Kesäkuun 2007 lapsettomuushoitojen hedelmät

HH: Joo, tyttö tulee vanhempiinsa, muistaa olla ruoka-aikana kotona. :D Ollaan miehen kanssa mietitty että koska meidän pitää lopettaa jokapäiväinen karkin- ja jätskinsyönti ettei lapsi opi pahoja tapoja. Ei vielä ainakaan... :LOL:

Mulla oli viime viikolla vatsakipuja haavan tienoolla, mutta menivät ohi. Olen huomannut että jos pidän sellaisia farkkuja joissa vetskari tai napit painaa mahaa niin haavanseutu tulee kipeäksi. Mun mielestä haava on tosi ruma, pitkä viilto pystyssä ja sitten vielä erillinen arpi jää dreeniputken aukosta. Yök, ei viitsi kauheasti katsella itseään peilistä, etenkin kun maha on yhtä löysää höttöä. :eek:

Meillä tyttö on hereillä 2-3 tuntia yhtä soittoa, viime yönä nukkui 6,5 tuntia putkeen ennen kuin heräsi syömään. Olin onnellinen. :D

Jiksu
 
Lampukalle :hug: . muistan kyllä kun kerroit syksyllä tuosta jutusta. Toivotaan että oikeus on oikeudenmukainen ja tyyppi pääsee lukemaan tiilenpäitä.

mai: voi harmi tosiaan ettei nyt olla yhtäaikaa lomailemassa Suomessa. Meinasin kyllä että Jouluksi tulisin myös pojan kanssa kahdestaan, ja ensi vuonna kyllä heinäkuu olisi suunnitelmissa, kun tänä vuonna miehen työstä ei herunut muuta kuin elo-syyskuussa lomaa :/

jiksu: totta turiset, eihän meidän tosiaan tarvitsekaan olla muuta kuin äitejä tällähetkellä. Kiitos muistutuksesta. Välillä vaan tämä koti-vauva-koti oravanpyörä vie ajatukset täysin ja mikään muu ei innosta. Vaikka tällähetkellä olen äärimmäisen onnellinen ja intoa täynnä lähestyvästä lomasta, kesästä jne, en vaan minäkään oikein osaa tarttua mihinkään asioihin kunnolla. Ennen olin melkoinen himo siivooja (pahuksen neitsyt luonne)kaapit järjestyksessä jne, mutta mitä vielä, nyt ei jaksa siivoukset kiinnostaa, päivittäinen ruoanlaittokin oikein työn alla, ja kaappien sisältö ryöppyää oven avauksella päälle :LOL: Ainoastaan tuo silitys buumi on jäänyt päälle, jopa nautin siitä...olen vissiin jonkilainen masokisti minäkin siinä suhteessa :$

päivärytmistä ja valvomisesta: meidän poika jaksaa valvoa jopa 3-4h jo kerrallaan. päivissä on vaan melkoisesti eroa edelleen. päivärytmi on kutakuinkin tällainen

kl 07-08 herätään ja juodaan maito. Noin 1,5-2h jutustellaan, leikitään, lauletaan, katsellaan
leluja

n kl 9.30-10 ekat päikkärit ( noin tunti)

kl 11 ruokaa
kl12-13 päikkärit (yleensä tunti, voi olla vain varttikin )
kl14 -15 aikoihin päiväruokaa
kl16-18 pidemmät päikkärit 2-3h
kl18 ruokaa, jaksaa valvoa sitten koko illan, ehkä pienet tirsat sitterissä
kl 21 iltaruoka ja nukkumaan



 
Pyydän heti anteeksi kun täältä tulee taas valitusta miehestä :| Mulla ois ollut tänään hieroja 16.00 ja mies on tiennyt jo aikoja sitten että sen pitää tulla Siiriä hoitamaan kun anoppi&appi ovat siellä Kreikan maalla lomalla niin nyt sitten soittaa että ei pääse lähtemään 2 tuntia ennemmin eli 15.30. Mulla meni täysin herne nenään :/ Helv...tti sentään jos minä haluan käydä 1-2 kertaa kuukaudessa jossain ilman tyttöä niin sekään ei onnistu tai ottaisinhan mää sen sinne hierojallekin mukaan mutta eihän sitä voi sinne rahdata. Voi perhana sentään! Sanoinkin että eipä tarvi odottaa että oisin jussina hyvällä tuulella. Siirikin kattoi kun kummasti itkeä tuhrasin tossa :snotty: Mietin tossa josko ottain Siirin kamat ja koiran kyytiin ja meniskin yksin mökille jussiksi mutta muistin että siellä ei pelaa enää tv, mitä hittoa mää sielläkään sitten tekisin yksinäni....
Äiti ja Isä kävi tyttöä kattomassa ja toi Siirille 6 kertakäyttö mukillista kolikoita =) pitäs tytölle käydä avaamassa tili, enkä varmasti avaa sitä miehen pankkiin vaan omaani. Onhan tytöllä säästötili anopin avaamana johon laittavat joka kuukausi 30e mutta sille tilille meillä ei ole mitään asiaa siis nosto oikeutta.
Miten te suojaudutte sääskiltä? Meillä on täällä nyt aivan kauheasti itikoita ja voi olla tytön kanssa ulkonakaan, aurinkoisella säällä taas tyttö siristää silmiään niin silloinkaan ei ole hyvä (vali vali joka asiaan)

HH ja Siiri 3,5kk
 
HH: Sympatiat täältä. :hug: Miesten kanssa ei ole helppoa, kun niillä on niin pirusti omia "tärkeitä" menoja. Eikö sulla ole ketään muuta jota voisit pyytää hetkeksi avuksi?

Meillä menee tytön lapsilisät omalle tililleen, tarkoitus on säästää ne niin että on sitten isompiin hankintoihin rahaa... jos hyvin menee niin tyttö saa rahat itselleen kun menee autokouluun. :D

Sääskiltä on suojauduttu vaunujen verkolla. Saa nähdä miten juhannuksena... pidetään vauvaa varmaan aika paljon joko mökissä tai vaunuissa, ylimääräinen hyttysverkkokin otetaan mukaan sisätiloja varten. Mä inhoa hyttysiä joten saa nähdä miten mä ite pärjään... ehkä me tullaan jo juhannusaattona pois kun huomenna lähdetään. :LOL:

Tytöllä oli tänään neuvolalääkäri, kaikki oli mallikkaasti.

Jiksu
 
HH:lle täältäkin sympatiat! Osaa nuo miehet joskus olla sitten raivostuttavia! Toivottavasti pääsit kuitenkin hierontaan. On se omakin aika vaan kovin kovin tärkeää!

Meillä oli tänään 3 kk neuvola. Pituutta neidillä jo 64,5 cm ja painoa 5820g. Pituuden kanssa menee ylä käyrillä, mutta paino sitten taas alhaalla. Pitäisi saada reilusti painoa lisää. Neuvolan täti, joka oli eri tyyppi kuin yleensä tuntui hoitavan homman niin, että pääsisi itse mahdollisimman pian kotiin... Vikkelästi touhusi jne. Kysyin sitten ruuasta, että saataisi painoa nousemaan. Sanoi että 4-5 kk iässä sitten kiinteitä mahdollisesti. Lisäksi sanoi, että vellejä ja puuroja voisi kohta koittaa. Siihen lisäsi... perunaa tai muita kiinteitä ei kannata vielä aloittaa, kun ne saattavat vauvan mielestä maistua oudoilta ei suostu syömään!!! :LOL: Tuoko sitten on se syy miksi ei? Omituinen peruste. Sitten kuitenkin oli korttiin kirjoittanut, että kohta jo kiinteitä pitäisi aloitella... Mene nyt sitten ohjeiden mukaan... Taidan tuossa kohta sitten nekin aloitella, jotta painoa saisi. Nyt kysynkin HH:lta että paljonko teillä Siiri juo maitoa päivässä kiinteiden lisäksi? Meillä kun Netta ei meinaa ehtiä juomaan aina riittävästi, kun touhuaa niin kovasti.

Netta sai sitten rokotuksen, sekä Rota2. Saas nähdä tuleeko kitinää.

Meillä vaunuissa myös verkko mökilläkin ja jos neiti ei nuku, niin yleensä ollaan sisällä. Eli niin me suojaudutaan hyttysiltä ja muilta öttiäisiltä.

Joo, mutta nyt kuuluu nälkä kitinää tuolta olkkarista isin sylistä. Taidan mennä lykkäämään pulloa eteen. :)

Nampula & Netta 3 kk
 
Huomenta!

Nampula: Olipa outo neuvolatäti... teidän siis pitää ja ei pidä aloitella kiinteitä? Tosi selkeää neuvontaa. :LOL:

Käytiin anopilla kylässä eilen, se oli melkein loukkaantunut kun tyttö nukkui melkein koko vierailun ajan sitterissä. En kai mä nyt ala sitä väkisin herättämään että mummo tulee tyytyväiseksi!! Anoppi kummasteli kun ei jo pottua anneta lapselle... eikä edes velliä. Nytkö se jo alkaa se ruoan tuputtaminen... :eek:

Lähdetään tänään mökille juhannuksen viettoon, kamaa olen pakannut jo eilisestä lähtien ja sitä riittää. Mies meni käymään kaupassa ettei tarvitse vauvaa raahata sinne. Saa nähdä mitä se sieltä kaupasta tuo. :whistle:

:flower: :flower: :flower: Kaikille oikein hyvää
ja levollista ja onnellista juhannusta!!
:flower: :flower: :flower:

Jiksu ja Elli 3 kk ja melkein 1 vko
 
Moikka täältäkin!

Juu, Jiksun sanoin... oli outo neuvolan täti! Selkeä homma tuo, että aloita ja älä aloita kiinteitä... :LOL:

Mun pitäisi kans alkaa pakkailemaan juhannus kamoja. Yksi kaverikin olisi mökille tulossa, mutta sen auto meni ja hajosi, joten nyt jännätään pääseekö se millään tulemaan. Sillä kun on monta koiraa myös, joten tarvitsee tilaa matkaamiseen. Minä täällä koitan pitää peukkuja pystyssä että se pääsisi tulemaan.

On nuo ihmiset toisinaan tosiaan outoja, että lähes suututaan jos vauva nukkuu istuimessa vierailun ajan. Niin kuin sitä tosiaan pitäisi mennä herättämään sen takia, että joku saa pitää sylissä. Taitaa tosiaan nuo vauvojen isovanhemmat tosiaan joskus olla hieman innokkaita. :p

Mutta tämän kummempaa ei tänne kuulu, joten mukavaa juhannusta kaikille ja nauttikaa olostanne!

Nampula & Netta 3 kk
 
Nampula meillä Siiri jou maitoa max8dl päivässä ja siitä menee yö syötöllä 1,5dl joten kinnaa päivällä maidon kanssa. Minun mielestä voisit alkaa antamaan porkkanaa 2tl päivässä ja lisätä sitä sitten pikkuhiljaa. Mielummin pottua/porkkanaa kuin velliä sanoi meidän neuvolatäti. Ja ekaksi tosiaan noita vähemmän makean makuisia kuin esim päärynää tai persikkaa. Siiri tykkää selkeästi enemmän makeista kuin potusta. Löysennän sosetta maidolla eli saan ujutettua siiriltä 'salaa' maitoa sille :LOL: Tyttö tykkää paljon enemmän kiinteästä ruuasta kun maidosta.
Nyt ymmärrän Amodini sun tunteet/pelot kun löysit sen patin rinnasta, hoitaja laittoi mut lääkärille koepalan ottamiseen sen luomen kanssa.... Voi hitto jos sieltä löytyy jotakin :eek:
Toki meilläkin on verkko vaunuissa mutta tytön ollessa hereillä en voi olla ulkona kun sääsket syö. Siiri ei viihdy hereillä vaunuissa ollenkaan...

Hh ja Siiri 3kk ja 3 viikkoa
 
Kiitos HH vinkeistä! Alan varmasti nyt sitten pikku hiljaa kiinteitäkin antamaan. Meillä kun myös tuo maidon menekki aika vähäistä.

Niin ja toivotaan nyt että se luomesi on ihan vain harmiton tavallinen luomi. Parempihan se on kuitenkin tutkia, ettei sitten tule kurjia yllätyksiä. :hug:
 
Piti tulla toivottamaan kaikille mukavaa ja iloista Jussia!

Täälläpäin ei tunnetusti juhannusta pahemmin vietetä, mutta voihan sitä jotain omaa kivaa keksiä. Kreikan suomalaisten yhdistys järkkää jotkut grillibileet, mutta mä en nyt oikeen osaa lähteä pojan kanssa niihinkään. Jos sekottelis vaan omat boolit ja nauttis kotiterassilla....niin ja vietetäänhän me sentään isännän kanssa meidän 6-vuotis hääpäivää :heart:

HH:lle kans toivottelen mukavaa juhannusta, olisko siellä päin mitään tapahtumaa mihin voisit mennä Siirin kanssa kahdestaan joksikin aikaa, ja jättää miehen kotiin ihmettelemään? On noi miehet kyllä kans välillä täysin ääliöitä, mutta sehän nyt on aina tiedetty :kieh:
Äläkä ota ressiä siitä luomesta, parempi että heti alkuun tutkitaan, kuin jäädä miettimään. Korkeintaan luomen poisto edessä jos näyttää että on solumuutoksia tms. Joten nou hätä :hug:

helleterkuin täältä 39 asteesta
Kitty ja poitsu

|O
 
Hei!

4kk neuvolassa käyty.
Tommyn mitat: Paino 7490g, pituus 64cm ja pääymp. 41cm

Juhannus gallupiin: Olemme vain tässä kotosalla jos vaikka pihalla grillais, ei sen kummempia.

Nampula: Mä aloitin Tommylle 3kk ikäisenä soseet vaikka neuvolasta sanoivat että ei vielä.
Ihan hyvin voit pikku hiljaa jo aloittaa Netalle soseet. Todellakin neuvoloista tulee joskus mitä ihmeellisempiä kommentteja, mä oon jättänyt jotkut neuvot omaan arvoon ja tehny niinkuin maalaisjärki sanoo.

HH: Se on hyvä että tutkivat sen luomen varulti, mutta varmaan se on ihan vaaraton. Ehkä se saatetaan vaan poistaa.

Kitty: ONNEA hääpäivästä :flower:

Tommy veti tänään purkillisen porkkanasosetta!!!! Se rakastaa sitä yli kaiken. Mietin vaan tässä että kait sitä saa antaa niin paljon kerralla, kun ei ole aiheuttanut mitään oireiluja.
Porkkanan lisäksi peruna-kukkakaali, luumu, mustikka, mango, persikka-päärynä on sen herkkuja.
Parsakaalista ja peruna-maissista ei tykännyt.
Neuvolasta sanottiin että kaurapuuroa voisin alkaa antamaan myös.

Joko teillä on aloitettu vierastamaan?

Tommy vierasti sunnuntaina eka kerran setänsä vaimoa kun otti hänet syliinsä. Mä istuin sohvalla siinä niiden vieressä ja ihmettelin että miks tommy on niin totinen ja ihan hiljaa. No hetken päästä suu kääntyi alaspäin ja itkuhan siinä tuli.
Ai miten mua hellyytti sit kun otin tommyn syliini kuinka se oikein kovasti tarttu minuun kiinni, että äiti pelasta minut :heart:
Tänään neuvola tätiä myös aluksi vierasti, mut sit pois lähtiessämme jo naureskeli ja jutteli sille.

Oikein hyvää Juhannusta kaikille toivottaa Mai ja Tommy (5 päivää vajaa) 4kk
 
Ollaan taas miehen kanssa sovussa =) Se sanoi että multa ei edes uskalla pyytää anteeksi kun olen niin vihainen :LOL: mitään sekin sitten tarkoitaa... laittoi miettimään tuo luomi josko tässä ei olekkaan kovin pitkästi tota riitely aikaa siis jos ois pahanlaatuinen se luomi :(
Mennään huomena käymään mun vanhempien mökillä päiväseltään saunomassa. Grillaus hommia meilläkin pihalla harrastetaan, ostin josjonkunlaista lihaa,kanaan jne. ja ostettiin me 1 mäyriskin josko ottaisi pari kaljaa tänään (max.3 pulloa) mutta minähän oon siitäkin jo 'kännissä' nykyisen huonon viinapääni kanssa :LOL: .
Mai paljonko teillä on lapsilisä? Meillä ekasta 100e ja siitähän se sitten nousee kun tekee useamman.
Meillä vierastaa sillain että kun on jonkun sylissä niin sitten jos näkee mut niin huomaakin olevansa vieraan sylissä, hauskasti tosiaan alahuuli menee mutrulle ja alkaa itkeä :LOL: sulonen tyttelini :heart:
Onnea Kitylle hääpäivänä :flower:

Hh ja Siiri (9 päivää vaille 4kk APUA!)
 
Hei kaikille! En enää yksinkertaisesti ehdi nettiin... :eek: Juhannus sujunut tosi rauhallisesti. Toivottavasti myös muilla.
Olen lukenut kaikki jutut mutta kommentointi jää nyt. Paitsi HH.lle pitää lähettää voimia ja tsemppiä epävarmuuden vuoksi. Tollaset jutut on aina rasittavia. Yleensä luomet on kuitenkin vaarattomia. Olen ollut lääkäriasemalla töissä jossa noita luomia poistettiin laserilla ja lähetettiin jatkoselvittelyihin ja en muista yhtään PAD.ta missä olisi ollut solumuutoksia!

Kitty Onnea hääpäivän johdosta. Oletteko muuten viettäneet häitä kreikassa vai suomessa?

Lopuksi vielä soseista: Olen nyt antanut pojille peruna/porkkanaa ja aamulla ruusunmarjaa. Molemmat maistuu.
Toissapäivänä innostuin antamaan oikein monta lusikallista ja pojat oli koko illan levottomia. Johtuukohan soseesta? Annoin siis n. puol purkkia per poika.
Meillä oli 4kk neuvola viime viikolla. Molemmat pojat painaa n.8kg. toinen on 50g kevyempi. Pituutta on 65cm!
Kaikki muutenkin hyvin!
Pojat ei vielä ihmeemmin vierasta. pitkään kuitenkin ihmetellään kun uusia kasvoja tavataan. Yleensä uudet tuttavauudet palkitaan aina leveällä hymyllä.
Minua on alkanut rasittamaan ihmisten kommentit ja höpötykset tuolla kaupungilla liikkuessa. Oi,oi onko siellä kaksoset ja voi, voi kyllä on varmaan raskasta..saako vähän katsoa jne.. Yksi lapsuuden ystäväkin oli sanonut toiselle ystävälleni että "kyllä on hullu, siinä iässä alkaa lapsia tekemään". Ei vain tiennyt, että olisin jo nuorempanakin tehnyt jos olisin saanut! Tällä ystävällä itsellään on neljä lasta ja nuorinkin jo kai koulussa..

Ai niin,Lampukka uskomatonta miten pitkään tuo oikeusjuttu on jo mennyt. Toivottavasti saat kohta asian päätökseen. Muistan hyvin kun kirjoitit siitä raskausaikana! voimia!

Mukavaa sunnuntaita kaikille :hug:

Roosa ja pojat 4kk
 
Heipparallaa! :wave:

Juhannus meni rattoisasti mökillä touhutessa. Tuli pelailtua kaikenlaista ja vietettyä mukavaa aikaa. Nyt on sitten palattu arkeen, miehellä vika työviikko ennen lomaa. :)

Aloittelin sitten Netalla myös kiinteät. Muutamalla lusikallisella mennään. Ei oikein taida tietää mitä mieltä hommasta on. :p Kovasti maiskutelee ja maistelee. :)

Kittylle myöhästeneet hääpäivä onnittelut!! :flower:

Toivottavasti teidän kaikkien juhannus meni mukavasti, vaikka ainakaan meillä ei ilmat niin kovasti suosineet.

Mai kyseli vierastamisesta... Meillä Netta on nyt muutamaan otteeseen vierastanut. Ekan kerran vierasti minun äitiäni. Ei ollut muutamaan viikkoon nähnyt ja sitten näki ihan oudossa paikassa. Oli hetken hiljaa sylissä ja sitten yhtäkkiä alahuuli meni rullalle ja samantien alkoi hirmu huuto. Huuto kyllä jatkui minunkin sylissä, mutta vaimeni sitten pikku hiljaa. Seuraavan kerran vierasti neuvolan tätiä. Taas hetki meni hyvin, mutta sitten sama homma. Sanoi vaan että voi ihan hyvin alkaa jo vierastamaan, kun huomaa ettei kaikki ihmiset ympärillä olekaan äitejä ja isiä. Mutta nyt ei mökillä sitten enää mummua vierastanut, kun oli tutussa ympäristössä jne.

Roosa kertoi ihmisten kommenteista. Kaikkea kummaa sitä ihmisten suusta kuulee. Mua joskus kanssa raivostuttaa, kun ihmiset saattavat tulla ihan viereen höpöttämääm Netalle ja ihailemaan sen hiuksia. Hassuin oli lääkärissä silloin, kun yksi hoitaja tuli ja kaappasi likan syliinsä. Nuuskutteli jne. Se oli oudointa, mutta sen tavallaan hyväksyin sillä tämä hoitaja on tosi mukava ja hauska tyyppi ja muutenkin tullut vuosien mittaan jo tutuksi, kun lääkärissä on tullut käytyä. Mutta hassua se silti oli. Mutta on se kyllä välillä raivostuttavaa kun joku vieras tulee höpöttämään Netalle ja silittelemään sen päätä. :headwall:

Huomenna meillä on tarkoitus lähteä kaupungille tapaamaan kaveria. Ajattelin ottaa vaunuista kopan pois ja sitten tarvittaessa nostaa hieman selkänojaa. Meillä kun vaunuista saa selkänojaa nostettua sillain ihan vähän vaan, eli ei Netta joudu istumaan mutta saa katsella sillain hieman yläkenosta. Muutoin sitten saa nukkua kyydissä. On nyt hyvä sitten testailla, kun ensi viikolla suuntaamme Ruotsiin ja siellä varmasti tulee myös käytettyä vaunuja rattaina kun ollaan päivät liikkeellä.

Mutta tällaisia kuulumisia ja mukavaa viikkoa kaikille!

Nampula & Netta 3kk
 
Hojo!

Juhannus meni mukavasti, vettä tuli kuin aisaa ja lämpötila oli noin 10 astetta. :LOL: Tyttö pääsi ekaa kertaa saunaan kylpyyn, istui pesuvadissa ja me miehen kanssa taivasteltiin että on se iso likka kun ei meinaa mahtua pesuvatiinkaan! :D

Yöt menee levottomasti, aamuyöt Elli haluaa vain rintaa ja mä en saa nukuttua juuri yhtään kun koko ajan toinen kitisee lisää. Olen ruvennut ajattelemaan kiinteiden aloittamista kiinteämmin, kun ei näköjään enää pelkkä maito riitäkään.

Kerratkaapa vielä jos vain viitsitte, mitä olette antaneet ensimmäiseksi. Pelkkää perunaa ja porkkanaa muussattuna? Teettekö ite vai annatteko purkista?

Jiksu ja Elli 3 kk ja 1,5 vkoa
 
heippati vaan kaikille!

Juhannus sujui rauhakseen täällä kotosalla, ilmastoinnin alla. Mä olisin voinut kyllä lähettää parikyt astetta sinnepäin, ulos ei ollut pojan kanssa asiaa moisilla hirmuhelteillä. :(

Kiitokset onnitteluista, ikuistettiin poika eilen juhlistamassa meidän kanssa hääpäivää, ihan vaan kahville ja jäätelölle mentiin ulos illalla. Profiilissa uusi kuva :heart:

Tuli tuosta Jiksun pesuvati jutusta mieleen ettei meidänkään jätkä enää sen omaan pikku ammeeseen mahdu. Meillä kun on vielä ihan vanha kunnon kylpyamme, niin olen laskenut pohjalle muutaman sentin vettä ja laittanut sinne masulleen räpiköimään, ja innoissaan polskuttelee, kerrankin kun mahtuu oikomaan jalat ja kädet ihan suoriksi :)

Onko kukaan muuten ajatellut vauvauintia!???? Tiedättekö minkä ikäisinä Suomessa aloitellaan vauvauinnit? Mua ihmetytti vaan kun kyselin täältä asiaa, niin sanoivat että puolivuotiaana vasta :eek: , eikös tuo ole jo liian myöhästä? Ajattelin vaan että eikös tuossa vaiheessa vauvojen uimataito ole jo unohtunut? No elokuussa kuitenkin mennään olympia altaaseen kokeilemaan.Semmonen vesipeto tuo poika on. Pääsee vähän tämäkin mamma liikkeelle.

Mitäs Amodinille ja Haalistuneelle kuuluu. Ei ollakaan kuultu kuulumisia pitkään aikaan!

Nampula : Ihan hyvin voit jo nostaa rattaiden selkänojaa hieman ylemmäs.Minäkin olen pitänyt jo reilun kuukauden ekassa tasossa, ja poika viihtyy selvästi paremmin kun voi katsella kenoasennosta ympärilleen! Sitten jos rupeaa vääntelehtimään lasken makuuasentoon.

Roosa: No huhhuh, olipa tökeröä kommenttia tutulta naiselta :eek: Jätä moiset omaan arvoonsa. Kaikilla meillä on oikeus onneen ja lapsiin kuten heilläkin, onko sitten muka olemassa jotain tiettyä ikää milloin niitä lapsia pitää tehdä hohhoijaa sanon minä. Kyllä pännii kun ihmiset on kommentoimassa toisten elämää, milloin on muka liian nuori, milloin olisi pitänyt hankkia ammatti ensin ja sitten vasta lapsi, tai vähintäänkin olla naimisissa, tai sitten on jo muka liian vanha. Just joo! Pitäsisivät huolen vaan omista asioistaan.

Nyt on pakko mennä herättämään poika ilta maidolle. Luulin että kitisi sitä että halusi ottaa pienet tutut torkut ennen kl 21, ja hups siellähän tuo nukkuu vieläkin. On tainnu mummu väsyttää toisen ihan totaalisesti tänään hössötyksillään |O

Mukavaa kesäviikkoa!
 
Moikka,
Jaksamista äidit! Eivät kyllä isät tajuakaan, mitä menettävät vauva-ajassa! Tajuavatko sitäkään, että parisuhde ja perhe ei ole mikään itsestäänselvyys, ja kuinka suuri asia on, että sellaisen ovat saaneet!!! Lähteminen jättää kyllä varmasti varjon loppuelämään. Vaikka kyllähän kaikkien pitää itse ne asiat itselleen tehdä selviksi.

Vaikka meilläkin oli parisuhdekriisimme ja kolmas pyörä tuossa pari vuotta sitten, olen onnellinen, että yhdessä päätettiin jatkaa. Mies osallistuu hoitoon todella hyvin. Ollaan oltu useampi viikonloppu koiraharrastuksissa, jäljestyskokeissa ja agilityssä, ja siinä on iskä viettänyt pojan kanssa laatuaikaa äidin rämpiessä metsässä tai juostessa koirien kanssa kentällä! Kun iskälle antaa vastuuta ja vapautta hoitaa asiat tavallaan, on hän tyytyväinen. (Vaikka ei voi kieltää, etteikö välillä tekis mieli mennä neuvomaan...)

Meillä juhannus meni siis agilitykilpailuissa koko perheen voimin. Poika nukkuu onneksi hyvin myös reissussa, kun ollaan jo melko paljon reissattu, mutta automatkat eivät oikein ota onnistuakseen. Melkoista kitinää ja suoraa huutoakin se on. Poika ei vielä onneksi vierasta, ja jussina olikin paljon uusia varasylejä! Sää oli vaihtelevaa, mutta pääosin aurinkoista! Hyttysiltä yritetään täälläkin suojautua vaunun hyttysverkon alle. Miten muuten aiotte käyttää aurinkorasvaa? Ostin jo 50-kertoimista, mutta en ole sitä käyttänyt, kun pelottaa, jos poika syö sitä tai hieroo silmiinsä.

Kiinteitä on syöty nyt 1,5 kk. Aloitin itse keittämällä ja soseuttamalla bataattia ja kaupan luumusoseella. Alussa kun annokset olivat niin pieniä, pakastin soseita pieniin muffinivuokiin, josta oli kätevä sulattaa kerta-annoksia. Bataatin ja luumin jälkeen olen ottanut kaupan makuja yksitellen lisää. Tällä hetkellä syödään soseita 3x päivässä kerrallaan noin pilttipurkillinen, mutta ymmärsin neuvolan ohjeista, että kertoja voisi nostaa. Meilläkin herkuiksi on noussut peruna-kukkakaali, luumu sekä päärynä.

Meillä on menossa uusi imetyksen lisäämiskausi. Poika jostain syystä mutruaa pullolle, joten olen tyrkännyt tissiä sille useammin kuin aiemmin. Jotenkin tuntuu, että maidonerityskin on päässyt jälleen lisääntymään. Vaikka luulin jo, että imetys on meidän kohdalta ohi.

Tapaaminen olisi kiva! Meidän elämä on pääosin Oulun seudulla ja lomilla myös pääkaupunkiseudulla.

Niin, ja viralliset 5kk mitat: 69cm ja 7,4kg. Pituutta oli tullut kuukaudessa neljä senttiä ja painoa vajaa kilo. Vaatteista käytössä on jo 68- ja 74-senttiset!

Nupsu ja Max 5kk
 
Sateista tiistaita!

Jiksu minä lähdin soseiden kanssa liikkeelle varsinaisesti reilu viikko sitten. Sitä ennen olin antanut pieniä yhden lusikallisen makuannoksia sillointällöin, en säännöllisesti. Kaupan soseilla aloitin. Täytyy myöntää että en ehdi keittelemään perunoita. jatkossa voin toki itsekkin valmistaa. Olen antanut peruna-porkkanaa päivällä ja illalla ruusunmarjaa. Aamulla annan myös d-tipat ruusunmarjasoseen kanssa. Nyt menee sosetta ehkä n. puol purkkia kerta yhteensä molemmille. Eli aika pientä vielä. Kirjoitinkin aikaisemmin että liian isoista annoksista taisi tulla huutoa.

Kitty, suomessa vauvauinti aloitetaan yleensä n. 3kk.n iässä. Selvittelin asiaa jokin aika sitten. Meillä taitaa uinnit jäädä kun kesällä on vähemmän ryhmiä ja meillä muutenkin ohjelmaa. Harmi :( Mene ihmeessä jos mahdollista. Minusta se olisi kyllä yksi mukavimmista harrastuksista.
Meillä polskitaan vannassa ja kova meno on molemmilla. Vedestä tykkäävät.
Harmittaa muutenkin kun olen aika passiivinen ollut harrastusten suhteen. Täytyy ottaa itseään niskasta kiinni ja jotain pientä kehitellä syksyllä. Muskaria tms..


Nupsu Mulle sanottiin apteekissa, että puolen vuoden iästä eteenpäin voisi aurinkorasvaa käyttää. Ostin kuitenkin lasten herkän ihon rasvan jossa suojakerroin on 25. mutta jotain micropigmentti suojaa. On kuulemma tehokkaampaa kuin tavallinen rasva.
Hiukan voi esim nilkkoihin tai sääriin laittaa jos on kovin aurinkoista. p.a sitä kuitenkin pitää varjossa. Teillähän poika onkin jo 5kk =) Niin ja hieno nimi pojalla! Onnea siitä :flower: :flower:

Lopuksi vielä rattaista. Meillä istutaan myös lievästi koholla. Välillä lasken alas selkänojan. Kysyin asiaa lastenklinikan fysioterapeutilta kun käytiin siellä ja näki meidän matkarattaat.
Sanoi, että voi istua koholla mutta kannattaa hieman esim. tukea sivulta. Itselläni on noita joka äidin parhaita apulaisia eli harsoja mukana ja niistä olen rullannut hiukan tukea sivulle tai joskus jalkojen alle. Jos ei voisi olla koholla meillä jäisi kaikki reissut tekemättä.

Jaksamista kaikille äideille ja vauvoille!!

Roosa ja pojat 4kk ja viikko


 
Ai niin, Velliohjetta kaivataan
Miten se maissivelli tehtiinkään. Joskus joku siitä kirjoitti. Keitin juuri Risentan maissipuuron ja ajattelin että voisi sitä hieman ohentaa tuttelimaidolla. Jotenkin olisi niin kiva antaa ltaisin velli rauhoittamaan unta!
 
Hei!

Roosa: Mä olen kans saannut kuulla ja huomannut ihmetteleviä kasvoja ihmisiltä. Mun ent. työkaverikin oli kysynyt toiselta että kuinkas vanha se nyt onkaan ja ollut sellainen ilme naamalla että vielä ton ikäisenä menee tekemään lapsen. Olenhan mä tietenkin jo iäkäs lapsen tekoon kun täytän syksyllä 40.v
Niinkuin Roosa sanoit että olisihan ne lapset/lapsi nuorempanakin haluttu tehdä jos olisi ollut mahdollista. Mäkin haaveilin aina että teen monta lasta ja nuorena, mutta tasan ei käy onnen lahjat, ei niitä niin vaan tehdä. Toki on vastaan tullut ihmisiä jotka ovat kannustaneet ja olleet sitä mieltä että ei ikä esteenä ole jos vaan itse jaksaa ja terveyttä riittää.
Mä kyllä olen jättänyt ihmisten kuittailut omaan arvoon ja nautin täysillä tästä ihanasta äitiydestä. Vaikka kyllä joskus raivostuttaa ihmiset ja kovasti :kieh: on niitä kaiken maailman moukkia!!

Mulla oli kyllä paljon muutakin kommentoitavaa, mutta unohdin mitä piti :/

No mä alan tässä pikku hiljaa pakkaileen. Yöllä lähdemme ajeleen satamaa kohti ja paatti kohti turkua. IHANAA päästä lomalle!!
Olen kyllä aivan sekaisin että mitä kaikkea tulee pakata mukaan, ei riitä että omani ja Tommyn vaatteet kun pitää vielä miehenkin kassi pakata. Mutta eiköhän se tästä...

Palailen viikon päästä kertomaan matka kuulumisia.

Voikaa äidit hyvin ja halit lapsukaisille :heart:

Mai + Tommy 4kk (tänään)
 
No nii heti muistinkin mitä piti...

HH: Täällä lapsilisä on 1050kr/kk elikkä siinä 100? luokkaa kuin Suomessakin.

Tommy sai muuten viime viikolla kaksoiskansalaisuuden =)

Nampula: Mä kans tilasin namnnappenilta nimikko tutit tommylle. Tulivat tosi nopeesti, tilasin viime torstaina ja maanantaina saatiin jo ne.
Joko sä sait?

No nyt mä meen alottaan pakkailut...
 
Vauvauinnista: Me ollaan oltu. Pääsyvaatimuksena oli 3kk ikä ja 5 kg paino. Aloitimme siis tuolloin. Suositus kait on, että ennen puolen vuoden ikää aloitetaan, tai ainakin jos haluaa hyödyntää vauvan sukellusrefleksiä.

Me olemme kaupungin ryhmässä, ja se on nyt kesätauolla. Ehdimme kuitenkin sen kaksi kuukautta käydä, ja parilla viimeisellä kerralla jo sukellutettiin. Nyt kesän ajan sitten poikaa käytetään suihkussa ja "kannutetaan" vedellä kasvoja säännöllisesti, että sukellusrefleksi pysyy yllä. Hauska koko perheen harrastus. Siellä pitäisi olla isänkin tai jonkun muun apurin mukana, mm. niissä sukellusharjoituksissa.
 
Hei taas,

vauvauinnista: me aloitetaan elokuussa, nyt on kesätauko. Mies saa ottaa siinä vetovastuun, koska mä pelkään vettä. :ashamed: Mutta kai mäkin sinne veteen menen...

Olin kampaajalla ja sillä aikaa anoppi oli pölähtänyt kylään kutsumatta ja ilmoittamatta. Mies oli ärähtänyt sille, olivat ilmeisesti vähän sanailleet. Lisäksi tyttö oli jo vähän vierastanut. Mä en tajua miksei se ihminen ymmärrä omaa parastaan ja soita ennen kuin tulee. Tuota menoa se hankkii itselleen porttikiellon.

Jiksu
 
Meillä syödään herkut ns makeat kaupan purkeista ja pottu/porkkana linjan teen ite. Tulee muuten aika paljon kerralla helposti tehtyä joten Roosa kyllä sun kannattaa alkaa tehdä kun sulla on kaksi suuta ruokittavana :LOL: aivan älytön säästö rahassa. Maidolla sitten notkistan niitä kun sulatan pakkasesta. Kaupan purkeissa on älyttömästi turhaa (tärkkelystä jne) siis kun kotona tekee on tuhtia tavaraa. Mutta kukin jaksamisensa rajoissa, mun kaveri sanoikin kun olin tehnyt raparperi piirakkaa että hän ei jaksanut tehdä yhtään mitään muuta kun hoitaa vauvaa. Kai mulla on hyvin asiat kun jo haaveilen uudesta raskaudestakin :) hulluminä!!!

Olen tässä itekseni miettinyt kun Siiri melkein istuu jo sylissä siis vetää itensä kippuralle mutta sitten masullaan jaksaa aika huonosti kannatella päätään, onko muilla samoja kokoemuksia?

Meillä ne lidlin vaipat vuotaa ohi yöllä joten ajattelin kokeilla pampersin uutta mikä tuli postissa näyte joku kaksosainen nimi sillä oli f se taisi alkaa... 2 liberoa käytetty vieläkin.

Noista ruuista vielä että sitä saa antaa niin paljon kun vauva haluaa syödä kunhan alun totuttelu on mennyt ohitse.

Kittyn maissi velli ohje oli 1dl vettä ja 1rkl maissijauhoja, laitoin sen muistiin kun siitä puhuttiin.

Mää sain tänään nukuttua päikkärit, jotain puoli tuntia nukuin! En ole nukkunut päikkäreitä moneen kuukauteen =) olipas kivaa!!

Kitty samaa Anoppi&Appi valittelee että teillä siellä Kreikassa on tosi kuuma, missähän lestos? tai jotain ovat 2 viikon lomalla.

Jiksu mun vanhemmat on samalaisia että tulevat ilmoittamatta, vanha lapin tapa... ei niinkään hyvä tapa mutta en kehtaa ovelta käännyttääkkään :)

HH ja Siiri ihan kohta 4kk
 
HH: Ollaan näköjään samoihin aikoihin linjoilla. :D Meillä on käytössä Pampersin Active Fit -vaipat, sopivat hyvin eikä ohivuotoja ole ollut. Lidlin vaipat meillä ärsytti ihon punaiseksi.

Kyllä meilläkin kotona on ollut tapana että vieraat tulee ilmoittamatta, mutta mä en tykkää yllätysvieraista. Olen anopille sanonut että soita ensin mutta se ei vain usko. Eikö vanhat ihmiset opi uusia temppuja? :LOL:
 

Yhteistyössä