*Joulun odottajat LOKAKUUN sateissa!*

Hei!
Paljon on taas juttua... :eek:
Perätila-kerhoon en taida enää kuulua. Viikko sitten oli kauhee pyöriminen masussa. Sit alkoi helpottaa se ainainen pissahätä. Sen jälkeen alkoi karmee häppäriluiden jomotus. |O Siinä vaiheessa olin et ei hetkinen....
Tuli mieleen et onko se sit nyt kääntynyt???
Menin sit mun kaverin luona käymään (joka opiskelee kätilöksi) ja niinhän se oli: pää on alaspäin.
Eli siellä siis valmistaudutaan jo tulevaan.
Värinää on täälläkin havaittu. Se tuntuu todellakin oudolta. :kieh: En ees ajatellu mistä se sellainen johtuu, joten kiitos tiedosta.

Mies on kiinnostunut mun olosta ja masusta vaikka on toinen tulossa. Yksin hoitelen noi kaikki neuvola yms reissut ku mies ei pääse niihin kun sillä on sellainen työ. Ei mua se haittaa. Onneks on muuten mukana hommassa ja vielä enemmä tietty sit kun vauva saapuu.
Täällä muualla (toisessa maassa) ei tutkita miten onko auki paikat tai painoarviota oteta ennen kuin lopussa. Tietty jos jollain sattuu olemaan ongelmia, niin varmasti katsoisivat, mut ei normaaleissa tapauksissa ollenkaan.
Marttan vähä ja usein täälläkin syödään. Muuten tuntuu et jää ruuat kurkkuun pyörimään. :x
Taidan mennä makailemaan, et jaksaa taas huomenna töissä.

NullPoints ja Tirri 28+5
 
Boe
Täällä kanssa väristään ja täristään, möyritään ja pyöritään. Välillä tuntuu ettei ole hajuakaan miten päin masussa ollaan...

Muutamia mittoja 30+2:
vauvelin painoarvio 1760 g
lapsiveden määrä normaali
kohdunsuu pituus 3 cm.

Vauvan painoarvio tehdään uudestaan vk 37. Arvioivat kaverin yli 4 kg normaaliaikaisena. Esikoisen painoarvio oli 3,7 kg ja sitten syntyikin 4,5 kg...

Nyt on alkanut jännittää ei niinkään synnytys vaan sen jälkeinen. Ykkösen synnytyksessä jouduin istukan käsin irrottamiseen ja menetin 3,6 litraa verta. Nyt mahdollisuus samaan on olemassa, mutta onneksi synnärillä on siihen varauduttu.

Asuntokaupat on sitten allekirjoituksia myöten selvä. Meitä odottaa 4h+keittiö+sauna (jes!) rivari. Meille tulossa suuri muutos kun nyt asustellaan tosi pienessä kerrostalo kolmiossa.

Huomenna ulkomaille... ihan Tallinnaan saakka :) Pikkuneiti tilasi prinsessamekon ja laivalta karkkia. Täytyy isännälle tuoda myös "karkkia" ja pikku-äijälle masussa jotain kivaa.

Palataan taas!
 
DoB
Huomenta kaikille, täällä paistaa aurinko :)

Mäkin ehdin jopa kirjoittelemaan kun heräsin muka niin aikaisin tänään....

DD kyseli painoarvioista ja kohdunsuun tilanteesta. Mulla sitä on katsottu viimeksi rv28 ja silloin kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni. Vauvan painoarvio oli 1kg. Seuraavan kerran saan arvion vasta neuvolalääkäriltä rv36. Luulen, että meille ei mitään jättiläistä ole tulossa kun tyyppi tuntuu aika pieneltä tuolla masussa ja masukin on pieni. Mulla oli sf 25 rv31+6.

Täällä myös tuntuu väristyksiä :D Ja muutenkin liikkeitä tuntuu ihan hurjasti, ei tosiaan ole rauhallinen masuasukki.

Mies on odotuksessa mukana ihan täysillä, ei voi kyllä valittaa. On huolehtivainen ja ihanan huomaavainen. Jaksaa huomioida sekä minua että masua, vaikka tekeekin pitkiä työpäiviä ja sen lisäksi meillä on tämä remontti täällä meneillään. Ihmettelen itsekin, miten meillä voi vaan mennä koko ajan näin hyvin vaikka samaan aikaan on paljon stressin aiheuttajia. Se on ihanaa, kun huomaa että mies arvostaa mua vielä entistäkin enemmän nyt kun meidän pieni kasvaa mun sisällä.

Asumisesta ...me ollaan siis vasta muutettu ja asutaan nyt unelmatalossamme. Tilaa on enemmän kun tarpeeksi, tosin kaikki remontoidaan joten käytössä ei ole vielä kun murto-osa tästä kokonaisuudesta. Tänne mahtuu tulevaisuudessa vaikka kymmenen lasta ja vielä naapurin lapsetkin :D

Meillä majaillaan edelleen perätilassa, saa nähdä koska kääntyillään vai käännytäänkö ollenkaan. Mä en todella haluaisi sektioon :/ Neuvola on ensi viikolla, saa nyt nähdä mitä ne siellä sanoo. Se hyvä puoli tässä perätilassa on, että mun olo on kyllä koko ajan ihan loistava. Vauva ei paina mihinkään, en ravaa vessassa eikä alapäässä tunnu mitenkään inhottavalta.

KeuKeu sä saat aika tosi myöhään äitiyspakkauksen! Mä olin varmaan rv 22 kun sain sen! Siis kuitenkin jo pari kk sitten. Odotin sitä ihan hirveesti ja se oli jotenkin tosi pettymys :ashamed: Tosi hieno juttuhan se on, että saadaan tuollaisia etuuksia mutta ne tavarat oli vaan jotenkin niin peruskamaa ja ei minkään näköisiä. Meneehän ne kotona aivan loistavasti mutta kun itse oli ostellut niin ihania vauvanvaatteita niin ei noi vaan näyttäneet miltään niiden rinnalla. Siitä makuupussista kyllä tykkäsin ja olihan siinä kaikkea pientä tarpeellista.

Meidän pitäis myös heittää Ikean reissu tässä ennen vauvaa, tarvitaan lipasto vauvan vaatteille ja ajattelin ostaa sellaisen pienen hoitotason kylppäriin. Muuten kaikki onkin hankittuna. Huomaan hiplaavani vauvanvaatteita melkein joka päivä kotona, mä niin odotan että saan pukea niitä sen pienen päälle :heart:

Nyt pitää mennä, hauskaa keskiviikkoa kaikille!

Dob ja pieni 33+0
 
Hei vaan kaikille !
Marttan täällä ainakin kärsitään tuosta, et täytyy syödä jotain pientä ja parin tunnin välein, koska ei pysty "normaaleja" annoksia syömään. Ehkä myös siks tuo hemppa on laskenut kun ei ruokavalio sisällä kauheesti rautaa sisältävää ruokaa. Aikaisemmissa odotuksissani en ole kummastakaan ennen kärsinyt, ei alhaisesta hempasta enkä siitä et täytys syödä vähän ja usein.
Painoarviosta ollut puhetta. Mul oli 30+3 arvio 1671 g. Ja paikat tuolloin kiinni ja kiinteät. Seuraavan kerran noita paikkoja tarkastellaankin vasta rv:lla 36, kun on seuraava lääkäri. Meillä ei terkkari tuota asiaa tarkasta. Esikoisen odotuksesta en muista koska paikat alkoi pehmenee yms. kun ei siihen neuvolakorttiinkaan noita ole merkitty. Esikoinen meillä syntyi 39+1 ja kakkonen 40+1. Toivottavasti tämä ei nyt sitten anna odotuttaa 41+1 asti :) Nyt tuntuu siltä, että kaikki la:n ylimenevät päivät ois liikaa.
Täälläkin masussa on hurja meno ja tuota värinääkin silloin tällöin. Neuvolatädille maanantaina puhuinkin, että kaikki liikkeet tuntuu paljon paremmin ja enemmän kuin aiemmissa odotuksissa. Syynä tietty se et istukka on nyt takana, ennen ollut edessä vaimentamassa liikkeitä. Voin sanoa, et tuolla on kyl vaikutusta. Nyt ne todella näkyvät päälle päinkin ja tuntuvat, välillä vähän liikaakin :)
Nyt taidetaan lähtee poitsujen kanssa ulos, on niin ihanan näköinen syyssää siellä. Voikaahan paksusti kaikki !

Aurinkomamma ja Tipu 32+2 ( 54 pv laskettuun aikaan !!! )
 
Huomenta. Kylläpäs paistaa ihanasti arska ulkona! B)

Laitan nyt eka neukkakuulumiset:

rv 30+4
RR 110/70
painonmuutos/viikko +753g
hb 95 (ei mikään ihme et on heikottanu ja väsyttäny jatkuvasti ja huono olo) nyt siis alan juomaan kräuterblusaftia ja yhden raskausvitan sijasta otan 2.
sf-mitta 28cm
tarjonta rt
syke 140
liikkeet ++

Sitten muihin juttuihin.. :)

DD: Kohdunsuun tilanne oli viimeks lääkärissä 27+5 niin että se pituus oli sen 3cm, eli ei oo lyhentyny ja kiinni oli, mutta vähän pehmennyt. Lääkäri sano että kuuluu jo asiaan noilla viikoilla. Supistuksia on kyllä ollu sieltä viikolta 20 alkaen, mut kaipa ne sit on vaa niitä harkkasuppareita..

Värinästä/liikkeistä: Tääki masuasukki on pitäny jotain ihme värinää/tärinää, ihan ku se rummuttais yhtäkkiä jollain sillee tosi nopeesti tai tekis jaloilla sellasta pikajuoksua paikoillaan tiedättekö? :D Oonki miettiny et herranjumala eikai sil oo joku sairaus mikä aiheuttais värisyttämistä.. Ku eihän se nyt mitään pikajuoksuaskeleita siellä voi harjotella..että en kyl tiiä mistä voi johtua... :whistle:

Mies on sillee ihan mukavasti mukana tässä odotuksessa.. Välillä tuntuu et se on alkanu jo hermoilee synnytyksestä ja jos vähääkää päästän puhelimessa jonku "ai"-äänen ni heti se on et "mitä mitä?!" "supistaako?!" Onhan se aika hellyyttävää tollanen toisen huoli..
Kerran ku sanoin sellasel jotenki vähän vaikeroival äänel et kultaa.....ootko heittäny mun popparit roskii, ni se oikee suuttu, koska se kuulemma pelästy niin paljon et mul on joku hätänä ku pidin sellast "ihme-ääntä!!" Voi miehiä joskus!

pikku ja potku-iita 30+5 :heart:
 
Huh, ku te ootta reippaita, ihan hengästyttää nuo tekemisten määrät :D

Täällä on ihanan kotonen touhotus käynnissä, ku lapset on kotona :heart: Tänään ei järjestyny meno eikä paluukyyti hoitoon, niin aattelin että kyllä me yks päivä pärjätään vaikka päällään seisten. Ja tähän asti on selevitty =)

Ihan pieni pelko on pyrstössä, ku sain nyt viimein niitä perinteisempiä raskaushuolia seurakseni. Eihän nuita oo supisteluja ollukkaa kuin sillon ennen 20 viikkoa ku piti pikkase ottaa lepiä. Viime pe alko yhtäkkiä aamulla valuttaa kirkasta verta, ei mitään limoja vaan sitä ittiään. Vähä niin ku olis menkat alkanu, semmonen määrä. Seurailin sitä sitte, menin mummulaan että josJOSjos jotain tapahtuu niin en ole yksin. No se hiipu iltaan mennessä. Seuraavana iltana alko supistella, tuli vieraitaki, ja emäntä kaksinkerroin vääntelehtii :eek: Sillon niinku maha putosi, laskeutu, miten sen nyt ilmasee. Kummaltakaan ei ole aiemmin käyny noin. Nyt niitä supisteluja on jatkunut, lähinnä päivittäin. Ja sitkaasti oon ootellu kotona, kun huomenna on nla-lääkäriaika. Pikkusen jo hirvistyttää et mikäs siellä on tilanne. En edelleenkään ole varma kumminpäin kaveri tuolla eturepussa matkustaa, mutta viimeöinen mellastus oli kyllä alapäähän tallomista ihan selvästi. Eli varpaat eellä ois tulollaan, hui.
Sillä verukkeella oon ollu kotona vaikka miltä tuntuis ettei nuo kumpikaan ole ite lähteneet syntymään, vaikka uhkaavan ennenaikasuuen takia onki pitäny maata kuukausia. Kavereilta on kyllä tullu nuhteita, mutta seliseli ku vauvaki ryskää niin kovasti, ettei sillä mitää hätää ole :whistle:

-Eikä yleensä ole niin että ruskea vuoto ja hyytymät on huonompi juttu kuin kirkas veri?? Onko kellään oikeaa tietoa asiasta, vai muistelenko omiani...

Meillä alkaa asuntoasiatki selveneen, ei vielä iiiihan varmaa, mutta kelvollinen ostotarjous on tullu ja se on hyväksytty ja ellei kuntokartoituksessa ilmene yllätyksiä, saahaan alkaa pakkaamaan.. Tai ukkeli saa pakata ;) -Minä saan kuulemma laittaa nuo omat keräilyastiat pakettiin, ja sen teenki, en antaiskaa muitten niihin koskea :saint:

Osallistumisesta, en oo ees ehtiny pohtimaan onko isä jutellu mahalle :LOL: -On kai se joskus muistanu sille jorista.. Viime aikoina sitä on kyllä näkyny lähinnä keskiyön tunteina nukkumassa, muuten on menny aika työssä. Eilen kävi hakee eropaprut/irtisanomislippuset vakituisesta töipaikasta. Pikkuaikaa, muutama viikko on työtä eripaikassa ja sitte ollaan vapaita ku taivaan linnut karkaamaan minne huvittaa, kun taloki saahaan kaupaksi!!

Nyt jännitettään että syntyykö tämä poikanen ennenku työt loppuu, tuleeko muutto ennenku työt loppuu, jos muutto tulee ennen töiden loppumista, lapsilla loppuu päivähoito, eikä miekkonen voi mennä töihin jne. Vaan niinhän tuo meinas että se on vaan rahaa ja kun tuo on vaan pätkä niin antaa olla, sitte lopettaa ku tarttee, ku jokatapauksessa sitä ei ois kuin vähäksi aikaa.

Niinpä, ootellaan suppareita kuunnellen, huomista lekuriaikaa. Lapsille saa lukea noin kakssataa nallepuhia ja piettää sylissä koko aika, ku on niin ollu koti-ikävä hoijosta..

Kaikkia hyvää kaikille!! :flower:
 
OmituinenOtus, mä olen kyllä ymmärtänyt, että verenvuoto (ihan selkeä verenvuoto,ei mikään pieni vaaleanpunainen tuhru) pitää lähteä heti tarkistuttamaan! Verenvuoto loppuraskaudessa voi olla merkki sikiötä uhkaavasta vaarasta, tai näin olen ymmärtänyt. Olethan soittanut neuvolaan tai sairaalaan ja varmistanut, että voit odotella huomiseen?
 
B-7
Komppaan Jive:ä!
Kyllä se kunnon verinen vuoto on aina näytön paikka!Voi tulla esim irtoavasta istukasta,vaikka vain osittain irtois.

Nyt kyllä voi hyvin(mielestäni) odottaa huomisen lääkäriin,jos kerran liikkeet tuntuneet edelleen.Ja vuodostakin on jo aikaa.
Mutta muistahan ensikerralla(jos sellainen tulee)ottaa heti yhteyttä sairaalaan,omituinen otus!!!!

Mä olisin tilanteessasi ollut pää kolmantena jalkana näytillä jos silloin kun eka veritippa näkyi :whistle:
 
Tervehdys palstalle täältäkin!
Olen tosi laiskasti kirjoitellut tänne mitään, vaikka muiden kuulumisia olen käynyt kyllä lukemassa välillä. Meidän perheessä ollut loppukesästä asti kaikenlaista sattunut ja tapahtunut ja aika vähälle jäänyt koko raskauden miettiminen. No ehkä asiat pikku hiljaa rauhoittuu.
Täällä oltu saikulla jo 24 vkosta lähtien kovien supistelujen takia ja äippälomaan asti ollaan. Vkolla 24+6 ei supparit olleet kuitenkaan vielä kohdunsuuhun vaikuttaneet vaan se oli edelleen kiinni ja kiinteä. Ensi vkolla on taas ultra+lääkäri, jossa tarkistetaan istukan paikka ja kohdunsuun tilanne. Mulla ollut vkosta 17 lähtien aina välillä pientä vuotoa, joka ilmeisesti johtunut istukan sijainnista aivan kohdunsuun tuntumassa.
Tänään siis täyttyi vko 29 ja nyt vkon ajan on ollut aivan tautisia juimimisia ja vihlasuja alapäässä ja sellaista painon tunnetta myös siellä. Epäilen, että nämä ovat nyt niitä liitoskipuja? Esikoisesta ei sellaisia ollut.
Mitään värinää tai vauvan hikottelua ei meillä ole ollut, mutta närästys ja suonenvedot sekä turvotus ovat tuttuja täälläkin.
Asumiskeskusteluun voisin sanoa, että rivarikolmiossa asustellaan ja alkuun varmaan menee tässä ihan ok, mutta jatkossa on isompaa haettava. Mun esikoispoika jo 10v ja tarvii omaa rauhaa ja lisäksi miehellä poika 15v, joka meillä aina välillä eli ahdasta on, kun kaikki paikalla ja tämäkin masuasukkikin alkaa liikkkua.
Mukavaa syyspäivää!
 
Kylläpäs tänne olis taas tullut tekstiä kauheasti :)

Kovasti oon tässä viime päivät kauhistellut kuinka kankea sitä on kun ei kohta saa sukkia jalkaansa. Kävin eilen jalkahoidossa ja oli ihana kun toinen lakkasi kynnet ja hieroi norsumaisen turvoksissa olevat jalkani taas normaaleimmaksi :D Vielä ajattelin hemmotella itseäni ensiviikolla menossa kasvohoitoon. Ahh, jotenkin nautin raskaana ollessa paljon enemmän noista hoidoista kuin normaalisti.

Asumisesta sen verran ,että rivitalopäädyssä asutaan ja 80neliötä. Isompaan olisi tarkoitus lähteä kunhan saadaan tämä poika maailmaan.

Kauheasti supistelee kun käy vaikka kyykyssä tai kerää tavaroita laittalta. Huomenna on neuvola ja seuraava oys vasta marraskuussa. Maksa-arvot otettiin pari pv sitten ja olivat raja-arvojen sisällä. Ei tullut näillä näkymin käynnistykseen menoa 38vkolla. Sitä on niin tottunut siihen käynnistykseen ja maksa-arvojen nousuun, että tuntuukin oudolta olla normaali :D Hemppa oli vain 115 ja väsynyt olen kyllä ollut. Viimeeksi oli 130. Aijon huomenna katsastaa sen uudelleen ja jos edelleen alhaalla pitää mennä rautakauppaa =) Synnytykseen mennessä olis kuitenkin hyvä olla sitä rautaa vähän ekstraa mukana.


Mies on mukana ja taitaa jo jännittää synnytystä :) Sille valkeni tässä jokupäivä, että se on jo aikasta lähellä. Kovasti huolehtii ,etten rasita liikaa itseeni kun tahdon olla vähän sellanen ,että tulee rehkittyä liiankin kanssa. Lasten kanssa tekee paljon niinkuin aina. Jalkahierontaa en kyllä oo onnistunut monestikkaan saamaan :)

Nimistä: Meillä ei oo koskaan ollut nimiä valmiina ja jos jotain onkin rustattu hätäkasteen varalle ne nimet ei oo ikinä pitäneet paikkaansa joten meillä on turha miettiä etukäteen. Pitää ensin nähdä miltäs se poju näyttää :)

Nyt syömään kun ei ole kerennyt !

Auris 32+4

 
:ashamed: aiai. Omaa tyhmyyttä jos jotain olisi sattunut. Vuoto kuitenkin loppui silloin perjantaina, eikä sen jälkeen ole tullut mitään. Ja liikkeet on tuntuneet tosi selvinä koko ajan. Ei juuri hiljaista hetkeä ole. Alkuraskaudessa istukka oli kohdunsuulla, mutta n. 20 viikolla katottiin että on siirtynyt 2 sentin päähän kohdunsuulta, ja myöhemmin todennäköisesti vielä kauemmas.

Ja en siis ole kysynyt mistään, ainoat vaihtoehdot olisi soittaa synnärille tai äitipolille, neuvolan tätillä kun ei ole aiempaa kokemusta äippäneuvola:sta, siltä on turha kysyä.


Totta puhuen kokemukset tuolta synnäriltä ja äitipolilta on pääosin niin kaoottisia ja kehnoja, että mää varmaan venyn liiankin pitkään kotona ennen kuin haalaudun sinne. Neuvolan tätistä puhumattakaan. Kaivelin kyllä synnärin numeron yms. puhelimeen ja menin äitin seuraksi, etten yksin tänne jää. Mies kyllä komenteli menemään lääkäriin, kun heti soitin.

Jospa sitä huomiseen vielä jaksais ootella, ja sitten piiiitkän listan kans lekurin pakeille, alkaen koko koiven mittaisista verenpurkaumista supisteluihin. Noita verenpurkaumia oon ihmetelly et liekkö ne niitä kuuluisia suonikohjuja vai mitä, mutta yhden päivän aikana ne tuli nivusesta polven tienoille, sisäreiteen. Hassu paikka.

Kamalan vaikea arvioida millon pitäis mennä ja millon ei tarkistutteleen. Pitää lähteä varmaan herkemmin, mutta ku se on niiin inhottavaa mennä todisteleen että ois nyt vähä tämmöstä vaivaa...

Pitää koettaa juoda vettä ihan reilusti, nesteyttämällä kai sairaalassaki aluksi suppailuja rauhoitellaan.

 
B-7
Omituinen otus :hug: Tuskin vauvalla hätää on jos liikkeet tuntuneet normaalisti.Mutta kannattaa varmasti ennemmin käydä näytillä kuin katua.Vaikka tuolla polilla ja synnärillä ovatkin välillä tympeitä "kaikenmaailman valittajiin" mutta kun omasta lapsesta kyse,ei turhaa käyntiä ole!!!

Veden juonti ja magnesium on oivia kotikeinoja supistuksiin!!!!
 
Pakko tulla taas valilla valittaan kun tanaan ketuttaa niin turkasesti. Vasymys alkaa olla siina pisteessa etta pyorryttaa ja tekee pahaa. Toissa kayn valilla vessassa ottamassa kahden minuutin pika-unet etta jaksaa. Rauta-arvot on kuulemma kohdallaan ja muutenkin muka kaikki kunnossa.

Eilen oli neuvola (joo, olipas taas ajanhukkausta - 5 minuuttia kesti koko tarkastus!). Pissa on tarkastettu viimeksi rv. 16 eika niilla tunnu olevan mitaan tarvetta sita tarkailla! Verenpaineet katsotaan, sydanaanet ja nyt toista kertaa fundusmitta (27 cm). Veriarvot oli katsottu edelliskerralla ja kaikki oli "OK" - rauta-arvokin. Ja kun mainitsin etta olen hirvean vasynyt niin se lehma (anteeksi vain) kehtas sanoa etta "se nyt vain on niin etta toisessa raskaudessa on vasyneempi, ja sita paitsi olet nyt paljon vanhempikin". Ma en tajua etta miksi se vertaa mun ensimmaiseen kun a) se oli 9 vuotta sitten b) sain ekani Suomessa eli talla naisella ei ole mun raskauksista kokemusta. Mita ma olisin tarvinnut olis neuvoja miten jaksaa. Ja jos ihan rehellisia ollaan niin kun tassa on ollut haita, hautajaisia ja muuta stressia niin luulen etta olis sairasloman paikka etta sais ittensa kasaan. Mutta kun en viitsi pyytaa kun sitten olis kumminkin huono omatunto olla toista pois. Ja kun oliskin niin etta kun tyot loppuu niin paasee kotiin laittaan jalat ylos mutta sitten pitaa hakea tytto koulujalkeisesta hoidosta, tehda ruokaa ja siivota. Arrggghhh!!!

Mies yrittaa parhaansa mukaan auttaa mutta hanella on toissa tosi kiireinen jakso eika se samalla tavalla tajua ottaa moppia kateensa kun lattia on likainen.

Anteeksi vain tama paasaus mutta kun vain sattuu oleen tallanen paiva. Auta armias jos kotimatkalla ei ole tuubissa istumapaikkaa voi olla etta paasee itku tallaisella tuulella ollessa. Eilen muuten eka kerran pyysin itselleni istumapaikkaa. Parikymppinen jatka istui reteesti vain vanhuksille, invalideille ja raskaana oleville varatulla tuolilla vaikka mina seison naamansa edessa maha pystyssa (bussi ihan taynna). Kysyin sitten natisti etta oliskohan mitaan mahdollisuutta paasta istumaan ja kylla se siita sitten nousi. Inhottaa joutua pyytaan. Pitaiskohan tanaan laittaa hanskat kateen ja lahtea salille nyrkkeileen etten kohta tinttaa jotain kanssamatkustajaa...

Huh, kylla helpotti. Kiitos vain kun sai paasata. [hengittaa syvaan]

Naputtaja ja Sean rv. 30+1
 
Heissan taas,

Mä tein tänään havainnon vasta, kun yritin hiihtää pomon perässä niin perskules ei vaan enää pysy jengin perässä ja ne joutuu hidastamaan tahtia jotta voi keskustella mun kanssa samassa tahdissa.
Kohta ne vanhuksetkin vetää rollaattoreilla ohi, kun meikä mamma lyllertää ja ennen mä olin aika nopea liikkeissäni :LOL:

Sitten vasta tajusin, että mulla alkaa olee ihan jäätävän iso maha kun en meinaa autosta taipua ulos tai sisään ja vielä 10viikkoa+ehkä 2 viikkoa jäljellä.
Tosin duunikamut sanoi että mulla on pienempi vatsa kuin monella lyhyemmällä ja silti mä alan olee jo hajoamispisteessä..yöt tuskaa kun joutuu herää kääntää kylkeä ja eilen tuli eka suonenvetokohtaus ja kaikki maitotuotteen närästää pahasti, ei ole herkkua tää odottajan elämä mutta onneksi ohimenevää.Hieman huolestuttaa että joudunko makaa uima-altaassa 2 viikkoa reissussa kun ei muuhun enää pysty.. =)

Enää reilu 4 viikkoa töitä ja lasken jo melkein minuutteja siihen että loppuu.

Hienoa että muillakin värinää vatsassa kun itekin aloin jo hysteerisenä miettiä, että mun maha asukilla on jotain vikana kun en ainakaan edellisestä moista muista.

Naputtaja: :hug:

Punahattu ja Pesonen 29+4 :heart:
 
Täälläki pänniin! Työkaverin kans ollaan jo monta viikkoa oltu kahestaan ja nähtävästi jatkuu edelleen.Toinen työkaveri,joka on kans raskaana niin sillä on tosi pahoja selkäsärkyjä eikä todennäkösesti kykene enää töihin.
Mulla iski tänään kauhea iskiaskipu.Autosta oli vaikea nousta ylös,kun töihin pääsin.Puhumattakaan väsymyksestä.Joka ilta oon menny kasilta nukkuun ja silti väsyttää aamusin.Meen tupla raudalla et ei kait siitäkään pitäis olla kiinni.Ens viikolla olis neuvola täällä uudella paikkakunnalla.Voi,kun toivoisin et saisin jäädä pois töistä vähän aikasemmin.
 
Naputtaja: Aika outoa touhua neuvolassa jos saa sanoa. Itselläni ei kyllä ole juurikaan kummempi, mutta kyllä joka kerta tehdään kaikki rutiini tarkastukset pissat, hempat jne... Näitä neuvoloitakin kun on niin erilaisia. Edellisissä raskauksissa kävin eri neuvolassa kuin nyt ja kyllä oli ihan erilaista. Sai kunnon inhimillistä käytöstä osakseen ja paljon ystävällisempää muutenkin. Tästä nykyisestä neuvolasta ei ole kyllä mitään hyötyä ja ihan kauhistuttaa kun synnytyksen jälkeen pitää se eukko päästää vielä omaan kotiinkin käymään. Kaikkia asioita mitä minullakin on tullut vastaan raskauden aikana on vähätelty ja jne... noh onneksi kohta saa lopettaa neuvolassa käynnit.
 
Naputtaja Niin on eri maissa ja jopa eri paikkakunnilla eri hommat. Ulkomailla asuvana tiedän tarkkaan mitä tarkoitat. Terveydenhuolto EI oo niin hyvää kuin Suomessa. Se on niin täälläkin. Esikoisen kans kaipasin kovasti Suomeen, mut nyt kun tietää miten hommat toimii, niin ei odottele ihmeitä.
Neuvolassa kävin minäkin tänään ja kaikki oli ok.
Ei otettu sf mittaa, kädellä vaan mittas ja sanoi et menee normaalin käyrän mukaan.
Pissa oli puhdas.
Paine 110/70 eli hyvä.
Pikkusen sydän tykytteli, ei sitäkään suuremmin mittailtu et miten nopeaan, mut normaalia oli.
Siinäpä ne uutiset olivat. Kahden viikon päästä sinne on sit meno takaisin.
Toi lääkäri on hoitanut mun asioita viimeiset 6 vuotta, joten muuten vaan jutteluksi se homma meni.
Sit kun pääsin kotiin oli aikainen joululahja odottamassa.
Nappi siis napsahti: sokrut ovat koholla. Hyvä asia on se et tässä raskaudessa siis pääsin pitemmälle kuin viimeks et toi riesa iski. Toinen "hyvä" on se et menee samaa rataa kuin viimeks, joten varmasti taas tulee raskausmyrkytys ja muut paskat, eli sektioon vissiin menee.
Huono asia on se et taitaa olla se alatiesynnytys muiden juttuja ja mulla tulee taas sinne hiton rasitukseen uusi meno............ Täällä kun ei todellakaan käsketä kotona mittailla, kun vasta kun on insuliinilla. Eli samaan limboon joudun ku viimeks........ :headwall:
Jotenkin vaan arvasin et noin käy, joten v...tutuskaan ei oo kauhee. :headwall: :headwall: :headwall: No sellaista se on. Toisilla on helppoo ja toisilla ei. :$

NullPoints ja Tirri 28+6
 
Heissan,

Auris80: Niinkuin NullPoints sanoi niin ei taalla muilla mailla ole laheskaan Suomen tasoista toi hoito. Aina on eri hoitsu ja sita ma ihmettelen etta kun ne ei esim. sf-mittaa tai sykkeita kirjoita ylos niin milla ihmeella ne tiettaa onko siella jotain ongelmia.. :kieh:

Niinhan se silti on etta itse tanne on halunnut muuttaa joten turha rutista mutta tallaisina aikoina on hyvinkin ikava Tammelan neuvolaa missa kavin ekani kanssa (Treella siis).

NullPoints: Voiko olla etta se on joku oikku tai mittausvirhe, vai onko ne sokerit nyt ihan "aikuisten oikeesti" koholla? Voihan olla etta ne ongelmat jaa tohon ja saastyt talla kertaa raskausmyrkytykselta ja muilta komplikaatioilta. :hug: Ja hyvahan se on etta jos arvoissa joku mattaa etta sellainen on ainakin huomattu. Tsemppia.

Taalla tama kiukuttelu vain jatkuu. Pinna on niin kireella ja lyhyt etta tyokaverit on jo tainnut huomata etta mua ei kannata turhan takia hairita. Mun aitiysloma alkaa vast 2 viikkoa ennen laskettua aikaa eli yli 7 viikkoa muka pitais viela jaksaa raahata itsensa tanne. Itku meinaa paasta kun sita ajattelee. Havettaa tunnustaa mutta melkein toivon etta jotain loytyis miksi sais sairaslomaa jo loppuajaksi vaikka tietenkin pitais olla onnellinen etta kaikki on toistaiseksi mennyt niin hyvin. :ashamed:

Kai se tasta - eikohan taa ketutus ole oire siina missa kaikki muutkin.. Taidan painella tasta lykkiin sahkoposteja eteenpain ja koittaa motivoitua..

:heart:
 
Kauan ootettu lekurikäynti on takana:

Ihan hyvästi asiat,

Ei ollu paikat auennu vaikka hivenen jo rohkenin epäillä. Pehmenny ja pikkuse raotti, kanavaaki kuiten 3cm jäljellä.
Laskeutunu ipana oli, niinku arvelinki ku maha "putosi" sillon viime la, kun supparit alkoi. Nyt mulla on sitte komento mennä heti näytille jos supistukset tihenee tai voimistuu. Raivotarjonnassa Pate siellä köllötteli, päätään pyörittelee tuolla jalkovälissä, ja siksi ilmeisesti tullu ne laskimotukokset tuohon sisäreiteen. Kakru on painanu nuppinsa sinne niin tiukasti ettei äitillä veri kierrä koivissa :p

Paineita pitää mitata päivittäin, ja viikon päästä mennä käymään. Olin vaan niin horopää etten muistanu kysyä sitä mittaria lainaan, kun se olis pitäny siltä terkalta tiedustella :ashamed:

Vajaan kolmen vk.n päästä uuestaa lekurille. Ja mikä hassuinta myös pelkopolille... En ois ite ajatellu niin mutta lääkäri sitte perusteli että, edellinen synnytys on ollu aika kaoottinen, eikä sitä ole "käsitelty", nyt ei voi tietää mitä on tulossa kun oon niin piipussa. Arveli ettei kuulosta hyvältä, niinku oisin luovuttanu ku sanoin että se synnytys menee niinku menee. Kuhan selvittäis hengissä. -Mutta niinhän se on, jos on realisti. Ei voi etukäteen tietää miten käy ja mitä tulee. Turhaan sitä suunnittelee mitä musiikkia kuuntelen tai liottelenko itteäni ammeessa...mun mielestä näin, jonku mielestä voi olla tärkeää suunnitella etukäteen. -Joka tapauksessa arveli että on hyvä käydä keskustelemassa aiheesta, ja minäpä sitte uskon että seon tarpeen ja meen sinne kuuliaisesti ku aika tulee.

Ja vielä pitää käyä tarkistuttaan se istukan paikka, sen vuodon vuoksi.

Tuntuu ihan hyvälle että joku noinki paljo huolehtii ja potkii asioita eteenpäin. Nuita paineita olin itekki hiljaa mietiskelly, muttei terkka niihin puuttunu millään lailla, kirjas ylös tuloksen mitä sai ja sillä siisti.

Viime päivinä tuntuu että jostain on löytyny asennetta olla olemassa, tämähän loppuu joskus, viimeistää kahen kk.n päästä. jes!

:hug: kaikille sitä tarvitteville

-Omituinen ja Pate 31+5
 
Neuvolakäynti takana ja siellä se kaveri vaan molskutteli. Ja ilokseni sain kuulla että pääsen kuitenkin ultraan kun tehdään se synnytystapa-arvio. Huh, tuntuu ihan mukavalta tietää minkä kokonen kamu sieltä ihan oikeesti tulee :heart:

Se oli kylläkin yllätys että hemppa oli 107! Ehkä mä en sitten voikkaan syyttää tätä väsymystä pelkästään huonoihin yöuniin... Nyt vaan kiskomaan siis rautaa.

Muuten oli paineet, pissat ja sokerit kohillaan. Tästä sitte vaan etiäppäin hymy korvissa :D

Keukeu ja 32 + 0
 
Jee jee, mulla alkoi 14.10 äitiysloma! :) Vaikka mikään ei kyllä muutu, kun olen esikoisen kanssa kotona joka tapauksessa ja iltakouluakin 3 kokonaista viikkoa jäljellä.. Mutta Vähän paremmat rahat tulee kelalta, kun mitä toi kotihoidontuki on ollut.. :)

Ens viikolla neuvolaan, hassuu ravata siellä nyt kahen viikon välein..

Mullakin on ollut sitä tärinää masussa, mutta kiva kuulla että noin monella muullakin on! Esikoinen ei sillon tollai tärissyt ni oon vähän ihmetellyt mitä se meinaa.. :whistle:

Tänään taas uusi viikko! B) Findy :heart: 32+0!
 
Hei!

Enpä ole taas ainakaan viikkoon ehtinyt tänne. Töissä hirveä kiire, kun sain kuulla että joudun jäämään jo viikkoa aikaisemmin pois, en saakaan jättää pitämättömiä lomia vanhempainvapaan loppuun kuten ennen.

Toisaalta hyvä vain kun on kiire ja muutakin ajattelemista kuin oma olo. PipetiPoolle jaksuja :hug: kohtalotoverilta! Itsekään en pidä itseäni täysin työkuntoisena, mutta olen halunnut sinnitellä siellä jotta ei tarvitsisi viettää päiviä vain oman pään seurassa. Mutta jokainenhan reagoi ja toipuu omalla tavallaan.

AC:lle myös hali liikkumattomuuden takia, se on kyllä hirveä tunne! Minähän jouduin edellisodotuksessa vielä rv 27+5 ekstraultraan kun liikkeitä ei tuntunut. Onneksi tämä toinen on ollut parempi liikkumaan. Voimia myös OmituiselleOtukselle, NullPointsille ja muille, joilla on ollut huolestuttavia kokemuksia.

Asumisesta oli juttua aikaisemmin. Meillä on 58 neliön mini-kolmio, ja täällä jatkamme elämää neljännenkin perheenjäsenen synnyttyä. Helsingin hinnoilla ja meidän palkoillamme ei ole mitään asiaa normaalikokoiseen perheasuntoon.

Perätilassa oli meidänkin pienoisemme viimeksi kun neuvolassa käytiin, eli maanantaina. On tosin aina välillä myös poikittain, eli tuntuu mahtuvan vielä hyvin kääntyilemään. Ja kun se leikkauspöytä erittäin todennäköisesti odottaa anyway (iso vauva tulossa ja hiljan tehty sektio takana) niin ihan sama sitten tuon asennon kanssa... Alatiesynnytystä olen minäkin toivonut, kuten täällä moni muukin on kirjoitellut, mutta taitaapa taas jäädä haaveeksi :(

Ja mitään erityistä seurantaa ei ole mulla tän pt-asian tiimoilta, joskus rv 36 paikkeilla se synnytystapa-arvio kyllä, mutta se siis siksi kun edellinen synnytys päättyi sektioon. Siitä muuten toivuin varsin helposti, ja ihan seuraavana päivänä leikkauksesta hoidin jo vauvaa täysin itse. Tällä kertaa en sitä vain haluaisi siksi, kun on tuo esikoinenkin nosteltavana, ja JOS joskus haluamme kolmannen, niin eduksi olisi kun ei olisi kahta sektiota takana.

Hankinnoista: Ei ole ostettu juuri mitään, pari vaatekappaletta ja pari tuttia. Mutta esikoiselta onkin lähes kaikki olemassa. Tuplarattaat hommaamme jossain kurvissa, ja jotain pikkuhankintoja varmaan lisää vielä.

Terhikille ja muille, joilla mies ei ole kovin innokas, jaksamista! Meillä mies ottaa mun mielestä tähän odotukseen enemmän osaa. Ei tosin kummallakaan kerralla ole ollut mikään "intoilija", mutta nyt useammin esim. silittää masua ilman komentamista :) kuin edelliskerralla. Mutta ei ole siis mitään päivittäistä.

Vauvauinti tuntuu vielä aika kaukaiselta :) mutta varmaankin menemme taas. Sisarusuintiin siis tällä kertaa, pitäähän tuo esikoispoikakin tietysti ottaa mukaan!

Tärinää tuntui esikoisen odotuksessa usein, nyt ei. Hermostoa eikä pissaamista :) epäilen minäkin, koska tärinä saattoi kestää tunninkin yhtä soittoa, tuskin niin hartaasti olisi ruikkinut ;)

Naputtaja - pyydäpä, että kilpirauhasarvot tarkistetaan! Voi hyvinkin olla väsymyksen syy!

Painoarvio oli meillä 1290 g viikolla 28+0. Kuulemma keskikäyrän yläpuolella, Tekayn sivujen mukaan kutakuinkin keskikäyrällä (tai ainakin syntymäpaino olisi selvästi alle 4 kg jos jatkaa samaa käyrää, ultraavan lääkärin mukaan "ainakin neljä kiloa" kun syntyy). Mutta joo, iso mulla oli esikoinenkin (55 cm ja 4,4 kg) joten odotukset ovat "korkealla" ;) nytkin.

Kas niin, eiköhän tässä ole tullut jo romaania koko poissaolon edestä... Omassa olemisessa nyt ei niin kertomista tällä hetkellä, päivä kerrallaan elän ja pärjäilen. Fyysisesti kaikki hyvin, sitä hiukan kohonnutta paastosokeria lukuun ottamatta - painot ja paineet olleet koko odotuksen ok, jne.

t. Grynna 30+2
 
Tulen taas tänne paasaamaan....... :headwall:
Naputtaja Ei taida olla mun sokrujen kans mittausvirhe. Viimeks rv14 oli jo se toinen arvo korkeella (9,4), mutta rajoissa. Nyt vissiin on ollut yli sen 10. Se vaan ärsyttää ettei kotona anneta mitata miten ne sokrut menee, vaan joutuu taas menee uuteen rasitukseen. Toisaalta se uusi rasitus on vasta ens kuun lopussa, niin luulen ettei se mun arvo ollut aivan päin honkia. Esikoisen kans kun ne juoksuttivat sinne tosi usein....
Toivotaan todellakin et kaikki muu menis hyvin. Kuitenkin kummittelee pääkopassa se ensimmäinen raskaus, joten noiden sokrujen takia tuntuu et samalla tavalla tääkin menee. :/
Mulla on muuten aikas sama tilanne, eli 2viikkoo ennen voin vasta jäädä äitiyslomalle, joten sinne asti on sinniteltävä. :headwall: Kyllä tässä vielä ainakin jaksetaan, mut todellakin sais harrasta purra, jos olisikin vakavampia ongelmia... Raskaus kun ei oo sairaus ja helposti eivät varmasti sairaslomaa kirjoita. Toinen on et oon viel koe ajalla ja kiireisin aika on nyt syystalvella, joten.... :headwall: :headwall: :headwall:
Onhan se totta että "joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön" monessa asiassa. Itseäni ärsyttää sellaiset ihmiset jotka valittaa joka asiasta. Eli jos joku on ulkomaalaisena maassa ja koko ajan valittaa miten asiat on huonosti, tulee mieleen et miks et mee sit sinne missä se ruoho on todellakin sit vihreempää......... Mut silloin kun aiheesta valittaa, niin sit on niin. Tiedän kyllä et sairaanhoito on monessa maassa kuuma peruna. Minun mielestä oli maa mikä tahansa sairaanhoito pitäis olla huippua. Jos ei oo kunnon sairaanhoitoa, niin miten voidaan kuvitella et ihmiset jaksaa verorahoja sille maalle tuottaa? Siinäpä se.
Sit toinen puoli tuosta valitus jutusta. Suomalaiset ovat huonoja valittamaan. Se joka "leikkiin ryhtyy...jne" ei välttämättä koska raskaana olevia. Outoja vaivoja voi matkalla tulla ja vanhojakin, joita nyt ei uskonut et tulisi. Kyllä sen verran raskaus vetää kropan koville, et monilla alkaa paukkua. Ja jos on ongelmia hyvä niistä on puhua, aina ei löydy ratkaisua, mutta puhuminen helpottaa. :whistle:
Iso esikoinen oli sullakin Grynna! Saa nähdä minkä kokoinen täältä sit kuoriutuu. Mun oma arvio on et 4kg......... (esikoinen 4250g).
Kaikille muille kans jaksamista, kyllä tää tästä. Jokainen päivä lähempänä ollaan sitä nyytin haku reissua! :heart:

NullPoints ja Tirri 29+1
 

Yhteistyössä