Kesäkuun kastehelmet 2012

Ruokailusta meillä ei nyt ihan mitään lakkoilua ole ollut, mutta ruuan määrä on selkeesti vähentynyt. Samanlaisia satseja olen tehnyt nyt kuukausia tässä pojalle, mutta enää ei sama määrä uppoa. Poika ilmoittaa ruokailun päättyväksi niin, että työntää kielellään tai kaivaa sormellaan ruuat suustaan pois, joten se on merkki siitä, että kiitos riitti :D Ihme, että ruuan määrä pienenee, kun vauhdin määrä vaan kasvaa...:whistle: Noh, en ole ottanut siitä mitään stressiä, kun poika kerran on iloinen ja kasvaa, vaikka vähän pienemmällä ruualla nyt näköjään meneekin. Hampaista en usko kanssa johtuvan, mutta ei sitäkään silti tiedä.

Meillä mennään tukia pitkin kovaa, koko ajan tarvis olla pystyssä. Roikutaan vaikka kaikkien jaloissa, kunhan vaan saa olla pystyssä. Pieniä matkoja kävelee myös ilman tukea, joten varmaan ihan pian kävellään jo. Meillä on ensiaskelkengät, Superfit merkkiset kokoa 21. Pojalla on todella pullea jalka ja minulla oli vähän ongelmia löytää kenkiä, kun ensin tilasin hälle Kavat merkkiset sandaalit, mutta eihän pojan jalka sinne mahtunut. Onneksi sitten Eccolta ja Superfitiltä löytyi mallit meidänkin pojan jalkaan. Superfitteihin sitten päädyin. Aion ostaa myös sandaalit kesäksi.
Sanoja täällä ei tule, tavuja vaan hoetaan. Napaa ja lamppua osataan näyttää ja pusuja antaa =)

Neuvolassa oltiin pari viikkoa sitten ja poika painoi 11,4kg ja oli muistaakseni 74cm pitkä.


jkoo + poika pian 11kk
 
  • Tykkää
Reactions: Madde84
Ruokailusta: Meilläkin tyttö syö mun mielestä melko vähän. Lämpimiä ruokia menee usein vain n. 5 lusikallista, enimmillään pienen pilttipurkin verran. Puuroa ja hedelmäsosetta menee vähän paremmin. Meillä on välillä päiviä että ruoka ei oikein maistu, mutta en oo ottanut stressiä, usein on seuraavana päivänä sitten syönyt paremmin. Pituutta oli 10 kk kohdalla 69,5 cm ja painoa 7950 g, eli pieni tapaus on, mutta neuvolassa sanottiin, että ei kannata väkisin tuputtaa ruokaa, vaan yrittää pitää ruokailutilanne mukavana. Tärkeintä on kuulemma säännöllinen ruokailurytmi ja monipuolinen ruoka.

jkoo, mä kans ostin sandaalit tytölle kesäksi, kun löysin koon 20 Eccon sandaalit käytettynä. Tai siis ihan käyttämättömiltä ne näytti... Vielä ne on kyllä ihan liian suuret. Kokoa 19 on odottamassa paritkin esikoiselta perityt ensiaskelkengät, mutta toistaiseksi ollaan menty hiekkalaatikolla sellaisilla nilkoista tarralla kiinnitettävillä pehmeillä vauvojen töppösillä, jotka pitää vähän kosteutta (Lindexiltä ostettu).

Sanoista ainoa selkeästi tunnistettava meillä on nyt "ää-ti". Muita "sanoja" käyttää: kä=iskä, Oo=Isoveli jonka nimi alkaa O:lla, krr=kirja, pup=pupu (unilelu) ja mammam=maito.

Maikki ja pikku-H 11 kk
 
Heips!

Meillä kävellään ilman tukea, joten kengät on ihan ehdottomat ulkona. Nyt ollut käytössä tässä kevään aikana jotku käytettynä saadut talvikengät (muutaman viikon oli meillä) ja tällä hetkellä 19 koon jotku hienot kukkakengät, 20 koon superfitit ja 20 koon umpikärkiset pehmeät sandaalit.

Kesäksi on sandaaleja kokoa 20 ja 21, taitaa olla yhdet kokoa 22 myös.

Sanoja tulee "äiti", "ei", "nam nam", "anna"....

Päiväunia nukkuu 2-3krt päivässä, joista kahdet ekat yleensä 1-3h ja viimeset on noin puolen tunnin iltapäikkärit. Yöunet n. klo 22/23-8.
 
  • Tykkää
Reactions: Madde84
Pikakuulumisia pitkästä aikaa.
Meidän sydäntyttö on pieni ja motorisesti kehityksessä hyvin hitaasti edennyt. Ei vieläkään oikein hyvin nouse kontalleen, juuri oppi nousemaan tukea vasten polvilleen. Pituutta vain 67cm. Tällä hetkellä olemme kai jonossa neurologille. Vuorostaan... gh Jokin harvinainen syndrooma ei ole kovin epätodennäköinen. Huoli on suurta toisinaan, toisinaan mennään vain päivä kerrallaan. Jotain puhetta tyttö ymmärtää, mm. Missä tai anna. Puhuu tavuja, joskus toistaa sanoja. Syömisessä on ollut hurjasti ongelmia, painoa n.7kg. Kenkiä ei siis vielä tarvitse meidän miettiä... Kun yötkin ovat toisinaan yhtä hulinaa, imetystä pitäisi vähentää muttei allergian takia ole vielä voinut, olen toisinaan ollut aika rikki. Onneksi on kesä ja tyttö on ihana, iloinen tapaus :)
 
Jaksamista Aanna, varmasti huoli painaa. Vaikka hienosti tyttö jo puhuu jos tavuja ja joitain sanojakin tulee. Meillä mennään ainakin vielä ihan vauvakielellä.

Lusikkalakkoilijalle antaisin ehkä oman lusikan käteen ja syököön itse ja siinä sivussa sitten yrittää huijata äidinkin lusikkaa välillä suuhun. Ystäväni lapsi teki kanssa pienenä lusikkalakon ja se oli kyllä totaalinen ja parivuotiaaksi asti lakkoili, söi siis lopulta kaikki paloina lautaselta erikseen muttei mitään mössöjä lusikalla.

Meillä poika lähti kävelemään ja mennä viipottaa jo pitkiä matkoja. Tänään oli jo lasten uima-allaskin pihalla kun oli niin kuuma päivä niin sinnehän tuo juniorikin tallusti ja onnellisena loiskutteli vettä :heart:. (esikoisen kanssa ei olisi tullut mieleenkään antaa 10kk iässä mennä uimaan toukokuussa mutta näin sitä ihminen muuttuu :LOL:)
 
Moi!!!!
Ihanaa kesän alkua kaikille! Taustalla roikkunu, en oo jaksanu kirjotella. Hitusen kuulumisia.
10kk neuvolassa 10,1kg ja 75cm. Kehittyny niinku kuuluu, tuen kanssa kävelee ja seisoo ilman tukea hyvin pitkiä aikoja keskellä lattiaa. Pohtii kävelyä, mutta ei oo ensiaskelta ottanu. Rappuset paahtaa ylös vauhdilla ja on yksinkin ne salaa menny. Nukkuu kun enkeli 21-7, nukkumaan mennään kun alkaa isäälleen vilkuttamaan :) ei heräile ollenkaan paitsi jos on jotenki kipeä. Syö hyvin 2-3dl kerrallaan, rinnasta oon alkanu luopuu ja kerran vrk enää ottaa. Aamumaidon yleensä tarjoon. Kivuttomasti on käyny, tuttipullosta korviketta sitten saa kun ei maito normimaitoa kestä. Eniten on rassannu itteä imetyksestä luopuminen sekin tasaantunu tässä hyvin.
Juttelee paljon ja äiti, leipä, kissa tulee tunnistettavia sanoja. Äänen painoista tietää asian laidan. Kova leikkimään ja pienistä vauvoista hullaantuu täysin ja höpöttelee koko elämän tarinaansa näille. Päivisin nukkuu edelleen 2päiväunet 1-2h.
Ei oikeastaan vierasta ketään ketä kontaktia häneen ottaa. Meidän perään kyllä kaipaa jos yökylässä on niin äitiä ja iti kutsutaan, muttei itke meidän perään.
Mä käyn töissä vkoloppusin ja mies hoitaa mummo/mummi apuna jos johonkin haluaa erityisesti lähteä. Kaiken kaikkiaan ollu ihana kevät. Niin hampaita ei oo kun 4kpl, nuhia ja kuumetta ollaan sairasteltu sekä norossa oltiin.
Perusvauva elämää ehkä jaksan siksi ihan mielettömän hyvin kun mies hoitelee poikaa ja mä oon sanu jumpata reippaasti tän vuoden. No siihenkin ja kaikkeen tulee muutos kun me odotellaan pikkukakkosta syntyväksi jouluna.. Nautin täysinsimauksin esikoisesta ja kauhulla mietin tulevaa talvea.... Semmosia!
Sandrastiina ja mini 10kk3vko
 
Heippa vaan!

Ekana onnea Sandrastiinalle uudesta masukista. :flower:

Aannalle voimia,mutta hienostihan siellä jo puhutaan.



Ensiaskelkengistä Tytöllä on tasan yhdet kengät kokoa 19. Sandaaleja olen miettiny kesäksi,mutta jotenkin koen tämän kenkä asiankin vaikeeksi..:( Ja ihan äärettömän kalliita,tietenkään lapsen jalkoja ei tule pilata huonoilla ja halvoilla kengillä.

Tyttö on oikeen virkeä tapaus,konttailee,kiipeilee,istuu,kävelee,nousee polvilleen ja kaikki suuhun :) Yöt menee ihan ok,mutta toisinaan on öitä että tyty herää 02 maissa ja huutaa. Eipä auta kun nousta ja leikkiä aamua. Tissiä en anna näissä tapauksissa,muuten ollaan lähtöruudussa,niin noustaan sitten. Tyttö leikkii ja touhuaa,vaihdetaan vaippa,juodaan vettä ja sitten kun alkaa vaikuttaa uniselta,vien sänkyyn ja nukahtaa pienen protestoinnin jälkeen. Joskus sama toistuu saman yön aikana uudestaan eli tyttö saattaa herätä 05 uudestaan...Ihan kauheita öitä nuo,mutta onneksi niitä on vain harvoin. Oltiin just viikonloppu mökillä eka kertaa,niin vähän meinas jännittää että miten yöt menee kun on vieras paikka,mutta tyttö nukkui kuin enkeli 10h molempina öinä :heart:

Hampaita on 7 ja kahdeksas on tulossa. Painoa oli kuukaus sitte 8230g ja 71cm pitkä,nyt ei mitään hajua noista. Syö ihan ok,5 ateriaa/pvä,mutta puuro-hommat on vähän nyt tuottanu ongelmia koska ihankuin kaurapuuro ei sopis. Tuntuu että yöt ollu levottomampia ja kakan jäljiltä takapuoli ja jalkoväli on punasena aina silloin kun kaurapuuroa syönyt..? Mannapuuroa en oo kokeillu,muuta kuin Muksun mannapuuro -jauhetta. Se nyt ei ole mitään lempparia ja nytkin ostin Muksu hedelmäpuuro -jauhetta ja niille yökkii vaikka hedelmäsosetta laittas sekaan.
"Aikuisten" mannapuuroa en oo antanu kun eikai se nyt voi olla kovin hyvää veteen keitettynä..? Anoppi puhui jostain ns. sammakon kudusta/helmi/helmiäispuurosta,mitähän tarkottanu,tietoo?
Meillä siis on syöty ja syödään purkkiruokia,mutta nyt tyttö on alkanu pikkuhiljaa syödä
leipää,raejuustoa ja maisteltu ollaan jo jätskiä. Banaani on herkkua ja viinirypäleet ja mandariini maistui eilen. Jotenkin oon kovin arka antamaan tytölle mitään ns. aikuisten ruokia,pelkään masuvaivoja jne.


Täällähän monet on jo uuden plussan saanut,ihanaa! Mullakin alkaa olla vauvakuume kyllä ihan kohillaan taas,miehellä ei koska asunto on niin pieni ja miehes usein työttömänä kun rakennusalalla ei oikeen hommia ole :( Ja meillä ei tuolla lakanoissa kovin usein vehtailla,että Pyhästä Hengestäkö sit..?
Mutta ihanan näkösiä masuja ihmisillä jne. Näin viimeyönäkin unta että kuuntelin sydänääniä dopplerilla jo ennenkun olin tehny testiä :) Mutta siis mua kyllä pelottaa se ettei toista meille tule,ainakaan kovin helpolla. Kun E:n saaminen oli tosi vaikeeta ja kun nytkin kierrot on mitä on ja tuhrukin tullu takas kuvioihin. Nyt ennen menkkoja oli 10pvää tuhrua :headwall: Onhan sitäkin tutkittu joskus kauan sitten,mutta varsinaista syytä ei tuhruihin ollu,mutta lugesteronia sain. Piti tuhrut pois,mutta raskaaksi en sen avulla tullut. Tosin,kun sitten aloin odottaa E:ä,niin käytin varmuudeksi lugeja. Nytkin ois vielä 3 clomifen-kuuria jemmassa,mutta ne pitäs käyttää 06/2013 mennessä,jotenka hukkaan menee nekin. Harmittaa,kun niitä kuiteski vielä tarvitaan ja kun sen 90e maksaa purkki.
Mutta aikuisten oikeesti,pitäs eka käydä varmaan gynellä ja tsekkauttaa paikat ultralla,kun se endokin mulla on ja jos onkin vaikka endometrioomia tullu,niin laparoskopiaanhan sitä joutus...ÄÄh..
Mä kyllä haluaisin nyt ns. samoilla silmillä valvoo yhteen syssyyn toisen käärön kanssa ja kun alan vaihtoki mieles,niin tekis sen toisen muksun ja sit söis pillereitä että endo pysyy aisoissa,nyt en haluais alottaa, ja sit vois kouluunki lähtee kun lapset on tehty. Mäkin kun olen ensivuonna 30v eli ei tässä ainakaan nuorene..:) Ja kun se endo vaan leviää,saisivat sitten vaikka kohdun poistaa pikkukakkosen jälkeen. Äitini oli 32v ja täti samanikäinen kun kohtu poistettu..


Imetättekö te plussanneet vielä? Ihan vaan mielenkiinnosta :)



Tipetsu ja E 11kk6pvää
 
Viimeksi muokattu:
Meidän tytön puhumisesta vielä, että harvakseltaan siis tavuja puhuu, pupupu tai tätättä. Joskus toistaa perässä vauva tai poppa, mutta en usko tajuavan niiden olevan sanoja :) eli mielestäni ei vielä "osaa" sanoja. Kuten meidän isommat tässä iässä. Kaikki ovat yksilöitä, ja turhan murehtiminen ei mitään auta.. Mutta joskus kyllä murehdin kovin.

Ruokailu on ollut meillä siis vaikeaa, ja vauvan soseuruuista (ne 4kk hienot soseet..) ollaan siirrytty lähinnä suoraan perheruokaa kohti. Lisänä edelleen vauvasoseet, lun muuten ei tuu tarpeeksi ruokaa syöneeksi. 8kk valmissoseet eivät oikein kelpaa. Samoin kuin aivan pienenä eivät äitin tekemät soseet tahtoneet kelvata. Nyt 11kk vasta on soseiden syöminen alkanut paremmin sujua. Siis karkeampien ruokien.

Onnea plussanneille!!

Ja valvomisista: meillä yöuni n.8 tuntia, jonka aikana 2-7 heräämistä ja yösyöttöä. En vaan saa ajoiksi unikouluttaa pois rinnalta. Päivisinkin tämä tyttö tykkää vielä maidosta. Meidän isommat vieroittivat itse itseään. Se oli helpompaa.
 
Onnea plussanneille! Itsellä ei oo vielä edes kuukautiset alkaneet.

Jaksamisia Aanna teidän perheelle!

Minäkin imetän vielä 4-5 kertaa päivässä. Esikoinen vieroitti itse itsensä 9,5 kk iässä, mutta tällä ei oo vielä sellaisia elkeitä. Alettiin antaa tavallista maitoa pari viikkoa sitten, ideana että imetystä vois alkaa vähennellä, mutta toistaiseksi ei oo ollut vaikutusta. Imetän herätessä, ennen töihinlähtöä jos meen myöhempään, töistä tultua, alkuillasta ja nukkumaanmennessä.

Mietin tässä että pitäisikö yrittää vieroittaa tissiltä aktiivisesti tässä heti alkukesästä, ettei tulisi samaan syssyyn päiväkodin aloittamisen kanssa syksyllä, vai antaisiko vaan mennä ja jatkaisi aamu- ja iltaimetystä vielä sitten syksyllä päiväkodin aloituksen jälkeenkin... Itsellä ei sinänsä ole kiirettä vieroittamisen kanssa, haikealta tuntuu. Öisin tyttö ei syö, nukkuu heräämättä n. 20:30-06 ja aamuimetyksen jälkeen vielä yleensä tunnin verran aamuseitsemään.

Sandrastiina, meillä myös on tyttö löytynyt pari kertaa yläkerrasta, kun on vilahtanut sinne isoveljen perässä. Ollaan mietitty että laitettaisiko portti myös rappusten alapäähän, vai yritetäänkö vain opettaa heti miten rappusia tullaan alaspäin takapuoli edellä... Hankalaksi menee kulkeminen 3 kerroksen väliä, jos joka välissä on portit, toistaiseksi on vain vahdittu silmä kovana.

Meillä tyttö kävelee tukea vasten taaperokärryllä, mutta vielä ei seiso ilman tukea. Koon 20 kengät on ulkona nyt käytössä.

Maikki ja pikku-H 11,5 kk
 
  • Tykkää
Reactions: Sandrastiina
Onnea Sandrastiinalle vauvauutisista!

Maikki, jos kumpikaan ei halua rintamaidosta luopua niin mikäs kiire teillä on, itse ainakin jatkaisin imetystä. Mä olenkin nuo isommat lapseni imettänyt reilu parivuotiaiksi mikä on WHO:n suosituskin. Tosin ei silloin lähempänä 2-vuoden ikää ollut kuin ilta-imetys kuvioissa.
 
Mä lopetin imetyksen lauantaina :( aika haikeeta ja kerran oon pumpannu maitoa pois. Mut pahoinvointi loppu kyllä ku seinään... Ei kannata kiirehtiä jos itelle asia ok. Täällä mies pari kertaa sano vähän napakasti asiasta joten päätin sit luopua ja iteasiassa poika ei oo suostunu rintaa edes syömään muiden läsnäollessa edes isänsä viimisen parin viikon aikana nyt ku asiaa tossa mietin. Ajattelin käydä ostamass kyllä jotkut ylikauniit rintaliivit nyt kun noista imetysmalleista pääsee eroon.

En tiedä mistä kaikesta johtuu mutta nukkumaanmeno on aika taistelua. Sängyn vieressä pitää olla kunnes nukahtaa jos lähtee pois nousee heti ylös ja super itku päälle.. Yleensä hyräilen laulua jota oon laulanu koko pojan ajan ja siihen tipahtaa, miehen kanssa menee pitkään ja hän viimein kaappaa pojan syliin sohvalle ja nukutyaa siihen :) en mä tie onks tää ongelma ehkä ei mut tähän asti vaan jääny nukkuu. Ehkä tää on jotain eroahdistusta?

punasta maitoa laitan ruokiin mitkä lämmitetään ja muuten vielä korviketta juo. Ei vaan maha kestä juomista. Suostuu jo nokkamukista hiukan ruokailujen yhteydesaä juomaan maitoa, mutta tuttipullo on kyllä onnea tuova asia :)

Meillä on kanssa kokoa 20 kengät käytössä vaikka siis konttaa vielä jollei ole tukea saatavilla.
 
Heippa!

Olinkin jo melkein vuodeksi unohtanut kokonaan tälläsen palstan! :) Mutta nyt kaipailisin apua nukahtamiseen/ vinkkejä!

Tyttö täyttää 18.6 1v. Omassa huoneessaan, ovi kiinni, on nukkunut jo puolivuotiaasta (ainakin). Pitkään kävi nukkumaan kun vain vei sänkyyn ja ehkä muutaman kerran kävi laittamassa mobilea uudestaan soimaan. No nyt ne ongelmat sitten ovat alkaneet! Olemme muuttaneet tässä vuoden aikana kaksi kertaa, ekasta muutosta ei suurempia vaikutuksia näkynyt. Nyt olemme kk ajan asuneet uudessa kodissa ja sen koko ajan nukahtaminen on ollut todella huonoa. Iltarutiineja olen luonut; puuro, iltapesut, yökkäri. Mutta hysteerinen huuto alkaa heti kun sänkyyn laittaa ja poistuu huoneesta! Usein oksentaa myös kun huutaa niin paljon! Eikä meinaa rauhottua vaikka menisi uudestaan huoneeseen..
Noin viikon toimi sellanen, että jäin tytön sängyn viereen lueskelemaan itsekseni lehteä, ja koitin olla huomioimatta lapsen pelleilyä. Heteken luin ja sitten lähdin. Tällä konstilla huuto oli lyhyempi eikä ollut sitä hysteeristä huutoa.
Mutta enää ei näytä sekään konsti toimivan.
Tänään kahden oksentelu jälkeen otin pois sängystä lattialle leikkimään, jossa olikin taas niin hyväntuuliseen normaaliin tapaansa. Vajaan tunnin päästä uusi yritys, tälläkertaa ensin velliä ja sitten sänkyyn ja ovi kiinni. Nukahti onneksi aika pian..
Velliä en normaalisti anna kun vien nukkumaan, koska on syönyt vasta iltapuuron. Tyttö on aina ollut todella huono syömään. Velliä juo öisin yleensä 2x. Mutta yöllä ei onneksi huutele kun on vellin saanut.

Päiväunista on myös muodostunut ongelma! Tällähetkellä en saa nukahtamaan kun autoon tai pitkällä kävelyllä vaunuihin, jota ei aina kerkeisi tehdä.. ja tällä helteellä autossa nukkuminenkin on aika ongelmallista.. : /


No sitten meidän "tilanne" asioista, joista aiemmissa viesteissä on puhuttu. Ei vielä kävele ilman tukea, mutta seisoo kyllä pieniä hetkiä, ja voi sitä riemua!=) Kenkiä meillä on paljon, mutta ulkona mennään vielä nelivedolla. Olen ostanut käyttämättömän veroisia kenkiä lastenkirppareilta, esim. Eccon kesäsandaalit 5€:lla.=).
Syöminen tosiaan meillä huonoa ollut aina. Puuroa syö ja öisin velliä. Lisäksi ne mitä omin kätösin syö. Mitään soseita/karkeampiakaan ruokia ei ole pitkään aikaan suostunut maistamaankaan. Omin käsin tykkää syödä banaania, pensasmustikoita, kurkkua, leipää, sen verran mitä kahdella hampaalla saa! Omaa lusikkaa yms.on yritetty, mutta sehän tyhjennetään sormin ennen suuhun laittoa.. ja lautanen omaan päähän..

Mukavaa kesää kaikille kesäkuun helmille perheineen! :flower:
 
Heippa :)

Lenni, mitä jos koittaisitte jättää oven auki, että kuulee nukahtaessaan että siellä se äiti ja isi on. Tälläinen kävi mielessä kun kerroit että laitat oven kiinni. Tiedän myös erään tytön joka perheen muuton jälkeen ei uskaltanut nukkua yksin, vaikka oli siihen asti nukkunut kuin unelma. Ilmeisesti uusi paikka ei ole niin tuttu ja turvallinen.

Meillähän alkoi noin kk takaperin nämä syömäongelmat. No siinä mielessä paremmin menee jo, että syöttää saan. Kovin on tyttö nirso, vain tietyt ruuat kelpaa. Olen antanut normaali kotiruokaa. Välillä sormiruokailee ja yrittää lusikalla saada ruokaa suuhun. Soseet, paitsi hedelmä/marja ei kelpaa ollenkaan. Toisaalta siirtyminen karkeampaan ruokaan kävi näin helposti. Kävimme neuvolassa painokontrollissa kun olin niin huolissani, mutta kuukaudessa oli tullut painoa 300g ja pituutta 2cm eli hyvin. Keskikäyrillä mennään tasaisesti.

Taaperokärryn idea ollaan keksitty. Ei vielä seisota ilman tukea. Kovasti pitäisi kävelyttää. Muuten konttailee.

Sanoja ei sanota, mutta ihanaa höpötystä on sitäkin enemmän. Ihan välillä nauretaan miehen kanssa tuolle siansaksalle. Niin ja hirveästi osotellaan sormella kaikkea.

No tässä oli vähän pikakuulumisia.... Niin ja onnea raskausuutisia saaneille :)

Äippä ja neiti 11kk
 
Äippä26, tutulta kuulostaa teidän neitisen hommat syömisten, taaperokärryilyn ja sormella osoittamisen kanssa. Meillä myös tavallinen ruoka maistuu paremmin kuin purkkiruuat, mutta 1-vuotiaiden aterioista jotkut menee ihan hyvin alas. Syötän itse tai annan sormiruokaa, hermot ei kestä että antaisin tytölle omaan käteen lusikkaa...

Maanantaina oli 1-vuotisneuvola. Pituus oli 72 ja paino 8510. Edelleen tyttö on siis pieni, mutta nyt oli sentään pysynyt omalla käyrällään.

Päiväkotiin tyttö menee elokuun alusta, sovittiin juuri tutustumisjaksosta ennen hoidon varsinaista aloitusta. Kyllä musta vähän pahalta tuntuu laittaa niin pienenä hoitoon, mutta toivotaan että se lähtee hyvin käyntiin. Esikoisella ainakin meni hyvin päiväkodin aloitus aikanaan 1-vuotiaana, mutta nämä ovat monin osin hyvin erilaiset lapset, tyttö on paljon enemmän minussa kiinni.

Kuukautisetkin alkoi ekan kerran. Varmaan imetyksen vähentäminen on tehnyt tehtävänsä, vaikka vielä 3-4 kertaa päivässä imetänkin.

Maikki ja pikku-H 1 v.
 
Äippä26 Tyttö alkoikin iltaisin yht'äkkiä nukahtamaan hyvin! Ilman sen kummempia konsteja! Vati ilmeisesti reilun kuukauden tottua uuteen kotiin =) Oven kun sulkee, niin yleensä ei kuulu pihahdustakaan, vaikka jää hereille, yleensä istumaan.
Päiväunille ei kyllä meinaa käydä! Edelleen nukkuu päikkärit vain autossa, lukuunottamatta satunnaisia lyhyitä unia omassa sängyssä, johon joskus "vahingossa" sammuu. Jos en ajele päivän aikana autolla, niin ei välttämättä nuku päikkäreitä ollenkaan!:confused: Ikää kuitenkin vasta vko vajaa 1v.

Syömisistä
Syöttää ei saa kun puuroa ja nyt uutena on oppinut syömään pieniä Danonino rahkoja. Ruokailuohjeet sanoo mitä sanoo, mutta niitä olen antanut! :p Niiden lisäksi syö vain omin kätösin jotakin pientä; hedelmiä ja marjoja. Öisin juo vellin.
Paino on ollut alakantissa syntymästä asti. 11kk ikäisenä viime neuvolassa mitat oli 73,5cm/8,2kg. Mutta tyttö on iloinen ja reipas kun mikä, niin eivät ole neuvolassa olleet huolissaan! Eivät siitäkään, että lihaa/kalaa/kanaa ei tällähetkellä juurikaan saa..

Täällä on kovat leipomistohinat ensi viikonloppuna pidettäviä syttärijuhlia varten!:flower:
 
Hei Kastehelmet. Taitaa olla "jokunen hetki" siitä, kun viimeksi tänne kirjoitin, vaikka välillä olenkin käynyt lueskelemassa. Meidän neiti on nyt vuosi 1kk. Kävelee ja joitain sanoja tulee, aivan ihana tyttö on. Elävästi näin kesällä tulee mieleen ne ajat vuosi sitten, kun hän oli vielä pikkuinen vauva. Kasvanut on hurjasti, painoa 1v-neuvolassa jo reilusti yli 10 kiloa, taitaa kohtapuoliin olla jo lähempänä 15 kg :) Ulkomailta olen ostellut 3-4 vuotiaiden vaatteita hänelle..

Tuli mieleen, että oliko tällä vanhalla ketjullamme toimivaa Facebookryhmää? Entä ketjua tuolla taaperoissa?

Helteistä kesänjatkoa kaikille!
 

Yhteistyössä