Kaksoset tulossa! Voiko tästä selvitä?

  • Viestiketjun aloittaja "annu"
  • Ensimmäinen viesti
Vielä hengissä
Kahden kanssa kyllä pystyy hyvin reissaamaan ja kulkemaan. Varsinkin jos olet miehen kanssa reissussa liikkeellä niin molemmille lapsille löytyy "oma aikuinen". Mulla 3 lasta pienillä ikäeroilla, helpommalla olisi varmasti päässyt jos toka raskaus olisikin jatkunut kaksosraskutena (mulla meni silloin toinen alussa kesken tai sitten oli tm, ei varmuutta), ja lapsiluku olisi silloin tullut täyteen.

Jos itse nyt tulisin raskaaksi ja kaksoset olisivat tulossa (eli lapset nro 4 ja 5 meidän perheessä), niin se olisi jo katastrofi. Mies varmasti sairastuisi entistä enemmän, asuntoon ei enää mahduttaisi ja autot pitäisi vaihtaa. Onneksi ei tarvitse miettiä sellaisia, meidän lapsiluku on todellakin täynnä nyt.
Kahden sylilapsen kanssa ei turvallisuussyistä saa matkustaa lentokoneessa yksin. Mulla jäi kaksoste äitiysloman aikana tästä syystä tavalliset mummolareissut tekemättä. Esikoisen kanssa matkustin aina kotisuomeen kun mies oli pitkillä työmatkoilla. Kaksosten kanssa se oli mahdotonta ennenkuin molemmat olivat 2-vuotiaita.
Muuten kyllä kaksosten kanssakin pärjää ilman tukiverkkoa vaikka en sitä ihan heti kenellekkään suosittele. Meillä kaksoset nyt 5- vuotta. Vuoden nukkuneet yönsä lähes täysin. Yksin hoidin jatkuvasti parkuvat kaksoset sekä 2- vuotiaan esikoisen. Mies oli kotona ensimmäiset 2 kk. ja aloitti sitten matkatyönsä.
 
3lasta2vuodessa
Kahden kanssa kyllä pystyy hyvin reissaamaan ja kulkemaan. Varsinkin jos olet miehen kanssa reissussa liikkeellä niin molemmille lapsille löytyy "oma aikuinen". Mulla 3 lasta pienillä ikäeroilla, helpommalla olisi varmasti päässyt jos toka raskaus olisikin jatkunut kaksosraskutena (mulla meni silloin toinen alussa kesken tai sitten oli tm, ei varmuutta), ja lapsiluku olisi silloin tullut täyteen.

Jos itse nyt tulisin raskaaksi ja kaksoset olisivat tulossa (eli lapset nro 4 ja 5 meidän perheessä), niin se olisi jo katastrofi. Mies varmasti sairastuisi entistä enemmän, asuntoon ei enää mahduttaisi ja autot pitäisi vaihtaa. Onneksi ei tarvitse miettiä sellaisia, meidän lapsiluku on todellakin täynnä nyt.
Anteeksi, mutta miten voit sanoa, että VARMASTI olisit päässyt helpommalla jos olisi tullut kaksoset???
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Vielä hengissä;28527113:
Kahden sylilapsen kanssa ei turvallisuussyistä saa matkustaa lentokoneessa yksin. Mulla jäi kaksoste äitiysloman aikana tästä syystä tavalliset mummolareissut tekemättä. Esikoisen kanssa matkustin aina kotisuomeen kun mies oli pitkillä työmatkoilla. Kaksosten kanssa se oli mahdotonta ennenkuin molemmat olivat 2-vuotiaita.
Saa matkustaa jos toiselle ostaa oman istumapaikan.
 
"kaksosten mamma"
Ensinnäkin onnea pienistä.

Kokemukseni perusteella: kaksosten kanssa selviää, mutta ei se aina helppoa ole. Jos imetät, mieti yhteistä rytmiä eli herätät molemmat yhtäaikaa syömään. Itse imetin lasten tahtiin ja omat unet oli tosi lyhyttä pätkää ensimmäiset 1,5 v. Väsymys oli karmaiseva ajoittain, esim auton rattiin meno hirvitti.
Valitse asioissa se helpoin tapa, ihan sama miten muut tekevät. Kaksosten kanssa sitä tekemistä on muutenkin niin älyttömästi, että ei haittaa, jos pikkumutkat tulee mentyä suoriksi. Täytä pakastin ruoka-annoksilla jo ennen vauvojen syntymää, helpottaa kummasti kiireistä arkea. JA ennen kaikkea, koita luoda tukiverkkoa NYT, sovi isovanhempien/kummien/sisarustesi/ystäviesi kanssa hoitovuoroista/kyläilyistä, auttaa ja piristää tosi paljon. Tsemppiä!
 
Vielä hengissä
[QUOTE="vieras";28527353]Saa matkustaa jos toiselle ostaa oman istumapaikan.[/QUOTE]

Ei ennenkuin tämä toinen osaa ostetulla paikallaan itse istua ainakin nousun ja laskun ajan.
 
"vieras"
Itselläni on vähän yli 2v kaksoset ja on pärjätty ihan ok kun olen antanut paljossa periksi muiden kotitöiden suhteen. Koti on suoraan sanoen kuin pommin jäljiltä aina ja en tarkoita mitään pikku pommia vaan täys räjähdystä. Toinen lapsi on helppo, mutta toinen sitten hyvin hankala ja vaativa ja jos suuttuu niin saattaa vetää sokerit tms. hiutaleet pitkin kämppää paketista jos sen käsiinsä saa ja sitten remuaa kaapeissa jne. ja juoksee karkuun joku kielletty kädessä(esim. seiniinhän on piirretty...). Toisella kun vaihdan paskavaippaa niin sillä aikaa toinen saa tuhoa aikaan ja se on aina tuo vaativampi. Niin kyllä niistä kaksosista pärjää aina jotenkin.... Minä varmaan jotenkin ja jotkut paremmin. Eikä ole ekat lapset itselleni.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Vielä hengissä;28527530:
Ei ennenkuin tämä toinen osaa ostetulla paikallaan itse istua ainakin nousun ja laskun ajan.
Turvakaukaloon (lentokoneeseen hyväksyttyä mallia oleva) toinen vauva ja turvakaukalo turvavyöllä kiinni penkkiin niin voi matkustaa vaikka kahden vastasyntyneen kanssa.
 
J-t harmaana
Onnea kaksosista! Itse sain kaksospojat 7kk sitten. Olihan se alussa järkytys, kun luulin odottavani neljättä, ja odotinkin neljättä ja viidettä... varsinkin kun lapsille pienet ikäerot. Mutta äkkiä ajatukseen tottui ja ajatus siitä, että olis odottanu vain yhtä, tuntui kaukaiselta. Ite jäin vielä yksinhuoltajaksi ennen tuplien syntymää. Mutta kaikesta selviää, kun asenne on kohdallaan :)
 
"vieras"
Suosittelen sarjallisuutta. Aluksi itse menin lapsien tahtiin. Molemmilla oli tietysti eri rytmi. Minä ja mies sitten väsyttiin aika nopeasti. Netistä aloin etsimään sitten blogeja, jossa pitäjällä on kaksoset. Sieltä hoksasin tuon sarjallisuuden. Aluksi teki tosi pahaa toimia, niin mutta sitten siihen tottu. Saatiin vavuvoille samanlaiset rytmit. Kun toinen itkee nälkää, niin syötetään samalla myös se toinen. Toisella vaippa märkä, niin toiseltakin vaihdetaan vaippa. Toinen herää päiväunilta, niin herätetään toinenkin. Illalla viedään molemmat samaa aikaa nukkumaan, vaikka toinen olisi vielä ihan pirteä. Meillä kaksia ennen oli yksi lapsi ennestään. Silloin luulin olevani tosi rento äiti. Höpönlöpö, nyt olen tajunnut, että olin kaikkia muuta kuin rento. Ja nyt kun meillä on neljäs lapsi ns. vaikea lapsi (allergioita -> paljon itkua, iho-ongelmia, valvottuja öitä), niin tämä ei tunnu läheskään yhtään rankalta. Kaksosten kanssa sitä välillä kyllä oli ihan äärirajoilla. Niin ja alusta saakka (jos vain rahatilanne sallii), niin otatte vaikka naapurintytön pesemään pyykkiä ja avittamaan syötöissä. Myöhemmin voit vaikka lähteä lenkille/shoppailemaan sillä aikaa, kun hoitaja on valvomassa lapsien unia. Myös jossain kunnilta voi saada ilmaista hoitoapua, kannattaa kysyä neuvolasta yms. Vaikka kaksosten kanssa on rumbaa, niin muistakaa teidän oma hyvinvointi!!!
 

Yhteistyössä