Joulukuun toivevauvat 2012 *vauvahöpinät*

Täällä sama, mitä joku muukin sanoi. Ensin huomaa viikon kuluneen loppuun ja sitten vaihtuukin jo kuukausi. Niin se aika rientää... Vanhempainvapaa päättyy 27. päivä ja sitten alkaakin hoitovapaa. Mullakin hoitovapaa myönnetty sinne joulukuulle 2015 saakka ja vähän on ajatusta, että ennen hoitovapaan loppumista jäisikin jo äitiyslomalle :) Mutta ei vielä! :D

Tsempit unikoululaisille! Meillä oli viime viikko yhtä valvomista. Klo 21-7 välillä annoin tytölle tuttia ja kippasin takaisin maate varmaan pari-kolmekymmentä kertaa. Oli muuten väsynyt äiti! Mieheltä ei öihin tukea saa, koska se ei yksinkertaisesti herää... Viikonloppu ja viime yö ovatkin menneet paremmin, tyttö on nukkunut paljon rauhallisemmin. Huomasin tuossa loppuviikosta, että tytölle oli puhjennut toinenkin hammas, joten olisikos öinen levottomuus ollut osittain sitäkin. Nyt on sitten molemmat alaetuhampaat.

Kehityksestä, edelleen konttaa, nousee seisomaan tukea vasten, kiipeää rappuihin (täytyy hommata portti)... Sanoja ei vielä tule muuta kuin se "täh", mitä monen muunkin vauvat näköjään hokee :) Ja "äitä". Edelleen muutenkin kovasti mun perään.

Ruokana menee 8-kuisten soseet ja puurot. Maitona Nan2. Ei olla vielä siirrytty lehmänmaitoon. Hapanmaitotuotteita aion alkaa kohta antamaan. Meille sanottiin neuvolassa, että 10-kuisena hapanmaitotuotteet ja vuoden ikäisenä lehmänmaito.

Mutta nyt muihin puuhiin, kun tyttö vielä nukkuu! :)

Pihla ja tyttönen 9,5kk
 
Tsemppiä tosiaan teille jotka joudutte valvomaan, eiköhän se siitä :) Mulla on välillä itselläni selittämätöntä unettomuutta, eli en vaan saa unta ja kyllä on niin tööt aina seuraavan päivän että en tiedä miten selviäisin jos vielä tuon tytön takia joutuisin valvomaan...olen muutenkin todella huono nukkumaan ja herään ihan kaikkiin pieniinkin ääniin niin on kyllä ollut todella pelastus että likka on hyvä nukkumaan.

Meillä opittiin eilen menemään itse istumaan ja nyt tönöttää sitten jatkuvasti omin päin :)

Matkiiko teidän lapset ääniä tms.? Likka on alkanu nyt matkia jos vaikka päristelee tai tekee sellasta naksuttelu ääntä suulla niin heti tekee saman perässä, samoin heiluttaa kättä kun sanoo heippa. Nyt onkin sitten itsellä tiukka paikka sen suhteen että ei sitä v -sanaa päästelisi ihan siihen tahtiin mitä tähän mennessä...
 
Meppim, tervetuloa mukaan ja tsemppiä teillä unikouluun!:)

Wera, täällä kans matkitaan noita naksutteluja ja sitten kun sanoo "tätätä" niin tekee yleensä perässä. Täällä kans täytyy kohta alkaa varomaan noita kirosanoja ettei poitsu tee perässä.

Täällä kans annetaan 8kk kaupan ruokia. Hedelmä soseet saatan ostaa 4-5kk purkkeina kun poitsu ei oikein välitä syödä hirveesti hedelmä/marja soseita muuta kun puuron kanssa. Täällä maitona juodaan Tutteli2. Ite en oo kans viä antanu noita maito tuotteita pahemmin. Oon antanu maistiaisen kyllä jos oon syöny ite jugurttia ja poitsu tulee viereen suu auki. Aateltiin kans alkaa tos jossain kohtaa antamaan enemmän noita maito tuotteita mut odotellaan nyt ensin et poitsu täyttää edes sen 9kk:)

Täällä alkaa vanhempainvapaa 2 päivän päästä. apua.

Täällä koko perhe kauheessa flunssassa. Poitsu huusi pari päivää ja eilen mentiin sitten jälleen kerran lääkäriin ja vasemmassa korvassa korvatulehdus: / No antibiootti kuurille sitten. Toivottavasti ei tuu mitään korvakierrettä koska pojalla on ollu jo kerran yks korvatulehdus mut se oli keväällä.

Viime yö meni aika hyvin! Annettiin panadolia illalla ennen nukkumaan menoo ja heräs koko yön aikana vaan 3 kertaa! Pientä kitinää tuli mutta ei tarvinnu nousta katsomaan kun jatkoi unia. Viime yönä annoin sitten maitoo ku kerran kipeenä on ja näytti ettei tutti yksin riittänyt.

ceecee ja kipeä poika
 
  • Tykkää
Reactions: Meppim
Pitäsköhän munkin päivittää pitkästä aikaa meidän kuulumisia... Tuntuu, että aika menee hurjaa kyytiä eikä päivisin kerkee ihmeitä, mutta nyt rauhallinen hetki kun isäntä touhuaa neidin kanssa.

Meillä tuli täyteen 9kuukautta muutama päivä sitten. Tyttö konttaa ja kävelee tukea pitkin, ilman tukea ei vielä oo yrittäny mitään. Hampaita on nyt kuusi, kolme ylhäällä ja toiset kolme alhaalla. Sekä ylös että alas on tulossa vielä yhdet hampaat, näkyy jo ikenen alta. Osaa myös taputtaa :)
Yöt menee miten menee, kerran kaksi herää ja maitoa juo ainakin kerran. Pitäs varmaan kohta pitää unikoulua ja jättää tuo yömaito pois, koska ei nälkäänsä juo kun illalla kuitenkin syö ison annoksen puuroa ja juo pullon maitoa.
Meillä syödään sekä kotitekoista sosetta että kaupan 5kk ja 8kk ruokia. Kökköset ruuassa ei haittaa. Muutaman kerran on syönyt myös samaa ruokaa kun me itse ja on tykkänny kovasti. Myös sormiruokaa syö, mm. raejuustoa tykkää napsia.

Työt ja hoitoon meno.... Mun työkuviot meni ihan uusiksi kun kaupunki ilmoitti ettei voikkaan mua palkata perhepäivähoitajaksi kun tällä alueella vapaita hoitopaikkoja. Tuo ilmoitus tuli pari viikkoa ennen kun äippäloma loppui ja sitten iskikin pieni paniikki, että mitä teen kun en voi pelkästään kotihoidontuelle jäädä... Hainkin sitten hoitoalan keikkahommia yhdestä yksityisestä firmasta ja nyt oon sitten niitä käyny tekemässä joitakin vuoroja kun isäntä on ollu kotona. Eilenkin kävin Hämeenlinnassa tekemässä sellasen lyhyen 13tunnin vuoron :D Mutta ens kuussa lopetan tuon homman kun sain päivätyön. Meen yhteen perheeseen hoitaan lapsia ja samalla saan hoitaa myös tuon neidinkin eli meillä ei olla vielä hoitoon lähdössä :) Näillä näkymin alotan tuon heti lokakuun alusta, vielä en tiiä kuinnka pitkään kestää, mutta pitkäaikaista hoitajaa etsivät. Innoissani odotan töiden alkua vaikka tiedän ettei ekat viikot tule olemaan helppoja, haasteita varmasti löytyy monenlaista...

Mutta nyt on taas mentävä. Iloista syksyn alkua jokaiselle :)
 
Pikaisesti kuulumisia...
Hampaita pukkaa sitten ihan urakalla....
Eka alahammas puhkes vajaa kk sitten ja siitä lähtien niitä on sitten tehtykin...Tällähetkellä kaks alahammasta ja kaks ylähammasta pihalla... Ja nyt kaks päivää on ollu kiukkunen Typy.
Typyhan on minun perään muutenkin, mutta nyt max etäisyys on ollut n.2-3m ja sen edemmäs ei ole ollut mitn asiaa jos yleensä olen "irti" päässyt. Itku on tullu samantein. Välttämättä ei kokoaikaa sylissä ole ollut, mutta leikkiessäänkin on halunnut että olen vieressä.
Puurot maistuu edelleen ja muuten ne ihan sileät pöperöt. Tuntuu syöminen olevan vähän ikävää, kun hampaita pukkaa.

Typy rrrakastaa nakerrella kokonaisia omenia! Ilmeisesti tuntuu gutalta juurikin noihin puhjenneisiin hampaisiin ja kutiseviin ikeniin. Omput omasta puusta niin uskaltaa antaa kuorineen kaikkineen nakerreltavaks. Paloja ei vielä ainakaan ole saanut irti, kunhan jäytää menemään.

Typyn yöunet on ollu hieman katkonaisia kun oppi konttaamaan tuossa viikko sitten. Konttaisi unissaankin. Laitettiin sitten unipussiin ja se rauhotti öitä jonkinverran, konttaa kyllä siinäkin ;)
Typy nousi sitten seisomaankin pinniksessään pari päivää sitten. Kampesi itse laitaa vasten kun ei olisi halunnut jäädä nukkumaan...teki saman kahdesti ja sitten nukutinkin syliin...
Kaikkea vasten on Typy nyt nousemassa kontalleen, mutta toistaiseksi nuo seisomaan noussut on jääny noihin kahteen.
Istumaan ei vielä itse nouse, mutta hyvin jo nakottaa kaatumatta leikkimässä kun istumaan laittaa. Vielä pitää kuitenkin vahtia / laittaa tyynyjä puskuriks.

Nyt illanviettoon, leffaa katsomaan kun vielä voi ennenkuin Typy taas heräilee.

- Nuusku ja Typy kuunlopulla 9kk
 
Toivottavasti Ceeceen poika voi jo paremmin ja tauti hellittänyt.
Wera mainitsit ton matkimisen niin meillä matkii ilmeitä ja vilkuttaa myös.

Unikoulun kolmas yö meni loistavasti. Nukkui 7 tuntia putkeen, tutti suuhun ja jatkoi unia vielä 3 tuntia. ..
Sittenpä muuttuikin ääni kellossa ku mies lähti töihin (pääsääntöisesti yötyötä). Reilu viikko on nyt herätty pahimmillan vartin välein.. perusyö on ehkä semmonen 7 herätystä joista pari pidempään kestävää rauhoittelua. Voihan haukotus!
Tekis niin mieli jo ottaa poika takasin viekkuun nukkumaan. Rumbaa tää on joka tapauksessa.
Tiiä sit jos vaikka helpottais kun loppuu imetys... joku taiski siitä mainita aikasemmin.

Nyt ekoille päikkäreille niin jaksaa päivän touhuilla.

-Meppim
 
Tsemppiä Meppim unikouluun! Toivottavasti teiän poikakin alkaisi nukkumaan kunnolla.

Täällä luultavasti iski sitten silmätulehdus. Silmät ovat alkaneet rähmimään jo toista päivää. Oikein kunnon keltasia rähmä klönttejä silmissä. Toinen silmä eilen vähän punersi reunasta mutta katosi sekin sitten. Pojan serkku kärsi juuri silmätulehdusta niin siltä varmaan tarttui sitten sekin. Jestas toi poika kerää kyllä kaikki maailman taudit ittellensä. Koko ajan on jotain.

Täällä on otettu myös ensimmäinen puolikas askel:D Jopa kolme kertaa on ottanu ja ite en oo nähny tietystikkään kertaakaan. Mies on vaan päässy näkemään. Epäreilua. Eli siis toisen jalan on vieny eteen päin mutta sitten on tömähtäny pyllyllensä kun ei tasapaino oo oikein pitäny.

Täällä yöt on edelleen vähän sitä sun tätä. Alku yöstä saattaa heräillä ihan koko ajan mutta sitten loppu yö menee ehkä paremmin. Tai sitten mennään just toisin päin että alkuyö sujuu hienosti mut aamulla heräilee koko ajan.
Yösyötöt jätti poika itse nyt pois. Sillon kun korvatulehdus oli niin aloin antamaan taas maitoo yöllä ja joikin mut nyt muutaman yön ajan ei ole suostunu ottamaan enään maitoa vaan pelkän tutin. Enään ku jättäis noi ylimääräset heräilyt pois niin ois hienoa.

Täällä on edelleen se 8 hammasta. Tai en tiedä vaikka olisi puhjennutkin uusi kun en ole huomannut katsoa.

Parin päivän ajan myös poitsu on käynyt ihan ihmeelliseksi. Kerran yöllä poitsu heräsi itkemään ja eikä millään suostunut alkaa nukkumaan omassa sängyssä (aina on nukkunut omassa sängyssä). Heti kun laskinkin sänkyyn niin alko pyörimään ja itkeen. Sit otin taas syliin ja aloin tärisyttään jalkaani niin nukahti sit siihen. Annoin hetken aikaa olla sylissä ja laskin sit sänkyyn ja jäi siihen. Kerran myös päikkäreillä niin hirvee hepuli eikä halunnut olla ollenkaan sängyssä. Koko ajan piti päästä syliin. Ja siihen jouduin sit taas nukuttamaankin.
En tiä onko jotain eroahdistusta meneillään vai johtuuko jostain muusta.
Täällä on myös alettu jo vähän vierastaan. Hetken aikaa vaan tuijottelee uusia ihmisiä ja ujostelee eikä halua syliin mut sit hetken päästä uskaltautuu jo kiipeemään jalkaa myöten pystyyn ja leikkimään.
Onko teiän lapsilla ollu eroahdistusta tai vierastamista?

ceecee ja poika 9kk
 
Pari päivää sitten käyty lääkärissä Nellin kanssa, sen takia siis käytiin, kun Nellin paino oli viimeksi laskenut.
Nyt neidin mitat (9kk iässä) ovat: 9400g/73cm. Viime kerrasta painoa tullut 500g ja pituutta 1,3cm (jos oikein laskin). Eli hyvin kasvanu kuukauden takaisesta.

Ahdistusta tai vierastamista täällä päin ei kauheesti oo, mutta kyllä hieman on ollut , Nelli ei oo oikeestaan missään vaiheessa kunnolla vierastanut.
Kyllähän silloin jos joku ihaaan täysin vieras tulee kutittelemaan poskea tai haluaa syliinsä, silloin tulee pieni itku, mutta harvemmin huutaa sillain kunnolla.
Eroahdistusta oon huomannu lähinnä silloin jos lähden ovesta ulos, siis ihan ulko-ovesta. Silloin tulee itku. Ja sama asia, kun tulee vietyä töihin mennessä isovanhemmille niin itkuhan se sielläkin tulee.
Silloin kun isänsä lähtee töihin, niin ei tuu mitään, koska yleensä on just siihen aikaan nukkumassa. Joko yöunilla tai päikkäreillä. :D

Mutta joo, hieman löytyy molempia. Raastavaa se on jättää tyttö hoitoon ja lähteä töihin. Mutta parempi se näin on, että isovanhemmat ja isä hoitaa tyttöä kuin, että joutuis viemään päivähoitoon.

ceecee, kiitos! :)

Olis kyllä kiva kuulla, mitä muille joulukuisille kuuluu. Toivottavasti tulisivat hieman ilmoittelemaan miten menee.

Nelli nousi ensimmäistä kertaa varovasti tukea vasten seisomaan eilen, kun olin töissä ja mies kotona. Mutta mies ehti ottaa kuvan ja lähetti mulle. Sen jälkeen ei tukea vasten seisoskellutkaan, mutta kaikki aikanaan. Hyvä vaan, että meijän vauva pysyy vielä vauvana. :)

Tosta pyöränistuimesta sen verran, että meillä on hankittuna se, mutta ei olla sitä käytetty vielä kertaakaan. Vois kyllä koittaa jossain vaiheessa, että millasta on. Riippuen tietenkin säästä ja miten viileetä on. Jos liian kylmä on niin ehkä sitten ei, mutta jos sää sallii niin sit mennään.

Ruokana menee ikäistensä soseet ja Nan2. Ja nyt on alkanu menemään jo niitäkin soseita, jotka ei ihan aluks kun niitä yritettiin niin kelvannut.

Yöt menee edelleen vanhaan tuttuun tapaansa. 21-22.00 yöunille ja siinä 8-9.00 aikaan heräilee.

Tsempit teille, jotka joudutte valvoskelemaan. <3

Täällä oltu hirveesti kipeenä, tai lähinnä minä. Mutta nyt jo paremmassa kunnossa, eli terveenä.

Töissä käyty ja hyvin on mennyt. Sekä työt, että Nellin hoito. Vaati alussa vähän totuttelemista koko homma mutta nyt jo menee hyvin ja arkikin pyörii hyvin.

Täällä on pientä vilkuttamista. Kun heiluttaa Nellille ulos ovesta lähtiessä, niin kyllä pieni neiti yrittää kovasti vilkutella ja heiluttaa käsiään.
Ihan selviä sanoja en voi sanoa, että tulis mutta pieniä matkimisia kuten just tuo "täh" ja välillä kuuluu "äiti, äitä" tmv. Ja kyllä, täällä päristellään ihan hulluna. :D

Eiköhän tässä ollu taas viestiä kerrakseen. :)
(Puolet asioista varmaan unohtui tähän aikaan kun kirjottelen, mutta tosiaan eiköhän tässä nyt kirjotusta kerrakseen.)

Susanna#1 & Nelli-Maria 9kk<3
 
Täällä ollaan :wave: ja juttuja kyllä käynyt lukemassa, mutta miten tuo kirjoittelu meinaa jäädä... :whistle:

Tyttö jo viikon päästä 10kk! Hui, kuinka aika menee. Neuvolassa ei olla käyty eli mitoista ei tietoa, mutta omasta mielestä tunuu, että kasvanut on kovasti ja ainakin painoa tulee. :LOL:

Taidoista. Konttaa lujaa vauhtia, nousee seisomaan ja kävelee tukea vasten. Hetki sitten oppi menemään myös takaisin alas seisomasta. Pitkään meni niin, ettei uskaltanut ja alkoi vain korottaa ääntä, kun halusi alas. :D Menee itse istumaan ja kiipeää portaita, alaspäin ei vielä osaa tulla.

Unista. Päiväunia nukkuu kahdet. Aamupäivällä ehkä tunnin verran ja iltapäivällä pari tuntia. Yöunille menee n.20.30, aamulla herää n.7-8. Omassa sängyssä nukkuu. Yöt menee edelleen hyvin, välillä ei herää ollenkaan, välillä joutuu tuttia kerran tai pari laittamaan. Tsemppiä ja jaksamista kaikille huonosti nukkuvien vanhemmille! Meillä tuo keskimmäinen nukkui aikoinaan tosi huonosti ja edelleen nyt 5-vuotiaana herää lähes joka yö!

Ruoista. Tyttö syö pääasiassa 8kk:n soseita ja ihan hyvin maistuu, maitona nan2, jota juo päivisin nokkamukista ja illalla pullosta. Puurot teen ihan tavallisista hiutaleista ja hedelmäsosetta menee kaverina. Paljon jo maistelee jo kaikkea mitä muutkin syövät. Osaa jo vaatia ruokaa, kun näkee etä muut syövät. =) Olen antanut mm. leipää, näkkäriä, kurkkua ym. käteen ja nämä saa kyllä syötyä. Pöydältä napsinut esim. makaroneja, raejuustoa, pilkottuja viinirypäleitä, lihapullan paloja jne. Myös jäätelöä jo saanut ja innoissaan söi. :heart:

Nyt lyö tyhjää, että mitähän vielä... Pääasiassa on aurinkoinen typykkä. Pitkiä aikoja viihtyy yksin ja tutkii tavaroita ja paikkoja, toki väsyneenä roikkuu jalassa ja on enemmän sylissä.

Töihin menosta vielä. Hain hoitovapaata ensi syksyy eli ennen sitä en ainakaan töihin palaa. Olen toistaiseksi viihtynyt hyvin kotona, mutta katsotaan, miten tämä rahattomuus saa hermot kireälle. :kieh: On kuitenkin niin tottunut, että on omia tuloja ja nyt ne ei kyllä päätä huimaa. No, ei auta kuin yrittää sinnitellä.

Käykäähän muutkin kirjoittelemassa kuulumisia. Mukavaa syksyä kaikille!

Jouluvauva ja typy melkein 10kk
 
Mies lähti töihin ja mä istun kahvikuppi vieressä koneella. Nelli nukkuu ja mitäs muuta tässä.
Eipä tää elämä nyt erikoisemmin oo muuttunu tässä neljän päivän aikana. :D

Tai no eilen aamusta muuttui vähän. Tai varsinaisesti ei muuttanu, mutta ens kesäkuussa muuttaa. :)
(En kyllä olettanut, että ihan näin nopeesti ois tärpänny. Alussahan tää on vasta, joten ei auta huudella kovin moneen paikkaan.)

Meijän pitäs viikonloppuna katella Nellille turvaistuinta ja kyllä mulla yks suosikki on jo. Mennään moikkaamaan siskoa ja häne avomiestään Vantaalle ja ajateltiin, et vois sieltä katella, josko löytyis. Täällä päin kun ei noita lastentarvike liikkeitä oo kuin yks, eikä ns. normi kaupoissakaan noita oo mitenkään erikoisen paljoa. Ja se Britaxin Safefix plus on hakusessa.

Susanna#1 & Nelli-Maria 9kk
 
Täällä kanssa istutaan kahvikuppi kädessä ja poitsu vetää rallia kämppää ympäri.

Harmi ku täällä ei oo tota 10kk neuvolaa. Seuraava on vasta 1v. Ois ollu kiva tietää vähän noita mittoja.

Täällä nukutaan edelleen vähän miten sattuu. Joskus nukkuu hyvin ja herää siis sen 3 kertaa yössä ja sit menee huonosti kuten viime yönä ku pyöri ku hyrrä sängyssä koko ajan. En tiä et mikä iski ku tosiaan hyvä jos pysy 5 sekunttia kauempaa samassa asennossa.

Täällä on alettu kävelemään. Parhaillaan kävelly yli metrin mittasen matkan. Kovasti yrittää taapertaa mutta yleensä tasapaino sit vähän heilahtaa ja kävely jää siihen. Yrittää kuitenkin usein uudestaan.

mut nyt mentävä antaan pojalle aamupuuro.
 
Susannalle onnittelut!!:heart: (varovaiset vielä, mutta kuiteskin..:))

Meillä tuli sunnuntaina 10kk täyteen ja tänään oltiin neuvolassa.. Mitat oli 9400g ja 71,8cm, eli tasaisesti 0-käyrillä kasvetaan.:) Hb mitattiin ekaa kertaa ja se oli 105 (muistaakseni, en yhtäkkiä löytäny sitä neuvolakortista..)

Vierastaminen/eroahdistus, Elli vierasti 6kk:n kieppeillä ihan kamalasti, sen jälkeen ei enää suuremmin.. Eroahdistusta ei ainakaan vielä ole suuresti, toisaalta vaikea sanoa, kun on muutenkin niin mun perään..:)

Meillä muuten on alotettu männä viikolla hapanmaitotuotteet viili, piimä ja raejuusto.. Piimä ei uppoo, muut kyllä..:)Ja neuvolantäti käski alotella muut maitojutut ennen 1-vee neuvolaa..

Täältä kanssa tsempit yökukkujille!!! Jaksuja!!!

Sofi ja Elli 10kk
 
sofi12 Kiitos! :) :heart:
Teillä on Elli saman painonen, kuin meijän Nelli. :) Elli on 1,2cm lyhyempi, joka ei oo tosin paljoa. Rupesin äskön kattelemaan, et samalta näyttää paino, ni oli pakko kirjottaa. :) Ja neideillä kuukausi ikäeroa. :D

Ja nyt on kyllä pakko hyökätä sängyn puolelle. Oon nyt kyllä ihan halki, puhki, poikki. Ihana raskaus. :)

Susanna#1 & Nelli-Maria 9kk.
 
Meilläkään ei tosiaan oo tuota 10kk neuvolaa vaan vasta 1v seuraavan kerran. Eipä siinä, ei mulla mitään mieltä askarruttavaa oliskaan niin turha käynti olisi :)

Mekin ollaan aloteltu noita maitotuotteita mutta ei kauhean vastaanottavainen ole, varsinkin viili oli aivan järkyttävän pahaa likan mielestä...ainoastaan raejuusto kelpaa joten kuten. Vinkkejä kuinka saisi maistumaan? Ja miten tuon normimaidon kans olette ajatelleet aloitella?

Uusia taitoja ei nyt hetkeen olekaan tullut, paitsin nousee polvilleen mutta ei vielä selvästikään uskalla yrittää seisomaan. Tuo on vähän sen luontoinen näköjään ettei tee mitään ennenkuin osaa sen kunnolla eli luultavasti lähtee kävelemäänkin siten että se onnistuu sitten heti. Nuorin pikkuveljeni oli aikanaan samanlainen.

Vierastaminen, meilläkin se pahin jakso oli tuossa 6-7kk ikäisenä. Kyllä vieläkin menee suu mutrulle jos joku vieras änkeää ihan iholle kun likka on juuri herännyt tai väsynyt. Ja sitä on nyt tehnyt että kun olen ollut poissa ja tyttö on isänsä kanssa niin kun olen tullut takaisin niin alkaa kauhea kiukku ja mun perään itkeminen vaikka siis mun poissaollessa on ollut ihan normaali iloinen itsensä. Siis aivan TODELLA rasittavaa...toivottavasti menee tämä vaihe nopeasti ohi.

Yöt menee edelleen likan osalta niinku ennenkin, eli menee nukkumaan n. 20.30 ja herää 8-9 välillä, ei siis herää yöllä. Itsellä vaan ollu taas jo pidemmän aikaa unettomuutta, herään 3-4 välillä yöllä enkä enää saa unta. Aivan perseestä...

Niin joo ja Susannalle onnittelut!!

Wera ja tyttö 4 pvän päästä 10kk
 
Onnittelut Susannalle. :) Pieni ikäero on lapsille varmasti ihanaa etenkin sitten kun ovat jo isompia.

Meillä poika on ujo ja vierastanut jo reilun kolmen kuukauden iästä lähtien. Ei paljon vieraille hymyillä :-D Mut onneks kotosalla on nauravainen ja tyytyväinen poika.
Eroahdistusta on juuri niinkuin Werallakin. Eli kun olen poissa niin ei mitään ongelmaa. Mut auta armias sitä puntissa roikkumista ja mukinaa kun tulen takas kotiin.

Meillä poika kontannut 7kk iästä lähtien ja nyt kävelee pieniä matkoja ilman tukea. Kiipeää portaat ja kurottelee tavaroita hyllystä jne. Oon miettiny et voisko ne univaikeudet öisin johtua tosta vilkkaasta liikehtimisestä... Ceeceellä tais olla pojan kanssa saman suuntaista meininkiä eli liikkuu paljon ja öisin heräilyä..?

10kk neuvola mitat 8560g 72.6cm ja 47cm. Syö kuin hurja mut kuluttaa vissiin niin paljon ettei paino meinaa nousta. Rypsiöljyä suositteli annettavaksi puuron seassa. Paino käyrällä jo toistamiseen lasku suuntainen.

Ja ne yöt... heräilee ihan tosi monta kertaa. Joskus nukkuu kolmekin tuntia mut pääosin tunnin välein. Kuukausi on nyt unikouluiltu ja ens yönä otan takasin viereen. Voi olla että mennään ojasta allikkoon... mut pitää kokeilla :-D kiitos tsempeistä!

Meppim ja poika pian 10kk
 
heippa.
meillä ei vierasteta ja se oli toosii outoo neuvolatädin mielestä!!! mut ei meillä kukaan oo joten ihan normaalia... ja eroahdistuski iskee vaan väsyneenä jos näkee,et lähen ulko-ovesta.

Wera ootko ihan tavan jugurttia antanu maistaa? se kuitenkaan ei oo niin happamaa ku viili.
mä alotin ihan kuppin laidalta antamaan lehmänmaitoo. sillon kuitenki suurin osa vielä valu leualta ;-) nyt annan juoda niin paljo ku haluaa.
toinen kikka on lantrata korviketta aluksi ihan pikkumäärällä ja n. viikon päästä sit lisätä määrää. mähän periaattees voisin jo kokonaan jättää korvikkeen pois,mut joku piru olkapäällä laittaa aina ostamaan uusi satsi... jotenki sit "ei oo enää vauvaa" kun siirtyy normi maitoon.

ollaanha me puhuttu,et jos tuos parin vuoden päästä (jos luoja suo) kokeiltas vielä yhtä. mut sekään ei oo enää niin helppoo ku mullaki ikää sitten melkein 40 :headwall:

heppajutut on in kun oman mussukat on kotona. tänä aamuna kävin tunnin lenkin pyörähtääs tuolla "mettillä". aurinko paisto ja linnutki laulo. ne on niitä elämän hetkiä...
 
Wera, meillä neuvolantäti ohjeisti tuohon maidon aloitukseen seuraavasti: Eka korvikkeen sekaan 20ml ja päivän parin päästä 40ml ja siitä sitten määrää nostamalla pullossa onkin vaan tavallista maitoa.. Noin mä meinaan aloittaa, mutta koska meillä ei oo mistään tullut mitään oireita, niin aika nopeaan tahtiin..
Viili(maustamaton) meillä uppoo niin, että laitan mukaan hedelmäsosetta.. Piimä alkoi maistua viikon sitkeän yrittämisen jälkeen..:)
Sofi
 
Ostin luonnonjogurttia ja jotain sellasta Valion missä ei oo lisäaineita ja vähemmän sokeria ja sekoitin niitä keskenään niin jotenkuten sain sitä vähän menemään mutta ei sekään järin hyvää näyttänyt olevan. No, pitää vaan sitkeästi yrittää jos ottaa aikaa tottua makuun...

Samoin pitäis jo pikkuhiljaa saada menemään alas jotain omatekoistakin ruokaa kun ei tuolle kelpaa kun kaupan soseet, on niin turhauttavaa kun tekee itse likalle jotain ja sit kuitenkin se päätyy koirille ja pitää antaa purkista joka tapauksessa että saa mahansa täyteen. Tähän kellään vinkkejä?

Tosi nopeeta kyllä menny kohta jo ensimmäinen vuosi vaikka sillon alussa tuntui että eihän tuo kasva ikinä :D Työtkin alkaa mulla 3kk:n päästä, ärsyttää vaan kun hoitopaikasta ei oo kuulunu mitään ja kuulemma voi mennä niinkin että päätös tulee tyyliin 2 viikkoa ennen hoidon aloitusta...Olikos täällä muita jotka ei aio jäädä pitkälle hoitovapaalle?
 
Eilen olikin 10kk neuvola. Pituutta on nyt 75cm ja painoa 8,9kg. Mukavasti oli kasvanut kahden kuukauden aikana. Terveydenhoitaja testasi lattialla liikkumista ja miten toimii pallon kanssa. Lauralta testattiin pinsetti-ote ja mallikkaasti teki, vaikka aluksi näytti olevan vaikeaa. Hyvin häneltä kaikki roskat lattialta on suuhun tähän asti mennyt, joten en yhtään ollut yllättynyt taidosta.

Olemme pari kertaa kokeilleet viiliä ja ekalla kertaa se maistui hyvin, mutta toisella kertaa tuli vähän irvistyksiä ja puistatuksia. Eilen maistoi raejuustoakin yhden rakeen ja alun ihmettelyn jälkeen söi sen. Pitäisi kokeilla myös noita muita maito-tuotteita, mutta niitä pitäis ostaa tavallisina, koska minä käytän laktoosittomia tuotteita ja niitä ei suositella. Onneksi mieheni voi käyttää noita tavallisia, niin hän voi syödä aina nuo loput.

Oletteko te jo vaihtaneet autossa kaukalon istuimeen? Me olemme sitä harkinneet, mutta en tiedä kuinka tarkka tuo painorajoitus on. Kokeilin tänään Lauraa siihen seuraavaan ja ihan hyvin hän jo istui ja olkapäille menevät hihnat eivät menneet ihan hirveän korkealta. Jotenkin tuntuu, että meidän vauva ei ole enää niin vauva, kun hänet tuohon istuimeen laittaa.

Peppi1981 ja Laura 10kk
 
Meppim, juu meidän poika on aika kova pyörimään yöllä. Nyt on muutamat yöt menny ihan jees että heräilee 3-4 kertaa yös. Kuulostaa aika paljolta mut meille se on aika luksusta:D

Täällä ollaan maisteltu viilejä ja jogurttia. En ole uskaltanut paljoa antaa kerralla mutta 3-6 lusikallista näin alkuun eikä ole tullut mitään. Kohta antaa vähän enemmän ja katsoa tuleeko silloinkaan mitään.

Täällä on turvaistuin ollu jo hetken aikaa käytössä koska kaukalo oli aika pieni jo ja poitsu halus istumaan eikä tykänny olla makuu asennossa.
Poitsu ei kyl oikein tykkää turvaistuimessakaan olla. Ei tunnu viihtyvän autossa istua kököttämässä ollenkaan. Huutoa joka matkalla ainakin hieman.

Täällä kävellään nyt kunnolla. Kyllä vielä konttaakin mutta nyt tuo kävely sujuu aika hienosti ja kävelee jo pitkiäkin matkoja kerralla. Joskus vähän tasapaino heittelehtii mut sit takas pystyyn ja menoks:)

Juu-u. Täällä ollaan aikamoisessa paniikissa oltu viimesen viikon ajan. Menkat pahasti myöhässä:$ Itellä on kyl aika epäsäännölliset menkat mut nyt on kyl aikaa kulunu aika paljon edellisistä menkoista että pelottaa. Kumia ollaan käytetty joka kerta mut onkohan sitten pettänyt. Testiä tekemään sitten maanantaina.
En kyl todellakaan oo valmis uudestaan tähän touhuun. Viä saanu nukkuakka kunnolla ja muka pitäs alottaa uudestaan tää rumba. No maanantaina sitten näkee täytyykö alkaa järkeileen asioita. Toivottavasti ny viä ei tarvis.

ceecee ja poika kohta 10kk
 
Huomenta.

Ei hätiämitiä. Sieltä ne menkat kuitenkin alko!:) Tosin yli viikon myöhässä mutta kuitenkin. Joku härö tullu ku menkat noin myöhästyi.
Ja toisaalta ajattelen että jos ne ei ookka menkat että oonkin raskaana ja tulee jotain muuta vuotoo:D Ehkä ne on ne menkat. Toivottavasti.

Ei mulla muuta. Oli pakko tulla silti kertomaan iloisena että selvisin säikähdyksellä=) Mut nyt juomaan kaffetta.

Hyvää viikonloppua!
 
Onnea ceecee menkoista :D Itellä kans pari kk:tta sitten säikäytti mutta onneks oli väärä hälytys! Tosin jos olis vahinko käynyt niin keskeytykseen olisin menny...ei millään päin sopis nyt kuvioon uusi raskaus ja voi tosiaan olla ettei toista meille koskaan tulekaan.

Meillä on kans turvaistuin käytössä, meilläkin likka ei enää viihtynyt kaukalossa ja alko se jo olla aika nafti kun jalat tuli reilusti yli reunan.

Miten teillä muilla nukutaan päikkärit tällä hetkellä? Kun meillä on nyt pitkän aikaa ollu sellanen rytmi että ekat päikkärit n. 11-12 ja toiset n. 15.30-17.00 mutta nyt tuntuu että aina toisten päikkärien kans on melkosta rumbaa ennenku nukahtaa. Ajattelinkin että pitäiskö sitä pikkuhiljaa alkaa totutteleen yksiin päikkäreihin...olis varmaan sitä hoidon aloitustakin ajatellen järkevää.
 
Täällä nukutaan päikkärit 11-12.30 ja 15-16.30-17.00, noin suurinpiirtein.

Me ostettiin viime viikonloppuna turvaistuin ja nyt ois sitte totuttelua siihen sekä neidillä, että vanhemmilla. Alko tosiaan kaukalo jäädä pieneks täälläkin, joten parempi oli vaihtaa samantien. Ja hyvin on totuttelu mennyt, viihtyy hyvin.
Paikan päällä pähkältiin kahden välillä Cybexin Pallaksen ja Britaxin Evolva 123 Plus:in. Ja nyt meillä on sitte autossa Britax, seepra kuosilla.

Me ollaan pari kertaa annettu jogurttia pari lusikallista, mutta sen enempää ei olla vielä uskallettu antaa. Pitää varmaan vähitellen alkaa neitiä niihin totuttamaan, mutta jos nyt odotetaan, että tulee 10kk täyteen.

Neiti konttaakin jo mikä kyllä vähän yllätti meijät, koska ei kauheesti treenaillu konttaamista meijän silmien alla, tai sit treenas sillon ku ei oltu näkemässä. Melko nopeesti kumminkin tapahtu toi konttaamaan lähteminen. Ja tukea vastaan kävelee myös jonkun verran, mutta ei mitään kilometrin matkoja, kun ei oo tarpeeks tukia sit sillä matkalla.

Ja tää mamma on kipeillykin viimisen viikon, mutta nyt onneks alkaa menemään ohi ja ei ol enää kuin nuha kiusana. Ja kaikenlisäks kun oli kaikkia muita särkylääkkeitä, mutta ei tietenkään Panadolia, no nyt on sitte sitäkin.

Kohta puoliin me lähetään viemään Nelliä mun vanhemmille yökylään. Ei oo itseasiassa vähään aikaan ollut siellä, niin vähän jopa jännitän, että onko pientä ujoutta aluks, mutta katellaan.

Susanna#1 Nelli-Maria 9kk
 
Moi!
Meidän minimies nukkuu pääsääntösesti vain yhdet päikkärit, noin -10 välillä menee ja nukkuu pari tuntia. yöunille kun mennään jo kuudelta ;)

Mulla ois Ferrarin turvaistuin jo tuos olkkaris menossa autoon,pitäs vaan jaksaa asentaa se sinne. Oli kankaat pesussa taaperon jäljiltä. :p

Ollaan jo melkein siirrrytty lehmänmaitoon, yöksi saa vielä 50/50 sekoitusta. Muutenki syö samaa ruokaa kun muutki... Oon antanu ite napostella lihaa ym sormille sopivaa.

Liikkuu edelleen samoin kun mitä viimeks kommentoinu,tukee vasten lähes juoksee :LOL: ja nyt äitin kauhuksi sitte kiipeilee joka paikkaan!!! Yrittää sohvallekki,mut onneksi sen verran korkee ettei vielä polvee saa kunnolla ylös.

Pitäs mennä ruokkiin noi hepat. Tai siis päiväheinät nakata niille :whistle:
 

Yhteistyössä