***KESÄKUUN KULLANKERÄT***kesäkuussa

Onpas tänne tullut paljon tekstiä viime päivinä. Itse en ole voinut/ehtinyt palstailemaan, koska pieni poikamme syntyi 18.06 , paino 3580g ja pituus 50cm. Aika on kulunut voimia keräten ja vauvanhoitoa opetellen. Poikamme syntyi viikolla 42+2 käynnistettynä pitkähkön synnytyksen jälkeen ja on kyllä kaiken odotuksen ja vaivan arvoinen.
Zemppiä kaikille vielä nyyttiänsä odottaville ja onnittelut vauvansa saaneille. :heart:

Kengu80 ja pikkumies 9vrk
 
Tässä lupaamani synnytystarina... taustaa sen verran että tämä tosiaan kolmas lapsi. Ensimmäinen syntyi alakautta noin 30 tunnin uurastuksella - synnytys ei ollut vaikea, mutta pitkä! Toinen oli suunniteltu sektio, koska istukka oli kohdunkaulan reunalla. Ja sektion epiduraalista sain spinaalipäänsäryn.... Kolmanteen synnytykseen valmistautumisen aloitin ajoissa tutustumalla mahdollisiin lääkkeettömiin kivunlievityksiin, oman kehon toimintaan synnytyksessä jne.

Sitten asiaan...
20.6. aamulla 5:00 alkoi supistukset noin 9-10 minuutin välein. Vähän ennen kuutta mennessäni vessaan huomasin että lapsivettä on lattialla. Kun tytöt heräsi puoli seitsemän aikoihin ilmoitin isännälle että vie ne mummolle alakertaan ja hakee minulle kaurapussin ja juotavaa samalla. Sanoin myös että tänään lähdetään vauvan haku reissulle =)

Mies katseli sitten kellosta supistusten välejä - silloin kun ei torkkunut. Itse yritin myös, mutta kun seuraava tuli, niin olin jo unohtanut milloin edellinen oli alkanut! Kaurapussin lämmön ja lantion keikuttelun/pystyasennon voimin otin sitten suppareita vastaan. Yhdeksän aikoihin mies ilmoitti että supistusten väli on enää 7 minuuttia. Sitten käytiin molemmat vielä suihkussa ja alettiin pakata viimeisiä tavaroita synnärille mukaan. Vähän puoli kymmenen jälkeen lähdettiin sitten matkaan supistusten välin ollessa 5 minuuttia. Autoon otin vielä juuri lämmitetyn kaurapussin mukaan, jota pidin vatsan puolella ja penkin lämmitin oli täysillä lämmittämässä selkää :LOL:
Ajomatkaa synnärille meiltä on noin tunti... matkalla mies sanoi että supparit tulee noin 3-4 minuutin välein.
Synnärille saavuttiin kymmentä vaille yksitoista ja päästiin suoraan saliin, olin 3-4cm auki ja kohdunsuu aika takana.
Halusin ammeeseen, jossa sitten ehdin olla reilun tunnin. Supistukset olivat tosi voimakkaita, mutta oli tosi uskomatonta kuinka pystyin tuntemaan miten vauva liikkui alaspäin ja muutamille supistuksilla yritin tietoisesti rentoutua ja auttaa vauvaa laskeutumaan. Tuntui kuin tekisimme vauvan kanssa yhteistyötä!
Sitten tuli ponnistuksen tarve kuin salamana kirkkaalta taivaalta - sain miehelleni sanottua että soita kelloa. Supistusten välillä mies autttoi sitten minut pois ammeesta ja kätilö tarkasti tilanteen. Olin täysin auki ja kohdunsuu oli laskeutunut aivan eteen. Kävin ponnistamaan nelinkontin ja maltoin odottaa jopa sen kriittisen hetken kun vauvan pää oli syntymässä, joten mitään repeämiä ei tullut, vain muutama "vauhtiviiru". 11 minuutin ponnistuksella poika oli sitten maailmassa kello 12:41!

Itse olen vieläkin liikuttunut kuin hyvin kaikki meni... paremminkuin suunnitellusti!

Kaikille mahakkaille supparituulia ja tässä välissä vauvautuneille rutkasti onnea ja jaksamista valvottuihin öihin :hug:

Suomuurain ja juhannuspoika 1vko
 
Eli eilen klo.00.49 syntyi ihana poika 3670g ja 51cm pää 35,5cm.

Synnytys kesti ekasta supistuksesta 1h ja 5min. Ehdittiin just sairaalaan, vaikka ponnistustarve alkoikin jo autossa. Synnytys oli hurja mutta nyt olo on kuin en olis koskaan synnyttänytkään. Päästiin tänään kotiin ja aletaan totuttautumaan elämään nelihenkisenä perheenä.

Poika on terve ja ihana ja aivan siskonsa näköinen. Elämä on ihanaa ja meillä koko perhe onnesta sekaisin.

emilija ja poika 1vrk
 
Onnea kakille vauvan saaneille!!! :heart: :hug:

Oma pikku-akka on ensi yönä 2 viikkoa vanha ja aika on mennyt nyyttiä ihaillessa.On se vaan uskomatonta miten ihania nuo pienet ihmisenalut on!! =)

Synnytys oli helppo ja olen palautunut synnytyksestä hyvin...Pitkillä vaunulenkeillä on jo käyty ja pientä jumppaakin kotona oon vauvan nukkuessa harrastanut.Kova olisi halu käväistä jo kuntosalillakin...jos silleen edes varovasti pääsis kuntoilemaan.

Pitikö teillä muilla miten hyvin kokoarviot paikkaansa?Meillä ei oikein...arveltiin vauvan olevan ainakin 3.8kg mut olikin yliaikaisena vain 3.1 kg . Esikko oli aikanaan 3.8 kg. Olin yllättynyt vaavin pienestä koosta mutta kerkieepähän tuo vielä kasvaa...nyt painaa kuitenkin jo yli 3.5kg ja ikää 2 viikkoa.Kova on typykkä syömään.
 
Onnittelut taas kaikille vauvansa saaneille!

Itse vielä kärvistelen mahan kanssa. Sitkeä sissi (aivan kuten veljensä), en olis uskonu, että näin pitkälle mennään. Tänään kävin neuvolassa vikan kerran ja sunnuntaina menen kättärille yliaikakontrolliin. Puhelimessa sanoi kätilö,että 42+1 eli ens ke ruvetaan käynnistelemään, jos kaikki on yliaikakontrollissa ok ja jos ei sitä ennen synny. Epäilen, mutta mieltä rauhoitti se, että tietää että ens viikolla tää kärvistely loppuu. Taitaa mennä meidän pikku kakkosen syntymä heinäkuun puolelle...Että sellaista, vointeja kaikille!

 
Täällä supistukset jatkunu koko päivän (aamuviidestä eteenpäin) ja kävin synnärillä "näytillä". Kohdunsuu 3cm auki, mut kanavaa vielä 2cm jäljellä... Lähdettiin siis vielä kotiin odottelemaan kovempia supistuksia/tilanteen edistymistä. Sisätutkimuksen jälkeen kyllä irtos limatulppa, joten toivottavasti tää tästä edistyy..

Mouse 40+2
 
voi kuinka ihanaa lukea synnytyksiänne!!!täällä itketään onnesta ihmisten puolesta joita ei edes nähty,mutta kun nämä asiat ovat niin koskettavia ja lähellä nyt!meillä into huutanut jo toista tuntia,nyt välillä isän sylissä...tämä poika taitaa sitten huutaa kahden edellisen hissukankin puolesta...taitaa joku yrittää kitkeä viiden lapsen haaveet minusta :/ No onneksi yöt menee sentään suht hyvin.
Onnea nyt kaikille synnyttäneille todella paljon.fst-kanavalta tulee keskiviikkoisin ihana kätilöt ohjelma.olen siihen aivan koukuttunut ja silmät punasina hehkutan miehelleni ohjelman loistokkuutta!jos olisin kätilö,itkisin aina onnesta kilpaa vanhempien kanssa.
välillä tämä itku-herkkyys jo ottaa ihan päähänkin...
-maama ja into 5vk ja 2pv
 
Vauvoja tulee kuin sieniä sateella!

Onnea hurjasti kaikille :flower: :heart:

Supersuuri myötätunto mahakkaille! Lohdutukseksi voin sanoa että ton piinan, tylsyyden, ahdituneisuuden ja ketutuksen unohtaa yllättävän helposti. Mä poden lähes syyllisyyttä siitä miten paljon valitin :ashamed: Ja valitan edelleen, aiheet vaan erit :D Elämä ei oo helppoa..

Mulla lähtenyt painoa jo 9-10kg :ashamed: (tuli 14,5kg) Mahasäkki on vielä aika komea, onneksi sen saa sullottua piiloon; puolet napin alle, puolet roikkuu napin päällä :p

ELppa & Antsa 1vko 3 pvä
 
Hurjasti ONNEA kaikille vauvaantuneille :flower: :flower: :flower: Ihania synnytys tarinoita teilla. Kiitos, kun olette jaksanut kayda taalla kertomassa synnari kokemusenne. Se on antanut rohkeutta ainkin minulle, ensi synnyttajalle =) Niin se vaan tamkin pino pienenee hurjaa vauhtia, kun monilla on jo nyytit sylissaan. Kohta taalla ei tosiaan ole jaljella enaan, kuin mina ja mun maha.

Elikkas ilmoittaudun viella mahan kanssa olevaksi. EDELLEENKAAN ei mitaan merkkeja, etta synnytys lahestyisi. Enpa tosiaankaan olisi uskonut, etta nain pitkalle mennaan, mutta nyt on tunne, etta taalla kanssa tullaan kaynnistelemaan sitten parin viikon paasta. No lohduttaa kuitenkin tieto siita, etta jaljella on enaan korkeintaan muutama viikko ja sitten on vauva sylissa :heart:

Mulla on takana tosi hyva yo. Sain nukuttua kello seitsemaan heraamatta kertaakaan yon aikana. Flunsa edelleen jatkuu, mutta ei sentaan ole kuumetta, etta eikohan sekin kohta jo lahde parantumaan. Tanne ei siis taaskaan mitaan ihmeellista. Tallasta odotteluahan tama nyt enaan on ja toiveiden elattelya siita, etta piakkoin alkaisi edes jotakin tapahtumaan.

Toivottelen kaikille hyvaa paivan jatkoa ja viella kerran onnittelut kaikille vauvaantuneille!

40+4
 
Huomenta kaikille!

Täällä vihdoinkin tapahtuu. Aamulla alkoi lapsivettä lorisemaan ja nyt alkaa supistuksiakin tulemaan säännöllisesti =) . Illalla viimeistään täytyy lähteä sairaalaan sisään, mutta luulen että aikaisemmin ollaan lähdössä,kun aika napakoita jo on noi supparit. Esikon vein just isovanhemmille ja nyt vaan odotellaan...Oli vaan pakko tulla kertomaan tilanne. Meidän lapsia täytyy näköjään uhkailla noilla yliaikatarkastuksille ja käynnistymisillä ennen kuin ymmärtävät syntyä, samoin oli esikoisen kanssa. Sitähän se lapsen kasvatus on:kiristystä, uhkailua ja lahjontaa - mutta täytyykö se aloittaa jo mahassa ollessa :LOL: .

Onnea matkaan kärvistelijöille ja synnyttämään lähtijöille!

Maamuska 41+4, vielä, toivottavasti, hetken kärvistelijä
 
Huomenta!

Onnea jälleen kaikille vauvan saaneille :flower: !

Tällä meidän vauvalla ei näytä olevan aikomustakaan tulla ulos :( . Monena päivänä on supistellut lupaavasti, mutta joka kerta ne loppuvat viimeistään nukkumaan mennessä. Musta alkaa tuntua, että minä oon täällä se viimeinen. Noh, täytyy keksiä jotain järkevää tekemistä taas tällekin päivälle, tää pelkkä odotus tekee muuten hulluksi.

suvihelmi 40+3
 
No niin nyt synnytystarinaa.

Menin keskiviikko-iltana yhdentoista aikaan nukkumaan. Varttia vaille kakstoista heräsin TODELLA kovaan supistukseen. Olin niin väsynyt, että ajattelin kuitenki vielä nukkua. Nukahdin ja vähän ajan kuluttua heräsin uuteen supistukseen, joka oli niin kova, että oli pakko nousta ylös sängystä. Menin vessaan ja siellä tuli kolmas supistus, joka oli aikasempia vielä kovempi. Käskin miestä soittamaan mun vanhempia hoitamaan tyttöä ja soitin itse kättärille. Antoivat sieltä luvan tulla.

Mun vanhemmilla kesti noin viistoista minuuttia ja koko sen ajan supistuksia tuli muutaman minuutin välein ja ne oli järkyttävän kovia. Äiti jäi tytön kanssa meille nukkumaan ja isä lähti ajamaan meidän edellä sairaalaan, kun se on heillä kotimatkan varrella.
Autossa supistukset tuli noin puolen minuutin välein ja ne oli niin kovia, että meinas taju lähteä. Matka kestää normaalisti noin 20 minuuttia. Puolessa välissä sanoin miehelle, että tämä vauva syntyy kohta. Mies ajo mun isän puskuriin kiinni ja isä tajus antaa tietä. Siitä sairaalaan mies ajo törkeää ylinopeutta ja kaikissa valoissa punasia päin. Mä vaan huusin, että tämä syntyy kohta tänne autoon.

Päästiin sairaalaan ja Haikaranpesän (yhden tietyn synnytysosaston) edessä käytävällä tuli niin kova supistus, että valahdin kontalleen lattialle. Kolme kätilöä juoksi meidän luokse ja joku lähti hakemaan paareja. Sanoin, että ponnistuttaa. Supistus kuitenki loppu ja mä kävelin itse saliin. Siellä housut pois ja sängylle, jolloin alkoki uus supistus. En edes ponnistanut ja vauvan pää lähti syntymään supistuksen voimasta. Pää syntyi ja seuraavalla supistuksella vartalo klo.00.49. Lapsivedet menivät vasta pään synnyttyä. Pojan pää siis oli kalvon peittämä. Koko vauvan ulostuloajan huusin kurkku suorana. Osaksi kivusta osaksi järkytyksestä. Noin rajusta synnytyksestä huolimatta en revennyt yhtään ja olin muutenkin heti hyvässä kunnossa.

Osasin odottaa nopeaa synnytystä, koska eskoinen syntyi 3,5 tunnissa. Noin nopeaa en ollut kyllä edes uskaltanut pelätä. Koko synnytys siis 1h 5min ja ponnistusvaihe 4 minuuttia.

Poika on kuitenki terve ja aivan ihana pakkaus. Päästiin kotiin jo seuraavana päivänä ja nyt täällä jatkamme elämää nelihenkisenä perheenä.

Onnea muuten kaikille teille muillekkin vauvasta ja voimia kärvistelijöille.

emilija ja poika 2vrk
 
Hei, onko kaikki lähteneet synnyttämään???

Onnea Emiljalle! :flower: Aika hurjaa tekstiä tuo synnytystarina, onneksi kaikki päättyi hyvin! On mukava lukea noita synnytysjuttuja, kun kaikki ne erilaisia. Kiitos, kun jaksatte nähdä vaivaa ja kirjoitella meille mahakkaille.

Tänään mä oon siivonnut varmaan parin edellisen kuukauden edestä ja saunassa käyty, vielä olis yks ässä käyttämättä tälle päivää...Ja jos synnytys ei lähde käyntiin, mä lepään koko ens viikon, enkä tee mitään. 2v tyttökin hokee koko ajan, että vauva syntyy pian.

pupukana tasan 41
 
Heips,

Maamuska: Onnea matkaan :flower:

Emilija: Kiitos synnari tarinasta. Mina taalla pillittaen luin tarinaasi. Hienoa, etta kaikki meni hyvin vaikkakin synnytys olikin raju.

Elppa: Voi miten suloinen :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: Ma en kesta!!! Makin haluan jo omani!

Omaanapaa en edes viitsi laittaa, kun ei ole mitaan uutta laitettavaa. Taalla ei siis mitaan oireita tamankaan paivan aikana. Vauva on ollut tanaankin extra liikkuvainen ja valilla ottaa tosi kipeaa, kun han siella polskuttelee. Tanaan koitin vauvalle kertoa, etta han koittaa tulla ulos vaarasta paikasta, etta se ulos tulo aukko on alempana eika mun kylkiluissa :LOL:

No joo elikkas mulla tavanomainen paiva taynna odotusta, mutta sitten ei kuitenkaan mitaan tapahdu. Toivottavasti teilla muilla on ollut tapahtumarikkaampaa!

Hyvaa yota kaikille =)

 
Voi kun ihana lukea teidän synnytyskertomuksia :hug: Jokaisella niin omanlainen tarinansa :heart: Onnea kaikille vauvan saaneille!

Tänne ei edelleenkään kuulu mitään erikoista. Parin tunnin päästä onkin jo sunnuntai ja mun LA :wave: Ei vieläkään supistele, alaselkä vaan jumissa, mut sekin johtuu kai ihan siitä et ollaan ulkoiltu viime päivinä vähän liikaa mun jaksamiseen nähden. Pitäis yrittää levätä enemmän, mutta kun en malta :whistle: Tänäänkin oon kauheella innolla siivonnut keittiön kaapeja, sorkkinut kylppärin viemäriä puhtaaksi jne...

dodona 39+6 (vielä hetken...)
 
No niin, nyt sain aikaseksi tulla kertomaan meiän pikkumiehen synnytyksestä. =) Eli lähtötilannehan oli, että viikko ennen synnytystä äitipolilla käydessä oli kohdunkaula hävinnyt kokonaan ja auki kahelle sormelle, painoarvio oli tuolloin 3100g. Ja ensimmäinen alateitse syntynyt, esikoinen tuli sektiolla.

Ja sitten itse asiaan; to 12.6 heräsin 6 aikaan aamulla tunteeseen että nyt jotain valuu, ja kun pääsin pöntölle niin lapsivettä lirahti. Ei mitenkään älyttömästi, mutta varmaan joku pari kolme desiä. Siinä sitten jännitys puski päälle ja ajattelin että jos se ei ollutkaan lapsivettä. Soitin siinä sitten äidilleni, jonka oli tarkoitus tulla meille esikoisen kanssa, tosin 250km:n päästä. Oli meillä toinenkin hoitaja varattuna, joka tulee vahtimaan siihen asti ennen kun äiti kerkiää meille asti. =)
Ihmeteltiin siinä puhelimessa että voiko se olla jotain muuta kuin lapsivettä, kunnes lirahti samanlainen satsi lisää. Nipisteli jo vähän alamahastakin. Lopetettiin puhelu ja menin herättämään miehen ja sitten taas juoksujalkaa vessaan kun taas valui. Supistelikin vähäsen. Sitten soitin tälle meidän ykkösvahdille että voisi alkaa tulemaan. Ja sitten vietinkin seuraavan vartin vessassa kun valutti koko ajan ja alkoi tulemaan veristä vuotoakin.

Vessassa istuessani soittelin synnärille ja kuunteli kun ähkin puhelimeen kun supisteli ja sanoi että voitaisiin pikkuhiljaa alkaa tulemaan kunhan saadaan lapsenvahti. Siinä pakkasin loput tavarat ja esikoinenkin heräsi. Lapsenvahti tuli sitten 7 aikaan (joka katsoi kauhuissaan kun lapsivettä lorahti oikein roimasti ja minä siinä supistusten kourissa=))ja matkaan päästiin n.varttia yli. Siinä vaiheessa supisteli jo kovasti, ei pystynyt puhumaan eikä liikkumaan supistusten aikaan. Aikaa en siinä paljon laskeskellut, mutta supisteli n.2min. välein.

Sairaalaassa oltiin puolen 8 aikoihin ja heti käyrille. Siinä makasin sitten puolisen tuntia (jonka ajan kätilö oli missä lie) ja kivut oli ihan suunnattomat. Tuntui että ei saa henkeä ja puristin miehen käden varmaan ihan muussiksi. =) Sitten VIHDOINKIN kätilö tuli ja kysyikin heti että tuntuuko että tarviin jo jotain. Ja kyllähän minä! =) Ensin piti vielä vaihtaa sairaalakamppeet päälle ja tarkistaa tilanne. En meinannut pystyssä pysyä kun piti vaattet vaihtaa ja lapsivettäkin taas liruttelin. Kätilö katsoi tilanteen ja olin 5cm auki, klo jotain 8 silloin. Siinä samalla tutkittaessa valui taas hirmuinen määrä lapsivettä (kuten jokaisessa sisätutkimuksessa senkin jälkeen). Sitten odoteltiin että päästään synnytyssaliin (vähän ruuhkaa).

Salissa sitten laitettiin tippa ja muut härvelit. Aloin olla jo aika muissa maailmoissa. Sitten kätilö soitti anestesia lääkärin antamaan epiduraalia. Siinä odotellessa tehtiin vielä sisätutkimus ja olin jo 8cm auki, tällöin oli klo jo melkein 9. Vihdoin ja viimein tuli kauan kaivattu eppiduraali. Jonka laitto oli yhtä tuskaa. Supisti sietämättömästi n. minuutin välein ja tärisin kuin horkassa ja sitten vielä se paine mikä tulee kun sitä puudutusta laitetaan. Ja paikallaan olisi pitänyt pysyä! Onnistuihan se sitten ja vei kivut kyllä nopeasti. Supistukset tuntui vielä, mutta ei sattunut enää. Epiduraalin "ansiosta" supistus tiheyskin sitten kasvoi. Ja siinä sitten odoteltiin. Muutaman kerran piti lisätä annostakin kun alkoi teho häviämään, mutta ei tuntunut sekään enää tepsivän.

Tilanne katsottiin taas n. klo 10.30 ja kohdunsuusta oli enää jäljellä vähän reunoja. Kävin siinä vielä vessassa ja alkoi ponnistuttamaan ja kätilö sanoi että voi työntää supistusten mukana sen minkä tuntuu niin lasketellaan vauvaa alas päin. Se helpotti vähän kipuakin kun sai siinä työnnellä. Kätilö lähti siinä välissä hakemaan pudendaalin antavaa lääkäriä. No, se laitettiin ja katsottiin paikat, vielä oli ihan vähän reunoja toisella puolella, mutta vauvan pää oli tullut jo sen yli. Kätilö meni hakemaan ilmeisesti lääkäriä ja sanoi että kun tulee takaisin niin otetaan muutama harjoitusponnistus.

Kätilö tuli takaisin jotain 5 yli 11 lääkärin kanssa ja alettiin siinä ponnistamaan kyljeltään. Eikä mitään harjotuksia ku ihan tositoimia jo. =) Pää kun tuli ulos niin piti hetkeksi lopettaa kun napanuora oli vauvan kaulan ympäri ja se leikattiin. Sitten jatkui ponnistaminen ja vauva oli ulkona 11.21. =) Ja siis poikahan sieltä tuli, 3410g ja 50cm, pipo 33,5cm. Välilihaan tuli 1 tikki ja virtsaputken suulle toinen. Eli vajaa 5 puol tuntia ja 2 tikkiä. :D Kävellä ja istuakkin pystyi ihan normaalisti jo samantien.

Lauantaina 14.6 meidän oli tarkoitus lähteä kotiin, mutta poju joutui edellisenä iltana vauvatehon puolelle saamaan antibioottia kun tulehdusarvot oli 52. :'( Mitään muuta oiretta tai vaivaa ei ollut eikä testeissäkään löytynyt mitään. Mä lähin vielä samana iltana osastolta miehen kanssa vanhempainhuoneeseen, missä oltiin se aika kun poju oli teholla. Saatiin poika pariksi päiväksi/yöksi sinne huoneeseenkin. Kotiin päästiin sitten tiistaina 17.6.

Tehtiin tuossa taas toissa päivänä pyörähdys sairaalassa kun esikoisen nuha tarttui vauvaan ja oli niin räkänen ettei henki meinannut kulkea. Kyllä vähän säikäytti kun käpristeli ja työnti limaa suusta ja sitten yhtäkkiä nukahti ja meni ihan veltoksi enkä saanut hereille. Soitin miehelle että nyt mentiin. Sairaalassa imivät limat pois ja sen jälkeen ei ollut enää mitään. Yhen yön olin vauvan kanssa sairaalassa ja eilen päästiin pois. Ja poju ollut siitä lähin kun ei ois mitään ollukkaan. Nyt alkais olemaan tää sairaala kiintiö täynnä. :headwall:

Huh, tulipas siitä romaani. Kiva jos jaksoitte lukea. =) Kutsu kävi, ei kun pylly pyykille! :D Ja ISOT TSEMPIT vielä mahan kanssa kärvisteleville!! :hug:
 
Tulipas siitä tosiaan pitkä. Nyt vasta tajuaa kun laitto sen tuohon. En näköjään osaa kertoo lyhyesti. :D Piti vielä sanoa että kiitos kaikille onnitteluista ja hirmuisesti onnea kaikille vauvan saaneille!!! =)
*muoks* niin joo, ja profiilista löytyy kuva meiän tiiperosta jos haluaa kurkata. =)
 
huomenta!

toivottavasti tänään tulee lähtö...
5 aikaan tuli eka kivulias supistus jonka jälkeen niitä tullu 3-15min välein ja tän hetken viisi viimeisintä tullu n.3min välein.

välissä kun kävin vessassa niin pyyhkiessä paperiin jäi kirkasta limaa mutta ei vielä selkeesti koko tulppaa..

pitäkää mulle nyt peukkuja et pääsis tositoimiin... esikoisen aikaan meni just niin et koko raskauden ekat supistukset kun tuli niin oli kivuliaat ja sitten tuli limatulppa ja oli siis ilta, seuraavana aamuna poika synty

wiivi84 & pittuveitta 41+4
 
Jos minäkin vähän kirjottaisin synnytyskertomusta...
Maanantaina 23.6. heräsin siihen kun housut oli märät. Menin vessaan ja huomasin sen märän olevan kirkasta verta. Samalla pyttyyn hulahti nyrkin kokoinen verihyytymä. Hui kun säikähdin. Soitin synnärille ja ne käski tulla näytille. Siellä ultrattiin moneen kertaan, mistä veri vois tulla, mutta vuotokohtaa ei löydetty. Lääkäri päätti, että jään osastolle seurantaan ja kohdunsuun kypsyttelyyn.

Käyrillä piirtyi ihan mukavasti jo supistuksia, mutta kohdunsuu oli vain sormelle auki ja kanavaa oli jäljellä 2cm. Maanantaina sain kaks cytotecia, mutta mitään ei tapahtunut. Tiistai-aamuna jatkettiin cytoteceilla, ja sainkin kaikki kolme pilleriä. Vähän jo alkoi supistukset tuntumaan kivuliailta niitä tuli vähän useammin. Illalla supistukset alkoivat tulla säännöllisesti ja olivat jo aika kipeitä. Kahdeksan aikaan illalla olin 4cm auki ja halusin mennä saliin, että ehtisin saamaan spinaalin. Mulla on ollu kaks tosi nopeeta ja rajua loppusynnytystä ja siksi pelkäsin, että en ehdi saamaan spinaalia.

Sain salissa heti spinaalin ja oksitosiinitipan, mutta supistukset alkoivat laantua. Lääkäri ei uskaltanut puhkasta kalvoja, kun vauvan pää oli vielä niin korkealla. Spinaalin vaikutus alkoi loppua jo tunnin päästä ja supistukset oli todella kipeitä ja melkein tajun vieviä. Lääkäri kävi katsomassa tilanteen, eikä edistystä ollut juuri tapahtunut. 5cm auki ja vauvan pää ylhällä. |O Lääkäri lupasi vielä epiduraalin ja ponnistusvaiheeseen välilihan puudutuksen, kun näytti, että synnytys oli hidastunut... Juuri kun lääkäri oli lähtenyt salista, tuli yksi ihan JÄRKYTTÄVÄN kipeä supistus ja kohdunsuu oli täysin auki ja sain alkaa ponnistaa. Minuutissa vauva oli masun päällä ja minä ihan ihmeissäni, että mistä se siihen putkahti :D Kätilö ei meinannut ehtiä vetää hanskoja käteen kun vauva päätti tulla ulos. Että aika nopea ja raju oli tämäkin loppusynnytys, ihan saman kaavan mukainen kuin kaksi aikaisempaakin... Ja tulos oli ihana, 9 pisteen terve poika. :heart:

Tällanen tarina tällä kertaa. :)

hankku ja pikku-jussi (syntyi Jussin päivänä ) kohta 5 vrk
 
26.06. syntyi seitsemän tunnin uurastukseen jälkeen klo 10.04 virkeä tyttövauva apg 9/10. Paino 3940g, pituus 51 cm ja pipo 35 cm.

Lähtö tuli aivan yllättäen yöllä, supistuksia tuli satunnaisesti, eivätkä olleet edes kovia. Kolmen aikaan hulahti sänky märäksi ja vähän aikaa ihmeteltyäni herätin mieheni ja totesin että vedet meni. Kävin suihkussa, keräsimme tarvittavat tavarat ja hälytimme lastenhoitajan. Koko aikana ei ollut yhtään supistusta ja pelkäsinkin että käännyttävät meidät vielä synnäriltä takaisin. Mutta hetken ajettuamme alkoivat todella kovat supistukset ja matkaa oli vielä noin 70 km. :eek:
Synnärillä kätilö oli ensin hiukan epäileväinen, mutta kuultuaan että on viides tulossa ja nopein tullut kahdessa tunnissa päätti laittaa meidät suoraan saliin. Yllätys olikin aikamoinen kun olin kuusi senttiä auki ja vauva oli ihan tulollaan. Sitten alkoikin pitkä odotus, supistuksia tuli säännöllisesti ja kolmen tunnin jälkeen olin 7 senttiä auki :headwall:
Siinä vaiheessa päätivät antaa spinaalipuudutuksen ja oksitooni tipan asioita vauhdittamaan. Sain puudutuksen 7.40 ja sen jälkeen oli taivaallinen olo, söimme aamupalan ja torkuin vähän kunnes 9.55 alkoi tuntua että nyt on pakko ponnistaa, muutamalla ponnistuksella tyttö tulikin maailmaan heti sen jälkeen kun spinaalipuudutuksen vaikutus oli loppunut. :heart:

Kaikkiaan todella helppo synnytys, sanoisinpa jopa että helpoin tähän mennessä.
Pääsimme eilen kotiin ja eka yö meni hienosti, tyttö nukkui paremmin kuin sairaalassa.

Tsemppiä kaikille jotka vielä odottavat tositoimiin pääsyä, se voi todellakin tapahtua milloin vain.

Ja onnea kaikille uusille vauvautuneille.

 

Yhteistyössä