Kesäkuiset

Mua nii stressaa tää paino, aijon kyllä kieltäytyä neuvolapunnituksista, koska siitä tulee mulle niin järkky stressi käydä nlan vaa'alla. Seuraan painoa kuitenki ite enkä anna nousta yli 5kg kokonaisuudessaan mulla on vs mittarit kotona ja mittaan kuitenkin joka pöivä, jotta pysyn kärryillä.
Tänäänkin oon syönyt aamulla kaks kanamunaa, kasvispataa tomaattikastikkeessa(ei sokeria) ja nyt tonnikalaa ja raakaasipulia sekä marjasmoothie luonnonjoghurttiin(mansikka, mustikka, kiivi ja kaneli ja luomujugu). Eli yritän kyllä tosi tarkkaan syödä terveellisesti, ja joka päivä siis näin terveellisesti. Lanttulaatikon kerma ei ollu terveellistä eikä siirappi mut sitä oli pakko saada yhen kerran ennen joulua:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::whistle::whistle:o_O

Mutta joo, luulen et tämä on parempi ku se stressi koska mut leimataan painon takia tosiaan aina radiksi suoraan vaikka syytä ei vs ole. Otin kyllä yhteyden jo meidän osaston kätilöön ja kerroin millaset fiilikset jäi viimeksi, on osaston paras kätilö (asenne ja osaaminen) lupasi keskustella kokouksessa :love::love:
 
@Esteri1 kysyit onko muita menossa alkuraskauden ultraan. Mä varasin viikolle 7+x ultran Perhe Artesta Helsingissä. Vajaan satasen maksaa, mut maksakoon nyt sitten. Ihan tarkat hinnat on Perhe Arten nettisivuilla. Toukokuisissa oli tätä hehkutettu kun kävin kyselemässä viikko takaperin. :)

Ja @Helmut voin vaan muistella omaa painostressaustani... stressi onkin ehkä yksi niistä jarruttavista tekijöistä jotka lopulta oli painonpudotuksen (tai oikeastaan kehonkostuumuksen muuttumisen, paino ei merkittävästi tippunut) esteenä. Vaikeaa olla stressaamatta, tiedän, mutta mitä rennompi ja hyväksyvämpi on oma mieli, sitä parempi lopputulos. :)
 
Viimeksi muokattu:
Jep.en mä muuten mun painoani häpeä,olen todella lihaksikas myös, kun olen timmeimmilläni ja treenatuimmillani,oon silti terveydehuollon näkökulmasta merkittävästi ylipainoinen ;)

Mutta raskausaikana jotenkin se korostuu että ei nähdä kuin vain mun paino.

Ja tottakai vaa'alla käynnistä voi kieltäytyä, ei sitä pakoteta eikä siitä tule sanktiota :whistle::p
Joten sanon ekassa neuvolassa heti etten vaa'alla tule käymään. Mä en edes halua varaa neuvolaa :LOL: just tän takia.
 
  • Tykkää
Reactions: Santso
Täällä myös tuo paino on ongelma. Ylimääräistä tullyt vajaassa vuodessa 20kg :cry: eli ihan liikaa!! En tiennytkään että siitä vaa'alle nousemisesta saa kieltäytyä, toisaalta oishan sitä hyvä seurata kun tuntuu että kotivaaka näyttää mitä sattuu. Esikoisen aikana multa tippu paino 5kg ku oli niin pahat pahoinvoinnit, tosin nekun helpotti niin tuli kaikki kilot takaisin :coffee: ylipainoa on liikaa siis täällä :poop:! Ärsyttää. Ihan oma syy
 
Eihän neuvolassa käyntikään ole pakollista (y) mutta juu minä kieltäydyn. 2 edellisessa raskaudessa tuli molemmissa n. 4.3kg painoa. Kotivaaka näyttää 700g enemmän kuin neuvolan vaaka,joten kun itse käyn kotona niin se riittää. Ja vs mittaan 4x päivässä. Vaikkakin turhaan. Sokerit ei ole ollut kertaakaan koholla. :poop::)
 
No just... ymmärrän kyllä että ne hyvyyttään vahtii, mut nykyään kun thl suosittelee tyylii leipää diabeetikoille... ruotsissa kuitenkin vhh on jo virallinen hoito diabeetikoille. Mä siis ihan jo siks vastustan sokerirasitustestejä ym. Ja en oo missää raskaudessa siinä testissä käynytkään. :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Helmut, joo. Mulla siis oli insuliinihoitonen radi. Ongelmana oli paastoarvot eikä ruokailun jälkeiset. Ne ravitsemussuositukset oli mustakin ihan hanurista. Lähinnä just se ruisleipävouhotus. Oikeasti, jos vedin illalla viimeisenä jäätelöä, oli aamusokeri melkein kohdillaan. Ruisleipäsuosituksilla kaakossa aina ja sitten syynätään, että puhunko mä totta ruokailuistani vai ei.
 
Helmut, joo. Mulla siis oli insuliinihoitonen radi. Ongelmana oli paastoarvot eikä ruokailun jälkeiset. Ne ravitsemussuositukset oli mustakin ihan hanurista. Lähinnä just se ruisleipävouhotus. Oikeasti, jos vedin illalla viimeisenä jäätelöä, oli aamusokeri melkein kohdillaan. Ruisleipäsuosituksilla kaakossa aina ja sitten syynätään, että puhunko mä totta ruokailuistani vai ei.
nyt vaan alotat jo vhh jo suoriltaan ni ei varmasti hypi.
 
Mä jännään kanssa painoani, koska kyllähän tuota on liikaa ihan hitokseen! Ainakin sellasen 40kg sais pudottaa ihan kerrasta pois! Eniten ärsyttää se, että kun siellä neuvolassa (ainakin ehkäsy puolella) selitetään kuinka kannattaa jättää nyt tämä ja tuo pois ruokavaliosta ja syödä siten ja täten. Tekis mieli vaan huutaa niille, että tiedän todennäkösesti huomattavasti paremmin millä tavalla minun tulee syödä, että paino putoo! Oon kuitenkin muutama vuosi sitten pudottanu tämän kaiken 40kg pois, mutta sit lopetin reilu 1,5 vuotta sitten tupakan polton ja alotettiin lapsen yrittäminen ja tuli kaikki keskenmenot yms. Siihen, niin ei tosiaan enää jaksanut löytää sitä motivaatiota painon ylläpitoon ja pikkuhiljaa kaikki tuli takaisin :( Joten ei, en rupee tosiaan kuuntelemaan neuvolan lässytystä painosta, kun tiedän itse asian paremmin kun he.
 
Oikein hyvää huomenta:) Pitkästä aikaa "kunnon" yöunet nukuttu.Herätessä kello näytti 5.15:D
No sitten heti aloin ihmettelemään että miksi en heränny vessaan..iski pelko että nytkö ne vähäsetki oireet häviää.
19v sitten kun esikko synty ei ollu nuo ravintosuositukset lähellekkään sitä kun nyt.Itse mietin että kun vauva ei masussa totu kaikkiin ruokiin niin varmasti tulee joku allergia sitten kun sitä tarjotaan.
Ymmärrän maitotuotteiden osalta jutun,mutta muuten en.
Aion syödä ihan kuin ennenkin.Neuvolatädin pidän tyytyväisenä kertomalla just sen mitä se haluaa kuulla;)
5+4 (?)
 
Mulla on onneksi niin kiva neuvolantäti ettei mun tarvii stressata tuollaisista asioista. Mulla on myös ylipainoa mutta eipä siitä sen kummemmin ole tullut neuvolassa sanomista. Viimeksi taisi sanoa että yritetään ettei tulisin yli 5kg lisää" muttei ollit millänsäkään vaikka tuli 10kg. Oma asenne tässäkin ratkaisee. :) Mä kieltäydyin viimeksi sokerirasituksesta ja siitä taisi pari kertaa kysyä että olenko varma mutta ei jankuttanut sen enempää. En aio tälläkään kertaa siihen mennä.
Minusta on tosi harmittavaa jos on olo ettei voi neuvolassa olla avoin ja oma itsensä vaan täytyy "kertoa mitä ne haluaa kuulla". :/ Kyseessä on kuitenkin suht pitkä ja tärkeä ajanjakso.
 
Joo ei me saatais tällästä stressiä vetää. Mulla on sama "historia' 28kg kevyempänä, sit tuli vähän iskuja elämässä, tosikkoa yritettiin 4.5v. Paino kun nousi ja lopetin stressamisen ni heti auttoi ja tärppäs :ROFLMAO:

Mulla ei kolmosen kanssa paino noussu ku 3kg ja sit neivolatäti rv 35 tai 36 sano et et saa karppaa enää että ketoaineet kohola(ne turvalliset) ja lääkäri sano samaa, kävin sit suoraa nlasta syömässä hiilaripaskaa paino nous kuudellakilolla, ja alle viikko ku menin takas, MOLEMMAT sekä täti että lääkäri sanoivat että jos en karppais ni mun painonnousu olis järkyttävää! Ne usko! (y)(y) olin ihan äimän käkenä :ROFLMAO: mut toivon siis et saan nyt rauhassa karppaa hyväkarpilla tämänkin raskauden. :giggle:

Älkää rakkaat enää testatko, niinkuin joku kirjoittikin nin varatkaa testirahoilla se ultramielulmmin. Toisilla se viiva ei tummu ikinä vahvaksi, niinkuin mulla. Ja tietynpisteen jälkeenhän se ei edes muutu miksikäään. Niinkuin digitkin näyttää vaan 3+ viikot koska sit ne tasot on niin korkeita jo! Nyt mä otan teitä virtuaalisesti niskasta kiinni ja pussaan!!!:whistle::whistle::ROFLMAO::ROFLMAO:

Ja sitten jos keskenmeno tapahtuisi, niin ei ne hormoonit mihinkään heti häviäis! Tsemppiä ihanat stressimammat :ROFLMAO::love::love:
 
Tuo on kyllä totta, että on hyvä olla avoin! Mä kyllä oon rehellinen ja tämäkkä :coffee:
Mutta multa kans ne yritti tosikolla sitä sokerirasitusta useampaan kertaan ja kolmosella kans. Mutta mä sanoin että mulla on niin huonot suonet, ettei edes amestesialääkärit(maailman parhaat pistäjät) meinaa saada multa verta/kanyyleita. Että sit jos vielä paastoa ja stressaan.. ja multa saa vaan oikeasta kädestä. Jouduin myyräkuumeen takia sairaalaan viikoksi joku aika sit, ni ne 14 kertaa joutu pistää samaa kohtaa joka päivä peräkkäin.. (2xvrk) koska mistää muualta ei saanu ku yhestä ja samasta, joten ei kiitos kidutusta enää ikinä. Huh.. :(:(:ninja:

Mul on paino lähteny alaspäin jeeeee:ROFLMAO:!! Enää 2 kg pois ni sit siinä mä pysynkin, sit se on saman verran kuin joka raskauden alussa! Ja mä en tosiaan anna nousta ku max sen 3kg. Koska ne ei sitten tosiaan lähte musta imetyksen aikana. Onko muilla hormoonit tehny näin? Eli niin kauan kuin imettää, ne ei päästä painosta yhtään irti?
Toisiööahan taas on just toisinpäin, että kuihtuvat vaan jatkuvasti kun imettää:LOL: se oliski liiam helppoa itelle:notworthy:
 
Mulla tuli viime raskaudessa se 10kg painoa mutta se tippui kyl heti pois ja oon taas samassa kuin silloin, kun aloin odottaa kuopusta ja tässä paino on pysynyt. En kyllä ole edes yrittänyt pudottaa mutta ei onneksi ole tullut lisääkään. :D
 
Mun herkkä onestepin rtesti näytti nyt 1.5 plussan jälkeen vasta näin tummaa. Että älkää uskoko niihin testeihin liikaa. Ei ne viivojen väri mee just hormoonien mukaan.
Mä oon testannu joka päivä, et nään tummeneeko missään vaiheessa enempää kuin haamuiksi ja 25ylimäärästä testiä oli,eli en ole testannut km pelon vuoksi :coffee::)
http://aijaa.com/y3Oz8D
 
Minä tilasin illalla sen ultran sinne Perhe Arteen. Se on siis kätilön tekemä eikä lääkärin, siitä tuo satasen hintaero useimpiin lääkärikeskuksiin. Toisaalta varhaisultrassa ei mun mielestä kyllä lääkäriä tarvita periaatteessa, jos tarkoitus on vain katsoa onko siellä ketään ja onko sydän käynnistynyt.
Mulla on ylipainoa n. 40 kiloa. Sama oli ekassa raskaudessa, ehkä pari kiloa oli vähemmän. Kun mä viimein edellisellä kerralla pääsin kuukauden jälkeen sairaalasta, olin kevyempi kuin ennen raskautta. Sairaalaruuat ei oikein maittaneet.
Oikeassa olet Helmut tuosta testailusta. Mulla ei ole vuotoja, on raskausoireita, mitä mä testaan. Jos siellä on kato käynyt, niin turha se enää on pinnistää, tulee sitten ulos kun tulee.
 
  • Tykkää
Reactions: Santso
Mä en oo ees mitenkään hulluna testannu :p Se ihan ekan testin jälkeen oon tehny kaks testiä (y) Ja juurikin tuon takia, että jos tulis km, niin mulla se todennäkösesti ei vuotas (ainakin lääkäri sano, että jos tulee kkm, niin siihen on tod. Näk taipumusta), ja tosiaan ne hormoonithan pysyy piitkään koholla vielä senkin jälkeen, joten ei ne testit sitä kerro. Eihän tässä auta vaan kun elellä elämää rauhassa ja toivoo, että aika menis nopsaan ja se eka nla ja ultra tulis nopee.

Ja mitä tulee tohon painoon, niin enhän minä tiedä motkottako se miten tuolla äitiyspuolella, kun ei siitä ole kokemusta kovin paljoo. Omat kokemukset on tuonne ehkäisynla puolelle ja siellä ne on tosi tosi huonot. Mie oon tässä nyt pitänyt 4kk tauon salilta hullujen työkiireiden yms takia ja nyt pikkuhiljaa rupeen taas käymään ja tiedän kun taas pääsen siihen omaan rytmiini (4 kertaa viikkoon) ja syön sen mukasesti, niin todennäkösesti paino vähän putoo ja se minuu ehkä stressaa enemmän, kun aina oon kuullu, että raskausaikana ei saa laihduttaa.. mutta en kai mie maha mitään sille, jos aineenvaihdunta lähtee rokkaamaan ja se paino vaan putoo.. :censored:
 
Tänään tehty testi haaleampi kun muutama päivä sitten :( oireetkin vähentyneet. Vuotoa ei vielä ole tullut, mutta sitä odotellessa.. tsemppiä teille muille toivotaan että teillä menee paremmin!
Mä myös tein haaleampia testejä kun vaikka toissapäivään verrattuna, sit seuraavana päivänä kun tein uuden niin oli vahvempi. Joten ei tuo mitään tarkoita :) ja eikös se hcg nouse jokatoinen päivä ;)
 

Yhteistyössä