kelan ennakonpidätys?

Mulle tulu tänään Kelalta kirje lastenhoidon tuen maksamisesta. siinä luki "pidätysprosentti etuuksien maksuissa on aina vähintään 20 prosenttia".. Onko näin? mulla on veroprossa 16.5 ja luulin että siihen se kahden prossan korotus riittäis, mutta eikö niin olekaan? Vai onko tää joku uusi juttu tänä vuonna?
Mukavaa kun tuo kotihoidontuki on AINOA tulo!!!
 
Äiti-04
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2006 klo 13:42 viivi kirjoitti:
Mulle tulu tänään Kelalta kirje lastenhoidon tuen maksamisesta. siinä luki "pidätysprosentti etuuksien maksuissa on aina vähintään 20 prosenttia".. Onko näin? mulla on veroprossa 16.5 ja luulin että siihen se kahden prossan korotus riittäis, mutta eikö niin olekaan? Vai onko tää joku uusi juttu tänä vuonna?
Mukavaa kun tuo kotihoidontuki on AINOA tulo!!!
Se 2% korotus veroprosenttiin koskee ainoastaan äitiyspäivärahaa ja vanhempainrahaa. Kotihoidontukea varten Kelalla on omat pidätysprosenttinsa, eli toi ainakin 20% mikä siinä kirjeessä mainittiin. Sain samanlaisen kirjeen tänään.
 
Mar-i harmaana
oottekos töissä vai kotona? onko palkkatuloja?

miä kävin verotoimistossa laskettamassa uuden prosentin ihan varta vasten lasten kodinhoidontukea varten kun muuten olis mennyt palkkatulojen veroprosentilla + 2 --> koska tulot ei tänä vuonna oo hoitovapaasta johtuen niin suuret niin pelkkää etuutta varten laskettu prosentti oli vaan 14,5.

 
RPM
Moi, toi kirje on siis tullu varmaan kaikille. Mää lähetin sinne muutosverokortin, 10% ja kyllä ne sen mukaan oli sen veron pidättäny.
Mulla oli viimevuonna veroprosentti 25% vähän huvitti tosta vajaasta 300e maksaa niin paljo veroja, nyt ensiasunnon korot alentaa veroprosenttia noin paljon.
Kannattaa lasketuttaa ei ne sillon voi ottaa 20% jos verotoimisto niille toisen % lähettää!
 
typykät
kannattaa tosiaan soitella verotoimistoon ja laskettaa se veroprosentti, ettei tule mätkyjä. Mulla kyllä lähtee toi 20 %, mutta ei se nyt niin paljon ole. Tai on, mutta minkäs teet?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2006 klo 14:41 Mar-i harmaana kirjoitti:
oottekos töissä vai kotona? onko palkkatuloja?

miä kävin verotoimistossa laskettamassa uuden prosentin ihan varta vasten lasten kodinhoidontukea varten kun muuten olis mennyt palkkatulojen veroprosentilla + 2 --> koska tulot ei tänä vuonna oo hoitovapaasta johtuen niin suuret niin pelkkää etuutta varten laskettu prosentti oli vaan 14,5.
Mulle sanottiin kun ihmettelin miten voi olla suurempi veroprossa ku oalkan aikana niin kuulemma kuuluu olla kun ei maksa nioitä tellejä ja lällejä kun on hoitovapaalla..makselen siis nyt enemmän puolet pienempien tulojeni takia kuin työssä olessa..ota näistä nyt selvää..
 
Osaisko kukaan sanoa et miten on sitten kun on työmarkkinatuella??Mulla ois nyt veroprosentti 14% ja ei tosiaan huvittas maksaa sitä 20.Mulla ainakin on otettu vaan 18% vaikka lapuissa lukenut +2% ja ollut aina ennen 18,5% tai 16%.Kivat mätkythän sitä on saanut sitten maksettavaksi.Muistas aina soitella verovirastoon ja laskettaa tulot...
 
Se vero% menee kunnana mukaan. Mulle esim. tuli verokortti jossa oli laitettu vero% 14.5,mutta sitten ku laskin verolaskurin mukaan oikean kunnan mukaan niin mun oikea vero% on 21.5 johon lisätään se kelan 2%. Ja minulla ainakin luki kelan kotihoidon päätöksessä,et verotus toteutetaan minun tuomalla muutosverokortilla. Ja sen muutosverokortin pystyy laskee vasta sitten ku tietää tarkasti mitä kaikkea tulee saamaan.
Eli näin ainakin minulla. (vantaalla)
 
No kattelin kans samaa tänään mul olis 19%ei siin nyt iso heitto mut kuitnki ite ihmettelin ku just viime viikol kävin sen lasketuttamas ku siä oli 23% vero viime vuonna ja nyt tiputti sen 19% ja sano siä et kerkiää tähän koti hoidon tukee mut silti tuli kirje et 20%menee veroo..Ärsyttää vaan ku viime vuonna maksoin 4-5 kk tota 23%:lla ja ajattelin et nyt saa pienemmän ja taas nostettiin.. :kieh: :x :(
 
eikös SOSIAALIETUUKSISTA mene "pienituloisilla" tuo 20% ja palkka tulot sitten menee eri veroprossun mukaan
miettikees sitä et mulla on mennyt 25.5%. Tarkastin asian ja nyt sitten menee 20.5% mm. kotihoidontuesta. :whistle:
 
Mar-i harmaana
kun en mikään verohallinnon ammattilainen ole, enkä ihan tarkkaan noihin kelankaan kiemuroihin tutustunut - - niin silti suosittelen että käytte verotoimistossa laskettamassa uutta prosenttia ihan just sitä etuutta varten mitä saatte.

minä marssin sinne käsissäni tieto, että saan kodinhoidontukea tietyn määrän ja sit todennäköisesti loppuvuodesta pari kuukautta palkkaa. niiden mukaan virkailija teki verokortit sekä kelalle että työnantajaa varten.

jos ootte saaneet palkkatulolle kotiin kortin joka on alle 20 % vielä sen +2 %n kanssa (esim. jos palkalle kortti 16 ja kela lisää 2% pitäisi olla 18) mut kela taitaa minimissään vetää sit aina ton 20.

mut itsehän pitää aina olla ajanhermolla ja sit jos tilanne palkkojen sun muiden suhteen muuttuu kesken vuotta niin kipin kapin uudelleen verotoimistoon... kun sen vaan aina muistais.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2006 klo 08:19 0204 kirjoitti:
eiks siin kortissa ole PALKKATULON veroprosentti? esim. itselläni seon 16.5%.
mutta SOSIAALIetuukset on erikseen! Niistä itselläni meni jopa 25.5%
nyt hiukka yli 20%

On on... siispä kannataa soittaa toimistoon, eikä lähetellä kelalle mitään portaikkoverokortteja.
 
Niin tosiaan kannattaa ottaa kelan päätöspaperit mukaan ku menee sinne verotoimistoon. Siellä ne laskee kyllä sen oikein.
Mielummin nostaa vero% ku maksaa joulukuussa takaisin niin kuin minulle kävi viimevuonna.
En tiennyt,et kelan"tuloista" menee isompi vero%kuin palkkatuloista joten mikä yllätys tuli melkein 500e mätkyä joista puolet vasta saanut maksettua. Ja viimevuonna sit lasketin verotoimistossa verokortin% joka oli 11% no se nousi kertaheitolla 18.5% ja tänä vuonna nousee 14.5% 21.5%. Ajattelin kyl jos laittaisin suoraan 25%. Mielummin maksan liikaa vähissä erissä ja saan takaisin joulukuussa kuin maksan ison summan kerralla takaisin JOULUKUUSSA!
 
Mii
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2006 klo 08:37 vieras kirjoitti:
On on... siispä kannataa soittaa toimistoon, eikä lähetellä kelalle mitään portaikkoverokortteja.
Täällä ei ainakaan tartte mitään lähetellä. kela saa verokorttitiedot suoraan. Muutoskortistakin menee sinne tieto automaattisesti kun pyytää vaan muutosta tehdessään.
 
Minä kanssa tossa muutama päivä sit aattelin tarkistuttaa veroprosenttini mikä viime vuonna äitiyslomalla ollessani oli 16.5 niin yllätys, yllätys...Sieltä on kuulemma ens jouluks tulossa 230 e mätkyt. Ja äitiysrahakaan ei ollut paljoa kummosempi kuin nykynen kotihoidon tukikaan... :headwall: Joten, jos yhtään epäilet prosentin riittävyyttä niin kannattaapi soitella verotoimistoon ja tarkistaa tilanne. Virheestä viisastunut!
 
miten ihmeessä teillä noin isot prosentit jos ootte kotihoidontuella????!!!! mulla ainakin oli päälle kymmenen prosenttia aikoinaan. ja se 20% mikä lukee paperissa tarkoittaa sitä, että jos kelalle ei muuta ilmoita niin menee 20 prossaa veroa.
 
Verotoimisto saa yleensä kyllä ihan normaalisti saman vero% kuin itselle tulee kotiin verokortilla. Ja tammikuun ottaa viimevuoden mukaan.
Ja ihan oikeasti työttömät,kotiäidit ja muut kuin työssäkäyvät maksavat enemmän veroa kuin työssä käyvät. Ja se on tosiaan omassa nahassa koettu.
Joten kaikki nyt ihmeessä keln päätökset kouraan ja kipin kapin verotoimiston tai sit soitto. Ei se ole kovi vaikeaa. Ellei sit tosiaan halua niitä mätkyjä maksaa JOULUKUUSSA!
Täälläkin on virheestä opittu
:wave:
 
Ai asuntolainasta saa verovähennystä? mä en ole tiennytkään!! :eek: Meillä asunto aviomieheni nimissä ja hän maksaa sitä yksin palkastaan, minä kotihoidontuella 300 euroa/kk käteen. Voinkohan minäkin saada pienemmän veroprosentin?
 
tyllerö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2006 klo 22:50 Maria kirjoitti:
Ai asuntolainasta saa verovähennystä? mä en ole tiennytkään!! :eek: Meillä asunto aviomieheni nimissä ja hän maksaa sitä yksin palkastaan, minä kotihoidontuella 300 euroa/kk käteen. Voinkohan minäkin saada pienemmän veroprosentin?
Jos teillä on laina molempien nimissä niin myös sinä olet oikeutettu verovähennyksiin!
 

Yhteistyössä