Kesäkuun Kastehelmet 2012 **TOUKOKUUSSA**

Pikkumyy87 Meidän esikoinen ei pahemmin sitterissä viihtynyt pidempiä aikoja, vaan oli sylissä kiinni kuukausia. Toisaalta en myös halunnut sitä pitkiä aikoja siinä istuttaa. Mutta ne lyhyet hetket, kun sai kädet vapaaksi esim. vessassa käyntiä tai syömistä varten oli ihania, joten on se silti kätevä kapistus. Meillä oli mummolassa mun oma vanha 30 vuotta vanha Baby Björn, joten ovat todellakin pitkäikäisiä ja omasta mielestäni se on sittereistä se mukavimman oloinen juuri sen keinuliikkeen ansiosta, toisaalta tuo halpis joka meillä on kotona on säädettävä, eli makuuasennossahan se oli alkuun.

Kantoliinaa käytin alussa, koska vauva ei viihtynyt vaunuissakaan ja olen kuvitellut tämänkin kesän menevän kenguruemona. Sittemmin ostettiin kantoreppu, Ergo, jolloin mieskin osasi pitää siinä vauvaa. Se oli meille kapistuksista varmasti käytetyin! Noita reppuja harkitessa kannattaa ehdottomasti ostaa Ergo tai Manduca, ovat vauvalle parempia kuin halvemmat versiot, missä jalat tököttää suoraan alaspäin.
 
Viimeksi muokattu:
Rintintin
Paljon onnea Avocado ja Stiinuliini!! :flower: :hug: Näin justiin edellisenä yönä unta että kun luen palstaa seuraavaksi niin kaksosten lisäksi on joku muukin saanut vauvan. Niinhän sitten kävikin. :D Tosin todennäköisyys oli aika suuri, että eipä mikskään enneuneksi voi sanoa. :)

Taistis[/B, toivotaan että lähtee ajoissa syntymään ja jos perätilasynnytykselle ei ole mitään estettä niin hienoa! :)

jkoo ja muut allergioista kärsivät, mulla ei ole koskaan ollut mitään allergioita eikä näin myöskään oireita, mutta nyt jostain syystä silmät kutisi tosi pahasti ja lääkäri kehotti ottamaan Histec-kuurin. Kuulemma sen verran tunnettu valmiste että "uskaltaa" raskaana olevatkin käyttää. Ainakin mulla auttoi, että ehkä oli jotakin allergiaa, en tiedä. Jos siittä olis apua teillekin!?

ON: Tänään kävin äitipolilla tarkistuttamassa että mitenkäs päin pikkuinen nyt on, ja suureksi ilokseni: VAUVA ON KÄÄNTYNYT RAIVOTARJONTAAN!! Viime viikolla olin tuntevinani sellasen isomman muljahduksen, mutta koska th oli varma että on perätilassa ja lääkärikin aika varma niin ajattelin sen sitten johtuvan jostain muusta. Kuitenkin ilmeisesti kääntyi juuri silloin. :)

Oikein mukavaa loppuodotusta kaikille, kivuista ja säryistä huolimatta! :)

Rintintin & masukki 36+5
 
Paljon onnea Stiinuliini ja Avocado tällekin puolelle :heart: :flower:

Poikka hienoa, että pikkuisella oli kaikki kunnossa :) Mun käsittääkseni siinä vauvan sydänäänikäyrässä pitääkin olla niitä sykevaihteluita, ne kertoo, että vauvalla on kaikki kunnossa, kun taas liian tasainen käyrä meinaa, että vauva nukkuu tai sitten sillä on joku hätänä.

Taistis peukut sille, että pieni päättäisi syntyä pian, ettei kerkeä liian isoksi kasvamaan pt-synnytystä ajatellen!

Rintintin hienoa, että siellä oltiin käännytty oikeinpäin :)!

Pikkuista odottava mistä se epäily vähäisestä lapsivedestä johtui? Epäilitkö sitä itse vai neuvolan th/lääkäri? Hienoa, että kaikki kuitenkin kunnossa :)

äitiyskortista Oon nyt pari viikkoa raahannut sitä mukana. Käytiin sairaalassa tutustumassa ja siellä kätilö painotti, että "kai teillä kaikilla on neuvolakortti mukana tai jos ei ole, niin tästä lähtien on, vaikka veisitte vaan roskat ulos" :D Mies otti tuon niin kirjaimellisesti, että aina tarkistaa, onko mulla se mukana, kun lähdetään johonkin. Ja eipä se paljon tuolla laukussa tilaa vie, joten miksei sitä voisi mukana kantaakin.

sitteristä meinattiin ostaa uutena, mutta saatiinkin miehen kummitytön vanha. Ihan samanlainen kuin perus Emman sitteri, joita myydään melkein joka paikassa, kuosi vaan on suorastaan retro, kun toi sitteri on jostain 90-luvun lopulta/2000-luvun alusta ;) Kaveri just kehui sitä Babybjörniä, hänen vauvansa kuulemma viihtyy siinä tosi hyvin :)

Tänään oli taas neuvola ja siellä kaikki hienosti. Vauva on jo laskeutunut enemmän kuin viime viikolla, mutta ei ollut vielä kiinnittynyt. Mitään merkkejä ei edelleenkään lähestyvän synnytyksen puolesta, vaikka th toivottikin vauvan tervetulleeksi milloin hyvänsä. Odottelu siis jatkukoon... Tänään oltiin ajateltu miehen kanssa lähteä ekaa kertaa mökille käymään tänä keväänä ja olin jo ajatellut, että ihana päästä sinne, niin eikös toi mies sitten saanut jostain oksutaudin : / Toivottavasti ei tartu muhun!

Sanmar + superpapunen 38+0 *POKS*!!
 
Viimeksi muokattu:
Harmi ettei Taistiksen kääntöyritys onnistunut. Olitko itse huomannut että vauvalla pylly jo laskeutunut? Musta tuntuu että tällä meidän pienokaisella on pylly edelleen tosi korkealla ja kovasti mietityttää että lähteeköhän tämä synnytys ollenkaan itsestään käyntiin vai päätykö sektioon, jota en tosiaankan haluaisi. Kylkiluut on nyt lähes koko ajan kipeinä siitä että vauvan pää on niin korkealla.

Muumimamma_ 37+6
 
Sanmar82 itse epäilin lapsiveden vähyyttä, kun liikkeet sattui todella paljon ja maha tuntui siltä, että ei ole muuta kuin vauva, kun oli niin kova koko ajan. Itse yritin neuvolassa sitten pyytää lähetettä ultraan ja th sanoi, että ei voida kirjoittaa vain oman epäilyn perusteella. Kun hän sitten alkoi tunnustelemaan vauvan asentoa, totesi, että "eihän täällä tosiaan tunnu muuta kuin vauva, laitan sen lähetteen sinne ultraan". Mutta tosiaan lapsivettä oli onneksi normaali määrä.
 
Muumimamma ei kyl ollu käsitystä et noin alhaal jo oli..ku tuo pää o tosi ylhääl vielki ja tekee kans aika kipeet ku puskee. Toivon mukaan onnistuu synnytys molemmilla..sektio ei muakaan houkutu yhtään..
 
Äitiyskortti koko ajan ollu mukana. En haluaisi tosiaan maata ambulanssin kyydissä tajuttomana kun toiset miettii kuka olen ja milläköhän viikoilla toi maha-asukas on. Siinä kohtaan ensimmäinen puhelu hoitavaan sairaalaan on aika kurja niiden tehdä ilmaan mitään faktoja mahan tilanteesta. kortissa näkyy äidinkin veriryhmä ja muut erityistiedot (jos niitä on) jolloin hoitopäätökset tulee oikein tehtyä.

Suosittelen teitä kantamaan sitä mukananne siinä on oikeasti tosi tärkeää tietoa jos jotain sattuu ja se voi olla tosi pienestä kiinni sen oikean hoidon antaminen. tollaset tietojen etsiminen/soittelu omasille voi viivästyttää ja viedä kallisarvoisia minutteja
 
Viimeksi muokattu:
Ei tää mun huono fiilis oo aamusta mihinkään muuttunut. Ottaa vaan aivoon kaikki tänään! Voi olla, että osittain kostautuu eilisen pirteys ja reippaus ja normaalia pitemmät kävelyt. Nyt sitten ei meinaa jaksaa mitään.

Sitteristä vieläkin: tosiaan meilläkään esikoinen ei ollut siinä kuin pieniä aikoja. Ei viihtynytkään. Ei kyllä paljon viihtynyt lattiallakaan makoilemassa ;) Mutta sitteri oli joskus kätevä, esim. juuri vessareissulla tai pyykkejä laittaessa tmv. lyhyen aikaa. Meidän esikoisen suosikki oli pehmeä leikkimatto, olikohan se TinyLove-merkkinen? Sellainen neliömatto, jonka yli menee kaksi pehmustettua kaarta, joihin voi itse ostella haluamiaan leluja (muutama tulee kyllä mukana). Kun vauva vähän oppi liikuttamaan käsiään, ja sai ääniä aikaan leluista, oli aivan innoissaan :D Hyvin pienenä jo katseli niitä leluja kyllä.

Äitiyskortista: olen aika paljon kantanut sitä mukana, lähes aina. Joskus on jäänyt toiseen laukkuun tai jos olen laukutta jossain käväisemässä, niin sitten en ole ottanut mukaan.
 
Hei!

Suuret onnittelut nyyttinsä saaneille!


Tayssi käynti takanapäin, tulin tänne päivittelemään uutisia:
Vauva on laskeutunut todella alas, kalvoja ei kuitenkaan pyöräytetty tällä kertaa... Kohdunkaula oli kokonaan hävinnyt ja paikat siis 3 cm auki, lääkäri piti todennäköisenä että jos kipeesti supistelee, vauva sieltä kyllä piakkoin syntyy!
No tänä aamuna sitten tuli suppareita 4 min välein, ja olin jo varma että nyt on aika lähteä, mutta loppuivat sitten kun seinään!! Katsotaan koska pikkuinen haluaa syntyä.
Vauvan painoarvio oli 2,9 kg!!

Tilasin juuri kimperiltä lapsille kevät pipot, ihania värejä. Viikonlopulla olisi tarkoitus laittaa vauvan sänky valmiiksi, ja pakata viimein tuo sairaalakassi!

Päivittelen taas tilannetta!
Mulla ainakin kurjaa, kun tuo vauva matkustaa niin alhaalla, ettei meinaa kävelystä tulla mitään ja rappujen nousu onkin sitten jo lähes tuskaa :(

Mutta päivä kerrallaan!

Aanna: täälläkin äippäkortti kulkee kokoajan mukana, koskaanhan ei tiedä koska lähtö tulee :)

Kasvatelkaahan vielä masujanne!! Hauska nähdä kuka poksahtaa seuraavaksi!!

Mukavaa viikonloppua!! :flower:

t. Enisa ja pikkuinen 36+2
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut tätäkin kautta nyyttinsä saaneille!! :)

Miekin suosittelen sitä sitteriä, ainakin meidän esikko tykkäsi siinä istua, hyvin sai vauvan siinä pysymään vessareissuilla, ruokaa laittaessa, pyykkejä ym. + Alkuun soseet syötiin siinä kun ei se istumaryhti vielä syöttötuoliin riittänyt. Meillä on joku emman about 50e maksanut härpäke joka tehnyt tehtävänsä loistavasti ja kunto edelleen hyvä.

Äippäkortti on miulla melkein aina mukana.. Ainakin silloin kun laukku on mukana. :D Nykyään niin laiskistunut että taskuihin vaan survonut pakolliset kamppeet kotoa lähtiessään, mitään meikkiä ym. mitä varten sitä kantotilaa tarviis enemmän en oo käyttänyt/tarvinnut varmaan vuoteen..
Äkkihätätilanteita varten miulla on puhelimeen laitettu ice numerot, että kyl mie uskon että ne nohevat ampparimiehet yms. osaavat ihan yhtä hyvin ne sieltä kaivaa kuin äippäkortinkin. Toinen juttu jos ois joku perussairaus tai lääkitys mikä vaikuttas asiaan enemmän.. mut luulempa että sekin selviis paremmin miun aviomiehen kanssa juttelemalla kuin äitikortista :D mutmutjamut toivottavasti ei oo tommoisille koskaan tarvetta. :)

Kantoliinaa en mie osais edes käyttää. Esikoisen kanssa ollaan rintareppuiltu semmoisella 80-luvulta peräisin olevalla vermeellä mut sitäkin harvoin käytetty. Meidän esikoinen siitä erikoinen tapaus että viihtynyt syntymästä asti "omillaan" eli ei oo tykännyt jos kannellaan jatkuvasti ympäriinsä ym. Nukahtanutkin parhaiten omassa huoneessaan omaan rauhaansa. Alkuvuodesta hommattiin ihan manduca mut sitäkään esikoisella ei olla käytetty kuin kerran automatkalla. (meillä ei ole omaa autoa eikä siis turvaistuinta...) saa nähdä tuleeko tän tulevan vaavin kanssa enemmän käyttöä :)

Aanna, tosi harmillista että eivät kokoarviota suostu tekemään : / Miulla oli tänään neuvola ja sf 34cm eli yläkäyrillä mennään edelleen. Miulla siis esikoinen meni odotusajan ala- ja keskikäyrän välillä, päälle 3kg syntyi. Pyysin päästä kokoarvioon perusteella "pelko vauvan suuresta koosta". Sain ajan neuvolalääkärille joka sitten ultralla mitat katsoo :) Sairaalan eli vissiin äitipolin puolelle eivät miuta tuolla perusteella ottais, mutta keskusneuvolan asiakkaana sitten pääsen heidän lääkärille joka ton pystyy tekemään. Onko teillä tommoista vaihtoehtoa? Mie kuuluin esikoisen aikaan toiselle neuvola alueelle ja siellä ei moisia mahdollisuuksia ollut tai ainakaan tarjottu. Kannatti muuttaa siis..

Peikko ja Otus 35+1
 
Peikko: meillä ei ole neuvolassa ultraa, käsittääkseni koko kaupungissa :( Neuvolalääkäriaika mulla on ens viikolla, mutta koska ultraa ei ole, ei siitäkään sen kummempaa sitten varmaan irtoa.

Kuulin just yhdeltä äidiltä tarinan siitä, miten hänenkään kolmas lapsi ei laskeutunut ja tuntui olevan aina vain jotenkin viistottain masussa ja "pää" toisen lonkan päällä. Hän oli viimein saanut neuvolasta ajan äippäpolille, ja kappas vain, "pää" olikin peppu ja vauva siis perätilassa. Hänellä myös aikaisemmat kaksi lasta laskeutuneet hyvin varhaisessa vaiheessa. Arvatkaas, alkoiko nyt itseäkin epäilyttää, että tämäkin on kuitenkin yhä pylly edellä tulossa?? Ja kun vielä on sanottu, että on ehkä iso, niin nyt tästä yhdistelmästä sain stressattavaa täksi illaksi...
 
Te kenellä vauvat ovat jo laskeutuneet ja ovat erittäin alhaalla, kuinka alhaalla tunnette liikkeitä? Neuvolalekurin mukaan täällä ollaan alhaalla ja sf-mittakin oli parissa viikossa tippunut 3 cm, mutta mitään keilapalloa en tunne alakerrassa, enkä muutoinkaan tunne, että olisi juuri tipahtamaisillaan. Kävelykään ei ole hankalaa, mutta silti liikkeitä tuntuu tuolla nivusten päällä. Olettaisin, että hartiat siellä pyörii. Neuvolassa viimeeksi kysyin, että tuntuuko vielä pää ja th harjoittelija sanoi sen tuntuvan. Noh, samana iltana tuli kummaa painetta alakertaan ja supisteli jonkin verran. Omaan silmään vatsa on laskeutunut vielä lisää, mutta mene ja tiedä.

Aanna: Mulla esikoinen ei laskeutunut kunnolla kuin vasta synnytyksen yhteydessä ennen ponnistusvaihetta. Liekö iso pää ollut syynä... Mäkään en pääse kokoarvioon, vaikka edellinen oli iso. Ei ole perusteita laittaa, eikä neuvolassa ole ultraa. Missäpäin vatsaa tunnet hikan? Jos tuntuu navan alapuolella, on mitä ilmeisemmin rt:ssä tai näin mulle ainakin neuvolassa sanottiin.
 
Mää olen olettanut ainakin että tuo on hikka mitä tunnen, semmoista nykivää liikeettä, ja minulla vauva perätilassa. Olen jo pitkään tuntenut sen hyvin alhaalla, kyllähän koko maha heiluu, mutta eniten tuolla alamahalla tuntuu.
 
Hikka tuntuu kyllä mielestäni enemmän alhaalla kuin ylhäällä. Mutta hikka tuntuu jotenkin vaimeammin kuin aikaisemmista muksuista. No, toki tämä yksilö hikkaakin harvemmin, mutta muistelen kans, että aikaisemmissa odotuksissa ois tyyliin maha hytkynyt hikan tahdissa, nyt taas hikkaa on hankalaa edes huomata! Ehkä osasyynä tuo istukka, joka on aivan edessä? Mulla on ennenkin istukka tainnut olla edessä, muttei noin keskellä ja kokonaan edessä sit varmaan kuitenkaan kuin nyt.

Jotenkin mietin nyt koko ajan tuota vauvan tarjontaa ja kokoa. Huolestuttaa siis :( Ei oo kiva, että menee kaksi viikkoa yli ajan, synnytys alkaa ja sitten onkin yhtäkkiä perätilassa ja ei mahdukaan tms.! Kuopus mahtui ilmeisesti ihan ok tulemaan, 4195, joten sen kokoinen vielä menee, mutta entä jos oiskin yllätysperätilassa, ei kivaa.

Yhdellä tutulla vauva ei laskeutunut edes synnytyksen alettua. Syntyi sitten käsi poskella. Että jotenkin sitä pähkäilee, miksi tämä ei laskeudu kun edelliset olivat jo kuukauden olleet alhaalla tässä vaiheessa. Meidän edelliset neidit ovat olleet melko pienipäisiä, joten en usko, että tämäkään tyttö ois erityisen isopäinen, tai mistä sitä tietää. Pojillahan taitaa olla keskimäärin suurempi tuo päänympärys? Vai onko? No, nyt pitäisi jotenkin unohtaa koko juttu ja olla stressaamatta. Mut helpommin sanottu kuin tehty.
 
Mulla äitiyskortti on laukussa eli useimmiten mukana aina. Meilläkin ukko tietää lasketun ajan, mutta eipä sitten muuta :D

Mä muuten tajusin tossa äsken, et mulla on valkovuoto vähentynyt tosi paljon. Tänään ei oo tullut oikeestaan ollenkaan. Eikö valkkarin pitäs lisääntyä loppuraskaudessa?
 
Aanna, tehdäänkä teillä np- ja rakenneultrat sairaalalla? (ihan sillä kysyn että eikö oikeesti oo muka laitteita käytössä..) Meillä np- ultrat tehdään just tuolla keskusneuvolassa ja mm. sitä varten heillä vissiin sitten ne laitteetkin. Luulis kyllä tk äitiysneuvoloillakin olevan ultrauslaitteet edes keskusneuvolassa.. : / Tehdäänhän terveyskeskuksissa (raskauteen liittymättömiäkin) ultratutkimuksia? Meidän keskusneuvola on siis terveyskeskuksen yhteydessä... Mut meillä nyt muutenkin eroaa nää hommat vissiin muun Suomen kanssa kun meillä ei oo neuvolalääkärikäyntejä normaalissa raskaudenseurannassa jne.
Pyydä sitä lääkäriä tarkistamaan vauvan asento ja arvioimaan kokoa käsikopelolla? Eihän se sama asia ole kuin ultratutkimus mut jos edes suuntaa sais.. : /

Hei miten ne ohjeet meni/ kuin teille on ohjeistettu, että missä vaiheessa pitäis synnärille lähteä, oliko se että ensisynnyttäjät sitten kun säännöllisiä suppareita 5min välein ja uudelleensynnyttäjät kun säännöllisiä suppareita 10min välein?
 
Mupelo samanlaisilta ne mustakin tuntuu, tulee säännöllisesti nykäisyjä muutaman sekunnin välein ja toisinaan vatsa heiluu enemmän ja toisinaan vähemmän.

Peikko ei meillä ainakaan täällä mitään keskusneuvolaa ole. Nyt vasta pari kuukautta sitten neuvolaan tullut ultra, mutta neuvolalääkäri ei osaa tehdä painoarviota. Np- ja rakenneultrat ja kaikki muukin tehdään äitiyspoliklinikalla.

Mulle annettiin ohjeeksi synnärille lähtöä varten että säännöllisiä supistuksia ainakin parin tunnin ajan ja/tai kotona ollaan niin kauan kuin kipujen kanssa pärjää. Perätilavauvan kanssa vielä lisäksi se että jos lapsivedet menee kotona, niin vain ja ainoastaan ambulanssin kyydillä sairaalaan.
 
hikka tuntuu täällä nivusen yläpuolella ja rt vauva on siis. Välillä hikka saa mahan vavahtelemaan siitä selän kohdalta ja välillä tuntuu vaimeana. Samanlainen rytmitys siinä on kun munkin hikassa välillä hitaampi ja välillä sit nopewmpi. Samassa kohdin tuntuu olkapäät jotka tänään alkanu painamaan nivusta kun istun normaalisti eli tarvinnu kallata ittensä toiselle puolen ja nyrkit paukkuu toiseen nivuseen.

pillipöllö mulla valkovuoto kanssa huventunut puolivälin lorotuksesta ihan minimiin. En oo osannu huolestua tästä kun ei kaikilla edes ole valkovuotoa kovinkaan paljoa raskausaikana. Paikat on semisti kuivat ja tosiaan hiukan öljyä käytän kun tuntuma on vähän ihistävä. Musta oon tästä asiasta lueskellu jo vauvautuneiden pinoista mitä oon seurannu ja vaikutelma jääny normaalista muutoksesta raskauden loppuvaiheilla.. Korjatkaa toki jos oon ihan päin honkia tän kelannu!

Noi tarjonta ja painoarviot on kyllä ahdistavia pohdintoja jos ei selkoa niihin saa. Tosi monenlaisia asenteita ja käytäntöjä..

enisalle voimia!
 
Peikko: joo, meillä np- ja rakenneultra tehdään äitipolilla sairaalalla. Neuvoloissa ei oo ultria, ja lääkäritkin ovat terveyskeskuslääkäreitä, ja en usko, että niillä hirveästi on painoarvion tekemisestä kokemusta, edes käsin arvioinnista siis. Mun edellisissä odotuksissa neuvolalääkärit vaihtuivat alinomaa! Nyt on pysynyt tuo sama, ja se sama lääkäri käy myös ainakin yhdessä toisessakin äitiysneuvolassa.

Mullakin valkovuoto on oikeastaan vähentynyt, mutta sitten, kun sitä on, se on sellaista limaisempaa ja venyvämpää. Muistelen kyllä joskus loppuraskaudesta valkovuodon runsastuneen? Mutta ehkä se on sitten vasta ihan loppuaikana? Tai muistan väärin.

Musta on väärin, ettei joka neuvolassa ole ultraa. Voisi ainakin tarkistaa, että miten päin vauva kohdussa majailee, jos ei muuta! Nyt vaihtoehdot ultraukselle ovat vain äitipoli tai käydä yksityisellä ultrassa, jos sattuu saamaan ajan (ja on valmis maksamaan).
 
Hirmuisesti tullut tekstiä parissa päivässä. Ihanaa, mutta en muista puoliakaan mihin piti jotain kommentoida :D

Minäkin liputan kantoliinan puolesta! Rintareput on ihan hirveitä verrattuna hyvään kantoliinaan. Tullut kokeiltua monenlaista versiota kummastakin. Kantoliinassa voi kantaa aivan vastasyntynyttä, mutta rintarepussa (BabyBjörn ym.) ei. Rintareppujen käyttöikä jää usein tosi lyhyeksi (käytännössä pari kuukautta). Ergo ja Patapum tyyppiset kantoreput ovat hyviä, mutta mielestäni sopivat vasta isommalle lapselle. Kantoliinassa olen kantanut omia vastasyntyneestä n. 3 vuotiaaksi. Isompaa lasta ei tietysti jatkuvasti vaan tarvittaessa esim. pidemmillä reissuilla, kun lapsi ei jaksa enää kävellä. Aloittelijalle suosittelen pitkää trikoista kantoliinaa. Se on oikeasti paljon helpompi käyttää kuin luulisi ja ohjeita löytyy netistä pilvin pimein. Trikoinen on mukavan tuntuinen ja joustavuutensa vuoksi sidonnan kireys ei ole niin tarkkaa kuin joustamattomissa liinoissa. Siksi sillä on helppo aloittaa ja hankkia vaativampia liinoja sitten hurahduttuaan kunnolla :whistle:

Sitteri oli käytössä esikoisella. Hän ei viihtynyt oikeastaan missään muualla kuin sylissä. Silloin en ollut harmikseni vielä löytänyt kantoliinoja, joten jotain oli keksittävä. Tyttö istui sitterissä esim. ollessani suihkussa ja koitin siinä samalla viihdyttää huutavaa pientä... Käytettiin myös syöttötuolina ensimmäisten maistiaisten aikaan. Toinen olikin huomattavasti rennompi tapaus eikä tainnut sitterissä olla koskaan. Silloin sitteri oli siis turhake. Syömisetkin aloitettiin vasta pojan istuessa jo syöttötuolissa. Se on niin lapsesta kiinni mitä tarvitsee ja mikä on turhake. Tällä kertaa en ole hankkinut sitteriä. Vauvan puuhamatto riittänee viihdykkeeksi alkuun ja tarkoitus olisi imettää 6kk ikään asti. Silloin voi jo istuttaa syöttötuoliin eli välimuotoja ei tarvita, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan.

Hyvä, että tuli juttua tuosta neuvolakortista. En ollut edes ajatellut, että sitä pitäisi kuljettaa mukana. En muista kuskasinko edellisten raskauksien aikaankaan mukanani. Asutaan melko lähellä synnäriä ja tässä lähiseudulla pyöritään. Onhan se tietenkin hyvä olla mukana noiden hätätilanteiden varalta. Ei siinä kortissa mitään kovin ihmeellistä ole, kun ei ole mitään "ongelmia" tms. mutta näkee siitä tosiaan ainakin veriryhmän ja raskauden keston.

Hikka on tuntunut aika usein ylhäällä, mutta joskus myös alhaalla (istukka edessä keskellä, joten siinä ei tunnu paljon mitään). Sellaista tasaisin väliajoin hytkymistä. Se on yksi syy miksi olen ollut vielä hieman epävarma vauvan asennosta. Neuvolassa on jo muutamalla kerralla kirjattu asennoksi rt ja siellä alhaalla terveydenhoitaja tunsi pään. Tänä aamuna tunsin sen itse ensimmäistä kertaa kunnolla. Makasin aamulla kyljelläni, kun vauva alkoi liikkua kovasti. Koitin kädelläni alhaalta ja siellä tuntui mun mielestä selvästi kova pää. Tuossa ylhäällä pyörii välillä joku "möhkö" minkä olen päätellyt pyllyksi. Se ei tunnu niin kovalta. Viikon päästä sitten ultrataan. Saa nähdä oltiinko oikeassa asennon suhteen. Jännää!

Vauvan laskeutumisesta luin jostain, ettei uudelleensynnyttäjillä vauva välttämättä laskeudu ennen synnytystä. Ehkä mennään siis rytinällä sitten koko matka, kun "väylä on jo avattu aikaisemmin". :D

Synnärille lähtö riippuu varmaan eniten siitä kuinka pitkän matkan päässä asuu. Täällä joku kertoikin asuvansa tosi kaukana synnäriltä. Meiltä matka taittuu hiljaisempana hetkenä 5 minuutissa ja ruuhka-aikaankin alle puolessa tunnissa. Siksi en meinaa hötkyillä sinne lähdön kanssa vaikka uudelleensynnyttäjä olenkin. Paljon mieluummin rentoudun oman kodin rauhassa avautumisvaiheessa kuin sairaalassa "kylmässä" ympäristössä. Toivottavasti synnytys lähtee käyntiin itsestään ja rauhallisissa merkeissä, että tämäkin toive toteutuu =)

Kukahan mahtaa kertoilla vauvauutisia seuraavaksi? :heart:

Barbbis 34+6
 
muumimamma_ On kyllä aika hoopoo että kalusto on muttei osaavaa käyttäjää. :rolleyes: En nyt uskos että kauheeta opettelua (varsinkaan lääkärikoulutuksen jälkeen) vaatii niitten mittojen otto, kun se konehan niittenpohjalta laskee.... Ja luulis kyllä keskusneuvolankin olevan joka alueella, liekkö se sitten teillä jossain etempänä? Mutta mistäpä minä näistä asioista mitään tietäisin. :)

Aanna, Tää on ollut miullekkin ihan uutta luksusta kun helmikuussa muutettiin tähän keskusneuvolan alueelle. Muutto matka oli hurjat 2km, neuvola alue kuitenkin vaihtu siinä ja sain päättää jäänkö entiselle vai vaihdanko tolle.. Esikoisen aikaan oli vaan kolme ultraa (np,rakenne ja rv.37 tarjonta/kokoarvio yms. kuuluu meillä ensisynnyttäjille). Nyt on vauvaa kurkisteltu ihan perus neuvolareissuillakin (mm. doppler hajosi niin terkkari katto ultran kautta sykkeen) ja jotenkin helposti saanut lääkärillekkin aikoja. Miun käsittääkseni täälläkin ne neuvolalääkärit on ihan tk-lääkäreitä, yksi erikoistuva jolle pyrkiivät nää raskausajan jutut laittamaan.. Mut on se aika tyhmää ettei kaikille odottajille oo samat palvelut :( Minunkin kohdalla 2km ero siihen missä asun niin heti muuttu toi meno..
 
Hola, ihanat onnittelut teille vauvan jo saaneille!! :flower: Voi että miten ihanaa :heart: Alkaa ihan jo nousta pintaan ajatus, että omakin vauveli oikeasti kohta syntyy! Niin kauan tätä pikkukakkosta on tehty ja odotettu, että ei millään meinaa uskoa kaikkien toiveiden olevan pian toteutumassa. Viime yönä näin unta, että vauva syntyi, tulla plumpsahti ulos tuosta vain ja vielä perätilatarjonnassa :D

Meillä ei ollut esikoisella sitteriä ollenkaan, joskus pidettiin turvakaukalossa sitterin korvikkeena. Enimmäkseen vauva köllötteli lattialla peiton päällä ja syöttäminen tapahtui sylissä. Kantoliina oli kovassa käytössä ja vähän myöhemmin kantoreppu (manduca). Manduca ostettiin niin myöhään, ettei pikkuvauva-lisäosaa ehditty käyttää ollenkaan, eli en osaa sanoa sopivuudesta ihan pienelle vauvalle.

Meillä on kans neuvolassa ultra tarvittaessa käytössä, mutta mä oon tosiaan käynyt äitipolilla seurannoissa ja siellä on myös joka kerta ultrattu painoarviota. Ens viikolla seuraava käynti, kovasti jännittää onko vauvan mahanympärys kasvanut käyrältä ulos :ashamed:

Vielä on jotain vauvatarvikkeita hankkimatta. Esikoisen itkuhälytin hajosi (akut lakkasi lataamasta), sellainen pitäisi hankkia uusi ja myös toiseen vessaan hoitoalusta (oltiin näköjään annettu esikoisen hoitoalusta muutossa pois). Rattaiden ilmakumipyöriin ostin uudet sisä- ja ulkokumit, ne pitäis taiteilla vanteille paikoilleen. Ostin ihan biltemasta polkupyörän ulkokumit, katsotaan nyt miten ne toimii Emmaljungissa.

Maikki rv 35+4
 

Yhteistyössä