Kenellä on 2kerroksinen talo?Vaikka Älvsby?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä sitten tarkoittaa tuo, että hintaan kuuluu tehtaan työntekijöiden tekemät perustukset ja kaikki asennustyöt?
Tarkoittaa, että kun olet tehnyt maatyöt (voi joutua myös paaluttamaan), perustukset (kivijalan) asentaa tehdas.

Mutta sitä ennen tosiaan täytyy tehdä maatyöt ja niiden laajuus riippuu siitä, millainen maaperä on, eli kaivetaan ja ajetaan maata pois ja tuodaan tilalle soraa ja sepeliä, joskus joudutaan tosiaan paaluttamaankin ja se maksaa. Sitten pitää asentaa vyörysuojat, salaojat jne.
Vesi-, viemäri ja sähköliittymä täytyy itse touhuta ja maksaa tietenkin.
Itse talopaketin asennustöissä täytyy olla aputyömiehenä pystyttäjille. Talon maalaus kahteen kertaan, kattoturvatuotteet, tv-antennin asennus ja pihatyöt jäävät myös itselle. Lisäksi teidän pitää palkata vastaava työnjohtaja... Näitä menoeriä talopaketin lisäksi on aika paljon. Vähintään 50 000 ? täytyy varata paketin päälle 1 1/2 talossa.
No noi kaikki on meille ilmaisia, koska suhteita ja tekijöitä löytyy. Mitä muita kuluja?
Saatteko tosiaan vesi-, sähkö- ja viemäriliittymän ihan ilmaiseksi?
Samoin maa-ainekset ja paalutukset, talomaalit, pensaat, puut, mullat, nurmikon, styroxit jne.?

Onpas hyvät suhteet! Miten tuollaisia saa?
Ei tietenkään ilmaiseksi, mutta kyllä sen 20000e saa. Kasvit on kyllä ilmaisia ja pihatyöt. Paljon saa rakennustarvikkeita ihan ilmaiseksikin, kun osaa hakea ja tehdä sopimuksia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja 3xäiti:
Kastellin mukaan :) Kai muuten muihinkin tehdään perustukset??? Talomyyjältä kysyisin tai salkkareitten Lasselta tosiasiat :) :) :)
Kysymys olikin siitä, että mitä kaikkea kustannuksia tuon talopaketin lisäksi tulee.
Haaveilevat, nuoret rakennuttajat kun usein tuijottavat vain tuota pelkkaa paketin hintaa, eivätkä tiedä mitä kaikkia kustannuksia sen päälle tulee. Eikä älvsby kyllä ainakaan sitä kovin korosta, että niitä kustannuksia tulee ja itsekin joutuu paljon tekemään. Hehän mainostavat muuttovalmista taloa perustuksineen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä sitten tarkoittaa tuo, että hintaan kuuluu tehtaan työntekijöiden tekemät perustukset ja kaikki asennustyöt?
Tarkoittaa, että kun olet tehnyt maatyöt (voi joutua myös paaluttamaan), perustukset (kivijalan) asentaa tehdas.

Mutta sitä ennen tosiaan täytyy tehdä maatyöt ja niiden laajuus riippuu siitä, millainen maaperä on, eli kaivetaan ja ajetaan maata pois ja tuodaan tilalle soraa ja sepeliä, joskus joudutaan tosiaan paaluttamaankin ja se maksaa. Sitten pitää asentaa vyörysuojat, salaojat jne.
Vesi-, viemäri ja sähköliittymä täytyy itse touhuta ja maksaa tietenkin.
Itse talopaketin asennustöissä täytyy olla aputyömiehenä pystyttäjille. Talon maalaus kahteen kertaan, kattoturvatuotteet, tv-antennin asennus ja pihatyöt jäävät myös itselle. Lisäksi teidän pitää palkata vastaava työnjohtaja... Näitä menoeriä talopaketin lisäksi on aika paljon. Vähintään 50 000 ? täytyy varata paketin päälle 1 1/2 talossa.
No noi kaikki on meille ilmaisia, koska suhteita ja tekijöitä löytyy. Mitä muita kuluja?
Saatteko tosiaan vesi-, sähkö- ja viemäriliittymän ihan ilmaiseksi?
Samoin maa-ainekset ja paalutukset, talomaalit, pensaat, puut, mullat, nurmikon, styroxit jne.?

Onpas hyvät suhteet! Miten tuollaisia saa?
Ei tietenkään ilmaiseksi, mutta kyllä sen 20000e saa. Kasvit on kyllä ilmaisia ja pihatyöt. Paljon saa rakennustarvikkeita ihan ilmaiseksikin, kun osaa hakea ja tehdä sopimuksia.
Kyllä tiedän... siksipä asummekin niin edullisessa alusta loppuun itse tehdyssä talossa, ettei kukaan usko sen halpuutta;)
Tuo on oikean suuntaista toimintaa! Mutta kehottaisin miettimään pitkästä rakentamista jos kerran edellytykset ovat noin hyvät. Miksi maksaa noin isoa summaa talotehtaalle?
 
Alkuperäinen kirjoittaja maalattu lato:
no aikas heppoisen oloinen tuo talo on- ja peruslatojen näköinen. sisävarustelutaso perustalossa on just vuodelta jotain... kamalat keittiökaapit ja sitä muovimattoa. saunassa peruslauteet ja näyttää kyllä muutenkin niiiiin halvalla tehdyltä. saahan talosta ihan mukavan näköisen jos laittaa siihen rahaa ja vaihtaa materiaalit mutta miksi alunperin ottaa ees sellaista pakettia joka ei ole mieleen. ja tosiaan nykyaikana uusissa asunnoissa on ilmastoinnit, lattialämmitys ym "hienouksia" joita ei kyllä älvärin taloisa löydy...

Täytyy ottaa humioon, että kaikilla ei ole varaa uusiin hienoihin ilmastoituihin asuntoihin. ja kaikki nuo lattialämmitykset vielä maksavatkin.....
 
jope
Jotkut täällä kirjoittavat muovimatoista...itse ainakin haluan muovimatot, koska nytkyisessä ok-talossa laminaatti, ja sen alla lattialämmityskaapeli...laminaatin ja sen alla olevan solumuovi (tai joku sellainen) muodostavat niin hyvän eristeen että lämmityksen joutuu pitämään lattiassa aina 27-29 asteessa (jos tätä pienempi lämpötila niin huone lämpötila liian alhainen, mutta nyt on kyse vanhasta talosta), tässä laminaatissa max. lämpö voi olla vain 27astetta, mutta sillä lattia on talvella kylmän tuntuinen.

Vastaavasti edellinen asuntoni oli maanvarainen laatalle perustettu talo, jossa oli kauttaaltaan muovimatot, ja seinällä sähköpatterit... lattia tuntuivat aina mukavan lämpöiseltä jalkoihin.

tästä nyt varmaan joku saa herneen nenään, mutta jos kyseisessä älvsbytalossa olisi vakiona laminaatit, niin minä ne poistaisin, ja vaihtaisin muovimattoon.

Pesutilat, ja niiden muovimatto on vähän arveluttavaa, koska nykyisessä asunnossani on laattalattia pesutiloissa, ja siinä myös lattialämmitys.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jope:
Jotkut täällä kirjoittavat muovimatoista...itse ainakin haluan muovimatot, koska nytkyisessä ok-talossa laminaatti, ja sen alla lattialämmityskaapeli...laminaatin ja sen alla olevan solumuovi (tai joku sellainen) muodostavat niin hyvän eristeen että lämmityksen joutuu pitämään lattiassa aina 27-29 asteessa (jos tätä pienempi lämpötila niin huone lämpötila liian alhainen, mutta nyt on kyse vanhasta talosta), tässä laminaatissa max. lämpö voi olla vain 27astetta, mutta sillä lattia on talvella kylmän tuntuinen.

Vastaavasti edellinen asuntoni oli maanvarainen laatalle perustettu talo, jossa oli kauttaaltaan muovimatot, ja seinällä sähköpatterit... lattia tuntuivat aina mukavan lämpöiseltä jalkoihin.

tästä nyt varmaan joku saa herneen nenään, mutta jos kyseisessä älvsbytalossa olisi vakiona laminaatit, niin minä ne poistaisin, ja vaihtaisin muovimattoon.

Pesutilat, ja niiden muovimatto on vähän arveluttavaa, koska nykyisessä asunnossani on laattalattia pesutiloissa, ja siinä myös lattialämmitys.
Ehdottomasti ottaisin itsekin muovimatot. Kaikista käytännöllisemmät ainakin lapsiperheissä. Meillä kans niin kylmät lattiat, että pienemmilla muksuilla koko ajan nenä vuotaa, kun ovat suurimman osan ajan lattiatasossa. Ja matot ei pysy paikoillaa...Ajattelin jo että naulaisin ne kiinni lattiaan ja lapset koko ajan kumossa. Oi kuinka kaipaankin muovimattoja
 
remes
Ollaan nelihenkinen perhe asuttu 7 v Älvsbytalon lohiattaressa. Taloa ollaan tuunattu itse omien tarpeiden mukaisesti ja yläkerta eristettiin uretaanilevyillä! Sähköä kuluu noin 13000kw/vuosi(lämmitys ja käyttösähkö), tosin varaava takka on säännöllisesti lämmin. Luulisin, että varaava takka ja siihen yhdistettynä poistoilmalämpöpumppu ovat 150 neliön asunnon alhaisen energiankulutuksen päätekijät. Vastaavien kokoisten naapurien talojen sähkökulut ovat noin 20000kw. Älvsbytaloa voimme todellakin suositella !!!
 
Vieras
Ollaan juuri saatu yläkerta valmiiksi. Hinnaksi tuli n 18 000. Vaikka oli valmiit ikkunat ja kattoristikot. Mies teki itse melkein kaiken.
Ja muovimatoista. Juuri vaihdettiin alakertaan uusi matto. Tykkäsin edellisestä ja tykkään tästä uudesta. Molemmat puukuviolla. Lasten kanssa ei mitään muuta vaihtoehtoa kyllä edes mietitty. Oltais saatu tarjouserä parkettia tuon maton hinnalla vaan sanoin ei kiitos.
 

Yhteistyössä