***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** huhtikuussa

onnea uusille plussanneille!!! :heart: ja tervetuloa! =) mä oon just töissä ja oottelen vuoroani päästä tauolle. hirvee nälkä ois ja siitä johtuen kuvottavaa oloa. kävin aamul kaupas niin juusto-osasto haisi järkyttävälle ja tomaatit myös... no, ehkä tää tästä... mä meinaan varata tänään ajan alkuraskauden ultraan. mul ei ois siihen just nyt varaa, mut sisko lupas lainata rahat ja maksan heti seuraavast tilistä ne takas siskolle. onneks on sisko! :heart:

upp3 en usko että kertaluontoisesta juomisesta noin alussa on suurta haittaa. toivotaan, että kaikki on ok.
 
Huomenta.

upp3 Join minäki kerran ennen ku tiesin raskaudesta. Kaikki lohdutteli kyllä, että kaikki ok. Tosin mulla se oli tosi tosi alussa. Sitäpaitsi sillo ku join, niin oli kyllä yks epäilyttävä merkki raskaudesta. Ihan yht´äkkiä ilman mitään pahaaoloa yrjösin kaiken syömisen ja juomisen pihalle. Se ei siis varotellu, joten en ehtiny vessaan asti, kun suu olis täys. Että se kertoiki jo paljon mulle sillon. Ja olinki sit raskaana. Kaikki vielä ihmetteli sitä, mutta onneks ei oo vielä paljastunu, ett se johtu raskaudesta.

Mulla on ollu ihme vetelä päivä. Ulkona on kyllä synkkää, mutt silti. Ei huvita mikään ja sängystä nouseminen oli työn takana. Eka kerran heräsin vessaan neljän aikaan. Kasin aikaan katoin kelloo ja ysin aikaan väkisin raahauduin ylös (oli taas vessahätä ollu jonku aikaa). Tää on kyllä mulle yks uus raskauden oire, kun ei tee mieli millään nousta ylös. Ei ennen oo tällasta ollu. Meninki nukkumaan jo klo 22 ja nukuin tosi hyvin tuohon neljään asti, sit ku olin nukahtanu. Ihme kun nukuin, tähän asti ollu unenlaatu niin huonoo, että...

Jospa tää päivä tästä alkas :)

Minä ja pumpulipallo 6+6
 
Ja yritetäänpä taas uudestaan ku teksti hävis yhteyden katkeamisen vuoksi :headwall:

Eli itse käytän alkoholia tosi harvakseltaan mutta toissalauantaina olin piiitkästä aikaa tyttöjen kaa iltaa viettämässä ja seuraavalla viikolla tuli viel popsittuu särkylääkkeitä kun olin kuumeessa ja kauhean flunssn otteissa :snotty: mutta enpä osannut ajatella olevani tuolloin raskaana.Luottavaisin mielin ajattelen ettei siitä ole ollut haitaa kun alkiohan on vasta tuolloin kiinnittynyt eikä kyseessä ole kuitenkaan jokapäiväisestä käytöstä =)
Ja aika monella näin on käynyt.Eihän sitä vauvaa toivoessa voi elää koko ajan että "jos olenkin raskaana".

Ovatko jotkut jo mielessään päättäneet,otatteko äitiyspakkauksen vaiko 140??
Esikoista odottaville se on kyl hyvä aloituspaketti mutta kun itse odottaa neljättä lasta ja kaiken olen säästänyt niin enpä tiedä...
Esikoisesta otin pakkauksen mutta kahden seuraavan kohdalla otin rahana.

Paljonko muuten maksaa tuo varhaisultra jos ei mee lähetteen kanssa vaan omasta tahdosta/pyynnöstä?
 
Esikoista odotan. Mulle on ainakin itsestäänselvyys, että otan äitiyspakkauksen. En nyt sentään niin ronkeli ole, ett jos vaatteet ei miellytä niin en ottas sitä. Oikeesti se on todella suuri apu, kun ensimmäistä odottaa. Tosin veikkaan, että sitten kun kerrotaan avokin vanhemmille, niin sieltä puolen varmaan tulee muutenki apuja, kun on kuitenkin kyseessä ensimmäinen lapsenlapsi. Ellei sit järkyty, kun kuulee uutisen. Eihän me kuitenkaan olla naimisissa (äitinsä on joissain asioissa vähän vanhanaikanen). No tuskinpa, veikkaan, että on todella iloinen uutisista.

Minua muute ihmetyttää toi varhaisultra. Kaikki tuntuu sinne menevän, mutt sillon ku ite soitin neuvolaan, niin ei se mulle sanonu vois mennä jo ajoissa. Sain sen käsityksen, että asiat puhutaan sit siellä ja sit ois kuitenki menossa jo melkei rv 9, kun on eka aika neuvolaan. No luotan siihen tätiin, kai se asiansa tietää. En ala sooloilee, kun mulle sanottiin siitä ultrasta, että on 11-13 viikoilla. Mikä ultra tehään noilla viikoilla? Oikeesti en tiedä, kun on ensimmäinen lapsi.

Ihme, oon saanu vähän siivoiltua kämppää...
 
JääKyynel. Itse en ole ikinä käynyt varhaisultrassa. Esikosta tosin oli kovaa vatsakipua, jonka vuoksi jouduin ultrattavaksi viikolla 7, mutta tarkoituksella en ole ultriin hakeutunut. En vaan ole kokenut sitä tarpeelliseksi. Nt-ultra viikolla 10 - 12+6 riittää minulle oikein hyvin "varhaisultraksi" ja myöhemmin rakenneultra.


 
Sisely Kiitos valaisusta, sitä kun on tosiaan täys ummikko näin ensimmäisen lapsen kohdalla. Sitä lukee kaikennäkösiä juttuja ja kohta onki pää sit nii sekasi ettei itekkää tiiä mistään mitään. Muistelen vaan, että puhu varhaisultrana tuota, mutt tiedä sit muistanko väärin. Eli odottelen rauhassa sinne parin viikon päähän, eiköhän ne asiat ala sitten aukeamaan mulleki :)

Kertokaapa vastaus sit toiseen tyhmään kysymykseen. Sillon ku soitin sinne neuvolaan ja se puheli noista ultrista sun muista. Sano, että verikoe otetaan viikoilla 10-11 ja vasta sitten kun tulokset on tullu on ultra. Mistäköhän syystä? Katsooko ne sen verikokeen perusteella, että on raskaana ja kaikki muutenki ok? Että voin olla tyhmä :LOL:


 
ä-pakkauksen otin esikoiselle, mutta kuopukselle en. Nyt olen antanut pois/myynyt suuren osan vaatteista ja tarvikkeista. Niin otan pakkauksen.

Esikoisesta en käynyt alkuraskauden ultrassa, silloin oli muutenkin eka ultra vasta n.20 viikolla ja hyvin jaksoin odottaa sinne. Toisen kohdalla oli pakko päästä näkemään että siellä joku on ja nyt on samat fiilikset. Joten sinne ollaan menossa ensi tiistaina.

(.) pahaolo on hieman hellittänyt ja väsymys astunut kuvaan voimakkaammin,, odotan niin sitä keskiraskauden aikaa kun ei öklötä eikä väsytä eikä mahakaan vielä ole tiellä. Mulla ei oo maha kasvanu ollenkaan, ihan samanlainen se on ku ennen plussatestiä. Olen aika hoikka, mutta silti mulla on maha tullut esiin vasta puolenvälin jälkeen raskautta. En tiedä onko taaksepäin kallistuntu kohtu siihen syynä tai sitten mun vattanahka ei vaan veny helpolla :D Kun tuntuu että monella se plumpsahtaa heti esille.

Nuppu 7+4
 
Ensiksikin isot :hug: menetyksen kohdanneille. Kylläpä tässä ketjussa olikin monta surullista uutista :'(

Soittelin sitten aikaa neuvolaan tänään ja 27.4 se sitten olis. Samalla myös ultrataan, jos jotain saatais jo näkyviin. Mä en oikein ole selvillä mun viikoista tai lasketusta ajasta, mutta nt-ultrassa sitten varmistunee. Niin, ja mun synnäri olis sitten PHKS, kun sinne asti päästään. Mulla ei onneksi ole minkäänlaisia oireita, kuten ei esikostakaan ollut, helpompaa jaksaa tuon reilun vuosikkaan vauhtihirmun kanssa :)

Jotkut mietti äp-pakkausta. Itsekin pohdin ottaisko, kun esikosta on kyllä jäänyt hyvin tavaroita, mutta toisaalta sillä 140e ei niin kovin paljon kaupasta irti saa... Saatanpa kallistua hyvinkin pakkaukseen!
 
Ekassa neuvolassa käyty. Kumpa tuo sijainen olisi aina meidän tätinä. Mutta oli vain nyt tekemässä vakituisen lomaa. Huomenna ja torstaina käytävä labrassa.
30.4 seuraavakäynti. Silloin otetaan verikokeet myös.

7+4
 
Mulla kilahti pahan kerran. Onneks ukko ei ollu kotona, tosin ei kyllä huudoiltakaa säästy kunhan kohta kotiutuu. Meni monen vuoden työt hukkaan, kun herra on ihan varmasti tupakan hiomissaan menny minun keräämät euro- kolikot pöllimään (olivat yhessä kipossa ja tasan ties sen). Jos oiski pölliny niitä rahoja mitä saa melkei aina vaihtorahoina kaupasta, mutta meni mukana näitä juhlavuoden rahoja. Arvatkaa vaa ottaako päähän. Ehdin jo huutaa ja itkeä täällä yksikseni ja iha varmana räjähdän uudestaan kunhan tulee kotiin. Asia paljastu, kun olin katsomassa onko mulla yhtä kolikkoa, minkä sain vaihtorahoina. Pikkasen hormoonit ja tunteet pinnassa, mutt ei voinu mitään, siinä meni monen vuoden työ! ARGH!

Sori kun purkauduin, oli ihan pakko.
 
Jääkyynel, mä oisin varmaan soittanu ukolle ja haukkunu sen pystyyn :ashamed:

Ompas mukavaa käydä töissä kun pomo osottaa mieltään kun olen raskaana |O tekis mieli ottaa lopputili ja loma korvaukset, nih.
väsyttää ja selän veti jumiin eikä ees saunaan pääse sitä hoitamaan :'(

Tikruliini, saako kysyä miksi noin monet verikokeet?

tuli noista seulonnoista mieleen että itse en anna ottaa ku sen hiv, kuppa ja hepatiitti kokeet. eli en ota veriseulontoja ollenkaan. en luota niihin.. :ashamed:
 
Jokohan sitä tohtii tänne puolelle ilmottautua.. Tänään tein testin ja kaksi viivaahan siihen pärähti. Laskettuaika ois jouluaattona näillä näkymin. Ikää mulla on 25v ja toista odotellaan, meillä on ennestään 11/07 syntynyt poika, joten ikäeroa tulisi pari vuotta. Synnytyspaikkana ois taas Kainuun keskussairaala, eli KAKS (tai Kass kai se nykyisin virallisesti on, mutta kaikki aika kaks:ta puhuu) Viime viikko on ollut hieman etovaa oloa ja väsymystä, mutta ei onneksi vielä mitään isompaa. esikoisestakin pahoinvointi alko vasta rv 10, joten jospa se ei nytkään lähiviikkoina vielä tulis.

Sanle
 
:heart: tervetuloa Sanle ja onnittelut plussasta! =)

mä sain varattuu tänään ajan sinne alkuraskauden ultraan. esikoisest en käyny ja tääl ei ollu silloin ees tota np-ultraa... silloin kävin vaan rakenneultran ja nyt haluun kyl mennä alkuraskauden ultraan vaan kattomaan että kaikki on ok...
 
Täällä saa 5 ultraa raskauden aikana. Eli eka on siinä rv9-11 ns. alkuraskauden ultra jonka tekee neuvolalääkäri ja siinä varmistetaan raskaus ja sitten vasta tilataan aika np-ultraan joka tehdään synnärillä siinä rv 12-14 ja rakenneultra rv 20 jotka myös tehdään synnärillä. Ja sitten on vielä neuvolassa ultrat rv 30 ja rv 36. Eli aika kivasti sitä pientä pääsee kurkistelemaan, eikä oo tarvetta yksityiselle mennä lisäultria tilaamaan. Mut jos noita ei noin paljon ois, niin varmaan itekin haluaisin mennä yksityiselle varmistamaan asian mahdollisimman pian.

Sanle
 
Heipat kaikille ja tervetuloa uusille :D

Kukas siitä kyselikään siitä alkuraskauden ultrasta... no enivei, olen tässä miettinyt että mennäkö vaiko eikö. Esikoista kun "tehtiin" 1.5 vuotta niin halusin mennä heti viikolla 7+ tarkistamaan että oikeasti olen raskaana, ettei ole tuulimuna tai pelkkää kuvittelua. Ja tälläkin hetkellä tuntuu siltä että pitäisi saada tietää että ihan OIKEASTI olen raskaana... olis ai-van hirvittävän kauhea tilanne luulla olevansa raskaana ja saada vasta np-ultran aikaan (hyvässä lykyssä viikolla 12) selville ettei mitään vauvaa ole ollutkaan. Tosin en kyllä tiedä kestääkö tuulimunaraskaus niin montaa viikkoa edes mukana. No, ajattelin tehdä asian kanssa niin, että kun mulla on ensimmäinen neuvola rv 6+6, niin kysäisen pääseekö tk:n kautta varhaisultraan ja jos ei pääse niin varaan sit siltä istumalta ajan yksityiselle. Olen minä huonompaankin tarkoitukseen rahoja laittanut joskus :D

Mitähän sitä omasta olosta sanoisi... no turvonnut olo on ja etoo välillä kovastikin muttei oksentamiseen asti. Olen nyt sairauslomalla tämän ja huomisen kun yrittää vaan flunssa pitää minusta sitkeästi kiinni. Selkäoireet on nyt kans tullu mukaan kuvaan, eli en saa nukuttua kuin johonkin pauttiarallaa viiteen kunnolla, sen jälkeen pitäis nousta sängystä mutta kukas sitä nyt siihen aikaan, herranenaika! Eli sit vaan käännän ja väännän ja melkeistä itkua tuherran aamulla että saan kammettua itteni ylös. Kunhan joskus jonkun lääkärin yhytän niin kysyn voiko huoletta ottaa Panacodia selkäsärkyyn ja miten paljon.
 
Minä olen meinannut ottaa äitiyspakkauksen. Tietysti kun esikoista odotan ja ei ole mitään valmiina ennestään tai suvulta tulossa, niin tulee tarpeeseen.

Minä en tiedä täällä muuten ultrista kuin, että äitiyspoliklinikalla on np-ultra rv 11-13 ja ensisynnyttäjille synnytystapa-arvio ultra, mutta muuten ei nyt mitään sitten erikseen kai ole. Tietty, mitä neuvolassa katsovat, sitä en tiedä.
 
Täällä yksi 32v ilmoittautuu plussanneisiin. LA olisi 9.12. Yksi 10vuotias tytteli ja takana nyt 5vuotta yritystä ka kaksi km. molemmat viikolla 7. Ei ollu vuotoja vaan 10viikon ultrassa sit sain huomata ettei mahassa enää kasva mikään :'( Nyt sitten jännittää ja pelottaa mitenköhän tässä käy. Ysi viikolla menen käy yksityisellä ultrassa...
olo on ollu vähän liiankin oireeton. Pientä rintojen juilintaa silloin tällöin, pissalla pitää ravata jopa yöllä. hieman kuvotusta, mutta se on aikasemmin tullutkin vasta kuudennen viikon aikoihin.
Nyt sitten vaan odotellaan pysyykö tämä asukki matkassa mukana loppuun saakka.

Annmarii 5+5
 
annmarii tervetuloa! Itsellä samanmoista taustaa.. :( Mutta posiiivisella mielellä,muutakaan kun ei voi :)
Tervetuloa myös muut uuet!

Tänään sitten työkaveri kysyi oonko raskaana,kun maha pömpötti... pakko tuo oli myöntää. naureskeli vain että taasko mä alan pykäämään lapsia, ja minä myöntelin että juu-u..maailma täytettävänä :LOL: 2 siis ennestään ;)
Pomo osottelee sitten mieltään raskauden vuoksi. Teen töitäkuljetusalalla ja se sovinistinen pöllö taas näyttää mitä on miehiään.

Tänään sain kumminkin neuvola-ajan! 28.4. sinne ja ultraan vasta toukokuussa. Mies alkoi jo kyselemään,että jos kumminkin mentäs yksityiselle ultraan :eek:

JM+Pumba 6+1
 
Anopille kerrottu, ukko tokas että turha sitä on kokopäivä työtä vielä hakee kun mammalomalle on TAAS!!! jäämässä :xmas: oi olisipa ollut kamera valmiina.
toki anoppi rykäs kertomaan appiukolle, ei muuta vikaa mut meidän lapset ei tienny viel että tulee vauva, niitä oltiin vasta pohjustettu että moinen vois olla mahdollista joskus, miltäs se tuntus. sitten ne tappeli kotimatkan että kumpi sieltä tulee ja päättivät että tulee molemmat, sanoin ukolle että jos kerranki puhuuvat totta ni annan molemmille selkään :LOL:
Sinne se anoppi jäi intopiukassa miettimään mitä neulos..

makuusäkki, mulla kans pomo osottaa mieltään edelleen :headwall: ja se sentää on nainen.. toki ymmärrän että vituttaa että oon taas jäämässä lomalle kun lokakuussa vasta menin takas töihin ja varmaan pelkää että on yhtä vaikee raskaus ku edellinen.. mun slomat kun on yllättävän vaikeet järjestää välillä.
 
Tervetuloa Sanle ja annmarii ja onnea plussista :flower: :flower:

Koivunkäpy Oisin soittanukki, mutt ei pystyny, kun ukkeli ei välttämättä pysty vastaamaan puhelimeen. Laitoinki sit sata tulenkatkusta tekstaria ja varottelin ettei huudoilta tule välttymään. No kolmas maailmansota minun osalta siitä tuli, kun kotiutu. Toinen oli aika hiljaa, lupas kyllä hommata mulle ne kolikot mutta saapi nyt nähä miten käy! Sanoin ettei maksa niistä penniäkään, kun itekkää en niistä maksanu. Taitaa j äädä kolikot saamatta.

Pikkunen tuolla mahassa (jos siellä siis sellanen on) sai elämänsä ensimmäisen moottoripyöräajelun. Hain pyörän talvisäilöstä ja tuli tänään siis ajettua reilu 40km. Nyt onki loppu viikko aikaa ajella tässä kylillä, kun on lomautusviikko. Tosin ajohousut ei kyllä mahtunu kiinni, ku oon lihonu sen verta :kieh: Ajotakki sentään jotenki meni. Saapi nähä kui kauan sitä ylipäätään ajellaan jos ei saa lainaan mistään isompia varusteita.

Ai niin, tänään teki mieli mullaki möläyttä yhessä kohdassa anopille ts. tulevalle anopille, että perheenlisäystä tulossa. Maltoin pitää suuni kiinni. Ukkeli meinas kans sanoo toisessa asiassa, mutt sai seki pidettyä suusa kii :LOL: Saa nähdä kui kauan malttaa olla sanomatta asiasta. No viimestään sit pitää sanoa jos töissä joutuu kieltäytymään tietyistä hommista.

 
Alkuperäinen kirjoittaja JääKyynel:
Tervetuloa Sanle ja annmarii ja onnea plussista :flower: :flower:

Pikkunen tuolla mahassa (jos siellä siis sellanen on) sai elämänsä ensimmäisen moottoripyöräajelun. Hain pyörän talvisäilöstä ja tuli tänään siis ajettua reilu 40km. Nyt onki loppu viikko aikaa ajella tässä kylillä, kun on lomautusviikko. Tosin ajohousut ei kyllä mahtunu kiinni, ku oon lihonu sen verta :kieh: Ajotakki sentään jotenki meni. Saapi nähä kui kauan sitä ylipäätään ajellaan jos ei saa lainaan mistään isompia varusteita.




Hei, täällä yks EX-motoristi, oon niiiiiin kade että oot päässy pärräileen...
Ajelin kawa er5 2½vuotta sitten ahvenanmaalle...yksin...mutta oi että ku oli niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin mahtavaa..
:D olin motoristi 3kesää...huoh niitä aikoja on ikävä...mutta voihan sen unelman toteuttaa viel esim 30v ikäkriisinä... :LOL:
 
Täällä moni on kirjoitellut, että pomot osoittavat mieltään raskauden takia. Mun on pakko kertoa oma kokemukseni. Kerroin pomolle helmikuussa, että yritämme lasta. On siitä asti kysellyt n 1xvk että joko on tulossa. Kun kerroin että on tulossa niin on jo kauppaamassa omalta lapseltaa (syntynyt joulukuussa- 08) pieneksi ja ylimääräiseksi jäämiä tavaroita/vaatteita. On siis tosi innoissaan vaikka varmaan joudun jäämään jo aikaisemmin pois töistä, koska työ sen oloista.
 
Sydänkäpynen Iteki oon vielä uus tällä saralla. Vasta muutaman vuoden harrastanu. Viime syksyyn asti ajoin Honda vt500:lla ja nyt talvella ostin HD:n Sportsterin. Eli ihan "kustomi" mulla :) Okei, ukkeli on henkeen ja vereen harrikkaa, ett sai painostettua. En kyllä kadu päätöstä, kyllä toi ihan hyvä pyörä on näin ensituntumalta. Jääpi kyllä ajelut vähän vähiin tänä kesänä. Riippuu siitä kui maha tulee eteen ja tai tuleeko kieltoa ajamiseen :LOL:

Onneks mulla ei tule vastaavia onkelmia työpaikalla niiku muilla. On sen verran iso pulju, ett siellä ei paljon yks raskaus paina. Ennemmin se ärsyttää, ett huhut lähtee pyöriin vähän liian aikasessa vaiheessa raskautta, kun pakosta joutuu kieltäytymään tietyistä hommista. Mutt se on elämää, pitää toivoa, että kaikki on ok.
 
Varovaisin mielin liittyisin mukaan, tänään plussasin. La olisi noin 21.12., toinen tulossa, sairaala varmaan NKL kuten ekassa, ikää 30 v.

Vointi on vielä suht hyvä, vähän pientä huonoa oloa mutta jos en olisi raskaana niin laskisin sen väsymyksen piikkiin, tuo 1-vuotias esikoinen valvottaa edelleen melkoisesti.
 

Yhteistyössä