Jumaliste,100e rahaa ylioppilas lahjoihin!!!

Meillä oli viime keväänä pojan yo-juhlat. Vain hänen tulevat appivanhempansa lahjoittivat 100e, muilta tuli korkeintaan 20 euroa. Suuri osa oli laittanut pankin yhteislistaan viisi euroa ja toivat ruusun tullessaan.

Ihan tyytyväinen poika oli.
 
Koittakaa nyt hyvät ihmiset tajuta, että joillakin ei oikeasti ole varaa laittaa hirveitä summia lahjoihin. Pitäisi sitä ruokaa ostamaan omalle perheelle. Ei siinä ole mistään kehtaamisesta kyse.

Mun mielestä se on lahjansaajan häpeä jos ei ymmärrä, että toisella ei pakosta ole varaa antaa jotain 50? lahjaksi.
 


Lahjaideoita:

Musta kirjakaupasta voi tehdä hupaisia ja tilanteeseen sopivia löytöjä kohtuu rahalla. Kannattaa käydä penkomassa. Ei kukaan tiedä sitten pennilleen mitä lahjaksi ostettu kirja on maksanut.

Toinen juttu on, että kyselee, onko kellään menossa kimppalahjaa ja jos on, niin kysyy voiko siihen sitten osallistua. Monille sukulaislapsille olemme ostaneet heidän valmistuttua jotain isompaa porukassa, yleensä jotain astiastoa tms. Kun summa on jaettu ison porukan kesken, on saatu ihan hyvä ja näyttävä lahja mutta kohtuu hintaan.

Ylioppilaalle voi yleensä viedä jo pullon kuohkariakin lahjaksi. Riippuu kyllä ylioppilaasta ja hänen perheestään. Mutta jos kohtuu reloja ovat, voisi kuohkarikin siis olla ok.
 
Niinhän sen pitäisi olla lahjansaajan häpeä, mutta ihana yhteiskuntamme on sellainen, että katseita ja kuiskintaa saa osakseen, jolleivät valmistujaislahjat ole: Marimekko-,Kalevala-,Pentik- tms. merkillä varustettuja. Tiedän jo etukäteen (olen jo kuullut..), että lahjani ei ole mikään hieno, koska se on itsetehty, eikä varustettu millään merkillä. Mutta viikon ajan olen väkertänyt. Jollei kelpaa, niin pidän itse. Ihmiset ovat pinnallisia ja kilapilunhaluisia, aito sydämellä ajatteleminen puuttuu.. Vain raha ratkaisee. Surullista... :ashamed:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 10:02 melle kirjoitti:
Niinhän sen pitäisi olla lahjansaajan häpeä, mutta ihana yhteiskuntamme on sellainen, että katseita ja kuiskintaa saa osakseen, jolleivät valmistujaislahjat ole: Marimekko-,Kalevala-,Pentik- tms. merkillä varustettuja. Tiedän jo etukäteen (olen jo kuullut..), että lahjani ei ole mikään hieno, koska se on itsetehty, eikä varustettu millään merkillä. Mutta viikon ajan olen väkertänyt. Jollei kelpaa, niin pidän itse. Ihmiset ovat pinnallisia ja kilapilunhaluisia, aito sydämellä ajatteleminen puuttuu.. Vain raha ratkaisee. Surullista... :ashamed:
no johan on! ja surullista todella!! mä ainakin arvostan aina itsetehtyä lahjaa kovastikin =) niistä jää henkilökohtaisia muistoja =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 09:50 anneli kirjoitti:
Meillä oli viime keväänä pojan yo-juhlat. Vain hänen tulevat appivanhempansa lahjoittivat 100e, muilta tuli korkeintaan 20 euroa. Suuri osa oli laittanut pankin yhteislistaan viisi euroa ja toivat ruusun tullessaan.

Ihan tyytyväinen poika oli.
tää on muuten hyvä ideä tuo pankin yhteislista, siihen voi kyllä laitta pienemmänkin summan eli sen 10 euroa
 
Mä en nyt kommentoi siihen, mitä laittaa rahaa lahjaan, MUTTA jos ei itse mene juhliin, niin pitääkö postittaa rahaa tms. Musta ei tarvii. Jos nyt ei kyse ihan omasta sisaresta tai miehen. Muistaminen kortilla riittää hyvin ja sitten kun joskus näkee niin voi antaa ruusun tai jotain. Me nyt ei kerettäs ikinä viisiin juhliin per/kesä ja nyt rakentamisen aikaan niin osallistutaan vain yksiin rippijuhliin. Näin sovittiin. Sitten voi tietty myös kysellä muilta läheisiltä, että jotain kimppaan. Se ei teitty aina tarkota edullista, jos aletaan jotain monen satkun lahjaa hankkimaan sitten kimpassa.
 
tämän päivän hesarissa haastateltiin yhtä tulevaa ylioppilasta ja siinäkin jutussa hän puhui että 50-100 euroa on hyvä summa lahjarahaksi!!!! Huh huh!

50 euroa on 300 mummon markkaa. Kyllä markka aikaan anneettiin 50-100 merkkaa.
Juuri pähkäilen kummipojan lahjaa ja minulla ei todellakaan ole varoja laittaa 100 EUROA hänen lahjaansa. Yritänkin nyt pähkäillä otain henk.koht hänelle huomattavasti pienemmällä summalla.
 
Valitettavasti perheet painii eri tuloluokissa eikä aina ole sellainen tilanne, että olisi rahaa viljeltäväksi eri suuntiin. Sekään ei kuulosta hyvältä, että jättäisi laskuja maksamatta jotta sais annettua rahalahjoituksia ylioppilaille...annat sen mitä sulla on varaa laittaa, ei se ole kehtaamisesta kiinni! Aika hurja tilanne sinänsä, että noin monta valmistujaa on lähipiirissä yhtäaikaa.
 
Just sellaisen lahjan annat kuin itse haluat! Onhan se selvä, että jos on töissä tai esim. kotihoidontuella, niin on täysin erilaiset mahdollisuudet antaa lahjoja. En ainakaan itse tuollaista vertailua harrasta, muistaminen on tärkeintä.
 
ainokki
mulla vaan yhdet yo-juhlat ja toiveena lahjansaajalla oli; 5 arabian ruokalautasta(kokoa), 5 iittalan verna lasia, 5 aterimet...ja nämä kun ostin meni 92 e+ kori mihin pakkasin.+kortti. joten mulla meni toi sama summa yhelle.

koska muistan kun itse tulin yo;si oli mukava kun sai sitä mitä toivoi, en viitsinyt tätä lahjaakaan sivuuttaa..vaikka talous kuralla...
 
ite en kanssa kympin seteliä laittaisi...noloahan se on...
serkun häälahjaksikaan ei ollu antaa juurikaan sen enempää joten menin ja ostin kivan valokuva kehyksen...jonku vaparin halpamallin mutta hienon sellasen ja koristellun...
sitten tulostin netistä siihen avioliiton 10 ohjetta...laiton erikoisella fontilla ja värilliselle paperille...sellasiahan myydään lahjatavara kaupoissakin...
ei tullu juurikaan maksaan kymppiä enempää ja kehtasin sen ennemmin antaa kuin sen kympin kuoressa =)

ite voisin ehkä kehitellä jollekkin kaverille sellasen samalla tyylillä ylkärilahjaksi mutta tulostasin vaikka jonku toosi väsyneen koirankuvan johon liittäisin ylioppilaslakin päähän...vois olla aikas hienokin itse asiassa....
tai jotain sen tyylistä kuitenkin ;)
 
Varmasti jokaisesta olisi kiva laittaa se 50?/ lahja, mutta aina tilanne ei vaan sitä salli. :/ Minkäs teet.

Sisnänsä huvittavaa kun täältä vähän väliä kuulee kuinka jokaisen on mahdollista (ja miltei velvollisuus) jäädä kotiin siihen asti kunnes lapsi on sen 3v, oli miehen tulot sitten mitkä tahansa. Niin, varmaan siitä niukasti elämällä ilman ylimääräisä menoja pärjääkin mutta sitten kun tulee eteen 5 ylioppilasjuhlat kerralla niin ei välttämättä noista tuloista olekaan useamman kymmenen euron lahjoihin varaa. Miten siinä sitten kehtaaminen tai nolostuminen auttaa tilanteeseen.

Mutta siis mielestäni lahjan arvolla ei ole niin merkitystä, ainakaan meillä ollut. Harvemmin olen mistään rahaa lahjaksi saanut ja lämpimimmät muitot ovat jääneet niistä itsetehdyistä lahjoista joihin antaja on todella paneutunut. =) Muuten suosittelisin kanssa sen 10? setelin sijasta etsimään jotain lahjaa. Tarjouksista löytää vaikka mitä ja lopulta voikin huomata saaneensa hankittua yli 20? arvoisen lahjan tuolla rahalla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 09:21 nytkypylly kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 09:17 Greeata kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 09:13 nytkypylly kirjoitti:
jos et mee juhliin, niin musta 30euroa olisi ihan minimi, jos taas menet juhliin, niin laittaisin 40e.... mieti millaisia lahjoja olet itse saanut, tai lapsesi?? =)

Miusta tuommonen ajattelutapa, et mieti millaisia lahjoja olet itse saanut tai lapsesi...on aikas huono...jos on todella hyvätuloinen perhe, joka miulle ostelee kalliita lahjoja ja itse todella huonotuloinen, niin en mie rupea kituuttelemaan ja laskemaan jokaista penniä elääkseni, vain sen takia, että voisin antaa jollekin kalliita lahjoja vain siksi, että hekin ovat miulle antaneet...
no mulla ei oo pokkaa siihen, että, kuvitteellinen tilanne, lapseni saa nimpparilahjaksi vaikka marimekon paidan ja sukat, ja sitten vastavuoroisesti minä kun menen tämän samaisen lahjanantajan lapsen nimipäiville, niin vien vaikka karkkipussin, tai 3euron lelun... =) mutta kaikkihan ajattelevat näistä asioista niin eri tavalla, minä vain kerroin oman ajattelutapani =) ja etenkin jos menee juhliin, niin mä aina mietin sitä, että niitä juhliakaan ei ihan ilmaiseksi järjestetä, en kehtaisi viedä meidän nelihenkistä perhettä kenenkään kotiin syömään ja juomaan ja juhlimaan ihan 10euron lahjalla......
Olen kyllä ehdottomasti samaa mieltä! Mä koen että sellainen 50? on ihan kohtuu summa yo-lahjaksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 11:17 Ella78 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 09:21 nytkypylly kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 09:17 Greeata kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 09:13 nytkypylly kirjoitti:
jos et mee juhliin, niin musta 30euroa olisi ihan minimi, jos taas menet juhliin, niin laittaisin 40e.... mieti millaisia lahjoja olet itse saanut, tai lapsesi?? =)

Miusta tuommonen ajattelutapa, et mieti millaisia lahjoja olet itse saanut tai lapsesi...on aikas huono...jos on todella hyvätuloinen perhe, joka miulle ostelee kalliita lahjoja ja itse todella huonotuloinen, niin en mie rupea kituuttelemaan ja laskemaan jokaista penniä elääkseni, vain sen takia, että voisin antaa jollekin kalliita lahjoja vain siksi, että hekin ovat miulle antaneet...
no mulla ei oo pokkaa siihen, että, kuvitteellinen tilanne, lapseni saa nimpparilahjaksi vaikka marimekon paidan ja sukat, ja sitten vastavuoroisesti minä kun menen tämän samaisen lahjanantajan lapsen nimipäiville, niin vien vaikka karkkipussin, tai 3euron lelun... =) mutta kaikkihan ajattelevat näistä asioista niin eri tavalla, minä vain kerroin oman ajattelutapani =) ja etenkin jos menee juhliin, niin mä aina mietin sitä, että niitä juhliakaan ei ihan ilmaiseksi järjestetä, en kehtaisi viedä meidän nelihenkistä perhettä kenenkään kotiin syömään ja juomaan ja juhlimaan ihan 10euron lahjalla......
Olen kyllä ehdottomasti samaa mieltä! Mä koen että sellainen 50? on ihan kohtuu summa yo-lahjaksi.
Mutta mites silloin kun tuota summaa ei ole käytössä? Siis näin esimerkissä kotihoidontuella ja 5 ylioppilasjuhlat tulossa. 250? kotihoidontuesta on aika iso summa ylioppilaslahjoihin kun pitäisi vielä oma perhekin elättää. ;)

Eli siis miten silloin pitäisi toimia kun se 10? on käytössä oleva raha? Jos juhlista pois jääminenkin edellyttää rahalahjan lähettämistä. :/
 
No onkohan tähänkään probleemaan ylipäätään mitään patentti-ratkaisua? Jos on varaa antaa vaikka se 50 egee, niin antakaa ihmeessä ja ne joilla ei oo niin keksiköön muuta..tai jos vähävaraisuus nolottaa niin voihan sitä ottaa vaikka kulutusluottoa et sais lahjarahaa...mut joo, kuka niin tekee oikeesti :)
Onhan niitä muitakin vieraita niissä kemuissa ja se yks rahalahja on vaan pisara meressä...Mutta jos nuori on niin nolo, et ylenkatsoo sen kympin setelin, niin omahan on häpeensä!
Toisaalta, sillä kybällä vois saada ostettua jonkun ihan nappijutun jos vaan sattuis kohdalle..
 
Kyllä lahja voi olla halvempikin, jos vaikka tiedät valmistuvan keräävän jotain astia sarjaa, niin ihan hyvin kehtaa viedä vaikka lautaselle asetetun mukin kauniisti sellofaaniin pakattuna.
Meiltä menee 50 euron lahja lähimmälle, mutta maksajina ovat mukana miehen pikkuveli ja äiti. Eli meidän osuus 20, heidän 15 euroa kummankin. (Arabian Arctica astioita, joita ollaan annettu hänelle aiemminkin, iso lautanen ja 6 mukia)
Seuraavaksi lähimmälle, tai siis henkilölle, joka on velvollisuus käynti, voisi kai sanoa miehen siskopuoleksi, menee pelkkä lautanen, (kai se oli noin 10 euroa??) koska se me viedään ihan vaan oman perheen kesken. (Siis iso tarjoilulautanen)
Ainoa oikea sukulainen on serkkuni, jonka kanssa ollaan kuitenkin vähiten tekemisissä, ja olen ajatellu viedä jonkun kauniin, mutta edullisen korun, eli noin 20 euroa tulee hinnaksi. Joku pronssinen Kalevala koru ehkä olisi muka arvokkaampi kun hopeinen normaali koru??
 
Mä mietin asiaa näin...
Jos mun lapsellani ois yo juhlat... en ikinä vois toivoa että joku jolla on pienet tulot tois jonkun ison setelin kun tietäisin kuitenkin että ei olis oikeen varaa.. Siis mun mielestä jos haluat heitä jollain muulla kuin kortilla muistaa, niin ostat jotain pientä ja annat kortin... Eikös vaan..
Ei kannata mieltään pahoittaa näistä kommenteista.. jokainen tekee tyylillään, niin sinä kuin minäkin :) eikös vaan :)
 

Ruusu ja kortti riittää, pikkutilpehöörit kuten runokirja on aivan turhaa tavaraa. Itse en ainakaan halua pikku"muistoja" hyllyjäni täyttämään. Lahjahössötys on mennyt ihan hurjaksi nykyään, tän päivän Hesarissa oli aivan uskomaton juttu aiheesta :eek: !
 
Me olemme siinä iässä, että meillä on joka vuosi syksyä, kevättä useat lakkiaiset. Sisarusten lasten ja kummilasten lisäksi ystävien ja työtovereiden lapset ovat kirjoitusiässä. Lisäksi on joka vuosi joukko entisiä oppilaita, jotka kutsuvat meidät juhliinsa.

Jos laittaisimme jokaiselle juhlittavalle 50 euroa lahjaksi, olisimme joka kevät ja syksy vararikossa.

Niin kauan kuin Arabia valmisti Heljä Liukko-Sundstömmin maalaamia ylioppilasmukeja, ostin niitä jokaiselle juhlijalle. Nyt kun niitä ei enää saa, olen ostanut jonkin juhlijan persoonaan passelin muumimukin. Tänä vuonna ostin enimmäkseen noita sopivasti markkinoille tulleita delfiinihyppymukeja. Lisäksi olen hakenut joltakin puutarhalta ison kimpun ruusuja ja siitä vienyt jokaiselle juhlijalle yhden.

Jossakin erityistapauksessa olen poikennut tästä lahjalinjasta, esim. jos juhlija on erityisen läheinen ja toivonut nimenomaan jotain erityistä lahjaksi. Tänä vuonna yksi miehen kummipoika saa hopeiset kellonvitjat.

Mutta tuolla "muumimukimenetelmällä" lahjan hinta jää alle 20 euron ja se kuitenkin on mielestäni hyvä lahja. Todennäköisesti uusi ylioppilas on lähdössä omaan huusholliin joten kyllä hänellä tuollaiselle mukille on käyttöä.

Ap:lle sanon vinkkinä, että melkein aina on isommissa kaupoissa jokin muumimuki tarjouksessa. Hyvässä lykyssä voisit saada vähän reilulla kympillä yhden mukin. Olisiko ajatusta tuollaisessa muistamisessa? Ja se ruusu ei ole mielestäni mikään pakollinen lisä lahjaan.
 
laiskimus harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 09:19 vicy kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 09:14 vieras kirjoitti:
Osta sillä 10? vaikka runokirja. Mukavampi ku kympin seteli.
Näin justiin...Aina pääsee halvemmalla kun ostaa oikeen lahjan eikä vaan anna rahaa!!
nimenomaan. näin minäkin tekisin. ja olen tehnytkin silloin kun olin työttömänä. ja jokaiselle ylioppilaalle häntä kuvastava lahja. ja esim. pari viinilasia ja viinipullokaan ei maksaa juurikaan yli 10 euron... ne voi sitoa vaikkapa kukalla ja sellofaanilla yhteen lahjaksi =)

kyllä halvalla saa ihan hyviä lahjoja, kunhan vaan jaksaa hakea ja käydä useammassa paikassa.

ja esim. tommy tabermannin runolasit on aivan ihania =)
 

Yhteistyössä