kelan ennakonpidätys?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2006 klo 22:14 Hay-D kirjoitti:
miten ihmeessä teillä noin isot prosentit jos ootte kotihoidontuella????!!!! mulla ainakin oli päälle kymmenen prosenttia aikoinaan. ja se 20% mikä lukee paperissa tarkoittaa sitä, että jos kelalle ei muuta ilmoita niin menee 20 prossaa veroa.
Samaa ihmettelen minä. Eihän pienistä tuloista nyt enää hirveesti pysty veroja maksaan.. Minä lasketutin uusiksi ja sain veroprossaksi 4, meil on iso asuntolaina eikä mul oo muita tuloja
 
Sosiaalietuuksista ei saa mm. tulonhankkimisvähennystä, jota palkkatulosta saa. Siitä johtuen Kelan maksamista etuuksista pidätetään enemmän veroa. kaikki tietyn ikäiset saa automaattisesti verokortin palkkatuloa varten ja jokaisen on itse huolehdittava siitä, että toimittaa kelaan oikeanlaisen verokortin. Ei verottaja voi alkaa etukäteen arvailla kuka on milloinkin hoitovapaalla tai työttömänä, joten palkkakortti tulee kaikille työikäisille. Siihen voi ja kannattaa hakea muutosta verotoimistosta. Muutoksen tekemiseen tarvitaan arvio koko vuoden tuloista ja muutoksenhakuajankohtaan mennessä kertyneet bruttotulot sekä niistä maksetut ennakonpidätykset. Lisäksi pitää tietää esim asuntolainan korot (kysy pankista) ja mahdolliset muut vähennykset, joita on. Näillä tiedoilla saa ihan vaikka soittamalla tilattua uuden verokortin, joka voidaan lähettää suoraan sähköisesti Kelaan, jos sitä pyytää. Lisätietoja asiasta löytää www.vero.fi. Siellä on mm tarkka selvitys tästäkin aiheesta eli miksi sosiaalietuuksista joutuu maksamaan enemmän veroa kuin palkasta.

Olen hoitovapaalla oleva verokarhu ;)
 
enpä ymmärrä
Viikko toisensa jälkeen täällä mietitään veroprosenttia ja vertaillaan keskenään. Sehän on jokaisen tilanteeseen riippuvainen juttu eikä verrattavissa toisiinsa.
Aina on hyvä ottaa yhteyttä verotoimistoon ja laskettaa pidätysprosentti sosiaalietuutta varten, jos saa kotihoidontukea, vanhempain- yms. rahaa. Palkkatulot on sitten erikseen ja niille kannattaa laskettaa % erikseen. Eli kun arvioit koko vuoden bruttotulot, palkat ja sosiaalietuudet, otat selvää asuntolainan korkomäärästä pankista ja soitat verotoimistoon, niin kyllä ne siellä oikein prossat laskee. Palkalle lasketulla veroprosentilla ei kannata sosiaalietuuden pidätystä antaa mennä, koska silloin siihen aina lisätään 2%-yksikköä päälle automaattisesti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.02.2006 klo 10:10 enpä ymmärrä kirjoitti:
. Palkalle lasketulla veroprosentilla ei kannata sosiaalietuuden pidätystä antaa mennä, koska silloin siihen aina lisätään 2%-yksikköä päälle automaattisesti.

No entä sitten? Parempihan se että kela sitä prossaa nostaa...
 
Mutta kun se ei aina riitä! Siis se kahden prosentin korotus. Eli mätkyjen välttämiseksi soitto verotoimistoon tai sitten voi itsekin tarkistaa tilanteen verokorttilaskurin avulla www.vero.fi. Siellä ei muutoskorttia voi itse tehdä, mutta ohjelma laskee tarvittavan prosentin, kun syöttää sinne tulo- ja ennakonpidätystiedot ja vähennykset. Ja siitä voi sitten päätellä onko aihetta hakea uutta korttia verotoimistosta vai ei.
 

Yhteistyössä