kannattaako isyyden tunnustus?

Olen jo raskausviikolla 30 ja tähän saakka kaikki mennyt mainiosti. Tähän päivään saakka olen mietiskellyt puoleen ja toiseen kerronko biologiselle isälle lapsesta vai en, meillä oli niin lyhyt se suhde ja hän osoitti loppuvaiheessa aika ikävää luonnetta joten olin pitkän aikaa sitä mieltä että en edes puhu hänelle asiasta mitään. Me tullaan vauvan kanssa oikein hyvin toimeen kahdestaan ja sitähän ei koskaan tiedä kuinka kivan miehen vielä ehkä tapaan =)

Nyt sitten ajattelin että otan häneen kuitenkin yhteyttä, ehkä se olis ihan fiksua lapsenkin kannalta ilmoittaa asiasta ja saada isän nimi kaikkiin papereihin. Nyt kuitenkin on niin että aina kun yritän tavoittaa häntä niin kännykkä on pois päältä (voiko olla että se on laittanut kännykkänsä niin että aina kun minä soitan niin tulee se viesti että numeroon ei saa yhteyttä?) ja laittamaani hyvin neutraaliin tekstariin ei ole tullut vastausta.

Kaikesta mikä oli suhteen aikana ja tästä viesteihin vastaamattomuudesta sun muusta näkeehän jo sokeakin että isää siitä ei saa millään. Olisko lapsenkin kannalta parempi antaa asian olla. Eihän tuo tuu tulevaisuudessakaan kuin pettämään lapsen luottamuksen unohtamalla treffejä tai synttäreitä sun muuta.

Ja jos on ihan pakottava tarve niin saahan sen isyyden selvitettyä myöhemminkin. Nyt vaan tuntuu siltä että tuosta hulttiosta ei kummallekaan meistä ole mitään muuta kuin riesaa jos sen tähän kuvioon pakottaa.
 
no voi hitsi
siis miksipä kiusaat sitten itseäsi? ja toiseksikkin, jos et ole voinut käyttäytyä niinkun fiksut äidit ja kertoa heti isälle asiasta, niin miksi nytkään.

tätä en tajua! hirveänä haukutaan miehiä, kun eivät pidä munaansa housuissaan, ja saavat kyllä kantaa vastuun lapsestaan. mutta entäpä jos äitikin käyttäytyy ei sallitsevasti. onko tuo sinun mielestäsi oikein lapsen isää kohtaan?

eikai miehen tarvitse tulla heti häntäkoipien välissä luoksesi niin kuin koira, kun et itsekkään näytä ehkä ihan parasta mallia?

ei voi tajuta ei. ei se ole lapsen syytä jos ei ole isää, mutta ei se ole isänkään syytä jos pommi pudotetaan rv 30 taivaalta tai myöhemmin, eikä vain ole valmis isäksi. kyllä se on ihan sinun omaa syytäsi se!

terveisin: nainen
 
älä kerro. on mun kanta. kyllähän näitä arvostelijoita ja haukkujia riittää mutta kyse on kuitenki sun elämästä ja vauvan. olen itsekin tehnyt vastaavan ratkaisun että en ilmoittanut isälle koskaan eikä hän tiedä tänä päivänäkään. vähän samanlaista kokemusta kun sulla että ei vastata puhelimeen yms. ni parempi antaa asian olla. tulette olemaan onnellisempia vauvan kanssa kahdestaan eikä tarvitse riidellä mistään asiasta biologisen siittäjän ("isän") kanssa. älä välitä siitä et ihmiset tulevat haukkumaan ja arvostelemaan että kyllä isälle pitäs ilmottaa ja päläpälä. päätös on sun ja täällä ainakin yksi joka kunnioittaa sitä.
 
Kaikella kunnioituksella, päätös on tietenkin sinun itsesi. Mutta olen eri mieltä, kun ed. kannanottaja.
Lapsella on oikeus isään, haluamme me äidit mitä tahansa.
On väärin lasta kohtaan eliminoida isä hänen elämästään, varsinkaan kun et edes tiedä, miten isä asiaan suhtautuisi. Ihan varmasti jokaista lasta joskus kiinnostaa tietää ja ehkä tavatakin biologista vanhempaa, josta ei tiedä juurikaan mitään tai joka ei ole elänyt lapsen elämässä. Oletko ajatellut, millaisen käsityksen lapsi luo äidistään, joka ei edes ole kertonut isälle asiasta? Taikka peräti kertoo, ettei tiedä isästä mitään?
Kaikista lapsistakin kasvaa joskus itse ajattelevia aikuisia...
 
just niin. pälä pälä.
oli ratkaisu mikä tahansa niin varmasti on kaikkia vaihtoehtoja mietitty ja punnittu tarkkaan ja ajateltu et mikä on paras meidän perheen kannalta. se on kuitenkin tärkeämää lapselle että on yksi täysjärkinen vanhempi kuin että kaksi sekopäätä riitelemässä keskenään. siitä kärsii lapsi aivan varmasti. eikä mikään estä kertomasta lapselle kuka isä on sitten kun lapsi on tarpeeksi vanha ymmärtääkseen sen. näin ainakin minä ajattelin tehdä :) jos on uhkailua yms. niin kyllä se pistää miettimään että haluaako olla stressaantuneena äiti pienelle vauvalla. paljon helpompi valita tie yksin..
 
momma
Minulta EI-ääni isyyden selvitykselle. Olisi reilua ilmoittaa hänelle että lapsi on tulossa, saa sitten keskenään miettiä että onko hänestä isäksi ja kuinka paljon kiinnostaa. Paperit voi täyttää myöhemminkin.

Minä en ymmärrä tuota "lapselle on oikeus molempiin vanhempiin" -hokemaa. Eikö sen pitäisi olla "lapsella on oikeus hyviin, rakastaviin ja luotettavin vanhempiin"? Ihan oikeasti, mitä hyötyä lapselle on isästä joka ei ole kiinnostunut lapsesta?

Myöskään en ymmärrä että miksi minun pitäisi opettaa puolisolle, saati sitten ex-puolisolle, isyyttä ja aikuisuutta. Miksi naisen pitäisi olla se joka ymmärtää ja antaa tilaa ja myöntyy?

Ja jos mies joku päivä asioista mitään tajuaa, niin varmasti se, että ei ole ollut osallisena oman lapsensa elämässä (omasta tahdostaan siis!) on pahempi rangaistus kuin elatusmaksut.
 
Sen verran vaan sanoisin, että jos aina kun soitat niin kuuluu se viesti ettei puhelimeen juuri nyt saada yhteyttä, niin ongelma voi olla siinä että tyyppi ei ole maksanut puhelinlaskua ja liittymä on suljettu tai sitten tyyppi on vaihtanut puhelinnumeroa ja liittymää kokonaan.

Omasta mielestäni olisi reilua kertoa miehelle, että lapsi on tulossa ja sitten keskustelette yhdessä haluaako hän olla lapsen elämässä mukana, tunnustaa lapsensa yms.

Sellaisen tarinan vaan kerron, että paras ystäväni meni naimisiin miehen kanssa ja he yrittivät pitkään tulla raskaaksi siinä onnistumatta. Ystäväni mies sai sitten yllättäen kuulla, että hänen entisellä tyttöystävällä oli 2-vuotias lapsi, joka oli miehen lapsi. Tämä oli totaalinen shokki koko ystäväni perheelle ja he meinasivat jopa erota asian takia. Ystävälleni tämä oli järkytys, koska hän ei meinannut tulla raskaaksi ja hän ei ollutkaan ensimmäinen, jonka kanssa hänen miehensä tuli saamaan lapsen. Miehelle asia oli tietenkin vielä suurempi järkytys. Lopputulos oli se, että mies ei tunnustanut lasta, ei halunnut nähdä lasta eikä mitenkään muuten olla yhteydessä koko naiseen.

Tarinan opetus on se, että jos aiot kertoa miehelle, niin kerro se mahdollisimman pian tai sitten jätä kokonaan kertomatta äläkä kerro ikinä. Tämä on minun mielipiteeni.
 
Elviira harmaana
Ihan faktana edelliselle. Jos puhelin ilmoittaa : "Soittamaanne matkapuhelimeen ei juuri nyt saada yhteyttä". Ei liittymää ole suljettu, vaan joko puhelin on pois päältä, kortti on pois paikoiltaan tai puhelin on jossain katvealeueella missä ei ole kuuluvuutta.

Sit taas ap:lle. Voiko toisen aikaisemmasta käytöksestä päätellä, miten hän tulisi käyttäytymään, jos saisi tietää lapsesta?
Jos hän haluaisikin olla maailman paras isä?
Jos hän haluaisikin kantaa vastuunsa?
Mun mielestä ei voi tietää, koska me jokainen ihminen reagoidaan asioihin niin eri tavalla.

Esimerkkinä oma kokemukseni.
Olin seurustellut miehen kanssa 5vuotta. Erosimme, mutta pidimme tiiviisti vielä yhteyttä, joskus eksyimme jopa petiinkin asti.
Kuitenkin minulla oli orastava suhde toisen miehen kanssa.
Tulin raskaaksi. Eksäni oli sitä mieltä, että teen kummin vaan hän tulee tukemaan minua päätöksesäsni, hän luuli että lapsi on hänen.
Seksisuhteeni sanoi ihan samalla tavalla. "Tuen sinua, on päätöksesi mikä tahansa"

Olin kuvitellut, ettei eksäni koskaan edes halua lapsia.
Lapsi syntyi ja tehtiin isyystestit, itse tiesin silloin jo tuloksen.
Seksisuhteeni oli lapsen isä. Hän ei ole sen koommin pitänyt yhteyttä, sanoi lastenvalvojallakin ettei koskaan halua nähdä lasta.
Eksäni oli kovin pettynyt, koska lapsi ei ollut hänen, mutta kaikesta huolimatta hän on ottanut isän roolin itselleen, poikani kanssa :)

Silloin kun on kyse isoista elämänmuutoksista, ei voi koskaan tietää, miten toinen tulee kaikkeen reagoimaan.

Tsemppiä kuitenkin, teet kuten itse parhaaksi näet.
 
Voithan tehdä niinkin, että yrität kerran lapsen syntymän jälkeen ottaa yhteyttä ja jos et saa, kerrot yhteystiedot lastenvalvojalle. Hän varmaan hoitaa asiat virkansa puolesta.

Verikokeet ym ovat maksuttomia tässä vaiheessa, mutta myöhemmin kovin hintavia.

Eihän isyydentunnustuksen tarvitse merkitä mitään tapaamisoikeuksia eikä huoltajuuksia. Niistä ehtii päättää myöhemmin, jos lapsen isän elämäntyyli muuttuukin. Esim hän aikuistuu nelikymppisenä ;)

Onnea odotukseen!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2007 klo 10:01 Elviira harmaana kirjoitti:
Ihan faktana edelliselle. Jos puhelin ilmoittaa : "Soittamaanne matkapuhelimeen ei juuri nyt saada yhteyttä". Ei liittymää ole suljettu, vaan joko puhelin on pois päältä, kortti on pois paikoiltaan tai puhelin on jossain katvealeueella missä ei ole kuuluvuutta.
Ihan faktana Elviiralle ja muille. Tarkistin asian ja jos liittymä on suljettu, niin kaikilla operaattoreilla ei ole olemassa sellaista "Liittymä on suljettu" -ilmoitusta, vaan puhelin ilmoittaa tuon "Soittamaanne matkapuhelimeen ei juuri nyt saada yhteyttä" -viestin. Sitä en tiedä varmana, että onko joillakin operaattoreilla "Liittymä on suljettu" -viestiä, koska sellaista en ole ikinä kuullut. Se nyt kuitenkin on myös fakta, että jos liittymä on suljettu, niin ainakaan se ei soita tavallista soittoääntä eikä varattua.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2007 klo 19:04 yhäiti kirjoitti:
nuo lv:lla tehtävät isyyden selvittämiset on ilmaisia vaikka lapsi olisi vaikka 10 tai aikuinen.
Eivät ole ilmaisia kun lapsia on aikuinen, Mutta kun lapsi on alle 15v niin lastenvalvoja hoitaa asiaa. 15 vuotta täytettyään voi lapsi haastaa isänsä isyystestiin ja oikeuteen elatusmaksuista.
 

Yhteistyössä