***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** huhtikuussa

Neuvolan mukaan mun LA ois 9.12. jos vaihdettais se siihen. Tietty ultrassa se sit varmentuu, siihen ois viel 3½vko:a.

Iltaisin vatsa turpoaa aivan tajuttomaksi, kuin viimeisillään ois.
Kahdet päiväunet tarviin eli väsy on kova.
Sit mikä ärsyttävintä, niin karkit ym. makea tekee eto olon!!! Sama oli esikoisen kanssa, en voinut karkkia syödä, mutta nyt tuntuu, että kaikki makea on iltapäivisin kielletty. Myöhään illalla kyllä voin pikkasen herkutella :snotty:
Rinnoissa ei vielä erityistä herkkyyttä, mutta itkemään olen kova...tipautin kukkaruukun ja mullat levis, ni johan piti pillittää... :ashamed:

Kuolemasta: olen menettänyt molemmat vanhempani ½vuoden aikavälillä n.5v sitten ja se on yksi elämän kamalimpia asioita. Tuntuu, etten vieläkään ole selvinnyt asiasta...mutta elämä jatkuu.

Painosta: sitä on ja paljonkin liikaa, olen 164cm ja paino lähentelee sataa :ashamed:
Nyt eka neuvolassa oli jo noussut n.3kg, mutta neuvolan vaaka näyttää pikkasen enempi kuin koti vaaka, joten oikea nousu olisi varmaankin n.1½kg.

Mukavaa viikonalkua kaikille :flower:

äityli75 ja joulu-tonttu 7+5
 
Huomenta

olipa tullut tekstiä viikossa,ihan kaikkea ei jaksanu näin aamusta lukea..mut onnea uusille ja :hug: menetyksen kokeneille ja huonojen uustisten kokeneille.

viime torstaina oli eka neuvola ja jännitti mennä sinne ihan hirveenä..kaikki vaikutti hyvältä,sydänääniä ei vielä kokeiltu kuunnella, painoa ei ollut tullu lisää,ehkä tippunut jonkinverran.ei mulla yleensäkää paino paljo nouse raskaudessa.

2vk päästä onkin ultra, joka alkaa jännittää. pitää vaan aika vaihtaa jos siellä vielä oli aikoja jälellä,muuten mies ei pääse mukaan ultraan ja on tosiaankin halukas tulemaan mukaan.no toivottavasti aikoja vielä oli.


mutta nytten pitää mennä,koitanpa lukea jutut niin tiiän mistä olette kirjotelleet
:)

peetruska 8+3...
 
Jaksamista LilEdie :hug: :hug: Tiedän ettei ole helppoa. Omalla kohdalla ei tällaista menetystä ole ollut, mutta "läheltä piti" tilanne kyllä. Siitä ei sen enempää.

----

Vähän oli rasittava yö. Nousin kaks kertaa vessaan. Tai no jos tarkkoja ollaan, niin eka kerran vissiin neljän aikaan ja toka kerran ennen kasia oli vissiin kamal kupla otassa. Koitin vaan pinnistellä, mutt kasin jälkeen oli jo pakko mennä ja nousin samalla sit ylöski. Tästäkö se nyt mullaki sit alkaa :LOL: Tuli kyllä eilen illalla juotua ihan tolkuttomasti, kai se nyt aamulla vasta pihalle sit tuli. Sormet on ainaki taas nii turvoksissa ettei sormus liikahakkaa, tää onyt ollu tätä joka aamu.

Huomenna ois se eka neuvola, vähän se taitaa jo jännittää :)

JK ja Lilli

 
nina82 ja LilEdie Mä oon tosi pahoillani, ihan kamalia uutisia :'( :hug:

Täällä huhuilee tuore ROUVA Jee!!
En oo yllättäen kauheesti kerinnyt koneelle.. mieskin nimittäin malttoi pitää munkanssa to-pe vapaata ja ite oli viikonloppuna töissä.

Mun mies on niin ihana, se oli tilannut mulle Huomenlahjaksi Semmosen Angel soundsin dobbler laitteen!!
Pakko oli heti testaa mut eihän sieltä tietysti mitää kuulunut, oma sydän sentää sykkii vahvasti :LOL:

Joo ja Meillä on yksi kissa paksuna, mut ei sielläkää masukit kamalasti metelöinny... pitäsköhää ajaa karvat pois :LOL:

Oireista sen verran että tissit on nyt tosi kipeet ja isot.. piti ostaa uudet isommat rintsikat jo.. ja maha on todella turvonnut ja näyttää et oisin jo tosi pitkällä :/ Aika jännä, oiskohaa tuplat tulossa? :heart:
 
Onnea Jenninho rouvautumisen johdosta! Me mentiin maistraatissa naimisiin silloin kun odotin esikoista. Oli vaan miehen veli vaimoineen todistamassa ja sit vietettiin kahden kesken viikonloppu kylpylässä ja vasta sunnuntaina kerrottiin kavereille ja sukulaisille ja tarjottiin kakkukahvit kotosalla.

Käytin tuossa esikoisen päiväkodilla kerhokuvassa. En oo saannu aikaseksi käyttää yksivuotis kuvassa missään niin nyt sitten toivottavasti tuo onnistui niin saa hieman paremmat kuvat antaa mummoille ja kummeille.

Täällä ei oikeestaan taas mitään tuntemuksia. Illalla oli maha turvoksissa ja hieman menkkamaista tunnetta tuolla alamahalla, mut tänä aamuna ei taas mitään.

sanle 5+5 (riippuu nyt minkä mukaan sen la:n laskee)
 
Huomenia!

nina82 ja LilEdie :hug:

Täällä alkoi loma! Tuntuu, että enrgiatasot lähti heti nousuun. Mutta eipä ole ennen noin tiukkaa yötä ollut valvottavana. Onneksi meillä on yöt hiljaisia, eikä ole yleensä mitään ylimääräistä häppeninkiä. Mutta kun ei meinannut valveilla pysyä. Hyvä kun jaksoin ruoat esivelmistella asukkaille seuraavaksi päiväksi. Jalkoja kuumotti ja turvotti koko yön. Huhhuh.

Mutta nyt on hirveästi kivaa ohjelmaa. Huomenna suuntaan Jyväskylään ja mietin, että pitäiskö jo mammavaatteita katsella, kun sinne asti menen, kun tuntuu ettei täältä Mikkelistä oikein löydy. En tiedä kyllä, kun sen verta oon taikauskoinen, että mitään en hanki ennen kuin ollaan varmmemmilla vesillä.

Painosta.. Täällä on kanssa kiloja kertynyt jo entuudestaan, mutta oman vaa'an mukaan kiloja on lähtenyt, vaikken ole nyt siihen huomiota kiinnittänyt. Jospa noita ei hirveästi kertyisi, siihen voin ainakin satsata. Se tulee, mitä on tullaakseen.
 
nina82 ja LilEdie ISO :hug: Onneksi teillä on rakastava perhe ympärillä, joka pitää teistä huolta!! :hug: Ojentaa tulppaani kimpun :flower:
Tääl ei mitään ihmeitä. Esikko (14kk), edelleen kuumeessa.. isänsä jäi sitä hoitamaan, ku mul työpäivä.
Mä oon tääl miettiny koko päivän et kehtaanko soittaa neuvolaan ja kysyä kattosivatko onko tuo asukki oikeassa paikassa, mut en ole sit uskaltanu.. oli viikonloppuna maha melko mukavasti kippee.. mul on tullu mukaan tämä iki-ihana iltapahoinvointi.. onneks ei vielä niin pahana mitä tuos km oli..
ja mul on jatkuva NÄLKÄ, mut ku mikään ei maistu (viinirypäleet on hyviä :D )
 
nina82 ja LilEdie olipa teillä surullisia uutisia. Syvä osanotto ja jaksamista!

En olekaan tänne vähään aikaan kirjoitellut, lukemassa olen kyllä käynyt. Mukavaa, kun on näin aktiivinen ketju :D

Tänään kävin ekassa neuvolassa ja samalla ultrattiin. Siellä se pikkuinen papu oli ja elossa, sydän sykki oikein hyvin :heart: Viikkoihin nähden oli pieni, joten nyt saatu laskettu aika saattaapi vielä muuttua. Mut nyt mulle voi päivittää LA 6.12 ja synnäri PHKS.

Jotkut täällä pohti oireettomuutta. Minusta se on kyllä vain hyvä, esikko oli täysin oireeton ja helppo raskaus ja kaikki meni hyvin. Tässä nykyisessä on hieman etovaa oloa ollut etenkin aamuisin ja mieluummin olen kyllä ilman.

Mietin tässä just, että pitäis varmaan keksiä tulokkaalle työnimi... :D
 
ralli
Nälättää...ihan älytöntä hinkua eri makujen perään. Varovasti menin puntarin päälle tänään ja tsekkasin onko tää syömähimo tehnyt jo painonnousua. Huh, ei mitään vielä. Kuntoa koitan pitää yllä, siitä on varmaan enemmän hyötyä kuin haittaa. Esikon kanssa supisteli ihan pienestä liikunnasta ja kuntoilut jäivät tosi vähiin silloin. Alotin sitten ihan nollasta synnytyksen jälkeen. Eikä ollu muuten kovin hauskaa käydä kävelylenkillä kun kärsin virtsankarkailusta :ashamed: , aina sai varoa tömistelemästä liikaa. Muutenkin sai varoa ponnistusliikkeitä, aivastelua yms. Vieläkään jumppailusta huolimatta en ole ennallani ja synnytys oli jo 2v sitten. Mut tää on minimaalista nyt. Veikkaan kuitenkin että suuruusluokka tulee olemaan vielä toisessa ääripäässä :/ viimeistään joulun seutuvilla. Saa olla nolona tena housuissa. Onkohan kellään muulla vastaavia epämukavia vaivoja?

Aihe on kyl ruokapöytäkeskustelun ulkopuolelta - sori...
 
LilEdie ja nina82 voimia teille! Samoin muille joulutontun menettäneille :hug:

jenninholle onnittelut rouviintumisesta :flower:

Tervetuloa myös uusille mun puolesta, vaikka en kyllä ole itsekään täällä oikein vielä ehtinyt kirjoittelemaan kun oli niin huono nettiyhteys. Mutta nyt ollaan taas takasin ulkomailla miehen luona ja yhteydetkin toimii eli kirjoitteleminenkin varmaan jatkossa onnistuu paremmin :)

Täällä pitää varata aika ensimmäisenä gynekologille ja sain äsken soitettua. Nyt en kyllä tiedä yhtään ultraako se, kun en tiedä olisko pitänyt erikseen varata tai pyytää sekin... No sen näkee sitten ens maanantaina. Tiedän kyllä että kyseisellä gynekologilla on ultralaite joten toivossa on hyvä elää. Pahoinvoinnin ja väsymyksen lisäksi oireena on makean inho. :x Kaikki makea, paitsi hedelmät, ällöttää ihan suunnattomasti kuten esikoistakin odottaessa. Muuten pahoinvointi on ollu vähän enemmän aaltoilevaa ja välillä tulee kunnon yökötys kohtauksia kun taas sillon kun odotin esikoista oli koko ajan semmonen vähän ällöttävä olo. Jos noita oireita ei olisi niin en varmasti uskoisi edes olevani raskaana ja vähän pelottaakin nyt löytyykö sieltä mitään ensi viikolla... Meillä on ollut vielä hirveä flunssa viimeiset pari viikkoa pojan kanssa ja tuntuu ettei se mee koskaan ohi ainakaan mun kohdallani.

Onko moni teistä muuten käynyt ensiapukurssin tai omaa jonkinmoiset tiedot tai taidot miten toimia missäkin tilanteessa? Tuli vaan mieleen eilen kun poltin rakkulan käteeni ja tänään sitten poikaa pisti ampiainen hiekkalaatikolla eikä ole päivystävää apteekkia ihan vieressä.

Saini ja Tintti 6+4
 
Saini, täällä on tullu omien lasten ansiosta opittua kuinka käytetään adrenaliinipiikkiä ja hoidetaan III-asteen palovammoja. sekä erilaisia hoitoja atooppiseen ihottumaan, paljon allergioista ja astmasta.. tosin ea 1&2 on myös suoritettuna.

Täällä pahoinvointi vaan jatkuu.. ja suolasen himo sekä rehuja voisin popsia mielinmäärin :whistle: mut en makeeta. karkkia ei pysty syömään ku salmiakkia, makeempia ihan ykköskipaleita.

jenninholle onnea vielä uudestaan rouviintumisesta!

Kappas se on jo Tinka 6+6, äkkiä se aika menee.
 
Ralli Täällä kans kärsitään ajoittaisesta virtsankarkailusta. Esikon synnytyksestä on nyt 1,5v eikä oo vieläkään oikein täysin palautunut. Mä oon kyllä ollut tosi laiska niitä jumppaamaankin, joten ehkä siinä syy :ashamed: Ihan pelottaa missä kunnossa virtsanpidätyskyky on loppuraskaudesta tai synnytyksen jälkeen. mulla aivastaessa, oksentaessa tai sitten jos liian täyteen rakko pääsee niin alkaa karkailla. Ja samaten huomasin että jos jumpassa tekee hyppyjä niin sillon karkaa, ellei rakko oo ihan tyhjä. Tympeä vaiva on, toivottavasti ei hirveästi enää pahenis.
 
Heipat!

Neuvolassa kävin aamulla lappuja täyttelemässä ja eka lääkärineuvola olis sit 13.5. Sit näkis pienen ihan elävänä jos hän vielä on elävä. Tuntuu etten mitään usko vaikka rinnat on kipeet enkä mahdu liiveihini ja oksettaa koko ajan :D Ei nyt ole oikein kerrottavaa, olen kyllä kiltisti lukenut kaikkien kirjoitukset että pysyn suunnilleen mukana jutuissa.

Raparperi ja pieni taimi 6+6
 
Uusille tervetuloa taas :flower:

Eka neuvola täälläkin käyty tänään ja raparperitaivaan kirjoitusta kummastelin - itse kun sain lääkärineuvolan 11.6. Ja mulla rv tänään 7+5. On näissä kyllä eroja.

Kaikki oli kunnossa. Vähän synnytyksestä jo juttelin, mulla kun synnytykset ovat olleet niin nopeita, etten ole koskaan kivunlievitystä ehtinyt saamaan. Tässä nyt tahtoisin jotain, kun nopeassa synnytyksessä kivut ovat aivan kamalia luomuna :( . Pelkopolilla todnäk käyn myöhemmässä vaiheessa vähän kertomassa toiveistani.

Tuota virtsankarkailua ei mulla ole ollut, vaikka takana jo neljä synnytystä. Mutta lantionpohjalihaksia olen jumppaillut aina, joten sitä voin suositella. On tehokasta kyllä =)


 
ralli
Sanle: :wave: kohtalotoverini! Vielä kun gyne povaili minulle kohdun laskeumaa reilun 10 vuoden päähän niin...ei kehtaa vielä ajatella edes. No, hoitoja löytyy (leikkauspöytä). Mutta kaikkea sitä voi saada synnyttämisen myötä, en olis joskus arvannu. Huomannut olen myös että kierron loppuvaiheilla oli herkemmässä karkailut. Jatketaan jumppaa, vaikka päivittäinen oma jauhaminen tuntuu jo turhalta, lopettaa ei kuitenkaan kannata. Terv. löysät paikat
 
Sisely Voitko kertoa miten sä jumppaat niitä lantionpohjalihaksia? Minä lähinnä vaan aina sitä muistaessani teen että yritän pysäyttää virtsasuihkun hetkeksi, tosin tällä hetkellä sekään ei kovin hyvin onnistu.
 
Sanle, tuota virtsasuihkun pysäyttämistä ei suositella tehtäväksi kuin mielellään max. kolmesti viikossa, vai aiheuttaa virtsatulehdusta. näin meille kerrottiin synnyttäneiden jumpassa sairaalassa. mutta periaate sa:
aloitat supistamalla emättimen suuaukon ja pyllysilmän, siitä nouset "hissillä" ylemmäs kunnes olet ihan ylhäällä. jännität hetken ja rantoutat pikkuhiljaa. suosittelivat että harjotus aloitetaan pitkällään ja pikkuhiljaa sitten kun on repeemät parantunu niin myös pystyssä. Ja aina niistäissä, aivastaessa ja noustessa jännittäisi lantiopohjan lihakset. Ja jumppakuulat on hyväkeksintö kanssa, instrumentariumista saa semmosen lootan missä on monta eri painoa..
Mulla siis kakkosen jälkeen oli havaittavissa kohdunlaskeumaa, pahimmillaan kohdunnapukka oli n.1-2cm kohdun suulta :eek: ja nyt, reilu kolmenvuoden ahkeran treenin jälkeen paikat ovat kunnossa.
Täällä ainakin on myös mahdollista päsätä fysioterapeutille vaivan kanssa joka opettaa kädestä pitäen kuinka ne oikeasti treenataan.
Ja yksi hyvä mistä tietää että tekee jännityksen oikein on ettei selkä/pakarat saa jännittyä treenatessa.

Oho, tulipas siitä romaani. :ashamed: asia on itselle tuttu, tullut joskus pidettyä aiheesta esitelmä :xmas: ja kaikille naisille tärkeä, lihaksia kannattaisi alkaa treenaamaan jo teini-iässä ja jatkaa läpi elämän.
 
Sisely: Niin niissä vaan näkyy eroja olevan, mulle sanoi terkkatäti että se ensimmäinen lääkärineuvola pyritään varaamaan jo 8-9 viikolle, että siellä sit varmistetaan raskaus ja että on oikeassa paikassa jne. Ja tyytyväinen olen tähän käytäntöön. Jos olisi pitänyt odottaa np-ultraan asti ekaa ultraa, olisi ollut mielenterveyden vuoksi PAKKO mennä yksityiselle varmistamaan että kaikki on kunnossa.
 
Hienoa, kun puhutte tärkeästä aiheesta! Tarkoitan lantionpohjalihaksia. Kiitos Koivunkävylle luennosta, tieto on tarpeen =) Olen huomannut myös pilateksen olevan oiva tapa harjoittaa kyseisiä lihaksia! Mitenköhän on, onko pilateskin "kiellettyjen" listalla raskauden aikana siinä harjoitettavien suorien vatsalihasten vuoksi?
 

Yhteistyössä