Kesäkuun kastehelmet 2012





SYNTYNEET:

15.5
Malendra......kaksospojat......2625g & 2800g......47 & 49 cm..... py 33,5 & 34 cm rv 37+2
Avocado.....tyttö.....n. 3500g....50 cm..... rv 37+5

16.5
Stiinuliini.....poika&tyttö.....3230g & 3105g.....48 & 48 cm..... rv 37+3

17.5
AmeHu.....poika.....3545g.... cm..... rv 38+3

20.5
piuh-78.....poika.....3450g.....50 cm.....rv 37+2

21.5
mekkala.....poika.....3750g.....50 cm.....py 35 cm..... rv

25.5
Muumimamma_.....tyttö.....rv 38+6
Pöhinä.....poika

29.5
tanjamaa.....poika.....4530g.....50,5 cm.....rv 40+0
Empun odottaja.....tyttö.....3380g.....50 cm.....rv 38

30.5
ventti.....tyttö.....rv 38+2

31.5
Alma78.....poika

2.6
pillipöllö.....tyttö.....4040g.....51 cm.....rv 40+1
Enisa84.....tyttö.....3400g.....49 cm.....rv 38+3

3.6
Höpöttäjä75.....tyttö.....3420g..... 50 cm.....rv 40+1
Chance.....tyttö.....rv 39+6

4.6
Matte07.....tyttö.....3460g.....49,5 cm
riesa79.....poika.....3960g.....52 cm.....rv 40+3
-PipSa-.....poika.....3710g.....47,5 cm.....rv 39+5

5.6
chidi.....poika.....3560g.....53 cm
Poikka.....tyttö.....2135g.....43,5 cm
Mandeliini.....poika
Aanna.....tyttö.....3802g.....50 cm

6.6
PikkuMyy-82.....tyttö.....3750g.....51,5 cm.....py 34,5.....rv39+4
Cleopatra......tyttö.....340g.....rv 40+2

8.6
maikki79.....tyttö.....3445g.....52 cm.....py 35 cm.....rv 38+4

9.6
Nona76.....tyttö.....3730g.....52 cm.....rv 38+4

10.6
Viviette.....tyttö.....3770g.....51 cm.....py 36 cm.....rv 39+6
Jisse78.....tyttö.....4030g.....51 cm.....py 35 cm.....rv 38+1

11.6
Mupelo.....tyttö.....4195g......52 cm..... py 36 cm.....rv 42+0
Taistis.....tyttö......3445g.....50 cm.....py 35 cm.....rv 40+1
Emby^.....poika.....3290g.....50 cm.....rv 39+0
MaTu.....poika.....3765g.....50,5 cm

12.6
Barbamama35.....tyttö.....3825g.....50 cm.....rv 38+3
LKN.....tyttö.....3355g.....48 cm.....py 34 cm.....rv 38
möhköpantti.....tyttö.....4070g.....51 cm.....py 34 cm.....rv 37+6
nemain.....poika.....3420g.....50 cm.....rv 41+3

13.6
Roki82.....tyttö.....2826g.....49 cm.....py 30 cm.....rv 39+4
Sun Rise.....tyttö.....3730g.....50 cm.....py 36,5 cm.....rv 39+6

14.6
Madde84.....poika.....3050g.....49 cm
SaaraW.....tyttö.....3610g.....50 cm

16.6
maraiitti.....poika.....4300g.....50 cm.....rv 41
Wendy79.....tyttö.....3835g.....50 cm.....py 36 cm.....rv 39+6

18.6
-Tea.....tyttö.....3456g.....48 cm.....rv 40+4
Bamse*.....tyttö.....3820g.....49,5 cm.....rv 40+5
~Lenni.....tyttö.....3135g.....49 cm.....rv 39

20.6
Ceciilia.....poika.....3160g.....47 cm.....py 33,5 cm.....rv 40+1
ZiiliZeija.....tyttö.....4010g.....50 cm.....py 35 cm.....rv 40+1
Rintintin.....poika.....3655g.....49 cm.....rv 41+2
PikkuistaOdottava.....tyttö.....4070g.....52 cm.....py 37 cm
Mimskuliini.....tyttö.....3730g.....50 cm.....rv 40+2

21.6
Kareliini.....tyttö.....3860g.....52 cm.....rv 41+0
Tiituliini.....poika.....2810g.....47,5 cm

22.6
jkoo.....poika.....4100g.....51 cm.....rv 40+2

23.6
Sandrastiina.....poika.....3850g.....52 cm.....py 34,5 cm.....rv 39+5
Tielsa.....poika.....3946g.....53 cm.....rv 40+0
teris.....poika.....3880g.....50cm

26.6
Rukka-Peikko Takkutukka.....poika.....3395g.....49,5 cm.....rv 40+5
Armi74....3420g.....rv 42+1

28.6
murukka.....tyttö.....4100g.....52 cm.....rv 42+0

30.6
Almeja.....tyttö.....3020g.....49 cm.....rv 40+1

4.7
Hemutus.....poika.....4610g.....53 cm.....py 38,5 cm.....rv 41+3
demdem.....poika.....3898g.....l53 cm.....rv 40+6

Syntyneitä vauvoja 61 kpl, joista
poikia 27
tyttöjä 33


Pamautan meidät alkuun tällä puolen :)

Poika alkanu saamaan rintaraivareita kun maito loppuu selkeesti rupeaa ahmimaan jämiä ja swuraavaksi puklaa ihan törkeästi. Ei aina mutta kerran vrk.. Muutenkin huomaan, että herkästi hamuaa tissiä kun vaan onkin mun sylissä eikä tahdo rauhoittua ollenkaan ennenkuin sitä on saanut. Ahdistaa ja harmittaa jotenkin koko tilanne. Oon tietysti tärkeä ravintokone tässä vaiheessa, mutta jotenki ainakin näin iltaisin ottaa tosi koville kun imetysmaratoonit alkaa ja mikään ei riitä. Hamuaa ja syö sormiaan. Tuttiakin jo kokeilin tarjota, muttei huoli...
oon niin jotenki väsyny iltasin, että pohdin pulloruokintaan siirtymistä joka on ihan hölmöä kun tää tilanne varmaan rauhoittuu.. Luen imetystuki sivustoja alvariinsa jotta saan tsempattua itteäni jotenkin tähän supermaitokoneena oloon.. Aamulla kun poika heräs ja nousin istumaan suihkus molemmista einnoista vaan tavaraa niinko hengenhätä lapsella olisi...

Sandrastiina ja poika 2vko

Ja kesäkuun viiminen pino tästä auki pam:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2146777-kesakuun-kastehelmet-2012-kesakuussa-meidan-kuu/
 
Viimeksi muokattu:
Mä kans olen hieman samoilla fiiliksillä tällä hetkellä kuin Sanrastiina. Meillä poika nyt reilun 3 viikkoa ja on tällä hetkellä erittäin kova rinnalla roikkuja. Edellisiltana söi melkein 5 tuntia yhtä soittoa. Välillä sitten puklaa suuria määäriä kun eihän kaikki sa maito mihinkään mahdu. Päivisin ei tosiaan juurikaan nyt suostu nukkumaan eikä tosiaan rauhoitu muuten kun saamalla tissin suuhun. Öisin onneksi sentään nukkuu edes 2 tuntia putkeen. Että kyllä tämä on sekä fyysisesti että henkisesti aika raskasta tällä hetkellä eikä toi mieskään oikein ymmärä miksi olen hieman kärttyinen...

Madde ja "tissipoika" 3 viikkoa ja 3päivää
 
Sandrastiinalle kiitokset uudesta pinosta!

Tutulta kuulostaa! Meidän tyttö on nyt 4 vkoa ja joka ilta imetystankkaus kestää 3h klo 22-01 välillä. Mulla on digiboksi täynnä viihdykettä ja linnoittaudun olkkarin sohvalle myöhäisillaksi. Tissiraivareita tulee, jos vaippa on märkä,neiti lyö heti liinat kiinni, kun pissa tulee kesken syönnin. Pulauttelua ei ole, mutta esikoiselta muistan sen vaivan, aiheutti kovat raivarit ja mahanväänteet. Oletteko kokeilleet gavisconia pulautteluun?

Oon ilokseni huomannut että imetys on muuttunut taas päivä päivältä helpommaksi ja kivuttomammaksi, imuote on selvästi parantunut. Tsemppaan kaikkia muitakin vain vielä jaksamaan imetyksen kanssa! Se on sijoitus myöhempää varten, jos ei tarvitse lähteä pullorumbaan. Toki myös omaa jaksamista kantsii ajatella... Mä oon kipeiden nännien takia muutamana iltana pumpannut ja antanut pullosta, kun tuntui etten kyennyt enää imettämään ja vauva alkoi hermostua kun koko ajan irrotin otetta tissistä.

Meillä oli tänään ristiäiset. Tyttö nukkui koko juhlan ajan ja sain rauhassa seurustella vieraiden kanssa (ja paimentaa esikoista). Itkuun kyllä pillahdin, kun laulettiin ystävä sä lapsien, onko ne nää hormonit jotka näin saavat herkistymään...
 
  • Tykkää
Reactions: Sandrastiina
Mun ei kyllä pitäisi linnoitautua sänkyyn iltaisin imettämään vaan jäädä telkkarin ääreen ja kantaa poika nukkumaan kun on valmis, se saa mut vaan ahdistuneeksi ja lapsi ei kyllä tajua kuuta eikä maata missä ruokansa saa. Oon jotenki liian varovainen ettei opi johonkin tavoille. Mille ihmeen tavoille jos heräilee parin kolmen tunnin välein syömään yöllä. Mun pitäis hiukan kokeilla ite relaa ja tosiaan elää vauvan armoilla eikä sopeuttaa sitä johonkin nukahda sänkyysi rytmiin vielä 2vko ikäisenä... Vois olla helpompi näin kuvittelisin kun asiaa pohdin keskellä kirkasta päivää hyvin nukutun yön jälkeen kun raivot meni ohi.
vauva kasvaa niin hirveetä kyytiä ja ei ollenkaan ole sellanen vetelä pikkuvauva niin en osaa ihan suhteuttaa tätä hommaa.. onneksi on 'kivat' ilmat ja on helppo lähtee ulkoilemaan. Talviesikoisen kanssa sekoaisin pystyyn kun inhoan ite talvea ja kylmää...

D-vitamiinit neuvola toi mut en uskalla vaan alottaa niitä.. Odottelen pari viikkoa sen verran aurinko saa luvan kehittää vitamiinia vauvalle luoda. Painoa oli tullu viikossa vajaa 400g. Napatynkä irronnu ja kauniisti parantuu napa. Nivuset lakkas hautomasta kun otin kestopesupyllyrätit käyttöön ja pesen vaan aamuisin vedellä pyllyn ja nivuset ym.

Mä ostin muuten vahingossa l-kokoiset rintakumit eli 24mm halkasija jos joku haluaa ostaa. On vain steriloitu kun huomasin miten isot ne olikaan. 6€ myyn ja postikulut on mukana hinnassa. Pistäkää viestiä tulemaan jos kiinnostaa!
 
Kiva kun löytyi uusi pino :)

Hermoja koetellaan kun synnytyshaava tulehtui uudelleen, eli taas joutuu varmaan antibioottikuurille, ei hyvä vauvankaan kannalta, kipukin on hirveä. Toivottavasti edes pääsee lääkärille näin loma-aikana.. Lisäksi vaavin napakin on ilmeisesti tulehtunut kun on ihan kostea ja haisee, on lämmöstä nyt harmiakin.
Imetys ei ota sujuakseen, välillä ottaa kiinni hyvin ja välillä ei rintakumillakaan. Maitoa ei ilmeisesti tule edes tarpeeksi kun korviketta menee suht paljon vuorokaudessa ehkä pari purkkia.
Onko kukaan yrittänyt kääntää vauvan rytmiä? en oikein tiedä edes onnistuuko noin pienellä nyt olen päivällä herätellyt jo pitkiltä unilta eipä ole yöhön auttanut.

teris ja poju 15pv
 
Heippa vaan!

Tosiaan olen itse yrittänyt toipua sektiosta kun siinä kävi niin kuin kävi, mutta kaiken kylllä tyttö on kivun arvoinen tuli juuri 3VKOA täyteen syntymästä.
Särkylääkettä kyllä menee vaikka kuinka yritän vähentään mutta kipu on niin hurjaa. Sairaalassakin sanottiin että sun tapauksessa voi olla kovemmat kivut, mutta tuo haava on alkamassa tulehtua niin heti huomenna pyytä anbiootti kuuri. Huono olo on jatkunut ja vielä tämä tunkkanen ulkoilma.. Ei kiva. Tyttö kasvaa hyvin, painoa on tullut ihan hyvin vaikka välillä on täytyny korviketta antaa kun ei itelt tuu niin paljoa.
Mieskin menee huomenna töihin lomaltaan, paitsi loma on menny suurimmaksi osaksi arjen pyörityksessä. Ite tällä viikolla pystyin tekee jo vähä enemmä.

Tsemppiii


Saara ja Rinsessa 3vko3pv
 
Viimeksi muokattu:
Toivotaan että mätäkuu ei kovin pahasti tulehduta haavoja, SaaraW ja teris! Mulla kans oli esikoisella sektiohaava viikkotolkulla kipeä, söin toipumisaikana kokonaiset isot paketilliset sekä 1 g panadoleja että 600 mg ibumaxeja.

SaaraW:lle paljon jaksamisia ja muista levätä aina kun voit, kun miehesi palaa töihin. Mulla kans mies palaa ens viikon jälkeen töihin ja odotan kauhulla miten saan imetysten ja muun vauvan- sekä kodinhoidon lomassa huolehdittua esikoisesta, joka on hivenen vilkkaanpuoleinen 3,5-vuotias poikalapsi. Mies on käytännössä huolehtinut hänestä tässä viime viikot, mutta nyt on otettava homma haltuun. Lähinnä esikoinen kaipaisi huomiota ja leikkiseuraa, mutta nyt ei koko aikaa ehdi olla piirtämässä, pihaleikeissä, rakentamassa legoilla tai ihastelemassa esikoisen aikaansaannoksia. Päiväuniakaan poika ei enää nuku, eli hetken leporauhaa ei ole tiedossa :stick:

teris, mulle esikoisen kohdalla neuvolassa sanottiin, että noin 3 kk kohdalla voi alkaa kääntää päivärytmiä. Tämä kääntäminen käytännössä ohjeistettiin, että lapsen kanssa seurustellaan erityisen aktiivisesti päivällä ja sit illalla aina samaan aikaan puetaan yöpuku, laitetaan sänkyyn ja pidetään valot pois aamuun asti. Meilläkin vauva näyttäisi nyt valvovan sinne yhteen joka ilta/yö. Oon kyllä herätellyt päivällä vauvaa tissille, jos on nukkunut 4 tuntia putkeen, ettei tulis liian pitkä horrosta päiväajalle. Meillä pisin unijakso osuu tällä hetkellä yölle (viime yönä klo 1:30-7:30).

Sandrastiina, yks hyvä vinkki pitkiin imetyksiin on lainata kirjastosta paljon kirjoja ja imeä itseensä kulttuuria siinä sivussa :saint: Mun hyvä kaveri luki opuskaupalla Väinö Linnan tuotantoa imettäessään. Lukiessa tai telkkaria katsoessa hommaan saa jotain mielekkyyttä, ettei ala itseä kyrsiä olla "jumissa".

Meillä tällä hetkellä ärsyttävin juttu on se, kun vauva ei siedä märkää vaippaa yhtään. Ihan koko ajan saa olla vaihtamassa vaippaa, kun muuten on heti päällä kauhea kitinä ja huuto. Tänäkin aamupäivänä vauva kitisi ja kitisi, ja vaihdoin vaippaa 5 kertaa peräkkäin, joka kerta siellä oli uusi pissa tai kakka :headwall: Eikä ole eroa, onko kesto- vai kertakäyttövaippa ja kyllä sapettaisikin heittää tätä tahtia roskiin kertsivaippoja. Onkohan tää joku tyttölasten juttu, vai onko mun vauva vain olevinaan joku hienopeppu?

Maikki ja tyttö 4 viikkoa
 
Mies ollu tän illan kotona ja analysoi raivarit siihen ettei halua syödä rintaa enää, muttei osaa lopettaa kun tuoksuu maito. Äskön hamusi vielä kun rinta jo tyhjä. Huutoraivarit siitä parikertaa otin vastaan ja nyt laitoin lattialle köllii ja on tyytyväisenä siellä kattelemassa maailmaa ja potkuttelemassa. Aikasemmalla kerralla tossa alku illasta mies nappas syliin ja nukahti siihen sitten tunniksi..
Täytyy kyl sanoo, että täällä ei mitään tissimaratooneja ole toi poika on sellasen tunnin rinnalla hiukan ehkä yli ja sit pitää tauon, että teidän monen tunnin setit on kyllä täällä vielä tulossa.

Mä avaudun oikeen huolella tästä täällä sorppa...........kunnon analyysiä.

Noi sectiohaavat kuulostaa kyllä kovin tylsiltä lisävaivoilta ja voiman syöjiltä!!! Muistakaa tosiaan levätä ja käyttää särkylääkkeitä!!! Voimia ihen h i r m u s e s t i ja ottakaa kaikki apu vastaan mitä tulee ja pyytäkää sitä kanssa!
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta / päivää :)

Imetys on lähtenyt täällä nyt tosi hyvin käyntiin.
Esikoisesta katoin aina kellosta milloin söi ja kuinka kauan ja kummasta rinnasta, jne.
Nyt otan homman paljon rennommin.
Vauva syö aina, kun suu napsaa ja niin kauan kuin haluaa, mutta tutin tuuppaan suuhun automatkoille ja tosi väsyneinä öinä laitan tutin suuhun kun vauva on imenyt nukahtamiseen asti, mutta hamuaa silti lisää.

Muistakaa, ettei se maito lopu, vaikka rinta tuntuisikin tyhjältä. Maitoa tulee kyllä vauvalle, vaikka pumpulle ei irtoaisikaan. Ja se "tyhjän" tissin lutkutus tilaa lisää maitoa.
Luottakaa itseenne!

Vaikka tää pikkuvauva aika menee nyt rennommin ja helpommin kuin esikoisen kanssa, niin uutena vaivana on tietenkin tää riittämättömyyden tunne. Sektion takia en voi nostella esikoista ja onhan jotain meidän suhteessa muuttunut ikuisiksi ajoiksi. Enää ei olla vain me :'(

Mietin odotusaikana sitäkin, voiko tätä toista lasta rakastaa yhtä paljon, kun esikoinen on mulle koko maailman tärkein aarre. Mutta joo, kyllä voi :)
On mahtava ajatus että meidän lapsilla on toisensa aina ja ehkä vielä vois tulla yksi lisääkin ;)


Miten teillä, onkon babybluesia ilmassa?
Mulla alkoin samantien tunteet myrskytä kun maito nousi, eli selkeästi hormoniperäistä. Nyt jo olo rauhoittunut, mutta väsymys tekee musta kyllä vieraille ihmisille aika napakan sanomaan, jos joku ärsyttää. Ja vielä itkettää kaikki asiat keskimääräistä helpommin, hyvät ja pahat.
 
murukka babyblues tasaantuu kun oltiin perjantaina pojan kanssa kaksin kotona ja imetyksen keskellä räjähdin aivan hermottomaan itkuun. Poika lakkas syömästä tapitti mua silmiin ja mä puhuin ahdistukseni ja tunteeni siinä kohtaan ja itkin. En oo itkeny tollasta itkua koskaan aikasemmin ja tuskin tulen itkemään ennenkuin toinen lapsi tulee joskus... Itkuherkkyys loppu siihen. Hyvä, että muistutat tosta rentoudesta, se on kyllä tärkeää. Tää meidän maailma vaan nykyään ei ole kelloton tai tavoitteeton joten on vaikeaa vaan olla.. Suorittaminen on niin valtavan pakonomaista nykyään..

Ja mikäli mä oon ymmärtäny oiken tyhjästä rinnasta irtoaa enemmän sitä takamaitoa joka on rasvaisempaa ja vie sitä nälkää paremmin pois. Mitä lytympi rinta sen varmemmin se tuottaa pakolla nopeasti lisää maitoa sen verran kun tarvii ja tosiaan viestittää keholle tarpeesta.

Mäkin haluun kuulla viimisten vauvautuneiden kuulumisia!!!!!!!!!!! Älkää nyt kadotko mammat mihinkään :) !!!!

Foorumiriippuvainen sandrastiina ja poika 2vkoa 2 päivää :)

Aijoo ja jälkivuoto alkaa häviämään. Ja mä odotan sitä hetkeä kuin kuutanousevaa, että pääsen mieheeni käsiksi! Epparihaava on ihan hävinnyt jo, toki arpi tuntuu vähän kovana. Oon rasvannu synnytykseenvalmistautumis öljyn kanssa sitä kun siinä hyviä ainesosia...
 
Viimeksi muokattu:
Saman hevoskuurinhan sitten sain, toivottavasti edes auttaa tulehdukseen lopullisesti tällä kertaa. Tuntuu että koko tää kesä vilahtaa vaan ohi kipujen kanssa.
Käytiin sentään huvipuistossa koko perhe, vauvanhoitohuone kyllä epäilytti ja kauhea pöpökammo iski, muuten ei olla missään vauvan kanssa vielä liikuttukaan.
Oletteko vielä antanu vettä vauvalle? luin että maito ei välttämättä kesähelteellä riittäis ja onhan toinen aika nihkeä ja nukkunutkin tänään päivälläkin huonommin. Ei pidempää pätkää ollenkaan.
En ole uskaltanut vettä vielä antaa. Imettänyt oon nyt useammin.Heti iskee pelko ettei toinen vaan ole kipeä, vaikea nähdä noin pikkusesta.
 
Jokohan tänne nyt ehtis kirjoittaa jotakin. Monesti olen kirjautunut jo sisään ja alkanu jotain rustaa, niin sitten neiti heti huutaa :)

eli siis Tyttö syntyi 10.6 rv 41+3. Mitat oli 4150g ja 52cm. Ei mikään pieni neiti siis, vaikka vain neljää päivää aiemmin olin saanu painoarvioksi 3220g.. Lähes kilon heitto tuli tuohon, joten minun puolesta painoarviot saa tästä lähtien olla omassa arvossaan...varsinkin loppuvaiheessa tehdyt. Painoarvioon pääsin noin myöhään sen takia, kun sanoin pelkääväni isoa vauvaa ja sitä, että ei mahdu tulemaan..ja pelkäsin myös aiemman sektion vuoksi, että arpi ei jostain syystä sitä kestäkään, jos kovin isoa joutuu työntämään. Onneksi kesti hyvin :)

Ja nyt sitten vois yrittää jotain synnytyskertomusta väsätä, jos jollain vielä kiinnostaa niitä lukea. Eli supistukset alkoivat sunnuntaina aamuyöllä noin klo 2. Niitä tuli viiteen saakka noin 10 min välein ja siitä eteenpäin 5min välein ja ne jo sattui paljon. Odottelin siinä vielä pari tuntia ja ajattelin että klo8 viimeistään herätän miehen, jos vain sinne asti pärjään ja sit saa kyllä lähteä minua viemään synnärille. Mies heräskin omia aikojaan vähän seitsemän jälkeen ja kahdeksalta oltiin liikenteessä. Lapsivedet meni kesken matkan vessassa käydessä, olisko kello ollu vaille 10 siinä vaiheessa. Ei oikein ollu ajantajua enää siinä, kun koko matka oli niin tuskaa ettei tienny miten olis ollu. Päästiin kuitenkin perille ja heti käyrille. Käyrät oli hyvät, mutta kovia supistuksia ei siihen piirtyny ( supistukset oli siis muuttuneet erittäin kivuliaksi lapsivesien menon jälkeen ja väli oli noin 2min tai jotain). Puristin sängynlaitaa ja puuskutin kuin höyryveturi siinä maatessa, ja kaikki kyl näki että ne supparit on kovia, vaikka käyrälle ne ei jostain syystä kunnolla piirtynykään. Kätilöille tuli jotain kiireellistä siihen väliin kun minä siinä makoilin ja ne sit "unohti" minut käyrille melkein tunniksi. Olihan se tuskaa!!
Olin tässä vaiheessa auki noin 4cm. Siirryttiin sit vaatteenvaihdon jälkeen synnytyssaliin, jossa vaadin heti jotain kipulääkettä, kun ei pystyny enää mitenkäänpäin olee ja kivut oli kauheet. Tutkivat taas ja 6cm auki. Kohdunkaulan puudutetta ehdottivat ja minä siihen suostuin vaikka epiä olinkin vailla, koska tiesin sen edellisen synnytyksen perusteella todennäköisesti auttavan. Tuosta kohdunkaulan puudutteesta ei taaskaan ollu mitään hyötyä ja sainkin sit jonkun ajan päästä sen epin. Sen jälkeen oli ihan hyvä olla, kun kivusta tuntui enää terävin kärki. Ponnistamisen tarve tuli kuitenkin voimakkaana joskus neljän aikoihin ja 16:10 sain alkaa ponnistaa. Tyttö syntyi pitkän ja hikisen urakan jälkeen klo 16:45. Usko oli loppua kesken siinä jossain vaiheessa, että ei se mahdu tulemaan ja voimatkin alkoi olla niin lopussa että tärisin kuin horkassa. Eppari tehtiin, ja onneksi selvisin vain muutamalla tikillä. Kolme päivää oltiin sairaalassa
Painoa jäi 8kg synnärille ja loput + pari kiloa ekstraa on tippunu nyt tähän mennessä. Painoa tuli koko raskauden aikana noin 13 kg ja synnytyksen jälkeen 15kg on siis lähteny. Vielä sais lähteäkin :)

Meidän neitistä tulee pulloruokittu tai on jo pääasiassa pullolla, kun hänellä on niin mahtava ruokahalu, eikä minulta todellakaan tule maitoa hänen tarpeisiinsa. Olen nyt jonkun kerran pumppailluki, ja katsonu että eikö sitä maitoa tosiaan tule vai mistä kiikastaa.. niin eihän sitä tuu läheskään tarpeeksi.. noh, mennään sit pullolla ja korvikkeella, en jaksa siitäkin vielä stressata. Pääasia että neiti syö hyvin, on tyytyväinen ja kasvaa hyvin.

Tänään käytiin 1kk neuvolassakin jo.. Onpa aika menny nopeeta. Neiti on kasvanu hurjasti, painoa jo 5370g ja pituutta 57,2cm!!! Mites teidän muiden vauvat kasvaa?

Voi olla, että oli tarkoitus jotain muutakin vielä kirjoittaa, mutta enpä nyt enää muista.. Toisella kertaa sit lisää! Hyviä vointeja ja jaksamista kaikille mammoille!!! Nautitaan!!

GuardianAngel ja Neiti 1kk
 
ai niin.. Maikille minun piti kommentoida, että meidän neiti on kans aika herkkä märälle vaipalle (pissavaipalle siis, kakasta ei niinkään jostain syystä välitä). Ei siedä sitä yhtään, eikä varsinkaan yöllä kun pitäis nukkua. Tosin meillä ei öisin juuri nukuta, vaan päivät sit vedellään useammilla pitkillä unilla. Mammakin saa nukkua yleensä vasta viiden jälkeen aamulla yli 15 min pätkiä. Huoh..
 
Heippa!
Kiitos sandrastiina uudesta pinosta :)

Tosiaan sunnuntaina kotiuduttiin sairaalasta ja nyt menossa toinen yö kotona. Ensimmäinen yö meno hyvin mutta eilinen päivä oli todella raskas. Vauva oli "hereillä" 14-21 jona aikana tuntui että olisi koko ajan ollut vaan tissillä ja missään ei ollut hyvä. Vatsassakin ilmeisesti väänsi kun piereskeli niin paljon. Noh illalla nukkui 3h jonka jälkeen tissillä 20min ja tämän jälkeen nukkui 00:30-04. Saipa isä ja äiti kaipaamansa unet ;)

Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin. Maito nousi hieman lauantaina ja eilen sitä jo suihkusikin... Rintakumin otin toiselle tissille eilen käyttöön sillä vas nänni oli niin kipeä. Tuo rintakumi on iso helpotus kipuun.

Olen itse pannut merkille että jos poika syö tissistä vähemmän kuin 20-30min niin ei sen jälkeen ota kuin pieniä nokoisia ja jos saan hänet syömään putkeen rinnalla sen 1h verran niin nukkuu heti useamman tunnin... Joutuiskohan tää siitä etumaito/takamaito hommasta?

Meillä kotona on niin KUUMA!!! Vauva oli pelkkä body päällä niin ihan hiestä märkä ja kuuma. Rauhoittui kun pidimme illalla vauvaa vaan pelkässä vaipassa.. Itseäni vaan huolettaa tuo lämmönsäätely.. Tän yön nukkui vaipassa kapaloituna ja ohut peitto päällä ja herätessään silti iho oli ihan kuuma! Mutta pysyi tyytyväisenä ainakin..

Itse olen parantunut leikkauksesta suht hyvin. Haava on ollut siisti. Kipuja on jonkun verran, lähinnä sellaisia voimakkaita menkka kipuja haava seudussa.. Itselle vaikeinta on antaa asioiden ja tavaroiden vaan olla. Oon tosi kova puuhastelija ja mies joutuu vähän väliä rauhoittelemaan ja muistuttamaan levosta. Muutaman kerran kun sängystä olen noussut huonosti tullut kovempi kipu haavan "alle".. Burana 600mgx3 ja Panadol 1gx3 niillä mennään :)

Ihanaa kun meillä on nyt oma tämä vauva palsta, kiitos siitä vielä :)

Me jatketaan vielä ruokailua ;)

Hemutus ja Möykky nykyinen HuliHuli 6vrk
 
Mun pieni on jo kohta 6 viikon ikäinen. Viime viikolla tapahtui selkeä muutos, ei ole enää mikään vastasyntynyt vauva vaan paljon enemmän maailmaa tutkiva, hymyilevä ja virkeä pieni mies. On todella kiinnostunut kaikesta ympärillä olevasta, joitakin juttuja tuijotellaan useampi minuutti kerrallaan. Ja ne hymyt :heart: Iltaisin sitten pitää kitistä ja vänistä aina tunnin verran, mutta menee onneksi ohi sylitettelyllä. Aika tasan kolmen tunnin välein syö päivällä sekä yöllä.

GuardianAngel kyselit vauvan kasvusta. Syntymämitat meillä oli; 3935g ja pituutta 52cm. 1 kk:n ikäisenä hää painoi 4930g ja pituutta 57,5cm. Kaikista pienimmät vaatteet taisi käydä pieniksi jo kahden viikon jälkeen. En ikinä tajunnut, että vauvat kasvaa noin nopeasti.

Meillä on myös ihan älyttömän kuuma. Ja vauva on itessään kuin pieni lämpöpatteri, joten jatkuvasti minäkin mietin tuota lämpöasiaa. Ja jatkuvasti oon kokeilemassa, että onko hikinen vai viluinen. Yöllä vauva nukkuu pelkällä vaipalla ja peitonkin usein potkii pois, joten lähes alasti nukkuu ja siltikin on hikinen välillä.
Teris kyselit siitä veden antamisesta ja mulle neuvolassa sanottiin, että helteilläkin vauvalle riittää pelkkä maito, vettä ei tarvitse antaa. Mutta en sitten tiedä, kun yksi tuttavani sanoi, että joskus vuosia sitten on nimenomaan kehoitettu antamaan vauvoille myös vettä.. No en ole kuitenkaan antanut, kun maidolla tuntuu hyvin pärjäävän.
 
Moikka tänne!

Kirjoitan nyt äkkiä kun vihdoin kerkeän, kun pieni unilla vaunuissa ja mies esikoisen kanssa leikkipuistossa :)

Täällä mennyt ihan hyvin. Imetys lähtenyt paremmin käyntiin, tosin lisämaitoa joutuu edelleen välillä antamaan, kun vaikka olis parikin tuntia ollut rinnalla, niin ei ole kylläinen ja vetäisee vielä 80-100ml korviketta! Noh, en stressaa siitä, koska pakko minun on päästävä tekemään tuon esikoisenkin kanssa jotain, sitten kun mies palaa ensi viikolla töihin. Sitä kauhulla odotan, huh, on ollut kyllä aika ruljanssia täällä, kun esikoinen tylsistyy kun ollaan vaan kotosalla ja itse olen melkein vain ollut vauvan kanssa tissittelemässä. Mies on sitten häärinyt esikoisen kanssa minkä kerkeää, mutta sitten kun jään yksin, niin voi huh, katsotaan mitä tulee :D

Täällä poika syö kanssa n. 3h välein, välillä useamminkin kitisee ja hamuilee. Rinnalla tosiaan viihtyy ja nautiskelee. Vatsaa kitisee yleensä aamuyöllä ja nostan hänet sitten vierellemme. Kakkaa tulee kyllä useasti päivässä ja on kanssa tosi herkkä, jos vaippa on märkä tai siellä on pienikin kakka.

Meillä neuvolatäti sanoi kanssa, että maidolla lähtee janokin, ettei vettä tarvisi antaa. Olen kyllä noilla helteillä hiukan antanut. Ennen tosiaan on vettä annettu ja meidän äiti ja sen ikäluokan ihmiset ovat ihan kauhuissaan siitä, kun ei vettä enää anneta. Sitä on silloin 80-luvulla suositeltu esim. sammaksen estämiseen ja janoonkin.

Jälkivuoto täällä välillä häviää ja sitten voi taas pari päivää tulla tosi paljon verta. Toivottavasti nyt jo loppuisi, itseä ainakin nuo siteet jo haittaavat, eikä alapää niistä tykkää :kieh:

Tänään on neuvola, tulen sitten kertomaan vielä sieltäkin kuulumiset! :)

jkoo + pikkujätkä 2,5 vkoa :heart:
 
Täällä 1 kk neuvola takana. Painoa neidillä huimat 5860g (4195g), pituutta 56,5 cm (52 cm) ja pipo 39 cm (36,5 cm). Täysimetyksellä mennään ja hyvin neiti kasvaa kun kuukaudessa tullut painoa melkein 1,7 kg. Öisin syö 3-4 h välein ja päivällä useammin. Imetyskerrat ovat n. 10 minuutin mittaisia.

Sandrastiina: Haluatko päivittää tohon etusivulle ton syntyneet-listan? Voin sen sulle yv:llä nakata niin ei tartte kaikkea kirjoittaa uudelleen. Ja kiitokset uudesta pinosta.

Jälkivuotoa löytyy vielä täältäkin. Sais jo hiljalleen loppua, mutta ei. Tänään viimeeksi tullut ihan kirkasta verta. Neuvolassa oli puhetta, muitta on kuulemma vielä normaalia. Josko tää kohta loppuis ettei kokajan tartte hautoo haaruksia noilla siteillä.

Mupelo ja neiti, päivän vajaa 1 kk
 
Hitto kirjoitin pitkän tekstin ja se hävisi! Kännykällä on niin ärsyttävä kirjoittaa!
Noh lyhykäisyydessään..

Miten teillä on vatsat palautunut? Itsellä nyt ei ole kuin viikko synnytyksestä mutta asia silti mietityttää! Vatsa on hyvin paljon pienempi mitä oli mutta silti uhan näkyvissä oleva pötsi.. Eniten mua mietityttää tuo navan alla oleva "tyhjä" kohta joka tuntuu ja näyttää olevan vain nahkaa.. Ostin itselleni sellaisen bodyslim-jutun ja ajattelin että se ainakin tukee tota mahaa...

Kuinka pian olette alkaneet vaunuilemaan? Huomenna viikko synnytyksestä ja olen ymmärtänyt että kesävauvojen kanssa tuo alaraja on viikko ulkoilulle :) saan itse tikit pois torstaina joten siihen asti ajattelin odotella. Kotoa poistuminen jotenkin pelottaa.. Täällä kaikki on saataville lähellä... Oliko kellään tämmöisiä tuntemuskia?

Painoa raskauden aikana tuli 23kg joista 10kg jäi synnärille ja tänään vaa"alla tulokseksi tuli -13kg. Kymmenen vielä jäljellä mutta olen todella tyytyminen tuohon jo. Sormukset eivät mene sormeen mutta nilkat alkavat hahmottua ;) IHANAA!!!

Hemutus ja hulihuli 6vrk
 
Hemutus: Kyllä tuossa on edelleen tuollainen löllero, vaikka huomenna on tasan kuukausi synnytyksestä. Tosin kilojakin on vielä 6-7 jäljellä, joten voipi johtua myös siitä ;).

Koskakohan kävin ekan kerran vaunuilemassa? En edes muista, mutta oiskohan neiti ollut joku 3-4 pv ikäinen. Kaupassa, Hesburgerissa ja leikkipuistossa käytiin neidin ollessa 5 pv ikäinen kun piti lähteä hetkeks kotoa evakkoon. Mulle taas tuo lähteminen on helppoa, tosin esikoisen aikaa saatoin pitää sitä hieman hankalana, mutta äkkiä siihen "rutinoituu".
 
Voiko maito jo loppua näin pian? vaikka imetän useita kertoja päivässä niin ei millään riitä ja aiemmin tippui varsinkin iltaisin paidan läpi ja alta mutta ei enää.
Mulla kiloja jäi neljä mutta vatsanahka on kauheen näkönen ja maha vielä erikoisen tumma. No eipä ole rannalle muutenkaan asiaa jälkivuodonkaan takia. Reilusti sitäkin vielä tulee.
Tää kuumuus tekee nyt päänsärkyäkin ja varmaan väsymyskin. vaikka kuinka pikkunen tankkaisi illalla ei unta näköjään nyt riitä kun pari tuntia. Hirvittää vaan kun mies alottaa työt taas miten jaksaa
 
Kyllä rupee oleen jotenkin ihan loppu tähän imetysrumbaan. Poika on ollu aamu kymmenestä nyt tissillä melkein koko päivän. Aamupäivällä nukkus 30 min päikkärit, päivällä 45 min ja nyt illalla 15 min. Eihän tollanen määrä unta voi riittää 3 viikkoiselle lapselle??? Mihinkään muuhun ei rauhoitu kun että saa tissin suuhun. Vaihdoin jo d- vitamiinit " hieman" kalliimpiin gefilustippoihin, Cuplatonia olen nyt antanut 2 päivää, niistä nyt ei vielä ainakaan ole ollut tehoa. Kun siis ilmeisesti jonkin verran on ainakin vatsavaivaa. Mut siis tosiaan en tiedä mitä pitäis tehdä. Nyttenkin tultiin eilen mökille "rentoutumaan", ja mitään muuta en oo tehny kun istunu sisällä imettämässä, en edes saunaan ole päässy.
 
Hei!

Voisin kommetoida imetysasioita, kun olen täällä käynyt lukemassa tekstejänne (itselläni syntyy myös lapsi kohta). Jos näistä olisi joillekin apua...

- ensimmäisten viikkojen/kuukauden aikana lapsi saatta imeä rintaa monta tuntia putkeen. Tämä on aivan normaalia. Varsinkin iltaisin vauva usein tankkaa ja saattaa mennä lukematon määrä tunteja niin että lapsi imee jatkuvasti. Tällöin tosiaan ei usein edes suihkuun pääse! Koittakaa kestää, lapsi tilaa maitoa jotta sitä riittää jatkossa. Vakuutan että tämä on ohi menevää ja tilanne tasaantuu ajan kanssa. Nyt tarvitaan kärsivällisyyttä. On turha haikailla tässä vaiheessa mistään omasta ajasta tai edes saunassa käymisestä. Alku on todella aikaa vievää, mutta jos haluaa onnistua imetyksessä niin alun uhraukset kannattaa!

-tyhjältä tuntuvat rinnat eivät tarkoita että maitoa ei tule. Rintojen muoto tai koostumus ei kerro yhtään siitä onko rinnoissa maitoa paljon vai vähän. Takamaito on rasvaisempaa kuin etumaito.

-todella moni ei heru pumpulle yhtään. Eli jos ette saa pumpattua maitoa niin se ei tarkoita että maitoa ei tule tai että sitä ei ole riittävästi.

- luottakaa vauvaanne! Vauva tietää mitä tekee ja vauvat on tienneet miljoonia vuosia mitä tekevät. Jos vauva kitisee paljon on itkuinen varsinkin iltaisin ei tarkoita että ongelma olisi maidossa tai että lapsi ei saa tarpeeksi maitoa. Pullosta maito tulee helpommin joten jos tarjoatte lapselle korviketta imetyksen jälkeen ja vauva imee sen heti, niin se kertoo vaan että maito virtaa helpommin pullosta. Ei kerro välttämättä mitään siitä että lapsi ei tulisi rinnasta tarpeeksi kylläiseksi. Jos paino nousee normaalin rajoissa ja pissaa ja kakkaa tulee niin maitoa tulee kyllä riittävästi.

- alussa vauva voi syödä 5 min välein läpi vuorokauden tai 3 h välein tai ihan mitä vaan. Ja sama vauva voi eri päivinä tehdä täysmuutoksen syömisväleissä.

- vauva voi tosiaan kerralla syödä 5 min tai 5 h putkeen, varautukaa siihen että imetys on teidän päätyö ekat viikot vuorokauden ympäri.

- on normaalia että vastasyntynyt nukkuu joinakin päivinä koko päivän ja joinakin ei juuri yhtään. Vauvalle ei ole kehittynyt unirytmiä.

- rintamaidossa pätee kysynnän ja tarjonnan laki. Jos tätä hienovaraista systeemiä lähtee sotkemaan pulloruokinnalla on vaarana että imetys menee pieleen. Maitoa riittää aivan varmasti jos lapsi saa imeä aina kun haluaa ja aina niin pitkään kun haluaa.

- vauva ei tarvitse vettä kun saa imeä aina halutessaan. Vesi sotkee kemiallista tasapainoa elimistössä.

-puklailuista: jotkut vauva puklaa tosi paljon, jotkut ei yhtään. Ei kerro siitä että vauva söisi liikaa maitoa. Vauvat ei voi syödä liikaa.

Tsemppiä, pitkää pinnaa ja kärsivällisyyttä!!!!!
 

Yhteistyössä