kannattaako tyytyä kelan elatustukea pienempään elatusmaksuun

  • Viestiketjun aloittaja "xxxxx"
  • Ensimmäinen viesti
"xxxxx"
Erottiin lapsen isän kanssa juuri ennen kuin sain tietää olevani raskaana. Nyt lapsi on syntynyt ja isyyden tunnustamiset, elatusasiat ym edessä. Isä haluaisi tunnustaa isyyden mutta maksaa elatuksesta vain toteutuneiden kulujen mukaan. Esim nyt hän arvioi että muksun kulutus olisi max 100e/kk josta hänen osuus olisi siis 50e. Kannattaako noin pieneen summaan tyytyä kun kelalta saisi 150e (jos isyyttä ei siis tunnusteta)?

Itse olisin valmis tyytymään kelan tuen suuruiseen maksuun eli 150e/kk mutta isän mielestä se on rahastusta. Elatuslaskureiden mukaan todellinen elatusmaksu olisi jotain 200e pintaan. Sovun säilyttämiseksi siis tyytyisin pienempään mutta 50e tuntuu kyllä ihan mitättömältä summalta elättää vauva.
 
miääh
No sinuna en tuollaista sopimusta alkaisi isän kanssa tekemään. Saat tapella joka sentistä tulevaisuudessa, ja varmaan vääntää onko nyt ostettu liian kalliit vaatteet ja pyörät jne. kun kirpparilta sais kaiken halvemmalla. Ja että max 100e kuussa menis...
 
miääh
[QUOTE="Mami";29829975]Mun käsittääkseni lastemvalvoja laskee miehen elatusmaksukyvyn ja jos summa jää alle kelan elarin niin saat kelasta loput. Kai.[/QUOTE]

No mun käsittääksenihän tyhmyyttään voi tyytyä pienempäänkin elariin, ja tässä kuulostais että miehen maksukyky ei ole niin alhainen ettei normaalia elaria pystyisi maksamaan, kunhan ei halua, joten kela ei maksa osaa.
 
"xxxxx"
No just se tässä pelottaa että sitten joudun tilittämään jokaisen ostoksen hänelle ja hän saa päättää onko esim.talvihaalari ollut liian kallis.

Itse oon tosi pihi eikä ajatuksena todellakaan ole alkaa tuhlailemaan mutta kun vauvasta tulee kuitenkin kuluja koko ajan niin jos välillä jää rahaa säästöön 150 eurosta niin eiköhän ne kompensoidu jollain ylimääräisellä yllättävällä kululla, esim.lääkkeillä tai jollain isommalla hankinnalla silloin tällöin.
 
"xxxxx"
Miehellä hyvät tulot, joten elatuskyvystä ei ole kyse. Itse oli laskenut maksuksi 180e kuussa mut perheneuvolan mukaan maksu olis 200-300. Tuohon nähden 150e on aika pieni summa.
 
ei, ei ja vielä kerran ei
Voi jeesus. Vakavasti otettava neuvo: älä ryhdy tekemään mitään sopimuksia yksin, edes painostuksesta tai tunteisiin vetoamisesta, suoraan miehen kanssa vaan otat lastenvalvojaan yhteyden ja hän auttaa sinua asiassa. Sulle on tulossa niin paljon paskaa käteen tulevaisuudessa jos menet nyt ryssimään tämän asian jollain kotikutoisilla sopimuksilla... Oikeasti, usko tämä neuvo. Jos miehen maksukyvyssä on epäselvyyttä niin sekin asia on syytä jättää asiantuntijatahon setvittäväksi eikä ole sinun murheesi.
 
"xxxxx"
Pienempään summaan oon tyytymässä koska en halua riitaantua enkä halua että hän maksaa katkerana joka kuukausi minulle. Ei jotenkin tajua että summa ei mene mun leveään elämään.

Mies puhuu paljon siitä että sitten kun meillä on uudet perheet niin miksi hän enää maksaisi tästä lapsesta jos minunkin uudessa perheessä on kaksi tienaavaa aikuista eli hänellä on ajatuksena että jossain vaiheessa lopettaisi maksamisen kokonaan. Ikävää lapselle :(
 
miäääh
Huoh minkä kanssa lapsen teit... Kysy että jos hän ottaa yh:n nii aikooko elättää kokonaan sen vieraan miehen lapsenkin...
En taitais antaa selvittää isyyttä jos noin kipeä tyyppi on, mä vähän luulen ettei sillä kelankaan rahalla kovin hyvin pärjää, taitaa noissa laskuissa niitä asumiskulujakin olla mukana, eikä vaan ruoka ja vaatteet.
 
  • Tykkää
Reactions: Hansu81
Älä nyt hyvä ihminen mene tuohon lankaan, sitten mieluummin vaikka ilman tunnustusta ja kelasta minimit, jos haluaa tunnustaa, ni sit se on lastenvalvojan kautta, hän voi valita. Tuskin tulee olemaan kovin kiinnostunut lapsen asioista jatkossakaan...

Äläkä nyt tuohon tulevaisuuskuvioon suostu! Hän on lapsen isä, ei sun mahdollinen uusi puoliso, eikä tällä uudella miehellä ole mitään elatusvelvollisuutta sinun ja aiemman miehesi lapseen.

Kuulostaa varsinaiselta helmeltä tuo lapsen isä...
 
"xxxxx"
Mulla on myös huono omatunto siitä että oon "pakottanut" hänet isäksi kun päätin pitää lapsen. (Ja siitä samoin kuin raskautumisesta hän myös mua syyttää). Miehen valinta olisi ollut adoptio ja itse harkitsin vakavasti aborttia mutta en vaan pystynyt siihen enkä antamaan lasta pois. Oon jo 35 ja halunnut lapsia niin ei tässä tähän mieheen haaskatun ajan jälkeen oo itsellä enää tuota lisääntymisikää kovin montaa vuotta jäljellä. Plus se että vaikka tämä lapsi tuli yrittämättä, niitä ei välttämättä tule noin vain edes yrittämällä. Nuoremmillekaan. Siksi luopuminen tuntui mahdottomalta. Mies itse uskoo vakaasti saavansa "oikean" perheen vielä ja olisi halunnut antaa tämän pois.
 
"xxxxx"
Mies on 34 eli ei mikään teini enää ja siksikin hänen puheensa "oikeasta perheestä" sitten joskus kuulostaa vähän lapsellisilta. Toki mies voi aina ottaa paljonkin nuoremman puolison ja hankkia perheen vasta 5-10 vuoden päästä.
 
"hotmama"
Nyt huono omatunto pois! Kyllä aikuinen mies tietää että on olemassa raskauden riski kun seksiä harrastetaan.

Et todellakaan tee mitään kotikutoisia sopimuksia. Jos miehellä vielä ole lapsia, ei hän voi ymmärtää minkälainen menoerä lapsi voi olla.

Sovun vuoksi ehdottomasti lastenvalvojan kautta kaikki paperit. Siinä on puolueeton taho joka hoitaa asian.

Sä tulet olemaan vastuussa lapsesta vielä kauan, joten nyt hoidat hommat asiallisesti ja viranomaisten kanssa ihan pilkulleen.
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
vieraissa
Ja mitä tulee niiden elareiden käyttämiseen niin,sinä,et ole velvollinen tekemään mitään selvitystä siitä mihin raha on käytetty!
unohda miehen höpinät,hän on elatusvelvollinen kun isyys tunnistettu ja piste.

itse jättäisin isyyden tunnustamatta ja antaisin miehen jatkaa omaa elämäänsä..lapsen etu ei näköjään ole hänellä mielessä vaan helpolla pääseminen
 
"satu"
kyllä siihen lapseen menee enemmän kuin se 100 euroo kuus eli ei tosiaankaan kannata suostua ja olen samaa mieltä muiden vastaajien kanssa että tosiaankin kannattaa tehdä sopimukset lastenvalvojan kautta.
 
"xxxxx"
Voiko mies sitten hankaloittaa elämääni vaatimalla esim yhteiahuoltajuutta? Tosin nyt on sanonut ettei millään näe että lapsi sopisi hänen arkeensa ( hoidettuaan lasta yhden illan jolloin lapsi oli tavallisen itkuinen).
 
"noh"
On lapsen oikeus, että isä maksaa osan elatuksesta. Mene lastenvalvojalle ja teette virallisen sopimuksen. Lapsen kuluja ei ole pelkät vaatekulut, vaan esim. asuminen, ruoka, vaatteet, harrastukset, vakuutukset jne. Olette ikuisessa kierteessä, jos "toteutuneiden kulujen mukaan" alatte joka kuukausi rahasta vääntämään!
 

Yhteistyössä