raaskinut alkaa hommaan. Selvästi tarvitsee syliä ja lohtutissiä yöllä, ja mähän annan :)

Kunhan tuo pieni paranee kunnolla ja hammasprojekti rauhoittuu, niin aletaan lempeästi kouluttamaan. Omalla tyylillä, en aio seurata mitään tiettyä ohjetta vaan äidinvaistolla ja maalaisjärjellä.

Me aloitettiin 3 vk sitten muskari ja olen tykännyt käydä siellä. Onpahan joku ohjelmanro viikolla ja poitsu oppii uutta ja tapaa tietty muita vauvoja.

Muuten ei kuulu mitään ihmeitä; seisomisharkat jatkuvat ja uskoisin, että niitä kuuluisia ekoja askelia otetaan pian... :O

Kivaa loppuviikkoa kaikille!
 
Moikka
En ole aikaisemmin kirjoitellut, mutta olen lueskellut ketjua. Meilläkin häärii joulukuussa syntynyt poika, joka on hyvin temperamenttinen mutta samalla hyvin herkkä ?. Paljon olen täältä vinkkejä saanut. Kiitos teille siitä :)
Poika nyt 9kk ja aloitimme unikoulun kaksi päivää sitten, koska yöt on olleet tunnin välein rinnalla notkumista. Poika nukkui tähän asti siis vieressä ja olen nukuttanut surutta rinnalle...Soitin ystävälleni joka työskentelee lastenosastolla, jossa toteutetaan unikoulua. Sain häneltä kultaakin kalliimpia vinkkejä ja ajattelin jakaa ne myös teille.

Näillä keinoilla meidän unikoulu on lähtenyt hyvin käyntiin:
Siirto omaan sänkyyn ja huoneeseen
Mies nukuttaa ja hoitaa unikoulun ;-)
Palvelut yöllä minimiin. Vain tutti ja unilelu. Ei pulloa. Syliin vain jos itkee hervottomasti.
Kun poika herännyt itkemään niin tutti suuhun ja topakkaa taputusta pepulle.
Vanhempi poistuu huoneesta kun lapsi melkein nukahtanut eli lapsi nukahtaisi kuitenkin itsekseen.

Ensimmäisenä yönä poika heräsi 7 kertaa/jaksoa joista pisin kesti 40min (eli nukahti tuttiin mutta heräsi heti kun tuti tippui. Noin 5min välein mies kävi antamassa tutin). Ei tarvinnut nostaa syliin.
Nukahti illalla 7ltä (10min itkulla) ja heräsi aamuhommille vähän ennen kuutta.

Toinen yö. Nukahti kahdeksalta omaan sänkyyn tutilla ja pehvaan taputuksella. Ei itkua :)
Heräsi kolme kertaa ja nukahti nopeasti tutilla. Aamutoimille heräsi puoli kuusi. Mutta nukahti päiväunille kahdeksalta syliin, josta nostin omaan sänkyynsä jatkamaan unia puolitoista tuntia.

Nopeasti on poika oppinut nukkumaan omassa sängyssä...en olis ikinä etukäteen uskonut :-D

Nyt leikkimään :)

-Meppim
 

Yhteistyössä