**Kesäkuun kullanmurut 2014** Kesäkuussa - vihdoin meidän kuu!

Onnea kaikille jo vauvan saaneille! :) täällä odotellaan, että milloin jotain tapahtuisi...ei varmaan ainakaan viikkoon mitään :/ yöt menee heräillessä ja päivisin ei oikein ole voimia tehdä mahan kanssa mitöän muuta kuin pakolliset kotityöt. Miten te muut? Jaksatteko vielä hyvin masun kanssa?
Elovena ja vaavi 38+5
 
Onnea vauvansaaneille :)
Mulla alkaa kans mennä hermot koska on vaikea hengittää välillä kun peppu työntyy rintakehän alta ja öisin pitää kulkea vessassa ja en jaksa tehdä mitään vaikka haluaisin!
Tänään päivällä supisteli ihan kipeästi, vauva on ollut todella aktiivinen ja maha on ollu kuralla, mutta tuskin se mitään tarkoittaa. Huomenna käyn nlassa.
AB 39+2
 
Täälläkin oltais jo niin valmiita lähtemään synnärille! Viime yö olikin jo lupaava, supisteli ja menkkajomotteli koko aamuyön, mutta sitten loppui taas. Vauveli liikkuu tosin selvästi alempana ja hivenen laiskemmin kun aiemmin, niin josko se jo jotain meinaisi.

Saas nähdä jäätiinköhän me loppuporukka junnaamaan olojemme kanssa sinne heinäkuulle vai alkaako pian yhdellä jos toisella tapahtua?! :)

Tsemppiä kaikille, kiva tietää että muilla on ihan samat fiilikset ja vaivat! :)

Nelina 38+3
 
Viimeksi muokattu:
Hei masukkaat,

Sanokaa nyt, että liikkuuko vauva synntyssupistusten aikana? Tässä nyt taas pitkin iltaa supistellut, mutta onko nämä synnytyssupistuksia, kun tuntuu, että liikkeet ne laukaisee. Oli pidempi väli kun vauva rauhottui tuossa puolikasin ja puoli kympin aikoihin, mutta nyt taas tahti tiivistyy... Vetää mahan ihan kovaksi, vihloo alapäätä ja pitää ihan keskittyä hengittämiseen. Tuntuu vain vatsalla ja alakerrassa. Ei reisissä tai selässä.

AnnaOnni 38+2 ja ihan yhtä neuvoton kuin ensimmäistä lastaan tekisi
 
^ Voih toiset ne taitaa päästä tositoimiin. Täällä ei mitään. Se tieto että eka meni 2 vkoa yli käynnistykseen ei lohduta :/

Haluja olis puuhata mutta selkä-maha-voima akseli ei jaksa, mulla alaselkä rupeaa säteilemään alta aikayksikön.

Huomenna haetaan sitteri :)

-Sabsu 38+2
 
Sabsu ja muut lopun ajan odottelijat,

Nou hätä, pysyn tiukasti joukoissanne. Puoleen yöhön loppui taas koko homma, kun vauva nukahti. Ja nyt aamulla ainoastaan masu hellänä.

Siis periaatteessahan mulla ei ole mitään hoppua synnyttämään, mutta mitä nää supistukset iltaisin oikein on? Liikkeet ne tosiaan laukaisee ja ne tulee säännöllisenä tai oikeastaan jatkuvina ja ovat kipeitä. Tekeeköhän ne jotain alakerrassa? Lähinnä alkaa ahdistamaan se, että jos tilanne tulee näillä niin kypsäksi, että varsinaisia synnytyssupistuksia ei tarvita moniakaan ja tulee ponnistuksen tarve ja me asutaan täällä 100 km:n päässä sairaalasta.

AnnaOnni 38+3
 
Huomenia kaikille! Ja onnea taas niille jotka ovat jo vauvautuneet.

Tänään taas viikot poksuu. Mulla on ihan sama kuin AnnaOnnilla! Parina iltana ja yönä ollut kipeähköjä supistuksia, mutta kun vauva nukahtaa kaikki loppuu kuin seinään. Pöhpöh. Maha tuntuu koko ajan olevan ihan pinkeä ja vauvan liikkeet sattuu + alakertaa vihloo. No, minä tosiaan olen ensikertalainen enkä todellakaan tiedä miltä ne "oikeat" supistukset tuntuu. :D Niitä odotellessa.

Mukavaa juhannusviikkoa kaikille<3

UV & tiikerinpoikanen rv 40+0
 
Upseerinvaimo,

"Kiva" kun on muita samojen asioiden kanssa pähkiviä. Kun mä muistelisin, että silloin kun synnytys on todenteolla lähtenyt käyntiin, niin vauva ei ole enää sillä tavalla liikkunut kuin nyt näiden suppareiden aikana. Siis toki on liikkunut suppareiden välissä, mutta ne eivät varsinaisesti ole laukaisseet niitä supistuksia. Toki kaikki synnytykset ovat varmasti erilaisia ja kaikkien kropatkin erilaisia. Ja lisäksi mulla on aiemmista tullut se selkeähkö limatulppa veriviiruineen, nyt vain viikon aja sellaista keltaista räkää, tänä aamuna tosin vähän isompi "niisto" kuin aiemmin. Ja tämän kaiken kukkuraksi, vatsa on ollut synnytyksiä edeltävän illan ihan kiitettävästi kuralla. Eli edellä mainituista syistä en ihan ehkä vakavissani ole noita iltasuppareita nyt ottanut. Niitä on nyt tullut viikon verran.

Olipa ällötyksiä sisältävä viesti, mutta tämänhän tämä lopun ajan suola ja sokeri on, eritteet ja erilaiset tuntemukset. ;D

AnnaOnni 38+3
 
Huomenta!

Kuulostaapa tutulta naiset! Täällä viime yönä ei muuta kuin tunnin parin välein vessassa ravaamista ja aina silloin maha oli kivikova mutta ei kipeä. Kovetusten välissä vauva liikkuu ja olen kans tehnyt johtopäätöksen että liikkeet laukaisee kiristyksen. Eilen tuikki todella ilkeästi muutamaan kertaan alakertaan, täytyy kai siellä nyt jotain tapahtua! Limatulppaa ei mielestäni ole tullut, todella runsasta tahmaista mutta ihan valkoista vuotoa tulee kyllä etenkin aamuisin.

Juhannukseksi ei olla tehty mitään suunnitelmia, ollaan kotona tai sairaalassa. Autossa en jaksa istua kuin ihan lyhkäsiä matkoja eikä muutenkaan huvita kovin kaus sairaalasta lähteä. Ja yötä nyt en ainakaan ole enää missään muualla kuin kotona! :)

Räntää sataa, mutta taidan silti lähteä kokeilemaan taipuisiko sitä edes kontillaan vähän kukkapenkkiä kitkemään, ahdistaa minkä näköisenä kaikki rehottaa kun yleensä olen pitänyt istutukset siisteinä. Mutta eipä stressata, ehtii ne kökkiä läpi sitten vauvan unien aikaan toivottavasti.

Nelina 38+4
 
Huomenta!

Rikkonaiset yöt ja väsyneet päivät, tuttuja ovat. Kivuttomat supparit tuttuja ovat. Myös minulla vauvan aktiiviset liikkeet saavat mahan välillä kovettumaan. Kaikkinainen ylösnouseminen (sängystä, tuolilta, sohvalta) saa mahan kovettumaan. Käveleminen saa mahan kovettumaan ja alakerran vihlomaan. Ja voisin nukkua! Tänä aamuna heräsin neljältä, kaksi kertaa piti ulos katsoa uudelleen, kun lunta näkyi satavan. Eikä täällä olla missään Lapissa, minne sitä lunta luvattiin. Kukkapenkit etupihalla kaipaavat kipeästi kitkentää, mutta en kyllä tarkene tuonne ulos kykkimään tänään.

Migreenikin on taas tullut hieman kiusaksi tuohon otsalohkon taakse, toivottavasti pysyisi vain pienenä eikä jyrähtäisi täysillä päälle. Tänään iltapäivällä pitäisi mennä tapaamaan yhtä työkaveria, mutta en kyllä pysty, jos päässä jytisee.

Huomenna aion aloittaa juhannussiivoukset kunnolla, torstaina ehdin vielä sitten leipomaan jotain perjantaiksi. Aika hiljaista alkaa olemaan touhuaminen Tämän mahan kanssa täälläkin. Yhtenä päivänä jaksaa touhuta ja toisena pitää jo sitten levähtää. Tänä aamuna ärsytti jo autoon istuminenkin tämän mahan kanssa, mies on viimeksi ajanut autollani ja lyhempijalkaisena (sekä tällä hetkellä huomattavasti hoikempana) jättänyt autoni etupenkin oman makunsa mukaan, enhän minä meinannut enää sinne mahtua! Kohta sitten saakin ihmetellä sitä löysää pullataikinaa, joksi tuo maha muuttuu ennen palautumistaan.

Jaksamista kaikille mahakkaille taas!

Annales 38+X
 
Eilen illalla piipahdettiin äitipolilla jonne menin raskausmyrkytys epäilyn takia, verikokeissa ei näkynyt merkkiä myrkytyksestä ja 30 min oltiin sydänäänikäyrillä jotka olivat kunnossa. Ultrasivat ja kaikki sielläkin kunnossa, virtaukset hyviä ja painoarvio 3,8 kg mutta mitta saattaa heittää koska vauva oli niin sykkyrällä ettei saatu kunnon mittaa.. Pissa 1 plussalla ja verenpaineet koholla..

Aamulla oli neuvola jossa pissa edelleen 1 plussalla ja verenpaineet taas koholla. Sydänäänet kuului hyvin kuten eilenkin, ja painoa tullut n.1,8 kg 2 viikossa eli turvotusta on ja paljon. Uusi juttu on myös jalkapohjien kutina mutta eilen otettu maksaarvo oli kunnossa joten tiedä sitten mikä siellä kutiaa..Torstaina uusi neuvola ja jos taas pissa plussalla ja kutinaa on, sekä paineet koholla, saan lähetteen synnärille, toivottavasti sitten jo käynnistelevät jos ei itse vauva tule pois. Niin ja sf-mitta aamulla oli 34 eli vauva on laskeutunut. Eipä tässä muuta :)

Sanna-M ja Papu rv 39+5
 
Minulla myös samanlaisia oireita vauvan liikkeistä. Varsinkin sellaiset voimakkaat vihlonnat lantion seutuun,tuntuu kuin vauva puskisi päätään ulos.

Eilen kävin neuvolassa ja passittavat minut vielä kolmanteen sokerirasitukseen raskausviikolla 40.. tuntuu jotenkin uskomattomalta. Johtuu siitä että sokerit plussalla pissassa. Ottaa päähän mennä kun muutenkin yöt menee aina niin ja näin 7.20 labraan nuokkumaan. Ja siitä tutkimuksesti tulee aina tosi huono olo..:stick:

Mulla kans paino noussut parin viikon aikana melkein kaksi kiloa.. turvotuksia on tosi paljon koska nyt nekään kengät mitkä meni vielä pari viikkoa sitten jalkaan ei tahdo enää mahtua:x

Minun puolesta vauva saisi jo syntyä mutta mitään sellaisia merkkejä ei ole. Eilen oli vatsa kuralla ja ajattelin jo että nyt se alkaa.. mutta taisi olla vaan ihan perus ripsa jostain sopimattomasta ruoasta :D

HUOH... ja täällä on muuten maa ihan valkoinen

terkuin Jepu ja neiti 38+6
 
Huomenta mammat :)

On kyllä tutun kuulosta meillä kaikilla lopuilla. :) Itellä yllätyssynttärit takana, mua huijattiin ihan kympillä enkä kyllä aavistanut mitään, että tämmöstä juonittiin perheen voimin. Mahtava yllätys oli ja lahjakin todella mieluinen. :) Olivat aatelleet, että ei tarvitse minun ressata siivouksista ja eväistä. Kaikki toivat mukana ja minä sain vain olla ja istuskella. :) No kavereille pidän pienet pirskeet lauantaina jos kasassa ollaan. :)

Neuvolaa oli eilen ja vauva on ihan laskeutunut ja kiinnittynyt että ei mikään ihme, että häpyluu hellänä ja kohdunsuulle painee. Kivuttomia suppareita tulee pitkin päivää kaiken aikaa. Jospa ne pikkuhiljaa lisää pehmittäisi. Limatulppaa ei täälläkään ole näkynyt, limaista vuotoa kyllä tulee, mutta niin on tullut koko raskauden. Painoa oli tullut 800g /3vk et ihan normaalisti. Alapaine oli rajoilla, että sitä pitää nyt vähän seurailla, mutta pissa oli onneksi ihan puhasta. Sf mitta 32,5cm et ilmeisesti siro neiti tulossa.

Lunta ei täällä ole tullut, mutta ankaran kylmä tuuli, nätti aurinkoinen keli muuten.

Tänään aattelin ottaa ihan rennosti, mutta huomenna jos sitten alottelis petivaatteiden vaihdolla juhannussiivouksia... Torstaina sitten jatkas.. Sittenhän sitä sais vaikka vauvakin syntyä niin olis puhdas koti odottamassa.. No saa nähdä. Yli ovat muut menneet et eiköhän tämäkin, vaikka tilanne kohdunsuulla on nyt parempi mitä muilla on samoilla viikoilla..:) mut eipä auta kuin odotella. Tsemppiä kaikille lopun odotteluun :)

Aapaliini ja vauva 38+1
 
Mulla ne ennakoivat ei niin kovin kipeät mutta tuntuvat supparit pehmittivät ja aukoivat paikkoja. Ja ainakin omalla kohdalla ne oikeat supparit kyllä tunnisti heti kipu oli aivan erilainen ja supistuksen aikana ei pystynyt puhumaan tai edes ajattelemaan mitään järkevää :D

Omaa napaa ja pieni hehkutus. Painoa sain kerättyä 18kg ja nyt kahdessa viikossa oon saanu 12kg sulatettua, enkä edes imetä :) Viimeiset 6 on varmasti sit erittäin tiukassa mut olen ihan innoissani jo tästäkin! :)

Vauvan kanssa on arki lähtenyt rullaamaan todella hyvin ja toivottavasti jatkuukin samalla tavalla! Viime yönä mentiin vaan yhdellä syötöllä, maitoiltiin klo 23 - 04 - 08, näitä lisää! :D

S& edelleen nimetön 2vko 4pv
 
Synnytyssupistuksista: minulla vesien menon jälkeen supisteli kivuttomasti 3-5 min välein, muistutti lähinnä menkkamaisia jomotuksia. Nämä kuitenkin 1,5 tunnissa avasi kohdunkaulaa 3 cm, supparit hieman kipeytyi sen jälkeen, mutta olivat täysin siedettäviä/ilokaasulla mentiin ja loput aukesi parissa tunnissa. Että mielestäni avaavat tehokkaat supparit voi olla hyvinkin kivuttomia, kannattaa omaa järkeä käyttää sitten kun menee synnärille. Minulle neuvottiin tulemaan kahdeksalta, mutta kun mentiin viideksi jo, niin ei ollut yhtään liian aikasin. En olis antibioottia ehtinyt saada ja pääsin ponnistamaan jo kasin jälkeen ja ensisynnyttäjä olin :)
 
Meille syntyi tyttö 13.6.2014 klo 5.45. Painoa 3410g ja pituutta 50cm
Tyttö syntyi laskettunapäivänä. Synnytyksen kesto ensimmäisestä supistuksesta syntymään 4 h 25 min. Kohdunkaulanpuudutus laitettiin 4.10 ja sen vaikutus ehti loppua. Pahimmat kivut olivat kun tytön pää painui kunnolla alas. Sitten kivut loppuivat ja sai ponnistaa ( 15 min)
Mekin synnytimme OYS:ssa. Siellä oli kiire, mutta siitä ei ollut tietoakaan. Kätilö pysyi synnystyssalissa. Kerran haki vain lääkärin kun luuli, että vauva on väärässä tarjonnassa. Osastolla saimme kanssa hyvää palvelua:) Hyvä paikka oli synnyttää:)

Täällä onkin monella jo synnytys lähellä. tsemppiä kaikille:)
 
Onnea talvi1:lle vauvasta! :)

Sockervadd, oletpa hyvin saanut painoa pois! Toivottavasti vauvan kanssa hommat sujuu jatkossakin mallikkaasti. Tsemppiä! :)

Mistä tietää onko vauva laskeutunut ja pää kiinnittynyt? Omaan ja miehen silmään näyttäisi et massu ei ole enää niin korkealla, mutta tiedähäntä onko vain toiveajattelua. ;)

Äitini kovasti manailee synnytyksen menevän 2 viikkoa yli la:n. Hänellä itsellään on kaikki mennyt sen verran yli ja synnytykset on vielä päätyneet sektioon. Miten teillä synnyttäneillä, oletteko kulkeneet äitinne jalan jäljissä?

Huoh, kyllä väsyttää. Ei auta painua kuin päiväunille, josko se siitä. :)

UV rv 40+0
 
Onnea Talvi1!! Mulla meni esikoinen samalla kaavalla kun oon itsekin syntynyt. Eli kaks viikkoa yli ja käynnistys.
Tänään oli nla, äidillä kaikki ok ja vauvalla myös. Positiivinen yllätys oli kun terkka kysyi haluanko tietää kohdunsuun tilanteen. Kahdelle sormelle auki (3vkoa sitten sormelle auki) ja kaulaa n.sentti jäljellä, viimeksi oli 2cm että jotain on siis tapahtunut. Ja teki sen verran ronskin sisätutkimuksen, että aamulla sattui mahaan kyllä tosissaan ja nyt on viimeisen tunnin ajan vihlonut kohdunsuuta muttei juurikaan supistele.
AB 39+3
 
Heippa!

On kyllä nyt aika kamala selkäkipu. Alkoi eilen, helpotti yön aikana, mutta taas sattuu. Ei ylä- eikä alaselkä, vaan tuo keskiselkä. Repimiskivut ovat myös palanneet, oikea kylki on ihan kipeä.

10 päivän ab-kuuri alkoi eilen, joten synnytyksellä ei sitten ole kiire. Kuuri alakautta, niin olisi hyvä saada vietyä loppuun asti. Vaivoja kyllä alkaa muutenkin olemaan ja niinhän sen pitääkin mennä. Maanantaina Jorviin tilannetta tsekkaamaan :)

Jaksamista kaikille!

LL & Bebe, rv 38+5
 
Paljon onnea taas vauvautuneille <3 Juuri miehelle sanoin että tuntuu niin oudolta kun meidän poju on jo reilu 6vk :) Ja mietin samalla omaa synnytystä ja loppuraskautta kun täällä lueskelen teidän juttuja :) Joka päivä tosiaan käyn lukemassa mutta kännykällä niin huono kirjoittaa niin tulee vähän kirjoiteltua.
Sunnuntaina meillä oli ristiäiset ja osui viikon ainut hyvä ja aurinkoinen keli sille päivälle :) oli kyllä ihana päivä noin muutenkin :)
Imetyksestä: minulla ei ole missään vaiheessa tullut kauheasti maitoa joten poju on suurimmaksi osaksi vastikelinjalla. Aluksi aina vähän syödään tissiltä mutta sitten loppu pullosta.. Alussa jo hän ei jaksanut syödä kauaa tissiltä ja nyt ei kärsivällisyys riitä ja maito loppuukin äkkiä. Näin ollut jo tuon 5 viikkoa mitä kotona on oltu. En ole ottanut asiasta stressiä koska sille ei voi mitään niin turha stressata ja näin mieskin voi hieman auttaa minua syöttöjen kanssa. Olenkin parina yönä saanut nukkua vähän enemmän kun hän on hoitanut sen yön yhden syötön kun on ollut vapaalla :)
Unohdin kaiken taas mitä olin kirjoittamassa, mutta seuraavalla kerralla sitten lisää :)
Tänään on järkyttävän kylmää mutta toivottavasti juhannukseksi edes vähän lämpenee vaikka ite ei tee mieli kyllä lähteä mihinkään katsomaan toisten juomista.. Voi olla että käydään pojan kanssa jossain ja minä tulen sitten hänen kanssa kotiin. Mutta hyvää juhannusta teille kaikille :) ja tsemppiä kaikille joilla odotus jatkuu :)
 
Onnea taas kaikille vauvansa saaneille!:flower:

Täällä kanssa yksi mamma, joka nukkuu öisin "ainakin sata kertaa" ja kuljen päivät vähän sumussa.:) Lantio on niin löysä, että jokainen asennon vaihto sattuu. Samoin on jomotuksia, ärsyttäviä supistuksia ja menkkajomotusta. Toivoisin kyllä, että tulis jo ne lamauttavat supparit ja pääsisi tositoimiin..

(.) Eilen oli neuvola täälläkin. Kaikki kunnossa. Just olin saanut ab:n syötyä loppuun, joten yllättäin pissa puhdas. Paineet OK. Hb oli laskenut, oli enää 109. TH:n mielestä rautaa kannattaa vielä alkaa syömään, koska voi muuten olla synnytyksen jälkeen turhan aneeminen olo.
Niin, ja paino oli jopa pudonnut 200g. Jihuu!:) 20kg rajapyykin molemmin puolin nyt keikutaan, mutta nähtävästi sen yli ei kuitenkaan mene.:)

Tänään käytiin ukon kanssa ostamassa myös viimeiset tarvikkeet. Vaipat, pesulaput, vanupuikot, rasvat.. Ja äitille liivinsuojuksia ja sitä "nännirasvaa".
Ny vois kyllä vauva tulla.. Ukkokin jäi jo lomalle.

Tsemppiä meille kaikille mahakkaille! Ja myös teille toipuville.
Oikein hyvää juhannusta!
Jansson 39+5
 
Onnea kaikille vauvaantuneille! Joka päivä on pakko käydä pariin otteeseen katsomassa onko pikkuisia kesäkuisia tullut maailmaan ja yhtä ihanaa on lukea kuinka kaikilla menee kotona pikkuisten kanssa!

Täällä vietellään ihania odotuksen loppumetrejä. Hirmusti ei vaivoja ole, joten mikäs tässä odotellessa. Joinakin iltoina alapään luut niin hellinä, että kävely mahotonta ja nukkuminen onnistuu vaan panadolin avulla. Ajoittain tuntuu, että pikkumies kairaa tietä ulos päällään, niin ilkeästi vihloo alaspäin, mutta mitään kummempaa ei ilmassa. Nuihin harkkasuppareihin on jo niin tottunut, ettei niistä juurikaan välitä :) Toivotaan kuitenkin, että nekin tekisivät tuolla alapäässä jo töitä :) ettei tarvis montaa tuntia kärvistellä, kun sen aika on.
Tänään vietellään nuorimmaisen 11v syntymäpäiviä. Kysäisikin heti aamusta, että saisinkohan mä sen pikkuveljen syntymäpäivälahjaksi :heart: niin ihanaa, kuin se olisikin tuollainen lahja antaa niin ei taidaolla nyt meistä kiinni :) ja, jos totta puhutaan ei ihan tunnu siltä, että lähtö tulisi tänään. Nuorimies on niin innoissaan tulevasta isoveljen roolistaan! Voi ihanuutta!
Mutta nyt keittiön kaappeja siivoamaan, ettei aika käy pitkäksi :)
Ihanaa juhannusta kaikille kesäkuisille ja toivotaan, että juhannusvauvoja putkahtaa maailmaan :heart:

Nellineiti ja bebe 38+6
 

Yhteistyössä