~*~ Joulukuun tonttuset 2013 heinäkuussa! ~*~

Raisa: olen sairastanut vaikeaa masennusta jo monta vuotta. Esikoisen odotusaika ja syntymä tosin "paransi" mut lähes kokonaan, voin silloin paremmin kuin vuosiin. Nyt tässä odotusaikana olen masentunut tosi paljon lisää... enkä tiedä mitä tästä oikein tulee, melko epätoivonen olo. :( Eniten mua masentaa oma kroppa ja se, etten pärjää esikoisen kanssa kun sattuu niin saaaaatanasti joka paikkaan koko ajan :( En pysty liikkumaan kunnolla ja oon ihan surkea koko ajan... äh :( Toivottavasti sulla ei uusiudu synnytyksen jälkeen! Mutta varmasti tällä kertaa osaat jo seurata oloa ja saat apua sit ajoissa jos näyttää pahalta :)

Mahakipuja on mulla erilaisia: noita nopeisiin liikkeisiin liittyviä "repäisykipuja" jotka on kyllä tosi kamalia vihlasuja, mutta menee aika pian ohi ja sitten sellasia koko vatsan alueen kivistyksiä, ei ihan supistus mutta sellanen ahdistava tunne... ja ne voi kestää kauankin.

Katoin muuten tänään vaatekaupassa 50cm lappuhaalaria... voi luoja miten pieni voi joku olla!!!! Kääk siis, tuleeko meillekin tollanen rääpäle?! :D

Voikaa hyvin,
tömpsis ja persikkabanaani 18+4
 
  • Tykkää
Reactions: helena85
tömpsis , mulla aikalailla sama tilanne. Vaikeaa masennusta on tullut sairastettua nyt nelisen vuotta, ennen sitäkin jonkinasteista masennusta, mutta silloin sitä ei mitenkään diagnosoitu. Esikoisen raskaus paransi tilannetta tosi paljon, mutta nyt tässä toisessa raskaudessa on taas ollut melkoinen lasku mielialassa...

Tänään poksuu 13+0!

Judidi ja Venkula
 
Huomenta :) taas seuraillu päivittäin, mut kirjoittaminen sit taas jääny, no eiköhän sitä sitte rakenne ultran jälkeen tuu taas kerrottavaa enemmän, tuntuu ettei nyt vaan tapahdu oikein mitään. Mielentila virkistyny ja energinen, tulee kokkailtua ja leivottua jatkuvasti nyt kun ruokakin maistuu paljon paremmin. Huolestuttaa ja pelottaa viime yön jälkeinen kirkasvuoto, ei ainakaa valkovuodolta näytä tms. Neuvola lääkäri torstaina, eikai lapsivedet ole tihkunut pois :( mietin että soittaisin neuvolaan kysyäkseni vaan pitäisikö odottaa.

Princesssa & Papu 16+0 <3
 
Princessa; pelkäsin myös tässä lapsiveden tihkumista, en tiennyt hikoilenko vai valkovuotoa vai mitä ihmettä. Tein sitten sen testin...wc-paperia pöksyyn siteen päälle , eikä sitten tullut mitään. Sanoin myös neuvolassa asiasta ja täti sanoi että monesti valkovuoto vetistä raskauden aikana...mutta jos huolettaa kysy ihmeessä. ..ja ajattelin niin että jos lapsivettää se tihkuisi koko ajan..en tiedä olenko oikeassa.


18+5
 
Tömpsis, oletko saanut millaista apua masennukseen? Tosi kurjaa, jos se aina vaan jatkuu. Itselläni se kesti myös muutaman vuoden, mutta "paranin" (niin kuin masennuksesta nyt voi parantua) terapian avulla. Olo on ollut muutaman vuoden ihan hyvä ja "normaali", mutta siitä huolimatta tämä raskaus vähän pelottaa, kun tiedän, millainen vuoristorata on vielä edessä.

Olet ihan oikeassa, että fyysiset kivut pahentavat oloa tosi paljon. Oletko saanut niihin mitään apua? Fysioterapiaa, hierontaa...? Minulla on lapsi jo niin iso, että pärjää itsekseen, eikä selkäni ole niin kipeä kuin sinulla, mutta silti olo tuntuu tukalalta. Symppaan siis tosi paljon :hug:

Sinulla on kuitenkin sellainen tosi hyvä kokemus, että esikoisen syntymä helpotti oloa tosi paljon. Varmasti myös tällä kertaa se helpottaa ensinnäkin fyysisesti ja toisekseen äitiyshormonit tuovat taas hyvän olon :heart: Koeta sinnitellä siihen saakka, äläkä ota liikaa stressiä siitä, että et pysty toimimaan samalla tavalla kuin ennen raskautta. Vaikka sanotaan, ettei raskaus ole sairaus (tämän on keksinyt joku, jolla kaikki meni putkeen ovulaatiosta synnytykseen!!), niin se tuo kuitenkin monille kaikenlaisia vaivoja. Raskaus on hyvä syy ottaa rauhassa ja pyytää niin paljon apua kuin voi. Varsinkin silloin, kun on sellainen tilanne kuin sinulla.

Ihan varmasti helpottaa, kun saat vauvan syliin! Jaksamista! :hug:
 
Pikainen kommentointi:

Pohjoistuuli: Olenkin ihmetellyt miten ne jossain ohjelmissa, nelosia vaikka odottavat äidit, tietää, että tuossa on vauva A, vauva B ja tässä vauva C ja D :D mutta ehkä se todella on niin, että erotat ne sitten, kun ovat isompia, ihanaa, jännityksellä seuraan :D

Princessa: Itselläni ainakin aika runsas tuo kirkas/vaalea vuoto aina raskausaikana, se on oikeastaan sellainen mun outo raskausoire, joka alkaa ensimmäisenä (tämän perusteella saatoin siis päätellä, että olen raskaana, eli viikoilla 4-5) ja jatkuu ihan raskauden loppuun saakka. Joskus saattaa ihan jonkin verran "holahtaa" reilummin, mutta en sitä oikeastaan pelästy enään, koska viime raskaudessa sama homma! En oo moista kuullut muilta, mutta hormonit tekee eri juttuja eri ihmisille :)

Masiksen kanssa painiville: ymmärrän (ainakin melkein) teitä, mieltä on hankala, ellei mahdoton hallita aina. Itse paniikkikohtauksista ja sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivänä/kärsineenä tiedän, miten joskus voi ahdistaa.

helena85 ja tirpana 18+5
 
Moikka!
Mä en ole käynyt täällä koko kesänä ja olin jo varma että kaikki ovat siirtyneet fb:n. Kiva että olin väärässä. :) En jaksanut lukea koko ketjua läpi mutta huomasin uusia tulleen ja SaaraW:n huolen pienokaisestaan. Tervetuloa kaikille ja paljon tsemppiä SaaraW:lle. :hug: Lepoa ja sitä ruokaa jonka voit syödä! Lääkärit tietää mitä tehdä.
tömpsis Muista pyytää apua ajoissa! Vaikka perhetyöntekijä vain joisikin kahvia voi sekin antaa perspektiiviä ja helpottaa sinun oloasi. Kuitekin, henkinen tuki sinulle on se tärkein, ei pyykit tai siivous. Mitään kontaktia ulkopuolelle ei kannata torpata etukäteen. Jos ei sulle muuta siitä vierailusta jää käteen niin ainakin saat muuta ajateltavaa, olkoonkin sitten niin että perhetyöntekijän mollaamista. :)

Omanapa: Ei näy edestä päin, mutta näkyy takaa ja näkyy sivulta. Masu on keskellä ja vyötärö on edelleen paikoillaan. Olen tosi tyytyväinen koska olen tässä elämässä nähnyt muunkinlaisen vartalon peilistä katsoessani. Vaivoja ei ole, mitä nyt vauhtia on pitänyt hidastaa. Lisäksi huomaan että iho kuivuu ja olen nuutuneempi, joten täytyy nostaa Tyroxinia. Vauva potkii, olen tuntenut sen jo viikolta 12 alkaen ja juhannuksesta lähtien ovat potkut tuntuneet läpi isänkin käteen. Melkoinen futarin alku. Muuten tänne ei kuulu mitään sen kummempaa. En ole edelleenkään ihan tajunnut että olen tosiaankin raskaana. Ajoittain unohdan tilanteen edelleen ja yritän ottaa aurinkoa mahallaan tms. Ruokavaliosta toki huomaa eron normaaliin, kun lihakin pitää olla kokonaan kypsää, enkä voi juoda viiniä ruoan kanssa. Lisäksi karkit tulivat viime yönä huolella ylös. En ole voinut syödä karkkia juuri ollenkaan mutten ihan osannut odottaa oksentelua. Yök! Nyt vähän heikottaa mutta kyllä se varmaan tästä. :)

Hyvää kesää kaikille!

Vanamo+ Tintti 19+0
 
Kiitos kaikille tsemppauksista :)

Raisa: olen käynyt aikaisemmin kolmisen vuotta terapiassa, mutta en koe siitä olleen juuri hyötyä. Toivotaan, että vauvan syntymä piristää taas, kunhan jotenkin selvittäisiin sinne asti. Keskusteluapua on tarjottu nyt neuvolan kautta, mutta ei se puhuminen varmaan paljon auta kun syy on noissa fyysisissä vaivoissa... tai no, ehkä pitäisi oppia olemaan vähän armollisempi itselle... : / Eilenkin itkin hysteerisesti sitä kun sattuu vaan koko ajan, enkä pärjää lapsen kanssa :( Mies joutuu olemaan kotona tosi paljon eikä se helpota mun oloa, että meidän rahatilanne on mun takia niin surkea :( En ole saanut mitään apua noihin fyysisiin vaivoihin. Jos vatsakipua valittaa niin käsketään ottamaan iisimmin, mutta eihän se ole enää mahdollista :headwall: Pelkään jo etukäteen niitä päiviä kun olen tytön kanssa kahdestaan, kun tiedän miten kovat kivut sellaisina päivinä vaivaavat jatkuvasti :ashamed:

Judidi: :hug:

Princessa: mä pelästyin esikoisen odotusaikana kanssa tuota vetistä vuotoa, se taisi olla hikeä hellepäivänä tai ihan vaan valkkaria, mutta kävin kuitenkin sairaalassa näytillä. Ne tekevät siellä sellaisen testin vanupuikolla, että näkee onko lapsivettä vai ei. Neuvolaan jos soittelee niin eiväthän ne puhelimitse mitään oikeasti tiedä, mutta varmasti osaavat lohduttaa, että vetinen valkovuoto on kyllä aika yleistä. Lapsivesi taitaa olla sellaista vaaleanpunaiseen vivahtavaa?

Vanamo: haha :D saisinpahan jotain motkotettavaa :D :D no joo, hyvä idea, mutta mä en halua siivota hullun tavalla sen takia, ja sitten olisin taas aivan poikki katki rikki.

palaillaan taas :) voikaa hyvin,
tömpsis ja persikkabanaani 18+5
 
Tömpsis, oletko varma, ettei keskustelu silti auttaisi? Peesaan Vanamoa siinä, ettei siinä mitään häviä :) Joskus saa tosiaan sitä perspektiiviä, itselläni auttaa jo se, kun toinen sanoo vaikka että kokemani tunteet ovat yleisiä. Jos keskusteluapu on hyvä ammattilainen, hän osaa tehdä härkäsestä taas kärpäsen.. Ja, todellakin, minua on keskustelu auttanut nimenomaan olemaan itselleni armollisempi. Kukaan ei ole sinua kohtaan vaativampi kuin sinä itse!

Selkävaivoihin mulla on auttanut Selkäliiton jumppa-, venyttely- ja rentoutusohjeet (löytyy googlaamalla). Ei ole liian raskaita ja niillä voi aloittaa ihan varovasti. Samoin tyyny jalkojen välissä yöllä (juu, jo tässä vaiheessa. Viimeksi tarvitsin vasta joskus seitsemännellä kuulla.) Vatsakipuihin voi tietty olla vaikeaa löytää apua.. Panadol ei varmaan auta? Ihanaa, kun sinulla on sinua tukeva mies. Älä huolehdi liikaa rahasta, tärkeintä on sinun ja vauvan terveys. Lapsi tuo sitten rahan tullessaan, eikös sitä niin sanota? :)
 
  • Tykkää
Reactions: helena85
Saaralle tsemppiä <3
Pohjoistuuli joko on tiedossa vauvojen sukupuoli? varmaan useammin ultria sielä? :)

Ite kirjottelen fb:stä huolimatta myös täälä :) Tykkään molemmista!
Täälä on viikko sitte ekat liikkeet tuntunu ja nyt kyllä möyrii jo kovasti, tuntuu ihan istualleenki tosi hyvin, epäilystä ei oo.. tosin onhan tämä jo kolmas :) Nyt viikkoja 15+1
 
Unohdin viimeksi SaaraW:lle kirjoittaa voimia. :hug: Toivottavasti jaksat tulla kertomaan kuulumisia. Olitko eilen käymässä siellä lääkärissä/ultrassa? Toivon koko sydämestäni, että kaikki olisi hyvin.

Mä menin lukemaan tota marraskuisten ketjua jostain syystä, ja siellä on tullut nyt tosi paljon huonoja uutisia, ihan kamalaa, alkoi aivan itkettää. :'( Kyllä sitä vain saa olla niin kiitollinen, kun itsellä on kaikki hyvin tällä hetkellä. Kaikki on niin arvaamatonta, ei ikinä tiedä mikä kulman takana odottaa, pitäis osata nauttia joka päivästä.

Mullakin noi mahakivut on ollut sellasia esim. ett kun käyn pissalla ja rakko tyhjenee, niin tulee sellanen kipu tonne alavatsaan, ikään kuin kohtu painais virtsarakkoa tms. niin etten pystykään pissaamaan rakkoa tyhjäksi... mulla oli ihan samoja tuntemuksia esikoisen odotusaikana näillä samoilla viikoilla, joten en oo huolissani. Sit mulla tuntuu epämääräsiä kipuja alavatsalla välillä töissä esim. kun oon nostellu jotain raskasta. Sit vasemmassa nivusessa tuntuu vihlovaa kipua (tota mulla oli esikoisenkin raskaudessa) ja silloin nivuset ja alaraajat ultrattiin kaks kertaa kun epäiltiin laskimotukosta, ei sitä ollut.

Tänään tuntui vauvan potkut ekaa kertaa kun seisoin. :) Ja istuessa tänään töissä tuntui oikein kunnon potkuja, melkein otti kipeää. :D

Tänään oli myös mulla kolmas neuvola. :) Kaikki oli hyvin... Painoa oli tullut viime kerrasta +447g/vko ja yhteensä on nyt koko raskauden aikana tullut 1,5 kg. Paljon vähemmän mitä esikoisen raskausaikana näillä viikoilla. :) Kohdunpohjan korkeus mitattiin myös ekaa kertaa, se oli 15 cm, sekin oli pienempi mitä esikoisen aikana oli näillä samoilla viikoilla. Verenpaine oli hyvä ja pissa puhdas... liikkeiden kohdalle merkattiin "+" kun oon niitä tuntenut. :) Ja vauvan sydämen syke kuului myös oikein vahvasti pienen etsinnän jälkeen, se oli 145.

Nyt maha on vähän arka, melkein kipeä, kun terkka paineli sitä niin kovaa, kun etsi niitä sydänääniä. :|

Tsemppiä kaikille! :)

Merve ja masuvauva 18+2
 
Jeccika - sukupuolet ei ole vielä tiedossa. Takana on vasta np-ultra. Rakenneultra on 25.7. ja toivottavasti sen jälkeen ollaan viisaampia. Mä oon ymmärtänyt, että rakenneultran jälkeen käyntejä on 2-4 vkon välein Kättärillä. Siellä sit varmaan ultrataan jne. tutkitaan muutenkin. Noihin käyntimääriin vaikuttaa kai paljon se, että onko omat vai yhteiset istukat, suonikalvot ja vesipussit. NP-ultrassa näytti, että olis omat istukat ja vesipussit.

Pohjoistuuli + tuplat 17 + 4
 
  • Tykkää
Reactions: Jeccika
Princesssa mulla on kanssa välillä noussut sydän kurkkuun, kun tuota kirkasta nestettä tullut välillä reippaamminkin :/. Mutta neuvolantäti selitti, että raskaana limakalvot herkemmät ja niin saattaa valkovuotokin muuttua.

SaaraW:lle toivotaan kaikkea parasta ja toki muillekin ketkä on kohdanneet vastoinkäymisiä raskaudessa :heart:

Sain muuten tänään kunnon "happopöllyt" naamalle. Hetken aikaa särki keuhkoja, nenää, suuta ihan älyttömästi ja vieläkin nenä vähän "arka". Pelottaa hirveästi nuo kemikaalipöllyt, että voiko ne aiheuttaa jotakin tuolle pienelle..? Kuitenkin luulisi, että happohäyry haihtuu nopeasti ja olin siinä pöllyssä noin 2 sekuntia. :eek:

Muutoin tänne kuuluu hyvää, pikkunen liikkuu kamalasti ja pariviikkoa tuntunut jo liikkeitä :). Neuvolassa oli kaikki arvot kohdallaan ja painoa ei ole tullut vielä lisää (itseasiassa vähän tippunutkin).

Cherry ja jouluystävä 17+4
 
Eilen oli toinen neuvolakäynti, sain kuulla ne ihanat sydänäänet! Kylläpä se kovaa tahtia pamppaili, 153 tais olla pulssi. Verenpaine oli hieman koholla joten sitä pitää nyt käydä mittailemassa kahen viikon välein. Oon melko huoletta syöny sipsejä yms et kai pitäis ne sitten jättää.. Nyt alkaa loma huomenna niin jaksaa muutenki kiinnittää enemmän huomiota siihen syömiseen, töissä kun tulee syötyä vähä mitä sattuu kiireessä. Painoakin on tullut koko aikana 3 kiloa lisää.. Eipä oo paljon tullut urheiltua vielä, olo ollut melkoisen huono kuitenkin. Nyt olis kyllä taas energiaa ja tosiaan lomalla sitte sitä aikaakin enemmän :) kuukausi kotosalla ja Suomeenki tullaan käymään 10 päiväksi!
Yritin neuvolalääkäriltä kysellä, että mites toi hemoglobiini, oon ollut melko väsynyt vieläkin. Se vaan vastas et on hyvä viel et katotaan sitä sitte myöhemmin, et ei tarvi rautaa ottaa lisää. Ihmettelin vaan, että viimeksi se on mitattu melkein 2 kuukautta sitten et onhan se saattanu tässä ajassa tippua kuten monella tippuukin raskauden puolen välin tienoilla. Jospa sitä ottais silti vaikka joka toinen päivä hieman lisää rautaa ja kattoo et jos olo paranee.

Tasan kaksi viikkoa rakenneultraan, ihanaa. On ihan poikaolo ja tuntuu, että kaikki kaveripiiristä ovat saamassa poikia nyt. Muutama vuosi sitten kaikki saivat tyttöjä. Eipä sen niin väliä kumpi sieltä tulee, jotenkin vain asennoitunut jo että pienen vilkkaan pojan sieltä saan :) katsotaan ;)

Pissalla pitää käydä välillä jopa puolen tunnin välein. Töissä se on melko hankalaa, oon yksin töissä kahvilassa niin ei oo ketään joka vahtisi sen aikaa.
Viime yönä heräsin toista kertaa jo vessassa käymään ja alaselkää juili niin kamalasti että melkein itku pääsi.. En tiedä mistä johtui. Aamulla ei kivusta tietoakaan enää.
Mutta muuten kaikki hyvin, ei veristä vuotoa koko aikana ja pahoinvointia enää ihan satunnaisesti. Josko se keskivaiheen hyvä olo ois päässy yllättämään ;)

Suvi & Saltarin 17+6, huomenna poksuu!
 
Mä en vaa löydä niitä sykkeitä tolla minidopleerilla vaikka neuvolassa ne kuulu viime viikolla ihan helposti.

Oon vähän naureskellut mun olemattomalle mahalle. Siis mulla ei näy juuri mitään. Pieni makkara. Ja se tukee tätä mun epätodellista fiilist entisestään. Mä toivon etten hirveesti kasvais et jaksaa kuukauden päästä ulkomailla tallustella ja nauttia.

15+3
 
Joanna78: Mulla on yksi 9 cm kohdunulkoinen myooma. Iso siis. Löydettiin varhaisultrassa yksityisellä. On vasemmalla puolella, eikä paina kohtuonteloa. Tietämättömyys tässä eniten stressaa, eli vaikuttaako raskauteen ja synnytykseen? Miten raskaus on siihen vaikuttanut?

Lääkäri sanoi, että äitiyspolikliniikan seurantaan, mutta ei muuta sanonut, että loppuvaiheessa voi olla kovin kivulias, ja käski hoitaa pois ennen seuraavaa raskautta (Ikää 42 ,joten huumorimiehiä tämä lääkäri). Sanoi, että raskauduin "kalkkiviivoilla" sen myooman takia. En ole mitään tuntenut ennen raskautta, nyt on vähän aristaa joskus vasemmalta puolelta.

Istukka on etupuolella. En tiedä onko vauva vielä liikkunut. Olen ollut tuntevinani jotain, mutta mene ja tiedä... Jostain luin, että istukka edessä voi vaimentaa liikkeiden tuntemista.

Rakenneultra on sitten 8.8. Ja sitä lähetettä siis odotan äitiyspolille, kun lääkäri oli sen ekalla kerralla unohtanut lähettää .

HANNE70 16 + 0
 
Heipsan !
Lueskelin täälä, että joku sanoi että oli ravannut vessassa puolentunnin välein.. täällä sama :D Iltasin varsinkin, nouset pytyltä ja kävelet sänkyyn takasin ni täytyy heti mennä takasin vessaa, eikä millää kerralla tuu vaan lirua :LOL: On hieman ärsyttävää kun tätä jatkuu niin kauan kunnes päätän että en nouse enään :D ja päivällä saa kyllä kanssa käydä usein, sellaseen kauppaan turha mennä missä ei oo vessaa.. ellei käy pikaisella kauppareissulla ja just ennenku astuu kotiovesta ulos niin käy vessassa :D

Tänään oli neuvola ja tätsky otti sydänääniä. Vauva oli erimieltä tätin aikeista :D pikkunen meni heti karkuun kun sydänäänet löytyi ja potki vain doppleria. tätsky totesi vaan että ''jo on vikkeljä ja vilkas kaveri, vähän pidemmän sydänäänen olisin halunnut ottaa, mutta toisella näyttää olevan niin kiire.'' :LOL: mutta saatiin sydänäänet silti kuunneltua, jokseenkin siihen meni aikaa :D

Ostin myös meidän vauvalle Tampereen Sokokselta suomi aiheiset tuttipullot ja tutit. ;) Koska vaavin isi on ilves fani ja äiti tappara niin ei voi sellasia ostaa, niin Suomi leijonat on sitte ratkaisu :D

Neyski 17+4
 
  • Tykkää
Reactions: helena85
Mukavaa kun on tullut uusia, tervetuloa :)
Tota vessassa ravaamista on täälläkin, ja varsinkin nukkumaan mennessä. Pakko käydä jatkuvasti. Ja sehän pahenee vaan loppua kohti ;)
Ne liikkeet, nyt on muutaman päivän tuntunut kunnon potkut. Eilen tuntui jo käteen kun piti kättä vatsalla :) Alkaa olemaan kirpulla voimaa :heart:
Tasan viikko enää rakenneultraan, tuntuu että kovin aikaisin se nyt on mutta eipä tuo haittaa jos kaikki tarvittava saadaan jo tutkittua.
Hyvää vointia kaikille.
syyselo ja kirppu 17+5
 
Heippa,

mun RU 7.8. on näköjään jäänyt listalta pois..

Liikkeitä täälläkin tuntuu, on tuntunut jo monta viikkoa, mut tosi hentosia, pieniä, ei mitään kunnon potkuja! Eikä tosiaankaan tunnu kädelle mahan läpi. Yleensä kerran, pari päiväs tuntuu. Johtuu varmaan siitä noin heikot liikkeet kun on istukka edes? Molemmilla aikasemmilla kerroilla ollut takana, niin on tuntunut kyllä enemmän. Onko kokemusta, missä vaihees on tuntunut liikkeet kunnolla ja potkut selvästi kun istukka ollut edessä?

Hih, ajattelin että teen noita hankintoja sitten vasta rakenneultran jälkeen.. Noh kuinka ollakkaan hain eilen kaukalon ja vaunut on alustavasti varattuina :D Mutta toi kaukalo oli kyllä oikee löytö, viime vuoden mallia ja jalustan kans, sain tosi halvalla käytetyn :) Vaunutkin tosiaan on nyt sit käytetyt, jos noi otan mitä oon katellu. Aluks ajattelin hommaavani uutena, mut on niin paljo muutakin ostettavaa isoa tavaraa täs lähiaikoina sekä vauvalla että lapsille, niin aattelin suopua sitten käytettyihin :)

Taas lähempänä puolta väliä, enää kolme viikkoa! :)

Onko teillä ollut mitään ruokahimoja? Itse lähinnä ihmettelen, kun on tullut syötyä aika terveellisesti, kasvispainotteista ruokaa, karkkia ei tee mieli (normisti syön useemman kerran viikos) eikä oikein muitakaan herkkuja tee erityisemmin mieli. Suklaatakin ehkä yhden levyn syöny koko aikana! :O Joo tiedän että vielä luultavasti tulee ne ajat kun tekee noita mieli, syksyn pimeys.. :D

Tafgu, POKS 17+0
 
Viimeksi muokattu:
helena85 miten olet päässyt yli sosiaalisten tilanteiden pelostasi ? Minulla sama ongelma ja olen vasta nyt vauvan tulon myötä uskaltanut siitä neuvolassa mainita. Päätin että nyt tai ei koskaan, pitää laittaa elämä hyvään kuntoon! :) Missä asioissa se rajoitti sinua ja kuinka paljon? Harvoin tulee vastaan muita sos.tilanteiden pelosta kärsiviä, joten siksi paljo kyselyttää :D Ei ole pakko tietenkään näihin vastata.

Kiva huomata ettei ole yksin tämän vaivan kanssa! :)

saanu ja mahan asukki 18+2
 
saanu: mullakin on joskus toi diagnosoitu, sekä paniikkihäiriö ja ahdistuneisuushäiriö ton masennuksen lisäksi. Mulla helpotti sos.tilanteiden pelko tosi paljon raskauden aikana ja sen jälkeen :) Vauva jotenkin vie huomion pois musta, niin osaan olla paljon rennommin ihmisten ilmoilla tai silleen. :) (mä vaikutan kaikkien mielestä nyt ihan kahjolta kun kerron täällä kaikkia sairauksia :D yleensä en niistä juuri huutele. :ashamed:) Ootko saanu neuvolasta apua?

Tafgu: mulla oli suolakurkku, ja vain Lidlin suolakurkku, tossa vähän aikaa sitten. Kismettiä oli kans pakko saada pari kertaa mut ei oikein "himoja" oo muuten ollut. Ja noikin on tainnu mennä jo ohi. Mansikoita oon vetäny kyllä joka päivä :)

Cherry: oo varovainen kemikaalien kanssa! Oletko töissä altistunut vai missä noin kovasti pöllähti? Kyllä työpaikalla pitäisi päästä raskauden aikana pois haitallisten aineiden luota, mutta eipä päde joka työpaikalla... |O Tuskin kuitenkaan tollainen yksi pöllähdys on kauhean vaarallista, riippuu tietty kemikaalista!, enemmän varmaan haittaa on pitempi aikaisesta altistuksesta. Käy juttelemassa vaikka luottamusmiehen kanssa asiasta.

Voikaa hyvin,
tömpsis ja persikkabanaani ihan kohta 19+0 :)
 
tömpsis: Neuvola tätsy kyseli paljon haluanko jutella psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa asiasta, mutta en koe miten se tilannetta helpottaisi minun tilanteessa. En pidä vaivaa mitenkään salaisena, jos joku sattuu puhumaan asiasta tai kysymään. En toki huutelekkaan sitä kaikille. Tässäkin vain siksi että huomasin jonkun muun kirjoittaneen asiasta :) Neuvolan terveydenhoitaja on aivan ihana, kun ymmärtää ja kuuntelee minua tässä asiassa. Minun sos tilanteiden pelko rajoittuu puhelin soittoihin ja esiintymis tilanteisiin. Tämänkin terkkari on ihan ilman sanomista huomioinut siten että soittaa miehelleni jos vaikka neuvola aikaa joutuu siirtämään. Sovimme että raskauden jälkeen minun tulee keskustella lääkärin kanssa, mahdollisesta lääkityksestä.. Olen kanssa huomannut että vähän on oireet rauhoittunu, raskauden edetessä :) Toivotaan että pysyisikin näin!
 
Heippa pitkästä aikaa, oon ihan jumahtanut tonne fb:n puolelle... Täällä käyn lukemassa juttuja välillä mutten jaksa kännykällä kirjoitella, nyt kerranki koneella! :)

Masennuksesta teillä ollut puhetta. Mä olen sairastanut vaikeaa masennusta psykoottisilla oireilla 5 vuotta, alkoi esikoisen syntymän jälkeen ja paheni kun kuopus syntyi, 4 vuotta sitten oli pahin hetki josta en itse muista mitään mutta tarina tiedossa kyllä, pahoja psykoottisia hetkiä jolloin näin asioita mitkä ei ollut totta, elin muutenkin hyvin epätodellista elämää valvoen kaikki yöt vahtiessa vauvaa ja hinkatessa vessoja ja samalla suunnittelin hautajaisia vauvallemme valmiiksi kun ajattelin etten jaksa niitä suunnitella sitten kun vauva kuollut, olin täysin varma kuolemisesta, se ei ollut pelko, en siis hetkeäkään pelännyt asiaa, odotin vain, missään vaiheessa en vauvalle vaaraksi ollut, yritin kyllä kaikin voimin häntä hengissä pitää ja ramppasin terveen vauvan kanssa lääkärissä koko ajan. Onneksi se pahin laukesi nopeasti kun akuuttihoito alkoi. En osastolle joutunut, miehelle kirjoitettiin sairaslomaa että oli kotona mun kanssa ja hoitaja kävi akuuttipolilta meillä kotona ja me käytiin polilla lääkärin luona vähintään kerran viikkoon. Ei tosiaan onneksi kauaa kestänyt kun siihen neuvolan kautta puututtiin ja asiat eteni ihan älyttömän nopeaa, jo seuraavana päivänä olimme akuuttipolilla, edellisen illan istuimme psykiatrisen sairaalan perhehuoneessa lasten kanssa. Nyt viime maaliskuussa (ennen kuin tiesin raskaudesta mitään) päätimme ton 5 vuotta kestäneen hoitosuhteen psyk.polille. Mulla ei siis noita psykoottisia oireita ole ollut ton pahimman jälkeen kertaakaan. Masennus on välillä pahentunut, mutta keväällä oli jotäysin selkeä ja terve olo, ei mitään masennukseen viittaavaakaan enää. Lääkitys jäi mikä oli tarkoitus tässä syksyllä vähentää ja sit ens kesään mennessä kokeilla lopetusta kokonaan. Mun lääke on melko uusi niin siitä ei paljoa ole tietoa raskauden aikana niin on huolettanut aikamoisesti... Eilen kävin tossa psyk.polilla kun neuvolalääkäri pisti sinne uuden lähetteen. Lääkäri polilla totesi että siitä ei nyt sit olekkaan pitkä aika kun viimeksi nähtiin. Uusi psyk.hoitaja kun vanha siirtyi toisiin hommiin. Sovittiin että jatkan lääkkeen syöntiä viikolle 25 asti ja sit tiivistetään polikäyntejä ja tuetaan vointia niin jos näyttää että olo menee huonommaksi. Oon ollut nyt hirmu vihainen ja itkuinen, mutta en tiiä johtuuko raskaudesta vai lääkkeen vähennyksestä. Mua ottaa päähän taas käydä siellä kun olin siitä jo eroon päässy, tuli sellanen olo että mä istun siellä odotustilassa varmaan vielä mummonakin jos niin kauan elän... :/
Tää nyt oli ihan omaa napaa tästä aiheesta mutta voimia kaikille masennuksen kanssa painiville :hug: Tämä vaikuttaisi aika yleistä olevan. Ja tästä selviää hengissä jos ottaa apua vastaan :heart: Mä kuuntelen mielelläni ja autan parhaani mukaan jos joku vertaistukea haluaa.

Perhetyöstä oli myös puhetta. Meillä alkoi perhetyö käymään ton pahimman jälkeen, vuoden verran kävivät alkuun kolmesti viikossa ja lopuksi kerta viikkoon ja tais vika väli olla kuukauden. Alkuun ne jutteli meijän kanssa ja leikkivät meillä lasten kanssa sisällä tai sitten menimme yhdessä ulos. En siis halunnut olla hetkeäkään erossa vauvasta kun en luottanut kehenkään niin sitä sit harjoiteltiin pienissä erissä että kävivät ulkona lasten kanssa. Sit kun luottamus syntyi se oli aina niin että tulivat ja ottivat lapset ja olivat sen 1,5-2h ulkona ja sit tulivat takas. Tein usein ruuan valmiiksi sinä aikana ja esikoinen söi ja meni päiväunille ja nukkuikin noina päivinä aina pitkään =) Mulle nää oli enemmän harjoittelua olla ilman lapsia. Mutta ymmärsin kyllä että eivät muuta tee kuin hoitavat lapsia. Paitsi kun heinäkuun kunnan perhetyö oli kiinni ja ostopalveluna kunta mulle yksityisen perhetyöntekijän otti, niin hän siivoili mun kanssa ja erilailla jutteli ja yhdessä tehtiin, tykkäsin siitä tädistä ihan hirmuisesti. Se myös iltatyönä jotain hierontaa teki, siis ei perinteistä vaan jotain pisteitä siinä oli niin hieroi mua myös ja jotain aineita (rasvoja, öljyjä?? en muista yhtään mitä, mut jotain iholle levitettävää) laittoi ja antoikin mulle sellasen pullon. Siis mulla oli ihan luksus heinäkuu silloin! :D
Mut mulla ihan hyvä kokemus perhetyöstä. Kannattaahan sitä ainakin kokeilla kun ei se mitään maksa! =)

Rakenneultraa odottelen ja jännittää hirveesti onko kaikki hyvin. Jos toi mun lääke on jotain isompia aiheuttanut niin näkyy mahdollisesti jo ultrassa : / Lääkäri sanoi että jos jotain olisi tullut niin todennäköisimmin olisi mennyt ihan itekseen kesken raskaus. Rauhoitteli kyllä ettei mitään ole kirjattu lääkkeestä, mutta kun ei sitä tiedetä varmaksi. Mua ottaa päähän ku heti plussan tehtyä tosta lääkkeestä kyselin niin ei noi neuvolan ja äitipolin lääkärit suostunut ottaa kantaa siihen. Ja kun sanoivat koneelta lukiessa ettei ole kirjattu mitään epämuodostumia. Ja jos jotain on tullu niin on tullu ekan 12 viikon aikana et enää ei mitään väliä. Lopetus tehdään siksi että lääkeaine poistuu vauvasta ennen syntymää ettei hän kärsi vieroitusoireista. Näin kuulemma ihan kaikkien masennuslääkkeiden kanssa vaikka olisivat tutkitusti turvallisia raskauden aikana.

Liikkeet tuntuu hyvin ja välillä on todella vilkkaita hetkiä ja sit myös aikoja kun ei tunnu mitään. Joka päivä onneksi tuntuu. Ja doplerilla kuuntelen sydänääniä kyllä :heart: Välillä kuuluu tosi lujaa ja välillä vaimeammin, mutta aina kuulunut. Syke vaihtelee 138-153. Useimmiten on n. 145.

Maha ei näy vielä muille kun ylipainoa on, mutta ite huomaa kyllä että kasvanut on kun ei kaikki housut enää sovi. Tai siis kaikki kiinni kyllä vielä menee, mutta painaa ikävästi niin ei viitti pitää. Mä olen juuri saanu laihdutettua vähän niin kaappi täynnä liian isoja vaatteita niin hyvin löytyy mahan kasvaessa päälle laitettavaa =) Paino aiheuttaa huolta. Mulla hyvin pysynyt paino kurissa, ei ole noussu yhtään. Mutta nyt kun perjantaina lomille jäin niin muutamassa päivässä tullu 1,5kg... :ashamed: Töissä niin selkee rytmi ja oon salaatin aina lounaaksi syönyt ja vettä juonut paljon ja jotenki se jäänyt kotona... Ja ihan normi ruokaa syöny lasten kanssa ja herkuteltukkin on... :ashamed: Pitäis edelleen väsätä ainakin se lounassalaatti ja vettä juoda enemmän. Kaikki kyllä sanoo nyt kun housut alkanut puristaa että oon laihtunut ja ihan parin viikon sisään multa on tissit pienentynyt ja muutenki ylävartalo, kaikki paidat kaapuja. Tissejä mies harmitellut :D Onneksi se aina sanoo että tykkää musta ja mun vartalosta just tällasena vaikken itte kropastani tykkää yhtään. :heart:

Hankinnoista Meijän tarttee ostaa vaunut ja ajattelin sellasen kapeen pienen hoitopöydän/tason vessaan hankkia, käytettynä molemmat ostetaan. Turvakaukalo saadaan miehen serkulta ostettua käytettynä ja ekan kantoliinan saan lainaan varmaan ystävän siskolta niin tarttee mennä ostaa ja kokeilee niitä vasta sitte kun vauva syntynyt. Siinä sit oliki kaikki. Pinnasänky on ja vaatteita on. Vaatelaatikot mies mulle nostaa rakenneultran jälkeen jos kaikki hyvin niin sit pesen ja lajittelen niitä. Meillä ei paljoa ylimääräistä rahaa ole ja kun vauvanvaatteita oikeasti on paljon niin ei ole järkeä alkaa ostaa uusia. Lahjaksi saa niitä kuitenkin.

Tuli vähän pitkästi... Yritän käydä jatkossa useemmin niin pysyy tekstit pienempinä :D

poikienäiti 18+3
 
Hei vaan! Tänään poksuu rv. 16, jee! mutta miksen tunne liikkeitä :|!? Kovasti oon tunnustellu ja kuulostellu, mutta ei vielä vaikka luulis että kolmannesta vois jo tuntee... Mutta maha onneksi näkyy jo hyvin, että moni on kehdannut jo kysyä multa suoraan :)! Ei oo enää epäilystäkään raskaudesta muiden mielestä!

Itellä vaan outo olo, ku ei oo pitkään aikaan saanu kuulla/nähä mitään konkreettista...Viimeksi kun oli tää eka neuvola lääkäri, niin oli kaikki sähköt menny ja siellä pimeessä istuttiin ja juteltiin ja teki kyllä sisätutkimuksen, oli aika koomista :D...No 26 pv. on neuvola että sitä ootellessa ja uskon että kaikki hyvin,ku olotkin hyvät :)!

Saara W. voimia tilanteeseesi...ei oo sullakaan helppoa :hug:! Toivotaan, että kaikki menee hyvin ja saisit nauttia loppuraskaudesta ilman huolia :heart: !

princessa hyvä kun otit kirkkaan vuodon esiin :p itellä ja monilla näköjään samaa, niin ei tarvii huolestua! aattelin kans heti että apua, onko lapsivettä :O! ja ku oli tullu just rehkittyä monena päivänä niin paljon,niin kyllä säikähin...

Voimia myös kaikille masennuksesta kärsiville :hug:

MeMaMi ja pieni 16
 
Terve taas,

@Merve - mulla on kanssa noita vatsakipuja. Mulla juttu menee niin että pissalla käynnin jälkeen on vatsassa sellainen kova rutistus. Tuntuu vähän samalta kun jos olisi ollut tosi pitkään kova pissahätä ja sitten kun käy niin vatsaan sattuu. Kovaa pissähätää ei kyllä tällä ramppaamisella ole joten en oikein ymmärrä...Otin asian esille neuvolassa ja lääkäri totesi, että "tuohon en oikein osaa ottaa kantaa..." Great, tuosta lausunnosta on juuri suuri apu :LOL: Ajettelin kuitenkin että koska lääkäri ei asiasta kiinnostunut/huolestunut niin en minäkään viitsi (tai ainakin koitan kovasti olla viitsimättä).

RU ensi viikon perjantaina. Pieni paniikki alkaa hiipiä mieleen, kun viimeksi ultrassa saatiin huonoja uutisia. Koitan kuitenkin olla rennosti ja ajattelematta asiaa. Joka päivää tuntuu liikkeitä (ei tosin kädelle mahan läpi) mutta jotain muljahduksia kuitenkin joten ainakin jotain tapahtuu. Yritän vaan ajatella, että ei ne uutiset siitä miksikään muutu vaikka niitä miten paljon murehtisin etukäteen. Pitäis vaan nauttia siitä että olen raskaana. Varsinkin kun ukko on sitä mieltä että uutta projektia ei ole ihan hetkeen tulossa.......

Tänään meillä mennään mustikkaan. En kyllä ole ihan etukäteen miettinyt että miten ajattelin taipua kaksinkerroin kun tuo masu on jo aika iso, mutta menen kun kerran tuli luvattua ja eipä sillä taida olla niin väliä vaikka mustikat tulisivatkin sitten kaupasta :)

Maikkis 19+1
ps. Tsemppiä kaikille masennuksesta kärsiville. On hienoa, että täältä palstalta saa näin paljon vertaistukea.
 

Yhteistyössä