Kertokaapas, mitä lapsi (10 kk) tarvitsee päiväkotiin?

vieras
On se kumma et nää helvetin jeesustelijat, minä itse täydelliset äidit, änkeevät joka ketjuun. Mitä vittua se kenellekkään kuuluu miten toiset lapsensa hoitaa. Tosiasiahan on et jos virkeä työssäkäyvä äiti on tuhat kertaa parempi äiti lapselleen kuin sellanen masentunut, elämäänsä kyllästynyt vuosia kotona luuhannut tantta.
 
idiotismin huippu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On se kumma et nää helvetin jeesustelijat, minä itse täydelliset äidit, änkeevät joka ketjuun. Mitä vittua se kenellekkään kuuluu miten toiset lapsensa hoitaa. Tosiasiahan on et jos virkeä työssäkäyvä äiti on tuhat kertaa parempi äiti lapselleen kuin sellanen masentunut, elämäänsä kyllästynyt vuosia kotona luuhannut tantta.
Tarviiko niitä mukuloita puskea, jollei niitä jakseta hoitaa??????????????????
 
Alkuperäinen kirjoittaja SariK:
Hei vain,
sitä lapsen uniriepua voi toki kuljettaa aina mukana siis eestakasin.
Ois parempi et pv. olis yksi ja kotona omansa ihan sen takia että jos unohtuu pk. niin omassa kodissa voi olla sitten hankaluuksia kun jäi pk. tuttu uniriepu. Siis jos vain voit, niin käytä nyt tästä lähtien kahta kotona oma ja pk. omansa.
Meillä on uniriepu matkannut mummolaan kun lapsi on ollut yökylässä, niin ei tuo ainakaan muodostu ongelmaksi. Pitää vaan pitää huoli että lapsella on aina sängyssä kaksi riepua niin on sitten tutut hajut kummassakin =)

Kiitos SariK, varmasti lähetän YV:tä jos tulee kysyttävää. Kyllähän nämä varmaan käydään läpi tutustumiskäynnilläkin ja harjoittelujaksolla, se vaan että itse olen töissä ja lomaa en työnantajalta saanut kyseiselle ajankohdalle. Saa mies sitten raportoida mitä on neuvottu.
 
kyllä mekin mietittiin koska pikkuinen hoitoon.itse nipistän kaikesta että voin olla vielä kotona tuon ihanuuden kanssa jonka paikka on koti vielä.mutta ymmärrän niitä joilla ei ole kerta kaikkiaan mahista jäädä,tuskin he mielellään pikkuista sinne vie ja harvinaista se on kun katselut noita päiväkodin lapsia vuosien ajan.
 
ansku
Alkuperäinen kirjoittaja Köyhä äiti =):
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Kylläpä tuli paha mieli joogan vastauksesta kun itse ihan taloudellisista syistä joudun palaamaan töihin ja laittamaan 10kk ikäisen tytön päiväkotiin elokuussa myös.
Olisin kotona pidempään lapseni kanssa jos se olisi mahdollista.
Minuakin kiinnostaisi ihan asialliset vastaukset ap:n kysymyksiin.
Minulle tulee paha mieli näiden pienten ihmisten puolesta, jotka sysätään vieraan hoidettavaksi. VARMASTI pärjää rahallisesti, jos ja kun hiukan katsoo mihin niitä euroja syytää ja tyytyy hiukan vähempäänkin!
Samaa mieltä tästä. Itse elelen kahden lapsen kanssa pelkällä kotihoidontuella. Pärjätään, mutta paljon ruuan lisäksi ei mitään saakkaan. Mut näin mennään ainakin siihen asti, että nuorempi on 2-vuotias.

Ja en saa sossusta mitään, tai siis saisin, mutta en ole hakenut. Kuhan pihistän kaikesta.
Siis olet kotihoidontuella kotona? Kuka teidän vuokran/asumiskulut maksaa? Meillä asuntolaina tauolla, maksetaan siis pelkkiä korkoja. As.lainan korot, sähkölasku ja yhtiövastike yhteensä reilusti enemmän kuin kotihoidontuki. Ja syödäkin pitäis. Design-huonekaluja? Hehheh. Siispä töihin on lähdettävä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja idiotismin huippu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On se kumma et nää helvetin jeesustelijat, minä itse täydelliset äidit, änkeevät joka ketjuun. Mitä vittua se kenellekkään kuuluu miten toiset lapsensa hoitaa. Tosiasiahan on et jos virkeä työssäkäyvä äiti on tuhat kertaa parempi äiti lapselleen kuin sellanen masentunut, elämäänsä kyllästynyt vuosia kotona luuhannut tantta.
Tarviiko niitä mukuloita puskea, jollei niitä jakseta hoitaa??????????????????
Kyse EI ole jaksamisesta! Kyse on siitä, että lapsi maksaa rahaa. Siitä, että olisi hiukan säästössä jos tulee sairauksia yms., sillä vakuutuksestakin saa rahat takaisin viiveellä. Valitettavasti me ei pärjätä mun palkalla, kun käteen jää 1000 euroa kuukaudessa ja mies saa työttömyystuen, 400 euroa. Vuokra vie jo puolet kokonaissummasta ja laskujakin on. Aina ei voi ajatella tunteella, joskus on pakko miettiä KAIKILLE paras ratkaisu. Meille paras ei ole se, että rahaa ei ole. Jos jotkut valitsevat "köyhyyden" ja "onnellisen" lapsen, niin hyvä teille. Meillä valitaan siedettävä toimeentulo ja vanhemmat joiden ei tarvitse tuntea vähemmyyttä tai huonoa omaa tuntoa jos lapsi tarvitsee vaatteita tai sairausmenoja, sillä sitten on varaa hankkia ilman että tarvitsee miettiä mistä nipistää.

Toki, lapsi tarvitsee vain rakkautta. Mutta ei sitä voi alasti ja asunnotta olla Suomessa. Anteeksi nyt kärjistetty mielikuva. Kaikki haluavat että talous on kunnossa kun lapsia alkaa "tekemään". Joillekin lapset voivat tulla kehnompana ajankohtana ja toimivan talouden eteen tarvitsee tehdä uhrauksia. Edelleen olen sitä mieltä, että lapseni ei joudu heittelle ja rakkauttani lastani kohtaan ei voi mitata hoitomuodossa. Rakkautta on myös se, että pitää huolen perusasioista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Kylläpä tuli paha mieli joogan vastauksesta kun itse ihan taloudellisista syistä joudun palaamaan töihin ja laittamaan 10kk ikäisen tytön päiväkotiin elokuussa myös.
Olisin kotona pidempään lapseni kanssa jos se olisi mahdollista.
On mahdollista että jäät kotiin pidempään lapsen kanssa. Saat kotihoidontukea, lapsilisää, mahdollisesti myös kotihoidontuen kuntalisää, ja tulojen mukaan kotihoidon hoitolisää. Ja jos tuloja ei siltikään ole tarpeeksi, sosiaalitoimistosta saa toimeentulotuen verran.

Jos teillä on vaikkapa asuntolaina, se ei tee lapsen hoitamista mahdottomaksi. Valintakysymys: asuntolaina nythetimulle vai pienelle lapselle kotihoito. Mikään ei estä myymästä asuntoa ja asumasta vuokralla. Oman ehtii ostaa myöhemminkin mutta lapsi ei tule pieneksi enää koskaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:
Kyse EI ole jaksamisesta! Kyse on siitä, että lapsi maksaa rahaa. Siitä, että olisi hiukan säästössä jos tulee sairauksia yms., sillä vakuutuksestakin saa rahat takaisin viiveellä. Valitettavasti me ei pärjätä mun palkalla, kun käteen jää 1000 euroa kuukaudessa ja mies saa työttömyystuen, 400 euroa. Vuokra vie jo puolet kokonaissummasta ja laskujakin on. Aina ei voi ajatella tunteella, joskus on pakko miettiä KAIKILLE paras ratkaisu. Meille paras ei ole se, että rahaa ei ole. Jos jotkut valitsevat "köyhyyden" ja "onnellisen" lapsen, niin hyvä teille. Meillä valitaan siedettävä toimeentulo ja vanhemmat joiden ei tarvitse tuntea vähemmyyttä tai huonoa omaa tuntoa jos lapsi tarvitsee vaatteita tai sairausmenoja, sillä sitten on varaa hankkia ilman että tarvitsee miettiä mistä nipistää.
Valintanne kohdeko siis on köyhyys ja "onnellinen" lapsi tai sitten siedettävä toimeentulo ja "onnelliset" vanhemmat?
 
se sama köyhä äiti =)
Alkuperäinen kirjoittaja ansku:
Alkuperäinen kirjoittaja Köyhä äiti =):
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Kylläpä tuli paha mieli joogan vastauksesta kun itse ihan taloudellisista syistä joudun palaamaan töihin ja laittamaan 10kk ikäisen tytön päiväkotiin elokuussa myös.
Olisin kotona pidempään lapseni kanssa jos se olisi mahdollista.
Minuakin kiinnostaisi ihan asialliset vastaukset ap:n kysymyksiin.
Minulle tulee paha mieli näiden pienten ihmisten puolesta, jotka sysätään vieraan hoidettavaksi. VARMASTI pärjää rahallisesti, jos ja kun hiukan katsoo mihin niitä euroja syytää ja tyytyy hiukan vähempäänkin!
Samaa mieltä tästä. Itse elelen kahden lapsen kanssa pelkällä kotihoidontuella. Pärjätään, mutta paljon ruuan lisäksi ei mitään saakkaan. Mut näin mennään ainakin siihen asti, että nuorempi on 2-vuotias.

Ja en saa sossusta mitään, tai siis saisin, mutta en ole hakenut. Kuhan pihistän kaikesta.
Siis olet kotihoidontuella kotona? Kuka teidän vuokran/asumiskulut maksaa? Meillä asuntolaina tauolla, maksetaan siis pelkkiä korkoja. As.lainan korot, sähkölasku ja yhtiövastike yhteensä reilusti enemmän kuin kotihoidontuki. Ja syödäkin pitäis. Design-huonekaluja? Hehheh. Siispä töihin on lähdettävä.
Tuki+lisä n.370 euroa nettona, lapsilisät n.30 euroa, elatukset n.260 euroa. Yhteensä n. 920 euroa.

Vuokraan 500, sisältäen sähkön ja veden.

Reilu 400 euroa riittää ihan hyvin elämiseen. Asunto on pieni, mutta eipä me paljoa tilaa tarvitakkaan, kun ei olla kotona kyyhöttäjiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:
Ulkovaatteita, sisävaatteita, vaippoja...

Kertokaa kokemuksia mitkä havaittu hyväksi, montako paria villasukkia jne.
Tyttö aloittaa tarhassa elokuun alussa, eli välikausihaalari tulisi kyseeseen?

Mistä kannattaa alkaa etsimään? Löytyykö netistä jotain puljua, sillä inhoan kaupassa juoksua.

Mites kenkien / saappaiden laita? Jos jalan koko nyt 20, kumisaappaat kokoa 22 (että mahtuu villasukat väliin)?

Paljon kysymyksiä, tiedän, mutta nyt vasta havahduin siihen että onhan sinne päiväkotiinkin pakko hankkia vaatteet.

Kiitos etukäteen vastanneille!
sehän rippuu siitä, haluatko kulettaa kumppareita edes takas hoidon ja kodin väliä? samoin kuravaatteita... vaihtovaatteita tarpeeksi, ainakin 2 paria alusvaatteita ja housuja ja aina jos tulee likaisia vaatteita kotiin niin seuraavana aamuna uudet tilalle, näin vältytään sitten siltä että vaatteet loppuu kesken hoidosta. jos pidät lapsella haalaria niin se yksi riittää, hoidossa puetaan lapselle ne vaatteet mitkä hänellä on mukaan laitettu
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:
Alkuperäinen kirjoittaja SariK:
Hei vain,
sitä lapsen uniriepua voi toki kuljettaa aina mukana siis eestakasin.
Ois parempi et pv. olis yksi ja kotona omansa ihan sen takia että jos unohtuu pk. niin omassa kodissa voi olla sitten hankaluuksia kun jäi pk. tuttu uniriepu. Siis jos vain voit, niin käytä nyt tästä lähtien kahta kotona oma ja pk. omansa.
Meillä on uniriepu matkannut mummolaan kun lapsi on ollut yökylässä, niin ei tuo ainakaan muodostu ongelmaksi. Pitää vaan pitää huoli että lapsella on aina sängyssä kaksi riepua niin on sitten tutut hajut kummassakin =)

Kiitos SariK, varmasti lähetän YV:tä jos tulee kysyttävää. Kyllähän nämä varmaan käydään läpi tutustumiskäynnilläkin ja harjoittelujaksolla, se vaan että itse olen töissä ja lomaa en työnantajalta saanut kyseiselle ajankohdalle. Saa mies sitten raportoida mitä on neuvottu.
hygeniasyistä on toivottavaa kyllä että päikkärissä olisi se oma riepu joka jäisi sinne, ettei kulkisi hoidon ja kodin väliä
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:
Kyse EI ole jaksamisesta! Kyse on siitä, että lapsi maksaa rahaa. Siitä, että olisi hiukan säästössä jos tulee sairauksia yms., sillä vakuutuksestakin saa rahat takaisin viiveellä. Valitettavasti me ei pärjätä mun palkalla, kun käteen jää 1000 euroa kuukaudessa ja mies saa työttömyystuen, 400 euroa. Vuokra vie jo puolet kokonaissummasta ja laskujakin on. Aina ei voi ajatella tunteella, joskus on pakko miettiä KAIKILLE paras ratkaisu. Meille paras ei ole se, että rahaa ei ole. Jos jotkut valitsevat "köyhyyden" ja "onnellisen" lapsen, niin hyvä teille. Meillä valitaan siedettävä toimeentulo ja vanhemmat joiden ei tarvitse tuntea vähemmyyttä tai huonoa omaa tuntoa jos lapsi tarvitsee vaatteita tai sairausmenoja, sillä sitten on varaa hankkia ilman että tarvitsee miettiä mistä nipistää.
Valintanne kohdeko siis on köyhyys ja "onnellinen" lapsi tai sitten siedettävä toimeentulo ja "onnelliset" vanhemmat?
Juuri näin jos sen tahtoo nähdä. Ei onnellisuus ole vain kotona oloa. Mielestäni se on lapsenkin etu, että vanhemmat eivät ole huolesta soikeina miettiessään miten selvitään seuraavan kuun alkuun.

KUKA on todistanut sen, että hoidossa olevat lapset ovat onnettomia? Onnettomampia kuin kotona olevat? Vanhemmille se on kova paikka laittaa lapsi hoitoon, ei lapsi siitä mitään muista. Miten sitten euroopassa missä mammaloma on 3 kk? Tai jenkeissä kokonaiset 6 vk? Saavatko nämä lapset traumoja? Kyllä niistäkin kasvaa onnellisia ihmisiä, jos kasvattajat opettavat oikeat arvot.
 
se sama vieras
Niin mutta meitä äitejäkin on erilaisia, toiset viihtyy vuosikausia kotona ja heille riittää se kotielämä, toiset taas haluaa palata työelämään ja viihtyvät siellä. Miksi ihmeessä on niin vaikea suvaita sitä että me ihmiset ollaan tarpeiltaan erilaisia. Siis heilläkö vain jotka haluavat olla kotona iät ja ajat olisi oikeus hankkia lapsia. Varmasti sellanen äiti on taatusti parempi lapsilleen joka tuntee että työelämä on hänen valintansa kuin että hän väen väkisin jäisi kotiin lapsen/lapsien kanssa ja turhautuisi ja masentuisi kotona olemiseen. Miksi tätä ihmisten erilaisuutta on niin vaikea ymmärtää.
 
vieras
Onko ap sun mies työttömänä? Ajattelin vaan, jos hänen tulonsa on työttömyskorvaus. Onko noin pienen lapsen ihan pakko mennä kokopäiväisesti hoitoon, jos isä on kotona...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko ap sun mies työttömänä? Ajattelin vaan, jos hänen tulonsa on työttömyskorvaus. Onko noin pienen lapsen ihan pakko mennä kokopäiväisesti hoitoon, jos isä on kotona...
On työttömänä, mutta meidän yhteiset tulot on n. 1500 euroa /kk. Siitä puolet menee vuokraan ja sitten on vielä laskut ja ruokakin. Miehellä alkaa työt elokuussa ja samaan aikaan lähtee tyttö hoitoon. Nyt yli kuukauden töissä olleena voin taas sanoa että olisin mielelläni kotona lapsen kanssa, mutta se ei ole vaihtoehto. Olisi hienoa olla kotona tytön kanssa ensi vuoden alkuun, mutta sanoivat suoraan että keväällä ei tarhapaikkoja saa, syksyisin on melkein ainoat mahdollisuudet kun eskarit lähtee kouluun.
 
noppa
Välillä pistää miettimään millaisia näiden ns. "maailman parhaitten oikeiden äitien" lapsista tulee, jos suvaitsemattomuus on juurtunut näin syvästi heidän vanhempiinsa...
 
vieras
ap ei välitä näistä vidduuntuneista kotiäitien kommenteista täällä. hyvin se siellä pärjää, oppii kuule ja nopsaan vaikka mitä uusia taitoja ja äitikin on onnellisempi ja parempi äiti, kun käy töissä eikä tartte joka euroa laskea. ei siis kannata ottaa mitään syyllisyydentuntoja, ulkomailla ton ikäset ovat vallan jo hoidossa. ihmisten kannattaa keskittyä siihen omaan elämään ja omiin valintoihin ja antaa toisten tehdä samoin. suosittelen ap:lle, että luovutte pullosta ja tutista ennen tarhan alkamista ja opettelette juomaan tavallista maitoa. näin on helpompaa. voimia.
 
sniff
Minä olen lokakuussa viemässä tyttöä hoitoon kun on mentävä töihin-> lainaa maksettava ja muut laskut, olishan sitä syötäväkin. Ei kukaan usko miten paha mieli tulee näistä täydellisien äitien kirjoituksista. Totta kai haluan olla kotona tyttöni kanssa mutta ei se aina mene niin, jos jään kodinhoito tuelle niin meillä menee eläminen miinukselle ja sithän se on hienoa menee kaikki alta ja muutetaan sossun (eli veronmaksajien) elätettäväksi, mikä ei myöskään teille arvon täydelliset äidit kelpaa.
 
minävaan
Alkuperäinen kirjoittaja jooga:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Ja "joogalla" ei taida olla lapsia ollenkaan.... surullista :(
Joogalla on lapsia, ja se hoitaa ne kotona. Alle vuosikas tarvitsee omaa äitiä ja isää, ei päiväkotia! Herrajumala! HERÄTKÄÄ ja laittakaa ne asiat tärkeysjärjestykseen.
Ehditte ne desing huonekalut hankkia muutamaa vuotta myöhemmin ja jättää ne etelänreissut tekemättä, niin teillä on varaa hoitaa vauvanne kotona.
Meillä lähtee vuoden ikäinen päivähoitoon, jotta saamme lapsille ruuan ja katon pään päälle. Ja velat maksettua. Olemme tosi säästäväisiä, ei juoda, ei polteta, ei puhettakaan ulkomaanmatkoista ym. Joten älä jooga yleistä ja tee meistä kaikista muidta huonoja vanhempia. Meillä ei esim. velkojen maksu voi odottaa vuotta. Ole sinä onnellinen, että voit hoitaa lapsesi kotona. Minäkin pystyin 4 vuotta, mutta nyt en pysty.
 
Alkuperäinen kirjoittaja noppa:
Välillä pistää miettimään millaisia näiden ns. "maailman parhaitten oikeiden äitien" lapsista tulee, jos suvaitsemattomuus on juurtunut näin syvästi heidän vanhempiinsa...
Samaa mietin minäkin..
Itsellä lapset aloittaneet päivähoidon eri-ikäisinä sen hetkisestä elämäntilanteesta johtuen(opiskelu,työ)..2,5v ja 1,5 v. ja 11kk..ei kyllä olla huomattu onnellisuudessa mitään eroja tai muutenkaan mitään hälyyttävää lapsissamme :whistle: :D

Itse olen sitä mieltä,että päivähoito on hyväksi lapselle ja ammattitaitoisia hoitajia siellä.
Hienoa,että lapsi hoidetaan kotona.Mutta en siitä kotihoidosta antaisi kirkkaampaa kruunua yhdellekään äidille..jokainen perhe tavallaan.


 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ryynimaan Iita:
Miten ne lapset oppii oleman muiden lasten kanssa jos ei viedä hoitoon,
? :eek: Eiköhän ne lapset ehdi oppia olemaan myöhemminkin kuin 10 kk ikäisenä VAUVANA. Sen ikäinen tarvitsee enemmän vielä omia vanhempiaan kuin muita lapsia ympärilleen. Kerhot, puistot, perhepuistot ja päivätoiminta perheille on olemassa sitä varten, että nähdään muita lapsia. Tämän lisäksi myös sisarukset ja ystävien lapset ovat aika hiton hyvä idea jos pelkää että lapsi ei opi olemaan muiden lasten kanssa. Päiväkoti puolestaan on hoitopaikka, mikäli vanhemmat käyvät töissä tai eivät muuten kestä hoitaa lapsiaan kotona, muutamia tapauksia (isompia lapsia ei vauvoja) käy myös virikkeiden ja kehityksen kannalta.
 

Yhteistyössä