Kantasi alkoholin käyttöön lasten aikaan, saako kotona rentoutua?

  • Viestiketjun aloittaja käsi sydämelle
  • Ensimmäinen viesti
ppp
No kyllä minä joskus otan lasin viiniä vaikkapa perjantai iltana katsellessani jotakin suosikki ohjelmaani. Tosin siihen aikaan, kun lapsi jo nukkuu sikeästi. Ja joo, joku varmaan jaksaa jeesustella että tarviiko rentoutumiseen tai pienistä hetkistä nauttimisiin alkoholia. Ei siinä ole mielestäni pahaa, jos se todellakin jää siihen yhteen tai pariin lasiin. Eriasia se mielestäni on, jos vanhemmat alkavat humaltua ja käyttäytyä sekavasti.
 
[QUOTE="sara";29621361]Kotona saa rentoutua,mutta rentoutumiseen ei tarvita alkoholia.Aina ainakin toisen vanhemmista tulisi olla siinä kunnossa,että pystyy tarvittaessa ajamaan autolla(monesti ollaan lähdetty keskellä yötä päivystykseen).Meillä ei juoda alkoholijuomia lasten nähden/heidän hereillä ollessaan.Mallioppiminen tässäkin ideana.[/QUOTE]

Miksi pitäisi olla ajokunnossa? Taksit on keksitty. Itse en ole muuten koskaan ajokunnossa - minulla ei nimittäin ole ajokorttia.

Meillä juodaan alkoholia lasten läsnäollessa, ja siinäkin on ideana mallioppiminen. Mieluummin niin, että lapsi tottuu alkoholinkäyttöön, jota näkee kotona (eli ei humalahakuista sellaista) kuin että alkoholiin tutustuttaisiin vasta teinikavereiden kanssa sitten kaupungilla ja mielikuva alkoholinkäytöstä muodostettaisiin sen perusteella. Plus kaupungilla väistämättä joskus nähtyjen "spurgujen".
 
Mittaako lapset minkä verran se äiti tai isä sitä alkoholijuomaa juo?Eivät he tiedä mikä on kohtuukäyttö.Näkevät nyt kuitenkin,että on ihan ok juoda kaljaa,kun kerran äiti ja isikin sitä tekevät.
Pointti lienee se, että lapset näkevät sivistynyttä alkoholinkäyttöä sen sijaan, että mieltäisivät alkoholin vain kännäämisjuomaksi. Samahan se silloin on, juoko yhden vai kuinka monta.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Kohtuus kaikessa
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29621553:
Miksi pitäisi olla ajokunnossa? Taksit on keksitty. Itse en ole muuten koskaan ajokunnossa - minulla ei nimittäin ole ajokorttia.

Meillä juodaan alkoholia lasten läsnäollessa, ja siinäkin on ideana mallioppiminen. Mieluummin niin, että lapsi tottuu alkoholinkäyttöön, jota näkee kotona (eli ei humalahakuista sellaista) kuin että alkoholiin tutustuttaisiin vasta teinikavereiden kanssa sitten kaupungilla ja mielikuva alkoholinkäytöstä muodostettaisiin sen perusteella. Plus kaupungilla väistämättä joskus nähtyjen "spurgujen".
Mulle ainakin ajokunto tarkoittaa muutakin kuin autolla ajoa. Ei mullakaan ole ajokorttia, tarvittaessa voidaan käyttää taksia. Silti mun mielestä ainakin yhden kotona olevan aikuisen pitäisi olla niin selvinpäin että olisi "ajokunnossa" jos on lapsia paikalla.
 
"vvieras"
Saa rentoutua, mutta käyttäkää mieluiten muita kun päihteitä/rentouttavia aineita siihen rentoutumiseen. Itse voisin vaikka joogata ja käydä saunassa. Lasi viiniä olisi itsellenikin ihan mukava samalla kun rentoudun kylpyammeessa makoillen. Oikeastaan tykkään mieluummin ihan vaikka alkoholittomasta siideristä koska alkoholin mausta en pidä ja rentoudun ilmankin päihdyttäviä aineita.
 
Mulle ainakin ajokunto tarkoittaa muutakin kuin autolla ajoa. Ei mullakaan ole ajokorttia, tarvittaessa voidaan käyttää taksia. Silti mun mielestä ainakin yhden kotona olevan aikuisen pitäisi olla niin selvinpäin että olisi "ajokunnossa" jos on lapsia paikalla.
Miksi? Mikä siinä sitten on varsinainen ongelma, jos on hiukan "hiprakassa" (käytetään nyt sitten tuollaista sanaa)?
 
[QUOTE="vvieras";29621569]Saa rentoutua, mutta käyttäkää mieluiten muita kun päihteitä/rentouttavia aineita siihen rentoutumiseen. Itse voisin vaikka joogata ja käydä saunassa. Lasi viiniä olisi itsellenikin ihan mukava samalla kun rentoudun kylpyammeessa makoillen. Oikeastaan tykkään mieluummin ihan vaikka alkoholittomasta siideristä koska alkoholin mausta en pidä ja rentoudun ilmankin päihdyttäviä aineita.[/QUOTE]

Ei kenellekään varmaan ole epäselvää, että on muitakin rentouttavia asioita, mutta koska alkoholi sinänsä ei ole vaarallinen tai haitallinen (ainakaan enempää kuin moni muukaan normaali nautintoaine, esim. sokeri), en näe mitään syytä suositella sen korvaamista vaikka joogalla ja saunalle. Siis silloin, jos ihmisen tekisi mieli juoda alkoholia. (Joogassa ja saunassa ei toki ole mitään vikaa, mutta eipä ole viinissäkään - toki kohtuu siinäkin, mutta samahan koskee kaikkea muutakin, saunomistakin.)
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas ja LIEN
Kai pari voi ottaa muttei kännäämään tarvitse alkaa. Tosin nyt jälkikäteen kun asiaa mietin, siihen aikaan kun jaloissa pyöri vielä kolme alamittaista, ei maistunut edes se pari kun muutenkin väsytti aina :LOL: mieluummin nautin sitten siitä, että saan katsoa kokonaisen ohjelman kahvikuppi kädessä kun ipanat oli nukkumassa
 
  • Tykkää
Reactions: mamatsu
kahvikirahvi
Saa rentoutua, muutama olut/siideri/lasi viiniä ihan ok, mutta kenenkään örvellystä kotona lasten läsnäollessa (edes nukkuessa) en katso hyvällä silmällä vaikka olis vesiselvä aikuinen vahtimassa.
Mutta en katso pahalla sitä että molemmat vanhemmat ottaa vaikka yhdet saunaoluet tai lasilliset ruuan kanssa.
 
Kohtuus kaikessa
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29621573:
Miksi? Mikä siinä sitten on varsinainen ongelma, jos on hiukan "hiprakassa" (käytetään nyt sitten tuollaista sanaa)?
Miksi siinä "hiprakassa" ei saa ajaa autoa tai vaikka olla töissä? Jos sillä kerran ei ole mitään vaikutusta ihmisen käytökseen, huomio- ja reaktiokykyyn?
 
  • Tykkää
Reactions: Data
Kai pari voi ottaa muttei kännäämään tarvitse alkaa. Tosin nyt jälkikäteen kun asiaa mietin, siihen aikaan kun jaloissa pyöri vielä kolme alamittaista, ei maistunut edes se pari kun muutenkin väsytti aina :LOL: mieluummin nautin sitten siitä, että saan katsoa kokonaisen ohjelman kahvikuppi kädessä kun ipanat oli nukkumassa
Sama juttu oli kun oli kolme lasta vauvasta nelivuotiaaseen.
 
"wieras"
Melkoisia tiukkapipoja täällä. Ihan niin kuin alkoholin käytössä olisi vaan kaksi mahdollisuutta eli olla ilman tai vetää lärvit. Minä ainakin otan vaikka lasin shampanjaa ja toisenkin joskus jos siltä tuntuu. Ei vaikuta minun lapsiini tai heidän hoitoonsa mitenkään tuo asia.
 
Miksi siinä "hiprakassa" ei saa ajaa autoa tai vaikka olla töissä? Jos sillä kerran ei ole mitään vaikutusta ihmisen käytökseen, huomio- ja reaktiokykyyn?
Koska autolla ollaan liikenteessä, se on eri asia. Ja riippuu ihan työstä - joissain töissä "saa" olla hiprakassa, lievästi alkoholin vaikutuksen alaisena, tai ehkä ei kaikilla (käytännössä missään) työpaikoilla saa, mutta periaatteessa voisi olla ilman, että siitä olisi mitään haittaa tai vaaraa. Esim. itse voisin tehdä omaa työtäni niin. En tällä tarkoita sitä, että töihin pitäisi tulla humalassa, vaan sitä, että lievä hiprakka (käytän taas tuota sanaa, vaikka se on minusta vähän tyhmä) ei tarkoita automaattisesti, että on ympäristölleen haitaksi tai ettei kykenisi toimimaan. Liikenne on asia erikseen! Siellä ei alkoholin vaikutuksen alaisena tietenkään saa olla kuin matkustajan paikalla. Mutta tässä asiayhteydessä on "hiukan" eri asia ajaa autoa tai esim. katsoa elokuvaa tai jutella muiden kanssa kotona - tai vaikka pelata lapsen kanssa muistipeliä.
 
Miksi siinä "hiprakassa" ei saa ajaa autoa tai vaikka olla töissä? Jos sillä kerran ei ole mitään vaikutusta ihmisen käytökseen, huomio- ja reaktiokykyyn?
Niin, ja lisäisin että myöskään kolmiolääkkeiden kanssa ei saa ajaa autoa, ja vaikka laissa ei varmaan luekaan,niin ei rattiin kannata mennä kamalan väsyneenä tai vaikka tosi kipeänä. Kuitenkin silloin voi hoitaa - ja usein moni joutuukin hoitamaan - lapsia ja kotia.
 
Kyllä mä rentoudun ihan muilla keinoin.:D

Joskus Iltasella saatan napsut ottaa lämpimikseni, tai kahvin kanssa konjakit.:p
Lapset ei ole kumpaakaan vanhempaa nähnyt edes hiprakassa.

Mä en oikein tiedä mitä mä ajattelen alkonkäytöstä lasten aikana. Hyvähän se olis että lapset oppisivat että alkon käyttö kohtuudella on ihan ok, mutta mulla painaa noi lapsuuden haamut, jossa ihmiset muuttuivat kovasti kun joivat, ja se pelotti tiettyyn ikään saakka.

Juhlistakin tulee usein paettua lasten kanssa siinä vaiheessa kun alkaa viina virrata.
 
virvatuli
[QUOTE="wieras";29621668]Melkoisia tiukkapipoja täällä. Ihan niin kuin alkoholin käytössä olisi vaan kaksi mahdollisuutta eli olla ilman tai vetää lärvit. Minä ainakin otan vaikka lasin shampanjaa ja toisenkin joskus jos siltä tuntuu. Ei vaikuta minun lapsiini tai heidän hoitoonsa mitenkään tuo asia.[/QUOTE]

Ihan samaa olen tässä ihmetellyt itsekin. Jotenkin tuntuu siltä, että kanta on se, että kohtuukäyttöä on yksi alkoholiannos, ja jos juo sen yli, ei ole enää muuta vaihtoehtoa kuin överit. Minä en ainakaan ole edes missään varsinaisessa kännissä viiden-kuuden oluen jälkeen, vaan pienessä hiprakassa. Ja myönnettäköön, että ollaan kyllä miehen kanssa esim. viisi annosta kumpainenkin hörpitty illan aikana silloin kun lapset ovat meillä. Ehkä kolme olutta lasten hereillä ollessa ja pari sitten vielä lasten nukkumaan menon jälkeen. Eikä mitenkään päin kyetä näkemään tässä mitään pahaa/vaarallista lapsille, sillä lasten iltapuuhakuviot onnistuvat ihan normaalisti, eivätkä lapset reagoi millään tavoin.
 
"vieras."
Tämä riippuu niin ihmisestä ja vähän lapsistakin. Kukaan ei kuitenkaan koskaan myönnä, että hänen alkoholinkäyttönsä olisi lasten silmissä ahdistavaa, vaikka oikeasti monessa perheessä niin on, joten parempi olla ottamatta riskejä. En juo siis kuin korkeintaan yhden lapsen läsnäollessa, mutta tosi harvoin sitäkään, kun ei oikeastaan huvita.

Mies juo suht usein muutaman viikonloppuna. En kuitenkaan havaitse hänessä muutosta, vaikka olisi sen 3 kaljaa juonut eikä lapsen suhtautumisessa näy eroa myöskään, joten koitan olla nipottamatta tuosta.

Kerran lomamatkalla juotiin miehen kanssa puoliksi viinipullo lapsen mentyä nukkumaan. Siitä tuli hieman huono omatunto, vaikka lapsi ei edes herännyt eikä siis tietenkään asiasta kärsinyt. Mutta jos olisi herännyt, niin ainakin minussa olisi saattanut huomata eroa normaalitilaan verrattuna.
 
"Hiphei"
Voi, vaikka hiprakkaan.
Siitähän se terve suhde alkoholiin tulee kun asiaa ei pidetä tabuna.
Itse en ainakaan tuntenut lapsena oloani epämukavaksi vaikka ihan sukujuhlissa kännättiin ja olin siellä.
Tai jos joku tuli kylään ja ottivat viiniä. Miksi siitä pitäisi ahdistua?
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Niin, ja tuohon käytöksen muuttumiseen... kun nyt mietin niin suurin osa tuttavistani on sellaisia, että vaikka he ovat juoneet huomattavasti enemmän kuin sen yhden, heidän käytöksensä ei ole sinänsä muuttunut ollenkaan - tai samalla lailla se voisi muuttua jossain muussakin tilanteessa, ihan selvinpäin. Ja tarvittaessa ihmiset osaavat alkoholia juoneenakin kontrolloida itseään.

Ei alkoholi sellainen aine ole, että kun muutaman on juonut, alkaa tahtomattaan kikattaa, väitellä, puhua enemmän tai kailottaa. Tarvittaessa nekin, joilla tuohon on taipumusta, kykenevät skarppaamaan ja olemaan ihan normaalisti. Siis ihmiset, joita tunnen. Testatkaa itse jossain tilanteessa, voihan olla että huomaatte itsekin kykenevänne siihen.
 
halipupu harmaana
Tottahan kotona saa ja pitääkin rentoutua, mutta olisi se hyvä osat tehdä muutenkin kuin alkoholin avulla.

Mä ajattelen aina niin, että mitä jos lapsille sattuu jotain ja pitää lähteä lääkärin eihän sitä koskaan tiedä. Meillä ainakin noita lapsia on jouduttu paikkailemaan just silloin kun on joku hankala tilanne muutenkin. Ylensä myös aikuisen käytös muuttuu alkoholin käytön myötä, jota lapsi ei taas ymmärrä. Itse olen sen verran herkkä alkoholille ja mulla on ns. halpa viinapää, joten lasi tai kaksi viiniä riittää.
 
Jep, vituiks menee alkuunsa jos rentoutumiseen tarvii alkoa.
Tämä nyt lienee vähän vääristelyä. Eihän kyse siitä ole, että rentoutumiseen tarvitaan alkoholia, vaan rentoudutaan asioiden parissa, joista pidetään. Vaikka viini tai olut - tai sitten suklaa, karkit, musiikki, sauna, elokuva, kirja, mitä näitä nyt on. Tai vaikka useamman yhdistely - joidenkin mielestä vaikka viini ja tumma suklaa sopivan yhteen, ja hän sitten nauttii niitä samalla kun katsoo lempisarjaansa telkkarista. Jos yhden kolmesta jättäisi pois, tuntuisi, että jotain "puuttuu" - tarkoittaako se sitten, että ihmisellä on joku ongelma?
 
Mies...
Ihan ensimmäiseksi:

A.) Älkää jaksako jeesustella sillä, että "tarvitaanko alkoholia rentoutumiseen" tai "mä en ainakaan tarvi viinaa rentoutuakseni". Se on nyt terminologialla saivartelua. Toki sitä voi rentoutua menemällä hierontaan tai ottamalla aurinkoa kesämökin kuistillakin. Nyt puhutaan ihan tietoisesti alkoholilla rentoutumisesta ja te kyllä tiedätte mitä se tarkoittaa. Jos termi rentoutuminen tuntuu niin pahalta, niin keksikää joku toinen, vaikka "lööbata". Eli särkyykö lapsi, jos vanhemmat vähän lööbailee loman aikana? <- menisi alkuperäinen kysymys.

B.) Termi "tissuttelu" on myös tulkinnanvaraista. Suurelle osalle täällä se näemmä on sitä, että juodaan mietoja alkoholijuomia pöhnään asti: silmät muuttuu väsyneiksi, liikkeet epävarmoiksi ja tyhmemmätkin jutut naurattaa, paitsi että lapsien juttuja ei jaksa kuunnella. No on tuo toki tulkinta tissuttelusta, mutta kun se voi olla muutakin. Se että ottaa päivällisellä 2-3 lasia viiniä, illalla saunaoluen ja lasten mentyä nukkumaan viskipaukun, niin tuokin on tissuttelua. Ja kun tuon verran nauttii 100kg mies, hän ei mene kuvailemani "pöhnä" olotilaan.

Itseäni säälittää tuollaiset ihmiset, joille alkoholinkäytön nappulassa on tasan kaksi vaihdetta: ON ja OFF. Tuollainen alkoholinkäyttö kuuluu mielestäni nuoruuteen, biletykseen jne. Eli kun alkoholia otettiin, juotiin mahdollisimman nopeasti paljon, tultiin tukevaan humalaan ja sitten äkkiä yökerhon narikasta ohi ennen kuin viimeiset grogit pätkii päähän. Ja sitten kun ei olla ns. bilettämässä, niin vallitsee täysi nollalinja, koska miksi sitä joisi turhaan? Aikuinen ihminen osaa mielestäni nauttia alkoholia nimenomaan rentoutuakseen. Sillä ei vedetä itseä änkyräkänniin, ei tulla humalaan, eikä tarvitse lähteä baariin tanssimaan. Sitä voi ihan rennosti ottaa oluen kaks' kesämökin laiturilla, katsella merelle ja lähteä sen jälkeen savustamaan ahvenia perheelle.
 
"vieras."
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29621727:
Ei alkoholi sellainen aine ole, että kun muutaman on juonut, alkaa tahtomattaan kikattaa, väitellä, puhua enemmän tai kailottaa. Tarvittaessa nekin, joilla tuohon on taipumusta, kykenevät skarppaamaan ja olemaan ihan normaalisti. Siis ihmiset, joita tunnen. Testatkaa itse jossain tilanteessa, voihan olla että huomaatte itsekin kykenevänne siihen.
Itse huomasin isästäni kyllä yhdenkin kaljan vaikutuksen, pelkästä äänensävystä. Ja se oli lapsena ahdistavaa. Tuskin hän itse muutosta huomasi, tai ainakaan olisi myöntänyt sen vaikuttavan negatiivisesti lapseen. Ja ei ehkä olisi vaikuttanutkaan, jos alkoholilla ei koskaan olisi ollut muuta vaikutusta kuin äänensävyn muutos, mutta kyllä siitä joskus ikävämpääkin seurasi, kun isä otti enemmän. Mutta isän pienikin hiprakka oli siis ahdistavaa, vaikka yleensä se jäi siihen.
 

Yhteistyössä