Kantoliina vai rintareppu? Gallupin tynkää...

Niillä meillä mennään :) Tällä hetkellä kyllä vielä pelkällä liinalla kun vauva vasta 3kk, mutta kuhan kasvaa, pääsee isoveikan reppuun (jossa muuten viime kesänä kannettiin meidän 3-vuotiasta esikoistyttöäkin (18kg) Lintsillä )
 
Riippuu mistä tykkää. Jos on liina-ihmisiä niin se on loistava. =)

Meillä on kokemusta BabyBjörn activesta, trikoo-liinasta, kudotusta liinasta, rengasliinasta ja Ergo-repusta.

BabyBjörn active oli ok aluksi, huomattavasti parempi kantaa kuin original-versio. Helppo pukea ja vauvakin viihtyi siinä. Kuitenkin alkoi pian huolestuttaa se jalkojen asento ja tututstuttiin liinoihin. Silloin huomasi ison eron jo tuon repun ja liinojen välillä! Liinat olivat huomattava helpotus selälle ja vauvakin tuntui olevan niissä luonnollisemmin ja tukevammin.

Trikooliina oli loistava kuopuksen vauva-aikana. Vatsaansa itkevä vauva ja samalla 1v3kk isoveli hoidettavana, vauva lähes asui liinassa. ;) Reissatessa laivalla ja lentokoneella tuo oli iso helpotus! Suosittelen lämpimästi hankittavaksi jo ihan vastasyntyneelle jos yhtään kiinnostusta on. Huomattavasti kudottua helpompi sitoa, mieskin sen oppi nopeasti. Ikävää vaan että vauvan kasvaessa tuo alkaa painaa (siinä vaiheessa tosin babyjörnit ovat olleet historiaa jo kauan).

Kudottu liina on hyvä isommalle vauvalle/lapselle. On kevyt ja tukeva kantaa, käy niin isolle lapselle kuin ikinä vaan jaksaa tai haluaa kantaa. On vaan hankalampi sitoa kun ei jousta. Hyvin sidottuna kevyt ja tukeva, siinä kevyin kantaa isompaa lasta. Meillä vajaa 3v vielä kulkee tarvittaessa siinä.

Rengasliinan käyttöä en koskaan oppinut. Muutaman kerran sain lapsen siihen hyvään asentoon, mutta ei oikein sytyttänyt missään vaiheessa.

Ergo on kantoreppuna loistava. Meillä siinä on kulkeneet lapset 3kk-tämän hetkinen vajaa 3v ikään asti. Helppo pukea ylle, lapsen asento hyvä, saa selkään ja lonkallekin. Meillä mies kantaa usein näitä isompia selässä, on lapsista hauskaa.

Jos noista yksi pitäisi valita niin varmasti kallistuisin ergoon. On ollut meillä monikäyttöihin ja isommilla helpoin reissu-apuväline. Sopii niille joita kiinnostaa liinailun edut mutta hankaluus epäilyttää. =)
 
Meillä kantoliina oli myös pelastus kun tyttö oli ihan pieni. Meillä hug-a-bub josta tykkään todella paljon,muista liinoista ei kokemusta. Ergon aion myös hankkia ennen kesää. Rintareppua jonka sain lainaksi kun esikoinen oli vauva kokeilin kerran ja poika ei tykänny olla ja minä inhosin sitä, mies kokeili kerran, poika ei viihtynyt edelleenkään ja mies ei tykännyt. Myös mies on kantanut vauvaa liinassa eikä ole mitään huonoa siitä sanonut.
 
Meillä jo hankittuna kantoliina ja kantoreppu tulossa. Vastasyntynyttä pidän liinassa ja kunhan tarpeeksi iso niin sitten Patapumin kantorepussa. Rintareppukin meillä on mutten sitä ajatellut käyttää juuri tuon huonon asennon takia. Itsellä se tuntuu hyvältä mut vauvan lantio menee liian "suoraksi".
 
Pitkää joustavaa trikooliinaa olen eniten käyttänyt, siinä vauvan saa tarpeeksi lähelle ja tukevasti. Nyt 4 kk ikäisenä ollaan käytetty välillä kotona rintareppua jos haluaa vauvan lyhyeksi aikaa kiinni eikä jaksa liinaa alkaa kieputtaa. Kun poika oli pienempi koin että rintareppu ei ole tarpeeksi tukeva, vaan vauva heiluu siinä ja on liian kaukana omasta kehosta. Kesäksi ajateltiin ostaa ergoreppu kun painoa on enemmän ja liina voi olla kesällä turhan kuuma.

Alkuun kokeiltiin myös rengasliinaa, meni ihan pienelle kehtoasennossa mutta tuntui että liina pääsi helposti löystymään renkaan kohdalta ja painon lisääntyessä ei ole enää hyvä itselle.
 
vauva viihtynyt yhtään liinassa. Reppua alettiin käyttää noin puolen vuoden iässä. Lähinnä kauppareissuilla, matkoilla jne. Ja eihän se asento kauhea huono voi olla repussakaan, koska sen suunnittelussa on ollut lääkärit mukana. Aiheesta tuli juuri kuningaskuluttajassa.
 
Se Kuningaskuluttajan juttu on saanut muuten hyvin paljon negatiivista palautetta, ja he luultavasti palaavat vielä aiheeseen uudestaan =)

He jättivät jutussaan aika paljon tärkeitä asioita mainitsematta rintarepun käytöstä, esimerkiksi sen, että siinä kantamiselle valmistajakin suosittelee aikarajaa(olisiko 15 vai 30 ´min, en ole varma). Tuo koko juttu oli vähän niinkuin ylistyslaulu Baby Björnille, mun mielestä ainaskin!

Mutta edelleen olen sitä mieltä, että jokainen äiti tekee niinkuin parhaaksi näkee. Itse en voisi lapsella käyttää tuotetta, josta olisi pieniäkään epäilyksiä turvallisuuden suhteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ahmutar:
maypo: Ergo-repussa on ainakin sellaiset "turvalenksut" joiden kautta lukko-osa laitetaan kiinni. Jos lukko aukeaa vahingossa niin se lukon pää jää kiinni siihen lenksuun.
Ok.kiitti tiedosta.Mun mielestä sellaset ois hyvä olla. Tietääkö kukaan onko Yamossa tai Patapumissa??
 
Patapumissa ei ole, tai ainakaan siinä jonka minä olen nähnyt. Yamosta en tiedä. Turvalenksut oli ainakin ergon uudessa mallissa, vanhasta mallista en tiedä onko niitä. Minusta on hyvä että on ne "turvalenksut" kaiken varuilta =)
 
jos VAAN jompikumpi, niin pitkä trikooliina, mutta jos sit on niinkuin minä niin on trikooliinan lisäksi rengasliina, ergo-reppu, oikea rinkka, ja itsetehty taskuliina... ja kyllä, kaikille löytyy käyttöä riippuen tilanteesta ja vauvan/lapsen iästä. Mutta tosiaan jos vastasyntynyttä ajattelee, niin pitkällä trikooliinalla pötkii jo pitkälle. babybjörn-tyyppistä systeemiä ei meille tule jossa jalat roikkuu...
 
Alkuperäinen kirjoittaja milka:
Alkuperäinen kirjoittaja Marilynn77:
Kantoliinat muuten aiheuttavat lapsille selkävikoja,kun ovat liian kippurassa asennossa,sanottiin neuvolassa..

Jos ovat liian kippurassa liinassa, niin silloin liina on liian löysällä :)
Ja ovathan ne vauvat kohdussakin ihan kippurassa, eivätkä ole sen selkävikaisempia...

Kun mietitään vauvan selkärankaa, niin se on luonnostaan pyöreä. Siinä ei siis ole vielä samoja kaaria (lanne- ja rintarangan kaaret) kuin mitä aikuisella tai seisomaan oppineella lapsella. Toisin sanoen, tukilihakset, jotka muovaavat selkärankaa kehityksen mukaan, eivät ole vielä tarpeeksi kehittyneet. Samasta syystä vauvaa ei saisi istuttaa eikä seisottaa ennen kuin tämä itse istuu tai seisoo.
Rintarepussa kannettaessa vauvan asento on sellainen, että lanneranka korostuu. Tämä johtuu ensisijassa siitä, että vauvan jalat roikkuvat suoraan alaspäin. Kantoliinassa tämä on myös mahdollista, ellei liinaa sido niin, että se on riittävän tiukalla ja hyvin levitettynä vauvan polvitaipeesta toiseen sekä ylös vähintään kainaloihin tukemaan selkää.
Ihan pientäkin vauvaa voi kantaa pystyasennossa, sillä tällainen asento (jalat sammakkoasennossa tai ns. sikiöasennossa) on vauvalle luontainen jo kohtuajalta.

Mihin mahtavat neuvolassa perustaa väitteen lisääntyneistä selkävaivoista kantoliinassa kannetuilla vauvoilla...?
Kyselin neuvolassa v.2006 esimmäisen lapseni kanssa kantoliinan ja repun hyvistä ja huonoista puolista, ja meidän neuvolatäti täällä Espoossa kertoi minulle, että kantoliinassa vauvoina kannettuja lapsia, jotka ovat nyt kouluikään ehtineitä, ovat kouluikäisenä kärsineet selkävaivoista, jotka oli tulleet nimenomaan kantoliinasta.Eli kantoliinasta oli vasta hiljain alkanut tulla tuloksia, koska tutkivat asiaa vauvasta alkaen, ja nyt ne lapset olivatsiis kouluiässä.Neuvolassa oli annettu neuvo valistaa äitejä asiasta.
Lupaan, että kun menen seuraaan kerran neuvolaan, pyydän lisätietoja asiasta, ja palaan asiaan.

Mutta kuten BabyBjörnin sivulla lukee
(http://www.babybjorn.com/Eng/produkter/Mobility/BABYBJORN-Baby-Carrier-Active/)
BB Active repussa jalat ja kädet ovat nimenomaan oikeassa asennossa, joten reppua voi käyttää ihan huoletta, jalat eivät ole väärin, vaan nimenomaan reppu tukee lapsen selkää ja päätä, ja sitä voi siis käyttää 3,5kg lähtien- 12 kg asti:
The baby carrier provides excellent support for your little child's back and head, making sure his/her legs and arms are in a physiologically correct position. When your child is a little older, the neck-rest can be folded down so the child can face forwards and look around.
From newborn (at least 3.5 kgs/8 lbs and 53 cms/21 ins) up to 12 kgs/26 lbs.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marilynn77:
Kyselin neuvolassa v.2006 esimmäisen lapseni kanssa kantoliinan ja repun hyvistä ja huonoista puolista, ja meidän neuvolatäti täällä Espoossa kertoi minulle, että kantoliinassa vauvoina kannettuja lapsia, jotka ovat nyt kouluikään ehtineitä, ovat kouluikäisenä kärsineet selkävaivoista, jotka oli tulleet nimenomaan kantoliinasta.Eli kantoliinasta oli vasta hiljain alkanut tulla tuloksia, koska tutkivat asiaa vauvasta alkaen, ja nyt ne lapset olivatsiis kouluiässä.Neuvolassa oli annettu neuvo valistaa äitejä asiasta.
Lupaan, että kun menen seuraaan kerran neuvolaan, pyydän lisätietoja asiasta, ja palaan asiaan.

Mutta kuten BabyBjörnin sivulla lukee
(http://www.babybjorn.com/Eng/produkter/Mobility/BABYBJORN-Baby-Carrier-Active/)
BB Active repussa jalat ja kädet ovat nimenomaan oikeassa asennossa, joten reppua voi käyttää ihan huoletta, jalat eivät ole väärin, vaan nimenomaan reppu tukee lapsen selkää ja päätä, ja sitä voi siis käyttää 3,5kg lähtien- 12 kg asti:
The baby carrier provides excellent support for your little child's back and head, making sure his/her legs and arms are in a physiologically correct position. When your child is a little older, the neck-rest can be folded down so the child can face forwards and look around.
From newborn (at least 3.5 kgs/8 lbs and 53 cms/21 ins) up to 12 kgs/26 lbs.
Mielenkiintoista... BB:n suomenkielisillä sivuilla saksalainen ortopedi kommentoi rintareppua seuraavanlaisesti: Rintareppu antaa lapsen säärten olla fysiologisessa asennossa, jossa koukistus (fleksio) on 90° ja lähentäminen (adduktio) 45°. Tämä "inhimillinen asento" on ihanteellinen lonkkanivelten kehittymiselle kolmen ensimmäisen elinkuukauden aikana.

Tämähän tarkoittaa siis jalkojen sammakkoasentoa. En ole vielä törmännyt rintareppuun jossa lapsen jalat olisivat ergonomisesti sammakkoasennossa. Olen toistuvasti lähettänyt BabyBjörnille kyselyjä, joissa olen pyytänyt heitä laittamaan sähköpostiini tai heidän kotisivuilleen kuvan heidän valmistamastaan rintarepusta jossa tämä sammakkoasento toteutuisi. En ole saanut vastausta. Miksiköhän?? Pahahan se on laittaa kun ei sellaista tuotetta ole.

Mulle tulee vaan mieleen että onkohan tuo saksalainen ortopedi edes nähnyt millaisessa asennossa jalat BB:n rintarepussa ovat? Kyllä jokainen ammattitaitoinen ortopedi tietää millainen on sammakkoasento, laittavathan se lonkkaluksaatiolasten jalat kyseiseen asentoon. Ja se asento on kyllä niin kaukana rintarepun kantoasennosta kuin vain ikinä voi olla. Että oliskohan vaan tohtorille maksettu lausunnosta.

Ja mitä tuohon tutkimukseen tulee josta terveydenhoitajasi oli puhunut... en löydä sitä mistään lääketieteen tietokannoista, eli tuskinpa koko tutkimusta on tehty, ja jos onkin tehty, se ei ole täyttänyt tieteellisen tutkimuksen kriteerejä.

 
Kävin Babybjärnin sivuilla kurkkaamassa, ja latasin pdf-esitteen heidän tuotteistaan. Siinä oli monta kuvaa vauvasta rintarepussa, ja yhdessäkään ei ollut vauvan jalat kunnolla sammakkoasennossa, eli peppu alempana kuin polvet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marilynn77:
Kyselin neuvolassa v.2006 esimmäisen lapseni kanssa kantoliinan ja repun hyvistä ja huonoista puolista, ja meidän neuvolatäti täällä Espoossa kertoi minulle, että kantoliinassa vauvoina kannettuja lapsia, jotka ovat nyt kouluikään ehtineitä, ovat kouluikäisenä kärsineet selkävaivoista, jotka oli tulleet nimenomaan kantoliinasta.Eli kantoliinasta oli vasta hiljain alkanut tulla tuloksia, koska tutkivat asiaa vauvasta alkaen, ja nyt ne lapset olivatsiis kouluiässä.
Minusta mielenkiintoista tässä väitteessä on se, että vaikka Suomessa (tai länsimaissa yleensä ) on kantoliina ollut käytössä vasta n. 10 vuotta, niin Afrikan ja Aasian maissa se on ollut ihan peruskauraa ammoisista ajoista lähtien. Eikä siellä käsittääkseni ole samanlaisia selkävaivoja kuin länsimaissa lapsilla. Itse epäilen (koululaisten) selkävaivojen syyksi jotain ihan muuta, kuin kantoliinassa kantamista. Länsimaissa nimittäin istutaan paljon (myös rattaissa), eikä aina niin ergonomisissa asennoissa. Myös alakoulujen pulpettien ergonomisuus on mitä on.

Kantoliinaa on helppo syyttää, se kun on tavallaan uusi ja vanhasta poikkeava juttu, vaikka niin on rintareppukin. Kantoliinoilla ei vaan takana ole niin voimakasta bisnestä (ja ahkeraa lobbausta) kuin mitä rintarepuilla :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja milka:
Minusta mielenkiintoista tässä väitteessä on se, että vaikka Suomessa (tai länsimaissa yleensä ) on kantoliina ollut käytössä vasta n. 10 vuotta, niin Afrikan ja Aasian maissa se on ollut ihan peruskauraa ammoisista ajoista lähtien. Eikä siellä käsittääkseni ole samanlaisia selkävaivoja kuin länsimaissa lapsilla. Itse epäilen (koululaisten) selkävaivojen syyksi jotain ihan muuta, kuin kantoliinassa kantamista. Länsimaissa nimittäin istutaan paljon (myös rattaissa), eikä aina niin ergonomisissa asennoissa. Myös alakoulujen pulpettien ergonomisuus on mitä on.

Kantoliinaa on helppo syyttää, se kun on tavallaan uusi ja vanhasta poikkeava juttu, vaikka niin on rintareppukin. Kantoliinoilla ei vaan takana ole niin voimakasta bisnestä (ja ahkeraa lobbausta) kuin mitä rintarepuilla :)
98% lapsista syntyy tervein jaloin, mutta VAIN 38% aikuisista on terveet jalat. Jalkojen terveys, asento- ja käyntivirheet heijastuvat suoraan myös selän hyvinvointiin, kävelyasentoon ja terveyteen. Minä siis lisäisin tuohon kammottavien pulpettien ja rattaiden listaan myös jalkineet!
 
Hessu83
minulla ollu molemmat kokeilussa,mut jäi käyttö tosi vähiin. esikon aikana kokeilin reppua ja nyt toisen aikana liinaa,mutta se liina ei ollu yhtään mun juttu.ostin sitte kumminki repun taas ja senki käyttö jäi niin vähiin että oikein kaduttaa kun tuli ostettua. no jospa sitten mahdollisen kolmosen kohdalla taas reppuilisin hiukan =)
 

Yhteistyössä