Jouluruoka tarjoilu! Mitä pöydässä ja syökö teillä lapset laatikoita ja muita joulujuttuja vai onko

  • Viestiketjun aloittaja pohtii
  • Ensimmäinen viesti
Maksalaatikko on muiden perinteisten laatikoiden kuuluu meidän joulupöytään, maksalaatikko onkin meidän lasten herkkua. Lihapullat kuuluu myös meillä joulupöytään, olen käynyt ne ostaan tavallisesti Haaparannalta, Ruotsalaiset lihapullat on hyviä, mutta nyt huomasinkin, että tänä vuonna ne on pakko tehdä itse.
 
"Vieras"
Kyllä minä laittaisin pöytään sellaista mitä tietäisin lapsen syövän, jos perinteisistä jouluruoista ei tykkää. Voihan niitäkin maistaa, ja sit lisäksi lapsen mieleista vaikkapa just nakkeja.

Meillä lapsi ei syö todennäköisesti laatikoita, mutta syö jouluruoista kinkkua, kalaa, salaattia, sienisalaattia ja perunoita ainakin. Saahan noistakin jo vatsan täyteen. Yleensä vielä jälkiruokaakin. Olisipa inhottava jos juhlapäivänä täytyisi istua pöytään jossa ei ole yhtään mieleistä ruokaa.

Itsekin olin muuten välillä muutaman vuoden kasvissyöjänä ja anoppi ja äiti touhusi minulle aina kinkun tilalle soijarouhepyöryköitä kaupan pakastealtaasta vaikka olisin pärjännyt ilmankin. Miksi ei sitten lapselle sopivaa?
 
"vieras"
Meillä on perinteiset jouluruuat tarjolla ja onneksi ne ovat olleet lastenkin mieleen. Nuorempi oli nelivuotias, kun hän juhannuksena haikaili niiden ihanien jouluruokien perään.

Lapsilla ei ole ruoka-aineallergioita ja he ovat aina olleet kaikkiruokaisia, joten sen suhteen ruuanlaitto meillä on ollut helppoa.
 
"Jenis"
Meillä on ihan perinteiset herkut, rosollit, laatikot ja karjalanpaistit. Lapset ei laatikoista tai rosollista perusta, mutta karjalanpaistista kyllä. Ei mitään nakkeja olla joulupöytään ängetty, en pidä niitä juhlaruokana. Lastenkin on hyvä tottua siihen, että maistellaan uusia makuja... pakko ei kenenkään ole syödä paljoa, tietenkään, jos ei tykkää. Joululounaalla on yleensä riisipuuroa, siitä tykkäävät myös lapset. Tai kanelisokerista ainakin :D
 
"Jenis"
... enkä muuten näe, mikä jouluruuissa ei ois "lapsille sopivaa". Totta kai ne aluksi epäilyttää jos/kun niitä ei edellisestä vuodesta edes muista eikä muuten syödä, mutta ei se nyt ole mikään syy vetää pelkkkää nakkia.
 
"vieras"
[QUOTE="Jenis";27699844]... enkä muuten näe, mikä jouluruuissa ei ois "lapsille sopivaa". Totta kai ne aluksi epäilyttää jos/kun niitä ei edellisestä vuodesta edes muista eikä muuten syödä, mutta ei se nyt ole mikään syy vetää pelkkkää nakkia.[/QUOTE]

Varmaan on myös vaihtoehtona maistella jouluruokia niiden nakkien lisäksi,eikai sen tarvitse olla joko tai? :) Mä varaan lapsille ihan varmuuden vuoksi lihapullia ja nakkeja jos ei ne jouluruuat maistukaan. En jaksa ottaa stressiä,pääasia että kaikilla on maha täynnä ja hyvä mieli :)
 
Meillä
teini syö hyvällä halulla kaikkia jouluruokia,ei tykännyt pienenä. 4v. tykkää tosi paljon kylmä- ja lämminsavulohesta,mädeistä,katkaravuista,perunasta ja joululeivästä,nälkäiseksi ei jää. :)
 
Hmm. Meillä on karjalanpaistia, kalaa, perunoita, kinkkua, herneet+porkkanat+pavut, peruna+porkkanalaatikkoa, salaattia. Kalasti ei välitetä, saati sienisalaateista. Ehkä jotain lihapullia voisi riistasta tehdä mutta kyllä noista kaikille jotain löytyy.
 
huhtaas..
Laita pöytään sitä mistä teillä tykätään. Vaikka ne sitten olisivat niitä nakkeja tai kalapuikkoja ;) Minusta joulupöydässä pitää olla lastenkin herkkuja, eikä vain aikuisten.

Joillakin täällä palstalla on sellainen asenne että joulu on aikuisia varten... Ei lahjoja, ei lasten herkkuja, ei pukkia jne. Kunhan vain aikuisilla on harras tunnelma viinin kanssa kynttilän valossa ja ne pahaiset kakarat on saatu sänkyyn, sillä jouluhan on aikuisten juhla - Niin ja sitten joulun jälkeen itketään, kun mies ei lahjonutkaan hienoilla lahjoilla (vaikka alkuun toitotetaan ettei me vaan kulutusjuhlaan osallistuta mutta tämä koskee tietenkin vain lasten juttuja) :D
 
[QUOTE="vieras";27698305]Ei meillä tarjota muillakaan aterioilla pelkästään lasten herkkuruokia vaan sitä on syötävä, mitä tarjolla on tai jää ilman. Eli jouluna katetaan jouluruoat pöytään. Enkä usko, että lapsi alkaa edes mankua mitään muuta :)[/QUOTE]

Meillä lapset kyllä maistaa joululaatikoita muuta eivät ole päässeet niiden makuun vielä, joten puolet joulupöydän antimista on lasten omia toiveruokia mm.aurajuustoperunoita, itse tehtyjä lihapullia, kalkkunaa, jne.:heart::)
Mun mielestä lapsillekkin pitää järjestää joulu myös ruuallisesti, ärsyttää tuollaiset ihmiset jotka paasaa joka joulu, jollei kelpaa ni olkoot ilman huh huh?:O
 
Meillä laitetaan joulupöytään vain semmosita, mikä on hyvää. Eli meidän joulupöydässä ei nähdä kinkkua, laatikoita rosollia.... Lapset on aattona isänsä kanssa isovanhemmillaan jossa noita ruokia sitten on.

Itse en ole koskaan pitänyt jouluruuista, kinkusta sain lapsena yliannostuksen enkä sitäkään siis tahdo syödä. Meillä on vaihdellen semmoisia ruokia joita ei välttämättä jaksa ihan joka viikko kokata, viimevuonna oli wellingtonin filettä, pekonikanaa, uunilohta, hasselbackan perunoita.... Perinteisesti meillä on aina pöydässä graavilohi, kukkakaalimuusi ja ruskea kastike. Loput ruuat sitten päätetään sen mukaan mitä halutaan syödä, yleensä aina paljon vaihtoehtoja että jokaiselle olis sitä omaa herkkua.
 
Ei meil mitää erikoistilausta pojalle oo. Meijän joulupöydästä se kyllä löytää syötävää riittävästi vaikke nakkeja olekaan tarjolla. En ole kysellyt pojalta erikseen toiveita koska se ei koskaan ole vinkunu nälkää aterian päätyttä ja on saanu mahan täyteen vaikkei syökään kaikkea.
 
Mein joulupöydässä on jouluruuat
-kinkkua
-lanttulaatikkoa
-porkkanalaatikkoa
-imelletty perunalaatikko
-keitetyt perunat
-karjalanpaista
-eri kaloja
-herneet
-rosolli
-kurpitsapikkelssi
-punajuurisalaatti
-tytinä (mikä lie lihahyytelö se onkaan)
-maksapatee
-leipää
-juustoa
jotain ehkä unohtu

Siitä varmaan jokainen, lapsetkin, saavat mahasa täyteen.
En arkenakaan tee jokaiselle eri ruokaa, jos tekis jokaisen lempiruokaa, niin sais jokapäivä vääntää ainakii 4 eri pöperöä. Sitä syödään aina mitä on tarjolla. Jos ei maistamisen jälkeen tykkää niin sit on syömättä.
 
halipupu harmaana
Meiltä joulupöydästä löytyy kylmiä alkuruokia mm. kaloja, mätihyytelöä, rosollia, sienisalaattia tuoresalaattia ja sitten on lämmin puoli kinkkua ja laatikoita jokaisen makuun. Mies on tottunut syömään maksalaatikkoa jouluna ja lapset tykkää myös siitä, joten sitä on myös ja lanttua, perunaa ja porkkanaa. Joskus oon tehny myös bataattilaatikkoa.

Meillä lapset on pienestä pitäen opetettu maistelemaan jouluruokia, joten vähitellen ovat löytäneet omat suosikit ja syövät sitten niitä. Joskus voidaan keittää myös perunoita, niin kaikki saavat masunsa täyteen. Yleensä joku laatikko ja kinkku ovat sellaisia, jotka kelpaavat kaikille ja kun on vähän kaikkea, niin jokainen on tyytyväinen.
 
"Kifa"
Meillä on pöydässä perinteiset laatikot ja kinkku, alkupalapöydässä sitten monenlaisia juustoja, graavilohta tai -siikaa, sillejä, mätiä, aladobia, maksapateeta, jotain salaatteja. Herra kaksvee eläisi muutenkin vaikka pelkällä porkkana- ja maksalaatikolla joten noita saa jouluna syödä sitten masun täydeltä. Lämminsavulohi kuuluu myös herkkuihin mutta sitä ei tänä vuonna joulupöytään edes hankita kun on tullut sitä syötyä niin usein muutenkin viime aikoina (juuri siksi kun poika tykkää siitä niin paljon). Yritetään myös tarjota maistiaisia noista muista ruoista, graavikala ja mäti tosin lienevät suolaisia pojan makuun mutta aladobia ja maksapateeta yritetään tarjota.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;27699173:
Meillä kyllä kaikki syö ihan niitä perinteisiäkin jouluruokia, mutta oikeastaan vielä haetaan sitä meidän omaa perinnettä jouluruokien suhteen, joten menu ei ole millään tavalla ehdoton. Tänä vuonna ajattelin tehdä näitä Joulupyörykät - Reseptit – Kotiliesi
Suosittelen! Meillä kokeiltiin noita vuonna 2009 ja ovat olleet sen jälkeen meidän joulupöydän vakioherkku.
 
meillä tehty ja syöty jouluruokaa eli laatikoita ja kalkkunaa jo vaikka kuinka paljon :D musta ne on vaan niin hyviä että alotan niitten laiton aikasin joulukuussa ja hyvin näyttää 2 vuotiaalle maistuvan :) ei siis onkelmaa lapsen syömisen suhteen. tänävuonna olen joulun raskaana joten jätän graavilohen syömättä, mutta muuten syödään kaikkea mitä ennenkin. olen elänyt pari joulua ulkomaillakin ja syönyt jouluateriaksi tortilloja sun muuta joten ihan kiva nyt olla suomessa ja syödä lootia :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;27698293:
Pöytä notkuu jouluruokaa, kyllä meillä lapset odottavat tosi paljon niitä laatikoita, kinkkua, kalkkunaa yms. :) Ja nauttivat perinteistä! En tosiaankaan laittais nakkeja tarjolle, kun niitä syödään muulloin, jouluruokaa kerran vuodessa.
Juuri näin. Lihapullat kuuluu meidän jouluun karjalanpaistin kanssa.
 
noista nakeista sen verran kommentoin minäkin että meillä ei syödä niitä koskaan muulloinkaan sillä ovat täynnä lisäaineita ja muuta soopaa, tosi prosessoitua ja huonolaatusta lihaa. :) oon koittanu tehä kaiken ite ja keskittyä puhtaisiin raaka-aineisiin ja lisäaineettomaan ruokaan ja veikkaan että koko perhe voi näin paremmin :) en silti syyllistä ketään niitten syömisestä sillä jokainen tekee itse päätöksensä!
 

Yhteistyössä