Kauanko olet elänyt yhteiskunnan avustuksilla

  • Viestiketjun aloittaja Pummi kysyy
  • Ensimmäinen viesti
Jos ei lapsuutta lapsilisineen makseta, niin silloin vastaus on että vuoden. Sen verran nostin opintotukea opiskellessa. Sen jälkeen tein opiskelun ohessa niin paljon töitä etten enää tulojeni takia ollut oikeuttettu opintotukiin. :)
 
"vieras"
Mummeliisa oletko siis muuttanut jo 14-vuotiaana poikaystäväsi kanssa asumaan ja tehnyt samalla koulun oheella niin paljon töitä, että olet voinut elättää itsesi? :O
 
....
Sossun rahaa hain opiskelijana yhtenä kesänä 2kk. Ja työttömänä oli (kans kesällä) 2kk.

Eipä muuten oo tarvinnut pummailla rahaa. Onneksi on mahdollista käydä töissä, joillekkin se tuntuu olevan ylitsepääsemättömän hankalaa.
 
7thHeaven
Oh no, saitko rahaa huonekaluihin, kun muutit omillesi? Olet kuule sitten yhteiskunnan pahin pummi...
:D

Itseasiassa en. Sain käyttöön mun perhe-eläketilin, sinne oli kertyny siitä asti kun isä kuoli. Ostin sillä sitten pesukoneen, digiboxin ja jotain mattoja muistaakseni. Huonekaluja sain ilmaiseksi kavereilta ja ostin itse kirpputorilta palkallani. Kävin kuitenkin 15-16 vuotiaasta asti melkein vakituisesti töissä.

Mut kyllähän yhden lastenkotilapsen yö on aika tyyris ihan noin muutenvaan..
 
Tasso
:D

Itseasiassa en. Sain käyttöön mun perhe-eläketilin, sinne oli kertyny siitä asti kun isä kuoli. Ostin sillä sitten pesukoneen, digiboxin ja jotain mattoja muistaakseni. Huonekaluja sain ilmaiseksi kavereilta ja ostin itse kirpputorilta palkallani. Kävin kuitenkin 15-16 vuotiaasta asti melkein vakituisesti töissä.

Mut kyllähän yhden lastenkotilapsen yö on aika tyyris ihan noin muutenvaan..
Yhteiskunnan lopetettava välittömästi perhe-eläke. Mitä kettua tuollaista maksetaan. Siis ihan kiva, että ostit sillä jotain kivaa, mutta nuokin ahat olisi tarvittu vanhusten, vammaisten jne hoitoon.
 
"vieras"
jonkinlainen suojatyöpaikka jossakin valtion tai kunnanvirastossa.
Tätä näkee hälyttävän paljon nykyään, eikä kukaan puutu asiaan! :0 Päättäjät hohoi, nyt olisi hyvä ainakin luvata tehdä asialle jotain kun vaaleihin pitäisi saada puolueen kannatusta nousuun. Ja unohtakaa kuntaliitokset ja niiden muka mukanaan tuomat henkilöstövähennykset, ei noita suojatyöläisiä saa pois viroistaan millään ilveellä. Toista se on Nokiassa, Metsossa ymv. että sieltä mallia vaan ottamaan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27264703]Mummeliisa oletko siis muuttanut jo 14-vuotiaana poikaystäväsi kanssa asumaan ja tehnyt samalla koulun oheella niin paljon töitä, että olet voinut elättää itsesi? :O[/QUOTE]

Tätä minäkin ihmettelen, kun edes tuohon aikaan, kun mummeliisa on ollut 14v, sen ikäisten työntekoa oli rajoitettu. Mummeliisa jaksaa hämmästyttää huikeilla elämänvaiheillaan aina vaan .
 
"vieras"
Alle 15v ei tosiaan saa tehdä töitä kuin tilapäisesti, eikä tainnut 70-80 -lukujen taitteessakaan.
Vaikea uskoa, että lääkäri-diplomi-insinööri vanhemmat eivät olisi yhtään mummeliisaa jeesanneet.
 
"vieras"
Mielestäni "elätti" on vain silloin jos kaikki tai ainakin suurin osa tuloista tulee tukina yhteiskunnalta.
Onko ihminen, jonka kaikki tulot tai suurin osa tuloista tulee yhteiskunnalta, silti yhteiskunnan elätti, jos ne tulot ei riitä läheskään elämiseen ja elämisen maksaa pääosin jokin muu kuin yhteiskunta?

Itse olen kyllä näin kotihoidontuella "elätti" kun eihän se tuki riitä omaan osuuteeni asumis- ja elämiskuluista, mutta en koe olevani yhteiskunnan elätti koska puolisoni maksaa mun kuluja paljon enemmän kuin saan khtukea :)
 
[QUOTE="vieras";27264703]Mummeliisa oletko siis muuttanut jo 14-vuotiaana poikaystäväsi kanssa asumaan ja tehnyt samalla koulun oheella niin paljon töitä, että olet voinut elättää itsesi? :O[/QUOTE]

Asuin ensin kimppakämpässä ystävien kanssa.
Miehen kanssa muutettiin yhteen vasta vähän ennen häitä eli olin silloin jo 17.

:)
 
[QUOTE="vieras";27264964]Onko ihminen, jonka kaikki tulot tai suurin osa tuloista tulee yhteiskunnalta, silti yhteiskunnan elätti, jos ne tulot ei riitä läheskään elämiseen ja elämisen maksaa pääosin jokin muu kuin yhteiskunta?

Itse olen kyllä näin kotihoidontuella "elätti" kun eihän se tuki riitä omaan osuuteeni asumis- ja elämiskuluista, mutta en koe olevani yhteiskunnan elätti koska puolisoni maksaa mun kuluja paljon enemmän kuin saan khtukea :)[/QUOTE]

Minusta koko elättiajattelu on pohjimmiltaan outoa.
Ihan samalla lailla kuin perheessä on perhenjäseniä, jotka ovat täysin tasaveroisia arvoltaan perheenjäseninä riippumatta siitä kuinka paljon kukin tienaa, ovat yhteiskunnan jäsenet keskenään tasaveroisia arvoltaan riippumatta siitä kuinka paljon kukin tienaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27264964]Onko ihminen, jonka kaikki tulot tai suurin osa tuloista tulee yhteiskunnalta, silti yhteiskunnan elätti, jos ne tulot ei riitä läheskään elämiseen ja elämisen maksaa pääosin jokin muu kuin yhteiskunta?

Itse olen kyllä näin kotihoidontuella "elätti" kun eihän se tuki riitä omaan osuuteeni asumis- ja elämiskuluista, mutta en koe olevani yhteiskunnan elätti koska puolisoni maksaa mun kuluja paljon enemmän kuin saan khtukea :)[/QUOTE]

Et ole yhteiskunnan elätti mutta joku voisi nimittää miehesi elätiksi :)
 
[QUOTE="vieras";27265045]Mutta siis sinulla riitti lapsilisä ja palkka kaikkiin kuluihin kahdeksasluokkalaisena? Mitä töitä sinä teit?[/QUOTE]

Kappas. En ole koskana tullut edes ajatelleeksi että minun olisi pitänyt saada lapsilisäni, kun muutin kotoa. Pitäisiköhän panna lasku siitä vanhemmille?

Ja muutin kotoa ysillä, en kasilla. Ovet paukkuen ja nuoruuden kaikkitietävyydellä ja ehdottomuudella vahvistettuna. :LOL:

Tosin virallisesti muutto taidettiin panna papereihin vasta myöhemmin, mutta sillä nyt ei ollut oleellista merkitystä minulle silloin eikä ole nytkään.

Miten tämä liittyy "elättikeskusteluun"?
 
"vieras"
Kappas. En ole koskana tullut edes ajatelleeksi että minun olisi pitänyt saada lapsilisäni, kun muutin kotoa. Pitäisiköhän panna lasku siitä vanhemmille?

Ja muutin kotoa ysillä, en kasilla. Ovet paukkuen ja nuoruuden kaikkitietävyydellä ja ehdottomuudella vahvistettuna. :LOL:

Tosin virallisesti muutto taidettiin panna papereihin vasta myöhemmin, mutta sillä nyt ei ollut oleellista merkitystä minulle silloin eikä ole nytkään.

Miten tämä liittyy "elättikeskusteluun"?
No ihan sillä, että kiinnostaa, miten peruskoululainen voi pelkällä omalla työllään elättää itsensä.
 
[QUOTE="vieras";27265075]No ihan sillä, että kiinnostaa, miten peruskoululainen voi pelkällä omalla työllään elättää itsensä.[/QUOTE]

Sanoisin että varmaankin aika heikosti.
Itse en sitä kuitenkaan niin kokenut.

:)
 
"Samma"
En koskaan täysin tuilla. Opiskellessa alussa pienellä opintotuella ja vanhempien rahoilla, loppuvaiheessa tein jo sitten töitä ja jäi etuudet. Periaatteessa oli siis täyspummi ensimmäiset 21 elinvuotta.
 

Yhteistyössä