Kesäkuun Kastehelmet 2012 **HELMIKUUSSA**

Hurjasti onnea taas kaikille ultrassa käyneille hyvistä uutisista :heart:

sukupuolen näkymisestä ultrassa Meillehän jo rakenneultrassa ultraaja veikkasi tyttöä. Näkyvyys oli silloin vähän huono, mutta sitten kun pieni vähän suostui vilauttamaan, niin ultraaja kommentoi, että "Aika tasaiselta kyllä näyttää. Ihan kuin tuossa häpyluutkin näkyisi. Kyllä minä tytön kannalla olisin". Painotti, ettei mitenkään varma ole, vaan on enemmän veikkaus. Sen jälkeen käytiin siellä 4D ultrassa (ultraajana oli Bruno Cacciatore), ja hän sitten sanoi jo 4D kuvasta, että tytöltä näyttää. Sitten katsoi tavallisella 2D näkymällä sukupuolta tarkemmin ja sanoi, että "Ihan 100% varma tyttö. Voitte mennä ostamaan hameita." Näytti kuvasta ne häpyluut (valkoiset viivat) ja saatiin tästä se kuva myös mukaan. Vosin laittaa sen joskus tännekin, niin voitte vertailla :D Mitä kavereilla olen nähnyt vastaavia kuvia pojista, niin niissä on kyllä ihan selkeästi pippeli näkynyt "ulkokkeena" ja tuossa meidän neitin haaruksissa ei kyllä näy mitään uloketta ;)

esitietolomake mikä se on :O? Ikinä kuullutkaan moisesta. Tosin en oo ilmoittanut vielä neuvolaan sitä synnytyssairaalaakaan, kun en vieläkään osaa päättää, että NKL vai Kättäri :D

sokerirasituksesta Mä tiedän, että neuvolatäti on laittanut mulle sinne lähetteen, kun np-ultran verikokeiden yhteydessä labranhoitaja siitä mainitsi. Muta neuvolantäti itse ei ole mulle puhunut koko asiasta kertaakaan. Mun piti viimeksi siitä jo kysyä, että milloin sinne pitäisi mennä, mutta unohdin koko asian. Ehkä olen hullu, mutta haluaisin ihan vapaaehtoisestikin mennä sinne rasitukseen :D Olsipahan sekin asia sitten varmistettu. Papan veljellä on diabetes, mutta en tiedä lasketaanko sitä riskiksi? Onko siis tarpeeksi läheinen" sukulainen. Seuraava neuvolakäynti omalla th:lla on vasta viikolla 30+6 (hui!), niin onkohan silloin jo liian myöhäistä tehdä toi rasitus? Nyt torstaina ois nlalääkäri, ehkä pitää kysyä siltä jo tuosta.

raskausarvista Vielä en oo huomannu yhtään arpea. Mutta en oo kyllä pahemmin rasvaillutkaan. Oon ihan liian laiska tuon rasvailun suhteen :ashamed:

Tsemppiä kaikille supistusten kanssa :hug: Toivottavasti pysyvät harmittomina. Itsellä välillä niitä inhoja mahakipuja, mutta onneksi olleet aika lieviä.

Juuri, kun viimeksi mainitsin, ettei Papunen koskaan potki vasempaan kylkeen, niin eilen oli sitten moukutettiin sinne puolelle koko aamupäivä! :D Tänään taas möyritään oikealla puolella :heart:

Sanmar + superpapunen 24+4
 
Viimeksi muokattu:
jkoo Missä ja kenellä kävit 4d ssä? Varmaan on ultraajasta kiinni, sillä ainakin Bruno osaa aina kertoa sukupuolen.

Onnea kaikille ultrassa käyneille taas pienistä tytöistä ja pojista :)

Raskausarpia ei tullut mahaan esikoisesta yhtään, pari pienen pientä tuli kylkiin ja nekin tosiaan huomasi vasta synnytyksen jälkeen. Uskon, että on ihotyypistä kiinni enemmän kuin rasvailuista. Onhan se tietenkin kiva uskoa, että kun on ostanut monen kympin kalliit raskaus voitehet, niin että se olisi arpia vähentänyt, mutta mä en kyllä usko niihin :D
Ihan tavallisella Nivealla oon rasvaillu sillon tällön ja ei niitä arpia vaan tullu.
Mahan koko varmasti vaikuttaa. Jos on ihan hillitön pötsi, niin tottakai se iho antaa periksi jossain vaiheessa. Mulla oli hyvin hillityn kokoinen maha.

Onneksi ne arvet saa paidan tai uikkatin alle piiloon. Tutuista tiedän, että on se aikamoinen shokki, kun joutuu vaihtamaan bikinikropan ja pikku bikinit koko-uikkariin, kun maha on alkuun kuin karhun raatelema ja jos siinä vielä niitä raskauskiloja runsaammin jäljellä, niin kyllä siinä tuoreelle äidille tulee itkut tai paritkin asiasta.
Onneksi asiaan tottuu ja arvet vaalenee. Mutta kyllä mulla tuli kaverin puolesta paha mieli, kun näki kuinka paljon harmitti tuo muutos. Onneksi on kaunis ja ihana ihminen muuten niin ei sillä mahalla niin väliä :)

Kyllä se muuten itseäkin sitten vauvan syntymän jälkeen shokeerasi, että tämäkö musta on jäljllä. Hormonit vaikutti ja raskauskilot, jotka istu tiukassa.
Ennen raskautta olin tosi hoikka ja harrastin liikuntaa 5 kertaa viikossa tärkeän harrastuksen merkeissä. Raskauden jälkeen peilistä katsoi maitoa valuva, lihava nainen, jolla oli kaupunkin mustimmat silmänaluset ja joka joutui edelleen käyttämään äitiyshousuja ;)
Sit se vaan helpottaa.
Itse raskausaikana rakastin mahaani ja en stressannut kiloista tai muista. Tällä kertaa yritän olla synnytyksen jälkeen itselleni armollisempi, mutta ne hormonit.. Jos raskausaikana on rankkaa, niin ne ekat päivät vauvan syntymän jälkeen kera hillittömän väsymyksen, ne olivat hormonipitoisia päiviä ne :D

Mulla on myös se sokerirasitus viikolla 26-28. Ei kyllä houkuttele yhtään.
 
Mä aloitan äitiysloman varhennettuna, kuten tytöstäkin aloitin. 7.4 alkaa äippäloma, sitä ennen olen tämän pari kuukautta edellisen äitiys/vanhempainloman jälkeen kotihoidontuella. Ensi vuonna menen heti sitten töihin..

Liikkeet tuntuvat alhaalla, mutta niin ultraaja sanoikin viimeksi, että todella alhaalla vauva! Tänään aamusta tuntui oikein, kuinka alhaalla vauveli on.. toivottavasti ei vain tule liian aikaisin pois. Onneksi parin vkon päästä on ensimmäinen lääkärineuvola, saa tietää onko paikat vielä kiinni...

Väsy on saapunut meille. Otan tytön kanssa päikkäreitä tiuhaan tahtiin, ei meinaa jaksaa. Iltaisin pakko mennä tytön kanssa yhtä aikaa nukkumaankin. Ja siivotessa huomasin, että taas alkaa ottamaan selkään, kun liikaa rehkii..
tyttöä odotellessa viimeiset viikot ennen äitiyslomaa olin sairaslomalla, jalat eivät kestäneet. Rv30 alkaen (ja aikaisemminkin jo) jalat turposivat ja itkin kotona kivusta työpäivän jälkeen, pari viikkoa tsempillä pystyin työskentelemään, sitten oli pakko luovuttaa. Saa nähdä tuleeko samanlaisia vaivoja täällä kotona ollessa...

Valkovuoto
palasi, vaikka sain kuurinkin siihen, Huoh. Onneksi ei yhtä pahana, mitä aikaisemmin, mutta ikävä vaiva.

piuh 23+4 (jos oikein muistelin..)

Jotain piti vielä kirjoittaa, mutta pakko mennä ottamaan tytön kanssa päikkärit..
 
Noinhan se yleensä menee, että ultra siellä missä synnytetään. Mutta meillä (Tuusulassa) ultrat on automaattisesti Hyvinkään sairaalassa riippumatta missä meinaa synnyttää. Synnytyssairaalan saa valita itse mistä tahansa HUS:in alueen sairaaloista. Meillä on Helsinkiin vähän lyhyempi matka, joten siksi haluan mielummin sinne, kuin Hyvinkäälle :)
 
Esitietolomaketta en ol vielä saanu, täällä se palautetaan neuvolana ja sieltä toimitetaan eteenpäin. En muista millo edellisistä se on täytelty.

Tänään ois neuvola. Eilen työterveyslääkäri antoi kaks viikkoo lisää sairauslomaa ton selän takii. Käski vielä soittaa fyiolle jos tuntuu ettei saa millään rentoutettuu niin katotaan pystyiskö siihen jotain rentoutusjuttui viel keksii. Supistusten meinasi hellittävän jos vaan saatais kroppa rennoks kun nyt on niin jännittyny.

Meijän nuorempi on kuumeessa kolmatta päivää. Nyt ei kyl ollu enää kun 37,5, sunnuntaina oli 39.

~ZZ&PikkuT 22+0~ POKS!
 
Sanmar82 mäkin kuulin noista esitietolomakkeista esikoisen aikana netistä eikä meijän ainakaan pitäny missään vaiheessa semmosia täyttää ja me oltiin kättärillä.
Nytkään ei ole neuvolassa tai kättärillä mitään sanoneet.

ninanina + pompula 24+0 POOOKKKS
 
  • Tykkää
Reactions: Missy1985
Tulin taas lukemaan kuulumisia välillä ja toivotteleen kaikillle hyvää Ystävänpäivää! :flower:

Ei taida tänne nyt niin usein ehtiä kun tuli vähän muita suunnitelmia tähän, nimittäin muuttoa! Päätettiin laittaa talo myyntiin kun ihastuttiin yhteen kt neliöön ihan hulluna ja niinhän siinä sit kävi että päivässä meni oma talo kaupaks ja nyt odotellaan sit koska päästään muuttaan :) hiukan haasteellista tää touhu näin raskausaikana mut onneks on paljon muuttomiehiä niin saavat kantaa ja mä vaan järkkäilen :D toivottavasti päästäis muuttaan kuitenkin ennen mun töihinmenoa maaliskuun puolivälissä, mikäli nyt vointi sen sallii.

Kareliini ja pikkuinen 22+5 :heart:
 
murukka en ole käynyt missään 4d-ultrassa, vaan normaalissa r-ultrassa keskusteltiin siitä 4d-ultran toiminnasta ja ainakin tämä meidän kätilö oli sitä mieltä, että se 4d on vaikeammin tulkittava. Vähän saimme kasvoja nähdä tuossa rakenneultrassa, kun kätilö vaihtoi kuvaa siinä kohtaa 4d:hen, mutta haarojen väliin ei katsonut 4d näkymällä, joten minulla ei ole hajuakaan kumpi on parempi :D En tiedä miksei enempää voinut näytellä meille 4d-kuvaa, kun jos kerran kunnallisellakin sellaisen laitteen omistavat...: /
 
Moi, hurjasti tullut taas tekstiä sitten viime kerran =)

Esitietolomakkeesta on ainakin keskusteltu. KYS:llä esitiedot täytetään suoraan sairaalan haikara-tietojärjestelmään, mä sain neuvolasta salasanat ja kirjoittelin tiedot suoraan koneelle. Täydentämään pääsee pitkin matkaa ja suositeltiinkin täydentämään aina kun jotain uutta tulee. Laitetettiin kaikki esitiedot ja nimivaihtoehdotkin hätäkastetta varten.

Raskausarpia mulla on aika paljon, mutta en muutenkaan varmaan pitäis mitään lantiobikinejä, kun on tuo hätäsektioarpi pystyssä koko navanalusen pituudelta...

Mua on alkanut vaivata selkäkivut ristiselässä. Tuttua kauraa esikoisen odotuksesta, mutta ei ne viimeksikään pahasti vaivanneet, ajoittain sellaista jäykkyyttä ja kipua, mutta sitten taas toisina päiviä ei mitään.

Sanmar, meillä kans ultraaja näytti rakenneultrassa kuvasta häpyalueen viivat ja totesi että 100 % varma tyttö. Tai siis viisasteli kyllä vielä perään, että "ulkoisesti on varmasti tyttö, kromosomejahan me ei päästä näkemään..." Näytti myös kuvaa lantioalueesta sisältä, kun siellä on tytöillä kolme tyhjää aluetta (peräsuoli, emätin ja virtsarakko) ja pojilla vain kaksi.

Huomenna onkin seuraava neuvola, sitä odotellessa :) Kiinnostaa ihan nähdä paljonko paino on noussut, vatsa on ainakin kasvanut aika lailla.

Maikki rv 22+1
 
MUKAVAA YSTÄVÄNPÄIVÄÄ! :flower::heart:

Esitietolomake on täällä kans täytetty ja mä sen viimeksi palautin kun olin neuvolassa. Sinne kirjoitettiin hätäkastenimet, mahdolliset edelliset synnytykset, keskenmenot, lääkeaineallergiat, ruoka-aine allergiat, kiertojen pituudet tms...

Raskausarvet ilmoitteli mulle itsestään kun täällä Pohjanmaalla oli ne kovat pakkaset 1,5 viikkoa sitte niin mulla kun on vielä atooppinen iho niin osasin niitä tällä kertaa odottaa kun mahakin vielä samaan aikaan vähä pullahti enempi. Esikoisesta mulla ei tullu, kun maha kasvoi vasta keväämmällä kun ei enää ollut kovia pakkasia. Tokikin rasvasin silloin ahkerasti ja rasvaan nytkin, mutta nyt ei auttanut. Toki ne arvet on nyt vähän himmentynyt, mutta veikkaan et synnytyksen jälkeen ne näkyy sit. Oon saanu kunnon öljy/Bepanthen rasvauksella ne nyt toistaiseksi "häviämään" jonnekkin ja pesen ihoa tällä hetkellä lapsen Natusan Kidsillä :D Toki kainalot pesen vähä vahvemmalla :LOL:

Sanmar82 puhu niistä tytön häpyluista jotka näkyi ultrassa. Esikoista, joka on tyttö, luulin näkeväni silloin rakenneultrassa kyseiset luut (valkoiset viivat), mutta en ollut silloin varma. Jälkikäteen olen kans kuullut niistä ja nähnyt kuviakin. Ja nyt kun oltiin ultrassa viikko sitten rakenneultrassa, niin mielestäni näin taas nämä häpyluut (valkoiset viivat) ja kätilöhän kans sitten veikkas tyttöä, mutta näköjään sitä ei siltikään usko mitä on ite nähny ennenkuin siihen tulee täysvarmuus, vaikka edelliselläkin kerralla saman näin... Eli synnytyksen jälkeen saan todeta näinkö jälleen oikein vai en :D

Työkaveri, miespuolinen kysyi multa tänään että koska mä synnytän ku mun maha on jo niin iso sen mielestä, että voisin synnyttää viim. 2 kk päästä :LOL: Tuumasin vaan että nooo, laskettuun aikaan on vielä kyllä vajaa 4 kk :LOL: Pyöritteli hieman silmiä ja sano että kun tuo maha kasvaa kuulemma ihan silmissä :popcorn::saint:

Isomahainen PikkuMyy ja "kikko" 23+3
 
Ultra kuulumisia pikaisesti.. Eli tänään oli rakenneultra joka päättyi lapsivesipunktioon. Pikkuinen oli kehityksestä jäljessä liki 2viikkoa ja napanuorassa oli vain 2suonta eli toinen valtimo puuttui kokonaan.. Nyt saa piinavat n.2viikkoa odottaa tuloksia :| Toivon ettei valtimon puuttuminen johdu rakennevammasta, vaan pääsisimpä vain säikähdyksellä. Missäköhän vaiheessa sitä sais oikeesti nauttia raskaana olosta? Pieni pettymys koska odotin joko sinistä tai punaista ystävän päivää..
 
Sanmar82 ja Pikkumyy-82 puhuitte niistä häpyhuulista ja mielestäni myös katsoin rakenneultrassa, että ihan kuin olisin ne nähnyt, kaksi selkeää valkoista viivaa (luuta?). Mietin sitä itsekseni, mutta ajattelin ettei niitä voi nähdä.Eikä kyllä mitään ulokkeita näkynyt, vaikka kuinka yritin etsiä. Olisikohan mun poikaolo sittenkin ihan väärä? Pojista siis yleensä näkyy se uloke, eikä pallit? Jotkut poikalasten vanhemmat vain kertoi, että ne pallit oli kyllä näkynyt selkeästi, muta varmaan silti eri näköiset kuin nuo luut :whistle:

PoikkaToivototaan parasta ja voimia tulosten odotteluun!

Ceciilia ja Benkku ja poksutaan 22 + 0
 
mä jään kans varhennetulle äippälomalle 11.4 ku en viitti kokoajan sairaslomaa hakea oon töis vuodeosastolla ja selkä ei kestä nostamista ja supistelemaankin tuppaa joten töissä ei uskalla olla ja on kaks keskoséna syntynyttä itellään ni ei uskalla riskeerata.tokassa neuvolassa käyty ja kaikki ok paitsi hb laskenu 106 joten rautaa pitää alkaa popsia.kelan paperit on laitettu nyt vaan oottelen et koska päätös tulee:)missy minkä kokoinen sun esikko oli kun syntyi niin aikaisin?ainiin vaunut uskaltauduttiin kans jo ostaa emmaljungan city crossit ja niihin kova kantokoppa. terveisin rosa81 ja 23+4
 
Poikkka
Tosi kurjaa kun joudut nyt odottamaan! Odottaminen on varmasti raskasta! Miten muuten meni? Mistä huomasivat tuon että sikiö kaksiviikkoa pienempi? Eiks teillä kuitenkin kaikki ollut norm nt uä:ssä?
Kellä muulla täällä oli puhetta yksivaltimoisesta napanuorasta?
Nyt vaan stemppiä odotteluun! <3
Mitä pidit muuten satks:n äiti pkl:stä?


Hyvää ystävänpäivää kaikille naisille! :)

Henna ja möykky 21+2 (jännitys on kovaa!!!)
 
rosa81 Mun esikoinen oli 830g, 33cm rv.25+0 =) Iso poika nyt ja ei ulkoista merkkiäkää keskosuudesta. :heart:
Minkäs ikäiset sulla on muksut nyt ja minä viikkoina syntyneet?

Lääkärin tarkastus oli tänää ja pakko nyt joka paikassa hehkuttaa että kaikki oli edelleen hyvin!!! :heart: :heart: :heart: :D :D :D
Ollaan nii iloisia miehen kanssa, että uskallettiin meitin tyttelille jo nimiki päättää!! :heart: :D
Mieski pääs näkemään pikkuisen joka veteli kunnon matsia ja oikas jalkoja nii että se tuntui päälleki. Lääkäri toteski että on kyl liikkuvaa sorttia että varmaa liikkeet tuntuu hyvin ja samal muksaski oikein kovaa ku siin ultraili et totes et juu tunnet varmaa.. :LOL: :heart: Totesin et kyllä! :heart:

Että eipä parempaa ystävänpäivää olekaan ja oikein iloista semmoista kaikille täällä olijoille myös! :flower: :heart:

Missy 23+4 :heart: :heart:
 
Ok, Sanmar, tossa tapauksessahan sillä ei sitten niin väliä ole :)

Raskausarpia on mulla ollut teini-iästä lähtien laihtumisen vuoksi ja mukavasti ne on taas tulleet esiin tän toisen raskauden aikana... Mitään stressiä en niistä ota, kun niitä on aina ollut ja tulee olemaan :)

Äippäloma mulla alkaa ihan normaalisti 30 päivää ennen la:a, en halua sitä sieltä loppupäästä lyhentää. Olen sitten ihan vaan sairaslomalla sen alkuun saakka, vaikka onhan se tietysti ärsyttävää koko ajan siellä lääkärillä ravata...

Esitietolomaketta ei täällä HUS:in alueella automaattisesti täytetä ollenkaan. Taitavat neuvolasta jotkut tiedot synnärille lähettää, mutta esim. nimiä ei tarvitse alkaa missään vaiheessa arpomaan.

(.) Mulla on taas emätintulehdus, johon yhden flagyl-kuurin olen jo käyttänyt... Nyt on sitten taas uudestaan suunnattava apteekkiin :headwall:
 
Hemutus: Joo oli viimeks kaikki ihan normaalisti.. Tuo koko huomattiin samalla ko mitattiin luut ja muut.. Mutta sinänsä kaikki koot oli keskenään samassa, eli ei suurempia eroja.. Saa sitten nähä mikä tulos tulee mutta aika positiivisia lääkärit tästä tilanteesta oli..:) Pikkunen muuten kyllä liikkuu tosi hyvin ja lapsivettä oli tällä kertaa oikea määrä.. Nyt pitää vaan pikkasen seurailla kun tossa punktiossa on se keskenmenoriski..:/ Kyl mä ihan tosta äippäristä tykkään, muutamia kätilöitä ja lääkereitä mitä en voi sietää mutta muuten ihan ok:) Mutta mä oon äippärillä joutunu ravaamaan edellisellä ja tällä kertaa niin paljon, että oon jo käyny varmaa jokasella hoitajalla ja lääkärillä..:D Nauroinkin tänään kun ne otti mun kansion esille, se on n.3senttiä paksu..:D
 
Näin tänään kuvan vaavista joka oli syntynyt vkolla 24 raskausmyrkytyksen takia,
jenkeissä tosin, selvinnyt on tähänkin päivään. Aika hurjaa ajatella jos kävisi sama
itselle niin vauva syntyisi jo kolmen viikon päästä, huh..
Hemoglobiini laskenut 103:een, rautaa alottelen kun väsymys vaivaa. Olen aatellut
olla töissä loppuun asti, vaikka raskasta hoitotyötä teenkin, saa nähdä onnistuuko
kun nyt on jo kipuja..

teris 21+6
 
Rintintin
Hyvää ystävänpäivää kaikille!

Poikkka jaksamisia tulosten odotteluun, toivotaan että kaikki on hyvin!!

Pikaisesti tulin lukemaan kirjotukset, ja kyselemään tuosta 4D:stä kun en vaan voi sen antaa olla. :) Olen nyt soitellut lähikaupunkeihin ja kysellyt hintoja ja suosituksia että millon kannattaisi tehdä. Yhdestä paikasta sanottiin että vasta rv 26-28. Ja hinta on pyörinyt siinä 250€ hujakoilla. Hemutus, jkoo ja Poikkka olitte vissiin kaikki SatKs:n alueelta niin Turku ja Tampere on lähimmät missä pääsee vähän halvemmalla kuin Porissa, siltikin yli 200€ eikä mistään sanottu että saisi suoraan Kela-korvausta vaan pitäisi itse hakea... Kalliista hinnasta huolimatta taidan mennä.

Rintintin & masukki 23+2
 
Rintintin
Mun ystävä kävi treellä ja sielä hinnaksi tuli se 300e. Turkuun Medisonar-klinikalta sanoivat sen olevan sen ~250e ja kelakorvaus pitää hakea itse, sanoi vain puhelimessa että voi olla että kela ei aina myönnä sitä(?!) tämän vuoksi annoin asian olla! Helsingissä olis se femeda ~170e ja kuulemma se bruno on ihan paras! MUTTA matkaan menee jokatapauksessa rahaa.. Päätettiin että ei mennä ellei rakenteessa jotain sellaista että "pitää" mennä !
 
Piuh-78: jos sulla väsyy jalat ja turpoaa, auttaisiko tukisukat/ sukkikset? Mä käytin 2 ekassa raskaudessa polvimittaisia sukkia, mutta nyt eivät enää auttaneet, vaan turvotusta oli sukista huolimatta ja sukan ylälaidan kohdalla ikävästi :( . Hommasin muutama vko sitten kunnolliset, kalliit sigvarikset, maksoivat kyllä omaisuuden eli 130e mutta taivas miten ihanaa, kun jalkoja ei särje!! Mulla siis vaivana turvotus mutta myös suonikohjuja alkoi tulla. Nyt turvotusta ei ole iltaisin nimeksikään verrattuna entiseen ja kivutkin sen myötä hyvin tiessään :) Ajattelin, että 130e jaettuna 4-5 kk:lle ei kuitenkaan ole iso investointi per kk, jos jalat voivat hyvin ja samalla eivät muuttuisi aivan mahdottoman kamalan näköisiksi loppuiäksi.

Poikkka: hirmu tsempitys tulosten odotteluun! Mähän kävin rv 16 punktiossa, ja mulle piti tulla pikatestin tulokset lupailujen mukaan, mutta 11pv kuitenkin odoteltiin tuloksia. Oli piinaavaa, etenkin, kun joka päivä oikeasti luulin, että tänään ne tulokset tulevat. Hyvä juttu, jos lääkäri on ollut positiivisin mielin, että kaikki olisi luultavasti ok, toivotaan niin!

Kareliinille tsemppiä muuttoon! Me muutettiin aikanaan, kun odotin kuopusta. Taisi muuton aikaan olla n. 3,5kk laskettuun aikaan. Saatiin onneksi muuttoapua sukulaisilta.

Raskausarvista: mulle ei tainnut esikoista odottaessa tulla yhtään. Kuopusta odottaessa maha oli isompi ja tuli muutama pieni viiru, rintoihin vähän enemmän, mutta aika pieniä ja vaaleita. Nyt tuntuu, että on riski saada arpia, sillä painan jo valmiiksi enemmän ja vatsa on viikkoihin nähden edellisiä raskauksia isompi. Kirraavaa tunnetta on ollut vähän iholla kyllä. Raskausarpiin kai toisilla on enemmän taipumusta. Jotkuthan saavat nopeasti kasvaessaan arpia teininäkin, vaikka eivät erityisesti siis lihoisikaan tms. Mun ystävällä on ollut myös arpia teinistä alkaen, ja sai niitä sitten kyllä raskaana ollessaan lisää. Mulla ei siis juurikaan ennestään ole arpia, mutta raskaus on muuttanut kroppaa kyllä: löysää vatsanahkaa ja vatsaläskiä, vatsalihakset aivan erillään toisistaan ja keskellä navan kohdalla "tyhjää", suonikohjuja. Ovat nuo muksut silti sen arvoisia ;)
 
Tsemppiä Poikkka, hyvä että ongelmat huomattiin viimeistään nyt ja niihin reagoitiin välittömästi.
Meillä on kanssa yksivaltimoinen napanuora, ja lääkärin mukaan se voi myös aiheuttaa hitaampaa kasvua vauvalle erityisesti loppuajasta. Hyvä, että kaikkien koko kuitenkin vastasi toisiaan, että pikkuinen kehittyy tasaisesti.

Raskausarpia ei ole vielä raskaudesta tullut, mutta teini-iän kasvusta niitä on senkin edestä. Saa nyt nähdä miltä iho näyttää raskauden lopussa. Ainakin mahan kasvukäyrät menevät yläkäyrällä...

Rautakuuri napsahti tänään neuvolasta. Hb 107, eli ilmankos on hieman hengästyttänyt jo yhdet portaan välit. Itse laskin ne kelien ja heikon liikkumisen syyksi, kun täällä on ollut kolme viikkoa paukkupakkaset, joissa ei ole tarjennut kovinkaan pitkälle pihalle.

Kävin palauttamassa kaikki Kelan laput tänään. Aion jäädä äippälomailemaan 30vrk ennen la:ta, tuskastuisin varmaan kotona synnytystä odotellessa pidemmän aikaa. ;) Voihan se toki aina mennä niin, että kroppa päättää tarvita lepoa aiemmin, mutta sille ei voi sitten mitään. Oma työni on joko päätetyötä tai labran ja koneen välillä kävelyä, miten sen kulloinkin järjestää, joten uskoisin pystyväni siihen. Nyt on ollut hieman kiireempää harjoittelijan perehdytysten ja kiireellisenä pitämisen kanssa, mutta nekään ei ole fyysisesti kuormittavia asioita.

Henna ja pikku-poitsu 24+3 :heart:
 

Yhteistyössä