Kesäkuun Kastehelmet 2012 **JOULUKUUSSA**

Alkuraskauden painon putoamisesta Itse ehdin jo hieman huolestua, etenkin kun neuvolatäti tuntui ottavan sen melko vakavasti vaikka olen normaalipainoinen.

Liitoskivuista, jotain särkyjä on pikkuisen ollut ja joku pidempi lenkki saattaa alkaa jomottamaan mahassa. Toivottavasti ne ei kauheasti lisäänny, ainakin itsellä hajoaisi pää katsella lumista maisemaa ja jättää lenkkeilyt koirien kanssa "autolla kuopalle ja koirat juoksemaan"-ulkoiluun. Mahtaako mahan jomotus johtua liitoskivuista? Ainakin lumitöiden jälkeen mahaa jomotteli jonkin aikaa, ja eilen jouduin kantamaan painavan kauppakassin ja jo kassia kantaessa alkoi kohdun paikkeilla sellainen inhottava jomotus, joka meni tunnin sisällä pois.

Maha on vihdoin ja viimein pullahtanut nyt myös aamuisin esille viimeisen kahden päivän aikana. :) Minä en ole kovin iso, joten saa nähdä millainen siitä sitten lopulta tuleekaan. Onneksi sain vaihdettua jo elo/syyskuussa tilatut projektityö-housut numeroa isompaan. Vaikka se kaivoksissa ryömiminen nyt sitten jääkin. :D

Nemain ja vaavi 15+5
 
LKN
täällä juuri palattu sokerirasituksista, huomenna sitten soittelen tuokset.. Hyi sitä litkua, muutenkin on ällöttäny kaikki makea tähän asti ja sitten vielä pitää juoda sitä sokerilitkua 5dl.. :x
hitto mulla on kummatkin kyynärtaipeet aivan mustelmilla (ja hellänä!!), kun maanantaina olin uä:n jälkeen labrassa muut neuvolan verikokeet+ seulontajutut ja siitä jo mustelma, nyt samaan käteen pistettiin kahesti lisää ja toisessa kädessä suonet piilossa ni ronkkivat vielä sieltäkin :D
nyt ollaan kerrottu tuleville siovanhemmillekkin uudesta perheenlisäyksestä! siellä oltiin aivan innoissaan :heart: ja oma olo helpottunut, kun ei tarvi olla enää "salaisesti" raskaana :D
jjahas, eipäs muuta!
Terkuin LKN ja kirppu JO 12+6 !! :eek:
 
Moips! Terkkari soitti äske..sokeriarvot on koholla,se pitkäaikaine...mut tiesin sen.on ollu aikaisemminki.lyhytaikaine oli kyl hyvä...et pientä vitutusta tääl tänään!! Vaik osasin odottaa sitä... mur...joten kysymys niille joilla on aikaisemmin ollu sama pulma..joutuuko lääkitykseen tms. vai yritetäänkö ruokavaliolla? Ajattelin alustavasti kysyä mitä muilla on ollu..
 
Moi kaikille!

Voi typerä minä, kun rupesin nyt yhtäkkiä stressaamaan... :headwall: Eilen käytin taas doppleria ja alkoi epäilyttää, että onkohan ne äänet, mitä luulen vauvansykkeeksi kuitenkin mun oma syke. Kuuntelin huvikseen omaa sykettä rinnan kohdalta ja se kuulosti yllättäen puolet nopeammalta kuin mitä se oikeasti on. Kokeilin samaan aikaan sykettä, niin kuulohavainto meni tasan puolet nopeammassa tahdissa. Se syke, minkä löydän alavatsalta on nopeudeltaan hämäävän samankaltainen kuin tuo oma syke, vaikka omaa sykettä samalla kokeilemalla tuntuu, että se ei ehkä kuitenkaan menisi ihan samassa tahdissa. Lisäksi tuli todistettua, että tuo dopplerin numeronäyttö näyttää kyllä ihan mitä sattuu - se antoi omallekin sykkeelle arvoksi jotain 140... : / Aargh...alkaa kohta kaduttaa koko dopplerin hankkiminen, kun nyt saan näköjään siitä vain stressin aikaiseksi... :headwall:

Tuo karvoitus on täällä kanssa tulllut tutuksi. Mulla on jo muutenkin tummat ihokarvat niin että sellainen normaalikin karva, mitä mahalta löytyy, näkyy. Nyt on sitten mahakarvat paksuuntuneet oikein kunnolla ja oikeasti pakko olla sheivailemassa niitä. Niillä joilla ongelmaa ollut edellisissä raskauksissa, lähtivätkö karvat synnytyksen jälkeen miten hyvin pois? Pelkään, että sheivailemalla saan ne pysyväksi riesaksi, vaikka eihän sen pitäisi vaikuttaa.

Bamse, onko sinulla ollut miten runsasta tuo vuoto? Mietityttää taas vaan, miten erilaisia käytäntöjä eri neuvoloissa on... Meillä pitäisi tulla vuotoa tulvimalla ja olla niin kovat kivut, että mitkään särkylääkkeetkään eivät auta, ennen kuin aletaan edes tutkia mitään. : / Itsellä onneksi näyttäisi, että vuoto on taas loppumaan päin - enää ihan pienenpientä tuhrua tullut tänään.

Tulipas nyt tosi negatiivinen kirjoitus - täytyy keksiä jotain mielen piristystä selvästi. :)

chidi 15+5
 
heips!

Bamse: Kurjaa tuo vuoto =( Nyt lepäilet!!!

Karvoista: Mulla esikoista oottaessa tuntu karvan kasvu lisääntyneen ja sai olla kokoajan sheivailemassa... linea negra oli myös... ja tyttö oli esikoinen...

Tänään oli neuvola..Hb oli 127 eli ihan hyvä. Paino pudonnu 480g...en ole huolissani koska viime raskaudessa mulla kans putos paino ja nousi vasta 24 viikon jälkeen. Terkka kuunteli sydänäänet ja kuultiin ne nyt ekaa kertaa <3 hauskinta oli ku th kysyi et tunnenko liikkeitä niin sanoin tunteneeni semmoisia hipaisuja et en vielä mitään potkuja niin samalla ku se ultras ja paino sillä anturilla niin jopas POTKAS =D ja oikeen selkeen napakasti kahteen kertaan =) <3 Niin ja sen rokotuksen nyt sit otin...vaikka pohdin koko viime yön uskallanko/kannattaako ottaa... no nyt se on sit otettu... ei voi enää perua...


Mut semmosta, kivaa tätä päivää!

-Kultasiipi & Vimpula 15+3
 
Kiitos Kultasiipi, kyllä on tänään vaan löhötty sohvalla ja aion kaikkeni tehdä, että päästään pikkuisen kanssa kesään asti :heart:

Chidi: Sillon kun vuoto ekan kerran alkoi, niin mulla oli kova vatsakramppi ja siitä kahden tunnin päästä alkoi verinen vuoto. Käytiin miehen kanssa päivystyksessä tsekkaamassa ja kaikki oli ok. Siitä vajaan viikon päästä oli nt-ultra, jossa todettiin istukan olevan kohdunsuulla ja tän takia pitäis ottaa vähän iisimmin, ettei se pääse repeemään irti, kun sehän tietäis sit aika ikäviä asioita :/ Nyt ei siis tullut kun pyyhkimällä paperit täyteen ruskeeta vuotoa ja illemmalla tuli rusehtavaa valkovuotoa, ei muuta. Mutta kun se riski istukan irtoamiselle on, niin ottavat asian vakavasti.
Missä sun istukka on ja onko vuodon syytä sulla tutkittu?
 
Bamse, mulla vuoto ollut aika vähäistä - lähinnä pyyhkiessä tullut ja välillä pikkareihin pientä. Ja väriltään ruskeaa tai sitten punertavaa, mutta tuoretta verta ei ole tullut kuin kerran heti alakautta tehdyn ultran jälkeen. Kävin yksityisellä ultrassa silloin, kun vuoto alkoi ja syy ei varsinaisesti selvinnyt. Kohdussa ei näkynyt merkkejä vuodosta, mutta istukka vaikutti olevan aika lähellä kohdun suuta. Ihan tarkkaan ei lääkäri saanut selvää, eikä nt-ultrassa mulla edes katsottu koko asiaa, vaikka siitä vielä erikseen kysyin. :rolleyes: Voi olla, että vuoto tulee ihan limakalvoilta, jotka kyllä tuntuvat todella kuivilta. Se vain on välillä mietityttänyt, kun vuotoihin on liittynyt menkkamaisia kipuja - tai lähinnä tuntemuksia - ja monesti on tullut sellainen olo, että nyt kroppa käskee hiljentämään. Välillä olen miettinyt, pitäisikö jäädä saikulle, mutta vaikea sanoa, kun neuvolassa vaan vähättelevät koko asiaa ja käskevät elämään normaalielämää... Eivätkä tosiaan suostu tutkimaan millään tavalla, vaikka en ole maininnut, että kävin jo yksityisellä. : / Hyvä, että sulla on vuoto vähentynyt! :)
 
bamse ja chidi toivon mukaan loppuu vuodot eikä tarvii stressaa enään..lepoa vaan mä oon itekki ny pari päivää ollu vaan enkä oo turhia huhkinu.vuotoa ei oo nyt tullu ollenkaan onneksi.
Jaksamisia teille :heart:

Taistis ja pikkukamu 14+4
 
Triinu ja teris onnea hyvistä ultrakuulumisista :heart:

Täällä on kans yks karva-apina :D Ihmettelinkin just yks päivä, että luulenko vaan vai onko mun mahaan kasvanu karvaa! Mutta näköjään se(kin) johtuu raskaudesta. Äsken just kattelin, että ihan kun vauvan tukka puskis vatsan ihon läpi :D Sellasta ihan vaaleaa untuvamaista karvaa kasvaa jus tossa navan seutuvilla ja vähän alempana ja ne on levittäytyny vielä hienosti sivulle, ei siis kasva pelkästään pituussuunnassa. No, ihana tietää ettei oo ainut apina ;)

Mupelo mulla oli eilen ihan sama kun kotona kuuntelin sydänääniä, niin Papunen karkasi koko ajan alta pois. Aina hetkeksi sai äänet kuulumaan ja sitten ne taas hävisi ja löytyi hetken päästä toisesta kohtaa.

Bamse ja Chidi peukut täältäkin sille, että kummankin vuodot nyt lakkais ja pysyis poissa!

Chidi tässä ois linkki siitä, miltä sikiön äänet pitäis kuullostaa: Fetal Doppler Baby Heartbeat Sounds | Fetal Doppler Facts.org
Kun arvoit, että kuunteletko oikeaa ääntä.

Kävin eilen siellä labrassa aamulla viemässä pissanäytteen sen virtsis epäilyn takia. No, päivällä terkka sitten jo soittikin, että leukosyytit oli pikatestissä kahdella plussalla, että tod näköisesti on virtsis. Sanoi, että lääkäri kirjoitti antibioottiresepetinkin valmiiksi ja saan sen suoraan apteekista. Kävin hakemassa antsat illalla ja kerkesin alottaakin kuurin, niin tänään terkka sitten soitti baktreeiviljelyn tuloksen: ei bakteereita virtsassa! Eli ei olekaan tulehdusta. Kehotti kuitenkin tulemaan huomenna neuvolalääkärille (oli just yksi päivystysaika jäljellä), että sulkee emätintulehdukset pois varmuuden vuoksi. No eikai tässä siis aut, kun huomenna taas terveyskeskukseen. Ens viikolla ois normaali nlakäyntikin. Oon kohta jo vakioasiakas :D Jäi kuitenkin hyvä mieli, että toi mun neuvolath ottaa ainakin kaikki vaivat tosissaan ja nytkin sanoi, että jo mun taustan (keskenmenojen) vuoksi kannattaa asia varmistaa.

Sanmar + superpapunen 15+5
 
Niin ja tosiaan karvamasu ilmottautuu..taas on tullu tuollaista nukkaa masu täyteen. en muuten ajele niitä, ettei sit jää ikuinen riesa..lähti viimeeks ainaki pois ni eiköhän nytkin :) nyt oon taas tuntenu ku kaveri jyllää masus ja nousee toinen puoli koholleen ihanasti ku selällään makoilee :heart: masu tullu muutenki ny esille pitäis mennä ostaa mammahousut ku ei voi enää pitää nappia kii..tuntuu et napa paukkuu jo nyt apua :D
kertokaahan mistä saa hyviä mammavaatteita??ja kohtuuhintasia..
kaiketi se vihlonta ollu liitoskipuja ku nyt tuntunu häpyluussa ärsyttävää jomotusta ja vihlontaa..
menis aika nopee ja olis rakenneultra viel reilu 5vko siihenki :)
Niin ja kaikki verikokeet mitkä teki ni ollu jees ei siis niidenkään osalta mitään syytä hätäillä :)
ny unta palloon...

Taistis ja pikkukamu 14+4
 
Onnea ultrakuulumisista ja tervetuloa uusille! :wave:

Tänään oli toka neuvolakäynti ja iski kauhea ahdistus. Mulle alunperin sanottiin ettei tartte mennä sokerinrasitustestiin ku bmi19, eka vauva normikokoinen ym. Tänään sitten oli pissassa sokerit yhdellä plussalla ja rasitukseen siis vie tieni! :( Ekassa raskaudessa ei ollut mitään tälläistä ja nyt pelottaa ihan älyttömästi! Ajan sain vasta 30.12. :( Oon vieläkin voinut pahoin jos en syö tasasesti ja sit pepsi kans on ollu apu siihen. Miten ihmeessä voin olla juomattakin niin kauan..?! :(

Anteeksi omanapaisuus!

Stiinuliini + vauvat 15+4
 
Tsemppiä vuodoista kärsiville! Toivottavasti ne eivät kummempia meinaa! Ja voimia myös sokeriarvojaan kiroaville :hug:

LKN Onko sullakin sama poksu päivä kun mulla ja myyllä? :) etusivulla eri. Kivaa saada poksukamuja! :cool:

Sanmar82, Teillä on kyllä nopeat labrat, täällä saa viljelyvastauksia odottaa ainakin kolme päivää. Toivottavasti ei ole mitään tulehduksia :)

Taistis, H&M:llä on ainakin ihan kivoja äippävaatteita, mutta niinkuin aijemmin kirosinkin et mulla on varmaan vääränmallinen vartalo niihin :D Oon siis pieni, pyöreä ja isopyllyinen ;D

Chidi, mä oon erottanut oman sykkeeni kokeilemalla sitä kaulalta samalla kun kuuntelen masukin sykettä. Joskus myös taustalta kuuluu istukan "viuhviuh" mun sykkeen tahtiin niin siitä erottaa hyvin masukin nopeamman jumputuksen.

Niin ja se syke välillä häviää ja välillä palaa hyvin kuuluviin niinkuin täällä jotkut puhuivatkin. Senkin oon huomannut että välillä syke kuulostaa naputukselta ja välillä jumputukselta, lienee ihan sikiön asennosta kiinni. Nyt myös liikkeet kuuluvat hyvin :)

Kuivista limakalvoista mulla nenästä on taas muutamaan otteeseen verta tullut, sama oli esikkoa odottaessa. Liukaste on ehdoton seksissä, varsinkin jos lämmittelyt jäävät vähemmälle ;) Meilläkin on seksin määrä vähentynyt jonkinverran mun väsymyksestä johtuen, kuitenkin ihan tyydyttävissä määrin ollut (3-4krt viikossa)..

Voi kun tulis jo helmikuu ja rakenneultrat.. Mä oon niin kade teille joilla nekin häämöttää ihan näinä viikkoina :ashamed: mutta tottakai kaikille onnea toivotan matkaan :)

T + toveri ja varaslähtö 13+0 POKS
 
Hui Hai perjantaita! En muista kuka mistäkin aiheesta on kirjoittanut joten yleisiä ajatuksia täältä. Pienellä pohjustuksella tietysti :)

Verenvuoto En muista olenko laittanut, että kärsin siitä myös. Tummana kylläkin ja hyvin vähäisenä eli lähinnä pyyhkiessä. Eilen aamulla sitten hieman runsaampana ja kirkkaana. Päivystin töissä edeltävän vrk ja tuli tehtyä 14h työpäivä. Jaksoin ihan hyvin, ehkä elimistö rasittui, koska vuotoa tosiaan aamulla oli. Heräsin tähän vihlaisuun joka meni nopeasti ohi. No työsuhdeetuna gynekologi ultrasi mut ja teki sisätutkimuksen, mitään vuotoa ei näkynyt ja pötkyläinen porskutteli normaalisti menemään. Näillä viikoilla istukka ottaa enemmän valtaa hormonaalisesti ja yleisesti ajatellaan, että pienet vuodot johtuvat siitä. Toinen vaihtoehto on kuten moni on jo maininnu istukan asento ja sijainti. Mun istukkani sijaintia ei kyllä osattua kertoa kun se ei tarkkarajaisena näkynyt. Tänäänkin ekalla wc reissulla paperiin tuli verta, huomattavasti vähemmän kuin eilen.

Pääsääntönä on, että sisätutkimuksia ei tehdä mikäli näihin vuotoihin ei liity kipuja tai voimakasta supistelua. Sisätutkimuksia ei muutoinkaan tehdä ns. turhaan äidin mielen rauhoittamiseksi, koska emättimeen viedään vierasesine jonka mukana voi kulkeutua pöpöjä. Mulla sattu eilen olemaan vielä eka neuvolalääkäri iltapäivällä ja hän ei tehnyt sisätutkimusta ollenkaan. Varmisti toki, että gynekologi oli näin tehnyt. Kuunneltiin sydänäänet jotka pienen etsinnän jälkeen sitten löytyi. Mä luulen, että odottavat äidit mielellään antaisi aina jonkun kopeloida ja katsellaan emätintä ja kohdun suuta kun jotain erikoistuntemusta on. Sellasta puolustelua terveydenhuollon henkilökuntaa kohden tässä asiassa. (olen myös itse tätä henkilökuntaa) Toki tukea äiti tarvitsee ja varmasti myös perusteluja miksi ei lähdetä tutkimaan tässä kohtaan ja milloin sitten taas lähdetään tutkimaan. Ymmärtävää asennetta - sitä toivoo tasapauolisesti kaikille.

Toi pelotteleva asenne ei kyllä johda missään asiassa pitkälle, joku siitäkin mainitsi. Odottavana naisena huomaa, että herkkä on monelle ja jotkut vitsiletkautukset esimerkiksi töissä napsahtaa korvaan turhankin herkästi ja hyeenana voisi ampua takaisin, vaikka toinen ei edes pahaa tarkoita. Herkkyys on kyllä noussu pintaan ja asenne, minun kehoni minä tiedän - on aika vallitseva ominaisuus pään sisällä :) Toivottavasti jokainen saa asiallista ohjeistusta ja aina voi hei sitten sanoa, että voitko selittää vähän tarkemmin miksi nyt toimitaan näin.

sokerirasitus Hirmusen moni on jo käyny siinä! Mulle sanottiin, että vasta rv 22-24 on ajankohtanen. Nyt en muista onko teillä jotka ootte käyny jo niin jotain rasitetta kun näin aikasin jo käytte vai onko tääkin paikkakunta kohtainen asia millon se tehdään?

Doplerilla en lähtisi kuuntelemaan omaa sykettä. Kannattaa käyttää omia sormia ja tunnustella kaulavaltimon sykettä ja hakea tolla vempaimella vauvan sykkeitä. Aika kova syke äidillä on jos 140 paukuttaa, on pitäny käydä juoksulenkillä ennen sitä. Normaalin aikuisen lepo syke on aika paljon matalampi (50-80) ja jos kotona touhuilee ei se ihan kevyesti 100 yli huitele..

seksihalut on ihan törkeät. Käsittämättömät suorastaan. No nyt tuli kuitenkin kielto päälle verenvuodon takia.....Kun ei oo mitään pahoinvointia tai väsymystä ollu niin kokee itsensä aika energiseksi ja kun oon normaalisti pieni rintainen niin tää uhkea varsutelutaso tällä hetellä on pelkkää plussaa. Ehkä tämä hedelmällisyys jota on luullu että ei ole, on myös nostattanu jotkut eläimen vaistot kehiin :)

Sandrastiina ja Mini 12+6
 
Äitiysvaatteista, eilen tilasin ensimmäiset äitiysfarkut HenkkaMaukalta. Valikoima ei ollut nettikaupassa huima, mutta omaa silmää miellyttävät ja oletettavasti sopivat kyllä löytyivät. Omat normifarkut ovat joutuneet kaapin perukoille, kun ne eivät mahdu jalkaan joko takapuolen kohdalta tai vetoketju ei mene enää ollenkaan kiinni. Sain tuossa jokunen vuosi sitten parit, käyttämättömät farkut tutulta, joita en onneksi heittänyt isoina pois. Nyt ne on käytössä sopivina, joskin nekin ovat pikku hiljaa alkaneet osoittaa pienenemisen merkkejä.
Rintaliivit on myös alkaneet jäädä pieniksi. En olisi ikinä uskonut päätyväni C-kokoon pienirintaisena, mutta C-koonkin rintsikat tuskin riittävät montaa kuukautta. Aiemmin ollaan miehen kanssa naurettu olemattomalle rintojen välille, ja vaikka hän ei olekaan "tissimiehiä", niin ainakin tälläinen tilapäinen muutos on ollut mieleen. ;)

Seksihalut eivät ole mitenkään erikoiset. Normaalia hiljaisempaa varmaan omalta puolelta, mutta miehestä on tullut aivan mahdoton. :eek: Varautuu kuulemma tulevaan synnytyksen aiheuttamaan selibaattiin. :D
 
haisuli83
Täällä ilmoittautuu myös lisää yks karva-apina, pakko oli itseään katsoa ja todeta että täälläkin on vatsakarvoitusta. Tänään oli vk 12 ultra ja kaikki oli hyvin, niskaturvotustakin 1,2mm. Onko kukaan kärsinyt unettomuudesta? Mie oon jo 3 vkoa kukkunut yöt. Vaikka käyn nukkuu väsyneenä niin herään yöllä ja valvon sit mukavat 4-5h saamatta enään unta. Terkkari sano et johtuis hormoneista. Tähänkin vaivaan voi saada saikkua, jos jatkuu kun eihän työnteosta tuu mitään jos ei saa nukuttua.. LA oisi nyt 24.6., jos Mupelo sen päivität mun kohtaan.. Joo, ei se auta kun mennä nyt nukkumaan ku pahoinvointia ja ei silmät pysy auki..
 
Tiituliini Mulla oli itellä se eka arvo hieman koholla ( eli paasto) Mulla on myös kahdessa aikasemmassa raskaudessa tössännyt samaan arvoon. Mulla alotetaan sokerinmittauksella ja katsotaan pysyvätkö aisoissa jos edelleen heittelee alkaa insuliini ( kahdessa edellisessä raskaudessa sokerit edelleen heitelleet ja insuliini aloitettu rv 30 ja toisessa rv 32) Epäilen kyllä että tässäkin insuliini pitää aloittaa mutta toivottavasti ei ihan vielä.

Sandrastiina Ylensä käydään sokerinrasituksessa vasta rv 20 tienoilla. Mulla tosiaan 2x raskausdiabetestä takana ja vielä extraa tuomassa sukurasitteena siksi joudun näin alussakin käymään.

Hirmusen monella on vuotoja ja vuodoissa kärsiville zembit :)
Itselläni alkoi viime raskaudessa rv 11+risat vuoto eka 4pv ruskehtavana vuotona pyyhkiessä ja pönttöön/siteeseen ja sen jälkeen vielä 5pv kirkasta verta siteeseen ja pyyhkiessä. Olin varma että kesken meni kun 9pv nuo vuodot kesti,odotin vaan että alkaisi tuleen enemmän ja kipuja. Ultrassa sit kävin ja siellä lääkäri heti kysykin että onko mulla ollut vuotoja kun tais kohdussakin olla(??) en enään muista joku syy siihen oli ja sen kertoikin mutta en enään muista mikä se oli.
Eli kaikki voi olla ihan hyvin vuodosta huolimatta.

Ultra lähenee jipii..(3pv) hassua että mä pääsen vasta nt-ultraan kun teillä jo monella tammikuussa jo rakenneultraa =) =) No hitaasti ja varmasti täällä perässä tullaan =)

Anoppi nyt epäilee mun raskautta ja tiedän että tulee vahtaamaan mun mahaani eli pitää taas kaivaa jotku löhö vaatteet ettei tajua mitään.

möhköpantti+ heta-einari 12+2
 
Sandrastiina Mullakin on sokerinrasitus tiedossa vasta rv 22-24, niin ainakin neuvolantäti sanoi ensimmäisellä käynnillä. Pitänee kysyä ensi viikolla asiasta!

Äippävaatteista Ostin yhdet farkut ja yhdet mustat housut (legginssimäiset) H&M:stä. Ne maksoi yhteensä 70e, mielestäni halvat. Tunikoita ja löysiä neuleita käytn muutenkin, joten äippäpuseroita tuskin tulen montaa ostamaan.

Kahvi on maistunut parin viikon ajan. Tai no ei se maistu niin hyvin mitä aikaisemmin, mutta saan kuitenkin juotua aamu- tai aamupäiväkahvin.

13+2
 
Heissan! Tsempit vuodoista kärsiville, toivotaan että ovat harmittomia ja lakkaavat pian! Mulla on myös istukka kohdunsuulla, mutta lääkäri sanoi toiveikkaasti, että se saattaa siitä noustakin kun kohtu kasvaa. Mulla ei oo vuotoja ollut, mutta lääkäri sanoi, että niitä saattaa keskiraskaudessa tulla.

Kahvi maistuu täälläkin taas, kupposen töissä yleensä juon, mutta viikonloppusin ei kotona maistu.

Sain juuri tietää down-riskiluvun (kun polilla käydessä ei olleet viimeksi veritulokset valmiit). Riskiluku on 1:12000, eli ei pitäisi olla huolta sen puolesta.

Vauvamaha alkaa jo näkyä. Tuntuu että mahan yleisvaltainen turvotus on alkanut vähetä ja pullotus olis nyt enemmän sitä vauvamahaa. Ostin alkuviikosta uusia rintsikoita ja samalla poimin tarjouskorista vitosella äitiyspikkareita.

Maikki rv 13+3
 
Karvan kasvun en huomaa lisääntyneen, ei ollut viime raskaudessa moista eikä ole ollut nytkään. Äitiyshousuihin olen siirtynyt jo kuukausi sitten, itse pidän eniten Mamaliciousin vaatteista.

Seksihaluja on hiivavaivat verottaneet aikalailla, on oikein huono omatunto miehen kannalta :ashamed: Haluja siis sinänsä olisi, näen esim. aika villejä unia välillä, mutta paikat ei vaan kestä :headwall:

Kahvia en ole juonut, mieli kyllä tekee, mutta juontia seuraava närästys ei kiinnosta. Ehkä joku päivä voisi taas kokeilla näin parin kuukauden tauon jälkeen.

Sokerirasitukseen joudun ainakin BMI:n perusteella, mutta se taitaa täällä Helsingissä olla vasta 28. viikolla ellen väärin muista.

Onko muilla ruokien suhteen mielihaluja/ällötyksiä? Mun ei tee yhtään mieli kanaruokia (sama oli viime raskaudessa), sen sijaan kasvikset, kermaviili, appelsiinimehu ja kaikki suolaiset ja tuliset naposteltavat kuten oliivit ja jalopenot kelpaa :p
 
Omaa napaa: Ultrassa käyty tiistaina, vauvalla kaikki hyvin mutta istukassa/ istukan alla jotain mysteeristä..:eek: Kaksi lääkäriä kävi katsomassa, mutta eivät ymmärtäneet mikä siellä on.. Myomaa vähän epäilivät, mutta ei kuulemma kuitenkaan siltä näyttänyt.. Eli istukka on kiinnittynyt juuri "siihen johonkin"! Joten kk päästä uudestaan ultraan. Vauva vastasi viikkoja ja oli hyvin kehittynyt!:heart:

Kamala väsymys ja voipumus vaivaa edelleen.. Joulukin tulossa, mutta ei jaksa oikein mitään tehdä!

Rv 12+3
 
^ Eebowi, täällä mieli tekee erityisesti vesimelonia ja mandariineja. Aiemmin oli villi himo kurkkuun ja tomaattiin. 'Oikea' ruoka ei juurikaan maistu ja kahvia en ole koko raskauden aikana juonut ollenkaan.

Seksihaluja on täälläkin rajoittanut hiiva :( Unet ovat kyllä sitten sitäkin villimpiä :p

On se aika vaan kuitenkin jotenkin kulunut, kohta poksutaan taas..

-Missie rv 16+5-
 
Kiitos kaikille tuesta vuotojen kanssa. Viime yönä oli taas tullut ihan housuihin asti jotain, mutta eiköhän tämä tästä. Jotenkin kuitenkin on sellainen sisäinen tunne pohjimmiltaan, että kyllä kaikki on hyvin ja tulee hyvin menemään. Sandrastiina, kiitos kommenteista terveydenhuollon ammattilaisen näkökulmasta. Itsellä on taas hirveä hinku, että tekisi mieli mennä käymään yksityisellä uudestaan, mutta tiedostan kyllä, että se saattaisi pikemminkin vaan ärsyttää paikkoja lisää, jos vuoto tulee esim. limakalvoilta. Pitäisi vaan osata malttaa sinne rakenneultraan asti... : / Itse kaipaisin neuvolan puolelta ehkä lähinnä empaattisempaa asennetta. Vaikka kaikki ovat kyllä hyvin ystävällisiä, niin tuntuu, että apu jää faktojen latelemisen tasolle, eikä tule itselle sellaista tunnetta, että tulisi todella kuulluksi ja ymmärretyksi huolensa kanssa. Toki ymmärrän senkin, että kiire on kova ja resurssit ovat mitä ovat... Hienoa, että meillä kuitenkin on julkinen terveydenhuolto.

Seksihaluista, pakko myöntää, että täällä on ollut kuivaa kautta koko raskausaika. :ashamed: Alussa ei vaan kertakaikkiaan tehnyt mieli pahoinvointien ym. kanssa. Kerran tosin yritettiin, mutta se tuntui niin epämukavalta, että oli pakko lopettaa. Limakalvot vissiin todellakin herkillä... Viime aikoina on tuntunut siltä, että haluja olisikin, mutta sitten taas alkoivat nuo vuodot ja nyt emme viitsi niiden takia yrittääkään mitään, etteivät limakalvot ärsyynny lisää... Noh, ehkä sitten joskus taas... :ashamed:

Dopplerista, kiitos myös kaikille avusta sen kanssa. Eilen taas kokeilin ja ei se syke, mitä olen sikiön sykkeenä pitänyt, mene kyllä yhtään samaan tahtiin oman sykkeen kanssa samalla kun kaulalta kokeilee. Eli enköhän ole löytänyt ihan oikean sykkeen. :) Kuuntelin sykettä ensimmäistä kertaa kuulokkeilla, kun tähän asti kuunnellut vain laitteen omasta kaiuttimesta, ja kuulokkeilla kuunneltuna kuulosti kyllä ihan samalta kuin tuossa Sanmarin linkissä. Numeronäyttö näyttää kyllä ihan mitä sattuu - omaksi sykkeeksi antaa tosiaan 140, vaikka samaan aikaan kaulalta kokeiltuna se on lähinnä puolet vähemmän. Eli siihen en luota yhtään. Omassa sykkeessä hämäsi, kun se on tavallaan kaksiosainen - siinä tulee se joku jälkikaiku tms. -, minkä takia kuulostaa melkein kuin olisi puolet nopeampi. Ja tähän lankaan ilmeisesti laite itsekin menee noiden laskelmiensa kanssa... :rolleyes: Ehkä ei niin kovin luotettava laite kuitenkaan, mutta on sitä välillä kiva kokeilla... :)

Sanmar, noista virtsatulehduksista. Mulla oli pari vuotta sitten ihan järkyttävän kovat kivut virtsatessa ja muutenkin todella vahvat virtsatulehduksen oireet, jotka vaan pahenivat koko ajan kunnes lopulta sain mentyä terveyskeskukseen. Pissassa näkyi silloin reippaat määrät verta ja sain heti antibiootit mukaan. Aloitin kuurin ja se auttoi miltei samantien. Parin päivän päästä sain kuitenkin soiton, että pissassa ei ollut mitään tulehdusta. Pitäisin todella outona, jos kyse ei ollut tulehduksesta, koska oireet olivat niin järkyttävät pitkän aikaa ja loppuivat antibioottikuurin myötä. Voisikohan olla, että tulehdukset eivät aina näy niissä näytteissä? Hyvä, että sinulla tutkitaan tarkkaan, mistä on kyse. :)

chidi ja honey 15+6
 
Lenni onnea vauvan hyvästä voinnista :heart: Toivotaan, että seuraavassa ultrassa ei istukan alla enää näkyisi mitään, eli olisi mennyt itsestään ohi, mitä sitten olikin! Haisulille myös onnea hyvistä ultrakuulumisista :heart:

Kylläpä sä möhköpantti oot saanu kauan odotella ultraa. No, onneksi ei enää oo pitkä aika!

chidi Etköhän oo löytänyt sen ihan oikean sykkeen, eli vauvan sykkeen :) Kyllä tuo siltä kuullostaisi. Jätät sen numeronäytön omaan arvoonsa. Mun dopplerissa ei (onneksi?) ole tuota nronäyttöä, vaikka välillä miettiikin, että olisi kiva tietää sykkeen nopeus. Kuulostaa muuten tosi oudolta, ettei sulla ois ollu virtsatulehdusta, kun pissa oli jo ihan veristäkin :O Sehän on mun käsittääkseni aika selkeä merkki tulehduksesta ja jos sulla oireetkin helpotti lääkekuurin myötä. Ehkä noi bakteerit ei sitten aina näy...Kävin nyt miettimään, että pitäiskö mun kuitenkin syödä toi antibioottikuuri omin luvin loppuun asti. Kun nyt sanottiin, ettei tarvi syödä, kun ei ole tulehdusta.

Joo, niinhän mä luulin, että kaikki nyt tutkittaisiin. Mutta oli kyllä kohtuullisen turha lääkärikeikka se tän päiväinen! Nlaterkan puheista ymmärsin, että tarkotus ois nimenomaan katsoa ettei ole mitään emätintulehdusta. No, tää lääkäri vaan kyseli samat jutut oireista ja valkkarin koostumuksesta, kuin terkka eilen puhelimessa. Ja lopputulos oli, että ainut testi, jonka määräsi oli klamydiakoe virtsasta! En sitten käynyt änkkäämään vastaan, että mites ne tulehdusnäytteet tuolta alakerrasta...? Klamydia multa on jo tutkittu km:jen yhteydessä, eikä sitä ollut. Enkä jaksa uskoa, että tuo mies olisi missään vieraissa käynyt, kun mistään muualtahan sitä ei kai voi saada, kun yhdynnästä. Mutta tuloksena siis ei mitään, muuta kun puoli päivää hukkaan heitettyä työaikaa. En tiedä oliko kyse sitten tuosta Sandrastiinan mainitsemasta "turhien" sisätutkimusten välttämisestä, vai mistä ettei niitä tulehdusnäytteitä otettu. Jäi vaan vähän hölmö olo. Edelleen on sellaista "kirvelevää" ja epämukavaa tunnetta tuolla limakalvoilla/alakerrassa. Kävin meittimään, että oisko sittenkin hiivaa?

Kertokaas hiivasta kärsivät millaisia oireita teillä on? Tarviiko aina olla kutinaa ja kokkareista valkkaria, että olisi hiiva kyseessä?

Sanmar + superpapunen 15+6
 
Onnea Lenni ultrakuulumisista ja toivottavasti "se jokin" ei ois mitään kummempaa :)

Sandrastiina, ihan se ihmisen peruskunnosta ja ihmisestä riippuu miten syke nousee touhutessa, jännittyessä jne. Mulla esim aina nousee syke kun saan verenpainelaitteen käteen, helposti on 150 ja oikein tunnen sen kuohahduksen :) Joten en ihmettelis vaikka doplerilla kuunnellessa syke olisikin 140 jos stressaa siinä samalla et "mitä jos ei kuulu" ym.
Sokerirasitukseen meno on mulla joskus rv20 jälkeen.

Sanmar82, Mulla hiiva on oireillut kutinalla ja paakkuisella vuodolla. Voisko sulla olla kyse kuivista limakalvoista? Tai sitten ihan ph arvojen noususta? Nää on mulla oireillut virtsakirvelynä ja kutinana alapäässä. Apteekin ceridal intime öljy ainakin autto ittee kuiviin limakalvoihin ja ph arvoihin autto jo aijemmin mainitsemani femiflor maitohappobakteerit :) (on myös täsmähoitoja esim. Lactalilla mut niitten sopimisesta raskausaikana en oo varma..)

Mielihaluna mulla on kylmät mehut ja limsat. Kiinteä ruoka on vähän blöh varsinkin lämpimänä. Ja ällötykseks oon huomannut pepperonit ym. suolamakkarat. Maistuuvat ihan oudolta :x Toivottavasti joulukinkku maistuis :)
 

Yhteistyössä