*Joulun odottajat LOKAKUUN sateissa!*

Minttu75 Eihän tuo sinun painonnousu vielä mitään ole!! Itsellä tullut nyt 14,5 kg lisää, viikkoja tasan 31 ja lähtöpaino oli 59 kg.. Eli aikas paljon on joo tullu :ashamed: :ashamed: Ja turvotusta kyllä on, mutta onhan tuo ihan kamalaa...

Gallup Coca-Cola Zeroa tulee juotua ehkä liikaakin. Join sitä jo ennen raskautta. Smirnoff Ice:a tekis mieli..oikein kylmänä! Nam :p
 
Ai Petite-te jakaa mun kohtalon tuolla makkarin puolella ;) . En kyllä muutenkaan ole mikään aktiivi sillä saralla, joten voipi jäädä se vahingon takaisin ottaminen raskauden jälkeen väliin myös :ashamed:

Juomagallupiin: mulla on ollut kaikenlaisia ihan kummallisia himoja kuten Samarin (!). Toki se on suolaista, joten en ole juonut kuin kerran kaksi. Olutta tekisi myös kovasti mieli, tosin nuo holittomat ovat niin pahan makuisia että olen säästellyt janoani ;). Niin ja minun tietääkseni sukraloosi on ihan turvalliseksi todettu (jos nyt mitään keinotekoista makeutusta sinänsä kenenkään kannattaa kovin paljon jatkuvasti juoda). Ne kaksi kiellettyä S:llä alkavaa ovat sakariini ja syklamaatti.

Mintulle vielä painoasioita, eli ensinnäkin sullahan on aivan normaali painonnousu, koska normaalipainoisella painon kuuluukin nousta ja keskimäärin se on koko raskauden aikana noin 13 kiloa, eli näille viikoille 9 kg on ihan "käyrillä" ;) Ja vauvan painoasiaan, me saimme viikolla 29 painoarvioksi 1,3 kg eli keskikäyrän yläpuolella ultranneen lääkärin mukaan, Tekayn sivujen mukaan just keskikäyrällä (?!). Sf-mittakin kyllä huitelee taivaissa, joten isoksi ovat neuvolassakin veikanneet, saas nähdä nyt sit.

Pyh, töitä joutuu taas tekemään, palaan...
 
Ylimääräisen ultrauksen terveisiä! Pienikokoinen tyttö tulossa. Huomenna tulee 32 viikkoa täyteen ja ipana painaa tällä hetkellä 1600g. Istukan virtauksissa todettiin ahtaumia > mikä varmaan osaltaan vaikuttaa vauvan pienuuteen. Kolmen viikon päästä on uusi ultra, missä tarkistetaan että ahtauma ei laajene. Itelle on painoa kaikkiaan tullut n. 4 kiloa.

Onko teillä kellään todettu tuommoista istukan virtausahtaumaa?

ps. "irmeli" oli kääntynyt jo pää alaspäin.
 
Juomista:

Vettä on tehnyt paljon enempi mieli kuin yleensä tapaan juoda. Pepsi Max on viimeaikoina tullut ihan yllärinä - en yleensä juuri limuja juo enkä varsinkaan kolajuomia. Kahvia menee pieniä määriä päivittäin, normielämässä juon paljonkin nimenomaan mustaa kahvia mutta näin odotusaikana ei tee mieli / närästää liikaa.

Jälkisuppareista:

Toisen lapsen synnytyksen jälkeen jälkisupparit tuli totaaliyllärinä, en oikeasti tajunnut että niitä tosiaan on olemassa ja ne sattuu :eek: . Allekirjoitan juuri tuon että kun niistä ei ole mitään 'hyötyä' on niihin erittäin vaikea suhtautua. Pahin oli ehkä se että ne iski AINA nimenomana imettäessä, eli siinä oli kiva kärvistellä kun ei juuri asentoakaan voinut vaihtaa vaavi kiinni tississä. No, lohduttavaa tietää että ne on sitten taas riesana, ja vielä pahempina ;)

Täytyy taas rientää - vointi hyvä vaikkakin stressikäyrä töiden takia korkealla...

- Terhikki ja PieniIII rv 32+2 - :flower:
 
Hei kaikille !
Täällä on taas tullut ihan hirveesti juttua.
Makuuhuoneessa täällä on paljon hiljaisempaa kuin normaalisti, muttei ihan täysin hiljaista onneksi. Vauva painaa tuonne alas välillä tai oikeastaan tosi usein niin, etten voi edes kuvitella, et jokin painais toisesta suunnasta =) No, mies kyl ymmärtää, ja hellitään toisiamme kyllä sit muuten, iltaisin on mukava ahtautua vatsan kanssa miehen kylkeen kiinni =)
Synnytys ei pelota, jännittää tietysti vähän, mut sinne mennään hyvillä mielin ja vahvassa uskossa, et kaikki menee hyvin. Ultrassa jo kyselivät onko toiveita synnytykseen liittyen, kivunlievityksestä tai muusta. Sanoin, et katotaan sit mitä tehdään kun tuun synnyttään. En suunnittele kauheesti etukäteen sitä, ettei sit mee pasmat sekasin kun ei meekään suunnitelmien mukaan. Aikasempia kaks takana ja molemmista hyvät muistot. Henkilökunta ollut täällä tosi mukavaa ja kukaan ei oo koskaan pakottanut mihinkään. No, ponnistaan tietty ne kehottaa, mut sehän kuuluu asiaan. Ekalla kerralla sain kohdunkaulan puudutteen, ja sillä meni tosi hienosti. Vauva oli 3 kilonen. Tokalla halusin epiduraalia kokeilla, kun supparit oli niin kivuliaat ja sain ja hyvin silläkin meni. Vauva tuolloin 3,6 kilonen. Sillä mennään varmaan nytkin, siis jos sen ehtii ja voi saada. Ekalla oli niin, et ainut henkilö, joka ois saanut sen laittaa oli hätätapauksia hoitamassa, eikä ehtinyt mua piikittään. Molemmilla kerroilla olen ollut yöllä synnyttämässä. Spinaali on myös käynyt mielessä, sehän nopeempi vaikutteinen ja sen voi sit vaihtaa epiduraaliin. No, sen näkee sit mitä tulee otettuu. Ilokaasun jätän väliin, siitä tulee mulle huono olo.
No, nyt en ehdikään kirjoittelee enempää. Täytyy palata myöhemmin.
 
Pitkästä aikaa kuulumisia =) Oon ollu ihan naatti ja selkä jumittaa ihan kamalasti niin ei oikein tässä koneella jaksa istua :(

Neuvolassa käytiin eilen 31+0

Pissa puhdas
Hb laskenu takas 110, nyt alan ottaan kahta pilleriä
rr 120/77
paino pompsahti
sf takasin käyrillä, lääkäri mittas jotain ihan omiaan viimeks. Keskikäyrän ihan alapuolella mennään
syke 150, liikkeet ++
rt niin kun on ollu jo pitkään.
Seuraava neuvola on sit kahden viikon päästä. Synnytys on alkanu jännittään ihan tosissaan... :eek: Valmennus on parin viikon päästä kans. Töitä olis vielä 12 aamua, hohhoi...

Makkarikyselyyn, täällä ollaan kans oltu ihan nolla linjalla huhtikuusta saakka. Ensin oli hoitojen takia, sit plussauksen jälkeen en uskaltanu, ja sen jälkeen oksensin sen 20 viikkoa.. nyt suppailee muutenkin eikä oikein innosta kun joka paikkaa särkee. Mies kyllä olis halukas ja sille koitetaan keksiä aina jotain.

Siideriä on täällä tehny mieli välillä, varsinkin kesällä :p

Tänään on särkeny ihan kamalasti tosta kohdun yläosasta oikeelta puolen :x Yöt on aika huonoja, lonkkia kolottaa ja nivusia särkee.

Kaikki muu alkaa oleen hankittuna mutta vaunut ja kaukalo vieläkin uupuu. Vaunuja eilen taas katottiin, ja ehkä löydettiin hyvät.

Mitä te meinaatte ottaa vauvalle sairaalaan kotiinlähtövaatteiksi? Pakkasin jo valmiiks niitä, kaikki on vielä kuitenkin pesemättä, mut suunnittelin mitä otetaan. Laitoin pitkähihasen bodyn, potkuhousut, potkupuvun, kypärämyssyn, kangasmyssyn, ja toppahaalarin jossa on "tumput" ja töppöset mukana... Sairaalan papereissa vaan lukee että pitäs olla villahaalari (mulla on toi potkupuku sen tilalla) ja villamyssy (mulla on kangasmyssy) ja mietin että onko noi keräämäni vaatteet tarpeeks lämpöset? Mistään en oo pientä kunnon paksua myssyä löytänyt, ja villahaalaria en vielä raaskinu ostaa kun maksaa ihan miljoonia... Mielipiteitä?

Joku kyseli myös mitä itelle kukakin meinaa ottaa, mulla on listalla hirvee määrä tavaraa ja ostin ison kassinkin niitä varten :LOL: Listalla on: villasukat, pokkari, shampoo, hoitoaine, naamanpesuaine, (meikit), kelakortti, äitiyskortti, kamera, kameran laturi, ylim. muistikortti, puhelin, puhelimen laturi, päiväkirja, kynä, harja, hammasharja ja -tahna, deodorantti, rintsikat, pikkarit, verkkarit, pitkähihanen t-paita, sukat, neule... Siinä niitä :D

Nyt täytyy mennä, mies haluaa koneelle :heart:

Viivi ja Masi 31+1
 
Terve!
POrukkahan alkaa tosissaan valmistautua vauvan tuloon kun on jo kassin sisältöäkin mietitty. Ei vaan, kävi jo vähän viime yönä mielessä että mikä meininki, kun heräsin oikein kuukautiskipuun enkä sen jälkeen enää nukkunu, ja sitä oli illallakin.

Ite oon ajatellu kassiin kirjan, eväitä (yllättäen ne onkin tarkasti pohdittu, toisin ku esim vauvan vaatteet: mehuja, chilipähkinöitä ja mandariineja), mp3-soitin ja omat obsidanit pitää olla jos kovasti vuotaa, nimittäin TAYSista ei ainaskaan saa ku kökkö-retaferia. Niin ja jotkut töppöset, en tykkää niistä sairaalan lonksottimista.

Vielä tää ja ens viikko koulua, on kyllä vähän haikeeta jäädä pois, mutta mitäs teet kun opiskeltava loppuu tältä osin. Maanantait on kyllä sittenkin vielä käytävä, ja semmonen pikku juttu ku esim vauvanvaatteet ja muut kamppeet ihan retuperällä. Sitä pesänrakennusjuttua odotellessa...

Ineli 33+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja jennae:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku87:
Öö siis miks epiduraalia ei saa ku on "jo" 4cm auki?!! se vaikutushan kestää pari tuntia aina yhellä satsilla?
Ainakin naistenklinikalla saa nykyään vaikka olisi jo sen 10cm auki...mutta kun olin esikoista synnyttämässä vuonna 05, niin sanoivat ettei saa jos on sen 4cm auki..voi kuulemma viedä ponnistuksen tarpeen kokonaan...mutta, mutta näköjään on sekin kanta muuttunut tässä muutaman vuoden aikana.. :/ oliskohan sairaala kohtaista?
Mulla on kanssa tuosta synnytyksestä nyt jo öö.. 7 vuotta , että on saattanut muuttua matkan varrella ja toisaalta oon kuullut , että epiduraalia ei laitettaisi helpolla kun on jo "liikaa" auki ,mutta että spinaali laitettaisiin paremmin , sen vaikutus kun ei ole niin pitkäkestoinen ...
Meinaan kyllä nytkin mennä sairaalaan jo valmistuneena , että otan selkäydin puudutteen ja toivon että sen saan ! :)

neitim+onni-irina rv 33+2
 
Vitsiläinen.. pitäisköhän munki alkaa jo pakkailee vauvan kotiintulovaatteita ja vielä ehkä tärkeempi juttu se oma sairaalakassi jos tuleeki yllättäen lähtö! Mäki mietin et jos ostais ihan uuden kassin sairaalakassiks! :LOL: Ku ei meillä oikeestaan edes oo mitää isoja kasseja paitsi miehen treenikassi.. ja enhän mä nyt voi sitä siltä riistää, ainakaa tässä vaiheessa vielä! ja muutenki.. :) Sinne vois pakkaa ainaki shampoon ja hoitoaineen, SUIHKUGEELIN( sairaaloissa ku ei yleensä oo ku sitä niitten omaa hajustamatonta tai ällön hajusta outoa litkua ), kasvojenpuhdistusaineen, kasvorasvan, vartalovoiteen, hamppiharjan ja hamppitahnan, muutamat sukat, alushousut, jotkut yöhousut ja kotiutumishousut, rintsikat, liivinsuojuksia, pari paitaa, mp3 soitin, joku lehti, kamera, puhelin, laturi, meikit, harja.. Oisko viel jotain tärkeetä lisättävää??

Ja hei, ahistaako muita katella esimerkiks tota Sairaala-ohjelmaa? Siis ne synnytykset, ne tuskanhuudot ponnistusvaiheessa ym.? Ennen pystyin kattelee vaikka mitä videoita synnytyksestä youtubesta, mut nyt mua ahistaa se ku nään muitten tuskan ja alan miettii et ei helv.... toi on meilläki parin viikon päästä edessä!!! Ja se et jos sit tapahtuuki jotain ja vauva kuolee ja tullaan tyhjin käsin kotiin. :'(
AHISTAA taas jälleen kerran.. ei pitäis kattoo varsinkaan tällee illalla ennen nukkumaanmenoa noita.... :/
 
Grynnalle: Luulin kuulleeni tuosta sukraloosin sopimattomuudesta luotettavasta lähteestä. Enhän muuten sitä olisi kauhistellut. Lähdekritiikkiä minulla on yleensä liikaakin, enkä usko oikein mitään helposti. Kumma juttu, miten tää raskaus taas pientä, hassua ihmistä muuttaa. Mutta oman mielenterveyteni vuoksi jätän nuo makeutusaineet minimiin. Kukin tavallaan.

Tuossa joku totesi monien meistä vauvojen majailevan oikealla puolella mahaa, niin myös tämä asukki. Ja tunkee sitä pyllyään niiden kylkiluiden väliin. Auts.

Pakkaamisesta: Olen jo aloittanut sairaalalaukun pakkaamisen ja loppujen kamojen haalimisvastuun olen sysännyt miehelle, että sillä raukallakin olisi joku funktio tässä kaikessa hössötyksessä. On ottanut tehtävän ehkä liiankin vakavasti: mukaan lähtee kunnon ammattilaisten järjestelmäkamera, kun ei kuulemma pelkkä digikamera riitä. Kukas sitä osaa käyttää? Joo ja stressiä aiheuttaa kuulemma mp3-soittimeen ladattavan musiikin valinta. Pyysin klassista musiikkia ja mies ei ymmärrä siitä mitään. Oli kysellyt asiasta ammattilaiselta. Mulle kun kelpais melkein mikä vaan, kunhan ei nyt ihan panhuilu-musiikkia...
Ajattelin joku päivä käydä ostamassa jotku mukavan pehmeet tossut. Nyt niitä varmaan saa, kun joululahjamarkkinat alkaa olla käsillä. Sit esim. joku lötkö ja letkee velour- tai collegeasu, huppari ja housut, olis tosi ihana sen sairaalamekon kanssa käytettäviksi. Mistäköhän sellasia sais? En viittis mistään xl-mallistosta ostaa, kun ne on sellasia säkkejä... Imetyspaidan voisin myös ostaa. hmm.
 
maarith
Kamala,kun kaikki on ollu noin reippaita,että on miettiny vauvalle jo kotiin tulo vaatteitakin ja sairaalakasseja,jne.
Mä en ota sairaalaan mukaan,kun oman shampoon ja hoitoaineen,puhtaat pikkarit kotiin lähtöä varten ja samoin sit paita,housut ja sukat.Vauvalle sitten pakataan valmiix kassi,jonka mies tuo,kun tulee meitä hakemaan tai jo vähän aikasemmin,kun tulee meitä sairaalaan lasten kanssa kattomaan.
Tietysti mies on mukana synnytyksessä ja toivottavasti saan suunnitellun käynnistyksen,mutta sitähän ei koskaan tiedä vaikka vauva päättäis tulla aikasemmin..sitten meillä on vaan mukana tuollanen lauma lapsia(5kpl) :LOL: voi siinä olla kätilöt ihmeissään,mutta ei ole paikkaa mihin ne viedä,koska lähin "hoitopaikka" on sellaset 110km täältä ja sieltä on takasin sairaalaan 70km,joten tuskin ehdittäis viedä ensin lapset ja vielä sit synnyttämään,koska tuo lapsonen numero 4 lähti itse käyntiin ja ensimmäisestä supistuksesta meni 1tunti siihen,kun lapsi oli pihalla ja kokoa oli 5025g.Sairaalassa ehdittiin olla alle 30min.Joten riskinsä siihen,että vauva tulee nopeesti ulos on aina olemassa.Viime raskaudessa neuvolantäti kehoitti laittamaan valmiix autoon pari fleece peittoa,jos päättää syntyä tuonne matkalle. :D No ei syntyny vaan synty käynnitettynä sairaalassa niinkuin oltiin sovittu ennakkoon.
Eilen just mietin noita kaikkia ohjelmia missä synnytetään,kun meillä lapset tykkää niitä kattoa.Ite vaan ei pitäis niitä katella.Ei ne mitään missä lapsi syntyy terveenä,mutta kun pari päivää sitten oli taas vauva,joka oli kärsinyt hapenpuutteesta synnytyksessä eikä oikeen reagoinu mihinkään niin se sai kyllä kyyneleet tulemaan.Kyllä se vaan on niin,että jokainen synnytys on erilainen eikä niitä voi verrata keskenään.Eikä ne koskaan ole eikä saakaan olla itsestään selvyys,koska jokaisessa on riskinsä,mutta yleensä ne menee hyvin.Kivut jää synnytyshuoneeseen yleensä ja muutenkin se on ihana fiilis saada se vauveli masun päälle. =)

Juoma gallubbiin...mun on tehny kamalasti mieli kaikkia puolukka-karpalo juomia kuten otto lonkeroa,joka on kaapissa,mutta enpä sitä ole juonu..ja tuskin juonkaan.

 
Ihanaa kun te jaksatte näin aktiivisesti kirjoitella!! Tulee aina hyvä mieli kun tulee tänne käymään!

Juomagallup: Mun teki alkuraskaudesta mieli olutta, jota en ole juonut elämäni aikana kuin ehkä puoli litraa yhteensä! Mies naureskeli että joo, on hänen lapsi jota kannan :D . Nyt viimeaikoina mä olen himoinnut Baileysiä. Muuten mun tulee kyllä juotua päivän aikana ihan liian vähän, ja sitten käy aina niin, että iltaa kohden tajuan juomattomuuteni, alan tankkaamaan ja juoksen yöllä vessassa. Urpo!

Mä kattelen kanssa paljon ohjelmia joissa synnytetään, ja mä tykkään kyllä suomalaisten sairaalasarjojen synnytyksistä. Ne on olleet jotenkin rauhallisia ja mukavia, leppoisia, realistisia ennenkaikkea. Amerikkalaisissa synnytyksissä on ihan liikaa väkeä, melua ja tohinaa. Eilen justiin miehen kanssa tajuttiin synnäriin tutustumisreissun jälkeen, että seuraavan kerran sinne on asiaa sitten synnyttämään! :eek: !!! Kyllä mua pelottaa ihan hirveästi.

Mutta sairaalakassia täälläkin jo pakkaillaan, tietenkin aloittaen niistä vauvan kotiintulovaatteista. Mulla on laitettuna valmiiksi paria eri kokoa vaatteita, että kattotaan sitten mikä on sopiva. Body, puolipotkarit, tumput ja villatossut, myssy, ja sitten mies saa ehkä luvan käydä hankkimassa vauvan synnyttyä sellaisen vanuhaalarin tai sitten pakataan koko komeus sellaiseen kaukalolämpöpussiin. En kuitenkaan lähtisi tuon pukemisen kanssa ihan äärimmäisyyksiin, ottaen huomioon että vauva kulkee ulkona tasan sen pari metriä sairaalan ovelta autoon ja autosta kotiin. Hikipäässä ei taida tulla kiva automatka!

Itseäni varten sairaalakassiin ajattelin pakata seuraavaa:
-sisäkengät, sukkia, imetysliivit ja liivinsuojia
-siteitä (vaikka noita taitaa saada sairaalastakin)
-MP3
-kameran akut, kännykän laturi
-hammasharja ja -tahna, deodorantti, kosteusvoide, huulirasva
-harja, hiuslakka, ponnari
-shampoo ja hoitoaine

Omia vaatteita mä en sairaalassa varmaan sen kummemmin käytä, onhan se nyt nimittäin aika luksusta kun ei tarvi niitä käyttämiään vaatteita pestä. Jälkivuoto voi olla kuulemma kovastikin runsasta. Ja mun omat kotiutumisvaatteet on varmaankin ihan ne samat joissa sairaalaan menenkin. Mieshän voi sitten tuoda täydennystä.

Jossain kohtaa tässä lähiviikkoina täytyy varmaan laittaa kamera jo valmiiksi autoon että tulee sitten varmasti mukaan. Niin, ja neuvolakortti!
 
Pikaseen tuohon juoma galluppiin...
Mulla pari vkoa sitten perjantaina semmonen perjantai fiilis sitten pitkään aikaan...oikeen meikkasin ja puin siistimmin ku yleensä kauppa reissulle ja kyllä oli isäntä ihmeissään et mistä nyt tuulee...ku mamma o noi komeena. :LOL: Naureskelin vaan et nyt o semmone perjantai fiilis pitkästä aikaa eikä ollu muuta tekemistä..ni värkkäsin... :whistle:
siit alko sit semmonen reilu vkon kestoinen oluen himo...ihan vaan nautinjo ja rentoutus juomana...En tosin juonut muutakun ukkelilta kolme pientä hörppyä saunassa...Ja maistu hyvälle.Himo oli kova sen puoltoista vkoa..mut onneks meni jo ohi. ;) :whistle:
Mutta liiterin sitä hapollista vettä meni yhessä vaiheessa pullo päivässä...nyt menee ehkä puolikas...noin...se on ollu semmonen mikä on maistunut...nyt tosin pyysin isännän ostamaan mulle laitti limpparia jos yhenki olusen itelleen ostaa vkolopuksi..ku se kävi kaupassa tällä vkolla.No sehän osti itelleen olutta...pe illaksi autotalliin... :snotty: Ja toi sitten mulle limpparia... ;)

Sairaalakassia en oo ajatellut sen enempää ku et se pitää sitten olla kun mennään sinne...polille.Kauheesti mitää ylimmäärästä en ota mukaan ei siel malta vauvalta muuta tehä ku ihailla sitä ja sitten ite huilata ja vieraita ketä tulee ni ottaa vastaan.

Noista ohjelmista synnytys semmosista...mä katon niitä kans...vähän liikaa ehkä.Mut oon samaa mieltä et nuo suomalaiset synnytys jutut on iisimpiä...ku ei niis häärää koko suku.Ja naapurit ja tututn tutut...Mut kyl nois suomalaisis näyttää tuo synnytys usein toosi helpolta jne...ku eivät koko aikaa näytä mitä siihe oikeesti monella menee... :snotty:

En mäkään aijo omia vaatteita käyttää...sairaalas saa vaihta ajoka päivä kaikki puhtaiks jos haluu..ja kannattaaki vaihta aku ei ite jouvu pyykkejä peseen...ja sama ne siteet...ei tarvii omia kuluttaa...niit menee sit taas kotona ihan kivasti.Mut omat shamppoot otan mukaan...mun tukka o pitkä ja se tarvi kunno hoitoaineet jne...et sen saa selväks...Hammasharja tietenki...ja tahna...hiusharja...laturit puhelimelle ja kameran pattereille...KAMERA ehdottomasti.semmosia...Vauvalle en oo ajatellu viel mitää...täs ajast mitä kirjottelen...mut kyyl sillekkin vaatteit löytyy.Monesti tai hyvi usein moni tuo kahtoessaa vaate paketin...ni niist kyl monesti tulee nii ihania vaatteita et oon tuonu nuo kaks aikasempaa ainaki niil vaatteil plus sit ulkotamineet ollu omasta takaa....Tuttia mul ei aikasemmi oo ollu..mut jos nyt ottas...ja ja...jotai...tuo mitä tuli nyt mieleen...Ei sitä nii kauhee kummosia tarvihe...Kotiaha sitä mennäää :D Ja autossaha sitä istutaa... :D
Paitsi nättinä pitää silti pikkunen olla..musta o vauvat nii ihana pukea nätiksi... :heart:
Omat kotiutus vaatteet on sitte varmaa samat mitkä mennessä...ehkä joku puhas paita...

meen tuusailee...
Daizz 28+6 huomenna POKS :D
 
Heips kaikille piitkästä aikaa.
Neuvola kuulumisia eiliseltä päivältä viikkoja tasan 33
Painoa tullut aivan liikaa 14,8 kg alusta :kieh:
Verenpaine 134/78
HB 117 laskenut kahdella :( edellisestä kerrasta
sf- mitta huikeat 32 pompsahti yläkäyrille jee,jee
syke 146 ja liikkeet ++
Ja nyt sitten tämä terveydenhoitaja kehoitteli mittailemaan verensokereita, ihmetteli kovasti kun ei ollut sokerirasituksen jälkeen näin tehty, oli mulla niinkuin rajaa hipoen arvot :ashamed:

makkaripuuhista sen verran että aikas on hiljaista ollut viime aikoina sillä saralla. |O Vatsan koko jo hieman ahdistaa ja ei nuo halutkaan niin hirmuisia ole ollut. Minulle riittänyt kun saa nukahtaa miehen kainaloon =) .

Juoma gallup: Vichyä menee ihan reilusti. Mieli on tehnyt siideriä ja olenkin ostanut alkoholitonta siideriä joka on ollut ihan törkeen hyvää :p

Sairaalakassia en ole pakkailut enkä vauvan vaateita katellut ja pessyt valmiiksi, ehkä sitten marraskuun puolella pitäisi alkaa laittamaan tavaroita paikoilleen. Ja se turvakaukalokin on edelleen hankkimatta, kun ei ole saanut aikaiseksi mennä lastentarvikkeeseen. kahden viikon päästä alkaa mammaloma, ehkä sitten.

iittala 33+1 ( niin ne viikot vaan menee :heart: )
 
Heippati hei!

Pitkästä aikaa sininen pilvetön taivas. Jos sais siivousinnon vielä tälle päivälle päälle, pääsis taas pikkasen "työlistalla" eteenpäin.

Synnytysvalmennuksessa käytiin tutustumassa synnärille. Mua on siitä asti jännittänyt synnytys, välillä enemmän, välillä vähemmän. Mielessä se on kuitenkin jo päivittäin. Nyt olenkin miettinyt, mitä sairaalaan pitää varata mukaan, mutta kiitos teille, täällä onkin jo hyvät listat olemassa =) Sairaala-sarjaa olen muistanut muutaman kerran katsoa. Heta-vauvan kohtalo tuo kyyneleet silmiin, elämä on epäreilua joskus :'(

Juomahimoja ei ole ollut, pikemminkin päinvastoin: en muista juoda tarpeeksi. Siitä huolimatta vessassa pitää käydä tipat tiristämässä aina vähän väliä, kun Pieni on edelleen perätilassa ja polkee välillä niin pirusti virtsarakkoon :eek:

Saisi vauveli kääntyä jo. Muutaman viikon sisällä kai yritetään kääntää, jos ei käänny itsekseen. Minä itse olen kuulemma ollut perätilavauva ja napanuora kaulan ympärillä. Nyt tietysti mietityttää, toistaako historia itseään... Jos näin on, niin kohta tulee lähtö :kieh: Lasketun ajan perusteella oon tämän pinon ensimmäisiä synnyttäjiä, mutta kyllähän joku saattaa silti ehtiä vielä edelle.

Nyt muuten alkaa olla maha niin iso, että törmäilen sillä joka paikkaan :D
Aurinkoista päivää pallomahoille B)

pulla ja Pieni 34+1
 
Hei taas !
Eilen jäi vähän juttu kesken ja myöhemmin en sit jaksanut enää konetta avata. Tänään lähdin töistä jo puoliltapäivin, kävin kampaajalla ja vähän shoppailemassa. H&M:ltä tarttui alerekistä pari pientä vauvanvaatetta mukaan, kun halvalla sai :)
Vielä olis virallisesti 5 päivää töitä, mutta pitämättömiä vapaitakin reilu päivä. Jos sitte ens viikolla lyhentelis joka päivä vähän tai sitten ne jää odotteleen kun joskus sinne palaan. Kiirettä kyllä töissä näinä viimeisinä päivinä riittää, kun tarttee opettaa tuuraajaa ja samalla hoidella päivittäisiäkin töitä. että ihan loman tarpeessa kohta ollaan, vaikka viime viikonkin jo lomailin :)
Sairaalaan mukaan otettavista tavaroista ollut paljon puhetta. Vauvalle aioin ottaa omia vaatteita mukaan, sairaalan vauvanvaatevarastot on aikaisemmilla kerroilla olleet aika rajalliset. Ja kotiin lähtöä varten sitten tietysto jotain haalari, töppöstä ja hattua yms. Vähän riippuu minkälaiset tämän vuotiset talvisäät alkaa oleen. Voi, hyvinkin olla, että pakkanen paukkuu jo joulukuussa tai sit on +10 ja sataa vettä. Ne on kai parempi sit kattella lähempänä ja mies tuokoon sitten sairaalaan.
Itselle otan ainakin shamppoot ja muut pesuaineet, hammasharjan ja tahnan, hiusharjan, kosteusvoiteet ja sukat. Muuten olen ajatellut kans käyttää sairaalan palveluja noiden sairaalassaolovaatteiden osalta, ei tartte pestä ja miettiä josko vähän vuoto, varsinkin yöllä sotkee vuotaa ohi yöpaidalle. Ja niissä on ne kätevät napit imetystä ajatellen. Eihän ne luksusta oo, mut kun suurin osa muistakin niitä siellä käyttää, niin eipä erotu joukosta. Sukat haluun kuitenkin omat, inhoon sairaalan sukkia, kun ei ne pysy jalassa. Kotiin lähtöö varten sitten jotain mukavaa. Meillä ei sairaalalle ole kuin 10-15 minuuttia, joten sille matkalle ei suuria pukeutumisia tartteta. Niin ja tietty täytyy muistaa ottaa känny ja kamera latureineen. Ja ehkä jotain luettavaa. Ei kuitenkaan kauheesti mitään ylimäärästä, jos kaikki menee hyvin, en aio jäädä sinne kovin pitkäksi aikaa.
Juomapuolella mulla ei oo himoja mihinkään erityiseen. Alkoholipitoisia ei tee mieli. Viime raskaudessa teki monesti mieli punkkua, mut sit kun maistelin alkoholittomia vaihtoehtoja ei tehnyt mieli enää. Nyt juon vettä, tuoremehuja, cokista, maitoo, mitä milloinkin. Tuo cokis on mun paheeni normaalisti, mut nyt ei oo sitäkään oikein himottanut. Sehän on lähinnä sen kofeiinin takia rajoitettua, mutta vau-kirjassa oli, et sais juoda 2 l päivää kohden, joten ei mulla sitä kyllä niin kauheesti mee ikinä päivässä.
Masussa mellastetaan päivittäin tosi kovalla vauhdilla välillä. Yöt alkaa oleen hankalia nukkua, jos ei vessa juoksuta, niin jalat puutuu ja kyljen vaihtaminen on tosi työlästä. No, ei oo kauheesti jäljellä, eiköhän me kaikki jakseta loppuun asti :)

Jaksamisia kaikille tasapuolisesti !

Aurinkomamma ja Tipu 33+3
 
Nain hetkeksi syntymattomista jo vanhempiin lapsiin. Miten te joilla on jo ennestaan lapsia olette jaksaneet? Harkanaisen ja Petite-ten juttuja luellessa en voi kuin kumartaa kuinka te jaksatte ja arkenne hoidatte. Mulla on ennestaan siis 9v tytto joka on maailman helpoin ja ihanin lapsi, paitsi kun tulee syomiseen... Todella ronkeli neiti ja vaikka salaattia onkin oppinut syomaan niin silti ei lampimassa ruoassa olevat vihannekset/kasvikset mene alas sitten millaan. Eilen tein kanakeittoa (makaronia, kevatsipulia, parsakaalia ja porkkanaa - hyvaa oli). Saman tien kun tytto sai tietaa etta tanaan onkin jotain terveellisempaa niin ongelmat alkoi. Siina sitten istuttiin tunti kun se sorkki "varillisia" ruokia edestakaisin, lopulta itkun kanssa. Se mista ma suutuin on se etta ennen kuin han oli edes maistanut, paatos oli tehty etta pahaa on. Ja kun 9h tyopaivan jalkeen on ihan uuvuksissa ei se kokkaus ole mitaan herkkua... Toisin sanoen siis minahan siis rajahdin ihan kunnolla (vasymys, hormonit, huono aiti?) ja lahetin lapsen suihkuun ja nukkuun. Ei se kylla tainnut nukkuun silti menna (mina menin) ja mies ne ilta-askareet sitten hoiti.

Edelleen tosi arsyyntynyt olo ja jos ihan rehellisia ollaan niin kauhulla odotan tan paivan kokkaamisia. Voin kertoa etta vihanneksia loytyy taas. Ei sitten millaan jaksais mitaan hemmetin taistelua taas mutta kun en varmasti tee mitaan "makkarakastiketta" tanaan. Olen paattanyt etta nyt alettiin tassa talossa syomaan terveellisesti tai sitten ollaan syomatta. Hyvahan se on miehen jaella vinkkeja kun se itse tulee niin myohaan kotiin etta me ollaan jo syoty. Kyllahan se kokkais mutta ei vaan sovi aikatauluun.

Meneeko teilla koskaan hermo niin etta tekee mieli lahtea ovet paukkuen pihalle jaahdytteleen? Vai oonko vain niin hemmetin huono aiti ja tallaseen tottumaton. Mahtoi olla huono ajatus tehda lisaa lapsia kun nyt jo palaa kaamit. :ashamed: :'(
 
Kamomilla-81: Mullakin on ollut ihan tautinen Baileys-himo, kun telkassa pyörii niitä mainoksia koko ajan :p Sanoinkin miehelle, että kun tulen laitokselta on sitä oltava jääkaapissa, et saan pienet maistiaiset :) Ainoo huono puoli, et siinä kermaa ja mulla pitäis olla laktoositon ruokavalio...
 
B-7
Kyllä mulla menee hermot,päivittäin :ashamed: Varsinkin näin raskaana,kun oma olo on kurja niin sitä pimahtaa ihan erinlailla :ashamed:
Mullakin kun monta lasta,väkisin ikähaitari on aikamoinen.On taaperoikäinen joka sotkee paikat ja sitä joutuu kantaa ja nostaa,vaippaa vaihtaa ja se pistää tietenkin vastaan,on uhmaikäinen 4v,ekaluokkalinen joka uhoo myös isoa minäänsä.Ja sitten on murkku!Ja kaksi nyt rauhallista mutta jotka pian murkkuiässä....
Joten kyllä nää päivät on aika taiteilua kieltämättä.
Mä toivoisin että tää raskaus jo pikkuhiljaa loppuis ja sais oman itsensä takaisin.
Jotenkin kun keho ei ole oma,sattuu sinnetänne,ja on kömpelö,se on kaikki pois maltista lasten kanssa.
Mutta silti en yhtään antaisi pois ja ne hyvät hetket sitten korvaa kaikki pahat,vaikka välillä kyllä lähtisin ovet paukkuen kuin pahainen kakara itsekin :LOL:
 
maarith
naputtaja kyllä täällä menee hermot lähes päivittäin näiden viiden lapsen kanssa ja kun siihen päälle on vielä 4 koiraa joista kaksi 6kk niin hermot on piukeena vähän väliä.Se on ihan normaalia eikä sitä tartte hävetä.Välillä meen ulos seisomaan,jos oikeen alkaa pinna palamaan ja jätän lapset six aikaa keskenään tänne.Täytyy nollata ittensä,jotta ei käy mitään.
Me äiditkin saadaan olla normaaleja ihmisiä joilla välillä pinna ei vaan kestä. :D
 
Kiitos Petite-te ja Maarith! Tuli paljon parempi mieli kun kuuli ettei sita ole ainoa jolla valilla meinaa pinna pamahtaa (tai ei edes meinaa vaan pamahtaa vaan) :flower:

Oikeasti teille kaikki kunnia siita minkalaista savottaa te siella pidatte pystyssa. Huh huh. :wave:
 
Musta tuntuu että vauva olis eilen laskeutunut! :eek: Viikko sitten neuvolassa vielä selkeästi ylhäällä, pää alaspäin kyllä. Eilen illalla pidemmän levon jälkeen vielä pitkälläni ollessa yhtäkkiä supisti jonkun aikaa oikeinkin kivuliaasti, oikeastaan helpotti vasta kun nousin jalkeille...

Nyt tänään tuntuu että maha on valahtanut ainakin jonkin verran alaspäin, plus että kävellessä tuntuu erilaiselta.

Pohdin että näinköhän tuo jo nyt tipahti alas - potkutkin tuntuu jonkin verran alempana. Eipä siinä mutta tietää lisää vihlontaa alaosastoon, viikkoja kuitenkin 'vasta' 32+3. No seuraava neuvola tasan viikon päästä, ellei kivuliaasti supistele niin odottelen sinne asti. Eipähän tuosta mitään hätää ole vaikka olisikin jo alhaalla - kunhan ei aiheuta paikkojen aukeamista.

Sairaalakassia en ole vielä pakannut edes ajatuksissa, se on sitten vasta viimeisenä listalla. Ja edelleen; jos tämä päättyisikin syntyä viikon sisään ei meillä olisi mitään valmiina! Se tietäisi isännälle tyttöjen hoidon ja työnsä ohessa pinnasängyn kasausta, makkarin raivausta, pikkupyykin pesua ja vaunujen ostoa... mitäs ei ole saanut vielä kipinää ;) .

Itse taidan jättää vaavin vaatteiden valmistelun (siis pyykkäämisen ja laatikoihin järjestelyn) marraskuulle, äitiyslomaan. Toivotaan että se aikataulu riittää! Nyt on sen verran hektiset työkuviot ettei iltaisin kertakaikkiaan tahdo jaksaa mitään.

Ja niin, isompia lapsia on vain kaksi - mutta kyllä täälläkin pinna palaa säännöllisesti :ashamed: . Lähinnä vaikuttaa tämä oma kankeus, kun ei voi kokoajan olla kykkimässä tavaroita lattialta ja kuravaatteiden auttaminen on yhtä ähinää. Tytöt kuitenkin jo 3,5v ja 5,5v, varsin omatoimisia... tosin pienemmällä yllättäen jatkuvaa uhmailua jota ei aina jaksaisi tässä tilassa.

Toisaalta jo vähän pelottaakin miten käy kun jäädään tyttöjen kanssa äitiyslomalle - kun pitäisi jaksaa erilaista touhua taas aamusta iltaan. Toki helpottaa nykyiseen se ettei tarvitse aamulla olla kiskomassa itseään ja miestä + lapsia ajoissa ylös, saadaan heräillä rauhassa ja touhuta muutenkin omaan tahtiin. Jospa opeteltaisiin nukkumaan yhdessä kunnon päikkärit :).

- Terhikki ja Pieni III rv 32+3 -
 
DoB
Alkuun neuvolakuulumisia:

Vauva on kääntynyt raivotarjontaan, JEE :) Eli pääsen siis synnyttämään alakautta, mitä kovasti toivoinkin.
Painoa 260g/vko ja yhteensä olen sitä kerännyt tähän mennessä 9kg.
Hemppaa ei mitattu kun oli viimeksi hyvä ja olen jatkanut raudan syömistä.
Syke 148-155 ja liikkeet ++
Verenpaine 108/65
Pissa puhdas
Sf 29 ja alakäyrällä mennään edelleen.

Seuraavalla kerralla onkin sitten lääkäri ja saan painoarvion vauvalle, jee jee. Vaikka tiedän, ettei meille mitään jättiläistä ole tulossa niin on se silti kiva tietää. Jäin kyllä taas niin hyvä ja positiivinen mieli neuvolan jälkeen, meidän neuvolantäti on ihan huippu. Kertoili pitkät jutut synnytyksestä ja kivunlievityksistä, kiva kun sai tosi paljon kyseltyä kaikkia juttuja.

Mulla on ollut noita menkkamaisia kipuja nyt jo monta päivää! En tiedä mistä johtuvat....

Juomagallupista sen verran, että täällä himoitaan punaviiniä :p Mä oikeesti odotan, kun saan ottaa sen lasillisen jonkun tosi hyvän ruuan kanssa!

Sairaalakassia meinasin pakkailla marraskuun puolella, olen kyllä ajatellut mitä sinne otan mukaan. Samaten vauvan kotiutumisvaatteet on suunniteltuna, mutta paneudun myös niihin vasta marraskuun puolella. En ole muutenkaan vielä pessyt mitään vaatteita, eiköhän tässä vielä ehdi.

Makuuhuoneen puolella on täälläkin ollut hiljaisempaa viime aikoina, ei johdu haluista vaan ajan vähyydestä ja väsymyksestä. Remppa vie kaiken ajan ja energian, joten ei vaan jaksa! Ollaan juteltu asiasta ja se on molemmille ihan ok, mielummin nukutaan sekin aika :D Mä oon kyllä ollut ihan käsittämättömän seksuaalinen koko raskausajan, mulle kelpais koska vaan! Maha ei menoa haittaa, edelleen olen mielestäni tosi seksikäs näiden muotojeni kanssa ja mies on samaa mieltä.

Tänään just mietittiin, että kohta ei oo enää tätä kivaa masua. Tulee kyllä molemmille ikävä! Mies (toivottavasti leikillään) totesi, että pitää nopeasti laittaa sinne uusi vauva kasvamaan, että saadaan taas masu meidän perheeseen ;) Se on kyllä mennyt ihan sekaisin tästä tulevasta vauvasta ja ihan varmasti odottaa tätä vielä muakin enemmän. Se on kyllä niin hellyyttävää :heart:

Kaikille oikein hyviä vointeja!

Dob ja pieni 34+1
 
Juomagallupista:Aivan ihanan addiktion olen kehittänyt-karpalomehujuoma ja nimenomaan Ocean Sprayn sellainen.Ihanan kirpeää.Samaa merkkiä käytetään paljon baareissakin drinksupohjana.Happamat maut siis pop.

Miten vauva voi potkia samalla sekä oikealle,vasemmalle että jumpsuttaa alas rakkoon...:)Kerrassaan ihmevauva tuolla mahasani pyörii..
d. 32+4
 
Täällä käyty neuvolassa tänään.Oli huolissaan mun töissä jaksamisesta ja olis sairaslomaakin antanu.Sanoin kuitenki et jaksan toistaseks olla töissä.Hemppa oli tippunu taas 110,vaikka kahella raudalla oon menny jo monta kuukautta.
Nuppu oli pää alaspäin,tunsi selkärangan tuossa vasemmalla puolella.
Sairaalakassia en oo vielä pakannu enkä kauheasti miettiny ees sisältöä.Jospa sitten äippälomalla.
 

Yhteistyössä