~*~Joulukuun tonttuset 2013 lokakuussa ~*~

syyselo puututtiinko sun painoon? mulla oli eilen neuvola rv 30+2 ja siellä sain noottia ekan kerran kun painoa oli +800g per viikko viimesen 4 viikon ajan. ennen sitä olin vaan päälle 2 kg saanut koko raskauden aikana painoa-alko ahdistamaan kun se uhkaili uudella sokerirasitustestillä.

sf oli mulla 27,5

mutta painoarviota ei osannut sanoa, entäs muilla?

Mua harmitaa, että muistin saavani veronpalautuksia mutta niitä tuleekin vain hikiset 33 euroa. Onneks löysin haluamani vaunut todella edullisesti ja nyt ne toimitetaan ensi viikolla!

Mulla on melkein kaikki jo hankittuna. Ainoa mitä vielä mietiskelen on pienet tavarat ja sitten itkuhälyttimen, leikkimaton ja sitterin tarpeellisuutta. imetystyynyt saatu ja turvakaukalokin tulee kaverilta ostettua. sänky on maalausta ja kasaamista varten odottamassa ja vaatteita on melkein koko vuodelle. petivaatteita, amme, patjat yms on jo hankittuna, niihin vaan lakanat ommeltava..
 
Maikkis: siis mitä ne sitten meinas sun näköhäiriöistä? Mulla on paineet ollut koko ajan aika alhaset, mut nyt on "normaalin" migreenin lisäksi myös lisääntyvissä määrin äkillisiä näköhäiriöitä, että koko näkökenttä vilkkuu yhtäkkiä, pilkkuja ja auroja... ja migreeni on siis ollut nyt joka päivä... :( Huomenna neuvola, mutta tuskin siellä välitetään mun voinnista mitään vieläkään... :( Eikö teillä ole terveyskeskuksessa sellaista lainausjuttua? Olen käsittänyt että sellasesta saisi lainata mittarinkin? Kannattaa kysyä!

mä olen totaalisen loppu ja masentunut.

voikaa hyvin,
tömpsis ja persikka 33+6
 
Helena2013 Ihmetteli vain kuinka se paino noin paljon on noussut kun ei tosiaan turvotuksia ole ihmeemmin. Syömällähän se noussut on :ashamed: Mulla on joku koko ajan on jotain mutusteltava kausi meneillään, syön koko ajan ja valitettavasti makea maistuu liiankin hyvin.
 
Tömpsis- mä ymmärsin että ne sanomettä yhtenä oireena liittyen raskausmyrkytykseen on ne näköhäiriöt. Joo, meillä ei lainailla. Kävin sitten eilen ostamassa itselleni mielenrauhaa kun löysin verenpainemittarin 29 erkillä. Tänään töiden jälkeen paineet 78/150 eli käsittääkseni tuo ylipaine tod korkea. Onneksi huomenna se neuvola taas niin voin asiasta kysellä. Ne myös sano neuvolassa että tuo alapaine on se tärkeämpi. Nyt vaan lepää ja olen tod. Huolestunut. Musta tuntuu että tää koko raskausaika on yhtä vuoristorataa...onnellinen, huolestunut, onnellinen, huolestunut......


Ps. Mulla nyt sf-mitta 35 cm..ai miten niin valtava
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Paiju :)!

Syyselo jos sulla on tullu jo limatulppaa, voiko se tarkoittaa et syntyis pian!?

tömpsis voimahali täältä :heart: koita jaksaa ja toivottavasti pian olot helpottais!

Helena2013 mä sain ekaa kertaa painoarvion nyt rv. 30 sairaalassa kontrolli ultrassa ja arvio oli silloin 1490 g eli ei mikään iso vissiin :)! Mutta eikös esikoistaan oottavat saa vasta rv. 37 tai jotain ku on se synnytystapa arvio!? Ite en enää muista oonko ees saanu kakkosesta mitään arvioo...Ja en perusta niihin ihan hirveesti, ku tuntuu et ainaki siel synnytystapa arviossa sanottu kaikille suurinpiirtein et 3,5 kg tulossa... :O

(.) itellä nyt sellanen pesänrakennus meininki päällä ettei viel oo ollukaan :D! Kun sain tietää "varmaksi" että poika tulossa, niin johan rupes tuntuu todellisemmalta ja ihanammalta tää odotus ja halus valmistautuu vauvan vastaanottamiseen :heart: Oon urakalla pessy vauvan vaatteita, laittanu sängyn valmiiks ja tehny nimitaulua hänelle, siivonnu kaappeja yms...Pitäis vielä pakkaa se sairaala kassi ja tehä ruokia, leipomuksia pakkaseen vähän lähempänä :) ja laittaa joulua tietty, ihanaa :heart:

Kiukuttaa vaan nyt useemmin ku ennen, ku ei vaan jaksa niin paljon ku haluis ja väsyttää ja pitää nukkuu... sit vaan riitelen lapsille ja miehelle :stick: ei kivaa!

Mulla oli neuvola ma. ja seuraava 3 vk. päästä, sit alkaa kai 2 viikon välein käynnit!?

MeMaMi ja poitsu rv. 31
 
Niin ja tosiaan niitä neuvola kuulumisia:

Hb. noussu viime 113 nyt 127, jee!
Painoa tullu +700 g/vk. monena kertana nyt ja siis 12 kg tullu lähtöpainoon,iiks...
Sf. 28 cm
RR. 123/71
Syke vaihteli (mikä hyvä) 125-150, mut merkkas 135
Raivotarjonnassa oltiin :)

Oli kiva, uusi sijainen neuvolan tädin tilalla ja rupateltiin kaikkea...yleensä menee se 20 min. nyt 45 min. ja oli kiva ku kyseli niin paljon kaikkii fiiliksii synnytykseen yms, liittyen =)!
 
Onkos täällä muita joilla maha paukkuu? Huomasin tänään että mulla on alkanut masu naksumaan ja soittelin neuvolaan, kalvot kuulemma paukkuu.. Pelottaa, että jos tämä päättää syntyä lähiaikoina, nyt ollaan vasta viikolla 29 niin ei ihan vielä tarvis tulla.. Jonkin verran tuntunut pientä supistelua, alaselkä myös kipeä. :( Meidän paikkakunnalla ei oo enää synnäriäkään niin ei pääse tähän "hätään" mihinkään edes tarkistuttamaan, onko paikat kypsynyt. Pitää varmaan levätä, jospa tää tästä. Onneksi on sentään sairaalakassi pakattuna, jos tulee äkkilähtö.

Judidi ja Venkula 28+2
 
Alexa Kiva, että jaksoit kirjoitella omista tuplakokemuksista :)

judidi Mulla on kans jo n. parin viikon ajan maha naksunut. Ekalla kerralla kyllä hätkähdin, mutta nyt siihen on jo tottunut.

Viimeksi kirjoittelin tosta kutinasta... No, kävin eilen labrassa ja parin tunnin päästä terkka jo soittikin tuloksia. Sappiarvot on hieman koholla (viitearvot 10-45, mulla 49). Laittoi nyt tästä syystä lähetteen Kätilöopistolle, jos niitä sit tsekkaillaan siellä. Kakosraskaudessahan on kai hieman helpompi "saada" raskaushepatoosi tai -myrkytys. Vauvat liikkuu kuitenkin ihan vilkkaasti, joten ei nyt sillai huoleta. Hetkellisesti tuli eilen sellanen fiilis, että pitäiskö tässä pakata kassi valmiiksi :O Aloittelin sitä nyt tänään. Lisäksi keitin noi tutit ja tuttipullot yms. On sitten valmiina.

Huomenna olis sitten neuvolan vuoro ja siellä varmaan saan tietää maksa-arvot..

Todella paljon väsyneempi ja raskaampi olo kuin viime viikolla.

Pohjoistuuli ja tuplat 32+6
 
Olen jo muutaman viikon ihmetellyt tuota satunnaista naksumisen ääntä joka on tullut mielestäni vatsasta. Olen ajatellut kuvittelevani sen. Tämä ääni on tullut makuulta ylös noustaessa... Tänään tuli tilaamani babymel hoitolaukku, aivan ihana <3 Ajattelinkin siihen pakata sairaalakassin, ei tarvitse perinteistä reppua mukaan ottaa. On sen verran tilava, että uskoisin sinne tarvittavat mahtuvan. Kännykällä kirjoitan, siksi kaikki yhtenä pötkönä.

Nyt pienille päikkäreille :) Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

Judie ja sintti 31+5
 
Just soittivat Kättäriltä, et hieman koholla oleva arvo ei nyt tässä vaiheessa aiheuta toimenpiteitä. Se kätilö sanoi, että toi oli siis maksa-arvo, ei sappi. Hmm... mielestäni se th kyllä puhui sappiarvosta eilen (se taas oli 3, 1 eli alle viitearvon). No, huomenna uusi arviointi neuvolassa..

Pohjoistuuli ja tuplat 32+6
 
Heipä hei taas,

täällä odotellaan äitiysloman alkua. Vajaat 3 viikkoa töitä jäljellä, mikä ei tunnu mitenkään riittävän jäljellä olevien hommien tekemiseen. No, teen minkä pystyn.

Pinnasänky on vihdoin hiottu ja maalattu, ja koottu lastenhuoneeseen =) Meillä on ollut ajatuksena pitää pinnasänky lastenhuoneessa ja nukuttaa lapsi siellä. Kukaan ei vaan oikein tunnu uskovan, että se onnistuu tai että jaksetaan ravata oman makkarin ja lapsen makkarin väliä =D Onkohan tää ihan tuhoon tuomittu ajatus?

Kaveri liikkuu edelleen paljon, joskin liikkeet on hidastunu aika paljon. Tuntuu nykyään enemmänkin venyttelyltä. Kovasti tuo yrittää venyttää vatsan rajoja, aina välillä tuntuu että yrittää tulla navasta läpi =)

Tänne ei siis mitään erikoisempia, onneksi. Vieläkin aikas lepposaa odotusta!


Lisconen & pikkuheppu 32+0
 
  • Tykkää
Reactions: Helena2013
Heip!

Tervetuloa joukkoon Paiju :)

Mahasta kuuluvasta naksumisesta, täällä se myös tuttua muutaman viikon ajan jo, samoin edellisessä raskaudessa, taitanee olla ihan normaalia :)

Nyt niin väsy, ettei jaksa enempää...

helena85 ja poju POKS 34+0 :heart:
 
MeMaMi Th meinasi että joillain saattaa lähteä limatulppa monta viikkoa ennen synnytystä, edellisistä kyllä lähtenyt samana päivänä kun syntynyt.

Kyllä vauva varmasti muutaman viikon sisään syntyy, edelliset syntyneet 35+5 ja 36+0.
Mä vaan niin toivoisin että menis tonne 36+ viikolle niin ei välttämättä kellastuisi vauva niin paljoa. Ei kai auta kuin pitää jalat visusti ristissä muutaman viikon :D

syyselo ja kirppu 32+6
 
monet puhuu tosta mahan naksumisesta, mutta itse en oo koskaan sellasta kuullu. :)

mä olin tänään neuvolassa, sain vähän sympatiaa migreenistä ja näköhäiriöistä sanottiin että pitää vaan seurailla. vaavi onkin sitten ilmeisesti vaihtanut asentoa, koska terkka ei löytänyt päätä mistään, eikä varmaan voi olla niin alhaallakaan, koska syke kuitenkin kuului navan yläpuolelta. että voi nenä, meneekö tääkin nyt sit perätilaan...ärf.

paino -700g edellisestä käynnistä, nyt kokonaispainonnousu 400g...
rr 112/77
sf 30,5
syke 130
tarjonta viisto???

tänään mies on ollut kotona niin ei tänään sit oo ollu migreeniä, ainakaan vielä ;)

voikaa hyvin
tömpsis ja persikka 34+0 (KÄÄÄÄÄK)
 
Mulle kanssa tuo mahan naksuminen on ihan vieras oire. Ehkä se tulee sitten myöhemmin.

Tänään neuvolassa kontrolli verenpaineista. Paineet ok ja pissa puhdas joten nyt vaan sitten mittailen kotona. Sanoivat että tuollainen yksittäinen yläpaineen nousu ei ole vielä niin vaarallista että raskausmyrkytyksessä arvot nousevat eivätkä laske vaikka lepäis. Tuli jotenkin taas varma olo kun neuvolatäti oli sitä mieltä että ihan hyvillä mielillä voi olla. Ensi viikolla sitten kontrolliultra äippäpolilla niin nähdään vähän minkä kokoisia sitä nyt ollaan....tällä viikolla painoa oli tullut taas sen 1,5 kiloa lisää (tiistai-torstai). Mä oon niin turvoksissa!!!! mutta sillekään ei kuulemma tehdä mitään....

Kaksi päivää töitä jäljellä. Tuntuu kyllä tosi hassulta että kohta en enää mene töihin. Mitenköhän sitä osaa sitten olla?

Hyviä vointeja, Maikkis
 
Lisconen, sama täällä. Talviloma + äippäloma alkaa 13.11 ja odotan sitä kuin kuuta nousevaa. Oon taistellut kun olo huononee viikko viikolta. Mitään hätää ei ole, kunhan tuntuu että selkä, jalat ja koko kroppa tekee kipeetä ja en saa nukuttua kovin hyvin. Oon tästä johtuen jatkuvasti uupunut.

Mä en malta odottaa, että pääsen äippälomalle, kutomaan, ompelemaan, tekemään vauvakirjaa, maalaamaan sängyn yms.

Syyselo; joo kyllähän ne nykyään puuttuu kaikkeen heti.
¨
Toivottavasti kenenkään vauvat eivät synny liikaa etuajassa! tsemppiä!
 
Lisconen riippuu varmaan vauvasta että miten jaksaa ravata lastenhuoneessa. Ystäväni vauva nukkui alusta asti yönsä niin hyvin että ei ollut mitään ongelmia pitää vauvaa omassa huoneessaan nukkumassa. Minun esikoiseni oli herkempi herääjä ja koska oon hyvinkin ihastunut tuohon nukkumiseen niin meidän oli helpompi pitää vauvansänky makkarissa. 7kk:n iässä sitten vauveli sai "lähtöpassit" omaan huoneeseen eikä siinä ollut mitään ongelmia vaikka muistan että äitini oli hyvinkin järkyttynyt kun se niin pienenä jo laitettiin nukkumaan eri huoneeseen.. Että teet niinkuin itsestä hyvältä tuntuu ja saahan mieltä muuttaa jos vauva osoittautuu huono-uniseksi taikka et itse vaan jaksa aina mennä hänen luokseen. Mut ei mikään ajatus nyt heti ole tuhoon tuomittu vaikka joku saattaisi olla sitä mieltä; mielipiteitä on monia ja oma tapa syntyy vaan kokeilemalla. =)

Tiikeli
 
Täällä on jo viikko 31 pyörähtänyt käyntiin. Mahdotonta kieriskelyä, ja pyöriskelyä potkuineen on havaittavissa mahassa. Käytiin joku aika sitten äitipolilla ja ultrassa näkyi kuinka neiti oikein monottaa mua tuonne sapirakon kohdille :D aargh, kiitos rakas <3 No joo, mutta ei se mitään. Kaikki oli hyvin ja sovittiin ettei enää huolehdita mun painon nousemattomuutta, kun tirppa näyttää kasvavan ihan ok. Sitten oli aika kirurgin juttusille: kunhan olen synnyttänyt, niin siitä muutaman kk päästä multa poistetaan sappirakko kivineen. Olen tyytyväinen tähän päätökseen. Maksa- ja sappiarvot ovat olleet korkealla, mutta nyt olivat laskeneet.

Kutinaa on öisin, ja nukahtaminen melko vaikeaa.
 
Moikka täältäkin pitkästä aikaa kaikille.
Ei ole tullut juuri kirjoiteltua, kun esikoinen on ominut tietokoneen ja puhelimella edelleen haastetta kirjoittaa tänne.
Täällä raskas ja tukala olo.Ei jaksais enää.Hiivatulehdukset edelleen riesana ja paha unettomuus.Nyt sain lääkäriltä vahvemman kuurin hiivaan,joten ehkä tämä tästä. Ultrassa käytiin ja Junnu on jo aika iso ~1900g, vastaa pari viikkoa isompaa. On kuulemma kasvanut symmetrisesti eli ei pitäis sokereista johtua.Muuten kaikki hyvin vauvalla. Töitä vielä pari viikkoa jäljellä. Ja kaikki valmistelut tekemättä edelleen. Pakko heti loman alkuun ottaa tehokuuri vauvan kamojen laitossa.

Pieta ja Junnu 30+4
 
En ole minäkään kuullut mahan naksumisesta, kuulostaa kyllä olevan oirekirjon ilahduttavimmasta päästä :D

Täällä viimeisinä työpäivinä hirvitti katsoa peiliin kun naama oli ihan rutulla huonosti nukutuista öistä (kutinaa täälläkin muttei hepatoosia) ja seisoma-asento alkoi olla lähinnä huvittava vitsi ainakin iltapäivästä. Kyllä helpotuksen huokaus tuli kun sai siirtyä pitämään itsestään huolta ja tekemään viimeisiä hankintoja ja kodin kaunistuksia. Tänään taas pitkästä aikaa supistikin, mikä on minulla tosi harvinaista. Ekassa raskaudessa taisi tulla ekat harkkasupistukset synnytysviikolla. MeMaMi joo jostain tuota siivousvimmaa pukkaa, jotenkin outo yhdistelmä väsymyksen kanssa, joten laitetaan ehdottomasti raskaushormonien piikkiin!

Syyselo huh, sehän kohta jo sitten tulee, jännää!! Onko sulla muita oireita?

Pohjoistuuli hyvä että oli väärä hälytys, ainakin toistaiseksi

Tömpsis jännitystä asennon suhteen. Saisi kääntyä taas huomenna takaisin!

Lisconen tiedän joitain, joilla on toiminut noin. Meillä ei esikoinen oikein koskaan osannut nukahtaa syliin, tissille tai viereen, enkä minäkään osannut nukkua perhepedissä, joten hän nukkui ihan ministä aina pinnasängyssä, samassa huoneessa tosin. Mielenkiinnolla odotan minkälainen persoon tuleva on..
 
Heissan!

Sovittiin eilen neuvolassa, että meen uudestaan labraan ti tai ke tarkistuttamaan noi maksa- ja sappiarvot. Mä oon ymmärtänyt, et arvot voi olla koholla kaksosraskaudessa. En tiedä, että onko siihen olemassa joku oma raja-arvo viitearvojen lisäksi.

Muutoin neuvolassa meni eilen hyvin. Sf-mitta on 40cm. Sen mittaaminenhan on melkoinen vitsi, kun ei se oikein päde kaksosten kanssa. Käyrä näyttää tosi hyvältä. Painoa tullut 6,3kg koko raskaudessa. Eli loppujen lopuksi aika vähän, jos vähentää siitä ~3,6kg vauvoja, kaksi istukkaa ja lapsivedet. Turvotusta on varsinkin käsissä ja sormien nivelet on kipeät. Ei paljon viitsi enää neuloa. Onneksi sain parit tumput valmiiksi.

Mä olisin esikoisen kohdalla siirtää hänet suht aikaisin omaa makkariin, mut ei ollut kaksiossa mahdollista. Hän lopetti yösyömiset joskus 3kk iässä ja nukkui aika rauhallisesti. Mä taas heräilin jokaiseen sängyn narahdukseenkin. Nyt on kyllä pinnis laitettu meidän makkariin. Kahden kanssa vois olla aika rankkaa, jos ovatkin eri rytmissä. Perhepeti puolestaan ei ole meidän juttu eli pinnistä käytetään. Ensi alkuun kaksoset saavat majailla samassa sängyssä.

Mä en muuten muista, että mulla olis maha naksunut ekassa raskaudessa, joten uusi oire täällä. Onneksi on google :)

Maanantaina oliskin edessä 3 tunnin monikkovalmennus Kättärillä..

Jaksamisia kaikille!

Pohjoistuuli ja tuplat 33+1
 
Naksumista en ole tainnut kuulla. Yksi päivä tosin kuului ihme ääni ylämahasta.
Mietin tässä että olenkohan jäämässä oikeana päivänä pois töistä, kelan laskuri siis näytti että 30 päivää ennen olisi 30.10.eka äippäloma päivä, La aika 5.12, Tömpsis?:)
 
Meillä vauvalla on pinnasänky oman sängyn vieressä, mutta todennäköisesti tulee nukkumaan meidän vieressä ekat kuukaudet. Isommat lapset on viereisessä huoneessa.

Joo, sitä limatulppaa on tullut ihan reilusti eilen ja tänäänkin. Onneksi supistukset ei ole lisääntyneet, muutama päivässä tulee.

Vauva yrittää välillä tunkea itseään mahasta läpi ja liikkeet sattuvat. Mutta hyvähän se on että liikkuu :)

syyselo ja kirppu 33+1
 
Minnie82 - kommentoin tätä nopeasti vaikka Tömpsikselle kysymyksen osoititkin. Mulla on LA 04.12 ja olen jäämässä pois töistä 29.10. Eli joko ollaan molemmat jäämässä väärällä hetkellä tai sitten osuttiin oikeaan :) Ne taisi olla arkipäiviä ja lauantait jotka siinä lasketaan tai jotain sinnepäin...

Maikkis
 
Sai vastata muutkin:) Kiitos Maikkis! Ja minulla tuo 30.10 on jo eka äippäloma päivä..ainakin toivottavasti:)

Täällä ollut puhetta tuosta siivoili vimmasta, täälläkin vauhti vaan kiihtyy ja sitten taas lepoa päälle!
 

Yhteistyössä