Kaikki, jotka täällä köyhyyttään valittaa

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Täällä on jatkuvasti näitä avauksia, että voi kun ollaan köyhiä, ei saada tarpeeksi ruokaa. Kiinnostaisi tietää mitä nämä valittajat syövät. Tarkoittaako tämä urputus, ettei ole varaa ostaa valmista ruokaa vai eikö oikeesti ole varaa ostaa edes perusraaka-aineita, joista saa itse tekemällä melko edullista ruokaa. Erityisesti ihmetyttää, ettei ole varaa jouluruokiin. Tarkoittaako se, ettei ole varaa 10 kg kinkkuun ja Saarioisten valmislaatikoihin? Kun itse tekemällä ei tule kovin kalliiksi porkkana-, peruna- ja lanttulaatikot. Mulla on nyt jo pakastimessa itse tehtyä porkkanasosetta odottamassa. Kinkkua voi ostaa pienen palan tai sitten tyytyä niihin laatikoihin. Aika moni on ihan itse aiheuttanut köyhän tilanteensa, joten miksi valitatte. Joulu tulee kerran vuodessa ja siihen voi valmistautua hyvissä ajoin, ettei tarvii joulukuun eka päivä alkaa parkua, et rahat onkin loppu.
 
ei ole meilläkään rahaa kinkkuun... just tohon toiseen ketjuun laitoin että itse voi halvalla tehdä esim. perunalaatikkoa.. so what, miks pitää olla kinkut ja sadan euron lahjat, naurettavaa! ottaa niin kaaliin tollaset ruikuttajat.

ja just se että nettiyhteyteen on sitten ainakin varaa vaikka köyhiä ollaan... kun palstalla kirjoitellaan..
 
lumihiutale leijailee
Mitäs jos saa niin vähän, ettei se riitä mihinkään?
Jos vaikka jää yllättäen työttömäksi.


Alkuperäinen kirjoittaja CotHai:
Oma on häpeä jos ei osaa etukäteen rahamenoihin varautua. (lue:säästää)
Ei mulla heru sympatiaa, jos ei kykene hoitamaan omia raha-asioitaan kunnialla.
 
myönnän et oon kans tota pers' aukista porukkaa mut silti mulla on aina ollut varaa ruokaan...oli sit joulu tai tavallinen arkipäivä.
Toi on niin totta et jos osaa laittaa ruokaa niin sitä pystyy tekemään tosi edullisesti.
Tuntuu tosi kivalta kun mieskin joskus kehaisee et oon aika taikuri kun teen hyvät pöperöt vaikka hänen mielestä kaapissa ei oo mitään mistä sais ruuan laitettua.
Vähän kekseliäisyyttä vaan...
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja TUPLAONNI:
Mitäs jos saa niin vähän, ettei se riitä mihinkään?
Jos vaikka jää yllättäen työttömäksi.


Alkuperäinen kirjoittaja CotHai:
Oma on häpeä jos ei osaa etukäteen rahamenoihin varautua. (lue:säästää)
Ei mulla heru sympatiaa, jos ei kykene hoitamaan omia raha-asioitaan kunnialla.
minäkin olen työtön, mutta siltikin saan jouluruuat ostettua ja pari lahjaakin lapset saa
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja CotHai:
Oma on häpeä jos ei osaa etukäteen rahamenoihin varautua. (lue:säästää)
Ei mulla heru sympatiaa, jos ei kykene hoitamaan omia raha-asioitaan kunnialla.
Just! Hienoa että ajattelet elämän menevän aina niinkuin olet sen suunnitellut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja TUPLAONNI:
Mitäs jos saa niin vähän, ettei se riitä mihinkään?
Jos vaikka jää yllättäen työttömäksi.


Alkuperäinen kirjoittaja CotHai:
Oma on häpeä jos ei osaa etukäteen rahamenoihin varautua. (lue:säästää)
Ei mulla heru sympatiaa, jos ei kykene hoitamaan omia raha-asioitaan kunnialla.
minäkin olen työtön, mutta siltikin saan jouluruuat ostettua ja pari lahjaakin lapset saa
Juuh, työttömyysturva onkin aika tuntematon käsite tai sossun luukku. Täällä mennään vanhempainrahalla ja työttömyyspäivärahalla, uus sohva just ostettu (sitä ennen pesukone, mikro ja sänky) ja vallan mainiosti riittää rahat jouluun ja lahjoihin. Uus tatskakin pitäis käydä hakkauttamassa tossa alkukuusta. Jos asiansa osaa hoitaa, ei ole mitään ongelmaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja CotHai:
Oma on häpeä jos ei osaa etukäteen rahamenoihin varautua. (lue:säästää)
Ei mulla heru sympatiaa, jos ei kykene hoitamaan omia raha-asioitaan kunnialla.
Just! Hienoa että ajattelet elämän menevän aina niinkuin olet sen suunnitellut.
En ajattele, minen suunnittele mitään tätä päivää pidemmälle ellei ole ehdoton pakko. Katsos kun elämä ei KOSKAAN mene niinkuin ajattelisi.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja CotHai:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja TUPLAONNI:
Mitäs jos saa niin vähän, ettei se riitä mihinkään?
Jos vaikka jää yllättäen työttömäksi.


Alkuperäinen kirjoittaja CotHai:
Oma on häpeä jos ei osaa etukäteen rahamenoihin varautua. (lue:säästää)
Ei mulla heru sympatiaa, jos ei kykene hoitamaan omia raha-asioitaan kunnialla.
minäkin olen työtön, mutta siltikin saan jouluruuat ostettua ja pari lahjaakin lapset saa
Juuh, työttömyysturva onkin aika tuntematon käsite tai sossun luukku. Täällä mennään vanhempainrahalla ja työttömyyspäivärahalla, uus sohva just ostettu (sitä ennen pesukone, mikro ja sänky) ja vallan mainiosti riittää rahat jouluun ja lahjoihin. Uus tatskakin pitäis käydä hakkauttamassa tossa alkukuusta. Jos asiansa osaa hoitaa, ei ole mitään ongelmaa.
täysin samaa mieltä sun kanssa
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja CotHai:
Oma on häpeä jos ei osaa etukäteen rahamenoihin varautua. (lue:säästää)
Ei mulla heru sympatiaa, jos ei kykene hoitamaan omia raha-asioitaan kunnialla.
En sun sympatioitasi kaipaakaan, mutta mä en tosiaan osannut aikoinaan varautua siihen, että avomieheni kuolee 25-vuotiaana yks kaks työmatkalla aivoverenvuotoon 3 viikkoa ennen esikoiseni syntymää. On hienoa, että on kaltaisiasi ihmisiä, jotka osaavat varautua ihan kaikkeen :flower: Mä otin siitä elämänvaiheestani opikseni ja toista kertaa en samaan ahdinkoon ole joutunut, mutta ei ole mitään takuita, ettenkö voisi vielä joskus joutua. Elämä kun saattaa olla varsin arvaamatonta. Nyt, jos mulla vain on mahdollisuus, autan niitä, jotka elävät yhtä surkeassa taloudellisessa tilanteessa kuin minä silloin kauan sitten.

 
ap
Mä teen itse jouluruuat, vaikka olisi varaa ostaa valmiinakin. Ihmettelen vaan, että onko nykyihmiset jotenkin avuttomia, kun eivät osaa esim porkkalaatikkoa tehdä itse. Sitten parukaan, kun ei ole varaa syödä jouluna. Porkkanat on melko edullisia, puuroriisi samoin ja lisäksi maitoa ja mausteita. Samoin muiden joululaatikoiden raaka-aineet.Ei tule laatikon hinnaksi kovin paljon. Keittokirja kädessä minäkin opettelin ekalla kerralla. Joskus tuntuu, että köyhyys ja "ruuanpuute" on ihan itse aiheutettua siinä mielessä, ettei ole edes halua yrittää itse tehdä, vaan kaikki pitäisi saada valmiina. Ja meidän lapset saa tänä jouluna meiltä vain yhden yhteisen lahjan. Sukulaisilta muutaman lisää. Ei tarvitse opettaa jo pienenä siihen, et lahjoja on hirveästi liikaa ja kaikki pitää saada mitä haluaa. Tämmöiseen tottuneet lapset sit 20 vuoden päästä parkuu, et ei ole varaa mihinkään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja TUPLAONNI:
Ehkäpä köyhä purkautuu, kun on tylsää lukea "rikkaiden" höyryämistä joulusta ja kaikesta hössötyksestä joihin ei ole varaa. :'(
tuskinpa ne oikeasti rikkaita on ne jotka kehuu ja kehuu. Veikkaisin pikemminkin niin että niille vaan on tärkeää olla näyttävinään muille että varaa on vaikka ei oikeasti rahaa tuhlattavaksi asti olisikaan (vaan sitten pitää pihistää jostakin muusta tai pistää omaa lahjatoivelistaa pukin sijaan ukille)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä on jatkuvasti näitä avauksia, että voi kun ollaan köyhiä, ei saada tarpeeksi ruokaa. Kiinnostaisi tietää mitä nämä valittajat syövät. Tarkoittaako tämä urputus, ettei ole varaa ostaa valmista ruokaa vai eikö oikeesti ole varaa ostaa edes perusraaka-aineita, joista saa itse tekemällä melko edullista ruokaa. Erityisesti ihmetyttää, ettei ole varaa jouluruokiin. Tarkoittaako se, ettei ole varaa 10 kg kinkkuun ja Saarioisten valmislaatikoihin? Kun itse tekemällä ei tule kovin kalliiksi porkkana-, peruna- ja lanttulaatikot. Mulla on nyt jo pakastimessa itse tehtyä porkkanasosetta odottamassa. Kinkkua voi ostaa pienen palan tai sitten tyytyä niihin laatikoihin. Aika moni on ihan itse aiheuttanut köyhän tilanteensa, joten miksi valitatte. Joulu tulee kerran vuodessa ja siihen voi valmistautua hyvissä ajoin, ettei tarvii joulukuun eka päivä alkaa parkua, et rahat onkin loppu.
Ja vastaavasti avauksia, joissa ollaan eri mieltä :whistle: no niin tai niin näin, eiköhän tänne sovi avaukset asiasta kuin asiasta B)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja CotHai:
Oma on häpeä jos ei osaa etukäteen rahamenoihin varautua. (lue:säästää)
Ei mulla heru sympatiaa, jos ei kykene hoitamaan omia raha-asioitaan kunnialla.
En sun sympatioitasi kaipaakaan, mutta mä en tosiaan osannut aikoinaan varautua siihen, että avomieheni kuolee 25-vuotiaana yks kaks työmatkalla aivoverenvuotoon 3 viikkoa ennen esikoiseni syntymää. On hienoa, että on kaltaisiasi ihmisiä, jotka osaavat varautua ihan kaikkeen :flower: Mä otin siitä elämänvaiheestani opikseni ja toista kertaa en samaan ahdinkoon ole joutunut, mutta ei ole mitään takuita, ettenkö voisi vielä joskus joutua. Elämä kun saattaa olla varsin arvaamatonta. Nyt, jos mulla vain on mahdollisuus, autan niitä, jotka elävät yhtä surkeassa taloudellisessa tilanteessa kuin minä silloin kauan sitten.
Joo ja mä oon vasta muutama vuosi sitten saanut elämäni ensimmäiset uutena ostetut vaatteet ja kengät, suostakin voi nousta edes keskivertoelämään. Söin koko lapsuuteni vanhoja ruokia ja käytin lahjoitettuja vaatteita, sen takia etteivät vanhempani olleet tarpeeksi fiksuja mennäkseen sossun luukulta hakemaan rahaa. Tilanteita tulee ja tilanteita menee, mitä noista turhaan ruikuttaa.

 
Tässä tulee mieleen se ajatus, että tekeekö iso osa vanhempia karhunpalveluksen murkkuikäisilleen ja vähän vanhemmille kun annetaan kaikki valmiina, ei opeteta että työllä pitää asiat ansaita eikä ne valmina tipu eteen. Se että kaikki maksaa ja jotta saa jotakin niin kenties pitää jostakin tinkiä. Jos ostetaan "lapselle" tietokoneet, uudet huonekalut opikeskelukämppään jne ja siihen sitten oppii että kaikki pitää saada ja heti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Tässä tulee mieleen se ajatus, että tekeekö iso osa vanhempia karhunpalveluksen murkkuikäisilleen ja vähän vanhemmille kun annetaan kaikki valmiina, ei opeteta että työllä pitää asiat ansaita eikä ne valmina tipu eteen. Se että kaikki maksaa ja jotta saa jotakin niin kenties pitää jostakin tinkiä. Jos ostetaan "lapselle" tietokoneet, uudet huonekalut opikeskelukämppään jne ja siihen sitten oppii että kaikki pitää saada ja heti.
Täysin samaa mieltä! Sitten itketään kun opitaan, ettei ne asiat itsestään siihen nokan eteen tulekaan.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja CotHai:
Joo ja mä oon vasta muutama vuosi sitten saanut elämäni ensimmäiset uutena ostetut vaatteet ja kengät, suostakin voi nousta edes keskivertoelämään. Söin koko lapsuuteni vanhoja ruokia ja käytin lahjoitettuja vaatteita, sen takia etteivät vanhempani olleet tarpeeksi fiksuja mennäkseen sossun luukulta hakemaan rahaa. Tilanteita tulee ja tilanteita menee, mitä noista turhaan ruikuttaa.
"Ruikuttaminen" ei ole turhaa. Minusta on ihan hyvä osata avata suunsa ja sanoa, miten perheessä asiat on. Olipa se syy siihen tilanteeseen mikä tahansa. Kas kun on niitäkin ihmisiä, jotka jättävät moralisoinnin väliin ja auttavat, jos voivat.

 
joku vaan

Kiitos kettiönoidalle! On tosiaan vaikea ilmoittaa asiansa, kun näitä valittajia täällä pyörii.


Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja CotHai:
Joo ja mä oon vasta muutama vuosi sitten saanut elämäni ensimmäiset uutena ostetut vaatteet ja kengät, suostakin voi nousta edes keskivertoelämään. Söin koko lapsuuteni vanhoja ruokia ja käytin lahjoitettuja vaatteita, sen takia etteivät vanhempani olleet tarpeeksi fiksuja mennäkseen sossun luukulta hakemaan rahaa. Tilanteita tulee ja tilanteita menee, mitä noista turhaan ruikuttaa.
"Ruikuttaminen" ei ole turhaa. Minusta on ihan hyvä osata avata suunsa ja sanoa, miten perheessä asiat on. Olipa se syy siihen tilanteeseen mikä tahansa. Kas kun on niitäkin ihmisiä, jotka jättävät moralisoinnin väliin ja auttavat, jos voivat.
 

Yhteistyössä