*** KESÄKUUN KULLANKERÄT *** huhtikuussa

Ompas kiva nähdä, että en ole ainoa, jolla tuota massua alkaa jo olla!
Mulla on nimittäin massu hyvin saman kokoinen kuin sydänkäpysellä ja immeiset jaksaa sitten jatkuvasti kuittailla, että taitaa tulla kaksoset, kun on jo nuin suuri. :/

Tänään oli neuvolakäynti...
Kaikki oli ihan olosuhteisiin nähden hyvin. =)

Painoa tullut nyt yhteensä 15 kg. :ashamed:
Turvotusta alkaa olla taas jo sen verran, että ei tämä tästä ainakaan enää laskemaan ala. :| Kauhea stressi siitäkin!
Sf mitta oli 30,5

Paineet oli ok ja pissikin ok.
Hoitaja totes, että sitä on ainakin juotu, kun oli näyte ihan väritöntä. :whistle:
Oon koittanut juomalla pitää tuon virtsatietulehduksen kurissa. :)

Liikeet ja sydänäänet oli ok.
Vauvan asentoa hoitsu hiukan empi, mutta merkkasi paperiin lopulta, että rt.
Sano, että vauva on vielä aika ylhäällä...luuli ensin, et siellä ollaan poikittain.

Sain ajan maanantaille neuvolalääkärille, joka arvioi tuon selän tilanteen ja päättää sitten, jatkanko vielä töissä...

Ja sainpahan vielä tänään sitten kuurin poskiontelotulehduksiin, joka löytyi molemmin puolin pääkoppaa... :headwall: Ainainen riesa raskausaikana... :headwall: :headwall:

Mutta nyt sit ootellaan maanantaita ja katsotaan, kuinka muijan käy...selkä alkaa olla kyllä jo aikas tavalla kipiä, että en nyt ihan pahana pitäisi, jos saikulla joutuisikin, mutta kun ajatus oli ainakin tämä kuu vielä töissä jaksaa... :|
Mutta päivä kerrallaan...

Rakkis ja masu 30+4
 
Kiitti rypäle imetysliivivinkistä!

Olen itsekin niitä miettinyt ja nuo näyttävät tosi mukavilta! Taidanpa talsia sinne huomenna ostoksille kun päivällä hyvin aikaa ennen neuvolaa :kieh:

Ihana masu sydänkäpynen!

Gallup-kysymyksenä, kuinka monella on vauva jo kääntynyt? Onko muita varmoja merkkejä kuin potkut kylkiluiden suuntaan? Itsellä edelleen pahimmat möyhennykset tuntuvat alapäässä ja edellisessä neuvolatarkastuksessa uä:ssä oli vaavi poikittain. Ainakin olo on niin tukala ja maha pinkeä että taitaa olla vieläkin.. :ashamed:
 
Enpä viitsi mahakuvia ottaa ja näytille laittaa (ettei mene teiltä yöunet), mutta voin kehua, että löytyy ihan mukavan kokonen kumpu täältäkin. Välillä tuskastuttaa ja rasittaa ne "oletko varma, että siellä tosiaan on vaan yksi?"-kommentit. Sitäpaitsi, maha oli vielä isompi sillon, kun oon tuota nykystä kuopusta odottanut. Kaksosia (vai olikohan peräti vieläkin useampaa) meille tosin sillonkin kaupattiin.

Ei oo sairaalakassia pakattuna täälläkään. Eikä imetysliivejä ostettuna. Niitä vois tässä joku päivä lähteä paikalliseen alusasuliikkeeseen kattelemaan ja kokeilemaan. Tykkään käydä ostoksilla siellä, kun ei tarvii, kun kopissa pukea ja riisua. Myyjä osaa vuosikausien (jopa kymmenten!) kokemuksella kiikuttaa just oikean kokoisia sovitettavaksi, ei tarvii kun väri ja malli valita.

Pukeminen alkaa olla muuten melko ongelmallista, mulla on ehkä kahdet housut, mitkä sopii jalkaan. Eikä viitsis uusiakaan investoida enää muutaman viikon takia. Ellei sit jotain maksiverkkareita, joita vois täs kotosalla pitää sit jatkossakin... Voi että nautin, kun saan farkut taas jalkaan! =)
 
Ihana vatsa sydänkäpysellä. Samanlainen pallo täälläkin!

Täältäkin neuvolakuulumisia:
Viikossa paino pudonnu kilon :eek:
Olinkin jotenkin turvoksissa.
Painoa nyt tullu sen 10 kiloa. (10 kg oli kyllä ylimääräistä ennen raskauttakin) eli yli 80 painetaan nykyään! hui!
Pissi ja verenpaine ok.
sf mitta 33 cm, eli vatsaa täälläkin :LOL:
tarjonta: rt

Vaavi kääntyi eilen ihan selvästi pää ylöspäin, sattui muuten ihan pirusti. Sitten aamupäivällä pungersi ittensä takaisin pää alaspäin. Kipu oli muuten ihan kuin joku kääntäisi sisuskalut nurin. Onneksi älysi itse kääntyä ja toivotaan ettei ota tavaksi rueta päivittäin vetämään tässä vaiheessa kuperkeikkaa!

Mä en oo myöskään pakannu sairaalakassia. Ostin kuitenkin tänään kaupasta liivinsuojuksia ja yösiteitä. Pakkausta odottelen joka päivä tulevaksi.. päätös tuli onneksi vihdoin postista.
Huomenna olisi viimeinen perheneuvola jossa aiheena vauvan hoito. Harmi kun isukilla iltavuoro niin ei pääse mukaan.

-Kylli ja vaavi 32+0-
 
GALLUP: Meitin vauva on ollu lähtöasemissa jo niin kauan kun muistan. Hyvin tuntuu kun kaivaa varpaitaan tonne kylkiluiden alle ja ikävästi kaivaa myös sormillansa nivusia :/

Mulla on tosta esikosta jääneitä imetysliivejä, jotka ollu jo päällä kauan aikaa, kun tissit turpos heti plussauksen jälkeen. Mut luulen, et mies saa käydä hakemassa isommat, kun maito nousee ( toivottavasti nousee), tosin tuleehan sitä nyt jo =)
 
Kalluppiin: Käsittääkseni Muumi on ollut raivotilassa muutaman viikon ajan. Potkut tuntuvat kylkiluissa ja kädet heiluvat alavatsalla...


Mulla on kahdet Triumphin imetysliivit, ostin kokoa suuremmat esikoisen odotusaikana. Maidon noustua tisseihin liivit kiristivät pari päivää ja tavara tuntui pursuavan pihalle liiveistä, mutta sitten kun pahin pinkeys tasaantui, olivat just sopivan kokoiset =) Nukuin ne päälläni ja tosi käytännölliset ne olivat, kun avaaminen onnistui yhdellä kädellä vauva sylissä. Ehkä parhaat rintaliivit jotka mulla on koskaan ollu :D Nyttenkii päällä...
 
Täällä ei ole vielä sairaalakassin sisältöä ehditty edes miettimään...eli ei ole pakattuna.
Tällä kertaa ajattelin ottaa mukaan aikaisemmista kerroista poiketen kasan alkkareita mukaan. Inhoan niitä sairaalan alkkareita ja yösiteitä!! :whistle:

Imetys tuottaa päänvaivaa. Se ei ole siis kahdella aikaisemmalla kerralla onnistunut ja päätin jo ennen kuin nyt tulin raskaaksi, että en sitten varmastikaan imetä, mutta nyt olen alkanut miettimään, että josko kuitenkin koittaisin...mie en kyllä edes ole mikään "imettäjä", mutta jos sillä keinoilla sais edes painoa tippumaan, niin kai sitä nyt jokusen kuukauden vois koittaa... Jos onnistuu... Siitäkin meinaa pukata kauhee stressi päälle... :headwall:
 
Huomenta kaikki!

Ei ole sairaalakassia pakattu täälläkään mutta kunhan jään töistä pois niin voisihan tuon pakatakin.

Vaavi on laskeutunut jo jokunen viikko sitten ja viime viikolla gynegologi taivasteli että ompa se jo alhaalla ja tunsi sisätutkimusta tehdessään pienen päälaen :heart: . Närästys on helpottanut mutta sitten kyllä painaa tuonne haaroväliin :whistle: .

Masun koosta mulle on kommentoitu samana päivänäkin että "ompa sulla jo iso masu" ja "miten sä voit vielä olla noin pieni" - kaipa se on vähän katsojasta kiinni. :LOL: Tuollainen puolikas jalkapallo se on.
 
heips kaikille kesäkuulaisille,siitä onkin jo aikaa kun viimeksi täällä :)
täytyy käydä vähän lueskelemassa aiempia juttuja niin tietää miten kaikilla on sujunut odotus..
hyvin samanlaiselta näyttää vaivat kun täällä tämän rantapallon kanssa :D
eli sis meillähän odotellaan kaksosia ja näkisittepä ihmisten ilmeet kun kysyvät laskettua aikaa ja kerron että 9.6. siihen pitääkin sitten heti perään sanoa että 2 tulossa seuraavat kommentit sitten yleensä että jaa vähän mietinkin jo että onpa sulla valtava vatsa ja monta viikkoa edessä..
viimoisia äippäpoli kuulumisia:
sf mitta 40cm
painoa tullut 15kg
hb 105 (rautaa napsin ei tunnu auttavan)
vaavien painoarviot A-1825g B-1985g
supistaa ja paljon,hengitys hankalaa,nukkuminen tai oikean asennon löytäminen kiven alla jne kaikkee tällästä pientä kivaa
:D no kyllä sen kestää kun tietää että odotus palkitaan eikä enää kauan odotusta!
mulla muuten todettiin eilen että kohdunsuu sormelle auki,tietääkö joku onko siitä jotain haittaa tai että voiko se merkitä että synnytys on lähellä?tms. kokemuksia!!

jaksamisia kaikille =) mami+tiku&taku 32+2
 
Neuvolas käytynnä:

Paino: -667g/vkko...eli edellisest käynnist -2,1kg :D ,hyvi o ruokavalio tepsiny
RR: 114/80
Pissa: puhdas
Kohdunpohjan kork: 30
tarjonta: poikkitila

Nyt on mieli korkeel ku en oo turhaa kärsiny makeen himo tuskii...pe mentävä paastosokeri kontrolliin labraan.

Vettäpaistaa täälkin,mut hyvää se tekee tälle kevään tulolle,täytyy ajatella positiivisesti =)

AadaOlavi 31+5
 
Pitkät pätkät kirjoitin ja sitten kaikki hävis :kieh: :kieh:

neuvolassa käyty:

Pissa puhdas
paineet 122/65
sf mitta 29
liikkeet ++
syke 130-160

pää ylös päin tällä hetkellä.
ens viikolla uus neuvola ja laitetaan sitä lähetettä synnytystapa-arvioon
päänsärkyihin en saa enään ottaa buranaa :'( ja panadolista ei ole hyötyä.
nostelua on vältettävä selän takia..ja levättävä paljon. :/
paljon ulkoilua ja 50g salmiakkia päivässä jos se päänsärky johtuu siittä
että on paineet alhaiset.. :whistle:

sairaalakassista pakattu on puoliksi,ne mitkä puuttuu listasin ne ja täytyy vielä ne ostella.pinnis on muuten valmiina,mutta petivaatteet laitan vasta myöhemmin.
muutenkin rupee tavarat oleen kasassa ja valmiina pestyinä,mutta ammejalat ja tuttipäät sekä tuttelit/nannit ja tietenkin vaippoja unohtamatta on ostettava varastoon..

mutta nyt ruokaileen :p

tuire ja mini 30+5 :heart: :heart:
 
Meillä on onneksi tuttipullot jäljellä esikolta =) Tutit tietty täytyy ostaa uudet, mut ei vielä viitsi, jos imetys vaik onnistuis. Muitakaan korvikkeita en hanki varastoon, katsotaan kuin oma tuotanto alkaa. Vaippoja on ja kestoiluahan tässä aletaan yrittämään, toivottavasti onnistuu :D

Muuten täytyy vissiin alkaa pakkailemaan sitä kassia, ei vaan saa aikaseks. Nyt on harsot pesty ja taiteltu, jos nyt vaan tein sen oikein. Kohta laitan vaipat ja kuoret koneeseen, tosin näyttää siltä, että sataa, eikä saa pihalle kuivamaan :kieh:

Venla ja Tauno 33+3 :heart:
 
Ei ole täälläkään sairaalakassia pakattu.Mä kuitenkin vielä luotan siihen että vauva pysyy vielä jonkin aikaa massussa...Vauvan tarvikkeet olen aika hyvin saanut viikonlopun aikana laitettua valmiiksi,sen verran kuitenkin iski paniikki,että jos se syntyykin kohta :eek:
Meilläkin on tuttipullot jäljellä esikoiselta,tosin toivon hartaasti,ettei niitä tarvittais yhtä paljon kuin esikoisella.

Imetysliiveistä:Mulla on jäljellä esikoisen ajoilta muutamia ja yhdet mikrokuituiset ostin.Ja ostan varmaan vielä toiset,on niin hyvät päällä ja joustavat,että kasvu varaa löytyy :D
Mulle neuvottiin bebes-liikkeessä,että ennen synnytystä kun ostaa imetysliivit,niin nyrkin pitäis mahtua liivin sisään,kun ne on päällä.Siitä tietää,että tarpeeksi kasvuvaraa.

Kalluppiin:Mulla on vauva ollut jo rakenneultrasta asti pää alaspäin.On varmaan niin ahtaat tilat pikkusella,että ei muuten mahtuis olemaan :)

Bamse 32+5
 
Heippa!

Mullakaan ei vielä sairaalakassia pakattu. Ajattelin, että joskus kuukauden päästä vois pakkailla.

Vauvan vaatteet on pesty ja pukluharsot. Äitiyspakkaukseen ostin reunasuojuksen, jonka pitäis loppuviikosta tulla. Ei viittitty toista pinnasänkyä ostaa niin saa nukkua siinä laatikossa muutaman kuukauden. Josko sitten sais ton esikoisen oikeeseen sänkyyn. On kylläkin kesän lopulla vasta 1,5vuotta, mutta kaipa sitä saa kokeilla. Tuttipulloja meillä ei oo koskaan ollutkaan, kun imetin viimeks 1-vuotiaaks ja jos pumpattua maitoa piti antaa, anto mies sitä hörpytysmukista. Ei osteta siis nytkään pulloja. Yks tutti meillä on valmiina, mutta niitähän ehtii. Annoin esikoiselle joskus kuuden viikon ikäsenä vasta. Kestovaipat on esikoiselta valmiina ja kaverilta saadaan niitä ihan pienimpiä kertsejä. Ainakaan meidän tytölle ei mitkään kestot muutamaan viikkoon sopinu, kun oli syntyessään niin pieni.

Galluppiin: Vauva luultavasti raivotarjonnassa. Oli ainaki pari viikkoa sitte ultrassa ja viime viikolla neuvolassa. Potkut tosin tuntuu jotenki hassusti. Oikealla puolella kylkiluiden alla tuntuu selviä kantapää potkuja ja sitte vasemmassa kyljessä kans kovia liikkeitä. Eli en tiedä, onko sittenki poikittain vai vaan jalat levällään jotenki oudosti.

emilija ja rontti 31+0
 
Tänään täyty ottaa acalactia-koe kun viime synnytyksen yhteydessä semmonen löyty.
mutta ei se lääkäri suostunut kun ei voi kuitenkaan hoitaa raskausaikana...kyllä saman
katon alla olevien lääkäreiden täytys vähän olla samoilla linjoilla.
 
meilläkin on tuttipullot jäljellä nuorimmaisesta,mutta uudet tuttipäät täytyy kyllä ostella..
mietin tuota sairaalakassin sisältöä..toiset kehuu ottavansa evästä/juomista mukaan synnytyssaliin onko se mahdollista..??

siis ei meille olla koskaan valastu asiasta,mietin vaan mitä ne on mieltä jos syöt ja kuitenkin oot saanu peräruiskeen..?ite oon aina vaan juonu sitä sairaalaan pahaa vettä :ashamed: :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja mymmy myy:
meilläkin on tuttipullot jäljellä nuorimmaisesta,mutta uudet tuttipäät täytyy kyllä ostella..
mietin tuota sairaalakassin sisältöä..toiset kehuu ottavansa evästä/juomista mukaan synnytyssaliin onko se mahdollista..??

siis ei meille olla koskaan valastu asiasta,mietin vaan mitä ne on mieltä jos syöt ja kuitenkin oot saanu peräruiskeen..?ite oon aina vaan juonu sitä sairaalaan pahaa vettä :ashamed: :ashamed:

Muistan et multa on kysytty salissa, josko haluan syödä. Sairaala olis siis tarjonnut ruuat osaston (oon prenalta mennyt synnyttämään joka kerta) normaaleina ruoka-aikoina, mut eipä ole maistunut. Kai sinne voi eväätkin viedä. Eipä nälän tai janon takia ainakaan lopu puhti kesken ratkasevilla hetkillä =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Alkuperäinen kirjoittaja mymmy myy:
meilläkin on tuttipullot jäljellä nuorimmaisesta,mutta uudet tuttipäät täytyy kyllä ostella..
mietin tuota sairaalakassin sisältöä..toiset kehuu ottavansa evästä/juomista mukaan synnytyssaliin onko se mahdollista..??

siis ei meille olla koskaan valastu asiasta,mietin vaan mitä ne on mieltä jos syöt ja kuitenkin oot saanu peräruiskeen..?ite oon aina vaan juonu sitä sairaalaan pahaa vettä :ashamed: :ashamed:

Muistan et multa on kysytty salissa, josko haluan syödä. Sairaala olis siis tarjonnut ruuat osaston (oon prenalta mennyt synnyttämään joka kerta) normaaleina ruoka-aikoina, mut eipä ole maistunut. Kai sinne voi eväätkin viedä. Eipä nälän tai janon takia ainakaan lopu puhti kesken ratkasevilla hetkillä =)

niin mekin siis ollaan aina saatu se aamupala/iltapala tai jotain syötävää kun on synnytetty,mut toiset puhuu että ottaisivat jotain evästä/trippimehua mukaan synnytyksen ajaksi..
 
oli kyllä kiwa tulla takas töihin, mutta vain neljän tunnin jälkeen mun selkä on niiin kipeä :kieh: , sinnittelen töis viel huomenna ja ylihuomenna, kun mulla vapaa vkloppu, ja maanantaina neuvola.Niin voin kysyä sieltä miten toimia kun selkä ei kestä töissä...

Miten te muut selkä kipulaiset??? siis keneltä piti hakee saikkua...oma lääkäri vai esim arvauskeskuksesta??

Eipä tua mun maha töissä oikein viihdy... :kieh:
 
Täälläkin selkä tänään todella kipiä!!!lonkkien kohdalta vihloo oikein KUNNOLLA!
Plaah! :/ Mulla on maanantaina aika neuvolalääkärille, joka arvioi mun selän tilanteen ja katsoo, kirjoittaako sairaslomaa. Asia on sikäli jo aika varmaa kauraa, että tämä ko. lääkäri on ollut mulle kirjoittamassa saikkua jo rv 13 asti selkävaivojen takia, mutta en ole sitä vielä kertaakaan suostunut ottamaan vastaan.
Nytkin mietin, josko lääkäri vois kirjoittaa saikun maanantaina niin, että se alkaisi kuitenkin vasta seuraavasta maanantaista? Onko mahdollista? Kun olen kovasti ajatellut vielä kärvisteleväni ensi viikon töissä...

Huomenna pitäisi taas viedä pissinäyte labraan, jotta nähtäs, onko tulehdus taas uusinut...
Nyt en vaan sitten tiiä, vaikuttaako näytteen ottoon se, että mulla on nyt päällä antibioottikuuri poskiontelotulehduksiin ja lääkäri sanoi, että sama kuuri (muistaakseni Amorion) vaikuttaisi myös virtsatietulehdukseen parantavasti... et jos se nyt vääristääkin niitä tuloksia jotenkin? Vaikka kyllähän niitä loppuaika seuraillaan joka tapauksessa, mutta tulipahan tälläinenkin mieleen...

Nyt syömään pullaa ja lihomaan! :wave: :ashamed:

Rakkis ja masu 30+5
 

Yhteistyössä