Kesäkuun Kastehelmet 2012 **HELMIKUUSSA**

Neuvolakuulumiset nyt rv 23 poks poks (sulkeissa edelliskäynti 18+5)
paino +233g (-258g) yhteensä painoa tullut 3kg
verenpaine 105/69 ( 115/78)
pissa ok (pissa ok) pissaa jännitän kamalasti koska edellis kerralla rv 20 jälkeen pissa oleen ++ ja +++ mitään syytä ei löydetty mutta kamalasti jouduin kaikkiin resteihin ja tutkimuksiin.
hb 120 ( 11+2 138) Laskussa siis mutta vielä hyvä.
kohdunpohjankorkeus 25 (kääk) ( 20) (ja siis reippaasti yläkäyrän yläpuolella)
rt merkitty ja sykkeet huitelee 140-150 välillä.

kelan paperit sain ja pitää jossakin välissä kiikuttaa kelaan. Seuraava aika laitettiin tavalliseksi neuvola ajaksi kun epäili että mulla tehtäs ehkä äippäpolilla lääkärintarkastus,mut sano et jos ei tehä niin sit tuo mun neuvola aika laitetaan lääkäriajaksi jossakin rv 26-28 välille.
Viikon päästä keskiviikkona (rv 24) pääsenkin sit ultraan kurkistaan ja toivottavasti sukupuolikin näkyis kunnolla :)

Närästys Mä ostin lähes heti plussattuani rennietä lakritsina. (Mulla ei oo ikinä ollut aikasemmin närästystä ei tavallisesti eikä ei raskaana) Viime raskaudessa se sit kuitenkin tuli jus joulynpyhien aikaan jolloin apteekki ei ollut auki niin se oli ihan hirveetä..nyt sit jo hyvissä ajoin ostin mutta eipä oo vielä tarvinnut käyttää (onneksi)

mahanmuoto
Enpä ole ennen mahaani näin tarkkaan tutkinutkaan,piti kans mennä peilin eteen en tiä onko mulla sit lituska mutta mulla siis maha alkaa pyöristyä heti tissien alapuolelta navan kohtaalla menee suoraan alaspäin ja sit taas pyöristyy.. mulla on istukka edessä ja veikattu tyttöä.. toinen havainto mulla ei oo karva napaa = LUE linea negra.. ylensä se on ollut mut ehkä se korvaa nyt tän kun mun naama on kun petolinnun perse..jihaa koen naaman näpyt uudestaan,välillä oikein hävettää tuo kylillä kun ei aina jaksa puuteriakaan tunkee naamaan..

Valve-unirytmi Tää mein masukki on aktiivimmillaan illasta/sillon kun oon menossa nukkumaan ihan hirmunen meno käynnissä töyssyjä tuntuu vähän joka suunnasta kyljistä,mahan alta,keskeltä mahaa.. Edellinen oli elementissään aamuyöllä ja mua ärsytti kun kesken unien sai herätä ja sit ite ei saanut enään nukuttua kun toinen rauhottui.(Onneks tuosta on tullut rauhallinen ja hyvin nukkuva poika)

Möhköpantti + Heta-Einari 23 (poks)
 
Neuvolalääkärillä käyty. Paino oli noussu 700 g /viikko!!! Apua!!! :O Nyt täytyy kyllä pistää herkut pannaan... :| Kokonaispainonnousu on 8 kg, mutta jos tämänkertanen tahti jatkuu, niin huh huh mihin se vielä ehtiikään... Muuten kaikki ok (eikä lääkäri kyllä tuohon painonnousuunkaan kommentoinut, mutta itteä vähän hirvittää). Pojalta näytti pikkuinen edelleen :heart: ja oli tunkenut itsensä ihme asentoon poikittain. Onneksi hänellä on vielä aikaa kääntyä. Painoarvio oli n. 970 g, eli aika keskikäyrillä mennään.

Närästys vaivaa täälläkin. Yhtenä yönä heräsin siihen, että laatta meinasi lentää, mutta muuten ei ole onneksi oksettavaa oloa ollut. Rennie onneksi auttaa vielä.

Chidi & Honey 26+4
 
Tosta unirytmistä...meil ei oo mitenkään säännöllinen...olisin tyytyväine ku iltaisin vaik potkis ku menis nukkuu mut esim. kahteen iltaan ei oo inahtanukkaan sitä ennen meuhkaili...iski jo paniikki ku en tuntenu kunnol liikkeei joten tänä aamuna piti syödä makia leivos töis jotta JätkänPätkä alkais touhuu ja niihä sitte alko mesomine:heart:
Tänään tuli päätös kelalta äippäpakkauksesta ja postinnouto lappu et olis tullu...vähänkö oli nopeaa toimintaa!!!! pistin viikko sit hakemuksenki postiin..
Viel oli 16 päivää töitä ja sitte kesäloma vois alkaa..ootan sitä ku alan olla kypsä näihi töihin lähtöisiin yöllä..varsinki ku olen alkanu heräilee pissahätään ku nukun...toisin sanoen tällä hetkellä hyvä ku jaksan töis käydä ja nukkua!! On jääny sosiaaline elämä vähä taustalle..
Muistanko oikeen et tääl olis jollain kans ollu napakoru???? eli oletko ostanu raskausajan korun vai poistitko kokonaan?? Ite ostin raskausajan ja tuntuu et reikä tuntuu tulehtuvan helpommi...otan yöksi pois jotta saan nukkua...
Oletteko ostellu jo tuttipulloja yms. tarvikkei paljo??? ja mitä kannattaa ostella???Vaattei on tullu ostettuu varmaan liikaaki :LOL: mut en vaan oo voinu vastustaa..
Onko teillä mitään tietoo kuinka kauan saa käydä uimassa?? ku meil on lahjakortti kylpylään ja ollaan juteltu et mentäis joku viikonloppu...
Tiituliini rv 24+6 ja JätkänPätkä :heart:
 
Heips kaikki!

Nyt pakko kysellä teidän mielipiteitä asiaan!!
Mieheni veli ja hänen vaimonsa menetti vuosi sitten 25 viikolla olevan sikiönsä,vaikeiden sydän ja muiden ongelmien takia.
Nyt nämä eivät puhu minulle mitään,eivätkä katso minua ollenkaan..koska odotamme siis vauvaa.
Tiedän että heillä tekee kipeää kun meille tulee lapsi.
Mutta tuo tuntuu aivan kamalalta minua kohtaan,ja enkö saa olla onnellinen meidän tulevasta lapsesta..Tänäänkin tuli itku kun he lähtivät meiltä.
Miehelleni he siis puhuvat..mieheni pahoitteli kovasti heidän käytöstään ja sanoikin heitä tunteettomiksi.
On vaan pahaolla nyt kun olen heihin kontaktin menettänyt..

Olisiko kellään samanlaisia kokemuksia?

maritta83 ja mooses 25+1
 
Hellurei ja räkä lentää. Eli kuumeettoman räkätaudin kourissa ollaan täällä, mutta olo on kuin kuumetta olis paljonkin.
Muksulla kanssa nenää saa olla niistämässä jatkuvasti ja yöt kuorsaa läpeensä, niin ettei kukaan (paitsi mies tietty) nuku. No joo, eli siis minä en nuku :)

Maritta83 Onpa ikävä tilanne. Ehkä olisi hyvä ottaa ihan suoraan puheeksi? Antaa mahdollisuus tunteille purkautua? Olettaen tietenkin, että olet valmis ottamaan vastaan kaikenlaisia tunteita.
Mun on vaikea kuvitella miltä tuntuisi, jos olis menettänyt oman lapsensa, sikiönkin. Tai kuvitella on helppo, mutta tietää ei voi. Eikä toivottavasti ikinä tarvitse tietääkään. Mutta kuvittelisin, että itsekkin saattaisin kokea voimakkaitakin negatiivisiä tunteita muita kohtaa, joilla lapsi olisi elossa ja olemassa. Luulisin, että siinä on itsellä niin paha olla, ettei pysty käsittelemään niitä tunteita välttämättä mitenkään järkevästi tosipaikan tullen.

Jos he kuitenkin käyvät teillä, niin eivät varmaan halua välejäkään katkaista, vaikka onkin heille varmasti tiukka paikka. Itse siis varmaan ottaisin ihan puheeksi rauhallisella hetkellä, niin, että kysyisin varovasti, että miltä sinusta tuntuu tämä meidän raskaus, kun olet itse joutunut kohtaamaan niin suuren surun, tms. Voi olla että reaktio onkin itku ja pahan olon purkautuminen, niin, että jännite purkautuu ja tämä nainen ymmärtää, että hänen surulleen ja katkeruudelleen menetyksen johdosta on tilaa teidän onnennekin keskellä.
Jos, taas tämä nainen ei ole valmis raottamaan tunteitaan, niin sun täytyy vaan antaa aikaa, ei sa vermasti ole mitään henkilökohtaista, vain suurta tuskaa. Näettekö usein? Tai siis, onko näitä tilanteita paljon, jossa joudut ikävään tilanteeseen?




Täällä voidaan hyvin. Vauva liikkuu omaan tahtiinsa ja olo on väsynyt, flunssainen, mutta muuten oikein hyvä.

Poikkaa mäkin huhuilen? Jos on käynyt niin, että teillä on siellä suuri suru, niin toivotan voimia jaksaa. Jos taas ei(toivottavasti), niin toivottavasti tulet joka tapauksessa meille kertomaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos murukka vastauksestasi..
Emme näe usein,enää..
Ennen näimme usein ja kävimme ulkona syömässä jne..Miehemme kun ovat veljeksiä.
Mutta nyt olemme nähneet 2 kertaa 6 kuukauden aikana.
Tulee vaan itselle pahamieli heidän asenteesta meidän vauvaa kohtaan.
Ehkä mietin asiaa liikaa..antaa heidän olla rauhassa.

maritta 83 ja mooses 25+1
 
Viimeksi muokattu:
Siis ymmärrän hyvin, että sulla on paha mieli ja olo tosta käytösksestä, mutta en näe muuta keinoa asian purkamiseksi, kuin puhuminen. Tai aika, mutta sekään ei välttämättä auta, jos välit pääsee viilenemään liiaksi. Paha olo se vain on varmasti heidänkin käytöksensä takana, asia varmaan helpottaa kun he saavat oman vauvan.
 
Niinpä niin ja rokotuksille piutpaut... Verikokeilla vahvistettu influenssa täällä kylässä ja näyttää jäävän pidemmäksikin aikaa visiteeraamaan. Olo on sanalla sanoen KAAMEA. Oksettaa yskiä, ruoka ei maita, rintakehää puristaa, sydän hakkaa, kaikki yläleuan hampaat särkee... Antibioottikuuri tällä kertaa poskionteloihin ja muuten vaan lepoa. Toivottavasti ei vaikuta vauvaan...

Maritta83: anna läheisille aikaa, koita purra hammasta ja iloitse muulla ajalla. Olen itse lapsettomuudesta kärsiessäni ollut odottaville ystävilleni melkeinpä samanlainen ja jälkeenpäin sen vasta tajunnut. En siis tahallani, mutta asia oli vaan niin kipeä, että ystävän raskauden "unohtaminen" tuntui ainoalta vaihtoehdolta. Ajattelin silloin ja ajattelen edelleenkin, että kyllä ystävilläni varmasti oli siinä hetkessä muitakin tahoja, joiden kanssa jakaa odotuksen ilot ja surut. Sittemmin, kun aloin vihdoin itse odottaa esikoistamme, tilanne korjaantui itsestään. Onneksi ystäväni olivat ymmärtäväisiä - olisin saattanut katkaista välimme kokonaan ja ihan turhaan, jos minut olisi "pakotettu" puhumaan toisten odotuksesta...

Höpöttäjä ja mahan asukas (26+4)
 
Väsynyt väsynyt ja vielä kerran v ä s y n y t masun kasvattaja täällä. Olo on ku jyrän alle jääneenä ja tekis mieli vaan nukkua. Onneksi ensi viikolla on lomaa tiedossa. Sairaslomalle en tahtoisi jäädä. Hb:n töissä katoin ja väitti 130 olevan edellisen 104 sijaan joka otettiin 3vkoa sitten, tiedä uskoisko tota. Jäätävä hedari on ollu iltapäivän ja ei ota talttuakseen, ei auta kun mennä sohvalke ja levätä. Masukki on ollu kyllä hiljainen tänään taitaa aistia, että on parempi levätä :)

mahanympärys tai vyötärö oli rv 20+3 88cm. Ens viikolla uus neuvola niin saa suhdanne tohon kehitykseen. Lähtövyötärö oli 69cm, kaukana siis ollaan siitä lukemasta.

Närästystä odotellessa..

maritta83 ehkä ei kannata pahoittaa mieltään. Heidän on todella vaikea katsoa sua, koska olet kävelevä muistutus siitä mitä toisilla ei ole.. Tuskin ajattelevat miltä susta tuntuu vaan miettivät omaansa. Itse kateellisena vierestä katsoneena kun sisarukset lapsia saaneet ja vaikka mulla ei keskenmenoja ole taustalla en ollu varma tuliko mun itkuni heidän onnestaan vai omasta syvästä surusta jonka uskoi itselleen olevan onnea toisten puolesta. Voin vain kuvitella mitkä tuntemukset tossa kohtaan on menossa. Toki olet oikeutettu kokemaan ja puhumaan, johtaako se nyt mihinkään varsinkaan nyt on sitten eriasia jos elelet samoja viikkoja kuin heidän pienensä meni toiseen kotiin. Vaikeita asioita joihin ei vastauksia taida olla. Voimia.

Sandrastiina ja Mini 23+4
 
Maritta83: mäkin epäilen, ettei miehen veli ja vaimo pysty sua katsomaan, koska sun kasvava vatsa vaan kerta kaikkiaan tekee liian kipeää. Asia on selvästi heille tosi arka :( Itsekin olen ollut tilanteessa, jossa lapsettomuudesta kärsivälle ystävälle oli kerrottava meidän odotuksesta, ja kuulin jälkeenpäin, että hän oli alkanut asiaa hillittömästi itkemään. Tiedän, että hän vain halusi omaa vauvaa niin kipeästi. Pidimme myös vähemmän yhteyttä mun raskausaikana. En usko, että haluavat siis mitään pahaa teidän vauvalle tai sinulle, asia on vaan heille käsittämättömän suuri ja raskas :( Hankalia kyllä ovat nämä tilanteet. Itsekin mietin, miten kertoa yhdelle lapsettomalle kauempana asuvalle ystävälle kolmannesta odotuksestamme. Olen lykännyt asiaa, sillä tuntuu niin vaikealta sanoakin, mutta pitäisihän se vain sanoa.

Muuten täällä väsyä ilmassa, pian viikon. Supisteleekin taas kiitettävästi, selkä jumittaa vähän. Toistaiseksi olen jaksanut töissä, eiköhän tämä viikkokin mene. Huhtikuun alussa pitäisi sitten olla lomaa.
 
Voimia influenssan kanssa painiville, toivon niin, ettei tule meille kylään!
Höpöttäjä just oli iltiksen sivuilla, että joku asiantuntija arvioi tämän vuotisen rokotteen lähes tehottomaksi influenssaa vastaan. Eli oikeassa olet.

Mä olen viimeksi ollut influenssassa vuosia, vuosia sitten ja se oli helvetillinen viikko sängyn pohjalla. En oikeasti päässyt ylös, en olisi syönyt enkä juonut ellei mies (silloin hyvin tuore tapaus elämässäni) olisi mua syöttänyt ja juottanut.Kuumetta oli varmasti yli 40 hetkittäin ja se olo..
huh!

Oli muuten romanttista, oltiin juuri tavattu ja olin ekoja kertoja vasta käymässä ja yötä, sille reissulle kun sairastuin jäin viikoksi! :D En vaan päässyt kotiin, kun aamulla herätessä ei enää jalat kantanu ja kuume oli jo tapissa. Viikon verran aina töiden jälkeen mies tuli ruokkimaan mut sänkyynsä ja sit illat loikoili mun vieressä ja katto telkkaria ja silitteli mua, siis melko tuntematonta ihmistä vielä silloin :)
Siitä se sitten lähti :heart: :)

Ainiin ja viikot tänään 24+6
 
maritta, mun neuvo on ainakin se, että annat tosiaan heille aikaa. Itse keskenmenon kokeneena (rv 15+3) voin kertoa, et se katkeruus on kyl päällimmäisenä tunteena, kun näkee / kuulee raskaana olevan. Jo elokuvassa, kun oli raskaana olevia naisia, alko vituttamaan suoraan sanottuna : / Mullakin oli ystävä, ketä odotti viimisillään, kun tää tapahtu, ni muistan, etten halunnu häntä nähdä ja olin tosi kateellinen, et miks hän, miksen mä yms.. Mut toivottavasti tämä nainen kuitenkin käyttäis järkeä ja ajattelis asian jossain vaiheessa järkevästi, et.. niinko.. se ei ole teidän vika, ja et te saatte olla onnellisia.. :) Aika. Se on suuri lääke.. Mulle puhuminen oli kans suuri lääke, mut kaikki ei siihen kykene.. Tsemppiä. Muista kuitenkin itse nauttia :heart: :hug:

Emby^ ja nökö 24+2 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: maritta83
Tällä hetkellä H3N3 influenssa virus on muuttanut muotoaan ja näin näissä muuntaantuneissa versioissa rokote on tehoton! Meidän sairaalassa tehohoidossa olevista influenssa potilaista melkeinpä puolet on rokotettu!

Tiituliini
Mulla on/oli napakoru. Jonka siis poistin tuossa viime viikolla! Ollut outoa pestä ja rasvata mahaa kun pitkään ollutta korua ei enää paikallaan ole :( alkuun mietin että olisin ostanut sen raskausajan napakorun mutta tällä hetkellä mun mahaa kiristää Niin että uskoisin sen häiritsevän mua enemmän :)
Uimisesta: saa uida ja kuinka paljon! Poreammetta ei ilm hirveästi suositella sillä se saattaa aiheuttaa supistuksia/käynnistää synnytyksen mutta tavallinen uiminen ja kelluminen on oikein hyvä vaihtoehto! :)

H&M 23+3
 
Viimeksi muokattu:
maritta, samaa toistelen kuin muutkin, että anna heille aikaa ja tilaa. Itse sekundaarisesta lapsetoomuudesta kärsineenä voin kuvitella että toisen vauvamahan näkeminen heidän tilanteessaan ottaa tosi koville. Toki ymmärrän että sinustakin tilanne tuntuu kurjalta, kun välit ovat viilenneet, mutta voit ajatella että et ole tehnyt mitään väärin. Tilanne vain on niinkuin on. Mulla ainakin lapsettomuushoitojen juuri toista kertaa epäonnistuttua otti "pikkasen" koville, kun kaverille tuli vahinkoraskaus ja sai 2 lasta vuoden sisään (sinä aikana kun itse yritettiin saada yhtä alulle).

*muoks* lisään vielä, että vaikka kotona jälkeenpäin itkin ja tunsin katkeruutta, kun lasta ei meille alkanut kuulua, silti halusin että kaveri kertoo oman raskauden etenemisestä ja puhuu lapsistaan.

Höpöttäjälle ja muille influenssan uhreille jaksamista ja pikaista paranemista!

Tiituliini kyselit mitä kannattaisi vaatteiden lisäksi hankkia. Ei varmaan kauheaa arsenaalia kannata vielä jemmata, mutta mulla ainakin on (esikoisen jäljiltä) ja muistelen että ihan aluksi oli käytössä muutama tuttipullo, rintakumi, maidonkerääjä, rintapumppu, liivinsuojat... Mulla oli sektion takia maidontulon kanssa aluksi vähän tekemistä (ensin ei tullut, sitten tuli liiankin kanssa), eli välttämättä noitakaan vempaimia ei välttämättä alkuun tarvitse. Ja jos oot kantoliinahenkinen, niin sellaisenkin voi pyytää vaikka joltakulta lainaan aluksi kokeiltavaksi.

chidi, mulla oli kans viimeksi neuvolassa painoa tullut 650 g/vko. Neuvolan täti ei siihen kiinnittänyt huomiota sen kummemmin.

Vakuutuksista vielä, tänään tuli Ifistä lisäselvityspyyntö, eli kaikista hoitopaikoista joissa oon käynyt tämän raskauden aikana (= äitipoli ja diabetesseuranta), pitää toimittaa sairauskertomus ennenkuin myöntävät vauvavakuutuksen. Ja aiempi sektio ei kuulemma vaikuta, kun lapsi on syntynyt terveenä. Myös neuvolakortista pitää lähettää kopio, täytyykin muistaa ottaa myös kansilehti kopioon mukaan.

Maikki rv 24+1
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä