kananmuna-allergia ja 10 kk ikäinen muksu

Hei, tiedustelisin kananmunattomia ruoka ja leivontaohjeita.Meidän pojalla todettiin kananmuna-allergia ja nyt pitäis saada ruokaohjeita,joita voisi tehdä pojalle.Synttäritkin lähestyy ja kakku pitäisi tehdä mutta miten se on mahdollista kun kananmunaa ei voi käyttää.
Kiitos jo etukäteen.
 
Vieraana
Oheisen linkin takaa löytyy.. www.finfood.fi, myös kakkuresepti mutta en itse edes yrittänyt kun neiti täytti vasta vuoden. Hän sai jäätelökakkua... kannattaa olla tarkka kananmunan kanssa. Sitä löytyy mm. monista jäätelöistä, jopa lihaliemikuutioista.
 
Miilia
Meillä pojalla todettiin kanan-muna allergia kahden vuoden iässä.Oireiden perusteella allergia oli ollu koko pienen iän.Nyt kuintenkin vasta käytiin prick-testissä ja se viittasi siihen et kananmuna allergia oli väistynyt.Olin hieman onnellinen siitä:) Lisäks todettiin nyt riisin yliherkkyys,joten sitä pitää nyt välttää.Sen kanssa jo hyvin pärjää.Mut tosiaan allergiasta voi parantua kun välttää ainetta jonkin aikaa.Meillä se kesti vuoden aivan ilman kananmunaa,lukuun ottamatta muutamia kylässä saatuja keksejä.Poika nyt kolmen vuoden
Pärjäilkää ja välttäkää nyt tuotetta,siitä on hyötyä :)
 
apteekista löytyy kananmunankorviketta (Loprofin muistaakseni) ja netistä leivontaohjeita. Mutta itse tein joskus aikanaan kakkua niin että murskasin kananmunattomia keksejä, lisäsin vähän rasvaa sekaan "siteeksi", laitoin irtopohjavuokaan ja kostutin maidolla ja sitten vaan pakasteeseen jähmettymään. Koristelu sitten ihan normaaliin tapaan paitsi että kakku oli vain yksikerroksinen. Mutta esim kermavaahtoa ja marjoja päälle.
Jos haluat keskustella enemmän munattomasta ruoanlaitosta, laita yksityisviestiä. Kokemusta alkaa jo olla jonkunverran kun meidän perheen munaton mies on jo kolmasluokkalainen.
Nyt sitten lisäksi tuohon munattomuuteen on meillä tullut maidoton tapaus eli tuo em kakkuohje ei enää meillä päde.
Ja pulla onnistuu munattomana (jopa maidottomanakin munattomuuden lisäksi!), raa'asti vaan muna pois taikinasta ja pullan voitelu sitten sokeriliemellä ja raesokeria sitten päälle lisäksi.
Aika monet keksit on munattomia, kannattaa lukea tuoteselosteita

 

Yhteistyössä