JOULUN odottajat MARRASkuussa!*jo korkattu!!*

TuttipulloistaMinä kun olen yksinäni vauvan kanssa, niin vedän joka mutkan suoraks eli käytän kertakäyttöpulloja, siis maito tulee pussiin niin säästyy niiltä pullojen pesuilta kun ei ole pesukonettakaan, niin ihan tarpeeks on jo omissa tiskeissä

Liikkeistä: Minä oon ollu välistä tosi huolissani kun ei oo liikkunu vauva enää yhtä paljo kun ennen. Neuvolassa sanottiin että kerran tunnissa pitäis tulla se 10 liikettä, mutta ei mulla tuu se kun iltapäivän/illan aikaan. Aamulla saattaa mennä pitkään ennen ku tuntuu liikkeitä.

Painoarvio: Täällä oli viikko sitten tuolla kyssin reissulla painoarvio 2,3 kg rv 32+4. Eli sinne reilujen nelikiloisten sarjaan päästään...

Sen huomion tein muuten tuolla reissulla, että kun paljastui että oli "väärä hälytys" (=ei raskausmyrkytystä), niin kätilö muuttu heti tosi tympeeks... Tosi ilkeeseen sävyyn huomautteli esim. siitä, että mittasin verenpaineen ite kotona ja ei neuvonut mitään ohjeita turvotukseen, joka edelleenki jatkuu. Kautta rantain lisäksi syytti minua, että olin mennyt kotikunnan päivystykseen, josta lääkäri konsultoi kyssin gyneä, joka taas käski kyssiin seurattavaks. Sanoi että pitää seuraavan kerran soittaa heille suoraan. Toivottavasti ei oo tuo sama kätilö kun oon synnyttämässä!

Annukka 33+5
 
Tuttipulloista vielä. Taitaa olla eri neuvot eri paikassa. Täällä sanotaan et joka kerran jälkeen täytyy sterilisoida pullot sinne 1v asti. :eek: Lueskelin tossa vanhaa ketjua, jossa jotkut muut ovat pohtineet asiaa:
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1026988
Et monenlaista neuvoo on liikkeellä. =)
 
B-7
-96 kun odotin esikoista silloin käskettiin joka syötön jälkeen peseen ja keittään.Nyt ei enää vuosiin oo (ainakaan mun kohdalle ei oo osunut)annettu ohjetta keittämiseen joka syötön yhteydessä,vaan aika-ajoin keittämiseen.
Totta että ohjastukset vaihetelee hiukan paikkakunnittain.
Maalaisjärjelllä vaan eteenpäin =)
 
No mä oon keittänyt uudet pullot, ja sen jälkeen ehkä kerran kuussa. Kylmällä vedellä huuhtelu heti käytön jälkeen ja sit fairypesu. Joskus harvoin oon vedenkeittimellä kuumentanut kiehuvaksi veden ja sen kaatanut sit pulloihin "desinfiointitarkoituksissa".

Mitähän pöpöjä siellä putkistoissa pesii sellaisia että ovat niin vaarallisia että pullot pitäisi päivittäin keittää...? Kuulostaa kyllä aika liioittelulta. Kyllähän nyt vauva joutuu vesijohtoveden kanssa tekemisiin muutenkin, ei kai kukaan esim kylvetä keitetyssä vedessä :D

Tuttien keittäminen on tärkeämpää, tai suht tiheään vaihtaminen, nehän ovat sellaista huokoisempaa materiaalia jonne pöpöt jäävät helpommin muhimaan. Ja kuten petite-te tuossa sanoikin, niin tutit tosiaan hapertuvat, eli niiden tarkkaileminen on kans tärkeää. Sekä pullo- että huvituttien.

Keittääkö joku sitten huvitutitkin päivittäin? :O Nehän on vielä paljon "saastaisempaa" kamaa kuin tuttipullot.

Joku siellä vanhassa ketjussa kuulutti mikrobiologian tuntemuksen perään.. Kyllä pienelläkin vauvalla nyt joku vastustuskyky on, ja kehittyy koko ajan paremmaksi. Ja oma normaalifloora sille kehittyy myös ihan nopsaan, ei se mitenkään kamalan altis ihan tavallisten ympäristön pöpöjen hyökkäyksille ole jos on terve vauva.

No, keittää päivittäin kuka jaksaa ja viitsii.. Minä en näe tarpeelliseksi tämän neljännenkään kohdalla. (tahtoo sanoa että ei ole ennenkään mitään ongelmaa tullut keittämättömistä pulloista - ja mä olen jopa pessyt niitä välillä TISKIKONEESSA. Hyi mua?)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aubrieta:
*poks*

Korkkaan uuden ketjun =) Jee, jo marraskuu!!!! Tässä kuussa alkaa sit enemmän kuulkas poksua jo muutakin... Aikaisimmat tontut mobilisoitunevat varmaan kohtapuoliin.

Josta tulikin mieleeni; mitähän mahtaa kuulua ihka ensimmäiselle joulukuiselle? Nepsus, miten menee?!
Hyvää kuuluu ensimmäiselle joulukuiselle pikkuiselle. Tällä viikolla päästiin siirtymään keskoskaapista tavalliseen sairaalan vauvojen koppasänkyyn =) Sängyssä tällä hetkellä vielä ns. lämpöpatja jotta tyttö pysyy hyvin lämpöisenä. Painoa on kertynyt tänään 2385g eli nyt tullut jo yli kilo syntymäpainoon lisää. Tuttipullosta harjoitellaan imemistä ja syömistä. Hyvin on sujunut vaikka pitää osata kolme suurta asiaa samanaikasesti (imeminen, nieleminen ja hengitys).

Täällä kovasti odotellaan tuota kuun vaihdetta ja mahdollista kotiinpääsyä :hug: Kiva kun joku muistaa meitäkin :heart:

Nepsus ja tyttö 6 ½ vko
 
Sunnuntaita täältäkin kaikille ! Ensimmäinen kirpeä pakkasaamu tänä syksynä, muttei sitä lunta vieläkään :( Eilen täälläkin vähän räntää sateli, muttei se mihinkään jäänyt, suli heti pois.
Painoarvio mulla rv:llä 30 oli 1671 g, lopullisesta ei sanonut mitään, eikä arvioita kai lopussa enää annetakaan. Ei täällä yleensä neuvolasta saa kuin sf mitan. Sekin kyllä surempi näillä viikoilla kuin aikaisemmissa odotuksissa. Viime kerralla neuvolatäti tunnusteli ja hänen mielestään ei ole pieneimmästä päästä. Itse arvelen tuonne nelikiloisten sarjaan menevän. Ja samalla toivon, että ei menisi välttämättä tuonne laskettuun aikaan saakka, pari viikkoa ennen saa tulla, ei sitten kokokaan mene hurjan suureksi. Ekani painoi syntyessään 3 kg ja toinen 3,6 kg ja tottahan sen pienemmän ponnistaminen helpompaa on =)
Kiva kuulla, että Nepsuksella ja pikkuisella on kaikki hyvin. Toivotan onnea edelleen ja toivottavasti pian pääsette kotiin :flower:
Itse keittelin aikanaa pulloja joka kerran jälkeen. Pulloja oli kyllä useempia, joten pesin ja keitin sitten aina ne kerralla. Mutta kyllä se sitten harveni ja loppujen lopuksi, tutit keitän joka kerran jälkeen, pulloja silloin tällöin. Joku muukin oli keittänyt vedenkeittimellä veden ja huuhdellut sitten sillä, minä samoin. Ensin pesu fairylla ja sitten viimeinen huuhtelu joko tuolla keitetyllä vedellä tai toinen vaihtoehto, täysin kylmällä vedellä. Lämpimässä ja kuumassa ( kun ei ole keitettyä ) vesijohtovedessähän niitä pöpöjä voi esiintyä, jotka voivat aiheuttaa esim. vatsatautia tms. ei jääkylmässä. Ja tuokin on tosi harvinaista, että edes lämpimästä vesijohtovedestä mitään pöpöjä saisi, saa juoda aikasta paljon tai usein.
Ihanaa, ettei huomenna tarvitse raahautua töihin. Aamulla kuitenkin herätys suht ajoissa kun täytyy tuo tokaluokkalainen kuitenkin kouluun herätellä ja aamupalat tehdä. Eikä tuo nuorimmainenkaan nyt kovi myöhään tykkää nukkua.

Aurinkomamma ja Tipu 34+6 ( huomenna POKSUU täällä viikot )
 
Painoarvioista sen verran, ettämaillä tehdään ultrassa rutiinisti. Muutenhan niihin ei yleensä ole tarvetta ellei ole kovin pieni äiti tai vauva vaikuta neuvolan "käsikopelon" perusteella kovin isolta. Että ei tarvitse olla pahoillaan jos ei ole arvioihin sen kummemmin päässyt. Viimeisellä lääkärikäynnillä pitäisi lääkärin ottaa vähän kantaa vauvan kokoonkin - ainakin siihen että onko synnytystapa-arviolle tarvetta.

Meillä viikolla 24 painoa 1300g ja viikolla 33 2070g ultra-arvion mukaan. Syntymäpainoarviota en noiden perusteella ole huomannut lääkäriltä kysyäkään. Tekayn käyrien mukaan menisi jonnekin 3,5kg tienoille,mutta musta vaikuttaa ne Tekayn käyrät antavan vähän niukahkoja arvioita. Voi olla ihan mutu-tuntumaa eikä perustu mihinkään faktaan! =) Mulla synnytystapa-arvio perätilan takia tulossa rv 36+5, siellä varmaan sit koostakin jutellaan.
 
Ajattelin vain ilmoitella, että yhdessä koossa ollaan vieläkin :p Vaikka muutamana päivänä onkin jo ollut hiukka mielessä ajatus, että joko nyt tulee lähtö, kun on supistellut jo niin kovasti ja olo ollut aika tukala. Maanantaina vauva oli perätarjonnassa ja sit to lääkärillä käydessä raivotarjonnassa. Nyt en taas tiiä, että miten päin pikkuinen on, kun mulla on niin paljon lapsivettä että vauva pystyy vielä hyvin liikkumaan ihan miten haluaa. Verenpaineet ja hemppari ovat tosi alhaalla ja mua pyörryttääkin aikalailla. Sain oikein luvan syödä salmiakkia ja lakuja :D

Caffee ja ikiliikkuja rv 35+5
 
Heips!

Mä vaan merkkailen ketjua, jotta löydän tän helpommin sit, ku on oikein kunnolla asiaa. Porukalla alkaa sit oikein urakalla viikot väheneen :eek: Tuntuu, et ittellä olis viä kohtalaisesti jäljellä, mut 6 viikkoo ja pari päivää, ei sekää paljo oo, no on se verrattuna toisten n. 4 viikkoon :eek:

Huomenna neuvolaan, joten katotaan sit lisää :wave:
 
maarith
Mä en todellakaan keitä pulloa edes siinä alussa.Astianpesukoneen saa käydä läpi ja siinä se on.Lapset ei ole ykskään allergisia eikä mitään muitakaan ihmeempiä ongelmia ole ollu,joten musta turhaa touhua toi pullojen keittäminen. :D
Mä nyt en kyllä pese uusia vaatteitakaan ennen,kun ne on käytetty kerran,joten taidan olla omituinen otus :LOL:

33+2
 
Moro!

Ja terveisiä erityisesti Nepsukselle ja kiitos kuulumisista, hienoa että teidän pikkuinen kasvaa noin kivasti! Sehän on iso jo, yli kaks kiloo! Ootko muuten pumppaillu maitoa vauvalle? Löytyykö kaupoista vaatteita noin pienille? Tai kai sairaalasta nyt ainakin löytyy.

Mulla ei oo aavistustakaan tuttipulloista, toivottavasti tarttee alussa mahdollisimman vähän käyttää. Mutta kai se jonkunlainen täytyis ostaa kuitenkin. Neuvolantäti muuten sanoi, että ihan pienelle jos joutuu antamaan lisämaitoa. niin kannattaisi antaa semmoisella lääkeruiskulla, ettei opi liian helpoon maidon tuloon pullosta. En ollu ennen kuullu. Onko teillä kokemusta?

Mulla on nykyään päivittäin muutamia kertoja niitä menkkakipuja, mutta aina ovat menneet ohi, joten enpä ole niistä kovin huolissani. Ja johan viikkojakin on 35+1!

Hyvää viikon alkua kaikille!
Ineli
 
Moikka.

Kiva oli lukea Nepsuksen kuulumiset! Kyllä sinua muistetaan!

Tietääkö kukaan missä OmituinenOtus luuraa.. liekö synnärille tullut lähtö, kun ei aikoihin ole täällä ollut..?

Omaa napaa.. Maha on laskeutunut ja saan käyttää omia keuhkojani ihan itse, huippua. Siirryin loppuraskaudeksi nyt sit toiseen kamariin nukkumaan patjoille ja kyllä vain on yöt asettuneet. Kipuja ei juurikaan ole, suppareita siitäkin edestä. Eilen ajelin autolla ja tunnin rumputti 8 minuutin välein.. oli aika inhottavaa. Mutta eipä siinä, ei ne ollu sellasia, että kiire ois ollu, kunhan ilmoitti, että ala mamma nyt joutua jo kotiin levolle.

Pulloista sen verran, että ekat 2 kuukautta ainakin keitellään pullot. Pesen pullot eka koneessa ja sit isäntä keittää ne kerralla. Ei siis joka ilta, mutta silleen kuitenkin, että jokainen pullo tulee käyttöön uudestaan vasta keittämisen jälkeen. Meillä on oma kaivo, joten en ihan luota siihen veteen vaikka se maistuukin omaan suuhun hyvältä. Ei se minusta niin vaikeeta ole, eikä hankalaakaan, se on vaan tapa. Tutit keitetään ehkä kerran viikossa tai yleensä nekin tarvittaessa. Samallahan ne kattilassa voi käyttää, kun pullojakin keittää.

Vitsi, että oli mukava lukea teidän sunnuntaikuulumiset nyt rauhassa, en tiiä miksi, mutta oli kuitenkin.

Nyt meen tekemään sitä liikekartoitusta.. on se pirun seurantakaavake. Väsyttääkin, mutta sitähän tämä taas tässä vaiheessa on.

Nii joo.. sain ne vankkurit tänään ja ihan ilmaseksi! Ihania ystäviä mulla! Ja siitä synnytyksestä.. toivoisin jakautuvani 19.11. tai heti sen jälkeen.. viikkoja 19.11. tasan 37, joten sais silloin jo tullakin. Jospa kuitenkin viimeistään marraskuun loppuun mennessä olisin jakautunut kahdeksi persoonaksi. ;)

Härkis & Neiti 34+5

Ja huomenna eka päivä äippälomaa!!!
 
B-7
Vadelmanlehtitee "vanhakansa" käyttänyt vahvistamaan kohtua loppuraskauden aikana sekä vahvistamaan myös synnytyssupistuksia.Loppuraskaudessa,noin viimeiset 6 viiikoa juodaan 3 kuppia päivässä,viimeisellä viikolla/synnytyksen alettua voi juoda useammankin kupin enemmän.Myös synnytyksen jälkeen helpottamaan kohdun palautumisessa.
Mulla ainakin supistukset olleet tehokkaita aina ja kohtu supistunut synnytyksen jälkeen nopeaa,niin että kätilötkin ihmeissään.
Muita haitta puolia en tiedä kuin sen voimakkaan ummettavan vaikutuksen!Jos vähänkin ummetus vaivaa,siis pahemmin,niin ei kannata juoda!!

Tässä mun tiedot ja kokemukset
 
Pikaisesti vain Saparolle ja Taralle sekä muillekin, jotka ihmettelivät mistä niitä painoarvioita saa. Me saimme sellaisen rahalla eli yksityiseltä lääkäriltä :). Käytiin ihan omaksi huviksemme kurkkimassa pientä. Synnytystapa-arviota ei myöskään automaattisesti tehdä kaikille, ellei ole jotain syytä. Minulle tehdään, koska edellinen synnytys päättyi sektioon. Voidaan tehdä myös esim. jos epäillään perätilaa tai hyvin isoa vauvaa mutta äiti itse on pienikokoinen tms.

Joillakin on neuvoloissa ultrat ja niillä katsellaan useinkin, mutta täällä pääasiassa vain ä-polikäynneillä. Tosin niin varhain kuin np- ja rakenneultrissa ei vielä painosta sanota mitään.

Tuttipulloja esikoisen kanssa keittelin aina silloin tällöin, en joka päivä (vaikka se onkin suositus siihen asti kunnes vauva alkaa syödä kiinteitä ). Pesin kyllä pullot aina heti käytön jälkeen kunnolla harjalla & tiskiaineella. Tutteja samaten heittelin kattilaan aina samalla kun pullot keittelin, en mitenkään joka päivä. Astianpesukonetta muuten kaikissa näkemissäni valmistajan ohjeissa ei suositella tuttipulloille lainkaan, ei etenkään tuttiosille (ja tuteille). Konetiskiaine on aika myrkkyä ja imeytyy pehmeään kumiin tai silikoniin.

Hyvä vinkki maitopullojen pesuun on myös huuhtoa ne ensin kylmällä vedellä ja sitten vasta pestä (ja keittää ). Maito lähtee kylmällä kaikkein parhaiten.

Omaan napaan ei ihmeempiä. Liikkeitä joku pohti ja kyllä minustakin selvästi huomaa, että vauvalla on vähemmän tilaa nyt liikkua. Ja kohtu on toooosi ylhäällä, ottaa vastaan kun suunnilleen mitä tahansa yrittää tehdä.

t. Grynna, joka poksuu B) huomenna ollen silloin 33+0
 
Ineli [/b] Maitoa olen lypsänyt jo itse osastolla ollessani ja sama jatkuu edelleen. Onneksi maidon tulo ei ole ehtynyt vaikka tilanne on meillä nyt vähän erilainen kun normaalisti. Maitoa tulee itse asiassa todella hyvin :)

Noista vaatteista sen verran että mm. h&m:ltä saa vauvan vaatteita alkaen koosta 44. Sit olen löytänyt mm. nicky&nellystä muutamia keskosten vaatteita alkaen koosta 40. Sairaalalla on melko paljon vaatteita joita ovat saaneet mm. lahjoituksina. Meillä noita omia vaatteita on jonkun verran ja tuntuu se äidiltä kivalta kun saa pestä oman pienen tytön vaatteita. Nyt nukkumaan niin jaksaa aamulla lähteä tytön luo bussilla.
 
B-7
Minäkin menen tänään rahallakurkkimaan vauvaa.Haluan tietää miten kasvaa ja onko kaikki ok.Miten päin tosiaan majailee.Näitä kohtukurkistuksia kun tulee kuitenkin ikävä,jos tosiaan nyt pidämme paussia :LOL: Otetaan kaikki ilo irti siis tästä ja nyt :heart:

Mun masu roikkuu alhaalla.Ei kovin ylös edes missään kohtaa ole noussut,mutta kohtu päättyy tuohon 3:s sormen mittaan navasta.Monta senttiä tyhjää tilaa ylhäällä.

Kiva kuulla Nepsuksen kuulumisia ja että pieni tyttö kasvaa ja vahvistuu :flower:

Jep,palaillaan asialle! :wave: Petite ja seiska rv 35+3
 
Huomenta!
Täällä heräilty uuteen aamuun ja en voi sanoa olevani enää mikään kamalan ihana odottaja :headwall: . Tays:iin tuli eilen aika synnytystapa-arvioon ja se on vasta kaksi viikkoa ennen LA:ta. Tuntuu jotenkin myöhäiseltä varsinkin kun toi vaavin koko on alkanu mietityttämään kun sf-mitta oli viime viikolla (rv34) jo 35,5cm. No ei neuvolan täti ollut yhtään huolissaan koska sanoi että lapsivettä on aika paljon joten jo sekin voi aiheuttaa ton suuren koon. Mutta silti näin esikoisen odottajana olen ehkä vähän hermoheikko ja mietinkin että pitäiskö tässä varata yksityiselle aikaa ellei tota Tays:n aikaa saa siirrettyä...

Nyt on muutamana päivänä ollut ihan kamalat mahan revitysviikot :headwall: . Vaavi muljuu ja repii tossa navan korkeudella. Mietinkin että onko hää tippunu alemmas ja siks toi mahan seutu ei oo tarpeeks iso sen jaloille. Joka tapauksessa melkeen itku pääsee kun sattuu. Ja samaten alapää on välillä semmosessa tulessa että oksat pois. Tätä yleensä on kyllä edeltäny joku tosi järkevä juttu kuten shoppailua nelisen tuntia...itteensä saa ehkä vaan syyttää. Mietin että onko kellään ollu semmosia kovia särkykipuja sisäreisissä? Joku on sanonu että supistukset tulee ihmisillä erilailla ja olenkin miettiny että jos mun "säryt" onkin supistuksen kaltaisia, kun mullahan ei muuten oo supistellu.

Nyt koitan tilata hammaslääkäriä kun hammashermoa särkee jokainen kylmä juttu. Oon käytättäny kyllä sensitive-hammastahnaa aiemmin ja sekään ei oo auttanu. Ja se hammas särkee aina samasta kohdasta, joten ehkä se on parempi tarkastuttaa. Kun nyt sais sen ajan kohtuullisessa ajassa...

Tänään olis taas vuorossa valmennusta omassa neuvolassa. Sitä odotellessa!

Keukeu + LiljaKerkko 34+5
 
Eiköhän kaikilla oo nää viestit aika omaa napaa tässä vaiheessa. Huoli omasta pikkusesta. :heart:
Mulla on ihan huippufiilis! Tapeltiin miehen kanssa yöllä ja meni sohvalle nukkumaan protestina. Sain nukuttua todella hyvin, kun vieressä ei ollut kuorsaajaa. Koira otti heti haltuun miehen paikan sängyllä. =) Aamulla mies vielä vähän kiukkunen ja minä superpirteä ja hyväntuulinen. Kyllä kunnon riita silloin tällöin puhdistaa ilmaa kummasti!

Olin äitiyspolilla kasvukontrollissa. Neuvolalääkäri oli sitten painoarviossa ihan metsässä, nimittäin polilla painoa oli kummasti 500 g enemmän! Kyllä tippui iso kivi sydämeltä! Nyt siis terve tyttönen terveessä kohdussa terveeseen istukkaan kiinnittyneenä, painoa 2,3 kg. Syntymäpainoksi arvioitiin 3 kg, mikä käy minulle paremmin kuin hyvin! Seuraava kasvukontrolli taas kahden viikon päästä. Tavallaan tunnen jotenkin olevani etuoikeutettu, kun PÄÄSEN näihin tutkimuksiin. Hinta on 22 euroa per kerta, joka on pakko olla halvempi kuin yksityisellä! Teidän kertomuksista päätellen aika moni on joutunut tai joutuu turvautumaan yksityiseen lääkäriin loppuraskaudessaan... Melko isoja eroja näkyy olevan käytännöissä ympäri Suomen. Oliko täällä muuten muita äitejä täältä pk-seudulta?

Kovasti keskustelua tuttipullojen desinfioinnista. Ihan hyödyllisiä vinkkejä, jotta kiitos vaan! Itse en ota kantaa tässä vaiheessa, kun ei ole omakohtaista kokemusta.

Palaan taas! Äiti tulee kohta kylään ja teen riisipuuroa ja vadelma- ja mustikkakeittoa. Naminami!

Aino&kiukkunen rv36 HUHHUH!
 
Terve taas taaltakin pain! :wave:

Olipas kiva kuulla Nepsuksen kuulumisia, todella hurjalta tuntuu etta "meidan" ensimmainen vaavi on jo tulla putkahtanut. Onneksi siella menee kaikki hyvin.

Taalla tanaan 33 viikkoa taynna niin etta poks vaan. Vatsasta kuuluu kalvojen poksahteluita vaan kun poika kaantaa kylkea. Valilla pukkaa jalkaa kylkiluihin ja valilla tuntuu etta mokoma yrittaa pompottaa meikalaisen rakkoa kuin koripalloa. Noh, ainakin jos todellakin nain on niin onpahan oikein pain.

On se kumma miten kaikille on mielipide siita etta oletko pieni vai iso. Jotkut kommentoi etta kuinka iso olen ja toisten mielesta sitten taas olenkin pieni. H&M:n kassalla jopa ihan tuntematon kommentoi mun kokoa kun kassaneiti kysyi koska vauva olis tulossa. Huh huh!
:kieh:

Tana viikonloppuna sitten pesin ja silitin vaatteet. Ja tuli huomattua etta ihan liikaa ma niita olen ostanut. Upsista vain. Ja taalta ei sitten millaan loyda puolipotkareita tai housuja joissa on "varpaat". Arsyttavaa.

Muutenkin oli aikas kiireinen viikonloppu kun miehen vanhemmat oli Lontoossa (asuvat Irlannissa) ja niinpa he ja miehen kaksi sisarta miehineen viettivat suurimman osan viikonlopusta meilla. Arvatkaa vaan kuka vietti koko viikonlopun keittiossa tiskaamassa ja leipomassa. Onneksi mies hoiti sen kokkaamisen. Kokkaamisesta puheen ollen - onko kenellakaan hyvia vinkkeja etta mita tekis ruoaksi nirppikselle neidille tanaan? Luulen etta taitaa tulla muusia ja jauhelihakastiketta mutta se ei ole todellakaan niin kauhean terveellista. Porkkanaa seuraksi...

Joo, mutta ei tanne nyt sen kummempia. Paivia laskien...

Naputtaja ja Sean (rv. 33+0, 4 viikoa ja 3 paivaa aitiyslomaan)
 
Ai niin, sita piti sanomani tohon tuttipullokeskusteluun etta olenko ihan hullu kun en ole moisia edes ajatellut? Pelkalla rinnalla ajattelin menna niinkuin tytonkin kanssa ja kattella pulloja sitten jos niita tarvitsee. Siis tiedanhan toki etta rintamaitoa voi lypsaa ja syottaa pullosta mutta kun kerran suunnitelmissa on aika lailla olla vauvassa kiinni ensimmaiset kuukaudet niin lieneeko tarpeellista?
 
Terve terve!!!

Kivasti taas kuulumisia!!! On se vaan tosiaan jännä, miten näissä meidän tutkimuksissa on eroja! Täällä on 4 lääkärikäyntiä yhteensä koko raskausaikana ja tarvittaessa niitä hankitaan lisääkin. Jokaisella lääkärikäynnillä ultrataan ja mitataan ja kerrotaan se mitä halutaan tietää, vaikkei ees kysy. Minä oon yrittäny väistellä niitä tutkimuksia.. en vaan halua tietää, mutta kun tällä kertaa kunta maksaa kaiken niin ne ns. velvoittaa käymään siellä, vaikkei siis mikään pakko olekaan. 2 käyntiä olen itse maksanut, kun ne oli Kuopioon (KYS:iin) mutta jos on käynnit Iisalmessa aluesairaalassa niin kunta maksaa ne. Yllätyin tosiaan siitä.. mutta mikäpä siinä, rahaa säästyy!!!

Minä sain eilen ne vankkurit, tekis mieli lähtee testaamaan niitä nuitten pienten kanssa, mutta kun sataa vettä, räntää ja lunta sekaisin ja vuorotellen ni ei oikein huvita..

Kävin aamupäivällä ostamassa isäinpäivälahjat ukolle, apelle, isälle ja minun vaarille. Taivas, miten ärsyttävää oli olla pienten kanssa kaupassa.. Hitto niitten mummeleitten kanssa. Yksi tuli päivittelemään, että ompa sulla ollut kiire perustaa perhe, että oletko lestadioilainen vai etkö ole kuullut ehkäisystä? Tiuskaisin sille, että eiköhän tämänkin päivän 3-kymppinen ole tarpeeksi aikuinen päättämään omista asioistaan puolisonsa kanssa ja suosittelen samaa sinulle eli pidä huoli omista asioistasi.

Toinen mummeli iski sitten ostoskärryillä kylkeen, tahallaan, tuumasi sit vaan piruillen: "jospa se vaikka tulis ulos niin ei olis enää lisää vahinkoja teineillä" JÄRKYTTÄVÄÄ!!! Hyvä, etten lyönyt sitä.. pienet juoksi minun viereen, että "sattuiko, äiti?" ja itkuhan siinä tuli. Mulkasin sitä mummeli ja kirosin ihan ääneen "Saatanan ruttunaama vois hankkia aivot ja elämän tai kuolla!"

Nyt on hieman kipee kylki ja alamahaa kiristää, mutta muuten ei mitään. Liikkeet alkaa taas tasoittua.. tais neiti kääntää kylkeensä tai asentoonsa, kun liikkeet on nyt eripuolella, mutta ei siis vuotoa tms. eikä ihmekyllä suppareitakaan. Noh.. tiedämpä, etten enää lähe mahan kanssa aamupäivällä ostoksille vaan hoidan kaiken ilta-aikaan, silloin ne vanhat käntyt on jo kauneusunillaan odottamassa toivotonta muodonmuutosta. :headwall:

Mutta. Nyt välipala ja päikkärit. Olen nyt täysin niitten tarpeessa.

Kanssamammat: vielä loppukiristys ja kyllä se siitä!!!

Härkis & Neiti 34+6

Ja tänään on ensimmäinen äitiyslomapäiväni. :wave:
 
Ihan uskomattoman vaihtelevia nuo käytännöt... Täällä tosiaan oli vain 1 ultra n. rv 11 (ei ollut edes np-ultra vaan siinä katsottiin vain sikiöiden lukumäärä, sijainti ja raskauden kesto) ja YKSI lääkärikäynti, jossa katsottiin kohdunsuu ym.. ja viikkoja oli tosiaan 12. Eikä noita lääkäreitä ole tulossakaan, esim. kohdunsuun tilanteesta mulla ei ole mitään tietoa eikä tule olemaankaan. Yksityisellä käytiin kaksi kertaa rakenneultrassa ja sitten ylimääräisessä ultrassa ennen viikkoa 30. Olisi kyllä mukavaa saada vielä joku kokoarvio ja tietoa kohdunsuun tilanteesta, mutta ei voi mitään.. kolmatta kertaa en taida yksityiselle mennä.
 
Harkis - Jarkyttava kokemus sulla!!! Siis ihan oikeasti pistaa vihaksi tuollaiset ihmiset! :x |O Kuinka kehtasivat! Yks asia aukoa sulle paataan mutta sitten ajaa karryilla paalle!! Kiesus sentaan, eiko niilla ole ollenkaan minkaanlaista kasitysta siita mita ne tekee. Hitto hemmetti!! Grrrrrr......
 

Yhteistyössä