Juuri tiedon saanut kaksosten odottaja,IHANAA!

Zemppiä vuodelevossa oleville!!!
Tervetuloa uusille!! :)

Ite kävin taas eilen kontrollissa rv 17+1 ja kaikki oli hyvin. A oli 194g ja B 164g. Toi 10% painoero on kuulema ihan ok. Ja saatiin vähä näyttöä sukupuolestaki :) Näyttäis siltä että pojat olis tulossa. <3 2vkt päästä taas uusiksi kontrolliin. Mulla on myös tuo mo-di muoto ni kontrolleissa saa ravata. mut onhan se kiva käyä kurkkimassa mahaan :)
Sen oon nyt huomanna että autossa istumista ei taho kestää. Rupee heti kiristelemään. :(
 
  • Tykkää
Reactions: Mononen-79
Häpimama aivan mahtavaa! :D Kyllä varmasti putosi kivi sydämeltä. Nuo onkin niin riippuvaisia mittaajasta nuo tulokset. Eilen polin lääkäri sanoi että muutamankin millin heitto tekee paljon.

Iltatähteni, onnittelut myös sinulle hyvistä uä kuulumisista! :)

Jatketaan siskot sinnikkäästi tätä eloa kahden viikon periodeissa.

Enna ja tytöt 22+4 (eilen oli ihan viikkovillissä ja tuli ylimääräisiä päiviä laitettua)
 
Häpimama ihanaa, että kaikki on hyvin :heart:

Iltatähteni, onnea ultra kuulumisista!

Mä olen ryhdistäytynyt :LOL: Leikin kunnollista rouvaa, kun jaksoin tänään jopa leipoa :D Porkkakakku on uunissa. Vaikka mun ei kyllä teekään mieli sitä syödä. Mä haluun suolaa, hyvä etten syö sitä suoraan purkista.

Mutta kohta iltalenkille aurinko paistaa vielä niin ihanasti.

Sunshine ja pirpanat 14+5
 
Ultrasta kuuluu:

Herra A painoarvio huimat 829 g
Herra B painoarvio 715 g
Kohdunsuu/kaula yli 4 cm

Kaikki oli hyvin ja pikkasen lääkärikin naurahti tuon isomman kokoa. B vastaa kooltaan viikkoja ja A on siis isompi viikkoja. Kyselin tietysti, että haittaako kun eroa. Ei koska kummatkin vastaa vähintään viikkoja ja herroja käsitellään omilla käyrillään, koska eivät ole identtisiä eikä suoniyhteyksiä ole. Kyllähän taas helpotti.

Nicci ja jäbät 24+3
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!
Lämpimät Onnitteluhalit vaavinsa syliin saaneille :hug: ! Pitkän matkan kulkeneet saaneet nyyttinsä kotiin saakka, aivan ihana juttu <3 .
Meille matkaa kulkeville vielä voimia toivotan ja käsiä ristiin laitan että matka sujuisi hyvin. Onhan täältä saanut lukea raskaampiakin hetkiä ja heille etenkin jaksamista toivon kaiken huolen keskelle.

Omanapani on pyöristynyt tasaista tahtia. Kotiin olen sairaslomalle jo jäänyt ja saanut onneksi "luvan" olla äitiysloman alkuun saakka. Henkinen helpotus kun ei tarvitse arpoa ja saa keskittyä olennaiseen.
Situsssa on käyty viikon/kahden välein, ja konttrollit jatkuu nyt parin viikon välein. Seuraavaksi kerraksi saatiin ensimmäinen äippäpoli aikakin. (Tähän mennessä siis seurattu lähinnä vain vauvvat). Neidit kasvavat tasaisesti, toki koko eroa on normaalin verran mutta ero pysynyt prosenttuaalisesti samana koko ajan joten huolta ei vielä sen puolesta ole syntynyt. Neiti A painoi torstaina 421g ja neiti B 495g.
Vkoja poksuu tänään 23 :) !
Olotila kömpelö ja painoa tullut n. 12kiloa jo. Pimut ovat olleet koko ajan erittäin vilkkaita masussa ja liikkeet tunsin tosi aikaisin. Puolitoista viikkoa sitten vanhemmat tyttönikin saivat tuntea siskojen potkut, oli hellä hetki <3 . Isi kun käden laittaa masulle niin vähän hiljenee meno ;) Hassua.

Aurinkoista Viikonloppua ja hyvää vointia kaikille :kiss:
 
Uusi kaksosodottaja ilmottautuu! Viikkoja kasassa 27+6, ja omissa yksiöissä omilla istukoilla kasvaa tyttö ja poika. Kaikki mennyt periaatteessa hyvin, mutta jo tammikuusta asti on supistellut (joskus kivuliaasti, joskus vain "epämiellyttävästi") jonka vuoksi olen ottanut kevyemmin jo pitemmän aikaa. Olen hoitovapaalla kotona 1v4kk esikoisen kanssa, joten töissä ei sentään ole tarvinnut käydä, mutta välillä jo pelkkä kotirumba on ottanut voimille... No mutta asiaan. Toissapäivänä kävin ultrassa, edellinen oli pari viikkoa sitten, ja lääkäri totesti yllätyksekseen kohdunsuuta olevan jäljellä enää 1 - 1,5 cm. Olen monet kerrat puhunut pitkään jatkuneista ja herkästi esiintyvistä supisteluista joita on joskus levossakin, mutta näistä ei kukaan ole huolestunut; kaipa siksi kun ne eivät yleensä tee mitään. Lääkäri soitti toiselle lääkärille, ja yhdessä he päätyivät siihen että vielä ei tarvetta ryhtyä toimenpiteisiin vaan asiaa tarkastellaan seuraavan kerran taas parin viikon päästä äitiyspolilla. Sain ohjeiksi lepäillä, ja vaikka mielellään uskoisinkin lääkäreiden mielipiteeseen enkä tietysti missään nimessä halaja osastolle, mietin miten voi olla että joillekin muille kaksosodottajille joilla on jopa enemmän kohdunsuuta jäljellä noin samoilla viikoilla määrätään heti osastohoitoa lääkkeineen. Olisi kiva kuulla kokemuksia, asiaan vaikuttanee muutkin raskauden tekijät, kuten esim. identtisyys... vai vaikuttaako? Mietin sitäkin että onko se ihan strategistakin ettei riskeistä kerrota juurta jaksain jottei äidit stressaamalla pahenna tilannetta entisestään, mutta ehkä alan jo spekuloida olemattomia. Siitäkään ei ollut puhetta että jos tilanne on sama (tai pahempi) 1,5 viikon päästä seuraavassa kontrollissa, niin mitä sitten. Oletan että osasto kutsuu, mutta en tiedä, enkä todellakaan toivo. Sen lääkäri vielä sanoi lähtiissäni että levolla tilanne voisi ei vain pysähtyä vaan jopa parantua. Kokemuksia? Kommentteja? Kiitos!
 
Ihana kuulla, että kaikilla nuo painoerot on pysyny vielä hyvinä! :) meille luvattiin täysin saman painosia lapsia (joskus oli ihan muutaman kymmenen gramman heitto) ja kuitenkin heillä sitten oli n. 300g eroa. Olen myös kuullut paljon tapauksia, joilla eroa on ollut ja sitten syntynyt melkein samankokoiset kaksoset :). Nekin on niin pienistä mitoista kiinni, voi välillä siis näyttää ettei vauva olis kasvanu.. vaikka kasvaa kuitenkin. Me saatiin varmimmat tulokset kun oli sama ultraajatäti muutaman kerran peräkkäin.

Lepoasiaa: Tuntuu, että esim. eteläsuomessa annetaan enemmän odottajan olla kotona kun täällä meilläpäin. Mulla oli kohdunkaula ensimmäisessä ultrassa reilu 5 cm pitkä. Sitten kun jouduin sairaalaan jäädä, sitä oli 1,5-2cm ja sormelle auki. Ei edes annettu vaihtoehtoa mennä kotiin. Mulla ei ollut edes tuntuvia supistuksia ollut kotona. Heti samana päivänä pistettiin ensimmäinen annos kortisonia. Mulla ei ollut täysi vuodelepo, vaan sain käydä parin metrin päässä vessassa ja kerran kahteen päivään rullatuolilla suihkussa. Alunperin jäin Kokkolan keskussairaalaan osastolle keskiviikkona ja jo perjantaina siirrettiin Oysiin kun oli niin pienet viikot (27+4). Mulle kyllä sanottiin ettei se kanava enää pidemmäksi kasva, ellei vauvan pää "litistä" sitä mittauksessa lyhyemmäksi. Vuodelevolla saatiin vaan jarrutettua tilannetta. Kyllä niinä viikkoina pelotti kamalasti, sen voimalla jaksoikin maata lievässä pääty alaspäin asennossa :).
 
Moikka!

En miäkää oo kyl koskaa kuullu et kohdunkaulan tilanne enää paranis jos se lyhentyn.. Toki se, et levol sen saattaa saada pysähtymää mut nii :).

Kaivoin tänää huviksee esille edelliset neuvolakortit ja vertailin mahan kasvua ja painon nousua :D Hauska miettiä kuin isoks maha kasvaa täl erää. Viimisillää ed. kolmes raskaudes sf ollu 31-33cm. Nyt oli ma jo 27,5 :p. Painon kanssa meni niin, et näille viikoille mis nyt oon niin ekast oli tullu 5kg (9kg tuli kokonaisuudes), tokast 6,5kg (12kg kaikkiaa) ja vikast 8,4kg 812kg kaikkiaa). Nyt tosiaa tullu se 4,5kg tähä mennes.

27+0
 
1+2=3: Oliko kohdunsuusi mitattu ultralla vai tunnustelemalla? Itsellä ainakin löytyy ultralla n. sentti enemmän kuin sormille. Joka tapauksessa itse olen vuodelevossa os: lla kun kohdunkaula pehmeä, ultralla mitattuna 2cm, ponnistuksessa lyhenee 1 cm.

Sulla on viikkojakin tosin reilu pari enemmän, eli en tiedä jos sen takia eivät ota niin varmanpäälle. Ja vaikuttaako se, että on uudelleen synnyttäjä jne. Mulle lääkäri sanoi, että tilanne ei voi parantua varsinkaan kaksosraskaudessa kun kohdun venytys on niin valtava.

Sun kannattaa kotona välttää kaikkea mikä saa aikaiseksi supistelua (miten onnistuu pienen lapsen kanssa:confused:) ja soitat herkästi äitiyspolille jos supistelut yhtään lisääntyy.

Mulla varmaan huomenna tai ylihuomenna tutkivat onko lääkkeistä ja vuodelevosta ollut mitään apua, toivon todella että sentit olisi pysyneet ennallaan!
 
Kiitos vastauksista! Kohdunsuu mitattiin perjantaina sekä ultralla että käsikopelolla, käsin kuulemma oli parempi tilanne kuin ultralla vaikka lääkäri ei eritellytkään miksi. Itse olin niin hämmentynyt etten oikein tajunnut kysyä mitään... Vähäisen jäljellä olevan kohdunkaulan lisäksi oli 2,5 cm funnelointia, jonka merkitystä ei siinä myöskään eritelty. Tuossa soittaessani ä-polille saadakseni lisävaloa asiaan ja selkeät toimintaohjeet jatkoa varten sanottiin että jos lyhyeksi käyneen kohdunkaulan lisäksi on funnelointia niin sitten herkästi näytille jos supistelut jatkuu, varsinkin kun on kaksosraskaus kyseessä. Supistelut on jatkuneet välillä vain epämiellyttävinä, välillä hieman kivuliaina, vaikka yritänkin ottaa kevyesti. Kotona on niin vaikeaa olla tekemättä mitään. Varmaankin meidän on järkevää pakata kassit ja muuttaa tuohon vartin päähän mummulaan jossa esikkoa (ja koiraa) pystyy muut hoitamaan. Alkaa hieman hermostuttamaan, mutta josko tässä kuitenkin päästäisiin vielä ainakin vapunalusviikolle, jolloin on tulossa 34 täyteen. Tämän jännitysnäytelmän näyttämönä on Oulu.
 
  • Tykkää
Reactions: Mononen-79
Heissan

Onpa ilkeää kun joutuu vuodelepoon kun nuo kelitkin (ainakin täällä) alkaa kirkastumaan ja kevät tekee tuloaan. Voimia teille kaikille. Toivottavasti itse en joudu samaan tilanteeseen ainakaan ihan kohta. Kammoan nimittäin saaraaloita jostain syystä. En itse älyä ainakaan vielä tuota synnytystä niinkään pelätä vaan sitä jos joutuu osastolle ennen, ja sit sen synnytyksen jälkeen varmasti joutuu jonkin tovin siellä viettämään :( Kaikki kyl sanoo, et se on sitten eri tilanne ja helpottavaa olla siellä, mut takaraivossa kolkuttaa ja olen alusta asti nähnyt painajaisia siitä.

häpimama piti ihan kahteen kertaan lukea toi viimenen painon nousu. Ihan et mitä ihmettä, kunnes tajusin, ettei eka sulkeinen ollut mennyt ihan nappiin :LOL:

Ainiin piti vielä kerran kysymäni. ONKO KELLÄÄN KOKEMUSTA KAKSOSTEN KANSSA KANTOLIINAN KÄYTÖSTÄ? Jos täällä jo synnyttäneitä vielä vierailee.

mononen79 Missä luuraat? Onhan kaikki hyvin???
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mononen-79
Moro emännät:cool:
On se ihanata ku toi aurinko paistaa,piristää niin pirusti mieltä!Tervetuloa ketjuun 1+2=3.
Hienoa että tilanne on tasaantunut painoero jutuissa ja taisi olla jollakin ihan jytkyt tulossa. Koittakaahan huilata ettei käy huonosti kaulojen kaa.Vielä olis kuitenkin matkaa joillakin vaikka jo kuitenkin "hyvillä" viikoilla liikutaan.
Kävin tuossa neuvolassa ja tälläistä tällä erää: rv 31+4 Painoa tullut lähtöpainoon nähden 12kg100g
RR= 133/78
pissa= puhdas
sf= 39 (loppuu taulukosta kohta ruudut)
turvotusta= ei ole
liikkeet ja sydämmensykkeet +/+, ++/++

Tietenkin on pitänyt vertailla edellisiin raskauksiin ja melkein samoilla kilomäärillä menen ku edelliset ykkösraskaudet ovat samoilla viikoilla.Ainut ero on toi sf mitta.Edellisillä kerroilla on ollut sf 28cm ja toisessa raskaudessasf 29cm.Nyt todella 39cm. :LOL:
Täytys lähtee käymään päivä lenkillä ja jatkaa sukulaisten osotteiden metsästystä. Joitakin serkkuja en ole koskaan nähnyt saati tiedä missä päin vaikuttavat. Äidillä olis varmaan osoitteet,mut ku et voi ku salassa käydä kurkkii niitä ja se ei ole todellakaan helppoa.
Olen kovasti miettinyt et hommaisiko tukiliivin sit synnytyksen jälkeiseen elämään. Suurella todennäköisyydellä tulen kärsimään selkäsäryistä aika vahvasti ja lähinnä syy olisi se, mut ennen vanhaan on kuulema mahanahka sidottu lämpiminpyyhkein et palautuisi nopeammin maha synnytyksestä.
Onko jollakin kokemuksia kyseisestä tukiliivi muodosta? kokemuksia olisi kiva kuulla.
Hauskaa päivän jatkoa kaikille.

Mononen ja mortti&vertti 31+4:kiss:

 
Nicci joo ei tää kirjottaminen aina oikei suju :D :D :D

Heiii muutes se on mahan ympärys nyt sit sen metrin :D :D


Mäkin oon kuullu sillai päin, et käsikopelol tilanne parempi ja ultral huonompi ton kohdunkaulan yms suhteen.

27+1
 
Moikka vaan kaikille ja tervetuloa 1+2=3!

Terveiset äitiysjoogasta. Olipa aivan tosi ihanaa! Oon joutunut supistusten takia jättämään kaiken, siis KAIKEN, ylimääräisen liikkumisen ja olin aivan hulluksi tulossa kaikkien lihasjumien takia. Äitiysjooga tuntuu nyt just sopivalta jutulta mulle, ei lainkaan liian raskaalta. Kadehtien olen lueskellut täältä, kuinka moni teistä käy salilla ja lenkillä - onnekkaita olette, että olette pysyneet niin hyvässä kunnossa!

Neuvolassa tuli hyviä uutisia, eli Hb oli noussut 119 (oli 109) ja pienten sykkeet oli vahvat ja selkeät :). Minullakin oli riemastuttava sf-mitta: 27cm!

Liikkeistä haluaisin teiltä kuulla lisää. Mä aloin tuntemaan selvät liikkeet vasta siinä rv20 aikoihin, ja silloin ne samalla olivatkin niin voimakkaita että tuntuvat selvästi ulospäinkin. B-vauvan liikkeet ovat selvät mutta ihan varmasti en osaa sanoa, olenko tuntenut lainkaan A-vauvan liikkeitä. Varmaankin olen ja ultrassa molemmat ovat liikkunneet hyvin, samoin sydänäänet ovat vahvat, viimeksi tänään neuvolassa. Siltikin hieman mietityttää... Kertokaa te osaatteko varmasti sanoa, että molemmat vauvat liikkuvat yhtä paljon ja tunnetteko toisen liikkeitä selvemmin kuin toisen?

Viikonloppuna on meidän paikallisen monikkoyhdistyksen kirppari, ovat kuulemma aarreaittoja vauvantarvike ja -vaatehankinnoille.

Kauniita ja voimaannuttavia kevätpäiviä toivotellen,

Mamis rv 22+4
 
Mamis: Mulla toisella on etuseinä istukka ja sen liikkeet rupes tuntumaan myöhemmin kuin toisen.

Tälläkään hetkellä en voi varmaksi sanoa jokaisesta liikkeestä kumman on.. Mutta päivittäin erotan kyllä myös selkeästi eripuolilta liikkeitä.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
 
nyt vaan lepiä te, joilla alkanut supisteluja olla. Itsellä täällä takana pari viikkoa sairaalassa, ja silti vauvat syntyi 32+3 ja kuopuksen kanssa makasin (kotona) rv26-36. ja todella MAKASIN! nyt kun nelosta ootan, niin samaa tässä pelätään taas.....

Kantoliinaa ja reppua käytin aika ahkerasti, tosin yksi vauva kerrallaan, mutta auttoi kummasti kun sai toisen rauhottumaan, toinen viihtyikin paljon paremmin itekseen. ja Manducat oli aivan huiput, kun liikuttiin kaksin miehen kanssa, oli helppo käydä vaikka missä pikkusten kanssa, kun ei tarvinnu rattaita raahata. Suosittelen!
(mulla oiskin yks manduca myynnissä nyt ;) )
 
Täyty tulla ihan Mamis80 kertoo et mulla oli sama juttu. B-vauvan liikkeet tuntui tosi selvää rv 20 jälkeen , mut en erottanut a-vauvan liikkeitä. RV 30 tämä herra b mutjautti itsensä toisen päältä pois ja aloin tuntee myös a-herran liikkeet tosi selvästi.Nyt siis ei ole erehdystäkään. Eli vauvat voi köllötellä limittäin/päällekkäin tai istukka vaimentaa potkut.

Huomenna kurkkaamaan mitä kysillä sanovat.
 
Heipä hei kaikki!

Ja tervetuloa 1+2=3

Tänään käyty neuvolassa ja pääsimpäs taas kurkkaa masuun. Siellähän kaksikko viilletti menee kuin parhaimmissakin juhlissa. Terkkakin nauroi, että ei ole uransa aikana nähnyt yhtä vilkkaita tapauksia. Seuraava ultra onkin rakenne huhtikuun lopussa ja sitten aletaankin juoksee 2 viikon välein näyttäytyy lekurille ja ultraan. Muuta ihmeellistä ei sitten ollutkaan. Paino oli noussut vaivaiset 2 kiloo ja maha on sen kokoinen, että sitä ei enään piilotella :LOL:

Mutta nyt ulos ja lenkille kun on vielä valoisaa. Stemppiä kaikille!

Sunshine ja pirpanat 15+3
 
Huomenta!
Tervetuloa 1+2=3 mukaan ketjuun.
Minulla harjoitussupistuksia on ollut tosi alusta asti ja jos niiden alkaessa ja jatkuessa ei rupea huilille niin muuttuvat hankaliksi ja sitten kipeiksi . Näistä puhuessani olen huomannut että ohjeistus ja asenne on ollut riippuvainen aikalailla lääkäristä. Toinen sanoo että joo,kuuluu normi raskauteen ja toinen että pitää levätä kun alkaa eikä saa kuunnella liian kauan jos tulevat säännöllisesti. Kohdunsuun tilanne on tarkistettu koko aikana kaksi kertaa, viimeksi joskus puoltoista kk sitten. Varmaan ihan normaalia mutta välillä mietin mielessäni että mikähän siellä on tilanne..
Toivottavasti kaikilla sentit pysyy ja viikkoja kertyy eikä jouduta täysmakuutukseen osastoille. Malttia siis kaikille pötköttelijöille :)
Täällä aurinko paistattaa niin nätisti että pitänee lähteä vaappumaan kävelylle . Minullakin kun liikunta on rajoitettu kävelylenkkeihin ja uimiseen tms. niin täytyy koittaa nauttia niistä liikunta muodoista mahdollisimman paljon.
Ja neiti81 voimia ja jaksamista pienten hoitoon! Toivon että ympärilläsi olisi ihmisiä jotka jakaisivat hoitotaakkaa ja olisivat henkisenä tukena. Halaus sinulle :)
Hyvää päivää kaikille mammoille ja piiperoille :)

Misschili ja neidit 23+4
 
Huomenta minunkin puolesta!

Itselläkin oli ristiriitaiset olot pitkään, neuvolassa oli sanottu ettei kivuttomista supisteluista tarvitse välittää (jos menee levossa ohi). Kohdunkaula kuitenkin lyheni lyhenemistään ja jälkeenpäin ajatellen olisi alusta asti pitänyt ottaa ne pienetkin kiristelyt vakavasti heti alusta lähtien. Toisaalta ensimmäisen kerran kohdunkaula tutkittiin rakenneultran yhteydessä, joten silloin ei vielä voinut tietää oliko olemassaan hieman lyhyt vai oliko lyhentynyt.

Vuodelepo osastolla jatkuu, silmämääräisesti katsoivat eilen, että kohdunsuu kiinni ja n. 1 cm näkyy kaulaakin. Eivät uskalla katsoa ultralla tai kokeilla sormin, ettei tilanne huonone.

Omasta mielestä kuulosti siltä, että lepo auttaa ja tilanne olisi nyt kestänyt viikon melko ennallaan.. Jospa hyvinkin päästäisiin vielä muutama viikko eteenpäin :)

Leonor 25+4
 
On kyllä merkillistä miten näistä supisteluista ja miten niihin tulisi suhtautua ei tunnu saavan johdonmukaista ohjeistusta. Minullekin toissapäivänä neuvottiin puhelimitse ä-polilta että jos supistelut jatkuu levossa niin soita synnytysosastolle ohjeita. No, seuraavana yönä nimenomaan levossa oli sitten supisteluita, kipeitäkin, ja soitin sitten aamulla osastolle. Sieltä sitten neuvottiin kuitenkin menemään neuvolaan näytille, josta sitten kuulemma tarvittaessa ohjattaisiin osaston puoleen. Neuvola sattuu olemaan ihan parin minuutin automatkan päässä joten siellä oli kyllä "helppo" käydä, mutta lyhyidenkin matkojen lyllerrys (autolle, autosta neuvolaan ja neuvolassa vastaanottohuoneeseen) alkaa ottamaan voimille. Siinä sitten kuvailtuani supisteluja ja niiden historiaa juurta jaksain sain ohjeiksi "seurailla tilannetta". Ymmärrän että jatkuva kohdunkaulan sisäsorkinta ei ole suositeltavaa, mutta jotenkin mulla ei mene jakeluun että se miten asiaan reagoidaan perustuu nimenomaan omaan arvioon supistusten kivuliaisuudesta. Sehän on täysin subjektiivista! Ja täällä ei ainakaan neuvoloissa ole mitään kunnollisia mittauslaitteita, joita taas sairaalassa on. Ja se että jos on nimenomaan kehotettu välttämään kaikkea turhaa tekemistä niin sitten kyllä lähetetään neuvolaan näytille, jossa ei sitten kuitenkaan voida tehdä muuta kuin kuunnella, ja lähetetään kotiin lepäilemään. Ihan turha käynti, ja illalla sitten supistelinkin enemmän kuin aiemmin tähän mennessä, ja lisäksi vasemmalla puolella tuntui välillä pistävää kipua. Otin illalla sitten jo kellon käteen voidakseni jotenkin kuutioida tuntemuksiani, mutta sitten ei enää supistellutkaan kuin neljä kertaa tunnissa, ja minulle on sanottu moneen kertaan että jos supistelee enemmän kuin viisi kertaa tunnissa niin nou hätä... Päätin että aamulla lähden näytille sinne osastolle jos sama homma jatkuu läpi yön, mutta viime yö olikin miltei supisteluton. Hyvä tietysti niin, mutta ärsyttävää miten ei voi oikein muuta tehdä kuin ottaa kevyesti ja arvioida milloin tilanne vaatii lisäkonsultaatiota. Guuglailin tuossa, ja löysin muutamia lääketieteellisiä artikkeleita aiheesta. Eilenkin kokenut kätilö sanoi vähätellen ettei supistelut ikinä voi johtaa ennenaikaiseen synnytykseen jos ne eivät ole niin kipeitä että itku pääsee, mutta juuri tuosta kivun mittaamisen vaikeudesta oli puhetta parissakin eri paikassa. Lisäksi sanottiin että useimmiten tosiaan kanavat ei lyhene ilman kipeitä supistuksia, mutta se on kyllä mahdollista myös pelkkien harjoitussupisteluiden toimesta, jotka eivät muuta tee kuin hieman hassun tuntuisesti kovettaa mahaa. Alla muutamia pointteja:

-Uhkaava ennenaikainen synnytys tarkoittaa säännöllisiä tai kivuliaita supistuksia tai kohdunkaulan kypsymistä (lyhentyminen, avautuminen, pehmeneminen), jotka saattavat johtaa synnytykseen.
-Euroopan perinataalilääketieteen yhdistyksen mukaan uhkaavan ennenaikaisen synnytyksen kriteerit ovat: 1) vähintään neljä supistusta 20 minuutin aikana, 2) supistuksen kesto yli 30 sekuntia, 3) supistus on käsin tunnettavissa.
-Uhkaavan ennenaikaisen synnytyksen oireita ovat kivulias supistelu alle 10 minuutin välein, verilimainen vuoto tai lapsiveden tihkuminen. Epäsäännölliset, heikot supistukset kuuluvat normaaliin raskauteen. Tulehdus on yksi tavallisimpia ennenaikaisen synnytyksen syitä.
-Ennenaikaiseen synnytykseen viittaavat oireet, lähinnä kohdun supistelu, ovat yleinen hoitoon hakeutumisen syy raskauden aikana.
Raskausviikoilla 28–30 supistuksia esiintyy keskimäärin 4–5 kertaa vuorokaudessa. Vain 10 %:lla supistuksia ei esiinny lainkaan.
-Supistusten taajuuden perusteella ei kyetä luotettavasti ennustamaan ennenaikaisen synnytyksen riskiä.
-Suomalaisen tutkimuksen mukaan vain 4 % supistusten vuoksi sairaalapäivystykseen raskausviikoilla 22–34 lähetetyistä naisista synnytti ennen raskausviikkoa 34+0.
-Meta-analyysin mukaan ennen raskausviikkoa 34 sairaalaan joutuneista supistelevista vain 12 % synnytti viikon kuluessa.

Jaksamisia kaikille ankaraan ankaraan vuodelepoon määrätyille! Yleisohjenuorana lienee kaikkien hyvä tietää mitä seurata, ja miten että osaa tarvittaessa hakeutua tarkempaan syyniin.
 
1+2=3: Soita vielä sinne äitipolille ja sano mikä on tilanne. Onhan ne itsekin olleet huolestuneita jos kerran ovat käskeneet soittamaan supistusten lisääntyessä.. Eihän se sydänäänten kuuntelu kerro mitään ennen aikaisuuden riskistä, joten mitähän ne on siellä neuvolassa ajatelleet!

Minun ohje on, että aina kannattaa vähintään soittaa, se ei maksa mitään :) ja kaksosraskaudessa nimenomaan neuvola ei älyä mistään, toivon todella että saat lähipäiville äitipolille ajan. Ja varmasti saatkin kun kerrot noista säännöllisistä ja kipeistä supistuksista (vielä kerran). Ne varmaan olettaa erikoissairaanhoidon puolella, että olet päässyt neuvolalääkärille ja hän tutkii + lähettää eteenpäin jos on tarvetta. Sun kohdallahan näin ei käynyt.
 
Pika-ilmoittautuminen pitkästä aikaa. Muutto luhtitalon alakerran kolmioon on saatu tehtyä ja olossa ei mitään varsinaista raportoitavaa, mukavasti sujuu raskaus. Ultrassa eilen pojan painoarvio oli 800g ja tytön 30 grammaa vähemmän, kaikki heilläkin hyvin :) Monikkovalmennuksessa on käyty kerran ja huomenna toinen kerta jossa myös tutustuminen lasten teholle, aika jännää.

Tanita 25+6
 
Moro emännät.
Kysillä käyty ja pojut olivat hienosti kasvaneet .
A-herra painoi 2055g ja b-herra 2300g.

kohdun suutakin oli vielä jäljellä 3.6 uä katsottuna .Mutta muuten paikat kunnossa.
Käytiin kotiin tulessa ostamassa pienet ulkoilupuvut sit kotiin haku puvuiksi.Tutteja ja maitotutteja pulloon ostettiin samalla.Nyt on pojille hommattu kaikki, eipähän jää isännän hotteille jos joutuu sairaalaan yllättäin.

Mutta mutta.....1+2=3 suosittelen VAHVASTI et soitat sinne uudestaan ja vaadit että täytyy päästä käymään käyrille ja näytille. On jännä etteivät ota osastolle jo tarkkailuun edes yöksi jolloin voisit kertoa heti tuntemuksistasi siellä.Mua huolestuttas jo kovasti ku ajattelee ettei sulla ole viikkoja ku vähän päälle 28.

Neiti-81 VOIMIA koliikkiin.:hug: Toivottavasti menee äkkiä ohi:kiss:

Leonarille myös voimia huilailuun.Toivottavasti tuo "tulosta".
Anteeksi et jaksa paneutua tarkemmin nyt pulmiin. Täytyy päästä huilimaan. Huomenna rv 32poks!
Mononen ja mortti&vertti
 

Yhteistyössä