** Kesäkuun kullanmurut 2011 ** HELMIKUUSSA

Kesäkuun 2011 kullanmurut

Masua kasvattavat: Nimim. synnäri, ja monesko

29.5
mama-84................SatKS..........3.lapsi

30.5
Minsku82...................POS.......... 2.lapsi tyttölupaus

31.5
emily81...................KOS........... .2.lapsi
Sida82......................SeKS........ .1.lapsi

2.6
mettte......................OYS......... ..1.lapsi
Perdy.......................TAYS........ ..2.lapsi poikalupaus
waavi.......................KOKS........ 2.lapsi tyttölupaus
MyrskyMaija............KOS........3.laps i

3.6
Jasmi-.......................?.............2.l apsi
Editson..................EKSS...........?

4.6.
Itkuiita85..................VKS......... ...2.ja 3.lapsi
s-anttu.....................TYKS.........3 .lapsi
ninna87....................K-SKS........2.lapsi
amma.......................JS........... ..5.lapsi tyttölupaus
Otokka......................JS.......... ....1.lapsi poikalupaus
kurkkunaamio............POS...........3. lapsi
anje............................?....... .........2.lapsi poikalupaus
Elppa......................NKL.......... ......2.lapsi
Hanseka.................?.....................1.lapsi



5.6
Halinappi.................KYS........... .3.lapsi tyttölupaus

6.6
s@n@....................JS.............. .5.lapsi
Riksumi.....................JS.......... ...3.lapsi
RaceORama...............Seks.........5. lapsi poikalupaus
7.6
Mimossa-..................?..............2.lapsi
neljä+yksi...................HYS....... ....5.lapsi
Tessim.................SatKs............ .......1.lapsi

8.6
teetu.......................JS.......... ..2.lapsi

9.6
PohjanTuuli.............SatKS.........2. lapsi

10.6
neito84......................KOKS....... .2.lapsi
Tinsku86..................KAKS........... 1.lapsi
Niiz...........................KOKS..... ...2.lapsi
Miga........................?........... ......2.lapsi
sannikki....................KOKS........ ..2.lapsi tyttölupaus
Calumet....................Vas.......... ...3.lapsi


11.6
Sunburned................TYKS..........3.lapsi poikalupaus
Nepsus......................K-HKS..........2.lapsi poikalupaus

12.6
Pöntinen..................KOKS............2.lapsi tyttölupaus

13.6
äityli4ptpt.................?.......... ......5.lapsi
Harhaanjohtaja..........LS.............3 .lapsi poikalupaus
Tiiamoi...................K-sks.........1. lapsi tyttölupaus

14.6
lumihiutale85...............KYS......... ...2.lapsi poikalupaus


15.6
Luukas07...................?............ ...2.lapsi
ansu3.........................JS..... .....2.lapsi tyttölupaus

16.6
mmilia08...................SeKS......... .2.lapsi
Tetasha....................Oys............2.lapsi

17.6
Jessi75......................KOKS....... .....3.lapsi
Rinderella.................EKKS................1.lapsi poikalupaus
S A R I E .............. TYKS ..................2. lapsi
Hany.....................Kät.....................1. lapsi


18.6
susse83....................TYKS......... ..1.lapsi tyttölupaus
Luomumilkki...............EKKS...........2.lapsi
juhannusyllätys............KAKS........ ..4.lapsi

19.6
Bretagne...................PKKS......... 2.lapsi
Cik.............................NKL..... ........2.lapsi poikalupaus
SUSKI90......................OYS............2.lapsi poikalupaus

21.6
Pirde...........................?....... ........2.lapsi
Pyyter-2......................EKKS............3 .lapsi poikalupaus
Mary Jane....................POS............. 1 .lapsi poikalupaus
CanWen....................K-PKS............2.lapsi

22.6
mimmimami...............SAS.................4.lapsi poikalupaus

23.6
Hiipu1................NKL................ 1.lapsi
Kajo...........................LKS...... .......2.lapsi

24.6
Nigella.........................?....... ..........2.lapsi
Hensku00..................K-SKS............2.lapsi
Lily-Jane.....ULKOMAILLA............. ...1.lapsi

25.6
tirpula.........................?....... ...........2.lapsi
MeMaMi.....................K-PKS..............2.lapsi
Rixutin...............?................3 .lapsi
Rosalinda..........OYS.............2.lap si

26.6
t:nmuru......................?.......... ......2.lapsi
sispi...........................LKS..... .........2.lapsi
HeMmiN..............?................2.l apsi
Hiq...........................TYKS...... .......2.lapsi tyttölupaus
Koruharakka.............TAYS..............1. lapsi
tintsu86..............NLK/Jorvi..........2.lapsi poikalupaus


28.6.
Raksupoksu...............SeKS........... ..6.lapsi
nanouk.....................K-HKS..............4.lapsi

29.6
Omppunen.......tays..........3.lapsi
Pupeltaja.........KHK-S.........3lapsi
Jotain...............?.................2 .lapsi
Clov...............JS.............1.lapsi

30.6
a1.................Tyks............1.lapsi
Griffski73.......K-SKS...........3.lapsi


Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson keskusairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
MHSO = Malmin terveydenhuoltoalue/Pietarsaari
NKL = Naistenklinikka
OAS=Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
POS = Porvoon sairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SAS = Salon aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS= Ålands centralsjukhus

PÄIVITYSPYYNNÖT YKSITYISVIESTILLÄ KIITOS :)
 
Viimeksi muokattu:
Vastasyntyneelle vauvalle:

- Sänky tai muu nukkumapaikka esim. äitiyslaatikko
- Reunapehmusteet sänkyyn
- Hoitopöytä tai muu alusta
- Vaunut
- Turvakaukalo
- Vaatetta 50-60 cm: alkuun kätevimpiä ovat kietaisupaidat, puolipotkarit, potkupuvut, vetoketjulliset haalarit, bodyt (voi mennä jopa 3 vaatekertaa päivässä )
- Vanna (amme)
- Kylpyöljy
- Pyllypyyhkeitä ja pyyhkeitä hoitoalustan suojaksi
- Puhdistuslappuja /-liinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä )
- Muovifrotee-alustoja
- Aluslakanoita useampi kerta
- Peittoja, kankaita
- Vaippoja (kesto tai kertakäyttö, pienin koko eli new born)
- Harsoja paljon
- Suolatippoja (0,9%)
- "Nenäimuri" rään imemistä varten
- Tuttipulloja, ainakin pari
- Tuttipullon imuosia pari-kolme erilaista
- Tutteja (jos käyttää )
- Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle
- Vanupuikkoja, -lappuja
- Talkki
- Perusvoidetta
- Bepanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
- Sinkkivoide (vaippaihottumaan)
- D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta)
- Rela-maitohappobakteeritipat
- Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin)
- Sitteri
- Itkuhälytin
- Kantoreppu tai -liina
- Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin
- Hörpytysmuki (jos ei käytä tuttipulloa)
- Särkylääkettä
- Kynsisakset
- Pehmeä hiusharja
- Kylpylämpömittari
- Hajustamatonta pyykinpesuainetta ja huuhteluainetta
- Lapaset vauvan käsiin
- Vauvan myssy
- Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen tai korva-)
- Höyryhengitys"laite" (ehkä vähän isommalle lapselle tarpeen)


Äidille:

- imetysrintaliivit
- rintaliivien suojia
- imetyspaitoja
- imetystyyny (tai iso tyyny)
- rintakumit
- rintapumppu
- maidonkerääjä (jos maitoa tulee runsaasti)
- isoja terveyssiteitä
- lampaanvillavoidetta tai bepanthenia (nänneihin)
- Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne)
- Movicol-jauhe (jos väliliha leikattu, voi helpottaa ulostamista yms)
- liukuvoide
- särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)
- kaalia :)
- pakastimeen valmiita ruoka-annoksia äidille ja isälle
 
Viimeksi muokattu:
Tulin nyt korkkaamaan uuren pinon!
onnea taas hyvistä ultrakuulumisista. Miten jaksan vielä odottaa kuusi pitkää päivää? :/
Kovat oli pirskeet pikkasella tossa 3-4 aikoohin! Hauska tietää että sielä ollaan täysissä voimissa: tunne on että mikään ei voi olla vialla. :) :heart:

joku kyseli kesävauvoista?
Esikoinen syntyi heinäkuussa 2008, mutta se kesä olikin kamalan kylmä ja kolea.
satoi ihan koko heinäkuun, joten ei tuottanut kuumuus ongelmia!
Kesäkuussa oli ne muutamat lämpimät päivät täälläpäin silloin ja se ei ollut herkkua! koko ajan supisteli, hikeä pukkas ja liikkuminen oli tuskaa.. olin yksi vaaputtava ankka :D
Ja loppu vaiheessa ei uskaltanu mennä paikalliselle lammelle uimaan kun olin jo vähän auki tulehdus riskien takia..

Mutta kai se pitää mennä pukemaan ja lähteä koululle! adioooos, meillä tää netti jossain vaihees katkee että sitten jään taka-alalle!!

MMILIA JA MASARAKAS 20+5
 
Ai niin kannattaa ottaa sairaalasta kun lähtee niin runsaasti harsopikkareita kotiin mukaan, vaikka ne kuulostaa oksettavilta ja ulkomuoto on kamalin niin ne on IHANIA.. siinä pahimman jälkivuodon aikaan..
Meikä ihan rakastu :'DDD otin sen verran runsaasti mukaan että niitä on vieläkin kaapissa.. Jep jep :ashamed:
 
Cik
Huomenia!

Täällä myös oli rakenneultra eilen, ja kaikki hyvin. Vauva vastasi viikkoja ja kaikki rakenteet kunnossa. Ultraaja oli tosi ihana, selitti kaikki tosi tarkasti ja otti paljon kuvia kotiin viemisiksi kun mies ei päässyt mukaan :)
Ja Poikalupaus saatiin :heart:
Sen kyllä näki maallikkokin omilla silmillään että kumpi sieltä on tulossa. Ja poikaa salaa itse toivoinkin enemmän.

Tarvikkeista Meillä on onneksi kaikki tallella, tutteja, vaippoja ja sen semmosta pientä ostettavaa vaan on. Ja nythän nuo esikoispojan vaatteet sitten saa käyttöä kun toinen poika tulossa.
Meillä kyllä oli esikoisella ja on nyttenkin vaaleenpunanen sitteri :D Naurattikin joskus, että jos meille tulee joku vieras, niin varmasti luulee että meillä on tyttövauva, kun sitteri ja hyppykiikku on pinkkejä ja paljon oli esikoisella ns. tyttöjen leluja, pinkki kukkahelistin jne. :)

Esikoinen onkin nyt ollut nuhassa ja kovasti ollaan jännitetty nouseeko kuume. Mutta taitaa mennä ohi vaan tällä räkätaudilla. Pojalla kun on kuumekouristukset riesana :(

Hyviä vointeja kaikille kanssa odottajille! Ja ihania masukuvia oli lisäilty! Voisin itsekkin napata ja laittaa :)

Cik ja PikkuPipa 20+2
 
Editson, Tessim, Cik ja Pöntinen onnea tyttö ja poikalupauksista :flower:

Ötökkä: Meillä hoitopöytä oli ehdoton, mulla tuli selkä kipeäksi sängyllä ja sohvilla vaipanvaihdossa, oli näppärä kun oli lipastollinen pöytä, tavarat käden ulottuvilla, vaatteet laatikossa yms. Mukuva paikka myös jumpata ja hieroa esim koliikkivaivoja.
muutoin tuo pupeltajan lista vaikuttaa minustakin järkevältä!!
Imetystyynyä en ole kokeillu mut nyt meinaan hommata.

en lähtis ihan kaiken näköistä sterilointilaitteista yms lähtien hommaamaan, en ole koskaan kaivannut moisia. Sen mitä pulloja keitin ne kolme kuukautta ne meni isossa kattilassa ihan hyvin.

Se olis taas yksi kuukausi takana, mammat paisuu ja täällä ainakin nahka paukkuu ja repeilee.... Tekee niin kipeää kun alkaa kiristämään, sit illalla huomaa uusia arpia :p
 
Viimeksi muokattu:
Jee! Pakko tulla näin aamutuimaan jo poksumaan :D. Se olis sit virallisesti puolväli rv 20+0 tänää :heart:. Eli viikko 21 alko jo :D. Hurjan nopeesti menny aika. Ens tiistaina olis täällä sit rakenneultra klo 10.00 rv 21+0 :D.

Ei oikeestaan jännitä pahemmin ultra, ku vauva on alkanu potkimaan enemmän ja liikkeitä tuntuu ni se on rauhottanu mieltä ja oon alkanu luottamaan siihen, et pikkusella on kaikki hyvin :heart:.

Ihania ultrakuulumisia oli joillakin taas :heart:. Onnittelut niistä ja poika-tyttölupauksista :D.

Tosta vauvalle-listasta sen verran, et kaikki muu oli meillä, mut:

- talkki esim. ei oo pakollinen, vanha kunnon perunajauho käy hyvin pyllylle :D

- tuttipullojen sterilointilaite ja -lämmitin, mikä se on?! :D

- kantoliina- ja reppu, meil ei oo ikinä ollu molemmilla se käytössä ja tuskin on nytkään, ilmankin pärjää

Siinä tais ollakin kaikki. Tuo kaikki muu on miunkin mielestä tarpeellista, mut nuo mitä mie laitoin ni ei miusta oo nii välttämättömiä, ilmankin pärjää. Saahan sitä kaikkea hömppäpömppää ostaa, kaupat on pullollaan kaikenmaailman hömpötyksiä, joita jos ostaa ekalle lapselle ni voi myöhemmin huomata, et ei tarvinnukkaan sitä. Vauvoihin saa tuhlattua ihan älyttömästi rahaa, turhuuteenkin, ja meniskin älyttömästi jos kaikki ostas ja viel uutena. Vauva ei kuitenkaan oikeastaan muuta tarvii ku ruokaa, hoivaa ja vaihtamista kuiviin ja unta ensimmäisinä viikkoina :D.

Piti viel mainita tosta tuttipullon steriloimisesta ja lämmittämisestä, et siihen myö ollaan aina käytetty mikroa siis lämmittämiseen ja steriloimiseen keittämistä hellalla :D. Oonkohan vanhanaikanen, mut ihan hyvin on toiminu eikä maksa samaa mitä toi laite. Mikä on miun mielestä turhake :D.

Pyyter ja OttoAnneli 20+0
 
Huomenta.

Mulla nyt toista päivää pientä flunssaa mutta onneksi menee näin ettei niin paha ole. Mä en tiedä onko tää normaalia, mutta tää vauva ei liiku paljoa:| välillä saatan tuntea pienen pyörähdyksen mutta en mitään kunnon myllerrystä ole nyt ollut pariin päivään. Vaimentaakohan se etesistukka vielä niin paljon? Vauvanvaatteista tuli mieleen että meillä kun miehen sisarruksia yhteensä 10, niin toukokuulla tulee paljon vaatetta lapsille sekä vauvalle tuolta usan suunnalta kun joka vuosi sieltä joku tulee käymään.

Eipä oikein muuta kunhan nyt rustasin että pysyn mukana uudessa pinossa :)

amma rv 22+3
 
Helmikuista huomenta!

Viitisen tuntia ja sit lekuriin..nyt ei säre nii paljo pää ja näköki on vielä ihanan kirkas, näin aamusta aina. mitä enemmä silmät väsyy niin alkaa sit huononee taas :l Kummipoju lähtee tosiaan tänään.

noista sairaalakamoista ite en kehtais ottaa sieltä mitään mukaan ku ne on tarkotettu ihmisille sielä sairaalassa. Ehkä noi harsopikkarit ei nyt ole ihan kauhea menetys jos niitä muutama lähtee jonkun mukaan mut se on määränä tosi paljon jos kaikki ottaa.
Olen kuullut myös kuinka ihmiset on ottanu sieltä niitä keskostuttipulloja! Ja vauvan vaatteita! yms. Mun mielestä tosi törkää ja ajattelematonta... mmilialle ei siis mitenkä henk.koht, mut mun mielipide vaan.. ja siis noi harsopikkarit tai ne paksut siteet nyt ehkä kevyimmästä päästä mut just jos alkaa jotai vauvantavaraa ja vaatetta viiä ni se menee jo ihan ylitörkeyden puolelle :<

olen itse lahjoittanut sairaalaan vaatetta ja lakanoita kun niitä on sieltä niin paljon pöllitty et tuli puutetta

Mulla synty v08 toukovauva ja oli kesällä sit 1-2kk niin sai kyl paljon olla pelkässä bodyssa pihalla sateenvarjo oli aurinkovarjona kun maassa köllötteli viltin päällä :) mut meilläpäin kanta-hämeessä oli ainakin tosi lämmin ja olihan se mukavaa :>

Ois kauhee määrä pyykkiä lajiteltavana. :O huoh. jos kohta sitten. alkaa kivasti taas päätäki jo särkee niin mikäpä siinä tekiessä sit. huomena vaihtuu viikko :) JEE!
sit on enää viikko ja puoliväli!!! :)

pupeltaja & pilke 18+6 (taisin eilen pistellä väärää päivää tohon :D )
 
Nostin tuolt edellisest pinosta tän mun listan, jossa selkeesti vähemmän tavaraa kun Lily-janen listassa, eli jos ei tahdo ihan kaikkea mitä kaupoissa on, ni hommata niin tämä kattaa ihan hyvin..



tavaralistaa
vauva tartee aika vähän oikeestaan ja paljon riippuu mitä vanhemmat sille tahtoo enemmänki ku mitä se tarviaa. mut meillä on koettu tarpeelliseks ja turhaks seuraavat tuotteet.
+sänky + petivaatteet
+sitteri ruokailuun (n.6kk ikään asti, sit syöttötuolissa on annettu siit eteenpäi soseet)
+vauvalle oma viltti minkä pääl voi olla lattialla
+rattaat
+amme
+tutit + tuttipullot + tuttiketju + vauvalusikat + ruokalappuja
+pyyhe + vauvaöljy + talkki + pyllyrasva + bephanten
+kynsisakset + harja
+vaatetta tarpeeks ja harsoja paljon! kuolaräteiksi.
+hoitoalusta on ollu pesukoneen päällä, mut käytössä tosi harvoin, yleensä vaipat vaihettu sitte sohvalla sellasen jonku pissaa läpäisemättömän rätin päällä. ja sitte sylissä.
+imetystyyny

-hoitopöytä
-kehto
-vaunulelut ja mobilet (sängyssä on hyvä opettaa nukkumaan ei leikkimään, sama vaunuissa ku on pieni vauva kyseessä, isompia ne lelut ei ainaka meillä kiinnostanut)
-hyppykeinu
-kantoliina/kantopussi


Lisäystä- meillä on siis kans pullot keitetty isossa kattilassa ja maidot lämmitetty mikrossa ja sit lämpimäs vesihautees jos ollaan oltu jossai mis ei ole mikroa..

Imetysjutuista sen verran, et onnistuu se imetys ilman imetyspaitoja ja kaikenmaailman härpäkkeitäkin. Siis jos on onnistuakseen. Itellä on kaks tai kolme imetysliiviä ja ne on olleet ihan kätsyjä mut tavallisillaki onnistuu.

Vähälläkin pärjää jos ei halua niihin muutamiin ensikuukausiin tuhalta kauheasti rahaa.

Ainoa mikä mun mielestä ois kätevä, ois tuttipulloteline kun me on jouduttu korvikkeilla pelaa alusta asti kummanki kanssa, osittaisimetys vaan onnistunut ja sit maito loppunut aina kuukauden jälkeen, ja noi kaatuilevat tuttipullot veetuttaa mua niin hirveesti kun aina ku avas astiakaapin ni sieltä rymisi niskaan niit pulloja! :O Nyt aion sellasen hankkia jos viel jostai löydän sen halvan..

pupeltaja & pilke 18+6 :>
 
Pupeltaja:
Mä otin sen laatikon hoitsun luvalla mukaan; eli en pidä itseäni varkaana:D (harsoalkkarit.)
Sen verran pahasti repesin etten voinu melekein kuukauteen pitää normaaleja alkkareita! :eek:
Mutta en ota itseeni.

ja oikeestaan tipoista,tuteista,vaipoista,hoitopöydistä tms. raaka totuus: mikä sopii toisille, on painajainen toisille.. että kaikki selvinnee kokeilemalla :)

lainaten pyyter-2: tuttipullojen sterilointilaite ja -lämmitin, mikä se on?!
ne on tälläsiä turhia kamoja, tutit ja tuttipullot voi steriloida kattilassa (minä tein niin!)
ja tuttipullot lämpenee hyvin vesihauteessa tai mikrossa.

JA RINTAPUMPPUJA SAA LAINATTUA SAIRAALASTA/NEUVOLASTA =)
 
huomenia!

pitäs pakkailla mut tässä kökin :headwall: pikasesti jotain rustaan ja sit pakkauspuuhiin. kaheltatoista lähtö kohti tukholmaa :)

noista vauvantavaroista ni aika vähällä loppupeleissä pärjää ja tavaramäärää voi lisätä sen mukaan jos/kun tarvetta tulee. harsot on ainaki meillä ollu ehdottomia ja disflatylia oon antanu varoiks miolemmille. noita rela-tippoja en suosittele koska ne on öljypohjasia ja saattaa aiheuttaa mahavaivoja herkille. mä oon antanu gefilus-kapseleita, liottanu vaa sisällön maitoon ja lusikalla suuhun. d-vitamiinin saa täällä neuvolasta ja nykyään ne taitaa automaattisesti antaa jekovittia kun devitol aiheutti mahavaivoja. kantoliina oli meillä kakkosella tarpeellinen, ykkösellä ei ollu mut sillon oli enempi aikaa kanniskella vauvaa ja esikko oli muutenki helpompi tapaus ku viihty sitterissä tai lattialla. sterilointilaite munki mielestä turha kapistus, kattilassa steriloitu kaik. rintapumppu oli tosi tärkee ku multa tulee maitoa niin paljon et oli pakko pumppailla joskus yölläki ku heräsin sänky litimärkänä. mut kuten joku sanoki niin toiselle tärkee on toiselle turha joten kokeilemalla löytyy ne itelle ja omalle vauvalle sopivat tavarat :)

lily kiitos uudesta pinosta ja päivittelystä!

mä rupeen nyt pakkailemaan ja palaan astialle sitten torstaina rentouttavan risteilyn jälkeen :)

jessi ja pikkuj 20+4
 
Hejssan!

Mäkin korkkaan uuden pinon, jee :D Rakenneultra olis maanantaina, sit uskaltaa tuulettaa taas raskautta jos kaikki siellä hyvin.
Eilen hain kassillisen vauvanvaatteita ystävätä, ja kohta odottelen esikon vanhoja vaatteita palautuvaksi maailmalta jotta pääsee plärää ne läpi ja katsomaan mitkä menee hyväntekeväisyyteen ja mitkä otan itse. :)

Tuosta listasta, minäkin kyselen että mikä se sterilointilaite on?? :D Never heard..mutta jos joku semmoisen haluaa käyttöönsä niin mun puolesta joo, mä en ikinä ostaisi...kattilassa täälläkin on kaikki desinfioitu...ja maito lämmitetty vesihauteessa ja mikrossa :)

Mulle kanssa yks tärkeimpiä hankintoja oli rintapumppu, vaikken imettänytkään pitkään. Ois ollut niin tulehtuneet tissit ilman sitä!

Ja siitä nenänniistäjästä piti...en ostanut enkä aio. En tarvinnut vaikka nuhaa olis ollutkin vähän ja pelkään että räkä menee vaan syvemmälle jossen käytäkään oikein :D Parille ystävälle kävi niin :D

Kantoliina tuli yllätyksenä, mä en pidä niistä ympärille sidottavista härpäkkeistä sorisorisori
mut musta ne on kamalia. Niimpä luulin ettei liinailu ole mun juttu. Mutta sain kaverilta semmosen rengasliinan (kai sen nimi oli se) joka on siis siisti, pieni ja menee valmiiksi vain kerra ympäri eikä näytä kamalalta (mun mielestä) + se oli musta-valkoinen joten NAPPIJUTTU :D Siinä käppäilin koiran kanssa metsälenkkejä vauva mukana keikkuen aina johonkin 9-10kk ikään saakka. Koiralle se sopi tietysti, päästä aamuisinkinn metikköön kunnolla tarpomaan ja mamman perselihakset tykkäs kanssa :D

Hip hei ja sori romaanista!!! :) AURINKOISTA PÄIVÄÄ (espoossa ainakin)

-tintsu ja hevikumpu vol 2 19+2
 
Viimeksi muokattu:
Lily-Janelle kiitos pinosta ja listasta ja pupeltajalle myös ja toivottavasti saat kipuihin apua!

Olipa kiva nähdä parikin listaa, näin esikoisodottajana sitä kun ei oikeasti osaa ajatella tai varautua oikein itse mihinkään. Kun ei tiedä että tuleeko maitoa ja miten paljon se vauva falskaa ja kummasta päästä vai molemmista... Niin että olipa kiva nähdä tarinan molemmat puolet. :D Kavereiden ainoat neuvot on olleet että paljon harsoja ja sikahyvät vaunut. Että näillä mennään täällä. Mitäänhän ei siis viel ole ostettu, mutta ollaan saatu jo lainaan kantopussi ja -liina, joista käly halusi eroon. Ajattelin ainakin kokeilla, eihän niiden kanssa ole pakko naimisiin mennä.

Täällä tänään iso POKS! 20 viikkoa takana ja toinen mokoma vielä edessä. Miäs oli jo eilen ihan tuskissaan että miten se ihmisen tekeminen voi olla noin hidasta, johon minä häntä onnittelemaan että onneksi ei ottanut puoliskoksi elefanttia, niillä kun menee 22 kk eikä 9. :)

Suolinkainen on rauhottunut eilisen samban jälkeen. Rauhoittui oikeastaan jo illalla mammajumpassa, tai pikemminkin varmaan järkyttyi että mitä toi mutsi venkoilee. Oli ihan hiljaa monta tuntia. Ehkä sille tuli väsy. :heart:

Onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille! Itsellä on rakenneultra edessä ylihuomenna, nyt on alkanut jännittämään että pitääkö mun supervahva tyttöolo paikkansa. En ole mitään toiveta asian suhteen esittänyt, mutta kummalta se varmaan tuntuisi jos nyt paljastuisikin pojaksi kun on koko ajan tyttöä odottanut. Onnksi on vielä aikaa tottua ajatukseen. :) Ja kunhan nyt on terve.

Hauskaa risteilya Jessille ja muillein rattoisaa aamupäivä jatkoa.

MJ & Salarakas 20 POKSISTAPOO
 
Tuttipulloteline oli meillä ihan ehdoton koska tyttö sai ravintolisää sekoitettuna äidinmaitoon ja pullopyykkiä riitti. Ostettiin teline lastentarvikkeesta, emma merkkinen ja hinta oli 4.90e. Tämä tosin syksyllä 2008.

Nuo harsoalkkarit oli kyl tosi hyvät ainakin sektiohaavan kans :D. Vaikka toosi rumat onkin. Hoitopöydän meinaan hankkia koska selkä ei tosiaan kestä sängyllä vaihtoja. Sit olen ajatellut hankkia imetystyynyn tällä kertaa ettei tarvi taistella miljoonan tyynyn kans et saa hyvän asennon ettei mee hartiat ja niska ihan jumiin.

Meillä on täällä ihan superkalkkinen vesi joten kaikki pullot ja tutit meni ihan harmaaks. Lopulta keitin ne lähdevedessä.

Mä niin odotan jo 16 päivää et on se ultrakontrolli. Toivottavasti muutosta huonompaan ei oo tapahtunu ja pieni suostuisi vähän paremmin haaruksiaan näyttämään. Ihan käy kateeks teitä jotka saanu rakenneultrasta kuvia sillä me ei saatu. Tai saatiin 2 mut ne on pikimustia :(. Tääl oli sairaalan oma ultralaite räjähtäny ja oli lainakone jota ei tuntunu osaavan käyttää. Tekis mieli mennä käymään yksityisel ultras tai sit 4d ultras.

Nepsus ja hippu 21+3
 
Hei kaikki!

Tarvikelistasta Niin löysin tollasen täällä palstalla pyörineen listan, jota on päivitetty vuosien varrella kai. Siinä on toki kaikkea turhaa, joten jokainen voi itse pick and choose. Et siis tarkotus tuskin on et kaikkea tarttis ostaa :D Mut ajattelin että on ainakin tarpeksi kattava :D En mäkään kaikkea osta, ja esim. pullojen toi sterilisointi ym vasta sitten jos on tarvetta. Kaikki omalla maalaisjärjellä :) Mäkään en aio kantoliinaa käyttää (oon niin tumpelo solmimaan kaikkea) mut sellasen Baby Björnin repun ajattelin hankkia.

Cik Onnea poikalupauksesta! Päivittelen näitä kun on enemmän aikaa :)

Mulla on rakenneultra tänään, jännää! Sukupuolta ei ajateltu kysyä, saan vaan arvuutella omin silmin että onko siellä kikkeliä vai ei :D Vahva poikaolo ollut ihan alusta alkaen..

Lily & 19+4
 
mmilia08 joo, tarkotin vaan vitsinä ton :D. Kyl mie siis tiiän minkä näkönen vehe se on ja mihin tarkotukseen ja oon nähnykin esim Hobby Hallin kuvastossa sellasen ja sit Lastentarvikeliikkeissä on myynnissä noita. Mut tosiaan tuttipullot voi hyvin steriloida keittämällä ja kuumentaa maidon mikrossa tai vesihauteessa eikä tosiaan maksa ku vähän sähköä ja no, aikaa menee enemmän sterilointiin, ku ekaks pitää pestä ja sit keittää viel ne.

Mites muut, ootteko miten kauan steriloineet tutit ja tuttipullot :D?! Mie olin luultavasti liian hygieeninen tytöstä, ku steriloin ne vielä about 8kk iäksi asti ja sit lopetin :D. Pojasta en enää nii kauan sitä tehny, oisko 5-6 kk asti. Saas nähä mite tälle kolmannelle, en varmasti nii kauan sitä tee ku esikosta.

jessi hauskaa ja rentouttavaa laivareissua :D.

Myö saatais tällä viikolla kaksostenrattaat, jee :D! Miehen veli hakee ne Tuusulasta ja tuo viikonloppuna meille ne. Herquleksen Twin Raptorit tulee meille ja meil on käytössä kesällä viel nuo Ora Jovin vaunut, et eiköhän noilla pärjätä. Ylimääräseks jää Emmaljungan yksikkörattaat, jotka luultavasti annetaan lainaan miehen siskon tytölle, meiän kummitytölle.

Nukkumisesta Kertokaahan neuvoja miten laittaa vauva ja taapero nukkumaan siis mihin nukkumaan?! Meillä tää poika nukkuu pinnasängyssä meiän sängyn vieressä ja esikko haluu kaikenlisäks nukkua miun vieressä :O. Myö ei olla miehen kans montaa yötä nukuttu enää vierekkäin, hää ei saa nukuttua, ku tyttö valtaa tilan ja mie en osaa nukkua ku hää kuorsaa :(. Joten myö ollaan ratkastu tää silleen, et sit ku hää on kotona eikä töissä ni nukkuu pojan vieressä ja mie nukun tytön kanssa toisessa huoneessa missä on iso sänky ja välillä mies nukkuu siellä. No, ongelma on sit kesällä, et miten tehään. Mihin vauva nukkumaan? Tai siis pinnasänkyyn hänet pitää laittaa mut mihin poika sit? Meiän huoneeseen ei mahu oikein kahta pinnasänkyä ja poika ei vielä pysy lastensängyssä ja sit neiti haluu nukkuu miun vieressä viel luultavasti kesälläkin. Et semmosta tääl mietitään :D.

Cik Onnea ihanista ultrakuulumisista ja poikalupauksesta :D.

Pyyter ja OttoAnneli 20+0
 
pyyter siis miten sei pysy sielä sängyssä? minkä ikänen teidän poika on?
Meillä on aina siirretty jo reilu 1vuotiaana omiin sänkyihin lapset, joten tota ongelmaa ei ole ollut :) suosittelen laittamaan pojan omaan sänkyyn.
Meillä on kummallaki tytöllä oma sänky tuol lastenhuoneessa ja niille tulee nyt sitte sellane puolkerrossänky sinne n. kuukauden päästä. silloin siirretään siis myös pienempi omaan sänkyyn.

Ja meillä jos tyttö tulee aamuyöllä viereen (isompi) niin saa tulla kyl mut nukkuu sillo sellasessa kohdassa sänkyä, et järjestys on joko tyttö-mies-minä tai minä-mies-tyttö. eli me nukutaan miehen kaa vierekkäi ja tyttö nukkuu aina miehen vieressä niin ettei ole mun vieressä, koska mä en saa unta kun se pyörii ja hyörii, mies ei herää vaikka sen päällä hypittäis :D. sitten kun pikkasempiki alkaa tunkee meijän sänkyyn niin menee sit varmaan kans sinne miehen toiselle puolelle :) Vietäs kyllä tyttöä omaan sänkyyn yöllä ku tulee, mutta ei koskaan herätä siihen kun kömpii sinne miehen puolelle ni kumpikaan ei herää ennenku aamulla sit hokataan et taas se on täälä :> hihi. vauva sit tulee pinnasänkyyn meijän makkariin ja siirtyy sit lastenhuoneeseen jossai lähempänä vuodenikää. sit ku yöheräämiset on ohitte. tai ainaki nii harvinaisia et max.kerran viikossa. :)

mies tulee kai koht ja sit mun pitää lähtee lääkäriin! hui. pitäs viel pukee ja kaikkee. pääkipee vieläkin vaan eikä yhtää nappaa lähtee ajamaan mut pakko. kävellen ei ehdi.

pupeltaja & pilke 18+6 &#9829;
 
pullot ollaan steriloitu n. 2-3kk ikään asti. sen ikäsenähän laps on jo nii paljo lattiallakin et en oo kokenu tarpeelliseks streiloida ja kraanavettä se on juonut 2kk ikäsestä ainakin eteenpäin niin sama kai se on sillä vedellä ne pullotki pestä ja huuhtasta ilman mitää streilointia.
ja esikosta steriloitiin joka syötön välissä mut kakkosesta vaan kerran päivässä aluks ja sit myöhemmi kerran pari viikossa.

pupeltaja & pilke 18+6 &#9829;

ps. kiva kun sain nyt sellasta tietoo et ei olekaan varmaa tulevatko ton kummipojan vanhemmat tänää vai huomena hakee ton! Ne on nyt koneessa enkä voi soittaa niille. Niin tosi kiva, toinen on odottanu monta yötä ja on laskettu päiviä jne ja voitte kuvitella kuinka innoissaan se on koko aamun ollu ku venaa äitiä ja isiä! kokoajan tuola ikkunassa tarkistamassa joko ne tulee! Niin mä oikeesti suutun tosi lujaa ton pojan puolesta ja omastani, jos nei tulekaan tänään!
siinä vaiheessa menee mun ymmärrys. sama ku se kun ne toi ton meille päivää aiemmin ku mitä oli sovittu! vaikka aika on muutenkin tosi pitkä noin pienellä olla erossa vanhemmista! ton ikäsen ois suositus olla maks 3yötä kerrallaan. niin ei ole edes tottunu yökyläilyyn ja sit heti kerralla 9 yötä! ja vielä jos sitä lisäävät vaan kun eivät välttämättä jaksakkaan lähtee ajamaan ni sit sataa kirosanoja miljoona! hoh. kivaa lisästressiä sitten juu ku ei taas tiedä päivän tapahtumista mitää ku kukaan ei mulle ilmota mitään! ( kiitos kun sain purkaa)
 
Pitipä tulla korkkaamaan tää helmikuun pino. :) Hirveen hitaasti menny tää aamu ku heräsin jo 9 ja työt alkaa vasta tunnin päästä eli kolmelta. Käytiin lenkillä, pesin vessan, tiskit oottaa vielä liossa, tein ruokaa.. Jotain ees saanu aikaan.

Olipa ihana eilen töissä ku yks mun "suosikki" mummo kysyi illalla et ootko sä raskaana :) Ja onnitteli kovasti ja siunasta antoi <3 Nyt se rupee sit näkymään muutakin ku "lihonneena" mahana :) Ihanaa!!

Pitää tällä viikolla käyä näyttäytyy isällekin, viimeks vissiin viime kesänä nähty kunnolla. Nyt se oikein pyysi käymään :) Ja jos kävis sen vauva vakuutus asian hoitaa kuntoon niin ois joku asia ees eteenpäin.

Eilen listasin kaupungin vuokrataloja miehelle et millasia ois ja millä vuokralla/neliöillä. Nyt se sit arpoo et oisko paha nousu jos kolmioo kattos heti, mut niissä on ihan taivaalliset vuokrat. Se ois oman ostamisen kannalla mut mä en vielä, ei olla niin kauaa yhessä oltu et uskaltasin ja ku ei tässäkään virallisesti asuta yhdessä. Haluan eka kattoo miten lähtee raha asiat rullaa ku asutaan yhdessä ja sit voidaan katella mieleistä omaa. Jospa nyt päästäs sit yhteisymmärrykseen jostain vuokra asunnosta, ja niitäkään ku ei vapaudu ihan tuosta nuin vaan niin vähä jännittää kerkeekö tässä ees saaha asuntoo..

Nyt tää lähtee tiskaa ja sit duuniin illaks, huominen ois aamu ja sitten jo 2 vapaata, kevyt alotus loman jälkeen :)

Tinsku ja Reino <3

 
pupeltaja tai siis en tiiä tosta pysymisestä, mut jotenkin itestä tuntuu, et se tippus siitä mis ei oo laitoja. Pitää vissiin ostaa laidat sänkyyn ni se on ongelman ratkasu, eiks niit saa Ikeasta esim?! Serkkulikka sano ainakin, et heil tytöt ollu kovia pyörimään ni se autto tohon sängys kestämiseen. Mut jos tohon päädytään, et laitetaan poika lastensänkyyn ni ostetaan kyl kerrossänky, samanlainen ku teillä eli sellanen puolikas. Mistä työ sen ostitte?!
 
lekuril käyty neurologille lähetettä noist silmäjutuist oli jo ilm. perjantaina tehty siel ensiavus mis kävin. ja tutkiskeli siin sit et ei ainakaan olis pään sisällä painetta ja sen takia toi näkö tommonen. kyseli myös oireet tarkasti. ja teki jotaki tasapainotestejä.

pupeltaja & pilke 18+6 &#9829;
 
Viimeksi muokattu:
pyyter siis mun iskä tekee sen :D
teki ton ekanki sängyn tolle isommalle tytölle ja nyt tekee siihen sit samanlaisen toisen ja jalat ja kasaa. :) ja joo ajattelin kans et voi siihe alempaan sänkyyn pistää sit pikkasen laitaa jos meinaa pyöriä ulos sieltä, meil on kyl esikoinen kans kova ollu pyörimään mut silti on sängyssä pysynyt aina :) kyllä ne sitten oppii kun pari kertaa sieltä tulee alas et siinä on rajallinen tila :) ja jos ei ole kovin paksu patja niin jäähän siihe sitä reunaa sitte vähäsen. tai ainaki siis toho meijä iskän tekemää sänkyyn jäi sellane viitisen senttiä ainakin. yläsänkyyn pitää kyllä hommata sit kunnon reunat tai rakennuttaa faijalla :>

pupeltaja & pilke 18+6 &#9829;
 
Sori mun on pakko kysyy tää nyt kun MUISTAN :D eli

sektio-äidit hooooooi onko imetystyynystä suositusta?? Sairaalassa ollut ei sopinut ainakaan ja mietin et semmonen ois kuitenkin kätevä ettei tosiaan tarvi sitä tyynykasaa taas nitoa joka kerta jostain :D
 

Yhteistyössä