Kerrostalossa aina PERKELE talvisin kylmä !!!

  • Viestiketjun aloittaja KÄRSIMYSTEN KUUKAUDET
  • Ensimmäinen viesti
KÄRSIMYSTEN KUUKAUDET
Tätäkö se on, että talvisin kerrostalo asuja joutuu aina kärsimään ja sisälläkin istumaan ulkovaatteet päällä kylmyydestä?

Nyt saanu taas kaupan päälitteeks kurkun kipeeks (niin ettei kärsi ees niellä!) ja korkeen kuumeen. Nyt hierotaan taas käsiä yhteen ja ootetaan että talven kärsimys kuukaudet on ohi.

Mä oon asunu kolmessa yksiössä ja jokasessa sama juttu. MIKS TÄÄLLÄ ELÄMÄSTÄ EI SAA NAUTTIA, OMASSA KODISSAAN !!! pitää asua kun joku helvetin alkuasukas kylmässä maa luolassa... Oikeasti, asteita ei oo kun 15 sisällä. Onko tämä ihmisarvoista elämää, onko?

Eikö ne osaa perkele siellä huolehtia et ihmiset sais kylmäks syksyks ja talveks asuntoon lämmityksen, muuallekin kun pieneen vessaan! Täällä ei oo ees pattereita, lämmityksen pitäis tulla vissiin lattian läpi... 1950 luvun kerrostalo. Just joo. :'(
 
Vie ras
Ymmärrän. On olemassa jokin minimilämpö mikä täytyy asunnoissa olla ja se on kyllä enemmän kuin 15 astetta. Itse tykkään olla kotona collareissa ja jossain ohuehkossa paidassa. Minusta on miellyttävä sisälämpötila 23-24 astetta. Edes rahalla et sitä kerrostaloon (ainakaan niihin missä me olemme asuneet) saa.
 
KÄRSIMYSTEN KUUKAUDET
Ymmärrän. On olemassa jokin minimilämpö mikä täytyy asunnoissa olla ja se on kyllä enemmän kuin 15 astetta. Itse tykkään olla kotona collareissa ja jossain ohuehkossa paidassa. Minusta on miellyttävä sisälämpötila 23-24 astetta. Edes rahalla et sitä kerrostaloon (ainakaan niihin missä me olemme asuneet) saa.
Herranjumala! Miksi en?

Ja mistä sitä lämpöä sitten säädetään...?

Oon kokeillu tota lattiaa, niin ihan perkeleen kylmältä tuntuu. :S
 
Lokkeilija
Aikoinaan kun asuinnopiskelija-asunnossa jossa toki juurikin tässä asiassa säästettiin hankin talveksi sähkökäyttöisen lisäpatterin. Käyttösähkö kuului vuokraan onneksi. Ja lämmintä oli.
 
nohh
No kai sinä nyt osaat ottaa puhelimen käteen ja soittaa ongelmaasi apua?

Itse olen asunut kolmessa kerrostaloasunnossa, ja ihan lämmin täällä on. 23 astetta tällä hetkellä.
 
Gitta12
Asuinhuoneistojen lämpötilaan on ihan ministeriön ohje: http://www.finlex.fi/pdf/normit/14951-asumisterveysohje_pdf.pdf

Itse asuin asunnossa, jossa tuli talvella kylmä, eikä taloyhtiö suostunut toimenpiteisiin. Olin muistaakseni yhteydessä kuntani ympäristökeskukseen ja he mittasivat lämpötilan huoneistossani. Se oli liian matala, ja taloyhtiölle annettiin määräys korjata asia. Sain asuntooni lisälämmittimiä, joista kustannukset maksoi taloyhtiö. Älkää siis tyytykö taloyhtiönne nuivaan vastaukseen vaan viekää asia kunnalle!
 
vierass
Mikä lämmitysmuoto ap siinä talossa on?
Meillä kaukolämpö ja kyllä täällä on talvellakin just niin lämmin kuin halutaan, nyt taitaa mittari näyttää 24. Ihanaa sen omakotitalossa vietetyn nuoruuden jälkeen kun oli aina joko liian kylmä tai liian kuuma kun puilla lämmitettiin pääosin. Lämpötilan pitäis pysyä suunnilleen samana.
 
Ota nyt ihmeessä yhteys isännöisijään. Eipä ole koskaan tarvinnut palella kerrostaloasunnossa talvellakaan. Jos et tiedä puhelinnumeroa, niin ilmoitustaululla yleensä on.
 
Vierras
Hanki paksut verhot, laita ruokaa uunissa. Tuki ilmastoinnin tuloreikiä/ja tai ulosmenoaukkoja. Jos ikkunat on taloon uusittu niin ikkunoiden ylälaidoissa on ne ilman sisääntuloreiät, jotka voi talvella napsuttaa kiinni. Jos ei tällaisia oo niin teippaa ulosmenoaukkoihin vaikka muovi päälle ja avaat ne vain kun teet ruokaa/käyt suihkussa.
 
vierass
Jospa nyt selvittäisit, mistä sitä teidän lämmitystä säädetään, kyllä sitä jollain tavoin lämmitetään. Otat yhteyttä ensimmäiseksi vaikka huoltoyhtiöön ja kyselet sieltä, miten sitä lämpöä saa lisää.

Ainoastaan yhdessä kerrostaloasunnossa olen joutunut palelemaan, yksi neljästä opiskelija-asunnosta oli kylmä. Sekin vihdoin korjattiin, kun sain osoitettua, että meillä on vain 15 astetta lämmintä sisällä.
 
KÄRSIMYSTEN KUUKAUDET
Jospa nyt selvittäisit, mistä sitä teidän lämmitystä säädetään, kyllä sitä jollain tavoin lämmitetään. Otat yhteyttä ensimmäiseksi vaikka huoltoyhtiöön ja kyselet sieltä, miten sitä lämpöä saa lisää.

Ainoastaan yhdessä kerrostaloasunnossa olen joutunut palelemaan, yksi neljästä opiskelija-asunnosta oli kylmä. Sekin vihdoin korjattiin, kun sain osoitettua, että meillä on vain 15 astetta lämmintä sisällä.
Se on ihan varma kyllä et korjautan tän asian ensvuoden puolella, tuskin tää tästä nyt mihinkään muuttuu, mut ei pidä toivoo menettää.

Tuottaako kynttilät siihen asti hyvin lämpöä...?
 
Alkuperäinen kirjoittaja KÄRSIMYSTEN KUUKAUDET;30548555:
Se on ihan varma kyllä et korjautan tän asian ensvuoden puolella, tuskin tää tästä nyt mihinkään muuttuu, mut ei pidä toivoo menettää.

Tuottaako kynttilät siihen asti hyvin lämpöä...?
Soita het huomenna sille huoltomiehelle. Mitä tuota vetkuttamaan. Kynttilöillä tuskin saa aikaan riittävästi lämpöä.
 
KÄRSIMYSTEN KUUKAUDET
Mihinkähän energia laitokseen otan sit yhteyttä?

Tuskaa olla kipeenä tääl kylmäs asunnos kyllä. :'( kestäsin tätä kylmyyttä paremmin ehkä jos en ois kuumeessa, eikä horkkapuistais koko ajan ja kurkkukin nii kipee ettei pysty yöllä nukkuu kun joka nielasu sattuu... lihaksii särkee... kyl se pistää vituttamaan :( mietin et oonko vilustunu ihan oman kotini kylmyydestä vai tuolla ulkona!? aika hullua ois jos omassa kodissakin vilustuu, et niin huonosti on tehty säännökset päin vittua.. Miten ihminen jaksaa esim. tuota heidän rattaasa pitkin käydä töissä, jos on jatkuvasti kippeenä, eikä saa omassa kodissa ees itteesä parantumaan jos se on se aiheuttaja ja pitää tilaa päällä!? ihan VITUN SAIRASTA... !
 
"vvvv"
Tiivistä ikkunat talveksi. Käytä öisin paksuja verhoja ikkunassa. Jos aurinko sattuu paistamaan, nii musta matto ikkunan alla kerää lämpöä.
Jos sähkö kuuluu hintaan, nii reippaasti vaan uuni päälle ja luukku auki, ja sähköpatteri joka huoneeseen
Jos vesi kuuluu hintaan, nii valuta tulikuumaa vettä kannellisiin astioihin, niin ne hissuksiin lämmittää.
Ja sänkyyn iiiiiihana sähkölämpöpeitto <3 se lämmittämään sänkyä iltapesujen ajaks, niin on ihana mennä nukkumaan. Tai jossei ole peittoa, niin 1,5 litran limpoapullo/mehutonkka täyteen kuumaa vettä ja sen kanssa nukkumaan.

Tai jos asiat nyt vaan on näin, niin vaadit vuokran alennusta
 
Alkuperäinen kirjoittaja KÄRSIMYSTEN KUUKAUDET;30548571:
Mihinkähän energia laitokseen otan sit yhteyttä?

Tuskaa olla kipeenä tääl kylmäs asunnos kyllä. :'( kestäsin tätä kylmyyttä paremmin ehkä jos en ois kuumeessa, eikä horkkapuistais koko ajan ja kurkkukin nii kipee ettei pysty yöllä nukkuu kun joka nielasu sattuu... lihaksii särkee... kyl se pistää vituttamaan :( mietin et oonko vilustunu ihan oman kotini kylmyydestä vai tuolla ulkona!? aika hullua ois jos omassa kodissakin vilustuu, et niin huonosti on tehty säännökset päin vittua.. Miten ihminen jaksaa esim. tuota heidän rattaasa pitkin käydä töissä, jos on jatkuvasti kippeenä, eikä saa omassa kodissa ees itteesä parantumaan jos se on se aiheuttaja ja pitää tilaa päällä!? ihan VITUN SAIRASTA... !
Taloyhtiön huoltomieheen. Kato vaikka rapusta ilmotustaulua. Soitat ja pyydät kattomaan tilanteen. Siksi ne on että auttavat asukkaita ongelmatilanteissa. Mää tänään viimeksi soitin patterien takia ja 30min asia hoidettu.
 
asun yksiössä ja lämpöä 22. asteet ihan kohdallaan, mutta veto... jostain vaan aina puhaltaa :mad:
olen tilkinnyt ikkunat, tuuletusaukot. pienessä kämpässä noi tuuletusaukot (tilkitytkin!) tuntuvat aina vetona. isommissa asunnoissa ilma kulkee huoneesta toiseen jne.

olin just naapurilla kylässä (4h+k) eikä siellä ollut kylmä. lähes liiankin lämmin.
 
on erittäin tavallista että huoltoyhtiön ES-jonnet ei osaa säätää kerrostalon lämmityssysteemiä niin että kaikilla olis sopivan lämmin

toisilla on kylmä ja toisilla liian kuuma, keskimäärin hyvin
 

Yhteistyössä