Kauhistuisitko sinä tästä

  • Viestiketjun aloittaja hiluvilu
  • Ensimmäinen viesti
,.,.,.,.
Niin, onko tullut mieleen että mitä paremmin lapsi saa opetella karkean ruuan syömistä, sitä epätodennäköisemmin hän myöhemminkään tukehtuu niihin paloihin... se herkkyysikä opettelulle on mennyt jo kauan ennen 2-vuotisikää, jolloin pitäisi jo pystyä syömään esim. lihapullaa. Aikuinenkin voi lihapullaan tukehtua, mutta ei sitä nyt syömättä sen takia pitäs olla :O Mäkin olen varovainen lapsen kanssa TIETYSTI, mutta normaalielämän asioita en kiellä loukkaantumisen/kuolemanriskin pelossa. Tyyliin:

ei saa syödä lihapullaa -> siihen voi tukehtua
ei saa kiivetä leikkipihan telineisiin -> niistä voi pudota

jnejne.
en ole kieltänyt lasta syömästä tiettyjä ruokia, vaan on menty ikätason mukaisesti ruokien harjoitelussa, lihapullaa meillä 2v. söi, mutta kyllä mä hälle pilkoin sitä pienemmäksi lautasella ja pöydän ääressä, meillä ruoka syödään aina pöydän ääressä eikä lähdetä juoksentelemaan kokonaisen lihapullan kanssa leikkeihin samalla syöden ja kouhottaen, jolloin tukehtumisen riski on todella suuri. en myöskään antanut alle 1vuotiaalle kokonaista leipää pupellettavaksi, koska tuon ikäinen tunkee usein koko leivän sinne suuhun, koska ei vielä osaa/pysty pureksimaan siitä itse paloja, leipä kyllä on lapsille maistunut jo 1vuotiaasta lähtien, mutta ei mitään isoja pullamössöleivänpaloja kerrallaan. En miellä itseäni ylihysteeriseksi, mutta olen ollut tyytyväinen siihen, että olen voinut minimoida riskejä tietyillä toimillani, lapseni ovat elossa selvinneet ja nyt jo koululaisina osaavat toimia turvallisesti liikenteen seassa, ruokailessa ja leikkiessä.
 
hiluvilu
en ole kieltänyt lasta syömästä tiettyjä ruokia, vaan on menty ikätason mukaisesti ruokien harjoitelussa, lihapullaa meillä 2v. söi, mutta kyllä mä hälle pilkoin sitä pienemmäksi lautasella ja pöydän ääressä, meillä ruoka syödään aina pöydän ääressä eikä lähdetä juoksentelemaan kokonaisen lihapullan kanssa leikkeihin samalla syöden ja kouhottaen, jolloin tukehtumisen riski on todella suuri. en myöskään antanut alle 1vuotiaalle kokonaista leipää pupellettavaksi, koska tuon ikäinen tunkee usein koko leivän sinne suuhun, koska ei vielä osaa/pysty pureksimaan siitä itse paloja, leipä kyllä on lapsille maistunut jo 1vuotiaasta lähtien, mutta ei mitään isoja pullamössöleivänpaloja kerrallaan. En miellä itseäni ylihysteeriseksi, mutta olen ollut tyytyväinen siihen, että olen voinut minimoida riskejä tietyillä toimillani, lapseni ovat elossa selvinneet ja nyt jo koululaisina osaavat toimia turvallisesti liikenteen seassa, ruokailessa ja leikkiessä.
Niinpä. en kyllä tiedä miten tämä liittyy aloitukseeni. paitsi siltä osin että leipää saa imeskellä jo 8,5 kk vanhana valvotusti, pöydän äärellä tietenkin. kuka puhui isoista leivistä mitään?
 
tässä faktoja
Pienet lapset ovat riskiryhmä

Lapsi on väsymätön tutkimusmatkailija, joka joutuu helposti vaaratilanteisiin. Vuosittain tapaturmia sattuu lähes 40 000 lapselle ja tapaturmista aiheutuu noin 8000 sairaalahoitokertaa. Tavallisimmat syyt ovat putoaminen, kaatuminen, tukehtuminen, palovammat, sähköiskut ja esineiden nielemiset.

Vauvaikäisen turvallisuus muodostuu hyvästä perushoidosta. Turvallisten lastenhoitotarvikkeiden käyttö, riittävä valvonta ja putoamisten ehkäisy ovat avainasemassa pienokaisten kohdalla. Tukehtumisvaaran takia pienelle lapselle annetaan vain niin suuria leluja, että ne eivät mahdu nieluun. Myös leluista irtoavat osat saattavat tukehduttaa lapsen. Lapsi voi myös vetää muovipussin päähänsä ja tukehtua.

Kun lapsi lähtee liikkumaan, on vanhempien huolehdittava, että ympäristö on mahdollisimman turvallinen. Tärkeää on huolehtia siitä, ettei lapsi putoa korkealta, saa palovammoja tai vahingoita itseään terävillä esineillä. Sähkölaitteisiin kannattaa hankkia turvapistorasia ja palovammojen estämiseksi lieteen liesisuoja. Lääkkeet ja pesuaineet on syytä pitää lukittavassa kaapissa sillä alle kolmivuotiaat maistelevat kaikkea mahdollista mitä käsiinsä saavat.

Pienillä lapsilla myrkytykset voivat aiheuttaa tapaturmia. Tilastojen mukaan yleisimmät pikkulasten myrkytykset aiheutuvat lääkkeistä. Myrkytyksiä sattuu varsinkin siinä silmänräpäyksessä, kun aikuinen vastaa puhelimeen tai avaa vieraalle oven: lääke, savuke, makea alkoholijuoma tai miniparisto jää hetkeksi vahtimatta ja katoaa lapsen suuhun. Esimerkiksi nestemäiset konetiskiaineet houkuttelevissa pakkauksissaan ovat vaarallisia, jos ne jäävät lasten ulottuville.

Pientä tutkimusmatkailijaa tulee valvoa erityisen tarkkaan, kun kyläillään kodissa, jossa ei ole lapsia.

Lasten kuolemaan johtaneet tapaturmat ja vakavat loukkaantumiset sattuvat yleensä ulkona. Liikenteessä loukkaantuu vuosittain noin tuhat alle 15-vuotiasta lasta. Hukkumiset kesän rantaleikeissä tai kevään ja syksyn heikoilla jäillä ovat toiseksi yleisin tapaturmaisen kuoleman syy.

Lasten turvallisuuden kannalta olennaisinta on riittävä valvonta ja neuvonta. Lasten vanhempien on hyvä myös varautua tarkoituksenmukaisen ensiavun antoon tapaturmien ehkäisyn lisäksi.
 
,.,.,
Niinpä. en kyllä tiedä miten tämä liittyy aloitukseeni. paitsi siltä osin että leipää saa imeskellä jo 8,5 kk vanhana valvotusti, pöydän äärellä tietenkin. kuka puhui isoista leivistä mitään?
kerroin siis oman mielipiteeni siitä, miten en pidä varovaisuutta nipottamisena. Sain käsityksen, että annat lapselle kokonaisen leivän viipaleen kun olet sen voidellut ja anoppikin on kauhistellut. Anteeksi jos käsitin väärin.
 
hiluvilu
Vau, kiitos hei :D ^^ TÄYSIN UUTTA TIETOA. OOOOH. Meillä syödäänkin usein konetiskitabletteja ja leikitään veitsillä ja muovipusseilla.

Siis mitä hitt*** ? :D miten liittyy asiaan?
 
hiluvilu
kerroin siis oman mielipiteeni siitä, miten en pidä varovaisuutta nipottamisena. Sain käsityksen, että annat lapselle kokonaisen leivän viipaleen kun olet sen voidellut ja anoppikin on kauhistellut. Anteeksi jos käsitin väärin.
Käsitit väärin. Toisekseen, eihän se leipä kauaa kokonaisena kädessä pysyisi, jokainen alle 1-vuotiaan vanhempi tietää tämän. Kolmannekseen, se olis leivän hukkaamista, kun noin pieni ei syö samanlaisia annoksia kuin me aikuiset, siis kokonaista leipää.
 
Mä oon yhden syömishäiriöisen vauvan saanu kasvatettua taaperoksi, joka syö ihan mitä tahansa karkeuksia. Tyttö sai siis jo pienestä leipää, korppua, täytekeksiä (pehmeää ja kovaa samassa ja vielä hyvän makuista ja ravitsemusterapeutin käskystä).
Tyttö syo lattialta kaiken mitä löytää. Pihalla heittää lapaset pois ja syö hiekkaa yms. Hyi, että eipä tuollainen lattialle pudonnu leipä mua paljoa jaksa hetkauttaa.

Toki lapsia on myös erilaisia. Yksi maiskuttaa leipää sen suuremmin yskimättä ja toinen yskii jo heti pienestä murusesta.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Edustan niin vanhakantaista ja junttia kuppikuntaa, mutta on lapselle annettu kovia rinkeleitä imettäväksi. Sillä lapsi sai helpotusta hampaiden puhkeamiseen kovan korpun hieroessa ikeniä ja koska vaaleasta jauhosta valmistettu korppu sulaa suussa ei tukehtumisvaaraa ollut. Pieni lapsi nakertaa pieniä palasia, joista suurin osa murenee lattialle. Joten kauhistelijoille terkut, että lapsi on yhä hengissä ja kasvanut kakistelematta aikuiseen ikään.

Ap:lle terkut, että jatka samaan malliin. On todettu, että lapset pysyvät terveempinä vähemmän puhtaassa kodissa ja elimistö saa vastustuskykyä kun joka suupalaa ei ole säteilytetty puhtaaksi, Minkä tässä maailmassa julistaisin pannaan ovat lasten valmisruuat. Evääksi, jees, mutta enemmän taivastelisin niiden vaikutusta lapsen elimistöön, jos tässä nyt on pakko ryhtyä pohtimaan mitä lapsen suuhun saa laittaa ja mitä ei. Ruoka, joka säilyy kuukausikaupalla ei ole ruokaa. Ja kun on keksitty pakastimet niiden avulla voi tumpeloinkin mamma kehitellä itselleen helpon elämän.
 
Hikiviila
En kauhistuisi : ) normaalia elämää lapsiperheessä. Kissoissa menee raja, ne ei nuohaa keittiön tasoilla eikä pöydällä sinne kun ei koirat eikä kakaratkaan mene. Mä en käsitä supermammoja jotka viilaa pilkkua lapsensa eteen ja samallaisia teinejä niistä tulee ennemmin tai myöhemmin on se sit syöny voita tai keijua, leipää tai muroja, suklaata tai sipsejä...
 

Yhteistyössä