Jouluruoat joulu 2013 tehdäänkö listaa? :d

  • Viestiketjun aloittaja Tonttu-muari
  • Ensimmäinen viesti
venäläistä sellasta jännää majoneesisalaattia
Onks toi sellasta missä on kidneypapuja ja rapukakkua silputtuna ja jotain kaalia kanssa, kaikki vatkattuna majoneesiin? Koska jos on, niin nam! Mun kaverin vanhemmat tekee sitä aina ku meen Tallinnaan ja sitä tulee ahmittua aina harvoin kun saa. En tiiä onko se "resepti" mitenkään perivenäläinen, mutta miellän kovin itänaapurin jutuksi.
 
"yx vaan"
Hmmm... Mitäs meillä...

Riisipuuroa kanelilla ja sokerilla
Jättirapuja
graavilohta ja limesiikaa
maalaismaksapasteijaa
mätiä, smetanaa jne
rosollia
perunalaatikkoa
lanttulaatikkoa
porkkanalaatikkoa
kinkkua
joulutorttuja
piimäkakkua
jouluhalko
juustoja ja pipareita
karpalokiisseliä ja kermavaahtoa
juomina siideriä, olutta, glögiä, puna- ja valkoviiniä, joku nami jälkkäriviini

Niin ja tietysti Suklaata :)

Nämä siis koko joulun ajan ei toki kaikki pöydässä yhtäaikaa :D
 
Professional Griefer
Onks toi sellasta missä on kidneypapuja ja rapukakkua silputtuna ja jotain kaalia kanssa, kaikki vatkattuna majoneesiin? Koska jos on, niin nam! Mun kaverin vanhemmat tekee sitä aina ku meen Tallinnaan ja sitä tulee ahmittua aina harvoin kun saa. En tiiä onko se "resepti" mitenkään perivenäläinen, mutta miellän kovin itänaapurin jutuksi.
Annoinpas eka ihan hölynpölyohjeet. Sekotin kaisersalaatin Salat Olivieriin :D
Eli tätä se on:
Salat Olivier eli Ven mut voi toki modata. Herneitä ja porkkanaa siihen tulee kans.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"poikia3"
Ihme inttämistä täällä.

Meillä ei jouluna tarjota kaikkia perinteisiä laatikoita, mieheni ja minä emme pidä lanttulaatikosta ja sitä ei meillä tarjota. Meillä on lapsi, joka ei syö joulukinkkua lainkaan, ja muutkin laatikot uppoavat osalle porukasta huonosti. Itse en syö rosollia enkä herneitä. Mutta pöydästämme löytyy jokaiselle jotakin mieluisaa, ja siksi siihen on tuotu ruokalajeja, jotka eivät perinteiseen joulupöytään kuulu.

Minusta jokaisella on oikeus tehdä joulustaan oman näköisensä, syödä vaikka muiden mielestä arkisia ruokia, jos niistä tykkäävät. Jokainen päättää myös itse, kuinka paljon vaivaa jouluruokien laittamiseen haluaa nähdä. meillä laatikot tulevat valmiina kaupasta, salaatit väkerretään itse, mutta ihan jo niiden tekemiseen ja ruuan esillelaittoon, ja lämmittämiseen uppoaa helposti tunti.

Minusta jouluruuan tarkoitus ei voi olla se, että väkisin pöydässä nieleskelee, eikä tykkää mistään. Yhtenä jouluna niitä 20 maistamiskertaa ei kerry, eikä aikuinenkaan opi kaikista ruuista tykkäämään, vaikka maistaisi 100 kertaa - sama koskee myös lapsia.

Minusta on joulussa on parasta juuri hyvä ruoka, lämmin tunnelma ja tuoksut. En näin 45-vuotiaana ymmärrä lainkaan miksi minun pitäisi syödä ruokia, jotka eivät yksinkertaisesti mene alas. En edellytä sitä myöskään lapsiltani. Ja maistamaan pakottaminenkaan ei uusimpien tutkimusten mukaan ole hyvä juttu.
 
"fia"
Mun mielestä saa laittaa jouluna ihan just sitä ruokaa kun haluaa, tottakai.
Mutta kun tästä nyt puhutaan niin, en vaan ihan ymmärrä, mikä niissä jouluruoissa on niin kamalan pahaa, ettei alas edes mene? Tai ylipäänsä missään ruoassa? me ollaan kaikkiruokaisia, lapset myös, enkä keksi ihan heti sellaisia ruokia mitä koko porukka ei saisi alas. Kaikilla voi olla omia suosikkeja ja inhokkeja, mutta meidän koko porukka ystäviä myöten on hyvin kaikkiruokaista ja kokeilee kaikenlaista, joitain ruokia voi tietty tunata omaan makuun sopivammaksi yms. Siis että aikuiset ei syö joitain ruokia on mulle hyvin outoa.
 
fdsaa
[QUOTE="poikia3";29268523]Ihme inttämistä täällä.

Meillä ei jouluna tarjota kaikkia perinteisiä laatikoita, mieheni ja minä emme pidä lanttulaatikosta ja sitä ei meillä tarjota. Meillä on lapsi, joka ei syö joulukinkkua lainkaan, ja muutkin laatikot uppoavat osalle porukasta huonosti. Itse en syö rosollia enkä herneitä. Mutta pöydästämme löytyy jokaiselle jotakin mieluisaa, ja siksi siihen on tuotu ruokalajeja, jotka eivät perinteiseen joulupöytään kuulu.

Minusta jokaisella on oikeus tehdä joulustaan oman näköisensä, syödä vaikka muiden mielestä arkisia ruokia, jos niistä tykkäävät. Jokainen päättää myös itse, kuinka paljon vaivaa jouluruokien laittamiseen haluaa nähdä. meillä laatikot tulevat valmiina kaupasta, salaatit väkerretään itse, mutta ihan jo niiden tekemiseen ja ruuan esillelaittoon, ja lämmittämiseen uppoaa helposti tunti.

Minusta jouluruuan tarkoitus ei voi olla se, että väkisin pöydässä nieleskelee, eikä tykkää mistään. Yhtenä jouluna niitä 20 maistamiskertaa ei kerry, eikä aikuinenkaan opi kaikista ruuista tykkäämään, vaikka maistaisi 100 kertaa - sama koskee myös lapsia.

Minusta on joulussa on parasta juuri hyvä ruoka, lämmin tunnelma ja tuoksut. En näin 45-vuotiaana ymmärrä lainkaan miksi minun pitäisi syödä ruokia, jotka eivät yksinkertaisesti mene alas. En edellytä sitä myöskään lapsiltani. Ja maistamaan pakottaminenkaan ei uusimpien tutkimusten mukaan ole hyvä juttu .[/QUOTE]

Pointti onkin siinä, että jos alusta asti antaa maistella kaikkea, niin ei tule koskaan tarvetta pakottaa siihen. Meillä nuo penskat syö ihan kaikkea, outojakin ruokia mitä vastaan tulee, ihan ilman ennakkoluuloja. Johtunee juurikin siitä, että me vanhemmat emme nyrpistele esim. lanttulaatikolle jouluna vaan hyvillä mielin syödään jopa niitä perinteisiä jouluruokia. Karhunpalvelus lapselle, jos ei niitä opeteta syömään, eikä anneta siihen kotona edes mahdollisuutta kun tehdään vaan jotain nauravia nakkeja tai makkarasoosia ja pottumuusia. Koulussakin paljon helpompaa lapsilla kun voivat syödä ihan kaikkea, jopa jouluruokaa, kuvitella!
 
meillä en
vielä ole menua päättänyt..

Vähän olen miettinyt tehdä itselleni imellettyä perunalaatikkoa ja porkkanalootaa voisin kokeilla tehdä. Jotain lihaa laitetaan, mutta onko se kinkkua, kalkkunaa vai lihapullia, niin en osaa sanoa. Lohta ei taideta tällä kertaa päästä lämminsavustamaan, enkä valmiiksi savustettua kaupasta osta. Kanttarelleja löytys pakkasesta et niistä vois jonkun hötön/kastin tehdä.

Pitsaa tehdään ainakin jossain vaiheessa ja ehkä riisipuuroa.

Ei syödä kovin perinteisesti, ei ehkä niinkään siksi etteikö muksut söis, vaan en kaikkea viitsi itse tehdä, enkä kaupasta osta valmista paskaa siksi, että se on _perinne_

Meillä juhlitaan joulua ja syödään sitä mikä kulloinkin juhlavalta tuntuu ja parhaalle maistuu.
 
Outo Akka
Vain:

pieni kinkku
hitusesti graavilohta
Meksikolaista ruokaa
konvehteja
joulutorttuja
pipareita

Loppu se joulumättö.

Poika ei tykkää jouluruuista pätkääkään, ainoastaan toivoi kinkkua ja graavilohta ja ne saa.
Näillä mennään :D
 
Professional Griefer
Jos me ollaankin miehen kanssa kahdestaan, niin sitten hankitaan vain pieni kinkku, teen tuon venäläisen salaatin ja vihersalaatin, kermapottuja, luumurahkan ja glögiä. Piparkakkutalon haluan joka tapauksessa väkertää :D
 
herkkuja
Kinkkua
Kalkkunaa
Savulohta
Graavilohta
perunoita

Metsäsienisalaatti
Pastasalaatti

Ruisnappeja mädillä ja smetanalla
Poropatee

Voileipäkakku
joku suolainen piirakka

Suklaamousse
Tortut
Piparit
Suolakeksit ja juustot

Ja mä en siis tee näitä kaikkia jumalattomia satseja vaan niin että aattona ja joulupäivänä riittää muutamaan syöntikertaan koko porukalle. Tapanina mennään jo mäkkäriin ;)
 
herkkuja
Pointti onkin siinä, että jos alusta asti antaa maistella kaikkea, niin ei tule koskaan tarvetta pakottaa siihen. Meillä nuo penskat syö ihan kaikkea, outojakin ruokia mitä vastaan tulee, ihan ilman ennakkoluuloja. Johtunee juurikin siitä, että me vanhemmat emme nyrpistele esim. lanttulaatikolle jouluna vaan hyvillä mielin syödään jopa niitä perinteisiä jouluruokia. Karhunpalvelus lapselle, jos ei niitä opeteta syömään, eikä anneta siihen kotona edes mahdollisuutta kun tehdään vaan jotain nauravia nakkeja tai makkarasoosia ja pottumuusia. Koulussakin paljon helpompaa lapsilla kun voivat syödä ihan kaikkea, jopa jouluruokaa, kuvitella!
Mutta onko just joulu se aika kun "opetetaan" syömään jotain tiettyä? Eikö noita laatikoitakin voi maistella ympäri vuoden? Miksi jouluna pitäisi ylipäätään syödä lanttulaatikkoa jos ei siitä pidä? Mä ainakin syön ihan omaksi nautinnokseni,en sen takia että voin jonkun rituaalin takia pureskella suussani semmosta mistä en erityisemmin välitä. En yöki ruualle ja olen suht kaikkiruokainen,mutta juhlapyhinä syön kyllä niitä ruokia joista mulle tulee hyvä mieli enkä niitä mitä syödään sen takia kun ne vaan kuuluu nyt siihen juttuun. En syö pääsiäisenäkään lammasta,en pidä siitä joten keskityn mämmiin ja suklaaseen ;) Onko teillä uutena vuotenakin pakko syödä aina vaan nakkia ja perunasalaattia vaikka mieli tekis enemmän vaikka tortilloja?
 
Karhunpalvelus lapselle, jos ei niitä opeteta syömään, eikä anneta siihen kotona edes mahdollisuutta kun tehdään vaan jotain nauravia nakkeja tai makkarasoosia ja pottumuusia.
No onhan suorastaan hävytöntä, jos lapsi vaan makkarasoossia saa :O!
Mitenköhän ne lapset pärjäävät, jotka viedään jouluksi esim. Thaimaahan? Eihän he saa jouluruokia laisinkaan!

:LOL:

Meillä varmaan ihan perussettiä :D. Itse pidän yhdistelmästä saaristolaisleipä+kinkku+sinappi, joten sitä ainakin. Sienisalaattia. Lohta. Silliä. Laatikot ok, mutta eivät mulle välttämättömiä. Jotain hyvää jälkkäriä, ehkä jotain puolukka-valkosuklaa-juttua.
 
fdsaa
Mutta onko just joulu se aika kun "opetetaan" syömään jotain tiettyä? Eikö noita laatikoitakin voi maistella ympäri vuoden? Miksi jouluna pitäisi ylipäätään syödä lanttulaatikkoa jos ei siitä pidä? Mä ainakin syön ihan omaksi nautinnokseni,en sen takia että voin jonkun rituaalin takia pureskella suussani semmosta mistä en erityisemmin välitä. En yöki ruualle ja olen suht kaikkiruokainen,mutta juhlapyhinä syön kyllä niitä ruokia joista mulle tulee hyvä mieli enkä niitä mitä syödään sen takia kun ne vaan kuuluu nyt siihen juttuun. En syö pääsiäisenäkään lammasta,en pidä siitä joten keskityn mämmiin ja suklaaseen ;) Onko teillä uutena vuotenakin pakko syödä aina vaan nakkia ja perunasalaattia vaikka mieli tekis enemmän vaikka tortilloja?
Jouluhan se helpoin aika on opettaa syömään jouluruokia, niitä kun yleensä tulee muuallakin maisteltua. Ainakin me käymme anoppilassa, vanhemmillani ja vielä miehen mummolassa jouluruokia syömässä, mikäs sen helpompaa totutella uusiin makuihin. Ja vaikkei muualla kävisikään, niin jos kotona laitetaan niin onhan siinä monta päivää yleensä aikaa niitä maistella.

Nakkia ja perunasalaattia saa vaikka joka päivä enkä yhdistä niitä mihinkään uuden vuoden juhlintaan, vaikka niitä joskus myös uutena vuotena syödäänkin. Jouluruokia taas yleensä syödään jouluna, joskus toki myös muulloin mutta meillä ei kyllä jouluateriaa kokata koskaan muulloin kuin jouluna. Siksi ne ruoat varmaan niin ihanilta maistuvatkin, kun niitä harvemmin saa :)

Ja saa toki kukainenkin syödä jouluna ja muulloinkin mitä tykkää, mutta säälittää kun lapset opetetaan pienestä pitäen nyrpistelemään eri makuelämyksille sen takia, ettei vanhemmat niistä tykkää eivätkä näinollen myöskään lapsilleen tarjoa.
 
perinteiset matsit
joka täällä on käyty joka vuotiset perinteiset taistot, onko lasten pakko syödä noita laatikoita jos ei maistu, ja voiko joulupöytään laittaa muutakin kun noita perinteisiä ruokia?
 
herkkuja
Jouluhan se helpoin aika on opettaa syömään jouluruokia, niitä kun yleensä tulee muuallakin maisteltua. Ainakin me käymme anoppilassa, vanhemmillani ja vielä miehen mummolassa jouluruokia syömässä, mikäs sen helpompaa totutella uusiin makuihin. Ja vaikkei muualla kävisikään, niin jos kotona laitetaan niin onhan siinä monta päivää yleensä aikaa niitä maistella.

Nakkia ja perunasalaattia saa vaikka joka päivä enkä yhdistä niitä mihinkään uuden vuoden juhlintaan, vaikka niitä joskus myös uutena vuotena syödäänkin. Jouluruokia taas yleensä syödään jouluna, joskus toki myös muulloin mutta meillä ei kyllä jouluateriaa kokata koskaan muulloin kuin jouluna. Siksi ne ruoat varmaan niin ihanilta maistuvatkin, kun niitä harvemmin saa :)

Ja saa toki kukainenkin syödä jouluna ja muulloinkin mitä tykkää, mutta säälittää kun lapset opetetaan pienestä pitäen nyrpistelemään eri makuelämyksille sen takia, ettei vanhemmat niistä tykkää eivätkä näinollen myöskään lapsilleen tarjoa.
Kukaan ei varmaan oo kieltämässä lapsia maistamasta anoppilan laatikoita mutta onko niitä pakko hommata kotiin ihan vaan opetusmielessä jos mieluummin söisi jotain muuta? Mielestäni se ei tarkoita nyrpistelyä jos korvaa jonkun ruuan jollain sellaisella josta pitää vielä enemmän. Joo,perunalaatikko on ihan jees ja syön sitä kyllä jos kyläpaikassa tarjotaan mutta ei se semmosta ihan MUST herkkua ole jota kuola valuen odotan joulunpyhinä. Joten laitan siis mieluummin sellaista ruokaa että voidaan kaikki herkutella kotona lemppariruuilla ja maistellaan sitten muualla niitä lootia jos tarjolla on :)
 
piipiip
Kai sitten muistatte edellisten vuosien tapaan, että palstan mukaan juomana ei saa olla mitään alkoholipitoista, ei edes "sitä" yhtä viinilasia ruoan kanssa, koska sekin olisi kännäämistä..
 
fdsaa
Kukaan ei varmaan oo kieltämässä lapsia maistamasta anoppilan laatikoita mutta onko niitä pakko hommata kotiin ihan vaan opetusmielessä jos mieluummin söisi jotain muuta? Mielestäni se ei tarkoita nyrpistelyä jos korvaa jonkun ruuan jollain sellaisella josta pitää vielä enemmän. Joo,perunalaatikko on ihan jees ja syön sitä kyllä jos kyläpaikassa tarjotaan mutta ei se semmosta ihan MUST herkkua ole jota kuola valuen odotan joulunpyhinä. Joten laitan siis mieluummin sellaista ruokaa että voidaan kaikki herkutella kotona lemppariruuilla ja maistellaan sitten muualla niitä lootia jos tarjolla on :)
Opetusmielessä hommaaminen ei olis yhtään hullumpi juttu, samalla vois vanhemmat oppia itsekin edes sietämään eri ruokia, vaikkei niistä niin tykkäisikään. Lapset tuppaavat seuraamaan vanhempien esimerkkiä ja tuskin edes mummolassa niitä lanttulaatikoita syövät jos vanhemmat niistä kieltäytyvät.

Mutta joo, kukin tyylillään. Ylpeä olen meidän tyylistämme hoitaa nämä jutut, ei tule lapsilla olemaan isompanakaan ongelmia missään paikoissa, joissa tarjotaan ruokaa. Ihan joka paikassa niitä mauttomia lastenherkkuja ei kuitenkaan ole tarjolla.
 
herkkuja
Opetusmielessä hommaaminen ei olis yhtään hullumpi juttu, samalla vois vanhemmat oppia itsekin edes sietämään eri ruokia, vaikkei niistä niin tykkäisikään. Lapset tuppaavat seuraamaan vanhempien esimerkkiä ja tuskin edes mummolassa niitä lanttulaatikoita syövät jos vanhemmat niistä kieltäytyvät.

Mutta joo, kukin tyylillään. Ylpeä olen meidän tyylistämme hoitaa nämä jutut, ei tule lapsilla olemaan isompanakaan ongelmia missään paikoissa, joissa tarjotaan ruokaa. Ihan joka paikassa niitä mauttomia lastenherkkuja ei kuitenkaan ole tarjolla.
No justhan mä tossa sanoin että kylässä syön kyllä jos tarjotaan ja kukaan tuskin kieltää lastakaan maistamasta.. Vähän tarkuutta siihen lukemiseen! :) Osta sä sit joulupöytään vaikka pässinkiveksiä niin voitte yhdessä aattona opetella sietämään niiden syömistä? Me syödään sillä aikaa niitä MEIDÄN lempiruokia ja jätetään makukoulutukset niille muille 363 päivälle :) Jouluna on tarkoitus nauttia siitä mistä itse tykkää ja jokainen voi mun puolesta laittaa laatikoiden tilalle vaikka raakaa maksaa jos siltä tuntuu.

EDELLEEN, ruuasta kieltäytyminen ja sille yökkiminen on eri asia kuin se että jättää ruuan ostamatta ja korvaa sen jollain toisella,vai mitä? Lanttulaatikkoakin löytyy muuten kaupasta ympäri vuoden,ihan kuten niitä nakkejakin ;)
 
JouluonMeidän
Näin meillä,suosittelen myös muille !
Kun lapset täyttävät 10v niin jokaisen on maistettava mitä pöydästä löytyy,testit menee meillä näin.
1.Lipeä kalan syöminen reilu pala
2.lanttu laatikkoa 2 ruokalusikallista
3.Kinkkua missä on reilusti läskiä 100g pala
4.silliä reilu lusikallinen
jos jotain noista ei saa syötyä niin koko loppujoulu arestiin ja tukkapöllyä.
 
Kyllä Jouluna lapset saavat syödä juuri sitä mitä haluavat. En kaipaa yhtään kitinöitä joulupöytään vaan lapsillekkin se saisi jäädä mukavana muistona mieleen niinkuin minulle on lapsena jäänyt. Vuoteen jää kuitenkin ne 364 muuta päivää.

Jokaiselle löytyy kyllä mieluisia ruokia ja herkkuja.
 
"Mammma"
Meillä jouluaaton menu on tälläinen:

Sillilajitelma
Lasimestarin silli
Mädit
Graavisiika
Graavilohi
Kylmäsavulohi
Peruna
Kalapiiras

Bataattilaatikko
Punajuurilaatikko
Perunalaatikko
Porkkanalaatikko
Lanttulaatikko

Rosolli
Sienisalaatti
Leipä
Voi
Sinappi

Kinkku

Jälkiruoka

Kuohuviini
Punaviini
Olut
Limonadi

Kahvi
Konjakki
Glögikakku
Joulutortut
Joulupiparit

Punaviini
Juustolajitelma
 
Meillä
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko
Perunalaatikko
Maksalaatikko
Kinkku
Karjalanpaisti
Kalkkuna ja kastike
Savulohi
Graavilohi
Silliä, kaupan valmista
Mätiä, jos raskin ostaa
Kylmäsavulohihyytelö
Herneitä
Venäläistä salaattia
Rosollia
Sienisalaattia
Perunoita
Valkosipulimajoneesia
Tortut
Luumuhyytelö
Karpalokakku tai vastaava
Piparit
Pikkuleivät
Kuivakakku
Luumukiisseli
Ja aattolounaaksi riisipuuro
Suklaita aika monta laatua
Marmeladia
Pähkinöitä
Kotikaljaa

Aika paljon tehtäviä lajeja vain omalla perheellä vietettävää joulua varten, mutta Joulun tunnelma syntyy ruoasta.
 

Yhteistyössä