****Kesäkuun Kullanmurut 2011 - syyskuussa***

Olen pitänyt yön rannekkeita ja pahaolo nyt aamulla on vähän parempi kuin eilen. Huimaa sen sijaan, sitä ei ole aikaisemmin tehnyt. Voisiko nämä rannekkeet aiheuttaa sen? Nimittäin olen harita/niskavaivoihin saanut akupunktiota aikaisemmin ja se aiheutti voimakasta huimausta. No tämä pieni huimaus ei saa minua riisumaan rannekkeita, jos näillä saisi pahan olon pysymään jotenkin siedettävissä mitoissa! Hirvittää jo huominen töihin meno ja bussimatka, miten siellä pärjään tämän heikotuksen ja etomisen kanssa. :| Jotenkin kömpinyt sellainen paha mieli -olo niskaan, kai se johtuu vain tästä fyysisestä huonosta olosta.

Tinsku 86 ja lumihiutale85 ja olikohan muitakin uusia, Tervetuloa joukkoon kerryttämään päiviä ja viikkoja!

3D/4D ultrista: näkeekö niissä (vai onko ne muuten sama asia) jotain "lääketieteellisesti" paremmin kuin tavallisessa ultrassa? Mitä niissä tavallaan näkee paremmin kuin tavallisessa ultrassa sikiön rakenteesta? Saako siellä paremman varmuuden, onko kaikki kunnossa vai ei?

Kertomisesta, olen nyt kertonut yhdelle hyvälle ystävälle. Töissä voi tulla kertominen eteen jo tulevalla viikolla, jos joudun vessassa yökkäilemään. Ja näitä rannekkeita aion joka tapauksessa pitää, joten jos joku ne paidan hihojen alta näkee pilkottavan ja tietää mitä ne on, niin siitähän se juoru alkaa leviämään. Mutta mitäs siitä sitten.

kurkkunaamio ja pikkuinen 6+2
 
Kurkkunaamio: Kopioin tämän terveystalon sivuilta :) paljon en itsekään tidä, mut ne videot ja kuvat mitä 4D tekniikka antaa on niin ainutlaatuisia :D näkyy tuossa muitakin etuja olevan.

Sikiön rakenteellinen ultraäänitutkimus

Tämä tutkimus tehdään yleensä raskausviikoilla 18–22. Sikiön rakenteiden tutkiminen tehdään ensisijaisesti 2D-tekniikalla. Sikiöstä tutkitaan kallonsisäiset rakenteet sekä selkärangan ja raajojen normaalisuus.

Sikiön selkärangan rakennepoikkeavuuksien havaitseminen on usein hankalaa. Tämän helpottamiseksi on Voluson Expert -laitteistoon kehitetty kolmiulotteista kuvaa hyödyntävä ohjelmisto, jonka avulla selkärangan rakennepoikkeavuudet, esim ns. neuraaliputken sulkeutumishäiriöt, pystytään havaitsemaan huomattavasti paremmin.

3D- ja 4D-tekniikalla myös raajojen poikkeavuudet, esim. virheasennot, voidaan helpommin todeta. Kolmiulotteinen kasvojen kuvantaminen auttaa huuli- ja kitalakihalkioiden poissulkemisessa. Vatsaontelon sisäisistä elimistä huomioidaan mahalaukku, suolisto, munuaiset ja virtsarakko. Vatsanpeitteiden eheys ja palleankaaret tutkitaan myös. Sukupuolen toteaminen ei varsinaisesti kuulu rakenteelliseen tutkimukseen, vaikka se yleensä tässä vaiheessa näkyy

4D-laitteessa on myös erityinen sikiön sydäntutkimiseen kehitetty STIC (Spatial Temporal Image Correlation) -ohjelma, jonka avulla sydäntä päästään tarkastelemaan eri suunnista reaaliaikaisesti ja jonka on osoitettu parantavan sydämen rakennepoikkeavuuksien diagnostiikkaa. Useissa sydänvioissa ennen synnytystä tapahtunut diagnoosi parantaa vastasyntyneen ennustetta, koska äiti voidaan ohjata oikeaan paikkaan synnyttämään ja lapsen hoitoon voidaan varautua etukäteen.


ON: ällötys kuvotus:x kahvi alkaa olla inhottavaa, sniff... mää rakastin kahvia!!!!
 
Viimeksi muokattu:
nyt pelottaa, koko aamun jomottanut selkää..
viime raskaus alkoi tällä ja päätyi keskenmenoon. nyt vain rukoillaan tarrasukkia. Toki tämä ei ole niin kipeä kuin viimeksi, ja yritän mielessäni vedota siihen että oon nukkunut huonosti.. voi kumpa ei vuoto alkaisi ja kipu helläisi.
Tänään mennäänkin MUN äitin häihin, ja meidän pikkuprinsessa(2,4v) on MUN serkkuni (2,10v) kanssa morsiusneitona:)
 
Huh huh, mies tulee vielä hulluks mun kans ennen kesäkuuta jos tää tälläisenä jatkuu..
Mä raivoan sille ihan olemattomista asioista, alan itkee ja nauraa sit yhtä aikaa ja sit taas itken ihan hulluna ja huudan lisää. Mies nauraa, niin mua itkettää entistä enemmän ja lopulta naurattaa..Pienessä hormonimyrskyssä siis elellään. Poikaki tuumas aamulla että taitaa äitillä olla vähän hermot kireellä...(ihanko totta?)

Mulla ei oo aamuisin yhtään pahaolo, sit joskus viiden-kuuden aikoihin tulee eka aalto, siitä ku selviää niin uudestaan tulee pahaolo kymmenen aikoihin illalla. Eilenki piti kunnolla keskittyy hengittelemään ettei oksennus tule (olin iltavuorossa, joten oisin jääny kyl kiinni jos oisin ykälle juossut :) )

Jaahas, jos sitä lenkille raahautuis vaikka väsyttääki ja päähän koskee. Jospa siellä vähän piristyis..
 
mmilia08 toivottavasti sun jomottelusi on mennyt ohi ja kaikki hyvin.

Näitä olotilojaan ja tuntemuksiaan koko ajan tarkkailee ja kaikkia ei-tavallisia vihlaisuja tai jomotuksia säikähtelee. Itse eilen aivastaessa tuntui alhaalla repäisevä kova kipu. Säikähdin sitä, mutta mikä lie oli.

Paha olo seuranansa kurkkunaamio ja pikkuinen 6+2
 
Otokka
Tervehdys öklötysolon seasta, kiitos pikkaraisen 6+2.

Kurkkunaamio: Minulla on käynyt muutamaan otteeseen sama aivastus-revähdys, jotenkin alavatsa on hieman arka jo kovalle yskimiselle. Tuskin mitään vaarallista...

Susse83: Tervetuloa ja kiva nähdä, että sieltä Esikoisten odottajat -palstalta tulee lisää porukkaa tänne :wave:.
 
KHJ
mmilia08 kumpa jomottelu olisi vain ihan asiaan kuuluvaa :hug: Älä anna kuitenkaan pelkojen alkaa häiritä liiaksi,sekään ei ole hyväksi,ei sinulle eikä vauvalle.

Täällä tuntuu siltä että voisi vetäytyä vaikka talviunille kuin karhut. aivan järkyttävä väsymys kellon ympäri. voisin vain nukkua,nukkua ja nukkua|O fleece peiton alla. Lasten kanssa ulkoilu räntäsateessa teki terää,mutta nyt pitää sinnitellä,kun pesukone vielä jyllää..krooh pyy!!

mukavaa alkavaa viikkoa ja jaksamista arjen hulinassa:wave:
KHJ ja Nyytti 4+4
 
Täällä yksi liittyisi mukaan kesämassuihin: Toinen lapsi on tulossa ja ekan plussan sain jo kp25/29 ja digillä eilen varmistelin kp29/29 ja tulos näytti raskaana 2-3. Nyt toivotaan paljon tarrasukkia matkaan. La olisi menkoista laskettuna 19.6 mutta kierto oli poikkeuksellisesti ennen menkkoja vaan 20 vrk. Kokoaikainen etova olo on hiipinyt matkaan mukaan ja alavatsan vihlaisut äkkiliikkeissä. Viikkoja siten vasta 4+0 mutta tämä sotii tuota digitestin tulosta vastaan. Siinä vilkkui pitkän aikaaa se +3 mutta tulokseksi tuli tuo 2-3. Harkinnassa on alkuraskauden ultra n. viikolla 7 mutta katsotaan nyt.
 
Huomenta kaikille ja uusille tervetuloa minunkin puolesta :)
Argh että suututtaa ja mietityttää... kävin talon alla, kuvasin muutamia paikkoja jotka olivat litimärkiä, yhdessä kohtaa hometta... vuokranantaja sanoi että ei korjaa vielä vaikka totesikin ongelman vakavuuden!!!! Tarjos toista asuntoa samassa talossa :D HA HA HAA!!! Kyseessä siis neljän asunnon puutalo, ei varmaan ongelmia muissa asunnoissa... Eikun soittamaan terveystarkastajalle, johon olen jo oluut yhteydessä, hänen neuvostaa kuvia kävin ottamassa. Eikun uuden asunnon etsintään, en halua vaarantaa tytärtäni enkä itseäni tässä tilassa :(

Väsy piinaa eikä millään jaksais hoitaa näitä pakollisiakaan juttuja mut onhan se vaan tehtävä |O
Onneks miehen työkeikka on ylihuomenna ohi, saa sitten apuja siltä, :D ehkä :D
 
Huomenta! Jopas on tullut paljon tekstiä :)

Tervetuloa kaikille uusille :flower:

Sannikki; tosi ikävää tuo home juttu :( toivottavasti saatte pian asunto asian kuntoon..

tänne on etova olo tullut myös, näyttäisi olevan ympäri vuorokauden :x ja väsymys jatkuu..
Oon kans alkanu miettiin varhaisultran varaamista, jos tänään soittelis ja kyselis vähän..

ninna & bébé 6+2
 
Heipsan, tänne on tosiaan tullut paljon tekstiä ja uutta väkeä, kiva juttu=)
Tervetuloa uudet!

Itsellä on ollut aika rankka ja vauhdikas viikko, joten en oo ehtinyt kirjoitella.

Oireita ei ole kuin aamu-,päivä- ja iltapahointia...syöminen helpottaa hetkeksi. Ei kyllä viittis koko ajan syödä, kun tarttis tota painoa tarkkailla.
Kahvi ei enää oikein meinaa maistua :( harmi, kun tykkään siitä...noh, joskos jonkin ajan kuluttua taasen maistuis.
Ja suolaista tekee mieli...ja sehän tietty kerää nestettä...onkin kyllä aika turvonnut olotila. Vasta reilu viikko sitten päivitteli, kun ei oo edes pahoinvointia...niinpä, nyt sitä on taas vaikka muille jakaisi.

Neuvolan sain tälle viikolle, torstaiksi. On sama tuttu mukava neuvolantätikin.

Sannikki toivottavasti pääsette mokomasta hometalosta pois ja pian!

mmilia08 mites selkäkivut...joko helpottaneet? Toivotaan, että harmitonta.

waavi & piskuinen 6+3
 
Täällä voidaan jo paremmin onneksi. :)
Kamalaa ku ei pysty pitää mitää rintsikoita ku tissit on niiiiin arat! :/ Eli meikä on koulussa löysät vaatteet päällä ja takki myös ettei kukaa hokaa ettei oo rintsikoita.. :D Oksentelin aamun ekan tunnin ja oli siinä selittämistä opettajalle.. :eek: Pikku hiljaa paremmaksi. Kamala kun tuo kohtu venyy, tuntuu kun se halkeaisi.. :eek: , tuntuu se venyminen niin lujaa..
 
Uskaltaiskohan sitä pikkuhiljaa hipsutella tänne mukaan.. melkonen yllätysvauva täällä tulossa, just päätettiin miehen kanssa että ootellaan ens kevääseen ennenku ruvetaan toista lasta yrittämään, mut tää haluaaki tulla nyt. Ihanaa. :heart: Esikoinen on siis nyt pikkusen vajaa 9kk. LA näyttäis olevan 10.6. ja synnäri meillä on KOKS. Mitäs muuta, oloja ei vielä oikeen juuri ole, muutakun mahassa kiertää koko ajan, tosi inhottava olo on, mut ei onneks vielä okseta, jos samalla kaavalla mennään ku edellinen raskaus ni kyllä se pahoinvointiki vielä sieltä tulee. Mulla on ihan kamalasti noita repäsykipuja, samoin ku ekassaki, eli yskiminen, aivastaminen, sohvalta vähänkään nopeemmin nouseminen kiskasee mahan solmuu niin että saa olla kaksinkerroin hetken ennenku helpottaa. Ruoka maistuu ihan ku ennenki, toivottavasti vaa tällä kertaa sais pidettyä ton syömisen kurissa, ihan niin paljo ei tarvis tulla kiloja ku viimeks, niistäki on vielä muutama jälellä..

KiaralA :wave:

NiiZ ja Rusina 5+3 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Koulusta kotiuduttu, selkä kivut alkoi.
Johtunee pitkistä istumisista - en tykkää. hermostuttaa.. mietin jo haenko etätehtäviä että saan levätä. kipu tuo tressiä siitä.. MITÄ JOS.. keskenmenon jälkeenmeni 1,6v tulla uudelleen raskaaksi. Myy on odotettu ja toivottu. <3
Pelottaa taas nää kivut. makaamalla helpottaa, seisten ja istuen tuskaa :,(
 
mmilia08 Eiköhän tuo ole rasituksesta johtuvaa vaan ja toivottavasti ei mitään hätää:) Mulla kanssa selkä kipuillu välillä (nukun kyllä levottomasti nykyään) ja kauheita repäisykipuja, mitä ei esikosta ollut ollenkaan!!! siks välillä kauhuttaa kun ekasta ei ollu niin mitään oireita:/ Luotan siihen että paikat vaan venyy ja paukkuu :D
Uskot vaan ja älä stressaa, kyllä se myy matkassa pysyy :)

ON: juu huomaa et on ollu kiire päivä, repii alavatsaa, ja alaselkä juilii:( pakko käydä välillä maate ja sitäpaitsi unettaakin niin julmetusti|O Zzzzz... Ihanaa kyllä oon huomannut parannuksen äititavoissani, ihana halia tyttöä ja maltan lukea ja leikkiä paremmin kuin aiemmin!! Sikäli hyvä kun vastapainoksi nukun kolmen tunnin päiväunia :D Onneks tytsy on aina ollu helppo ja antanut levätä jos tahdon:heart:
 
Moi ja tervetuloa uusille! :wave:

Täällä käyty tänään ekassa neuvolassa. Oli mukava käynti, ihan normijutut siis.
Äitiyskorttiin tuli lasketuksi ajaksi 24.5 (sen orjallisen 28 päivän kierron mukaan) ja raskausviikoiksi 7+6. Kierto mulla kumminkin 38 päivää, joten noi viikot eivät kyllä pidä paikkaansa.
Mutta näillä mennään ultraan asti, joka on kuulemma todennäköisesti marraskuun alussa meillä.

Mulla on ollut myös tota etovaa oloa, etenkin silloin kun on nälkä (ja siis mullahan on koko ajan nälkä... :p ). Lisäksi on vihlasukipuja tuntunut äkkiliikkeissä. Luulin jo, että vihlasut olivat loppuneet (kuten kesken menneessä raskaudessa), mutta eilen saunan lauteilta noustessa oikein kunnolla vihlas, eli vielä ainakin toivo elää, että meillä joku pikkukirppu matkassa olis :heart:

neito84 ja pikkukirppu 6+2 (neuvolan mukaan 7+6)
 
Viimeksi muokattu:
HEIPSAN!

Yritin olla liittymättä tänne odotuspuolelle vielä ennen perjantain ultraa, mutta kun näin, että teitä on täällä jo näin paljon on pakko kirjoittaa.

Elikä raskaana ollaan....taas... nyt on menossa 6+4 ja laskettuaika 2.6. Jos joskus synnärille asti pääsen niin se on sitten Seks. Ja ensimmäistä lasta sydänjuuria myöten täällä toivotaan.

Mutta vähän taustainfoa minusta... Ikää mulla on 28 vuotta, mies on 30v ja lasta ollaan yritetty vuodesta 2004 alkaen... aluksi sillä meiningillä, että tuloo jos on tullakseen ja kun tärppiä ei tullut edes ovispäiviä laskemalla niin yksityisen kautta julkiselle hoitoon, jossa on tehty kolme inseminaatiohoitoa. (1.IUI 04/2009 - pamahti heti plussa, mutta sitä onnea ei kestänyt kuin 9vkoa, jolloin todettiin alkion kuolleen kohtuun, 2.IUI 08/2009 - tuli nega ja 3.IUI 10/2009 - raskaus, joka sekin päättyi keskenmenoon varhaisilla viikoilla 6-7)

Kolmannen inseminaatiohoidon jälkeen alkoi odotus IVF-hoitoon ja siinä jonottaessa sain luomuylläriplussan 12/2009, mutta tietenkin sekin odotus päättyi keskenmenoon vkolla9. Eli summa summarum, vuonna 2009 reilun 9kk:den aikana 3keskenmenoa, 3.iui ja henkisiä arpia sydämeen ja päänuppihin roppakaupalla. Olen kuullut, että jotkus saa lapsen tuossa ajassa:ashamed:

Nyt syyskuun alussa sitten oli se kauan odotettu 1.IVF-hoito, jonka tuoresiirrosta nyt plussasin. Sinänsä tämä plussa ei ollut yllätys, sillä tiedän tulevani helposti raskaaksi, mutta ne ei meinaa pysyä:'(

Lapsettomuushoitojen takia minua seurataan hieman tiheämmin kuin normaaliraskauksissa ja siksi jo nyt ultra. En vain tiedä mitä teen jos TAAS siellä monitorissa näkyy möykky ilman sydänääniä... viime km oli jo niin kova pala henkisesti, että en tiedä miten kokoan itseni jos tämäkin menöö mönkään.

Oireita on vaikka kuinka paljon, kiukuttelen, itken, kuvottaa aamusta iltaan tosi pahoin, välillä kylmä, nännit on arat, wc-ramppausta, vattaa kolottaa, hajut ällöttää...ym. Mutta noi oireet ei mua paljoa lohduta, koska niin mulla on ollut aikaisemminkin (noh, ehkä vähän lievempinä), myöskään hcg-arvon normaalinousu ei tarkoita onnistunutta raskautta - mulla arvo nousi niin kuin pitikin, mutta sikiö oli kuollut. Hcg-arvo kertoo vain istukan kunnon ei sitä, että sikiöllä kaikki olis kunnossa...näin mulle sanottiin.

Anteeksi jos oli "hiukkasen" pessimistinen viesti.... elämä on opettanut olemaan toivomatta liikoja tämän asian suhteen...ei putoa sitten niin korkialta, jos käy kuten ennenkin.

Toivottavasti teillä muilla on kaikki hyvin, nautitte raskaudestanne ja että me saataisiin yksi toisensa jälkeen kertoa kesäkuussa syntyvistä onnestamme !!

Nähdään naiset!!

Sida + Joey 6+4
 
Nyt on listaa taasen päivitelty :) Ja tervetuloa uusille tulokkaille!

susse83: Laitatko arvioidun lasketun ajan niin lisään sinutkin listaan...

Sanokaa jos listassa puuttuu jotain tai on jotain korjattavaa. On niin väsy olo koko ajan ollut että en yhtään ihmettele jos siihen tulee virheitä. Ja siks tää päivittäminenkinon ollut aika hidasta kun olen tosiaan koko ajan aikamoinen unissa kävelijä..
Torstaina olisi taas uusinta ultra :) nyt jo vähän jännittää...
 
Tervetuloa kaikille uusille!

Sida82, rankka historia teillä takana. Toivottavasti nyt olisi jo teidän vuoro päästä ihan sinne loppuun asti! Mulla myös lapsettomuushoidot taustalla esikoista tehdessä (4xIUI ja 1 IVF kaikki negaa, PASista plussa).

mmlia08, toivottavasti kipu on vaan esim. rasituksesta tai kohdun kasvusta johtuvaa. Mulla myös kipeytyy tosi helposti tuo selkä ja välillä jomottaa ihan kunnolla.

Mulla on ylihuomenna se varhaisultra, jännittää aivan sairaasti onko tuolla ketään elävää kyydissä... Jos siellä olis kaikki hyvin niin sitten uskallan soittaa neuvolaan. Oireet ei ole sen kummemmin muuttuneet tai vahvistuneet, lievää etomista etenkin aamuisin, hajuherkkyyttä, palelua ja väsymystä ja välillä menkkamaisia kramppejakin. Tiputtelua ei ole onneksi ollut enää lainkaan. Ja kaikki vauvaohjelmat ym. itkettää täysillä.

Emily ja Sissi 6+6
 
Täällä yksi.. , kolmatta odottava.
Laskettu aika on näillä mun tiedoilla joko 11.6 tai 13.6. Mun kierto on isolla skaalalla ja pitkään ollu kk aluissa tiputtelua joten hieman vaikee ollu laske että mistä kuuluu merkata kk alkaminen. Sen jälkeen kun tehtiin sähkösilmukka hoito niin meni rytmit sekaisin ja vuodot. Laskettu aika taitaa selvitä varmemmaksi vasta sitten joskus ultrassa.
Niin ja minä plussasin lauantai aamuna =)
Mun kuuluis mennä satks, mutta laittaa vois silti Vas. Tuolla olen ennenkin käynyt synnyttämässä ja sinne pyrin nyttenkin.
Ärsyttävänä vaivana sain tän ilta närästyksen : /. Niin oli edellisessäkin odotuksessa, silloin kylläkin vasta loppu raskaudessa.
 
Lisään tänne tuon saman tekstin kuin tuonne toiseen kesäkuu listaan, tää taitaa olla virallisempi. Laskettuaika 18.6.11 ja tämä olisi viides lapsi ja synnytyspaikkana TYKS. Oireita ei ole mitään, ei sitten yhtään mitään. Muuta kuin testissä 2 viivaa. Joten välillä on todella epätodellinen olo. Ei noista muistakaan kauheesti ole oireita ollut,mutten näin oireetonta muista. Joskus saattaa ihan hiukan olla huono olo ja jumpassa ei meinaa millään jaksaa vanhaa tahtia. Ja itse asiassa nuo ala mahan kivistelyt ja repäisyt tuntuu erittäin tutuilta.
 

Yhteistyössä