Kenellä on varaa yli 2 lapseen?

  • Viestiketjun aloittaja moro
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Mulla olisi ollut varmaan "varaa" useampaankin kuin kahteen lapseen, mutta sitten olisin joutunut laskemaan elintasoa. Vuokralla asuttais varmaan vieläkin ja muksut joutuisivat käymään töissä opiskelujen ohessa, jotta saisivat koulukirjansa ja harrastuksensa kustannettua itse. Matkustelusta olisi turha haaveillakaan eikä mulla olisi ollut mahdollisuutta vaihtaa keski-iässä uuteen ammattinkaan. Mutta tinkimällä elintasosta mulla olisi ollut "varaa" tehdä vaikka 10 lasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja allapollo:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Me eletään ihan laadukkaasti vaikka on 2lasta, auto ja asuntolaina ja mä olen vielä kotona. Käydään rantalomalla kerran vuodessa, talvella lapissa ja muutenkin harrastuksiin ja kodin "ehostamiseen" riittää hyvin rahaa. Kolmas lapsi ei ole rahasta kiinni.
kyllä se voi olla rahastakin kiinni.
Teillä tuntuu riittävän rahat hyvin, mukava niin, mutta kaikilla ei ole isot tulot.
On vähän eri asia elättää perhettä yhden ihmisen palkalla, jos palkkaa tulee 2000 tai 4000 kuussa.
Ei ne isot tulot vaan se arkipäivän "säästäminen".

 
Meidän piha täynnä suurperheitä joissa kaikissa enemmän kuin 4 lasta (4-11 lasta).
Missään perheessä ei oel molemmat vanhemmat töissä, joissakin perheissä molemmat vanhemmat kotona.
Kaikki näkyy elossa olevan, kenenkään en tiedä että olisi nälkään kuollut. alastomia lapsia kyllä kesäisin näkee, mutta ainakin talvisin näkyy olevan rahaa vaatteisiin. Monessa pihassa auto, trampoliini, lapsilla leluja. tiettävästi kaikilla huonekaluja.

Eli en usko että lapsen teko voi kellään olla rahasta kiinni, se on eri asia millaiseen elintasoon on tottunut ja millaista elintasoa haluaa pitää yllä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rättipatteri:
Siis mä en ylipäätään käsitä että miksi ajatellaan onko lapseen varaa????

Hei haloo, lapseen on aina varaa jos vaan riittää voimia hoitaa. Lapselle ei tarvitse aina ostaa uusinta ja hienointa, kirppareilta ja huutoneteistä löytyy edullisia vaunuja, vaatteita, leluja, ym.

Ajattele ennemminkin onko elämäntapanne muuttunut hiukan snobahtavaksi jos uutta lasta ei ole muka vara saada vaikka mieli tekisi?????

Tämä on sellainen asia jota en kerta kaikkiaan ikinä ymmärrä..
Mutta se lapsi kasvaa, loputtomasti ei löydy vaatteita kirpputorilta, sit tarvitaan harrastusvälineitä ja siihen liittyviä maksuja.
Saattaa tulla myös pakollisia, yllättäviä, isoja menoja.

Meillä on viisi lasta ja nyt voin sanoa että enenpään ei ole varaa.
Isommilta lapsilta ei voi kaikkea "riisua" vedoten siihen että äiti tahtoo vielä vauvan..

Pienten kanssa selviää halvemmalla kuin isompien, ainakin minun mielestäni.

 
juups
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
miksei olisi varaa..ei ehkä työttömillä. mutta meilläkin vaan mies on toistaseks töissä ja pärjätään hyvinkin. asuntolainaa menee 1000? kuussa ja asumismenoja päälle 300? ruokaan 500? ja muita laskuja on 150? ja bensaan voi laskee 200? kuukaudessa. kulutukseen jää vielä rahaa 1700? josta mä säästän joka kuukausi 360? yhteen haaveeseeni. kun menen itse töihin niin tulot nousee.
missäs töissä miehes on kun noin hyvin rahaa tulee??
Juu, hyvä palkka, tai hyvät säästöt. Mekin elämme yhden (mieheni) palkalla, lapsia kolme. Asumme rt-neliössä Varsinais-Suomessa. Miehellä jää kuussa käteen noin 1600-1700e, "minun" tuloni (lapsilisät + khtuki + kuntalisä) noin 800e. Me ainakin pärjäämme ihan hyvin, tosin meillä ei menot koskaan ole kovin isot olleetkaan. Elämme tavallista lapsiperheen elämää...tosin en tiedä, mitä nykypäivänä tavalliseksi katsotaan. Eniten rahaa menee asumiseen ja ruokaan. Mitään ulkomaan yms. matkoja emme harrasta, urheiluharrastukset ovat perheessämme suht halpoja miehen kilpaurheilusta huolimatta. Pienen summan saan säästöönkin kuussa. Tämä on tällä hetkellä meidän valintamme. Kun minä menen muutaman vuoden sisällä töihin, ansaitsen rutkasti enemmän kuin mieheni ja pääsemme pikku hiljaa toteuttamaan unelmaamme omakotitalosta. Aikansa kutakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Alkuperäinen kirjoittaja Rättipatteri:
Mutta se lapsi kasvaa, loputtomasti ei löydy vaatteita kirpputorilta, sit tarvitaan harrastusvälineitä ja siihen liittyviä maksuja.
Saattaa tulla myös pakollisia, yllättäviä, isoja menoja.
Siis kirppareilla on kyllä loputtomiin kuteita.. kaiken kokoiselle... kaiken tyyliselle.. myös hyväkuntoisia harrastusvälineitä.. harrastaa voi ilmaiseksikin..
 
vasta kolme aikuisia
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Onhan se lapsen kasvatus aika arvokasta, on laskettu että lapsen kasvatus 18-vuotiaaksi maksaisi n. 100 00 euroa. Meillä neljä lasta joista tuo 100 00 jo maksettu. Se on kuin pankkiiin olisi laittanut rahaa kun lapsensa aikuiseksi saa kasvatetuksi kunnialla.
Aivan, ja onhan niitä varaa tehdä mutta siihen kasvatukseen ja isoksi saamiseen uppoaa sitä rahaa. Tottahan neljä lasta maksaa enempi kuin yksi tai kaksi.
Mutta ovat kyllä sen arvoisia!
 
Alkuperäinen kirjoittaja stella-av:
Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Alkuperäinen kirjoittaja Rättipatteri:
Mutta se lapsi kasvaa, loputtomasti ei löydy vaatteita kirpputorilta, sit tarvitaan harrastusvälineitä ja siihen liittyviä maksuja.
Saattaa tulla myös pakollisia, yllättäviä, isoja menoja.
Siis kirppareilla on kyllä loputtomiin kuteita.. kaiken kokoiselle... kaiken tyyliselle.. myös hyväkuntoisia harrastusvälineitä.. harrastaa voi ilmaiseksikin..
Niin varmasti, ehkä olen sitten kulutushysteerikko mutta aina ei löydy teinille mieleisiä vaatteita kirpputorilla ja haluavat harrastaa myös maksullisia harrastuksia.
Yhden lapsen lääkeisiin menee 130?/kk (eikä saa kelan tukea tai kerrytä maksukattoa) ja bussikorttiin syksystä alkaen 80?/kk, kaikesta ei voi tinkiä..
 
Ei todellakaan olisi varaa. Vaikka olemme kummatkin töissä täysipäiväisesti.
2 lasta aion synnyttää jos niin suodaan:) Sekin vie talouden mullistukseen. Joudumme tinkimään monista nykyisistä harrastuksistamme.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Heila:
:headwall: Juuri sen takia Suomessa maksetaan lapsilisää+kodinhoitotukea että niitä lapsia voi kuka vain tehdä niin monta kuin haluaa. *raha on vain tekosyy olla tekemättä lapsia* =)
Näin. Tosin ne tuet loppuvat silloin, kun lapset alkavat kuluttaa eniten. Kela kuitenkin opiskelevan nuoren kohdalla katsoo, että perheessä on vain yksi lapsi, vaikka lapsia olisikin oikeasti 15. Ja vanhempien tulojen mukaan määräytyy sitten sen "ainokaisen" opintotuki.

Mä olen halunnut tarjota omilleni opiskelurauhan. Ei siis tarvitse käydä töissä maksaakseen koulukirjansa, koulumatkansa jne. Olen myös halunnut, että nuo muksuni voivat kutakuinkin vapaasti valita harrastuksensa. Ettei mun tarvitse sanoa, että vain niihin ilmaisiin voi osallistua. Haluan myös, että jo kotoa muuttanut opiskeleva lapseni voi sairastuessaan mennä lääkäriin ja ostaa lääkärin määräämät lääkkeet ilman, että pitää sitten olla viikko syömättä. Ens marraskuussa multa loppuu viimeisetkin yhteiskunnan tuet eli lapsilisä kuopuksesta. Sen jälkeen ollaan enää mun palkkani varassa.

Jos mulle ei elintaso olisi merkinnyt mitään, olisin voinut tehdä paljon enemmän lapsia. Ystävälläni on tällä hetkellä 7 lasta, on ollut yh aina eikä ole viimeiseen 20 vuoteen käynyt töissä. Se on hänen valintansa, tämä on mun.

 
Tutkimusten mukaan lapselle on hyväksi että perheellä on kohtuullinen elintaso. Tällaisista lapsista kasvaa helpommin menestyviä. Tosin nämä ovat arvoasioita ja vain tilastoja. Kuka mitäkin arvostaa. Minä ainakin haluan että lapselle kasvaa kunnianhimoa. Sen jälkeen lapselle on enemmän portteja auki maailmalle mentäessä.

Nyt en kaipaa lässytyksiä että "rakkaus riittää". Kun ei se vaan yksin riitä=) Eväitäkin on hyvä olla muitakin kuin leipä ja piimä!
 
Keskituoloilla kolme lasta pkodissa on aika kallista. Kaks vielä menee.

Jos on kolme pientä lasta, niin keskituloisen ei kyllä kannata töihin mennä, niin vähän siitä nettoo. Siis ainakaan rahan takia...
 
Esim. Kehitysmaan äitikin rakastaa kovasti lapsiaan mutta ei osta sillä rakkaudella opintomatkaa jenkkeihin tai ruokakassillista joka viikko kun väsynyt opiskelija puurtaa oikeusopintojensa kanssa eikä kerkeä opintojen ohella töihin niin paljon että pärjäisi.
 
vieras
Hyvin pärjätään. Pärjättiin vaikka toinen oli opiskelija ja toinen kotihoidontuella, kun asuttiin vuokralla. Autoakin oli varaa pitää. Tosin silloin saatiin toimeentulotukea.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja palleriina:
Tutkimusten mukaan lapselle on hyväksi että perheellä on kohtuullinen elintaso. Tällaisista lapsista kasvaa helpommin menestyviä. Tosin nämä ovat arvoasioita ja vain tilastoja. Kuka mitäkin arvostaa. Minä ainakin haluan että lapselle kasvaa kunnianhimoa. Sen jälkeen lapselle on enemmän portteja auki maailmalle mentäessä.

Nyt en kaipaa lässytyksiä että "rakkaus riittää". Kun ei se vaan yksin riitä=) Eväitäkin on hyvä olla muitakin kuin leipä ja piimä!
Ei lapsi tarvitse kunnianhimoa, ei aikuinenkaan. Minä yritän kasvattaa lapset onnelliseksi ja tyytymään siihen mitä heillä on. Oli köyhä tai rikas, kunhan on onnellinen ja tekee sitä mitä haluaa.
 
Ehkä se opintomatka jenkkeihin ja terveellinen ( vähän tonnikalaa+ makaronia kalliimpi ruoka) ruoka eivät ole oikeita arvoja äidille ja isälle mutta entä jos ne ovat todellisen tärkeitä lapselle:( Hän haluaa hyvät paperit, kielipäätä.. rohkeutta ja omega3 vitamiininsa:) Nyt eletään uutta aikaa eikä niukkuus nosta elämänlaatua! Elämä se on lapsenkin elämä!!!!
 

Yhteistyössä