Kantoliina vai rintareppu? Gallupin tynkää...

Hei kaikki! :wave:

Itse surffailen toistaiseksi vielä tuolla Odotusaika-puolella, mutta tulin näin etukäteen tiedustelemaan täältä ehkä jo kokemusta omaavilta, että kumpi kannattaa hankkia, kantoliina vaiko rintareppu, ja jos jotain perusteluja toisen "paremmuudesta" olisi? =)

Itse aion hankkia jonkun kantovälineen, mutta kumman, en osaa näin aloittelijana päättää...

emmie
 
Parempi/monikäyttöisempi lapselle, parempi sinulle. Rintareppu rasitti ainakin omia hartioitani niin ettei kantamisesta tullut mitään. Kantoliina on monikäyttöisempi (useita sidontoja/asentoja lapselle).
 
Kantoliina, esikolla käytin jonkin verran rintareppua ja kyllä se painoi aika ikävästi, ei tehnyt mieli kovin paljon lasta kanniskella. Lisäksi asento on asiantuntijoiden mukaan väärä rintarepussa vauvalla. Minä en osaa tarkemmin tuosta sanoa :) Hommasin kuopukselle liinan ja tuo olikin mukava juttu, jotenki varmempi olokin itellä siitä että vauva pysyy kyydissä mukana :) Noita liinojakin kun on erilaisia (rengasliina, kantopussi) niin niistä varmasti löytää mieleisen. Ja aikas hyvä myyntiarvo sitten kun ei enää käyttöä ole tai ei liinailu ollutkaan oma juttu...
 
Meillä ei kantoliinassa neiti suostunut olemaan ennenkuin kolmen kuun iässä. Rintareppua ei kokeiltu. Nyt semmoinen kaapista löytyy. Seuraavalla muksulla sit vois testata. Itse ainakin suosittelisin lainaamaan, noita kantovehkeitä jos vaan mahdollista, niin ei tuu turhia ostoja.
 
Ehdottomasti kantoliina! Esikoisella kokeilin rintareppua ja se oli tosi epämukava eikä käsittääkseni lapsellekaan kovin ergonominen. Liinaillut olen nyt kakkosen kanssa vuoden päivät ja en voi kun suositella. Ekat 9 kk mulla oli pitkä, 5 m trikooliina ja nyt kudottu 4,5 metrinen.
 
  • Tykkää
Reactions: maggy
Kantoliina, vauvalle ergonomisin vaihtoehto. Ja olen kuullut että rintareppu ei ole kantajalleen mukava, omakohtaista kokemusta ei ole. Kolmea lasta olen liinassa kantanut ja olen onnellinen että olen tajunnut sen käyttöön ottaa. Ja uskon että vauvatkin ovat olleet tyytyväisiä :)
 
Meillä on rintareppu ollut ihan ehdoton,nyt jo toisella lapsellani käytössä.
Eli nimenomaan Baby Björn active, joka ei todellakaan rasita selkää. katso lisätietoja:
http://www.babybjorn.com/Eng/produkter/Mobility/BABYBJORN-Baby-Carrier-Active/

Kantoliinat muuten aiheuttavat lapsille selkävikoja,kun ovat liian kippurassa asennossa,sanottiin neuvolassa..
 
Meiltä löytyy molemmat..
Alkuun kannoin tyttöä jonkin verran liinassa, kehtosidonnalla.

Nykyisin on käytössä reppu. Luotan siihen enempi; Liinan kanssa sai pelätä onko sidottu kunnolla yms.

Reppua käytän lähinnä mennessä lenkille metsään. On muuten tosi kätevä väline; Saan lenkittää koiran kunnolla! Kun ei noitten vaunujen kanssa oikeen pääse..
 
Kantoliina oli hyvä koliikkiaikana kun poika huusi kaikki illat monta tuntia. Siihen nukahti ja siinä sitten nukkuikin kauan, koska heräsi aina kun laskettiin siitä sänkyyn. Mutta sen jälkeen ei ole ollut käyttöä.
Baby Björnin Active rintareppu on ollut aivan loistava. Ei tarvitse sitoa sun muuta vaan heittää vaan reppu päälle. Suosittelen. Meillä poika tykkää kovasti olla siinä.
 
Meillä kantoreppu ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Siinä voi kantaa isoakin lasta (jos muuten jaksaa:)) Ei voi käyttää ihan vastasyntyneellä, mutta meillä käytössä n.3,5kk eteenpäin. Aluksi meillä oli kantoliina ja Babybjörn, mutta vauva ei viihtynyt kummassakaan, ehti hermostua ennen kuin kantoliina oli päällä ja Babybjörnissä alkoi kitistä parin minuutin jälkeen. Meillä on Yamon kantoreppu ja ollaan tykätty kyllä tosi paljon! Tossa linkkejä noihin eri kantoreppuihin jos haluat vilkaista:

Ergo n.100?: (n.5kk eteenpäin "pitkälle leikki-ikään asti", tähän saa lisäksi pienennysosan joka sopii myös vastasyntyneelle, hinta n.20? lisää)
http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/ergo/

Patapum n.65?: (n.5kk eteenpäin 20 kiloiseksi asti)
http://www.patapum.fi/

Yamo n.85?: (n.3kk eteenpäin 5-vuotiaaksi asti)
http://www.kestovaippakauppa.com/?tuotenaytto&tuote_id=686&avaa=10002
 
Kokemusta molemmista ja voin todella suositella kantoliinaa.Siinä ei kyllä ole lapsi mitenkään kippurassa,vaikka täällä niin väitettiin jossain lauseessa...

Liina oli käytössä noin vuodenikään ja sitten siirryttiin Ergo reppuun.
Se todella käytännollinen sillä olen siinä kantanut tuota reilu 2 vuotiasta tyttöäkin.Ergoon on myös jokin lisäkappale joka sopii vastasyntyneelle.
En tilannut tuota kun aattelin että ootellaan tuon juniorin kanssa siihne 4 kk ikään asti jolloin saa Ergoon laittaa.

Rintareppu oli BB:n myös mutta ei ollut meidän juttu sillä jo liinaa kokeilleena tykkäsin liinasta enemmän.Rintarepussa paino ei ole niin lähellä omaa kroppa jolloin paino tuntuu enemmän kuin liinassa jossa vauva liki itseä.

Jos ei rahasta ole kiinni niin liina on aluksi paras noin 6 kk asti ja siitä eteenpäin mun suositus olis Ergo.
Mulla ei muista ole kokemusta mutta tuo Patapum on liki Ergoa eli uskoakseni on yhtä hyvä!

 
Meillä molemmat, sekä Pikkuruun trikoinen liina että Theodore Beanin rintareppu.Minä kannan liinassa ja mies repussa kun se on jotenkin "maskuliinisempi" vaihtoehto :D .Molempiin ollaan tyytyväisiä, tosin minä olen kooltani liian pieni epun käyttöön, painaa tosi ikävästi hartioita - miehelle sopii mainiosti.Liinassa olen kantanut vastasyntyneestä, repussa n. kuukauden iästä alkaen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marilynn77:
Kantoliinat muuten aiheuttavat lapsille selkävikoja,kun ovat liian kippurassa asennossa,sanottiin neuvolassa..

Jos ovat liian kippurassa liinassa, niin silloin liina on liian löysällä :)
Ja ovathan ne vauvat kohdussakin ihan kippurassa, eivätkä ole sen selkävikaisempia...

Kun mietitään vauvan selkärankaa, niin se on luonnostaan pyöreä. Siinä ei siis ole vielä samoja kaaria (lanne- ja rintarangan kaaret) kuin mitä aikuisella tai seisomaan oppineella lapsella. Toisin sanoen, tukilihakset, jotka muovaavat selkärankaa kehityksen mukaan, eivät ole vielä tarpeeksi kehittyneet. Samasta syystä vauvaa ei saisi istuttaa eikä seisottaa ennen kuin tämä itse istuu tai seisoo.
Rintarepussa kannettaessa vauvan asento on sellainen, että lanneranka korostuu. Tämä johtuu ensisijassa siitä, että vauvan jalat roikkuvat suoraan alaspäin. Kantoliinassa tämä on myös mahdollista, ellei liinaa sido niin, että se on riittävän tiukalla ja hyvin levitettynä vauvan polvitaipeesta toiseen sekä ylös vähintään kainaloihin tukemaan selkää.
Ihan pientäkin vauvaa voi kantaa pystyasennossa, sillä tällainen asento (jalat sammakkoasennossa tai ns. sikiöasennossa) on vauvalle luontainen jo kohtuajalta.

Mihin mahtavat neuvolassa perustaa väitteen lisääntyneistä selkävaivoista kantoliinassa kannetuilla vauvoilla...?

 
Meillä on Ergon kantoreppu ja on kyllä aivan ykkönen. Tässä merkissä jalat ei jää roikkumaan vaan vauva on sammakkoasennossa rintaa vasten ja jalat on ulkona polvitaipeen kohdalta, tämä on nimenomaan se ergonominen asento vauvalle. Suosittelen!!!!!!
Kaverilla on semmonen babybjornin active reppu ja siinä asento on huono eli jalat jää roikkumaan. Olen kokeillut sitä itsekkin ja en todellakaan suosittele!

En ole itse kokeillut kantoliinaa laisinkaan mutta jos haluaa sisällä kotona pitää vauvaa niin luulen et kantoliina on "kevyempi" käyttää.
 
Milka kirjoitti oikein hyvin omat ajatukseni =)

Minäkin suosittelen ehdottomasti liinaa. Voin kertoa positiivisia kokemuksia;

Poika on viihtynyt liinassa aina, ensin kehtoasennossa ja sitten pystyasennossa kasvot minuunpäin.

Vauvan asento on hyvä ja luonnollinen, voit pitää liinassa lasta rajattoman ajan. Liina ei paina eikä purista lasta eikä kantajaa.

Sidonnat eivät ole vaikeita tehdä. Netistä löytyy kuvalliset ohjeet, joista ihan jokainen varmasti oppii, jos vain on kiinnostusta. Täytyy kuitenkin olla tarkkana, että tekee sidonnat oikein ja asettaa vauvan liinan oikein, niin että kantaminen on turvallista ja mukavaa.

Mä olen kanssa sitä mieltä että rintarepussa vauvan asento ei ole hyvä, koska pienen vauvan selkää ei saisi pakottaa suoraksi. Ja suoranahan se rintarepussa on. Samoin jalat sojottaa suoraan alaspäin. Meilläkin tämmöinen on, tutun vanha, mutta en ole uskaltanut sitä käyttää.

Jos ei halua sidottavaa liinaa, niin suosittelisin sitten kantoreppua, jossa vauva on myös hyvässä asennossa.

Meillä on trikooliina, kudottu liina, neliöliina ja pikaliinana kantopussi(HotSlings). Eniten olen trikoista käyttänyt, 10 kiloinen poika menee siinä vielä yllättävän hyvin, mutta pidempiaikaiseen kantamiseen alkaa tuo kudottu olla parempi:) Neliöliinaa aiotaan alkaa käyttää sitten kun lapsi haluaa selkäpuolelle kannettavaksi.

On kiva kun haluat kantaa lastasi, toivottavasti löydät sopivan välineen:)

 
Alkuperäinen kirjoittaja milka:
Alkuperäinen kirjoittaja Marilynn77:
Kantoliinat muuten aiheuttavat lapsille selkävikoja,kun ovat liian kippurassa asennossa,sanottiin neuvolassa..

Jos ovat liian kippurassa liinassa, niin silloin liina on liian löysällä :)
Ja ovathan ne vauvat kohdussakin ihan kippurassa, eivätkä ole sen selkävikaisempia...

Kun mietitään vauvan selkärankaa, niin se on luonnostaan pyöreä. Siinä ei siis ole vielä samoja kaaria (lanne- ja rintarangan kaaret) kuin mitä aikuisella tai seisomaan oppineella lapsella. Toisin sanoen, tukilihakset, jotka muovaavat selkärankaa kehityksen mukaan, eivät ole vielä tarpeeksi kehittyneet. Samasta syystä vauvaa ei saisi istuttaa eikä seisottaa ennen kuin tämä itse istuu tai seisoo.
Rintarepussa kannettaessa vauvan asento on sellainen, että lanneranka korostuu. Tämä johtuu ensisijassa siitä, että vauvan jalat roikkuvat suoraan alaspäin. Kantoliinassa tämä on myös mahdollista, ellei liinaa sido niin, että se on riittävän tiukalla ja hyvin levitettynä vauvan polvitaipeesta toiseen sekä ylös vähintään kainaloihin tukemaan selkää.
Ihan pientäkin vauvaa voi kantaa pystyasennossa, sillä tällainen asento (jalat sammakkoasennossa tai ns. sikiöasennossa) on vauvalle luontainen jo kohtuajalta.

Mihin mahtavat neuvolassa perustaa väitteen lisääntyneistä selkävaivoista kantoliinassa kannetuilla vauvoilla...?
Mikä sä olet ammatiltasi?

 
Meillä ei liina toiminut ollenkaan, eikä kumpikaan edes tykätty siitä :/

Rintareppu oli käytössä muutaman ekan kuukauden ja siinä tytteli viihyti todella hyvin, siihen nukahtikin oikein helposti :heart: Kantopussinkin hankein, mutta se oli aika huono ja rasitti hartioita kun taakka oli vain toisella puolella. Tyttökään ei oikein viihtynyt siinä...
 
Ostettiin Tricotti-merkkinen duoliina, jota ei tarvitse sitoa lainkaan. Vaikutti tosi kivalta, saa nähdä millanen on käytännössä. Siinä on siis kaksi trikoista tuubia, jotka vaan vedetään molempien olkien yli ristiin.

Niin, eikä kangasmäärään huku tämmönen pienikään ihminen.
 
mamma80
Me käytettiin kantoliinaa ihan pienellä ja se oli PELASTUS!!! Ainoa mihin vauva rauhoittui mahavaivoinensa. Jos toisen vauvan saisin niin ehdottomasti haluaisin käyttää kantoliinaa. Trikoinen on kai parempi vastasyntyneellä?

Puolivuotiaasta asti olen käyttänyt Patapum-reppua joka on myös hyvä, asento vauvalla on aikas lailla sama kuin kantoliinan kietaisuristi-sidonnassa. Pitäisi olla selälle ja lonkille hyvä. Ei kannata mitään jalat-roikkuu-reppua hommata, mielestäni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuvaemo:
Ostettiin Tricotti-merkkinen duoliina, jota ei tarvitse sitoa lainkaan. Vaikutti tosi kivalta, saa nähdä millanen on käytännössä. Siinä on siis kaksi trikoista tuubia, jotka vaan vedetään molempien olkien yli ristiin.

Niin, eikä kangasmäärään huku tämmönen pienikään ihminen.
Meillä oli myös käytössä ihan pienenä kehtosidonnassa ja isompana pystyasennossa tommoinen comboliina... tässä linkki. http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/carrybaby.html

Nyt kun tyttö on isompi ja haluaa nähdä enemmän en sitten jaksanut opetella sitomista ja ostettiin tuollainen patapumin kantoreppu joka vaikuttaa kyllä hyvältä... kotona kun ei kantovälinettä oikeastaan enää tarvitse ja kesälläkin saattaa jo itse haluta kävellä, niin ei tartte liinaa sitoa, senkun sujauttaa reppuun vaan :)

 
Kummatkin hyviä, jos on hyvä tuote. Minulla on käytössä ollut Huggis-kantoliina. 4 kk eteenpäin on ollut käytössä myös ergo-reppu. Ergossa vauvan asento on samanlainen kuin kantoliinassa.

BabyBjörnin ostin "halavalla" huuto.netistä mutta oli ihan turha ostos. Sattui omiin hartioihin ja lapsi epäergonomisessa asennossa jalat roikkuen.
 
Ihmettelen myös tuota jonkun neulovasta saamaa kommenttia että kantoliinailu aiheuttaisi vauvan "kippuraisuutta". Meidän synnärilläkin näin kun kätilö kantoi jonkun vauvaa kantoliinassa.

Samaa mieltä milkan kanssa, että liinan sidonnassa on muutamia tärkeitä asioita, jotka vaikuttaa ergonomisuuteen. Sidonnan pitää olla tarpeeksi tiukka ja sen ns. päällisosan vedettynä tarpeeksi ylös, jotta sidonta tukee vauvan selkää. Kietaisuristi2:ssa ne edessä olevat kaksi ristin muodostamaa osaa pitää olla tarpeeksi levitettynä vauvan polvitaipeesta toiseen, jotta vauvan jalat ovat kunnolla sammakkoasennossa (eivätkä jää roikkumaan alaspäin)! Joskus näkee kun liinaa ei ole tarpeeksi levitetty polvitaipeesta toiseen ja jalat roikkuvat samalla tavalla BabyBjörnissa.

Olin kantoliinakanavan ihmisen vetämässä tilaisuudessa ja he suosittelivat Ergo-reppua mieluummin kuin Patapumia. Ergo on ergonomisempi kantajalle, turvallisempi (siinä on lenkit joiden kautta solki laitetaan kiinni, jolloin jos solki aukeaisi vahingossa, solki jää vielä kiinni lenkkiin) ja pitkäaikaisempi käyttöaika (painoraja).
 

Yhteistyössä